ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

آموزش و ترفندها 06 شهریور 1398 علی مظفری

ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

همه گوشی ها به مرور زمان با افت سرعت عملکرد رو به رو می‌شوند و هر چقدر گوشی سخت افزار ضعیف تری داشته باشد، افت سرعت در آن زودتر و با شدت بیشتری نمایان خواهد شد. در این مقاله می‌خواهیم به موثرترین ترفند های اشاره کنیم که می‌توانند منجر به افزایش سرعت گوشی اندرویدی شما شوند. بنابراین با فروشگاه ادبازار همراه باشید.

 

مقدمه

یکی از شایع ترین مشکلاتی که کاربران گوشی های موبایل و به ویژه آن دسته از افرادی که از گوشی های اندرویدی رده پایین و میان رده استفاده می‌کنند با آن رو به رو هستند، مشکل کاهش سرعت عملکرد دستگاه است. کاهش سرعت عملکرد گوشی ها به مرور زمان اتفاق می‌افتد و جالب است بدانید که یک امر اجتناب ناپذیر خواهد بود. یعنی همه گوشی به مرور زمان و با افزایش حجم اطلاعاتی که در آن ها ذخیره می‌شود کند خواهند شد اما چرا کند شدن برخی گوشی ها خیلی زود اتفاق می‌افتد و کاملا قابل درک است اما کند شدن برخی دیگر از گوشی ها دیرتر رخ می‌دهد و قابل درک نیست؟ دلیل این مسئله با کیفیت و قدرت قطعات سخت افزاری ارتباط دارد که در موبایل ها بکار می‌رود! اما چطور قادر به افزایش سرعت گوشی اندرویدی خواهیم بود؟

اگر دقت داشته باشید عمدتا کاربران گوشی های اندرویدی میان رده و پایین رده از کند بودن عملکرد اسمارتفون خود گلایه می‌کنند و کمتر کاربری که از یک گوشی اندرویدی رده بالا یا آیفون جدید استفاده می‌کند از این موضوع گلایه‌ خواهند داشت. دلیل این مسئله روشن است! چون گوشی های میان رده و پایین رده سخت افزار ضعیف تری نسبت به گوشی های رده بالا دارند، بنابراین زودتر با افت سرعت عملکرد رو به رو می‌شوند و به نوعی منابع اصلی آن ها زودتر اشباع خواهد شد. با یک مثال ساده می‌توان این موضوع را به طور کامل برایتان قابل درک و روشن کرد. به عنوان مثال گوشی با حافظه داخلی 16 گیگابایتی را با یک گوشی مجهز به حافظه 256 گیگابایتی مقایسه کنید و فرض را بر این قرار دهید که اطلاعات یکسانی را در هر دو گوشی وارد نماییم.

در این شرایط طبیعتا گوشی مجهز به حافظه 16 گیگابایتی خیلی زودتر از گوشی با حافظه 256 گیگابایتی با مشکل کمبود فضای ذخیره سازی اطلاعات مواجه می‌شود و تحت فشار قرار گرفتن حافظه داخلی آن منجر به بروز لگ و تاخیر در عملکردش خواهد شد و به نوعی کندی عملکرد را به همراه می‌آورد. حال تصور کنید علاوه بر حافظه داخلی سایر منابع و قطعات سخت افزاری آن موبایل از قبیل پردازنده، رم و غیره هم میان رده یا پایین رده باشند و کیفیت خیلی بالایی را ارائه نکنند. طبیعتا در این شرایط همه چیز دست به دست هم می‌دهد تا گوشی ارزان قیمت تر با منابع محدودتر زودتر با مشکلاتی مثل کندی عملکرد رو به رو شود. اما چه راه حل هایی برای مقابله با این موضوع و افزایش سرعت گوشی اندرویدی وجود دارد؟ در این مقاله می‌خواهیم به موثرترین این راه حل ها اشاره داشته باشم. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه شوید.

 

افزایش سرعت گوشی اندرویدی با آزاد کردن حافظه

پر شدن حافظه گوشی اصلی ترین و مهمترین عاملی است که منجر به کند شدن آن می‌شود، بنابراین هرچقدر حجم اطلاعات ذخیره شده در حافظه دستگاه کمتر باشد، سرعت عملکرد گوشی بالاتر می‌رود. بنابراین برای اینکه از کند شدن گوشی خود جلوگیری کنید بهتر از اطلاعات اضافه ذخیره شده در آن را حذف نمایید. این اطلاعات می‌توانند شامل هر چیز و هر بخشی باشند. به عنوان مثال توصیه می‌کنیم در قدم نخست تمام اپلیکیشن ها و بازی هایی که به آن ها نیاز ندارید یا مدت طولانی است که از آن ها استفاده نمی‌کنید را از روی گوشی حذف کنید. برای انجام این کار کافیست به منوی Settings و سپس Apps یا Applications بروید و از لیست برنامه های نصب شده دستگاه آن موردی که می‌خواهید حذف شود را انتخاب و در نهایت گزینه Uninstall را انتخاب کنید.

 

نحوه افزایش حافظه گوشی

 

روش های دیگری هم برای آزاد کردن حافظه و افزایش سرعت گوشی اندرویدی وجود دارد. به عنوان مثال پاک کردن حافظه کش اپلیکیشن ها یکی از این روش هاست. با مراجعه به بخش Settings و سپس Storage و بخش Cache می‌توانید حافظه کش گوشی خود را به طور کامل حذف کنید. برای حذف کش اپلیکیشن های خاص هم می‌تواند به همان منوی Apps با Applications بروید و پس از انتخاب برنامه مورد نظرتان گزینه Clear Cache را لمس نمایید. کش اپلیکیشن هایی مثل تلگرام به مرور زمان می‌توانند بخش عظیمی از حافظه گوشی شما را اشغال کنند. برای آشنایی بیشتر با حافظه کش گوشی های موبایل توصیه داریم به مطالعه مقاله "حافظه کش گوشی (Cache) چیست و چگونه آن را پاک کنیم؟" بپردازید.

 

روش آسان حذف حافظه کش گوشی اندروید

 

پاک کردن فیلم ها و عکس هایی که با دوربین گوشی ضبط کرده‌اید هم می‌تواند یکی دیگر از موثرترین روش های آزاد کردن حافظه و افزایش سرعت گوشی باشد. بدین منظور حتما نباید عکس و فیلم های گوشی را پاک کنید بلکه می‌توانید آن ها را به یک کامپیوتر، فلش مموری یا هارد اکسترنال منتقل کنید یا حتی با استفاده از سرویس گوگل فوتوز (Google Photos) عکس های مورد نظرتان را در حساب گوگل خود آپلود نمایید و سپس آن ها را از حافظه گوشی حذف کنید. در این شرایط هر زمان که تمایل داشته باشید دوباره از طریق اپلیکیشن گوگل فوتوز قادر به دانلود عکس هایتان و مشاهده آن ها خواهید بود. بنابراین در قدم اول سعی کنید تا حد امکان حافظه گوشی را حالی نگه دارید و هر اطلاعات اضافه‌ای که در آن ذخیره شده را حذف کنید. بدین ترتیب کمک قابل ملاحظه‌ای به افزایش سرعت گوشی اندرویدی خود می‌کنید.

 

افزایش سرعت گوشی اندرویدی با حذف یا کاهش تعداد ویجت ها

 

نحوه حذف برنامه ها در گوشی اندروید

 

ویجت ها منجر می‌شوند که صفحات یا اصطلاحا اسکرین های گوشی شما خاص به نظر آیند و ظاهری زیباتر داشته باشند. علاوه بر این با استفاده از برخی ویجت ها می‌تواند بدون نیاز به اجرای کامل یک برنامه به اطلاعات خاص مورد نیاز دسترسی پیدا کرد. به عنوان مثال اگر ویجت اپلیکیشن تقویم فارسی را روی صفحه موبایل خود اضافه کنید، به راحتی می‌توانید اطلاعاتی مثل تاریخ شمسی و جزئیات آن را با روشن کردن صفحه موبایل ببینید و دیگر نیازی به اجرای کامل اپلیکیشن تقویم فارسی نخواهید داشت. اما هر ویجتی که روی صفحه گوشی شما فعال است، بخشی از منابع دستگاه را اشغال می‌کند و اگر تعداد ویجت های روی اسکرین های دستگاه زیاد باشد، این امر می‌تواند منجر به کند شدن عملکرد اسمارتفون شود. بنابراین توصیه می‌کنیم تا حد امکان تعداد ویجت های روی صفحه موبایل خود را به حداقل برسانید یا کلا تمام این ویجت ها را حذف کنید. انجام این کار کمک قابل ملاحظه‌ای به افزایش سرعت عمل گوشی می‌کند.

 

افزایش سرعت گوشی اندرویدی با غیر فعال کردن انیمیشن ها

 

شاید به این موضوع دقت نکرده باشید اما رابط کاربری و بستر نرم افزاری همه گوشی های اندرویدی به گونه‌ای طراحی شده که انیمیشن های خاصی حتی برای انجام ساده ترین اقدامات هم نمایش داده می‌شوند. به عنوان مثال همین حالا صفحه گوشی اندرویدی خودتان را باز کنید و آیکون با نماد چرخ دنده که مربوط به بخش تنظیمات می‌شود را لمس نمایید و به نحوه اجرا شدن منوی تنظیمات دقت کنید یا به هوم اسکرین بروید و انگشت خود را به سمت راست و چپ بکشید و به نحوه انتقال از یک صفحه به صفحه دیگر دقت کنید. در هر یک از این بخش ها انیمیشن خاصی تعبیه شده و این انیمیشن ها می‌توانند منجر به کند شدن دستگاه شوند. طبیعتا هرچقدر مقدار و شدت این انیمیشن ها بیشتر باشد، منابع بیشتری از گوشی مصرف شده و فشار بیشتری به آن وارد می‌شود و در نتیجه احتمال عملکرد کندتر دستگاه افزایش می‌یابد.

 

دلایل اصلی کند شدن گوشی اندروید

 

بنابراین با غیر فعال کردن انیمیشن های مذکور هم می‌توان به افزایش سرعت گوشی اندرویدی کمک کرد. اما چطور انیمیشن های مذکور را غیر فعال کنیم؟ اگر از لانچر های اندرویدی استفاده می‌کنید، با توجه به لانچری که در حال بکارگیری آن هستید، نحوه غیرفعالسازی انیمیشن ها متفاوت خواهد بود. اگر گوشی شما با مشکل کندی عملکرد رو به رو است توصیه می‌کنیم از لانچر های اندرویدی استفاده نکنید. برای غیر فعالسازی انیمیشن ها در سیستم عامل اندروید خود گوشی باید منوی Developer Options را فعال کنید. اگر این گزینه در منوی تنظیمات گوشی شما فعال نیست به شرح زیر عمل کنید:

  • وارد بخش Settings شوید.
  • گزینه About Phone را انتخاب کنید.
  • گزینه Software Information و سپس More را انتخاب کنید.
  • هفت مرتبه روی گزینه Build Number ضربه لمسی بزنید تا پیغامی روی صفحه گوشی نمایان شود.

حالا به منوی اصلی تنظیمات بازگردید و به سمت پایین حرکت کنید. مشاهده خواهید کرد که گزینه Developer Options نمایان می‌شود. این گزینه را انتخاب کنید و در لیست آپشن هایی که در آن وجود دارد، گزینه Animations را انتخاب کنید و آن را د وضعیت غیر فعال قرار دهید. بدین ترتیب تمام انیمیشن های بستر نرم افزاری گوشی شما غیر فعال می‌شود و این امر منجر به افزایش سرعت گوشی اندرویدی خواهد شد.

 

افزایش سرعت گوشی اندرویدی با آزاد کردن رم

یکی از اصلی ترین عواملی که منجر به کند شدن گوشی های اندرویدی می‌شود مربوط به تحت فشار قرار گرفتن رم آن ها خواهد بود. در صورتی که رم یک گوشی تحت فشار قرار گیرد و ظرفیت آن فول شود، آنالیز داده ها و مدیریت تسک ها در آن با سرعت کمی قابل انجام خواهد شد و این امر منجر به بروز لگ و تاخیر در عملکرد دستگاه می‌شود. بنابراین با آزاد کردن فضای رم می‌توان به افزایش سرعت گوشی اندرویدی کمک کرد. برای آزاد کردن فضای رم می‌توانید از چندین روش مختلف استفاده کنید که یکی از شایع ترین این روش ها مربوط به پاک کردن برنامه ها از لیست اپلیکیشن های اخیر (Recent Apps) می‌شود. بدین منظور کافیست با لمس دکمه مربوط به بخش Recent Apps وارد این قسمت شوید و گزینه پاک سازی تمام اپلیکیشن ها را انتخاب کنید.

 

آسان ترین روش ها برای افزایش سرعت گوشی اندروید

 

فعالیت اپلیکیشن ها و سرویس ها مختلف در پس زمینه گوشی هم می‌تواند منجر به اشغال شدن فضای رم و کندی عملکرد دستگاه شود. بنابراین تا حد امکان از فعال بودن سرویس ها و اپلیکیشن ها در پس زمینه موبایل ممانعت به عمل آورید. به عنوان مثال اگر به سرویس موقعیت مکانی (Location Services) نیازی ندارید، آن را غیر فعال کنید یا اجازه ندهید اپلیکیشن های غیر ضروری مثل اپلیکیشن ادیت عکس یا بازی ها در پس زمینه گوشی فعال بمانند و امکان رد و بدل اطلاعات از طریق اینترنت را داشته باشند. توجه به این موضوع و خالی نگه داشتن رم گوشی یکی از موثرتری روش هایی است که می‌توان از آن برای مقابله با کندی اسمارتفون های اندرویدی استفاده کرد.

 

افزایش سرعت گوشی اندرویدی با ریستارت کردن

زمانی که گوشی خود را ریستارت می‌کنید یک شروع دوباره و اصطلاحا رفرش شده در موبایلتان انجام می‌شود و این موضوع در خیلی از مواقع منجر به از بین رفتن موقت لگ و تاخیر های دستگاه خواهد شد. بنابراین می‌توانید در بازه های زمانی خاص از ریستارت کردن موبایل هم به عنوان یکی دیگر از روش های موثر برای مقابله با کندی عملکرد موبایل استفاده نمایید. البته ریستارت گوشی هیچوقت نمی‌تواند یک راه حل دائمی برای مقابله با مشکل کندی عملکرد موبایل باشد و عموما ریستارت کردن فقط برای مدت کوتاهی سرعت عملکرد موبایل را به حالت مناسب باز می‌گرداند و سپس دوباره همه چیز به حالت اول برگشت پیدا خواهد کرد و مشکل کندی عملکرد گوشی نمایان می‌شود. پس اگر به دنبال راه حلی هستید که موقتا شما را از شر کندی عملکرد گوشی خلاص کند، آن را ریستارت کنید.

 

چگونه سرعت گوشی را افزایش دهیم

 

افزایش سرعت گوشی اندرویدی با آپدیت سیستم عامل

آپدیت هایی که برای گوشی های موبایل منتشر می‌شوند عموما شامل تغییراتی هستند که بخشی از آن ها به عملکرد سریع تر و بهینه تر موبایل کمک می‌کند. بنابراین توصیه داریم برای مقابله با لگ و تاخیرهایی که به مرور زمان در گوشی نمایان می‌شوند، حتما سیستم عامل دستگاه را همیشه به روز نمایید. البته اگر از گوشی های میان رده و پایین رده استفاده می‌کنید، احتمال اینکه آپدیت رسمی برای آن ها منتشر شود ناچیز خواهد بود چون عموما شرکت های سازنده گوشی های اندرویدی نهایتا یک آپدیت اصلی را برای این دسته از گوشی ها منتشر می‌کنند و پشتیبانی نرم افزاری زیادی از آن ها به عمل نمی‌آورند.

 

افزایش سرعت گوشی های قدیمی

 

آپدیت اپلیکیشن های نصب شده روی دستگاه هم می‌تواند به افزایش سرعت گوشی اندرویدی کمک کنند. عموما در آپدیت هایی که برای اپلیکیشن ها منتشر می‌شود سعی خواهد شد که عملکرد اپلیکیشن بهینه تر شود که این موضوع منجر به مصرف بخش کمتری از منابع دستگاه و در نتیجه افزایش سرعت عملکرد آن می‌شود. بنابراین برای دستیابی به بهترین نتیجه و افزایش سرعت گوشی اندرویدی سعی کنید سیستم عامل موبایل خود و اپلیکیشن هایی که در آن نصب هستند را به روز نمایید.

 

افزایش سرعت گوشی اندرویدی با فکتوری ریست

فکتوری ریست (Factory Reset) پروسه‌ای است که در آن تمام اطلاعات گوشی حذف و وضعیت آن به حالت پیش فرض کارخانه بازگردانده می‌شود. انجام فکتوری ریست می‌تواند به عنوان یکی از موثرترین روش های مقابله با کند شدن گوشی های اندرویدی مورد استفاده قرار گیرد. زمانی که یک گوشی بنا به هر دلیل کند شده و سرعت عمل آن آزاردهنده است، فکتوری ریست می‌تواند حداقل برای مدت زمان چند هفته یا ماه به رفع مشکل کمک کند.

حالا وقتشه! اینو بخون تفاوت فلش و فکتوری ریست گوشی های اندرویدی

برای انجام فکتوری ریست در گوشی های اندرویدی کافیست به منوی تنظیمات (Settings) مراجعه کنید و گزینه Backup & Reset را انتخاب کرده و در نهایت گزینه Factory Reset را لمس و انجام عملیات مربوط به آن را تایید نمایید. بدین ترتیب چند دقیقه‌ای طول می‌کشد تا گوشی شما فکتوری ریست شده و دوباره راه اندازی گردد. به محض راه اندازی مجدد دستگاه متوجه افزایش سرعت آن خواهید شد اما متاسفانه اطلاعات شما به طور کامل بعد از فکتوری ریست از حافظه گوشی حذف می‌شوند.

 

بالا بردن سرعت اینترنت گوشی اندروید

 

افزایش سرعت گوشی اندرویدی با روت و نصب کاستوم رام

یکی از ویژگی های خاص سیستم عامل اندروید مربوط به متن باز بودن آن می‌شود که به موجب آن می‌توان این سیستم عامل را دست‌کاری کرد و نسخه های غیر رسمی آن را با نام کاستوم رام (Custom ROM) برای گوشی های مختلف منتشر ساخت. کاستوم رام ها عموما نسبت به رام های آفیشال یا رسمی (Official ROM) سبک تر هستند و نصب آن ها در گوشی های رده پایین و میان رده سبب می‌شود که بازده و سرعت عمل دستگاه افزایش یابد. البته برای اینکه بتوانید یک کاستوم رام را در گوشی اندرویدی خود نصب کنید لازم است مراحل خاصی طی شوند و گوشی شما روت شده باشد. نصب کاستوم رام کار خیلی سختی نیست اما اگر برای اولین بار است که قصد انجام این کار را دارید، بهتر است از کمک یک کارشناس یا یک فردی که در این حوزه اطلاعات دارد استفاده نمایید. با نصب کاستوم رام های سبک و اختصاصی می‌توانید به شکل قابل ملاحظه‌ای شاهد افزایش سرعت گوشی اندرویدی باشید. بنابراین این روش را هم به عنوان یکی دیگر از روش های موثر در افزایش سرعت عملکرد اسمارتفون های اندرویدی به خاطر بسپارید.

 

بهترین و آسان ترین روش ها برای برطرف کردن کندی گوشی

 

حالا وقتشه! اینو بخون آیا گوشی شما نسبت به روز اول افت سرعت پیدا کرده است ؟ 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی موثرترین و بهترین روش های افزایش سرعت گوشی اندرویدی پرداختیم. با استفاده از روش هایی که در این مطلب به آن ها پرداختیم می‌توانید سرعت عملکرد گوشی اندرویدی خودتان را تا حد قابل ملاحظه‌ای افزایش دهید و با کندی عملکرد دستگاه مقابله نمایید. اگر روش هایی که شرح دادیم برایتان جالب به نظر نمی‌رسند یا بازده مناسب را ندارند، بهتر است به فکر خرید یک گوشی جدید باشید. مطمئنا با تعویض گوشی و خرید یک اسمارتفون جدیدتر و قدرتمندتر تمام مشکلات شما برطرف می‌شود. سعی کنید اسمارتفونی با قدرت مناسب تهیه کنید تا حداقل چند سال بدون مشکل برایتان کار کند و خیلی زود با مشکلات مشابهی همچون کندی عملکرد رو به رو نشود. امیدواریم از این مقاله آموزشی اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.