چگونه سرعت شارژ باتری گوشی را افزایش دهیم؟

آموزش و ترفندها 10 مرداد 1399 علی مظفری

چگونه سرعت شارژ باتری گوشی را افزایش دهیم؟

شاید برای شما هم این اتفاق رخ داده باشد که احساس کنید سرعت شارژ شدن باتری گوشی موبایلتان کم است! آیا راهی برای افزایش این سرعت وجود دارد؟ خوشبختانه بدین منظور می‌توان از ترفند های خاصی استفاده کرد که برخی از آن ها واقعا در افزایش سرعت شارژ باتری گوشی موثر هستند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به چند مورد از مهمترین و کارآمدترین این ترفندها اشاره داشته باشیم. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه شوید.

 

سرعت شارژ باتری گوشی : مقدمه

یکی از اصلی ترین راهکارهایی که برای مقابله با مشکل زود خالی شدن شارژ باتری گوشی های موبایل و ایجاد تعادل مابین قدرت شارژدهی باتری و دیگر پیشرفت های سخت افزاری اسمارتفون ها ارائه شده مربوط به افزایش دادن سرعت شارژ شدن باتری آن ها می‌شود. به بیان دیگر شرکت های سازنده موبایل سعی داشته‌اند که با افزایش سرعت شارژ باتری گوشی به نوعی ضعف باتری این گجت ها در تامین انرژی مورد نیاز دستگاه را برطرف ساخته و معضل زود به زود خالی شدن شارژ باتری را برطرف سازند. اما مشکل اینجاست که همه اسمارتفون ها از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کنند!

از سمت دیگر خیلی از گوشی هایی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کند هم باز سرعت شارژ مناسبی ندارند! این امر سبب شده که خیلی از کاربران به دنبال ترفند هایی برای افزایش دادن سرعت شارژ شدن باتری گوشی های خود باشند. اما آیا راهی برای انجام این کار وجود دارد و می‌توانید سرعت شارژ باتری گوشی را افزایش داد؟ خوشبختانه پاسخ مثبت است و با استفاده از برخی ترفند ها انجام این کار امکانپذیر خواهد بود. در ادامه این مطلب ما می‌خواهیم به معرفی چند مورد از کارآمدترین روش هایی بپردازیم که می‌توانند منجر به بیشتر شدن سرعت شارژ شدن باتری گوشی های موبایل شوند. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

سرعت شارژ باتری گوشی

 

1. خاموش کردن گوشی

موثرترین و بهترین روشی که می‌توانید از آن برای بالا بردن سرعت شارژ شدن باتری گوشی موبایل خود استفاده کنید مربوط به خاموش کردن دستگاه در حین شارژ می‌شود. اگر فرصت کوتاهی برای اتصال گوشی به شارژر دارید و می‌خواهید در این بازه زمانی، باتری موبایلتان بیشترین مقدار شارژ را دریافت کند، آن را خاموش کرده و به شارژ بزنید. در این شرایط تمام قطعات سخت افزاری گوشی که در حالت روشن بودن دستگاه دائما در حال مصرف انرژی هستند غیر فعال می‌شوند و در نتیجه عملا هیچ انرژی از باتری گوشی مصرف نخواهد شد و بدین ترتیب سرعت پر شدن شارژ آن افزایش پیدا می‌کند.

در نظر داشته باشید زمانی که گوشی را خاموش کنید و به شارژ بزنید، طبیعتا تماس های ورودی و نوتیفیکیشن در ازای دریافت پیام و غیره را دریافت نخواهید کرد. به همین دلیل خیلی از کاربران دوست ندارند که در حین شارژ باتری گوشی آن را خاموش کنند. اگر شرایط شما طوری است که مشکلی با این موضوع ندارید، حتما از آن استفاده نمایید. این یکی از بهترین و موثرترین ترفند ها برای افزایش سرعت شارژ باتری گوشی های هوشمند محسوب می‌شود. پس سعی کنید از آن استفاده نمایید.

 

2. فعالسازی حالت پرواز (Airplane Mode)

 

سرعت شارژ باتری گوشی

 

تمام گوشی های هوشمند حالتی اختصاصی تحت عنوان Airplane Mode دارند که اصطلاحا به آن "حالت پرواز" یا "حالت هواپیما" گفته می‌شود. زمانی که این حالت را در گوشی فعال کنید خیلی از قابلیت های ارتباطی آن غیرفعال خواهند شد و بدین ترتیب مصرف شارژ این بخش ها به صفر می‌رسد. در نتیجه اگر این حالت فعال باشد و موبایلتان را به شارژ بزنید، سرعت شارژ شدن باتری گوشی به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند. در نظر داشته باشید که فعالسازی حالت پرواز هم می‌تواند منجر به از دست رفتن نوتیفیکیشن ها، پیامک ها و تماس های ورودی شود، به همین جهت خیلی از کاربران تمایلی مبنی بر بکارگیری این روش ندارند.

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش انتقال اطلاعات واتس آپ به گوشی جدید (اندروید به اندروید / اندروید به آیفون)

 

3. فعالسازی حالت Power Saving

هم گوشی های اندرویدی و هم آیفون های اپل از حالتی تحت عنوان Power Saving Mode یا حالت ذخیره سازی انرژی بهره می‌برند که وقتی این حالت فعال شود تمام تنظیمات گوشی به طور خودکار در حالتی بهینه می‌شوند که مصرف شارژ باتری به حداقل برسد. به عنوان مثال وقتی این حالت را فعال کنید، نور صفحه نمایش گوشی به طور خودکار به حداقل مقدار ممکن کاهش می‌یابد و خیلی از قابلیت های ارتباطی موبایل متوقف شده و حتی عملکرد اپلیکیشن ها در پس زمینه موبایل هم می‌توانند محدود و مسدود شود. ایجاد این حالت منجر می‌شود که باز هم مصرف شارژ گوشی با اینکه دستگاه روشن است به حداقل برسد و در نتیجه وقتی گوشی با فعال بودن این حالت به شارژ زده شود، سرعت شارژ باتری افزایش پیدا کند. بنابراین یکی دیگر از روش های خوبی که می‌توانید از آن برای افزایش سرعت شارژ باتری گوشی استفاده کنید مربوط به فعالسازی حالت Power Saving Mode می‌شود.

 

4. عدم استفاده از گوشی در حین شارژ

یکی دیگر از روش های بسیار موثری که می‌تواند سبب شود سرعت شارژ شدن باتری گوشی شما واقعا افزایش پیدا کرده یا افت کند مربوط به استفاده از دستگاه در حین شارژ می‌شود. زمانی که گوشی شما به شارژ زده شده و همزمان از آن استفاده می‌کنید از یک سمت گرمای تولید شده در دستگاه به دلیل انتقال بار الکتریکی از شارژر به باتری و همچنین به دلیل درگیر شدن قطعات سخت افزاری مثل پردازنده، رم و حافظه داخلی افزایش می‌یابد و از سمت دیگر هر قطعه سخت افزاری که در حال فعالیت است مقداری از شارژ باتری را مصرف خواهد کرد. بدین ترتیب شارژ باتری گوشی به شکل قابل ملاحظه‌تر و بیشتری مصرف می‌شود و این امر منجر به کند شدن سرعت شارژ خواهد شد.

 

سرعت شارژ باتری گوشی

 

بنابراین عدم استفاده از گوشی در حین شارژ می‌تواند یکی از روش ها و ترفند های مهمی باشد که منجر به افزایش سرعت شارژ باتری گوشی می‌شود. بنابراین زمانی که موبایل خود را به شارژ می‌زنید از آن استفاده نکنید و اگر نمی‌توانید گوشی را در حالت خاموش به شارژ بزنید، حداقل صفحه آن را خاموش کرده و دستگاه را به حال خودش رها سازید تا منابع سخت افزاری آن درگیر نشده و شارژ باتری را مصرف نکنند. فراموش نکنید که استفاده همزمان از گوشی در حین شارژ شدن علاوه بر کاهش دادن سرعت شارژ می‌تواند استرس بسیار زیادی را به خود باتری وارد کرده و عمر مفید آن را کاهش دهد. برای درک بهتر مفهوم عمر مفید باتری گوشی های موبایل و مراقبت بهتر از آن ها توصیه داریم به مطالعه مقاله "7 نکته مهم برای شارژ صحیح باتری موبایل" بپردازید.

حالا وقتشه! اینو بخون پاك كردن هيستوری گوگل موبایل | اندروید و آیفون

5. خارج کردن گوشی از کیس و کاور

یکی دیگر از نکات مهمی که توصیه داریم حتما در حین شارژ کردن باتری گوشی ها در نظر بگیرید و رعایت کردن این نکته می‌تواند به شدت روی سرعت شارژ باتری گوشی تاثیرگذار باشد مربوط به خارج کردن آن از داخل کیف، کاور و کیس های محافظ می‌شود. حتی قاب های ژله‌ای که برای محافظت از قاب و بدنه گوشی مورد استفاده قرار می‌گیرند هم می‌توانند منجر به کندتر شدن پروسه شارژ شوند اما چطور؟ همانطور که می‌دانید گرما دشمن باتری های لیتیوم یونی و پلیمری است و زمانی که باتری گوشی در معرض گرما قرار گیرد، بخشی از انرژی ذخیره شده آن خود به خود و در اثر گرما تلف می‌شود. این مسئله می‌تواند منجر به کند شدن پروسه شارژ گردد!

زمانی که موبایل شما داخل کیف، گارد یا کیس قرار داشته باشد و در این حالت آن را به شارژ بزنید، انتقال گرما از گوشی به فضای اطراف و پروسه خنک کاری آن می‌تواند تا حدی مختل شود و بدین ترتیب گرمای بیشتری به باتری وارد خواهد شد و در نتیجه با مصرف بیشتر شارژ، سرعت شارژ باتری گوشی هم کاهش پیدا می‌کند. بنابراین همیشه سعی داشته باشید زمانی که گوشی خودتان را به شارژ می‌زنید، قاب و کیس هایی که برای محافظت از دستگاه بکار برده‌اید از آن جدا نمایید تا خنک کاری گوشی بهتر و موثرتر انجام گیرد.

 

سرعت شارژ باتری گوشی

 

6. قرار دادن گوشی در مکان خنک

در مورد تاثیر گرما و حرارت روی باتری گوشی های موبایل و دلیل اینکه گرما می‌تواند منجر به کاهش سرعت شارژ شدن باتری گوشی شود در قسمت قبل صحبت کردیم. قرار دادن گوشی در جای خنک یکی از روش ها و راهکارهای موثری است که می‌تواند با بهبود و تسهیل بخشیدن پروسه خنک کاری منجر به افزایش سرعت شارژ باتری گوشی های هوشمند شود. بنابراین همیشه سعی کنید وقتی گوشی خود را به شارژ می‌زنید، آن را در یک مکان خنک قرار دهید که دفع گرما از بدنه موبایل راحت تر انجام شود و بدین ترتیب اتلاف شارژ باتری کاهش یابد.

یکی از بهترین روش هایی که می‌توانید در این راستا از آن استفاده کنید مربوط به قرار دادن گوشی در مجاورت باد پنکه یا کولر می‌شود. انجام این کار به شدت روی بهبود سرعت شارژ شدن باتری اسمارتفون ها و دفع گرما موثر است و اگر این روش را تست کنید به خوبی متوجه تاثیر آن خواهید شد. دقت داشته باشید به هیچ وجه نباید ایده های عجیب مثل قرار دادن گوشی در داخل یخچال یا فریزر یا مکان های این چنینی را تست کنید چون اینگونه ایده های اشتباه می‌توانند آسیب های جدی را به گوشی وارد نمایند.

 

7. استفاده از شارژر قوی تر

روش هایی که در این بخش به عنوان یکی از ترفند های سرعت شارژ باتری گوشی معرفی می‌کنیم روشی نیست که خیلی توصیه شود و استفاده طولانی مدت از آن می‌تواند منجر به آسیب دیدن باتری گوشی و از دست رفتن قدرت و کیفیت عملکردش شود. بنابراین از این روش فقط در شرایط ضروری و با مسئولیت شخصی خودتان استفاده کنید. در این روش کافیست از آداپتور یا شارژری برای شارژ کردن باتری گوشی خودتان استفاده کنید که شدت جریان خروجی بیشتری در مقایسه با شارژ اصلی گوشی شما ارائه می‌کند. بدین ترتیب در یک بازه زمانی یکسان مقدار شارژی که به باتری موبایل شما وارد می‌شود بیشتر از حالت عادی خواهد بود و در نتیجه سرعت شارژ باتری افزایش پیدا می‌کند.

 

سرعت شارژ باتری گوشی

 

حالا وقتشه! اینو بخون تشخیص شارژر اصلی از تقلبی | سامسونگ و اپل

اما چطور بفهمیم که شدت جریان شارژر و آداپتور آن چقدر است؟ برای انجام این کار کافیست نوشته های روی آداپتور را مطالعه کنید و به دنبال توضیحاتی باشد که با عنوان Output روی آداپتور شارژر قید می‌شوند. ولتاژ خروجی در این بخش با نماد V و شدت جریان خروجی با نماد A مشخص خواهند شد. اگر آداپتوری با شدت جریان و ولتاژ بیشتر در مقایسه با آداپتور اصلی گوشی خود را مورد استفاده قرار دهید، سرعت شارژ شدن باتری موبایلتان به شکل چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. اما فراموش نکنید که استفاده طولانی مدت و دائمی از این روش می‌تواند به شدت استرس وارد بر باتری را افزایش داده و منجر به کاهش عمر مفید آن شود.

 

8. استفاده از سیم شارژر با کیفیت

یکی دیگر از نکات و مسائلی که می‌تواند مستقیما روی سرعت شارژ شدن باتری گوشی های موبایل تاثیرگذار باشد و خیلی از افراد توجه چندانی به آن ندارند مربوط به کیفیت سیم شارژر می‌شود. خیلی از افراد تصور می‌کنند که سیم های شارژر هیچ تفاوتی با هم ندارند و در عمل بازده یکسانی خواهند داشت اما واقعا اینطور نیست و یک شارژر نقش بسیار مهمی در انتقال شارژر و بار الکتریکی از آداپتور به گوشی ایفاء می‌کند. در صورتی که از سیم شارژر مناسب استفاده نکنید، سرعت و کیفیت شارژ شدن باتری موبایل شما می‌تواند به شدت کاهش یابد.

در برخی مواقع حتی دیده شده وقتی سیم شارژر کیفیت مناسبی ندارد، انتقال شارژر از آداپتور به گوشی انجام نشده و حتی شارژ باتری موبایل مادامی که به شارژ زده شده کاهش می‌یابد یا حداقل بیشتر از حد فعلی نمی‌شود! تمام این مشکلات مربوط به سیم شارژر و کیفیت آن خواهند بود. اگر می‌خواهید سرعت شارژ باتری گوشی شما بیشتر شود فقط از سیم های شارژر با کیفیت استفاده کنید. همیشه سیم شارژری که به طور پیش فرض و به عنوان عضوی از شارژر فابریک گوشی ارائه شده بهترین کیفیت را دارد، پس سعی داشته باشید که در حفظ و نگهداری آن نهایت دقت را به عمل آورید.

 

9. اطمینان از اورجینال بودن شارژر و آداپتور آن

در صورتی که از شارژر های بی‌کیفیت و آداپتورهای غیر اورجینال استفاده کنید هم احتمال اینکه سرعت شارژ شدن باتری موبایل شما کاهش یابد وجود دارد. بنابراین استفاده از آداپتورهای اورجینال و با کیفیت از دیگر روش های مناسبی است که می‌توانید از آن برای بالا بردن سرعت شارژ باتری موبایل خود بهره بگیرید. همیشه بهترین آداپتور و پکیج شارژر همان آداپتور و شارژر فابریکی است که به همراه گوشی عرضه می‌شود و در صورتی که این دو خراب شوند، باید در خرید شارژر جدید دقت زیادی صرف کنید چون متاسفانه نمونه های غیر اورجینال زیادی در بازار وجود دارند که کیفیت عملکرد مطلوبی نخواهند داشت و استفاده از آن ها می‌تواند سرعت شارژ شدن باتری گوشی را به شدت کاهش دهد. پس استفاده کردن از شارژر و آداپتور اورجینال و با کیفیت یکی دیگر از روش های موثر در افزایش سرعت شارژ باتری گوشی خواهد بود.

 

سرعت شارژ باتری گوشی

 

10. عدم استفاده از شارژ بیسیم

خیلی از گوشی های جدید امروزی که در بازار وجود دارند از قابلیت شارژ بیسیم پشتیبانی می‌کنند. به موجب این قابلیت شما می‌توانید بدون نیاز به اینکه سیم شارژر را مستقیما به گوشی وصل کنید و صرفا با قرار دادن موبایلتان روی یک پد خاص، باتری آن را شارژ نمایید. این روش شاید جالب به نظر برسد اما از نظر سرعت عملکرد اصلا وضعیت مناسبی ندارد و وقتی از این قابلیت استفاده کنید سرعت شارژ شدن باتری موبایل شما به شدت کاهش پیدا می‌کند. اما چرا این وضعیت وجود دارد و شارژ بیسیم نسبت به شارژ سیمی کم سرعت تر است؟ پاسخ این سوال بسیار ساده خواهد بود.

در تکنولوژی شارژ بیسیم، انرژی الکتریکی از پد شارژر ساطع و سپس بخشی از آن توسط کویل گوشی دریافت می‌شود و بخش عمده‌ای از این انرژی اتلاف خواهد شد. همچنین در این روش بدنه گوشی مستقیما تحت تاثیر گرما قرار خواهد گرفت و بدین ترتیب میزان اتلاف شارژ باتری در اثر گرما هم بیشتر می‌شود. این عوامل سبب خواهند شد که سرعت شارژ گوشی در حین استفاده از تکنولوژی شارژ بیسیم به مراتب کاهش پیدا کند. بنابراین اگر به فکر افزایش سرعت شارژ باتری گوشی موبایل خود هستید تا حد ممکن از شارژر بیسیم استفاده نکنید.

 

استفاده از پاوربانک را فراموش نکنید!

تا به اینجای کار به معرفی 10 روشی پرداختیم که می‌توانند مستقیما منجر به بهبود و افزایش سرعت شارژ شدن باتری گوشی های موبایل شوند، اما یک روش کارآمد و جالب دیگر هم وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید! این روش مستقیما منجر به افزایش سرعت شارژ شدن باتری گوشی های موبایل نمی‌شود اما چون امکان شارژ کردن باتری موبایل در هر شرایطی را فراهم می‌کند، می‌تواند گزینه و راهکار بسیار عالی باشد. در این روش کافیست از یک پاوربانک استفاده کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی پاوربانک شیائومی 2C | پاوربانک قیمت مناسب و کارآمد

پاوربانک ها ابعاد کوچکی دارند و می‌توانند امکان شارژ کردن باتری اسمارتفون ها را تحت هر شرایط فراهم آورند. بنابراین وقتی از یک پاوربانک استفاده کنید دیگر نیازی نیست که برای شارژ باتری موبایل آن را به شارژر بزنید و دنبال پریز برقی برای برقراری این اتصال باشید، چون پاوربانک نیازی به این حالت ندارد و مثل یک منبع تغذیه قابل حمل عمل می‌کند. بنابراین استفاده از پاوربانک هم می‌تواند روشی برای مقابله با مشکل شارژ باتری گوشی ها در هر شرایطی باشید.

 

سرعت شارژ باتری گوشی : نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی روش ها و ترفند هایی پرداختیم که با استفاده از آن ها قادر خواهید بود سرعت شارژ شدن باتری گوشی های موبایل را افزایش دهید. سعی کردیم به موثرترین روش هایی اشاره کنیم که در این راستا قابل استفاده هستند و بهترین بازده را برایتان ارائه می‌کنند. امیدواریم از این مقاله اختصاصی بهره لازم را برده باشید.