بررسی Y6 Prime 2018 هوآوی: گوشی عالی برای کارهای روزمره!

نقد و بررسی 15 مهر 1397 علی مظفری

بررسی Y6 Prime 2018 هوآوی: گوشی عالی برای کارهای روزمره!

گوشی های موبایل حتما نباید قدرت عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشند و در برخی شرایط با مقرون به صرفه‌ترین قطعات و بستر سخت افزاری هم می‌توانند نیازهای کاربر را برطرف سازند. گوشی Y6 Prime 2018 هوآوی دقیقا یک نمونه از همین گوشی هاست که با قیمتی مناسب می‌تواند تمام نیازهای روزمره شما را برطرف سازد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی Y6 Prime 2018 هوآوی بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را عنوان کنیم.

 

معرفی مختصر هوآوی Y6 Prime 2018

هوآوی شرکت چینی است که فقط به تولید گوشی های رده بالا اهمیت نمی‌دهد و بخش عظیمی از محصولاتش میان رده و پایین رده هستند. گوشی هایی همچون هوآوی آنر 7A، هوآوی آنر 7C، هوآوی P Smart و غیره برخی از محبوب ترین گوشی های میان رده این شرکت محسوب می‌شوند. اما هوآوی گوشی های ارزان تر یا بهتر بگوییم مقرون به صرفه‌تر و مناسب دیگری را هم طرحی و روانه بازار کرده است که گوشی Y6 Prime 2018 یک نمونه از آن‌هاست! قیمت Y6 Prime 2018 هوآوی به گونه‌ای در نظر گرفته شده که بسیار رقابتی باشد.

هوآوی Y6 پرایم 2018 یک گوشی میان رده رو به پایین محسوب می‌شود که به دلیل قیمت عالی و بستر سخت افزاری نسبتا خوبی که دارد توانسته مورد استقبال کاربران قرار گیرد. ضمنا با توجه به اینکه دستگاه در سال 2018 معرفی شده، از جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید هم بهره می‌برد و این مسئله هم یک نقطه قوت محسوس برای آن است. اما در ادامه این مطلب ما می‌خواهید به طور دقیق به بررسی Y6 Prime 2018 هوآوی و مشخصات آن بپردازیم و نقاط قوت و ضعف اصلی آن را خدمتتان بیان کنیم. بنابراین اگر قصد خرید هوآوی Y6 پرایم 2018 را دارید، توصیه می‌کنیم این بررسی اختصاصی را از دست ندهید.

 

بررسی Y6 Prime 2018 هوآوی: طراحی و ظاهر

هوآوی سعی کرده ظاهری شیک را برای گوشی Y6 پرایم 2018 به وجود آورد اما به دلیل قیمت پایین محصول باید از مواد مقرون به صرفه در طراحی دستگاه استفاده می‌شد. فریم اصلی گوشی فلزی است و قاب جلوی آن به جز بخشی که در بر گیرنده لنز دوربین سلفی و چراغ فلش آن می‌شود با شیشه محافظی پوشانده شده است. قاب پشت دستگاه هم از پلی کربنات تشکیل شده و به راحتی چربی دست و سایر کثیفی های محیط را جذب نمی‌کند. بدنه گوشی ابعاد 7.8 در 73 در 152.4 میلیمتر را ارائه کرده و وزن آن به چیزی در حدود 150 گرم می‌رسد که وزن نسبتا کمی برای یک گوشی مجهز به نمایشگر 5.7 اینچی محسوب می‌شود. بنابراین کاملا مشخص است که هوآوی سعی کرده گوشی Y6 Prime 2018 را به بهترین شکل ممکن طراحی کند و با توجه به قیمتی که دستگاه دارد باید اعتراف کنیم که هوآوی در این زمینه موفق بوده است.

 

بررسی Y6 Prime 2018 هوآوی

 

با نگاه کردن به گوشی از نمای رو به رو متوجه صفحه نمایش نسبتا بزرگ و خوب آن خواهید شد که تقریبا در حدود 75.4 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را احاطه می‌کند. صفحه نمایش Y6 پرایم 2018 هوآوی شاید بدون حاشیه نباشد، از حاشیه های آن حداقل در دو لبه سمت راست و چپ تا حد نسبتا قابل قبولی باریک هستند که این امر منجر به ایجاد ظاهری شیک برای دستگاه شده است. در زیر صفحه نمایش گوشی هم لوگوی هوآوی حک شده و خبری از دکمه هوم وجود ندارد!

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro (ردمی نوت 8 پرو)

زمانی که به قاب پشت گوشی نگاه می‌کنید خیلی سریع دوربین اصلی آن توجه شما را جلب خواهد کرد. هوآوی یک بخش مشکی رنگ را در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت دستگاه تعبیه کرده که لنز دوربین اصلی دستگاه و چراغ فلش LED آن در این بخش نصب می‌شوند. متاسفانه گوشی Y6 Prime 2018 هوآوی از اسکنر انگشت بهره‌مند نیست و هوآوی با حذف این قطعه به کاهش قیمت نهایی گوشی کمک کرده است.

 

بررسی Y6 Prime 2018 هوآوی

 

همانطور که پیش از این گفتیم، قاب پشت هوآوی Y6 پرایم 2018 از پلی کربنات ساخته شده و خیلی مستعد جذب چربی دست نیست اما در سمت مقابل در برابر خراشیدگی و برخورد با اشیای تیز به مراتب حساس خواهد بود. ضمنا هوآوی Y6 Prime 2018 قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارد. به طور کلی با توجه به قیمتی که این گوشی ارائه کرده، از نظر طراحی و ظاهر وضعیت مناسبی دارد و یک گوشی خوب است.

 

بررسی Y6 Prime 2018 هوآوی: صفحه نمایش

در این مرحله از بررسی Y6 Prime 2018 هوآوی می‌خواهیم در رابطه با صفحه نمایش آن صحبت کنیم. هوآوی یک صفحه نمایش 5.7 اینچی نوع S-IPS LCD را در گوشی Y6 پرایم 2018 بکار برده که وضوح تصویر 1440 در 720 پیکسل یا اصطلاحا اچ‌دی پلاس و نسبت 18 به 9 را ارائه می‌کند. بدین سبب تراکم پیکسلی صفحه نمایش گوشی به چیزی در حدود 282 پیکسل در هر اینچ خواهد رسید که مطمئنا مقدار خیلی خوبی محسوب نمی‌شود. کیفیت نمایش محتوا در صفحه نمایش هوآوی Y6 پرایم 2018 معمولی است و نمی‌توان مدعی شد که نمایشگر گوشی کیفیت عالی دارد. تفکیک‌پذیری رنگ ها در نمایشگر دستگاه خوب انجام می‌شود اما نباید انتظار شادابی تصویر و شارپنس بالا را داشته باشید.

اما صفحه نمایش گوشی از نظر تولید روشنایی چگونه عمل می‌کند و محتوای آن در محیط های باز و تحت تابش نور تا چه اندازه قابل تفکیک هستند؟ روشنایی که توسط صفحه نمایش هوآوی Y6 Prime 2018 تولید می‌شود تقریبا در سطح قابل قبولی قرار دارد. طبق بررسی های صورت گرفته محتوای نمایشگر این گوشی در محیط های باز و تحت تابش نور در صورتی کاملا قابل رویت خواهد بود که شدت روشنایی نمایشگر بر روی 100 درصد تنظیم شود، در غیر این صورت ممکن است برای مشاهده محتوای صفحه در محیط های باز با کمی مشکل رو به رو شوید.

 

بررسی Y6 Prime 2018 هوآوی

 

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم صفحه نمایش هوآوی Y8 پرایم 2018 حاشیه های نسبتا باریکی به ویژه در لبه های سمت راست و چپ خود دارد و چیزی در حدود 75.4 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه توسط صفحه نمایش آن احاطه می‌شود که این مسئله منجر به زیبا به نظر رسیدن گوشی از نمای رو به رو شده است. بنابراین به طور کلی باید بگوییم که صفحه نمایش Y6 Prime 2018 هوآوی کیفیت متوسط و معمولی دارد و شاید اگر تراکم پیکسلی آن کمی بیشتر می‌شد، وضعیت بهتری را ارائه می‌کرد.

 

بررسی Y6 Prime 2018 هوآوی: سیستم عامل و رابط کاربری

یکی از اصلی ترین نقاط قوت گوشی Y6 پرایم هوآوی مربوط به سیستم عامل به روز آن می‌شود. این گوشی به طور پیش فرض از اندروید 8.0 اوریو بهره می‌برد و رابط کاربری EMUI 8.0 هم در کنار آن نصب و راه اندازی شده است. رابط کاربری EMUI 8.0 نسبت به نسخه های پیشین این رابط بهینه‌تر شده و ویژگی های خوبی را هم ارائه می‌کند. در حالت پیش فرض منوی اپلیکیشن ها (App Drawer) در گوشی وجود ندارد اما با مراجعه به بخش تنظیمات (Settings) قادر به فعالسازی آن خواهید بود.

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

تعداد اپلیکیشن ها و بازی هایی که به طور پیش فرض در Y6 Prime 2018 هوآوی نصب هستند کمی زیاد است و این موضوع سبب می‌شود که در همان ابتدای امر، کاربر با مسئله کمبود فضای ذخیره سازی اطلاعات رو به رو شود و درگیر حذف اپلیکیشن ها و اطلاعات غیرضروری گردد. دستورات اشاره‌ای هم به خوبی در رابط کاربری EMUI 8.0 پیاده سازی شده‌اند. اما هماهنگی بستر نرم افزاری و سخت افزاری دستگاه چگونه است و هوآوی Y6 پرایم 2018 تا چه اندازه روان عمل می‌کند؟

 

بررسی Y6 Prime 2018 هوآوی

 

هماهنگی بستر سخت افزاری و نرم افزاری گوشی به خوبی انجام شده و این امر سبب گشته تا مادامی که در حین استفاده از منوهای مختلف سیستم عامل گوشی هستید، با لگ و تاخیر محسوسی رو به رو نشوید. اما زمانی که حافظه داخلی گوشی رو به سمت پر شدن پیش برود، لگ و تاخیرهایی در عملکرد دستگاه به وجود خواهد آمد که در دراز مدت می‌توانند آزاردهنده باشند. همچنین اگر اپلیکیشن های زیادی را به طور همزمان در گوشی اجرا کرده و سعی در جهش مابین آن ها داشته باشید هم لگ و تاخیرهای دستگاه نمایان می‌شوند.

به طور کلی باید گفت که اگر از Y6 Prime 2018 هوآوی برای انجام کارهای روزمره و عادی استفاده کنید، لگ و تاخیری را مشاهده نخواهید کرد اما اگر اپلیکیشن های سنگین در آن نصب شوند و حافظه گوشی رو به سمت پر شدن پیش برود، بدون تردید با مشکل رو به رو خواهید شد. فراموش نکنید که هوآوی Y6 پرایم 2018 یک گوشی میان رده رو به پایین و با قیمتی مقرون به صرفه است، پس نباید از آن انتظار بالایی داشته باشیم!

 

بررسی Y6 Prime 2018 هوآوی: پردازنده، رم و حافظه داخلی

در قلب هوآوی Y6 پرایم 2018 از تراشه اسنپدراگون 425 کوالکام استفاده شده که یک تراشه میان رده رو به پایین محسوب می‌شود. این تراشه از یک پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای بهره می‌برد که چهار هسته پردازشگر آن از نوع Cortex-A53 بوده و فرکانس کاری 1.4 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی آدرنو 308 هم در تراشه مذکور به طور مستقل وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد. رم گوشی ظرفیت 2 گیگابایتی دارد و حافظه داخلی آن هم به طور پیش فرض 16 گیگابایت فضای ذخیره سازی اطلاعات را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که خوشبختانه این فضای ذخیره سازی با نصب حافظه جانبی (رم میکرو اس دی) تا سقف 256 گیگابایت قابل افزایش خواهد بود.

 

بررسی Y6 Prime 2018 هوآوی

 

با توجه به قیمتی که هوآوی Y6 Prime جدید هوآوی دارد نباید از آن انتظار زیادی داشته باشیم! در بررسی های عملی صورت گرفته هم مشخص شد که این گوشی قدرت پردازشی نسبتا ضعیفی دارد. زمانی که بازی های نه چندان سنگین را در گوشی اجرا کنید، لگ و تاخیرهایی مشاهده خواهید کرد و شدت این لگ و تاخیرها به مرور بیشتر و بیشتر می‌شوند. در برخی شرایط که انجام بازی را ادامه دهید با افت فریم و هنگ کردن رو به رو خواهید شد. در برخی موارد هم دیده شد که پس از خروج از یک بازی، گوشی برای مدت زمان چند ثانیه هنوز تاخیرهای محسوسی را به همراه دارد و در برابر دستورات لمسی کاربر عکس‌العمل مناسب را ارائه نمی‌کند.

حالا وقتشه! اینو بخون تفاوت رام چین و گلوبال گوشی های موبایل چیست؟

بنابراین هوآوی Y6 Prime 2018 از نظر قدرت پردازشی یک گوشی کاملا معمولی است که نمی‌توان از آن برای اجرای بازی های اندرویدی استفاده کرد. قدرت پردازشی این گوشی در حدی است که فقط بتوانید از آن برای انجام کارهای روزمره استفاده کنید. این مسئله با توجه به قیمت ناچیزی که گوشی دارد کاملا قابل درک محسوب می‌شود.

 

بررسی Y6 Prime 2018 هوآوی: دوربین

دوربین هوآوی Y6 پرایم 2018 یکی از نقاط قوت اصلی این گوشی محسوب می‌شود چون کیفیت مطلوبی دارد. دوربین اصلی این دستگاه از سنسوری 13 مگاپیکسلی تشکیل شده که از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، HDR، پانوراما و برخی ویژگی های دیگر پشتیبانی می‌کند. ضبط ویدئوهای فول اچ‌دی با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه هم توسط دوربین اصلی دستگاه پشتیبانی می‌شود. اما کیفیت عملکرد دوربین اصلی هوآوی Y6 Prime 2018 چگونه است؟ کیفیت عکس هایی که با دوربین اصلی گوشی ضبط می‌شوند خوب و کاملا قابل قبول هستند. جزئیات تصویر تا حد مطلوبی در عکس های ضبط شده قابل رویت خواهند بود، اما در محیط های تاریک کیفیت عکس های دوربین اصلی دستگاه کاهش می‌یابد. حتی چراغ فلش LED دوربین اصلی Y6 Prime 2018 هم در این شرایط نمی‌تواند کمک چندانی به بهبود کیفیت عکس های ضبط شده کند.

 

بررسی Y6 Prime 2018 هوآوی

 

در سمت مقابل دوربین سلفی Y6 پرایم 2018 هوآوی از سنسوری 5 مگاپیکسلی تشکیل شده که از چراغ فلش LED اختصاصی بهره می‌برد. کیفیت عملکرد دوربین سلفی این گوشی هم قابل قبول و مطلوب است اما نباید انتظار بیش از حدی از آن داشته باشیم. اگر می‌خواهید عکس های سلفی معمولی ضبط و در شبکه های اجتماعی منتشر کنید، هوآوی Y6 Prime 2018 کارتان را راه می‌اندازد. بنابراین دوربین اصلی و سلفی این گوشی با توجه به قیمت دستگاه کیفیت عملکرد نسبتا خوبی دارند و وضعیت قابل قبولی را ارائه می‌کنند.

 

بررسی Y6 Prime 2018 هوآوی: باتری و شارژدهی

آخرین موضوعی که در بررسی Y6 Prime 2018 هوآوی به آن می‌پردازیم مربوط به باتری و توان شارژدهی آن می‌شود. باتری این گوشی ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعتی دارد و یک باتری لیتیوم یونی جدانشدنی است. توان شارژدهی باتری دستگاه متوسط خواهد بود و با یک بار شارژ آن تقریبا می‌توانید با بکارگیری نرمال گوشی، یک روز از آن استفاده کنید. متاسفانه گوشی هوآوی Y6 پرایم 2018 از قابلیت شارژ سریع و بیسیم پشتیبانی نمی‌کند و برای شارژ باتری آن زمانی در حدود 110 دقیقه باید صرف شود که زمان نسبتا طولانی خواهد بود. بنابراین وضعیت باتری هوآوی Y6 Prime 2018 هم در حد استانداردهای معمولی است.

 

بررسی Y6 Prime 2018 هوآوی

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی Y6 Prime 2018 هوآوی پرداختیم. گوشی هوآوی Y6 پرایم 2018 برای آن دسته از کاربرانی مناسب است که می‌خواهند یک گوشی اندرویدی ارزان برای انجام کارهای روزمره خود خریداری کنند. در ادامه برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف گوشی مورد نظر را عنوان کرده‌ایم.

نقاط قوت:

  • طراحی خوب
  • دوربین مناسب
  • سیستم عامل به روز
  • قیمت مناسب

نقاط ضعف:

  • قدرت عملکرد نه چندان مطلوب
  •