نقد و بررسی لپ تاپ Apple MacBook Air 2020 | نسل جدید سری ایر، قدرتمندتر از همیشه

نقد و بررسی 11 مرداد 1402 علی مظفری

نقد و بررسی لپ تاپ Apple MacBook Air 2020 | نسل جدید سری ایر، قدرتمندتر از همیشه

نسل جدید مک بوک‌های شرکت اپل (Apple) به نسبت نسل قبلی تغییرات قابل توجهی داشته‌اند. یکی از سری لپ تاپ‌های این شرکت یعنی مک بوک ایر (MacBook Air) در سال 2020 با ظاهری مشابه نسل قبل اما تفاوت‌هایی در سخت افزار به بازار عرضه شد. شاید قیمت لپ تاپ مک بوک ایر 2020 یکی از تفاوت‌های این لپ تاپ به نسبت نسل گذشته باشد. مدل پایه MacBook Air 2020 به نسبت MacBook Air 2019 دقیقا 100 دلار ارزان‌تر است و با قیمت 999 دلار به بازار معرفی شده است.

مک بوک ایر 2020 ابعادی مشابه نسل قبلی خود دارد ولی وزن آن چند گرمی بیشتر است و 1.29 کیلوگرم وزن دارد. پیش‌تر در مقالات و مطالب مربوط به لپ تاپ مک بوک ایر به این مورد اشاره می‌شد که این سری لپ تاپ یک سری نوت‌بوک‌های مالتی مدیا در رده‌ی کاربری عمومی هستند، اما اپل نسخه 2020 مک بوک ایر با استفاده از کانفیگ‌های سخت افزاری متفاوت، لپ تاپ را توانمندتر از نسل قبل روانه بازار کرده است. همچنین فضای ذخیره‌سازی بیشتری هم در MacBook Air 2020 در اختیار کاربران است.

سری لپ تاپ مک بوک ایر 2020 با استفاده از پردازنده‌ و کارت گرافیک قدرتمند شرکت Intel دیگر در رده لپ تاپ‌های مالتی مدیا ساده برای انجام کارهای روزانه قرار نمی‌گیرد و شما می‌توانید با استفاده از این قدرت پردازشی کارهای نیمه حرفه ای و حرفه ای تری به نسبت نسل قبل با این لپ تاپ انجام دهید. ظاهر بسیار زیبا، طراحی منحصر به‌فرد، وزن کم و همچنین شارژدهی مناسب باتری از دیگر ویژگی‌های نسل جدید مک بوک هستند. قیمت لپ تاپ MacBook Air 2020 هم در مقایسه با نسل قبل ارزان‌تر است به همین دلیل این سری لپ تاپ ارزش خرید بیشتری پیدا کرده‌اند. با خرید لپ تاپ مک بوک ایر 2020 می‌توانید با کیفیت تصویر QHD با رزولوشون 2560x1600 همراه با پنل IPS مشغول کار و یا تماشا فیلم شوید.

مک بوک ایر 2020 در دو کانفیگ اصلی روانه بازار شده است که در مدل پایه شاهد پردازنده نسل دهمی Intel Core i3 و در مدل حرفه ای تر Intel Core i5 هستیم. البته در هر کانفیگ امکان ارتقا پردازنده مرکزی وجود دارد و حتی در برخی از کانفیگ‌های جانبی لپ تاپ شاهد پردازنده‌های Intel Core i7 هستیم که بالاترین توان پردازشی لپ تاپ را ارائه می‌دهند. بر روی هر دو مدل اصلی کارت گرافیک قدرتمند Intel Iris Plus استفاده شده و در کنار آن یک حافظه رم 8 گیگابایتی از نوع DDR4 سیستم سخت افزاری لپ تاپ را تکمیل می‌کند. در ادامه دقیق‌تر به ویژگی‌های مک بوک ایر 2020 می‌پردازیم.

 

طراحی و کیفیت ساخت Apple MacBook Air 2020

 

نقد و بررسی لپ تاپ Apple MacBook Air 2020

 

همچنان زیبا، همچنان سبک و مقاوم. لپ تاپ اپل مک بوک ایر همیشه از یک طراحی ایده آل بهره‌مند بود. در نسل جدید این سری لپ تاپ‌، اپل همچنان از همان الگوی طراحی استفاده کرده است و شاهد تغییری در ظاهر این نسل با نسل‌های قبلی نیستیم. بدنه بسیار خوش‌ساخت این لپ تاپ از جنس آلومینیوم بازیافتی است و به قول اپل سازگار با طبیعت است زیرا برای تولید این آلومینیوم استخراج معدنی صورت نگرفته است.

به‌واسطه جنس بدنه آلومینیوم با لپ تاپی طرف هستیم که هم مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه دارد و هم وزن بسیار کمی دارد. تمامی کانفیگ‌های لپ تاپ MacBook Air 2020 از صفحه نمایش 13.3 اینچی استفاده می‌کنند و ابعاد آن‌ها 304.1x212.4x16.1 میلی‌متر است. با توجه به این سایز مشابه ابعاد نسل گذشته است اما وزن لپ تاپ از 1.25 کیلوگرم به 1.29 کیلوگرم رسیده است که دلیل استفاده از نوع طراحی متفاوت کیبورد و همچنین استفاده از سیستم پردازشی قدرتمندتر است. وزن لپ تاپ بسیار مناسب بوده و با خرید مک بوک ایر 2020 مشکلی از بابت جا‌به‌جایی نخواهید داشت، این لپ تاپ باریک و سبک 13.3 اینچی به‌راحتی در کیف و کوله جای می‌گیرد و سنگینی را احساس نخواهید کرد.

لازم به‌ذکر است که سری MacBook Air 2020 در سه رنگ طلایی (Gold)، خاکستری فضایی (Space Gray) و نقره‌ای (Silver) به بازار عرضه شده است.

 

صفحه نمایش MacBook Air 2020

 

نقد و بررسی لپ تاپ Apple MacBook Air 2020

 

یکی از مهم‌ترین نکات مثبت لپ تاپ‌های مالتی مدیا صفحه نمایش آن‌ها است. یکی از نکات مثبت لپ تاپ‌های شرکت اپل هم صفحه نمایش با کیفیت رتینا است. حال در لپ تاپ مک بوک ایر 2020 شاهد یک لپ تاپ مالتی مدیا با صفحه نمایش با کیفیت QHD با رزلوشون 2560x1600 پیکسل هستیم. از سال 2018 اپل از صفحه نمایش رتینا (Retina Display) بر روی لپ تاپ‌‌های سری مک بوک ایر خود استفاده کرد. پیش‌تر از این صفحه نمایش تنها بر روی آیفون‌ها و سری مک بوک پرو (MacBook Pro) استفاده می‌شد. در نسخه سال 2020 سری مک بوک ایر تمامی کانفیگ‌ها به صفحه نمایش با کیفیت رتینا و پنل IPS مجهز شده‌اند. واسطه‌ی استفاده از صفحه نمایش براق (Glossy) و همچنین پنل IPS دقت و شفافیت رنگ‌ها در این نمایشگر بسیار بالا رفته است.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ Asus Zenbook Pro 15 UX535

اپل روی سری مک بوک ایر 2020 از فناوری True Tone هم استفاده کرده است که در صورت استفاده از آن نور صفحه نمایش متناسب با نور محیطی که در آن قرار دارید تنظیم می‌شود. نسبت تصویر در این صفحه نمایش 16 به 10 می‌باشد. صفحه نمایش لپ تاپ MacBook Air 2020 تراکم پیکسلی معادل 227 پیکسل در هر اینچ دارد. با توجه به مشخصات مطرح شده، مک بوک ایر 2020 یکی از بهترین صفحه نمایش‌ها را در بین لپ تاپ‌های مالتی مدیا دارد. علاوه بر تماشا فیلم با کیفیت بسیار بالا، شما می‌توانید کارهای طراحی گرافیک خود را هم با دقت بسیار بالا انجام دهید.

در بالای پنل نمایشگر از یک وب‌کم با کیفیت HD 720p استفاده شده که از قابلیت تشخیص چهره بهره‌مند شده است. این وب‌کم در نسل‌های قبلی هم مورد استفاده قرار گرفته بود و تغییری نکرده است اما همچنان کیفیت بسیار بالایی را برای تماس تصویری در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین لازم به‌ذکر است لپ تاپ MacBook Air 2020 از سه میکروفون داخلی استفاده می‌کند که در کنار کیفیت مناسب وب‌کم، تجربه تماس تصویری با کیفیتی را به‌شما ارائه می‌دهد.

 

کیبورد و تاچ‌پد MacBook Air 2020

 

نقد و بررسی لپ تاپ Apple MacBook Air 2020

 

یکی از تغییرات مهم مک بوک ایر 2020 تغییر در نوع طراحی کیبورد آن است. در واقع الگوی کلیدهای این کیبورد از حالت‌ پروانه‌ای به حالت قیچی تغییر کرده است. این مکانیزیم‌ها در واقع مربوط به نوع فشرده شدن کلیدهای صفحه‌کلید هستند. در MacBook Air 2020 اپل از نام Magic Keyboard برای این صفحه‌کلید استفاده کرده است. برعکس نسل‌های قبلی کلیدهای این کیبورد عمق بیشتری دارند و برای تایپ طولانی‌تر و مستمر مناسب‌تر از حالت قبل هستند.

به صورت کلی در لپ تاپ مک بوک ایر 2020 شاهد یک کیبورد از نوع جزیره‌ای با کلیدهای بزرگ هستیم که تجربه تایپ خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهند. این کیبورد به نور پس‌زمینه مجهز شده است و به همین خاطر مشکلی از بابت تایپ در محیط تاریک نخواهید داشت. همان‌طور که اشاره شد کلیدهای این لپ تاپ در نسخه جدید، برای تایپ طولانی‌مدت بهینه‌ شده‌اند. علاوه بر کیبورد، بر روی پنل داخلی لپ تاپ یک تاچ‌پد بزرگ Force Touch استفاده کرده است به نسبت تاچ‌پد‌های قدیمی لپ تاپ‌های مک بوک ایر 20 درصد بزرگ‌تر شده است. این تاچ‌پد از فرمان‌های چندلمسی پشتیبانی کرده و می‌تواند جایگزین خوبی برای ماوس در انجام کارهای روزمره شما باشد.

ویژگی‌های بخش کیبورد لپ تاپ MacBook Air 2020 به همینجا خلاصه نمی‌شود. بر روی کلیدهای کیبورد، کلیدی برای تشخیص اثر انگشت تعبیه شده است. فناوری Touch ID در این لپ تاپ باعث می‌شود بتوانید به‌راحتی و با سرعت زیاد لپ تاپ خود را تنها با لمس این کلید باز کنید. همچنین برای انجام امور پرداخت آنلاین از طریق Apple Pay و رمزگذاری مدارک مهم لپ تاپ، می‌توانید از کلید تشخیص اثر انگشت برای سرعت‌ دادن به کارها استفاده کنید. در کنار این قابلیت، اپل از تراشه امنیتی T2 بر روی مک بوک ایر استفاده کرده است. نسل دوم این تراشه امنیتی قادر است با رمزگذاری اطلاعات حافظه لپ تاپ، از دست‌کاری فایل‌ها جلوگیری کند.

 

سخت افزار MacBook Air 2020

 

نقد و بررسی لپ تاپ Apple MacBook Air 2020

 

لپ تاپ اپل مک بوک ایر 2020 از دو کانفیگ اصلی استفاده می‌کند. کانفیگ پایه این لپ تاپ MacBook Air MWTL2 از پردازنده نسل دهمی Intel Core i3 با سرعت 1.1 گیگاهرتز استفاده می‌کند. سرعت این پردازنده دو هسته‌ای در حالت توربو (Turbo Boost) برای پردازش‌های سنگین، به 3.2 گیگاهرتز می‌رسد. کانفیگ دیگر این لپ تاپ با نام MacBook Air MVH22 از پردازنده نسل دهمی Intel Core i5 با سرعت 1.1 گیگاهرتز استفاده می‌کند. این پردازنده چهارهسته‌ای است و سرعت آن در حالت توربو به 3.5 گیگاهرتز می‌رسد. علاوه بر این دو کانفیگ اصلی، با توجه به قابلیت ارتقا سیستم‌ پردازشی لپ تاپ، شاهد نمونه‌های حرفه ای تری از MacBook Air 2020 با پردازنده‌‌ی Intel Core i7 و محدوده سرعت 1.2 تا 3.8 گیگاهرتز هستیم.

کارت گرافیک این لپ تاپ MacBook Air 2020 ساخته‌ی شرکت اینتل و مدل Iris Plus Graphics است. این پردازش‌گر گرافیکی بر روی سیستم عامل Mac شرکت اپل، بهترین کارایی را از خود نشان می‌دهد. این پردازنده گرافیکی در کانفیگ پایه MWTL2 بدون حافظه گرافیکی مجزا مورد استفاده قرار گرفته است. اما همان‌طور که اشاره شد، نسل جدید لپ تاپ‌های مک بوک ایر قابلیت ارتقا دارند، از همین رو در برخی کانفیگ‌ها مانند MacBook Air MWTK2 شاهد 2 گیگابایت حافظه گرافیکی مجزا بر روی لپ تاپ هستیم که طبیعتا قدرت پردازشی بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

حافظه‌ رم (RAM) به صورت پیش‌فرض بر رو تمامی کانفیگ‌های Apple MacBook Air 2020 یک حافظه رم 8 گیگابایتی از نوع DDR4 است که قابلیت ارتقا آن تا 16 گیگابایت وجود دارد. با توجه به امکان ارتقا سیستم سخت افزاری این نسل از مک بوک‌ ایر، می‌توان انتظار کارهای حرفه ای تری را از آن داشت. دیگر محدود به استفاده از نرم‌افزارهای ساده روزانه نیستید و با این سیستم پردازشی و همچنین صفحه نمایش بسیار با کیفیت، می‌توانید کارهای زیادی مثل طراحی گرافیک، تدوین ویدیو و... را در شرایط مطلوب تجربه کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ هیبریدی Microsoft Surface Book 2: یک غافلگیری قدرتمند

در مجموع می‌توان سری لپ تاپ‌های مک بوک ایر 2020 را به‌عنوان مالتی مدیا‌های قدرتمند بازار معرفی کرد. علاوه بر کیفیت تصویر بسیار عالی، از سیستم پردازشی نیمه حرفه ای با قابلیت ارتقا استفاده شده است.

 

حافظه و باتری MacBook Air 2020

 

باتری لپ تاپ مک بوک ایر 2020

 

یکی دیگر از تغییرات مهم سری MacBook Air 2020 فضای ذخیره‌سازی آن‌ها است. در کانفیگ پایه این لپ تاپ شاهد افزایش دو برابری هارد دیسک از 128 به 256 گیگابایت حافطه SSD هستیم. همان‌طور که در بخش سخت افزار بررسی کردیم، لپ تاپ‌های مک بوک قدرتمندتر از نسل‌های قبل شده‌اند، از همین رو اپل در حافظه داخلی هم تغییراتی را اعمال کرده تا متناسب با سیستم سخت افزاری، فضای ذخیره‌سازی بیشتری در اختیار داشته باشید. در کانفیگ پایه MWTL2 از هارد دیسک 256 گیگابایتی و در کانفیگ حرفه ای تر MVH22 از هارد دیسک 512 گیگابایتی استفاده شده است. البته صرفا محدود به استفاده از این فضا نیستید و می‌توانید تا 2 ترابایت دیگر از نوع SSD به آن اضافه کنید. مک بوک ایرهای نسل قبل نهایت از 1 ترابایت فضای ذخیره‌سازی پشتیبانی می‌کردند.

نسل جدید مک بوک ایر از یک باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت 49.9 وات‌-ساعت استفاده می‌کند. با توجه به افزایش قدرت پردازشی لپ تاپ شارژدهی از نسل قبلی کمتر شده است. MacBook Air 2020 برای وب‌گردی 11 ساعت شارژدهی دارد درحالی که نسل قبل 12 ساعت را تضمین می‌کرد. در حالت پخش مستمر ویدیو هم مک بوک ایر تا 12 ساعت شارژدهی دارد. شارژ لپ تاپ هم از طریق کابل USB Type-C از نوع 30 واتی انجام می‌شود. به صورت کلی برای یک لپ تاپ مالتی مدیا با چنین سیستم سخت افزاری با لپ تاپ‌ بسیار کارآمدی در بخش باتری و شارژدهی طرف هستیم. با توجه به وزن کم و ابعاد کوچک، MacBook Air 2020 گزینه‌ی بسیار مناسبی برای افرادی است که قصد دارند بیرون از خانه با لپ تاپ خود مشغول کار شوند.

 

پورت‌ها و بلندگو MacBook Air 2020

 

 Apple MacBook Air 2020

 

همانند مدل‌های قبلی مک بوک ایر، در این نسل هم اپل همچنان از دو پورت USB Type-C با پشتیبانی از Thunderbolt 3 استفاده می‌کرد. این دو پورت هم وظیفه انتقال اطلاعات، هم شارژ کردن و هم انتقال تصویر (مشابه کار پورت DisplayPort) را انجام می‌دهند. این دو پورت در یک سمت و در سمت دیگر تنها یک جک 3.5 میلی‌متری هدفون قرار دارد. از درگاه های ارتباطی لپ تاپ هم می‌توان به شبکه‌‌ی Wi-Fi 802.11ac و بلوتوث نسخه‌ی 5 اشاره‌ کرد.

یکی از ویژگی‌های مهم بخش پورت‌های لپ تاپ MacBook Air 2020 پشتیبانی از صفحه نمایش خارجی است. با اینکه خود لپ تاپ صفحه نمایش با کیفیت QHD دارد، اما می‌توانید با استفاده از همان پورت USB Type-C تصاویر لپ تاپ را به صفحه نمایش با کیفیت 6K متصل کنید و از این کیفیت تصویر و رزولوشن 6016x3384 هنگام کار با لپ تاپ لذت ببرید. کیفیت 6K نهایت توان این لپ تاپ است اما مک بوک ایر 2020 قابلیت اتصال به صفحه نمایش‌های 4K و 5K را نیز دارد. خروجی تصویر بر روی تمامی حالت‌ها هم 60 هرتز است.

حالا وقتشه! اینو بخون معرفی بهترین لپ تاپ های هیبریدی سال 2022

بلندگوهای لپ تاپ هم از صدای استریو و دالبی پشتیبانی می‌کنند. بلندگوهای لپ تاپ از نوع داخلی هستند و کیفیت بسیار خوبی را برای تماشا فیلم و و موسیقی در اختیار شما قرار می‌دهند. برای ضبط صدا و برقراری تماس هم از 3 میکروفون بر روی مک بوک ایر 2020 استفاده شده است.

 

جمع‌بندی لپ تاپ مک بوک ایر 2020

 

نقد مک بوک ایر 2020

 

لپ تاپ اپل MacBook Air 2020 لپ تاپ مالتی مدیا قدرتمندی است. در این سری لپ تاپ از سیستم پردازشی کارآمدتری نسبت به نسل قبل استفاده شده است که قدرت آن را بیشتر از قبل کرده است. قابلیت ارتقا سیستم سخت افزاری یکی از دیگر ویژگی‌های این سری لپ تاپ است. طراحی بدنه بسیار زیبا، ابعاد مناسب و استفاده از آلومینیوم در ساخت این لپ تاپ 13.3 اینچی جلوه خاصی را به آن بخشیده است. صفحه نمایش رتینا با کیفیت QHD و رزولوشن 2560x1600 یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مک بوک ایر 2020 به‌شمار می‌رود. با خرید MacBook Air 2020 می‌توانید به یک لپ تاپ مالتی مدیا قدرتمندی دسترسی داشته باشید که تا 12 ساعت می‌تواند شارژدهی داشته باشد. قیمت مک بوک ایر 2020 در مقایسه با نسل قبلی در کانفیگ پایه، کمتر شده است. سیستم پردازشی لپ تاپ با سیستم عامل Mac اپل بهترین هماهنگی را دارد و مشکلی از بابت اجرا و کار کردن نرم‌افزارهای آن نخواهید داشت. اپل مک بوک ایر 2020 گزینه‌ای ایده آل برای افرادی است که هم به یک لپ تاپ سبک مالتی مدیا و هم لپ تاپ با توان پردازشی مناسب نیاز دارند.

 

نکات مثبت

  • بدنه آلومینیومی زیبا، سبک و مقاوم
  • صفحه نمایش رتینا با کیفیت QHD
  • سیستم سخت افزاری کارآمد
  • استفاده از پردازنده‌های سریع نسل دهم اینتل
  • کیبورد بهود یافته

نکات منفی

  • شارژدهی کمتر به نسبت نسل قبل
  • وجود تنها 2 پورت USB Type-C