نقد و بررسی دوربین ورزشی SJcam SJ360: چشمانی که تیز می بینند

نقد و بررسی 23 اسفند 1401 علی مظفری

نقد و بررسی دوربین ورزشی SJcam SJ360: چشمانی که تیز می بینند

SJcam SJ360 یکی از اکشن کم (action cam) یا دوربینهای ورزشی 360 درجه بازار است که علاوه بر طراحی زیبا و جذاب، امکانات و مشخصات قابل توجهی دارد. با نقدو بررسی دوربین ورزشی SJcam SJ360 همراه ما باشید.

واقعیت مجازی به یکی از صنعت‌های جذاب تبدیل شده است و این موضوع باعث شده تا کمپانی‌های کوچک بزرگ به ساخت دوربین‌های اکشن 360 روی بیاروند. دوربین‌های ورزشی یا اشکن کوچک هستند و خیلی راحت می‌توانید از آن ها استفاده کنید.

البته هنوز هم خیلی‌ها فکر می‌کنند دوربین‌های 360 درجه گران هستند و کارایی قابل توجهی ندارند. بنابراین هنوز ارزش خریدی برای آن ها وجود ندارد. اما به نظر می‌رسد کمپانی SJcam آمده تا با دوربین‌های خود قواعد بازی را تغییر دهد.

SJcam یکی از شرکت‌های چینی پیشرو در تولید و عرضه انواع اکشن کم در دنیاست که مدل‌های مختلفی از دوربین‌های ورزشی و 360 درجه را با مشخصات، طراحی و امکانات متفاوت روانه‌ی بازار کرده است. البته ممکن است نام این برند کمتر به گوش‌تان خورده باشد، ولی این شرکت محصولات قابل توجهی در بازار دارد.

دوربین SJcam SJ360 یک دوربین 360 درجه شبه‌کروی مجهز به ماژول دوربین سونی است که کیفیت ساخت و عملکرد خوبی دارد و با توجه به قیمتی که دارد می‌تواند رقیب سرسختی برای رقبای خود باشد.

دوربین اِس جِی 360 لنز 12.4 مگاپیکسلی سونی، WiFi داخلی، قابلیت فیلمبرداری با رزولوشن 2K، پردازنده Novatek، میدان دید 220 درجه، خروجی HDMI و حالات متنوع عکاسی و فیلمبرداری مجهز شده است.

اگر قصد خرید دوربین SJcam SJ360 را دارید می‌توانید قیمت دوربین SJcam 360 را با قیمت دوربین های هم‌رده‌ی خود مقایسه کنید و سپس تصمیم بگیرید.

 

طراحی دوربین دیجیتال SJcam SJ360

 

طراحی دوربین sjcam sj360

 

طراحی دوربین 360 درجه اِس جِی 360 دقیقا همان چیزی است که از دوربین‌های این کلاس انتظار داریم. در همان نگاه اول طراحی تخم‌مرغی شکل یا همان حالت کروی و گرد این دوربین زیبا و کوچک نظر شما را جلب خواهد کرد.

بدنه این دوربین از پلاستیک ساخته شده است ولی کیفیت خوب و قابل قبولی دارد و با توجه به ابعاد خود خیلی راحت در دستان شما جای می‌گیرد. این دوربین طراحی مدرن و جذابی دارد و می‌توان حتی آن را آینده‌نگرانه دانست.

این دوربین فقط در دو رنگ سیاه و سفید به فروش می‌رسد و یا اینکه تمام بدنه‌ی آن از پلاستیک ساخته شده است، ولی کمپانی سازنده برای قسمت لنز و محافظ آن از شیشه استفاده کرده است. بنابراین باید خیلی مراقب باشید که این قسمت از دوربین SJcam SJ360 ضربه نخورد.

زیر دوربین سوراخی وجود دارد که برای اتصال لوازم جانبی در نظر گرفته شده است. یادتان باشد حتی اگر می‌خواهید به صورت دستی فیلمبرداری کنید، باز هم دوربین را روی پایه قرار دهید؛ چراکه با توجه به میدان دید 220 درجه‌ای دوربین، احتمالا دستان یا انگشتان شما در فیلم حضور خواهد داشت!

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی پهپاد فانتوم 4 پرو (Phantom 4 pro)

روی بدنه‌ی دوربین SJ360 یک نمایشگر یک اینچی تک رنگ در نظر گرفته شده است که وضعیت سیگنال WiFi، میزان شارژ باتری و حالت فیلمبرداری شما را نشان می‌دهد. ضمن اینکه دو کلید فیزیکی برای این دوربین در نظر گرفته شده است که یکی دکمه پاور و دیگر کلید فیزیکی تغییر حالات فیلمبرداری است. البته یادتان باشد از همان کلید پاور می‌توانید برای شروع ضبط نیز استفاده کنید.

 

پورت دوربین sjcam sj360

 

علاوه بر این روی دوربین می‌توان پورت‌های MicroUSB، Micro HDMI و شیار کارت حافظه MicroSD به چشم می‌خورد. البته روی این قسمت یک درپوش ویژه در نظر گرفته شده است.

ابعاد این دوربین 24.7 * 41 * 60 میلی‌متر و وزن آن 104 گرم است که نشان می‌دهد با یک محصول جمع‌وجور، سبک و خوش‌دست روبه‌رو هستیم.

 

مشخصات فنی و ویژگی‌های دوربین SJcam SJ360

 

مشخصات دوربین sjcam sj360

 

بی‌شک دوربین ورزشی SJ360 با توجه به قیمت خود یک محصول قدرتمند و حرفه‌ای نیست، ولی حرف‌هایی برای گفتن دارد و می‌توانید روی ویژگی‌های فنی آن حساب کنید. این دوربین از یک سنسور دوربین 12.4 مگاپیکسلی Sony IMX078 بهره می‌برد که می‌تواند عکس‌هایی با رزولوشن 12 مگاپیکسل ثبت کند.

کیفیت تصاویر ثبت شده و جزئیات آنها قابل قبول است و این دوربین در نوع خودش با توجه به قیمت و رقبایی که دارد، عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهد. اما مهمترین بخش از مشخصات این دوربین که برای خریداران اهمیت زیادی دارد، مربوط به بخش فیلمبرداری و ضبط کلیپ‌های 360 درجه می‌شود.

دوربین اس جی 360 می‌تواند ویدیوهایی را با رزولوشن 2048 * 2048 و 1440 * 1440 پیکسل و نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط کند. نکته‌ی مهم و قابل توجه این است که کیفیت ویدیوهای ضبط‌شده نسبت به مشخصات این دوربین واقعا خوب است و می‌تواند یک سروگردن بالاتر از رقبای مشابه خود قرار بگیرد. اما انتظار می‌رفت کیفیت خروجی به مراتب بهتر می‌بود.

دوربین اس جی 360 برای انجام بهتر کارهای خود به یک پردازنده Novatek 96660 مجهز شده است و برخلاف تصور کاملا 360 درجه نیست. در واقع میدان دید عمودی دوربین 220 درجه است

این دوربین از حالت‌های مختلف فیلمبرداری مانند چشم ماهی (Fish Eye)، واقعیت مجازی (VR)، نیمه کروی (Hemisphere)، پانوراما و استوانه‌ای بهره می‌برد. بنابراین می‌توانید ویدیوهای جذاب و خلاقانه‌ای خلق کنید و از آنها همچون ما لذت ببرید.

دوربین SJcam SJ360 به WiFi داخلی مجهز شده است و به راحتی به گوشی‌های اندروید و iOS متصل می‌شود. با نصب اپلیکیشن SJCAM Zone، می‌توانید به راحتی دوربین خود را کنترل کنید. باتری این دوربین در حالت فیلمبرداری 2K با نرخ 30 فریم بر ثانیه می‌تواند تا دو ساعت شارژدهی داشته باشد.

 

سخن پایانی

این روزها دوربین‌های ورزشی و اکشن طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند و کمپانی‌های کوچک و بزرگ دنیا تلاش می‌کنند با هدف کاربری‌ و بودجه‌های مختلف، محصولات متنوعی را روانه‌ی بازار کنند.

SJcam یکی از کمپانی‌های فعال در زمینه تولید انواع اکشن کم و دوربین‌های ورزشی و 360 درجه در دنیاست که در سبد کالایی خود مدل‌های متفاوت را جای داده است. دوربین 360 درجه SJcam SJ360 یکی از مدل‌های میان‌رده این کمپانی است که نقاط قوت و ضعف خودش را دارد. البته این دوربین نسبت به برخی از رقبای خود عملکرد به مراتب بهتری دارد که باعث می‌شود ارزش خرید آن دو چندان شود.

علاوه بر قیمت مناسب، ضبط ویدیوهای باکیفیت 2K که جزئیات را در حالت‌های مختلف FishEye، Hemisphere، واقعیت مجازی و... به تصویر می‌کشد نشان می‌دهد که اگر برای کارهای نیمه‌حرفه‌ای به دنبال یک دوربین خوب و خوش‌قیمت هستید می‌توانید روی SJcam Sj360 حساب ویژه‌ای باز کنید.

 

نقاط قوت

  • کیفیت خوب و قابل قبول ویدیوها ضبط‌شده
  • طول عمر باتری خوب
  • کنترل خوب از طریق WiFi و اپلیکیشن
  • قابلیت حمل آسان

 

نقاط ضعف

  • بدنه پلاستیکی
  • کیفیت متوسط ضبط صدا
  • شکننده‌بودن قسمت لنز
  • نبود قابلیت ضدآب و ضد گرد و غبار
  • کابل USB بلااستفاده