Fujifilm Instax mini 70 Instant Camera : نقد و بررسی دوربین چاپ سریع فوجی فیلم!

نقد و بررسی 10 مهر 1397 علی مظفری

Fujifilm Instax mini 70 Instant Camera : نقد و بررسی دوربین چاپ سریع فوجی فیلم!

کارخانه موفق و معتبر فوجی ایده تولید دوربین‌های چاپ سریع که در گذشته وجود داشتند را چند دهه بعد از پیدایش آن‌ها در برنامه کاری خود قرار داد. این ایده با ترکیب عکاسی ساده و ارزان قیمت به همراه لذت چاپ فوری عکس، زیرمجموعه Instax را به وجود آورد. با توجه به قیمت مناسب و فراوانی در نوع و فیلم‌های مصرفی دوربین‌های سری Instax فوجی‌فیلم، این دوربین‌ها محبوبیت و البته فروش بالایی دارند. عکاسی با دوربینی که قابلیت چاپ نتیجه کار را در محل و همان لحظه دارد، بسیار لذت‌بخش است و با توجه به اینکه قیمت آن هم مناسب است، افراد زیادی اقدام به خرید این دوربین‌ها می‌کنند. افرادی هم که این دوربین‌ها را از سال‌های دور به یاد می‌آورند، علاقه به امتحان کردن مدل‌های جدید آن‌ که البته با فناوری مدرن آمیخته شده‌اند، دارند.

 

Fujifilm Instax mini 70 Instant Camera

معرفی

دوربینی (ابزار ثبت خاطره) که برای ثبت لحظه‌ها بتوان روی آن حساب کرد. به نظر ما کاربران«Instax mini 70» هدف از طراحی آن را می‌دانند. این محصول فوجی‌فیلم قادر به ثبت تصاویر روی کاغذهای مخصوص خود با کیفیت عالی است، بنابراین می‌تواند به عنوان ابزاری جهت به تصویر کشیدن شادترین لحظه‌های زندگی به کار رود. تنها باید دوربین را به سمت موضوع مورد نظر گرفت و دکمه شاتر را فشار داد تا دوربین از طرف دیگر عکس را ظاهر کند. این مدل که یکی از مدرن‌ترین محصولات سری «Instax» به شمار می‌رود، تنوع رنگی جالب توجهی را ارائه داده و دارای ویژگی‌های بیشتر و ظاهری خاص‌تر می‌باشد.

 

Fujifilm Instax mini 70 Instant Camera

طراحی

از ویژگی‌های اصلی «Instax Mini 70» می‌توان به بدنه مدرن و ابعاد غیر منتظم آن اشاره کرد که به نوعی دلیل اصلی توجه کاربران به آن نیز می‌باشد. برخلاف سایر دوربین‌های دیجیتال شرکت فوجی که بازگشتی به سمت دوران کلاسیک داشتند، برای این شرکت طراحی مدرن دوربین‌های سری Instax خوش یمن بوده و سود بیشتری به همراه داشته است. البته شرکت فوجی برای افراد علاقه‌مند به ظاهر دوربین‌های قدیمی، در سری Instaxهم محصولاتی را ارائه داده است. مدل‌های دیگر Instax دارای ظاهری مانند سفینه فضایی هستند، اما در «Instax Mini 70» طرحی مدرن به کار رفته است؛ همین تفاوت موجب جلب نظر بسیاری از علاقه‌مندان به دوربین‌های چاپ سریع به این مدل شده است. ظاهر دوربین‌های سری اینستاکس تنوع فوق‌العاده‌ای دارند؛ از طرح‌های شبیه به دوربین‌های کلاسیک تا طرح‌ کودکانه هلوکیتی؛ به همین دلیل افراد فارغ از سن و جنسیت به این دوربین‌ها توجه زیادی نشان دادند.

 

Fujifilm Instax mini 70 Instant Camera

عملکرد

مکانیزم و نحوه استفاده سری Instax فوجی با وجود سادگی، بی‌بهره از پیشرفت‌های جذاب تکنولوژی نبوده است. جهت نوردهی «Exposure» در این محصول چندین حالت موجود است که برای گرفتن عکسی با کیفیت بهتر در مقایسه با مدل‌های قبلی به کاربر کمک می‌کنند. فناوری Automatic Exposure Control با استفاده از سرعت بالاتر شاتر به صورت خودکار، نور پس‌زمینه بیشتری را گرفته و باعث تنظیم تأثیر نور فلش در عکس می‌شود؛ همچنین این ویژگی کمک می‌کند تا دوربین از سرعت شاتر کمی کوتاهی استفاده کند و تصویر با سرعت بالاتری ثبت گردد. علاوه بر این کاربر قادر است جهت مطلوب‌ترشدن عکس‌ها، سرعت شاتر این دوربین را از ۱/۲ ثانیه تا ۱/۴۰۰ ثانیه تغییر دهد. فوجی به محبوبیت بالای عکس‌های سلفی هم توجه کرده و با استفاده از آینه کوچکی که در کنار لنز این دوربین قرار دارد، به همراه یک کلید روی دوربین به منظور تنظیمات مناسب برای عکس‌های سلفی، برای کاربران خود لذت ثبت این عکس‌ها را نیز فراهم کرده است. فوجی فناوریHi-key mode را هم برای این دوربین در نظر گرفته که با استفاده از آن می‌توان عکس‌ها را درخشان‌تر و جذاب‌تر روی کاغذ‌های مخصوص چاپ کرد.

 

Fujifilm Instax mini 70 Instant Camera

کیفیت تصاویر

در این دوربین کیفیت تصاویر تفاوت چندانی با سایر مدل‌های Instax نداشته و می‌توان گفت که بهبود زیادی در کیفیت تصاویر حاصل نشده است. در این زمینه توانایی دوربین جهت کنترل نوردهی کمی کمک‌کننده است. همچنین قابلیت کنترل فلش نیز کمی به روند عکاسی کمک می‌کند؛ البته هیچ‌وقت مانند کنترل دستی «Manual» سایر دوربین‌ها نمی‌شود اما بهتر از هیچی است! در رابطه با نورپردازی، عمده مسئولیت را فلش دوربین با داشتن دیافراگم ثابت F/12.7بر عهده دارد. فلش کوچک است و نور کمی شدید دارد؛ این موضوع از جمله مهم‌ترین قسمت‌های دوربین‌های فوری به شمار می‌رود و به عکس‌های گرفته شده جلوه‌ای خاص می‌بخشد.

کاربر این دوربین می‌تواند از سه حالت فوکوس استفاده نماید که عبارتند از:

  • «ماکرو» (برای نماهای نزدیک)
  • «استاندارد» و «Landscape» (برای نماهای باز و دور)

وضوح تصاویر برای عکس‌های شش اینچی کافی و شفاف است؛ اما هنگام اسکن، عکس‌ها کمی تار شده و شفافیت آن‌ها کاهش می‌یابد که البته دور از انتظار نیست. چشمی دوربین و لنز در یک راستا نیستند، به همین دلیل در حالت ماکرو عکاسی نماهای نزدیک کمی مسئله‌ساز می‌شود. کاربر باید مستقیماً لنز را روی سوژه عکاسی قرار دهد و در صورت اعتماد به چشمی در حالت‌های نزدیک، عکس ظاهر شده، فرد را کاملاً ناامید خواهد کرد؛ همچنین محل قرار گرفتن سوکت مربوط به سه پایه دوربین در یکی از عجیب‌ترین قسمت‌های دوربین است.

 

Fujifilm Instax mini 70 Instant Camera

نقاط قوت و ضعف

با توجه به اینکه امروزه در دنیای مدرن عکاسی دوربین‌های فوری حضوری پر رنگ دارند و بیشتر آن‌ها هم از مکانیزم ساده و مشابه برخوردارند، یک دوربین از این خانواده اگر مدرن باشد همه را شگفت‌زده خواهد کرد؛ گویی این دوربین با دوربین‌های همرده خود کاملاً تفاوت دارد. باتری این دوربین قابل شارژ بوده، عمل شارژ به سرعت انجام می‌شود و عمر بالایی هم دارد. در بررسی‌ها مشاهده شد که بعد از عکاسی و تمام شدن پنج بسته کاغذ مخصوص، باتری همچنان کار می‌کند. در این زمینه کاهش کاربردهای دوربین نسبت به دوربین‌های دیجیتال بی تأثیر نیست، اما با این وجود طول عمر باتری قابل توجه است. کارکرد این دوربین مانند سایر دوربین‌های فوری بسیار آسان است و به راحتی می‌توان با این دوربین به عکاسی پرداخت.

هیچوقت عکاسی با دوربین‌های فوری ارزان نبودند، در این مدل هم این مورد وجود دارد. البته ممکن است به دلیل ظهور دنیای دیجیتال و ضبط بدون هزینه تصاویر روی کارت‌های حافظه بدعادت شده باشیم؛ وگرنه از دوران عکاسی آنالوگ و ظهور فیلم و چاپ عکس زمان زیادی نمی‌گذرد. بسیاری از افراد به دلیل هزینه فیلم‌ دوربین‌های فوری از خرید این نوع دوربین‌ها منصرف می‌شوند. در صورت ارزان شدن قیمت فیلم‌های این دوربین‌ها، شرایط بسیار ایده‌آل‌تر خواهد شد؛ اما ارزان‌ شدن فیلم دوربین‌های فوری با توجه به روند کنونی صنعت دوربین غیر ممکن به نظر می‌رسد. موضوع دیگر قیمت خود دوربین است. البته شاید بتوان دوربینی فوری یافت که ارزان قیمت هم باشد. به نظر با توجه به قیمت«Instax Mini 70» ، ارزش خرید دارد.

 

Fujifilm Instax mini 70 Instant Camera

 

سبکت رو بساز!

فوجی‌فیلم با طرح خاص ارائه شده در این محصول، به دنیای پر زرق ‌و برق مد و فشن هم توجه داشته است. این دوربین در شش رنگ متفاوت عرضه شده و کاربر می‌تواند یک دوربین را طبق سلیقه و پوشش غالب خود انتخاب نماید. وجود سه رنگ شاد و رنگ‌هایی مانند سفید، سیاه و بژ برای بیشتر افراد گستره‌ای از انتخاب را فراهم می‌کند. با توجه به طراحی جذاب و رنگ‌های چشم‌گیر بدون در نظر گرفتن سن و جنسیت به راحتی می‌توان در بین رنگ‌های متنوع این دوربین، دوربین دلخواه خود را انتخاب نمود. طراحان فوجی‌فیلم با انتشار عکس‌های متفاوت از رنگ‌های متنوع این دوربین در کنار لوازم همرنگ آن‌ها، به کاربران کمک می‌کنند تا محصول مورد نظر خود را ساده‌تر انتخاب کنند.

 

Fujifilm Instax mini 70 Instant Camera

نتیجه‌گیری

با نگاهی واقع‌گرایانه به مقوله دوربین‌های چاپ سریع می‌توان گفت که این دوربین برای عکاسان غیرحرفه‌ای و عکاسی فوری، تفریحی لوکس محسوب می‌شود. گرفتن عکس با این دوربین‌ها و چاپ آن‌ها حدوداً یک دلار هزینه دارد. اما اگر آن را با انواع دیگر دوربین‌های فوری مانند Polaroid 600 که سه برابر این مدل هزینه دارد، مقایسه نمود، قطعاً هزینه‌ای که هر عکس دارد، کمتر به چشم خواهد آمد. فوجی‌فیلم به سری Instax نگاه ویژه‌ای دارد؛ پس در مورد نایاب شدن فیلم‌های مورد استفاده در این دوربین جای هیچ نگرانی وجود ندارد. این دوربین انتخابی ایده‌آل برای افرادی است که توانایی خرید آن را دارند و بدون شک استفاده از آن لذت‌بخش خواهد بود. با این حال اصلاً نباید انتظار داشت که عکس‌های ثبت شده با این دوربین با عکس‌های دوربین‌های دیجیتال قابل مقایسه باشند