Fujifilm FinePix XP130  : بررسی دوربین کامپکت مقاوم فوجی‌فیلم!

نقد و بررسی 09 مهر 1397 علی مظفری

Fujifilm FinePix XP130 : بررسی دوربین کامپکت مقاوم فوجی‌فیلم!

شرکت‌های معتبر سازنده‌ دوربین با فراگیر شدن ورزش‌های ماجراجویانه و همچنین گسترش شبکه‌های اجتماعی دریافتند که افراد به دوربین‌های مقاوم، البته با کاربری آسان نیاز دارند. افراد مختلف تمایل به ثبت ماجراجویی‌ها، سفرها و اتفاقات جذاب زندگی خود دارند و می‌خواهند عکس‌ها و تصویرهای ثبت‌شده را در سریع‌ترین زمان ممکن با دوستان خود در فضای مجازی به اشتراک بگذارند. به همین دلیل گروه جدیدی از دوربین‌ها که دارای قابلیت‌های فوق‌العاده هستند، عرضه شدند. دوربین‌هایی از خانواده‌ کامپکت (compact) که گاهی اوقات حتی قابلیت‌های آن‌ها از یک دوربین حرفه‌ای هم بیشتر است. امروزه برندهای معتبری مانند فوجی‌فیلم (fujifilm)، دوربین‌هایی عرضه کرده‌اند که دارای استقامت زیادی هستند و مناسب ثبت خاطرات هیجان‌انگیز برای ماجراجویی در طبیعت می‌باشند. فوجی‌فیلم فاین‌پیکس XP130 یک دوربین عکاسی کامپکت ضد ضربه است که ویژگی‌های زیر را دارد:

  • قادر به تحمل فشار آب تا عمق 20متری می‌باشد.
  • در سرمای تا منفی ۱۰ درجه سانتیگراد به خوبی کار می‌کند.
  • می‌تواند در برخورد با زمین از ارتفاع 1.75 متری دوام آورده و البته در آن شن و ماسه نفوذ نکند.

عکاسی این روزها از قبل ساده‌تر شده است؛ در هر شرایطی، مهمانی، لب ساحل یا زیر آب، تنها با گرفتن دوربین به سمت منظره دلخواه و فشار کوچک انگشت می‌توان به زیباترین شکل یک لحظه را برای همیشه ثبت کرد. دوربین فوجی‌فیلم فاین‌پیکس XP130 می‌تواند برای افرادی که اهل ورزش و طبیعت‌گردی هستند، همسفر خوبی باشد.

Finepix XP130

معرفی

برند ژاپنی فوجی فیلم (fujifilm) در رابطه با ساخت تجهیزات حرفه‌ای نوری از دوربین‌های آنالوگ گرفته تا پیشرفته‌ترین محصولات دیجیتال، سال‌ها تجربه دارد و با معرفی دوربین‌های کوچک خود با نام Finepix، با دوربین‌های کامپکت دیگر مانند سری Coolpix نیکون و سری IXUS کانن رقابت می‌کند. این دوربین‌ها با اینکه دارای اندازه‌ بسیار کوچکی هستند اما کارایی بالایی دارند و می‌توانند برای کاربر در هر موقعیتی همراه خوبی باشند. سری فاینپیکس در چندین مدل عرضه شده که تفاوت‌های جزئی با هم دارند. کاربر با توجه به نیازخود و میزان هزینه‌ای که برای خرید در نظر گرفته، می‌تواند در خانواده Finepix طیف وسیعی از انتخاب را داشته باشد. دوربین‌های این سری به نام Point & Shoot یا «ببین و بگیر» مشهورند. برای ثبت یک عکس خوب توسط این دوربین‌ها می‌توان فقط با انتخاب سوژه و فشار دادن کلید شاتر اقدام کرد. مدل XP130 از این سری مدل بعدی XP120 به شمار می‌رود. سنسور تصویر،‌ نمایشگر ۳ اینچی ۹۲۰ هزار پیکسلی و لنز واید (wide) تا تله‌فوتو (telephoto) 140-28 میلی‌متری در این دوربین دقیقاً همانند مدل قبلی است. البته مقاومت این مدل در مقایسه با مدل قدیمی‌تر XP90بیشتر شده؛ مقاومت دوربین در زیر آب هم با اضافه شدن لایه‌ای از جنس بدنه به دور لنز، کمی بهبود یافته است.

Finepix XP130

بدنه

فوجی‌فیلم با طراحی محصولی بسیار سبک و خوش‌دست برای کاربر شرایطی را فراهم کرده تا بتواند با آن ساعت‌ها به‌ راحتی و بدون خستگی عکاسی یا فیلمبرداری کند. در بالای دوربین دکمه‌ خاموش و روشن و دکمه شاتر قرار دارند و دکمه‌ مستقل آغاز و پایان فیلمبرداری هم در کنار دکمه شاتر واقع شده است. برای نصب بند دستی یا بند گردنی، یک حلقه کوچک فلزی که طرحی زیبا دارد و یادآور استحکام دوربین می‌باشد، روی بدنه نصب شده است. وظیفه زوم‌ کردن بر عهده دو کلید جدا از هم است که در پشت بدنه قرار دارند؛ تغییر جدی در این دوربین‌ها نسبت به دوربین‌های کامپکت دیگر، استفاده از این کلید‌ها در صفحه پشتی می‌باشد. در اکثر دوربین‌های فشرده، برای بزرگنمایی حلقه‌ای که دور کلید شاتر قرار دارد، در نظر گرفته می‌شود که به سمت چپ و راست حرکت می‌کند؛ طراحان فوجی به جای این حلقه، دو کلید مجزا قرار داده‌اند. دسترسی کاربر به تنظیمات دوربین توسط یک کلید چهار جهته و یک کلید مرکزی امکان‌پذیر می‌شود.

 

Finepix XP130

درپوشی با قفل دومرحله‌ای در سمت راست دوربین واقع شده که به خوبی موجب پوشاندن باتری، کارت حافظه و درگاه‌های دوربین شده و کاملاً نفوذناپذیر است.

حالا وقتشه! اینو بخون Nikon D5600 : نقد و بررسی دوربین DSLR مدرن‌ نیکون + لنز 18-140 میلی‌متری

فلاش این دوربین که در کنار لنز قرار دارد و قادر است نور مفید تا فاصله 4.5 متری از دوربین را فراهم کند. سه کلید دیگر نیز در کنار صفحه‌ نمایش ۳ اینچی دوربین موجود می‌باشند که وظایف زیر را بر عهده دارند:

  • اتصال به WiFi
  • پخش فایل‌های موجود روی حافظه
  • بازگشت از منوها

کلیدها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به راحتی بتوان به آن‌ها دسترسی داشت و هنگام داشتن دستکش هم مشکلی در استفاده با آن وجود نداشته باشد.

افراد چپ دست در نظر داشته باشند که این دوربین به طور ویژه جهت استفاده راست‌ دستان طراحی شده است. هر چند این افراد خیلی دچار دردسر نمی‌شوند؛ اما باید در نظر داشت که تمام دکمه‌های این دوربین در سمت راست قرار دارند؛ تا بتوان به تمام تنظیمات آن با یک دست (دست راست) دسترسی داشت.

Finepix XP130

سنسور و تصویر‌برداری

مدل XP130 مجهز به یک سنسور 16.4 مگاپیکسلی ۱/۲.۳ اینچی است که بزرگنمایی اپتیکال ۵ برابری را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ در ترکیب این بزرگنمایی با زوم دیجیتال ۲ برابری، مجموعاً می‌توان تا 10 برابر بزرگنمایی داشت. این دوربین به Primary color filter مجهز می‌باشد که موجب ثبت عکس‌هایی با کیفیتی بالاتر از دوربین‌های مشابه شده است. کاربر این دوربین قادر به تنظیم دلخواه نسبت طول و عرض عکس‌های خود است. به صورت پیش‌فرض نسبت‌های ۱:۱، ۴:۳، ۳:۲ و ۱۶:۹ در دسترس کاربر قرار دارند.

عکاسی پیاپی با سرعت ۱۰ فریم بر ثانیه، نکته‌ای است که این دوربین کوچک را هم‌رده دوربین‌های حرفه‌ای قرار می‌دهد؛ این توانایی کمک می‌کند که هیچ لحظه‌ای از دست نرود. ویژگی جالب دیگر این دوربین، عکاسی پانوراما است. شما قادر هستید تا با انتخاب حالت پانورامای 360 درجه، تنها با فشردن دکمه شاتر و حرکت دوربین به طرفین عکس‌های گسترده خارق‌العاده‌ای به ثبت برسانید.

 

Finepix XP130

بازه حساسیت به نور حسگر از ۱۰۰ تا ۶۴۰۰ متغیر است و موجب شده که کاربر بتواند در هر شرایط نوری و حتی در مواقعی که دوربین یا سوژه در حال حرکت است، عکاسی کند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی دوربین ورزشی SJcam SJ360: چشمانی که تیز می بینند

گذشته از اینها باید گفت که این دوربین یک دوربین عکاسی ساده نیست. فیلمبرداری با کیفیت Full HD (1080p) این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند تا بتواند به راحتی و در هر شرایطی به ضبط تصاویر با کیفیت فوق‌العاده و حداکثر سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه بپردازد. در XP130 میان عکاسی و فیلمبرداری حالت منحصر به فردی وجود دارد؛ می‌توان با انتخاب حالت Cinemagraph به ثبت ویدئو‌های 5 ثانیه‌ای پرداخت که بخشی از ویدئو در آن مانند عکس ثابت بوده و سایر بخش‌ها در حالت طبیعی خود حرکت می‌کنند.

 

Finepix XP130

عملکرد دوربین

اولین خطری که همواره یک دستگاه الکترونیکی را تهدید می‌کند، رطوبت است. در این دوربین هیچ نگرانی از جهت نفوذ رطوبت به دلیل پوشش طراحی شده توسط فوجی فیلم (fujifilm) وجود نخواهد داشت؛ همچنین با این دوربین می‌توان تا عمق 20 متری از سطح آب نیز به فیلمبرداری پرداخت. حال می‌توان به لیست ورزش‌های هیجان‌انگیز ورزش‌های آبی را هم افزود. گرد و غبار تهدید دیگری برای دستگاه‌های الکترونیکی مخصوصاً ابزارهای نوری مانند دوربین و لنز به شمار می‌رود. ساحل یا کویر و حتی محیط‌های شهری از دانه‌های شن، ماسه و ریزگردهای مختلف پر است که احتمالاً برای دوربین خطرناک هستند؛ در مقابل این خطر بدنه فلزی و کامپوزیتی این دوربین مانند دژی مستحکم از آن محافظت می‌کند. برودت هوا یکی از دیگر مواردی است که اگر خیلی شدید باشد برای وسیله‌ای مانند این دوربین خطرساز می‌شود. تا زمانی که دما از منفی ۱۰ درجه کمتر نباشد، می‌توان مطمئن بود که دوربین سالم است. اگر طراحی این دوربین برای همراهی حرکت‌های سریع و هیجان‌انگیز انجام نشده بود هم مانند هر دستگاه دیگری ضربه و سقوط تهدید بزرگی برای آن محسوب می‌شد اما فوجی فیلم (fujifilm) با طراحی این بدنه محکم از جهت ضربه‌های معمول و سقوط از ارتفاع حداکثر 1.75متری به خود و کاربر اطمینان داده است.

 

Finepix XP130

اتصالات

امکان انتقال عکس‌ها و ویدیوهای ثبت شده به دستگاه‌های هوشمند مانند گوشی موبایل یا تبلت به سبب اینکه این دوربین مجهز به WiFi داخلی است، به راحتی امکان‌پذیر می‌باشد. بنابراین تنها چند دقیقه از لحظه ثبت تصویر تا انتشار آن در شبکه اجتماعی زمان می‌برد. از سوی دیگر به دلیل اتصال بی‌سیم این دوربین به دیوایس‌های هوشمند کاربر می‌تواند از طریق اپلیکیشن رایگانی که در اختیارش قرار می‌گیرد، دوربین را از راه دور کنترل نماید.

حالا وقتشه! اینو بخون Canon EOS 800D kit 18-55mm IS STM : نقد و بررسی دوربین دیجیتال مدرن کانن!

باتری دوربین

باتری از جمله نقاط ضعف این دوربین محسوب می‌شود. پس از هر بار شارژ کامل باتری می‌توان ۲۱۰ عکس گرفت. چنانچه فرد بخواهد در یک برنامه ورزشی طولانی عکس‌های زیاد بگیرد، احتمالاً دچار مشکل خواهد شد. بنابراین به همراه داشتن یک باتری اضافه ضروری است. از طریق یک درِ کاملاً ضد آب که در قسمت سمت راست دوربین واقع است، می‌توان به باتری و کارت حافظه دسترسی داشت.

Finepix XP130

جمع‌بندی

در نهایت می‌توان گفت طراحی دوربین دیجیتال فوجی‌فیلم مدل Finepix XP130 به منظور لذت بردن از عکاسی ساده در هر شرایط و با بالاترین کیفیت انجام شده است. فوجی‌فیلم (Fujifilm) در رقابت با سایر کارخانه‌های بزرگ تولیدکننده دوربین سعی بر ساخت یک دوربین‌ کامپکت (compact) داشته تا هم بتواند شرایط سخت را تحمل کند و هم کاربری بسیار ساده‌ای داشته باشد و کاربر تنها با فشردن یک دکمه عکس‌های باکیفیتی ثبت نماید. مدل XP130 یکی از اعضای خانواده دوربین‌های مقاوم فوجی است که بسیار سبک و جمع ‌و جور بوده، در کیف یا جیب کوچک به ‌راحتی جا می‌شود و فرد می‌تواند آن را همه جا به همراه داشته باشد. البته باید در نظر داشت که این مدل نسبت به مدل قبلی خود تغییر شاخصی نداشته است. این دوربین می‌تواند برای افرادی که اهل سفر و ورزش‌های هیجان‌انگیز هستند و برای ثبت لحظه‌های مفرح خود به دنبال یک دوربین مقاوم می‌گردند، همراه جذابی باشد.

نقاط قوت 

  • بدنه ضدآب
  • کیفیت تصویربرداری خوب
  • سنسور مدرن
  • فلاش داخلی 

نقاط ضعف

  • باتری با ماندگاری کم