نقد و بررسی کوادکوپتر سایما X20-S : یکی از بهترین ارزان قیمت‌ها

نقد و بررسی 03 بهمن 1397 علی مظفری

نقد و بررسی کوادکوپتر سایما X20-S : یکی از بهترین ارزان قیمت‌ها

امروزه کوادکوپترها به عنوان یکی از محبوب‌ترین ابزارهای سرگرمی در دنیا شناخته می‌شوند. عرضه مدل‌های گوناگون کوادکوپتر با قیمت‌های متنوع در چند سال اخیر باعث رشد روزافزون محبوبیت این وسایل شده است. امروز قصد بررسی یکی از کوادکوپترهای کوچک و ارزان قیمت به نام سایما x20-s را داریم. 

 

طراحی سایما X20-S

 

طراحی سایما x20-s

با نگاهی به قیمت پهپاد  مورد بررسی شاید تصور کنید که نمی‌توان توقع چندانی از مواد اولیه و کیفیت این محصول داشت اما باید بگویم که برخلاف تصور شما پهباد سایما x20-s از پلاستیک با کیفیتی ساخته شده است که توان تحمل بالایی برای ضربات احتمالی دارد. این پهباد (pahpad) دارای ابعاد کوچکی است که امکان پرواز حتی در محیط خانه را نیز فراهم می‌کند. کلید روشن شدن پهباد بر روی سطح بالایی آن قرار دارد و طراحی این بخش نیز در نوع خود چشم‌نواز است.

بازوهای این پهباد کوچک بوده و در زاویه بیرونی پروانه‌ها، قطعه محافظی تعبیه شده است که از برخورد مستقیم آن‌ها با موانع جلوگیری خواهد کرد. طراحی این کوادکوپتر به گونه‌ای می‌باشد که تاثیر جریانات هوا را به حداقل می‌رساند. در زیر بدنه لامپ‌های  ال ای دی (LED) تعبیه شده‌اند که به شما امکان می‌دهند در شب نیز بتوانید سایما x20-s را به پرواز درآورید.

 

کوادکوپتر سایما X20-S

 

قابلیت‌ها و عملکرد سایما x20-s

بسیاری از کسانی که اقدام به خرید پهبادها می‌کنند قصد استفاده از قابلیت‌های دوربین (Camera) آن‌ها را دارند. عکاسی با پهبادها جذابیت‌های خاص خود را دارد اما وقتی قصد خرید پهبادی مقرون به‌صرفه را داشته باشید یا باید قید دوربین را بزنید و یا اینکه تن به استفاده از دوربین‌های بی‌کیفیت بدهید. سایما x20-s فاقد دوربین است و شما در صورت علاقه به عکاسی و فیلم‌برداری با پهبادها لازم است مدل دیگری را انتخاب نمایید.

امکانات ارائه شده برای این محصول آن را به پهبادی کم هزینه و با امکانات مناسب بدل نموده است. شاید در نگاه اول توقع قابلیت خاصی از این محصول نداشته باشید و تصور کنید همچون دیگر کوادکوپتر در این بازه قیمتی دارای یک کنترلر ابتدایی بدون هیچ ویژگی خاصی می‌باشد اما تصور شما اشتباه است.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی هگزاکوپتر ام جی ایکس X600 : هگزاکوپتر مقرون به‌صرفه

سایما x20-s به همراه یک کنترلر ژیروسکوپی عرضه شده است. این کنترلر که امکان ارتباط با پهباد تا حداکثر برد 100 متر را فراهم می‌کند به شما امکان می‌دهد با حرکات دست خود پهباد را کنترل نمایید. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این پهباد حال خاص کنترل کردن آن است. در دیگر پهبادها جهت قرارگرفتن پهباد بر روی کنترل آن تاثیر دارد. به عنوان مثال تصور کنید در حال استفاده از یکی از کوادکوپترهای DJI مانند مویک پرو هستید. مویک پرو در قسمت جلو بدنه دارای یک دوربین است که نشان می‌دهد سر پهباد کدام سمت است.

 

کنترلر پهباد سایما X20-S

 

در حالتی که مویک پرو روبه‌روی شما باشد و دوربین آن شما را نمایش دهد، در این حالت اگر بر روی کنترلر آن کلید جهت نمای سمت چپ را فشار دهید مویک پرو به سمت چپ خود یعنی راست شما حرکت خواهد نمود. کنترل این‌گونه پهبادها برای افراد مبتدی ساده نیست به همین منظور در سایما x20-s تفاوتی نمی‌کند که پهباد رو به کدام سمت باشد. شما با فشار کلیدهای جهت‌نما به همان سمتی که کلیدها را انتخاب نموده‌اید حرکت خواهید کرد.

با فشار جوی استیک جهت نمای این محصول به سمت داخل می‌توانید بین دو حالت سرعتی آرام و سریع انتخاب کنید. در صورتی که بخواهید پهباد به صورت ثابت در موقعیت خاصی به پرواز خود ادامه دهد، کافی است کنترلر را ثابت نگاه دارید. در مجموع می‌توان به این کنترلر امتیاز خوبی داد و آن را یک پله بالاتر از دیگر رقبا دانست.

 

کنترل کوادکوپتر سایما X20-S

 

قابلیت فرود خودکار از دیگر ویژگی‌های سایما x20-s است. این قابلیت زمانی فعال می‌شود که باتری شما در محدوده بحرانی قرار داشته باشد و پهباد امکان بازگشت به نقطه شروع را نداشته باشد. برای بازگشت به نقطه شروع فرایند خودکاری برای این محصول در نظر گرفته نشده که دور از انتظار نیز نیود. این قابلیت در پهبادهای رده بالای دارای سیستم مکان‌یاب وجود دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی دوربین ورزشی SJcam SJ360: چشمانی که تیز می بینند

در زمان‌برخورد با موانع سایما x20-s به طور خودکار با استفاده از داده‌های ژیروسکوپ موجود در پهباد، اقدام به خاموش کردن موتورها خواهد نمود. این فرایند به این صورت خواهد بود که پس از برخورد با موانع پهباد برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی برای چند ثانیه از فرامین کنترلر پیروی نکرده و پروانه‌ها حرکت نخواهند کرد.

 

فرود خودکار پهباد X20-S  سایما

 

باتری سایما x20-s

یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب کوادکوپترها، باتری (battery) آن‌ها است. هرچند در چند سال اخیر شاهد بهبود عملکرد باتری این محصولات بوده‌ایم اما همچنان بهترین و گران‌ترین مدل‌های موجود در بازار هم اندکی بیش از 20 دقیقه پرواز را برای شما فراهم می‌کنند. باتری سایما x20-s از نوع لیتیوم یون 180 میلی‌آمپر ساعتی است که در طی 50 الی 60 دقیقه شارژ کامل خواهد شد.

این باتری به شما امکان می‌دهد تا حدود 5 دقیقه از پهباد خود استفاده نمایید. این زمان هرچند چندان زمان مناسبی به‌شمار نمی‌رود اما در این بازه قیمتی قابل قبول است. شما می‌توانید زمانی که بیرون از منزل هستید به راحتی با استفاده از پاوربانک باتری کوادکوپتر خود را شارژ کرده و بارها در طول روز از آن استفاده نمایید.

 

باتری پهباد X20-S

 

جمع‌بندی

شاید نتوان سایما x20-s را با محصولات گران‌تری همچون هواجون w606-3 (HUAJUN U-FLY W606-3) و سایما X8 Pro مقایسه کرد اما سایما x20-s را می‌توان یک وسیله سرگرمی عالی برای تمام افراد دانست. قیمت بسیار مناسب این محصول آن را به یکی از پهبادهای موجود در بازار تبدیل کرده است اما این ارزان بودن باعث نشده این محصول یک پهباد بی‌کیفیت و خالی از امکانات باشد.

کنترلر این محصول را می‌توان حتی برتر از رقبایی با قیمت چند برابر بیشتر از این محصول دانست. حذف دوربین باعث شده است که قیمت تمام شده سایما x20-s کاهش چشمگیری داشته باشد و دست سایما را برای تولید محصولی با کیفیت و قیمت مناسب باز گذاشته است. اگر قصد خرید پهباد با قیمت مناسب برای فرزندان خود دارید و یا اگر می‌خواهید استفاده از این وسایل را به تجربیات خود اضافه کنید، سایما ایکس 20 اس می‌تواند شروع مناسبی برای شما باشد. در بسته بندی این محصول شارژر، کنترلر، 4 پروانه اضافه، باتری و پهباد قرار دارند.

مزایا

  • مقرون به‌صرفه
  • کیفیت ساخت راضی کننده
  • کنترلر دارای ژیروسکوپ
  • فرود خودکار در زمان اتمام شارژ

معایب

  • باتری نه‌چندان قدرتمند
  • نبود دوربین