نقد و بررسی Y6 II CAM-L21 هوآوی : قیمت و سخت افزار خوب

نقد و بررسی 15 بهمن 1397 علی مظفری

نقد و بررسی Y6 II CAM-L21 هوآوی : قیمت و سخت افزار خوب

یکی از گوشی های پایین رده و خوش قیمتی که می‌توانید خریداری کنید گوشی Y6 II CAM-L21 هوآوی است که سخت افزاری خوب دارد و از این نظر حتی می‌تواند رقیبی برای برخی گوشی های میان رده هم باشد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی Y6 II CAM-L21 هوآوی بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم.

 

مقدمه

در ماه اکتبر (October) سال 2016 شرکت هوآوی به صورت رسمی از گوشی جدیدی تحت عنوان Huawei Y6 II رونمایی کرد که در برخی بازارهای جهانی به آن Huawei Holly 3 هم گفته می‌شود. نسخه خاصی از این گوشی در بازار کشورمان هم عرضه شد که با لقب Y6 II CAM-L21 شناخته می‌شود. رقابتی بودن قیمت Y6 II CAM-L21 هوآوی در مقایسه با قیمت گوشی های هم رده خودش سبب شده که استقبال خوبی از آن به عمل آید و این گوشی آمار فروش مطلوبی را به ثبت برساند. اما آیا خرید هوآوی Y6 II CAM-L21 انتخاب خوبی برای شما خواهد بود؟

پیش از هر چیز در نظر داشته باشید که گوشی مذکور یک گوشی رده پایین رو به بالاست و نباید خیلی انتظار زیادی از آن داشته باشید. پس در اولین قدم باید سطح انتظارات خود را کاهش دهید و سپس کاربردهایی که تمایل دارید یک گوشی هم رده وای 6 2 هوآوی ارائه کند را با اولویت برای خود دسته‌بندی نمایید. در انتهای نقد و بررسی Y6 II CAM-L21 هوآوی که نقاط قوت و ضعف آن مشخص می‌شود، می‌توانید این نقاط قوت و ضعف را با نیازها و انتظاراتتان مقایسه کرده و تصمیم گیری مبنی بر خرید یا عدم خرید Huawei Y6 II CAM-L21 را به عمل آورید.

 

نقد و بررسی Y6 II CAM-L21 هوآوی : طراحی و ظاهر

از آنجایی که گوشی هوآوی Y6 II CAM-L21 یک گوشی رده پایین و ارزان قیمت است، بنابراین نباید خیلی انتظارات بالایی از سبک طراحی و کیفیت ساخت آن داشته باشیم. بدنه این گوشی کیفیت ساخت خیلی بالایی ندارد و قاب پشت آن پلاستیکی و جداشدنی است. ابعاد بدنه گوشی 8.5 در 77.1 در 154.3 میلیمتر بوده و وزن دستگاه به چیزی در حدود 168 گرم می‌رسد. بنابراین گوشی مورد نظر خیلی طراحی ظریفی ندارد و بدنه آن هم ضخیم است. گوشی قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را ارائه می‌کند اما طبیعتاً از استاندارد ضد آب یا اسکنر انگشت بهره نمی‌برد. این گوشی در رنگ های مشکی، سفید و طلایی از سوی شرکت هوآوی عرضه شده و قابل خرید خواهد بود.

 

Honor Holly 3

 

گوشی از نمای رو به رو کاملاً معمولی به نظر می‌رسد و هیچ ویژگی خاص و منحصر به فردی ندارد. دکمه فیزیکی در پنل جلوی دستگاه بکار نرفته و حاشیه های صفحه نمایش آن معمولی و عادی هستند. در لبه زیرین صفحه نمایش این گوشی لوگوی Huawei هک شده است. زمانی که از نمای پشت هم به گوشی نگاه کنید متوجه می‌شوید که دستگاه ویژگی منحصر به فردی ندارد. قاب پشت گوشی الگویی شبکه‌ای را به همراه دارد که خیلی جذاب به نظر نمی‌رسد. لنز دوربین اصلی گوشی و چراغ فلش LED آن هم در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت دستگاه نصب هستند.

زمانی که گوشی Y6 II CAM-L21 هوآوی را در دست می‌گیرید هم خیلی حس و حال در دست گرفتن یک گوشی زیبا و جذاب را نخواهید داشت و کاملاً مشخص است که گوشی یک محصول معمولی بوده و کیفیت ساخت معمولی دارد. البته نبود هیچ ویژگی خاص و منحصر به فردی در سبک طراحی و ظاهر گوشی مذکور امری طبیعی است و نمی‌توان انتظار داشت که یک گوشی با قیمت بسیار پایین، طراحی عالی و ظاهری منحصر به فرد داشته باشد!

 

Y6 II CAM-L21

 

نقد و بررسی Y6 II CAM-L21 هوآوی : صفحه نمایش

در این مرحله از بررسی Y6 II CAM-L21 هوآوی می‌خواهیم در مورد صفحه نمایش این گوشی صحبت کنیم. عموماً گوشی های پایین رده یا مقرون به صرفه از صفحه نمایش با کیفیتی بهره‌مند نمی‌شوند و این رویکرد برای کاهش قیمت تولید آن ها بکار گرفته می‌شود. اما خوشبختانه گوشی Huawei Y6 II CAM-L21 صفحه نمایش خوبی دارد. نمایشگر این گوشی از نوع IPS LCD و 5.5 اینچی است و رزولوشن 1280 در 720 پیکسل یا اصطلاحا اچ دی را ارائه می‌کند. بدین سبب تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 267 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. نسبت تصویر صفحه نمایش این گوشی هم 16 به 9 است. ضمناً چیزی در حدود 70.1 درصد از کل مساحت پنل جلوی این گوشی توسط صفحه نمایش آن احاطه می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی گلکسی A20 سامسونگ: خوش قیمت و خوش دست

در بررسی Y6 II CAM-L21 هوآوی مشخص شد که صفحه نمایش این گوشی عملکرد خوبی دارد و از نظر کنتراست، شادابی و شارپنس وضعیت مطلوبی را ارائه می‌کند. البته منظور ما از خوب بودن وضعیت عملکرد صفحه نمایش گوشی این نیست که می‌توانید کیفیت عملکرد نمایشگر آن را با گوشی های رده بالای بازار مقایسه کنید! طبیعتاً این مقایسه بی‌منطق است. اگر گفته می‌شود صفحه نمایش هوآوی وای 6 2 عملکرد خوبی دارد، منظور در مقایسه با سایر گوشی های هم رده و هم قیمت خودش است. شاید بتوان تنها نقطه ضعف صفحه نمایش این گوشی را به توان تولید روشنایی نه چندان بالای آن نسبت داد که ممکن است در برخی شرایط کمی آزاردهنده باشد.

 

بررسی Y6 II CAM-L21

 

به عنوان مثال برای اینکه بتوانید در محیط های باز و تحت تابش نور بدون مشکل از صفحه نمایش گوشی استفاده کنید و محتوای آن را ببینید حتماً باید شدت روشنایی نمایشگر را بر روی 100 درصد تنظیم نمایید. حتی در وضعیتی که روشنایی صفحه نمایش گوشی را روی 100 درصد تنظیم نمایید هم اگر شدت نور محیط خیلی زیاد باشد ممکن است برای مشاهده برخی از محتوای نمایشگر با مشکل رو به رو شوید. البته مشکلات مثل عدم ارائه روشنایی مناسب در صفحه نمایش گوشی های رده پایین یک امر کاملاً طبیعی و رایج است و نمی‌توان آن را نقطه ضعف مستقلی برای گوشی مورد نظر به شمار آورد. ضمن اینکه ضعف تولید روشنایی توسط نمایشگر گوشی هوآوی Y6 II Cam-L21 در حد قابل تحملی بوده و نسبت به خیلی از گوشی های گران قیمت تر وضعیت بهتری دارد. پس در یک جمع‌بندی کلی باید گفت نمایشگر گوشی Y6 II CAM-L21 هوآوی از نظر وضوح تصویر و شادابی عملکرد خوبی دارد و از نظر روشنایی معمولی عمل می‌کند.

 

نقد و بررسی Y6 II CAM-L21 هوآوی : سیستم عامل و بستر نرم افزاری

با توجه به اینکه هوآوی وای 6 2 محصول سال 2016 است، بنابراین نباید انتظار داشت که نسخه جدیدی از سیستم عامل اندروید به طور پیش فرض روی آن نصب باشد. این گوشی به طور پیش فرض از اندروید 6.0 مارشمالو بهره می‌برد و رابط کاربری EMUI 4.1 هوآوی روی آن نصب است. رابط EMUI هوآوی رابط خوبی است و قابلیت های زیادی را ارائه می‌کند اما کمی سنگین بوده و از نظر ظاهری حداقل باب سلیقه ما نیست. نصب بودن اپلیکیشن های پیش فرض نسبتاً زیاد روی گوشی یکی از مشکلات آن است که البته با توجه به بهره‌مندی دستگاه از حافظه داخلی پیش فرض 16 گیگابایتی تا حد زیادی رفع شده و قابل لمس نخواهد بود. همچنین رم 2 گیگابایتی گوشی هم کمک به سزایی به افزایش سرعت عملکرد رابط و بستر نرم افزاری دستگاه می‌کند. زمانی که در حالت عادی از گوشی استفاده می‌کنید لگ و تاخیرهای محسوسی در آن وجود ندارد اما تاخیرهای جزئی دائماً در آن پدیدار می‌شوند.

 

بررسی Y6 II CAM-L21

 

نکته جالب اینجاست که با استفاده مداوم از Y6 II CAM-L21 هوآوی و به مرور زمان شدت لگ و تاخیرهایی که در عملکرد آن به وجود می‌آید بیشتر و محسوس تر می‌شود. ذخیره اطلاعات اپلیکیشن ها در حافظه کش شاید از یک سمت منجر به افزایش سرعت عملکرد خود اپلیکیشن شود اما از سمت دیگر سرعت عملکرد گوشی را با توجه به اشغال فضای بیشتری از حافظه داخلی کندتر می‌کند. نصب اپلیکیشن های زیاد و عدم حذف حافظه کش آن ها برای طولانی مدت می‌تواند منجر به کند شدن چشمگیر عملکرد گوشی شود. به طور کلی باید گفت که گوشی Y6 II CAM-L21 هوآوی از نظر سیستم عامل و بستر نرم افزاری وضعیت معمولی دارد و بهتر است برای دستیابی به بهترین بازده ممکن تا حد امکان در آن اپلیکیشن های زیاد و متعددی نصب نکنید. و از پر شدن حافظه داخلی دستگاه ممانعت به عمل آورید.

 

نقد و بررسی Y6 II CAM-L21 هوآوی : پردازنده، رم و حافظه داخلی

در قلب گوشی Huawei Y6 II CAM-L21 از تراشه کرین 620 استفاده شده که از لیتوگرافی 28 نانومتری بهره می‌برد و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. هشت هسته پردازشگر مرکزی این تراشه از نوع Cortex-A53 هستند و فرکانس کاری 1.2 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی Mali-450MP4 هم در این گوشی وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد. رمی که در گوشی مذکور بکار رفته ظرفیت 2 گیگابایتی دارد و حافظه داخلی آن 16 گیگابایت فضای ذخیره سازی اطلاعات را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. یکی از اصلی ترین نقاط قوتی که گوشی Y6 II CAM-L21 هوآوی را نسبت به اغلب گوشی های هم رده و قیمت خودش برتر می‌کند مربوط به رم 2 و حافظه داخلی 16 گیگابایتی آن می‌شود، چون در اغلب گوشی های هم رده وای 6 2 از رم 1 گیگابایتی و حافظه 8 گیگابایتی استفاده به عمل می‌آید. لازم به اشاره است که هوآوی وای 6 2 از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی به عمل می‌آورد و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را تا سقف 128 گیگابایت افزایش داد.

 

بررسی Y6 II CAM-L21

 

اما قدرت عملکرد این گوشی چطور است؟ در بررسی Y6 II CAM-L21 هوآوی مشخص شد که این گوشی قدرت عملکرد خوبی دارد و در مقایسه با خیلی از گوشی های هم رده و هم قیمت خودش بازده بهتری خواهد داشت، اما در هر صورت نباید فراموش کرد که این گوشی یک محصول رده پایین و ارزان قیمت است و نقاط ضعف خودش را دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه گلکسی S10 با A70 سامسونگ: کدامیک را بخریم؟

در اغلب مواقع برای انجام کارهای روزمره با گوشی هوآوی وای 6 2 به مشکلی بر نمی‌خورد اما با ازدیاد حجم اطلاعات ذخیره شده در حافظه گوشی لگ و تاخیرهایی آن هم نمایان می‌شوند. در برخی شرایط حتی اجرای چند اپلیکیشن نسبتاً سنگین مثل اینستاگرام، اپلیکیشن دوربین، تلگرام و غیره جهش مابین آن ها از بخش Recent Apps هم با تاخیرهای قابل ملاحظه‌ای همراه می‌شود که کمی آزاردهنده هستند. اما با وجود تمام این تفاسیر باید گفت که گوشی هوآوی Y6 II CAM-L21 با توجه به قیمت مناسبی که دارد قدرت عملکرد قابل قبولی هم ارائه می‌کند.

 

نقد و بررسی Y6 II CAM-L21 هوآوی : دوربین اصلی و سلفی

در این بخش از نقد و بررسی Y6 II CAM-L21 هوآوی در رابطه با دوربین اصلی و سلفی این گوشی صحبت خواهیم کرد. دوربین اصلی گوشی مذکور از یک لنز 13 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل شده که از قابلیت فوکوس خودکار، پانوراما و HDR پشتیبانی می‌کند. ضمن اینکه می‌توانید با دوربین اصلی این گوشی ویدئو های فول اچ دی (Full HD) با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه هم ضبط نمایید. در بررسی که داشتیم متوجه شدیم دوربین اصلی گوشی وای 6 2 هوآوی خیلی عملکرد مطلوبی ندارد. در محیط های با نور مناسب می‌توانید عکس های معمولی با دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی این گوشی ضبط کنید اما در محیط های با نور کم کیفیت ضبط عکس به شدت افت می‌کند و حتی چراغ فلش LED گوشی هم نمی‌تواند کمک قابل ملاحظه‌ای به زیباتر شدن عکس و منظره کند.

 

بررسی Y6 II CAM-L21

 

در سمت مقابل دوربین سلفی گوشی هوآوی Y6 II CAM-L21 از یک لنز 8 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل شده که آن هم عملکرد معمولی دارد و نباید انتظار بالایی از آن داشته باشید. با دوربین سلفی این گوشی می‌توانید عکس های سلفی معمولی برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام ضبط کنید اما کیفیت این عکس ها خیلی زیاد و رضایت بخش نخواهند بود. به طور کلی اگر به کیفیت عملکرد دوربین گوشی اهمیت می‌دهید شاید گزینه های خرید بهتری نسبت به Y6 II CAM-L21 هوآوی هم پیش رویتان قرار داشته باشند. عملکرد دوربین اصلی و سلفی این گوشی کاملاً معمولی است.

 

نقد و بررسی Y6 II CAM-L21 هوآوی : باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی Y6 II CAM-L21 هوآوی در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت خواهیم کرد. باتری که در قلب این گوشی بکار رفته از نوع لیتیوم یون بوده و ظرفیت 3100 میلی آمپر ساعتی را ارائه می‌کند که ظرفیتی مناسب برای تامین انرژی مورد نیاز یک گوشی رده پایین و مجهز به صفحه نمایش 5.5 اینچی با وضوح اچ دی است. در بررسی Y6 II CAM-L21 هوآوی مشخص شد که باتری این گوشی به خوبی از پس تامین انرژی مورد نیاز آن بر می‌آید و با یک بار شارژ در حالت بکارگیری نرمال دستگاه تقریبا تا 1.5 روز انرژی مورد نیاز آن را تامین می‌کند. برای فول شارژ باتری دستگاه هم به مدت زمانی در حدود 110 دقیقه نیاز خواهید داشت. این گوشی از قابلیت شارژ سریع و بیسیم پشتیبانی به عمل نمی‌آورد. می‌توانید با حمل همیشگی شارژر موبایل یا یک پاوربانک از هر فرصتی برای شارژ مجدد باتری گوشی استفاده کنید.

 

بررسی Y6 II CAM-L21

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به نقد و بررسی Y6 II CAM-L21 هوآوی پرداختیم. این گوشی رده پایین و خوش قیمت برای آن دسته افرادی مناسب است که می‌خواهند با صرف هزینه‌ای ناچیز یک گوشی اندرویدی خوب و کار راه‌انداز خریداری کنند. قیمت هوآوی Y6 II CAM-L21 در مقایسه با قیمت خیلی از گوشی های هم رده خودش مقرون به صرفه‌تر در نظر گرفته شده است. در بخش زیر برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف گوشی هوآوی وای 6 2 را طی دو دسته‌بندی مجزا ارائه کرده‌ایم.

 

نقاط قوت:

  • صفحه نمایش خوب
  • رم 2 گیگابایتی
  • شارژدهی خوب باتری
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • بدنه پلاستیکی
  • دوربین معمولی