رفع مشکل کار نکردن اینترنت گوشی (سیم کارت و وای فای)

آموزش و ترفندها 17 تیر 1402 کارشناس سایت

رفع مشکل کار نکردن اینترنت گوشی (سیم کارت و وای فای)

یکی از مشکلاتی که خیلی از کاربران اکثرا در حین استفاده از گوشی موبایل با آن رو به رو می‌شوند مربوط به درست کار نکردن اینترنت دستگاه در حالت وای فای (WiFi) یا حتی گاها کار نکردن اینترنت سیم کارت یا همان موبایل دیتا (Mobile Data) می‌شود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به طور جامع در رابطه با این موضوع و رفع مشکل کار نکردن اینترنت گوشی (سیم کارت و وای فای) با شما عزیزان صحبت کنیم. بنابراین با فروشگاه ادبازار همراه شوید.

 

مشکل کار نکردن اینترنت گوشی

این روزها استفاده از اینترنت و دسترسی به آن یکی از مهمترین نیازهای هر فردی محسوب می‌شود. دسترسی به دنیای اینترنت و فضای مجازی به ویژه از طریق گوشی بسیار کاربردی و رایج است اما در برخی مواقع ممکن است برای دستیابی به این امر با مشکل رو به رو شوید! برای مثال تصور کنید سعی در وصل شدن به اینترنت دارید اما گوشی شما هیچ دیتایی رد و بدل نمی‌کند و به نوعی اینترنت موبایلتان از کار افتاده به نظر می‌رسد! در اینگونه موارد چطور می‌توان مشکل به وجود آمده را رفع کرد و دسترسی اینترنت گوشی را برقرار ساخت؟

قبل از هر چیز تاکید می‌کنیم که مشکل کار نکردن اینترنت گوشی (چه اینترنت سیم کارت و چه اینترنت وای فای) تقریبا در 99 درصد مواقع ره راحتی و با انجام چند اقدام ساده که در این مطلب به مرور آن ها می‌پردازیم رفع خواهد شد و در مواقع بسیار نادری ممکن است مشکل ناشی از سخت افزار موبایل باشد. سعی می‌کنیم در ادامه این مطلب یک راهنمای قدم به قدم ارائه دهیم تا شما عزیزان با استفاده از آن و طی کردن مراحل ارائه شده قادر باشید مشکل اتصال اینترنت موبایل خود را شناسایی و برطرف سازید.

این مقاله راهنمایی لازم برای رفع مشکل اینترنت سیم کارت و وای فای را به طور همزمان در اختیارتان قرار می‌دهد. سعی کنید تمام مراحلی که نام برده می‌شوند را دقیق و پشت سر هم انجام دهید و فقط در صورتی که مطمئن شدید راهنمای یک مرحله را انجام داده‌اید و مشکل همچنان برقرار است، راهنمای بعدی را صورت دهید. در صورت عدم توجه به این موضوع درست انجام ندادن هر یک از مراحل شرح داده شده ممکن است نتوانید که مشکل اینترنت سیم کارت یا وای فای موبایل خود را برطرف سازید. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه شوید.

 

مشخص کردن حالت بروز مشکل | اینترنت سیم کارت کار نمی‌کند یا وای فای؟

در قدم نخست باید مشخص شود که موبایل شما در حین استفاده از اینترنت سیم کارت با مشکل رو به رو شده یا نه و مشکل آن مربوط به زمان بکارگیری وای فای می‌شود. طبیعتا در هر یک از دو شرایط نام برده شده باید راه حل های مختلفی از سمت شما مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین مشخص کردن حالت بروز مشکل امری الزامی خواهد بود. اگر از قبل مطمئن هستید که موبایل شما در کدام حالت مشکل دارد، می‌توانید از انجام این مرحله صرف نظر کرده و راهنمای قدم به قدم مربوط به شرایط خودتان را دنبال کنید.

 

رفع مشکل کار نکردن اینترنت گوشی (سیم کارت و وای فای)

 

برای اینکه مشخص شود مشکل اینترنت از کجاست ابتدا قابلیت وای فای موبایل را فعال کرده و مطمئن شوید که قابلیت Mobile Data غیرفعال است. گوشی را به شبکه وای فایی متصل کنید که مطمئن هستید درست و بدون مشکل کار می‌کند. برای اطمینان از این موضوع ابتدا گوشی، تبلت یا لپ تاپی که هیچ مشکلی در اتصال وای فای ندارد را به آن شبکه اینترنت وصل نمایید و مطمئن شوید که درست کار می‌کند. اگر پس از اتصال گوشی به همان شبکه وای فای، دسترسی اینترنت موبایل شما برقرار نبود، بنابراین مشخص می‌شود که در اتصال وای فای موبایل مشکل دارید. 

اما برای تست اتصال موبایل دیتا یا همان اینترنت سیم کارت چه کنیم؟ برای انجام این کار ابتدا قابلیت وای فای موبایل را خاموش کنید و از غیرفعال بودنش اطمینان حاصل نمایید. سپس قابلیت Mobile Data سیم کارت مورد نظرتان را فعال کنید و دسترسی آن به اینترنت را مورد ارزیابی قرار دهید. اگر گوشی به اینترنت وصل شد، پس موبایل دیتا یا همان اینترنت سیم کارت شما مشکلی ندارد اما اگر این امر صورت نگرفت و گوشی به اینترنت دسترسی نداشت، می‌توان نتیجه گرفت که اینترنت سیم کارت موبایلتان مشکل دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش روش‌های مدیریت و کاهش مصرف حجم اینترنت در اندروید

پس از اینکه مشخص شد مشکل کار نکردن اینترنت گوشی شما از سمت سیم کارت است یا وای فای می‌توانید راه حل های مناسب برای رفع مشکل که در ادامه این مطلب شرح داده شده‌اند را دنبال کنید و به نتیجه لازم برسید. اگر موبایل شما در هر دو حالت مشکل دارد و دسترسی به اینترنت ندارید می‌توانید راه حل هایی که برای هر دو حالت شرح داده‌ایم را به طور مجزا تست کرده و بدین ترتیب مشکل را رفع نمایید. ابتدا به راه حل های رفع مشکل اینترنت سیم کارت یا همان موبایل دیتا می‌پردازیم و سپس روش های رفع مشکل اتصال وای فای را برایتان شرح می‌دهیم.

 

رفع مشکل کار نکردن اینترنت موبایل دیتا گوشی (اینترنت سیم کارت)

اگر مطمئن شدید که مشکل اینترنت موبایل شما از سیم کارت است، روش ها و راه حل هایی که در ادامه این بخش شرح داده شده‌اند را به ترتیب طی کنید تا مشکل گوشی برطرف شود. دقت داشته باشید که باید هر مرحله را به طور دقیق و درست انجام دهید.

 

قدم اول: اطمینان از فعال بودن سیم کارت

سیم کارت های عرضه شده در بازار برای فعال شدن نیازمند زمان هستند و عموما چیزی در حدود 24 ساعت طول می‌کشد تا کاملا فعال شوند. بنابراین اگر سیم کارت شما جدید است، آن را تعویض کرده و یک سیم کارت قدیمی که مطمئن هستید در گوشی دیگر اینترنت آن کار می‌کند و فعال است را در موبایل خود قرار دهید. اگر اینترنت گوشی کار کرد، بنابراین مشکل از سیم کارت خواهد بود و ظرف 24 ساعت برطرف می‌شود و اگر برطرف نشد هم می‌توانید با مراجعه به پیشخوان های دولت مشکل را پیگیری و رفع نمایید.

می‌توانید برای اطمینان از این مسئله، سیم کارتتان را در گوشی قرار دهید که قبلا از اینترنت شبکه مشابه استفاده می‌کند. برای مثال اگر سیم کارتتان ایرانسل است، آن را در گوشی قرار دهید که هم اکنون بدون مشکل با سیم کارت ایرانسل دیگری دسترسی به اینترنت دارد. اگر سیم کارت در آن گوشی جدید هم دسترسی به اینترنت نداشت، مطمئنا مشکل از سمت سیم کارت شماست اما اگر در آن گوشی دسترسی به اینترنت با سیم کارتتان برقرار شد، مطمئنا گوشی شما مشکل دارد. اما اگر مطمئن شدید سیم کارتتان فعال است و باید دسترسی به اینترنت را به گوشی شما بدهد، راه حل دوم را در پیش بگیرید.

 

قدم دوم: اطمینان از داشتن شارژ یا فعال بودن بسته اینترنت

طبیعتا اگر سیم کارت شما شارژ نداشته باشد، دسترسی به اینترنت هم نخواهید داشت مگر اینکه بسته اینترنتی برای سیم کارتتان فعال کرده باشید. بنابراین توصیه داریم در قدم دوم حتما مطمئن شوید که سیم کارتتان شارژ دارد یا یک بسته اینترنتی روی آن فعال است. برای بررسی دقیق تر این مسئله می‌توانید از اپلیکیشن های اختصاصی استفاده کنید که اپراتورهای ارائه دهنده سیم کارت آن ها را ارائه کرده‌اند یا از کد های USSD استفاده کنید که برای هر اپراتور متفاوت خواهد بود و با یک جستجوی ساده در گوگل می‌توانید این کدها را پیدا کنید. اگر مطمئن شدید که سیم کارتتان به اندازه کافی شارژ دارد یا بسته اینترنتی در آن فعال است اما با این وجود اینترنت سیم کارت گوشی شما کار نمی‌کند، قدم بعدی را تست نمایید.

 

قدم سوم: جا زدن مجدد سیم کارت

 

رفع مشکل کار نکردن اینترنت گوشی (سیم کارت و وای فای)

 

بعد از نتیجه نگرفتن از روش های قبلی که نام بردیم نوبت به اطمینان از درست جا زده شدن سیم کارت و شناسایی آن توسط گوشی می‌رسد. کاری که باید انجام دهید بسیار ساده است. گوشی خود را خاموش کنید و شیار سیم کارت آن را با استفاده از سوزن اختصاصی که بدین منظور ارائه شده باز نمایید. سیم کارت را از شیار جدا کرده و روی چیپ آن را تمیز کنید و سپس دوباره آن را روی جایگاهش قرار داده و آن را به داخل گوشی هدایت نمایید. موبایلتان را روشن کنید و اگر بعد از روش شدن با پیغامی هایی برای ذخیره سازی APN رو به رو شدید، روی گزینه Save کلیک کنید تا APN های مورد نیاز موبایلتان به طور خودکار در گوشی ذخیره شوند، اگر هم با این پیغام ها رو به رو نشدید، بدون هیچ اقدام اضافه‌ای وضعیت آنتن دهی گوشی را چک کنید. دقت داشته باشید که باید آنتن گوشی شما فول باشد و در حالت غیر فعال قرار نگیرد.

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش حل مشکل وصل نشدن گوشی به وای فای

پس از اطمینان از فعال بودن سیم کارت، قابلیت موبایل دیتای آن را روشن کنید و یک صفحه مرورگر باز نمایید و وضعیت اینترنت و دسترسی به آن ر بررسی نمایید. زمانی که موبایل دیتای گوشی فعال شود باید روی نشانه‌گر میزان آنتن سیم کارت یک عبارت با عنوان 4G، 4.5G، 3G یا H نمایان شود که نشانگر دسترسی به اینترنت خواهد بود. به احتمال زیاد با انجام این کار مشکل کار نکردن اینترنت گوشی در حالت موبایل دیتا برطرف می‌شود و قادر به بکارگیری بدون محدودیت و مشکل دستگاه خواهید بود. اگر مشکل اینترنت موبایل همچنان برطرف نشد باید از راه حل های بعدی کمک بگیرید.

 

قدم چهارم: حذف APN های فعلی و ایجاد APN های جدید

احتمال دارد APN هایی که برای موبایلتان و سیم کارت آن ذخیره شده‌اند درست تنظیم نشده باشند و همین امر منجر به بروز اختلال در دسترسی گوشی به اینترنت شود و به نوعی اینترنت سیم کارت را از کار بیاندازد. برای رفع این مشکل توصیه داریم به قسمت Settings > Sim Card بروید و سیم کارتی را انتخاب کنید که دسترسی به اینترنت آن با مشکل رو به رو شده‌ است. در این بخش از منوی تنظیمات باید گزینه‌ای تحت عنوان Access Point Names وجود داشته باشد که به اختصار آن را APN می‌نامیم. این گزینه را انتخاب کنید.

 

رفع مشکل کار نکردن اینترنت گوشی (سیم کارت و وای فای)

 

در بخش مدیریت APN ها تمام APN هایی که موجود هستند را حذف نمایید و سپس با شماره های پشتیبانی سیم کارت خود تماس بگیرید و به کارشناس پشتیبانی وصل شوید و از وی بخواهید که تنظیمات اینترنت سیم کارت را بری گوشی شما ارسال کند. این تنظیمات به طور خودکار برایتان ارسال می‌شوند و شما فقط باید روی گزینه Save کلیک نمایید. سپس می‌توانید بدون مشکل از اینترنت موبایلتان استفاده کنید چون تنظیمات APN صحیح روی موبایل شما نصب شده‌اند. اگر با این روش قادر به رفع مشکل نبودید یا بنا به هر دلیل قادر به برقراری تماس تلفنی و درخواست از کارشناسان شرکت ارائه دهنده سیم کارت جهت ارسال APN نیستید، می‌توانید یک جستجوی ساده در اینترنت داشته باشید و روش اضافه کردن دستی APN اختصاصی هر اپراتور به هر گوشی را پیدا کنید.

همچنین می‌توانید به مسیر مشابه Settings > Sim Card > Access Point Names در یک گوشی دیگر که از اینترنت سیم کارت مشابه شما استفاده می‌کند بروید و مشخصات APN های ذخیره شده آن را یادداشت نمایید و سپس دقیقا مشابه همان APN ها را در گوشی موبایل خودتان ایجاد، ذخیره و فعال کنید. دقت داشته باشید که APN های اضافه را حذف نمایید و حتما APN های درست را در حالت فعال و انتخاب شده قرار دهید. بدین ترتیب مشکل کار نکردن اینترنت گوشی و سیم کارت برطرف می‌شود و می‌توانید از موبایل دیتا استفاده به عمل آورید. اگر مشکل با انجام این کار هم برطرف نشد، از راه حل بعدی کمک بگیرید.

 

قدم پنجم: تنظیم دسترسی Preferred Network و Mobile Network

دو گزینه با عناوین Preferred Network و Mobile Network در منوی تنظیمات هر یک از سیم کارت های گوشی شما ارائه شده که در صورت عدم تنظیم صحیح این موارد ممکن است در دسترسی به اینترنت سیم کارت با مشکل رو به رو شوید. برای دسترسی به این گزینه ها می‌توانید از قابلیت سرچ یا همان جستجوی گوشی در منوی تنظیمات استفاده کنید. در بخش Preferred Network Type گزینه Prefer LTE را انتخاب نمایید.

 

تنظیم دسترسی Preferred Network و Mobile Network

 

در قسمت Mobile Networks حالت خودکار انتخاب بهترین نتورک (Automatically Select Network) را انتخاب کنید. 

 

تنظیم دسترسی Preferred Network و Mobile Network

 

پس از انجام این کارها یک مرتبه سیم کارت را روشن و خاموش کنید. بدین منظور گزینه Turn Off و Turn On در منوی تنظیمات سیم کارت ارائه شده است. پس از روشن شدن دوباره سیم کارت، قابلیت موبایل دیتای آن را فعال کنید و دسترسی موبایلتان به اینترنت را بررسی نمایید. به احتمال زیاد مشکل برطرف شده است.

 

تنظیم دسترسی Preferred Network و Mobile Network

 

قدم ششم: انتخاب درست سیم کارت پیش فرض دیتا

اگر گوشی شما از دو سیم کارت پشتیبانی می‌کند، ممکن است سیم کارت پیش فرض انتخاب شده در آن برای موبایل دیتا اشتباه گزینش شده باشد. بنابراین توصیه داریم حتما وارد منوی Settings > Sim Card گوشی شوید و در قسمتی که برای انتخاب سیم کارت پیش فرض موبایل دیتا ارائه شده است، سیم کارت مد نظرتان را انتخاب کنید. این بخش می‌تواند با عناوینی مثل Default Data Card یا Data Card مشخص شده باشد.اگر نمی‌توانید تنظیمات این بخش را پیدا کنید، دو سیم کارتتان را از گوشی خارج کرده و فقط سیم کارتی که تصور می‌کنید درست کار نمی‌کند و دسترسی به اینترنت نمی‌دهد را در شیار سیم کارت 1 موبایلتان قرار دهید و عملکرد اینترنت آن را پس از روشن کردن دستگاه و قابلیت موبایل دیتا بررسی نمایید. به احتمال خیلی زیاد مشکل کار نکردن اینترنت گوشی به همین سادگی برطرف خواهد شد. اگر مشکل اینترنت سیم کارت شما با انجام تمامی این مراحل و اقدامات برطرف نشد، بهتر است به یک فروشگاه موبایل فروشی یا مرکز تعمیرات تخصصی تلفن همراه مراجعه کنید و از افراد متخصص این حوزه راهنمایی دقیق تری بخواهید.

 

رفع مشکل کار نکردن اینترنت وای فای گوشی

اما اگر مشکل از اینترنت وای فای باشد و گوشی شما در حالت وای فای دسترسی به اینترنت را ارائه ندهد، راه حل های متفاوتی باید توسط شما تست شده و مورد استفاده قرار گیرند. در ادامه این بخش به شرح این راه حل ها می‌پردازیم. لطفا هر مرحله و قدم شرح داده شده را به طور دقیق و درست تست کنید و فقط در صورت اطمینان از ناموفق بودن آن راه حل، از راه حل بعدی کمک بگیرید.

حالا وقتشه! اینو بخون روش های پیدا کردن گوشی گم شده و دزدیده شده

 

قدم اول: اطمینان از فعال بودن شبکه وای فای

قبل از هر تصمیم گیری باید مطمئن شوید شبکه وای فایی که به آن متصل شده‌اید درست کار می‌کند و مشکلی ندارد. برای اطمینان از این موضوع بهتر است یک گوشی یا تبلت دیگر را به آن شبکه وای فای وصل کنید یا کلا گوشی موبایلتان را به شبکه وای فای دیگری متصل کنید که مطمئن هستید بدون مشکل کار می‌کند. در برخی از مواقع ممکن است به همین سادگی مشکل رفع شود و متوجه شوید که اصلا مشکل از سمت گوشی نبوده و مربوط به اینترنت وای فایی می‌شده که به آن وصل شده‌ بودید. اما اگر حتی بعد از عوض کردن شبکه وای فای و اتصال به شبکه‌ای که مطمئن هستید به درستی کار می‌کند، باز هم مشکل کار نکردن اینترنت گوشی پابرجا بود بنابراین مشکل از سمت پوشی است و باید سایر قدم هایی که شرح می‌دهیم را به ترتیب انجام دهید تا مشکل رفع شود.

 

قدم دوم: اطمینان از روشن بودن وای فای و وصل بودن به شبکه مناسب

 

مشکل کار نکردن اینترنت گوشی

 

شاید برایتان عجیب به نظر برسد اما در خیلی از مواقع اتفاق افتاده که قابلیت وای فای گوشی روشن نبوده یا این قابلیت روشن بوده اما گوشی به طور خودکار به شبکه وای فای اشتباهی وصل شده که درست عمل نمی‌کند و کاربر تصور می‌کند که مشکل از سمت موبایلش است. بنابراین توصیه داریم حتما این مسئله را جدی بگیرید و یک بار دیگر فعال بودن قابلیت وای فای در موبایلتان و همچنین وصل بودن به همان شبکه وای فایی که مطمئن هستید درست کار می‌کند را بررسی نمایید. پس از تست این مسئله و پابرجا بودن مشکل وای فای، از راه حل های بعدی کمک بگیرید.

 

قدم سوم: ریستارت گوشی

در خیلی از مواقع ممکن است باگ هایی در عملکرد موبایلتان به وجود آمده باشند که موقت بوده و با یک ریستارت ساده برطرف شوند. بنابراین حتما یک مرتبه گوشی خودتان را ریستارت کنید. بعد از ریستارت و اجرا شدن سیستم عامل موبایل، دوباره قابلیت وای فای را در آن فعال نمایید و عملکردش را مورد بررسی قرار دهید. به احتمال زیاد باگ های اتصال وای فای برطرف می‌شوند و گوشی شما بدون مشکل امکان استفاده از وای فای را خواهد داشت.

 

قدم چهارم: ریستارت مودم

در برخی مواقع ممکن است دقیقا همان باگ هایی که در عملکرد گوشی به وجود می‌آیند در عملکرد خود مودم ایجاد شده باشند و همین باگ ها منجر شوند که دیتا مابین موبایل شما و مودمتان رد و بدل نشود. به همین دلیل ریستارت کردن خود مودم هم یکی دیگر از راه حل هایی است که توصیه داریم حتما آن را انجام داده و تست کنید. برای ریستارت کردن مودم ها در اغلب مدل هایشان یک دکمه اختصاصی ارائه شده که با فشردنش دستور ریستارت یا خاموش شدن دستگاه صادر می‌شود و سپس می‌توان دوباره آن را به شیوه مشابه روشن کرد. برخی از مودم‌ها هم ممکن است دکمه ریستارت نداشته باشند که در این شرایط باید با جداسازی آداپتور از پریز و اتصال مجدد آن این کار را انجام داد.پس از ریستارت مودم می‌توانید مجددا گوشی خود را به آن وصل کنید و عملکردش را بررسی نمایید. به احتمال زیاد مشکل رفع می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش تغییر رمز وای فای و رمز Admin

 

قدم پنجم: استفاده از قابلیت Forget Network و اتصال مجدد

اقدام بعدی که می‌تواند به رفع مشکل کار نکردن اینترنت گوشی کمک کند مربوط به بکارگیری قابلیت Forget Network می‌شود. با استفاده از این قابلیت قادر خواهید بود یک شبکه وای فایی که قبلا با گوشی به آن وصل شده‌اید و اطلاعات آن در موبایلتان ذخیره شده را کاملا از دستگاه حذف کرده و دوباره به آن وصل شوید. بدین منظور وارد کردن مجدد رمز وای فای در گوشی الزامی خواهد بود. در خیلی از مواقع با انجام این کار به سادگی مشکلات اتصال وای فای در موبایل ها برطرف می‌شود. اما چطور می‌توانیم با قابلیت Forget Network یک شبکه وای فای را از لیست وای فای های در دسترس حذف کنیم؟

برای انجام این کار کافیست به مسیر Settings > Wi-Fi بروید و سپس از لیست وای فای های در دسترس، شبکه‌ای که در استفاده از آن مشکل دارید را انتخاب کرده و سپس گزینه Forget Network را بزنید. بدین منظور ممکن است با توجه به مدل و سیستم عامل گوشی نیازمند انجام اقدام خاصی شوید اما در اغلب موبایل ها با نگه داشتن انگشت روی نام آن شبکه وای فای گزینه Forget Network نمایان می‌شود. بعد از انجام این کار یک مرتبه قابلیت وای فای گوشی را روشن و خاموش کنید و وقتی شبکه وای فای مورد نظر، دوباره در لیست وای فای های در دسترس نمایان شد، آن را انتخاب کرده و گوشی را به آن متصل کنید. احتمالا مشکل به طور کامل رفع خواهد شد.

 

قدم ششم: قابلیت بلوتوث، موبایل دیتا، NFC و غیره را غیرفعال کنید!

در بعضی مواقع دیده شده که فعال بودن همزمان قابلیت هایی مثل بلوتوث، NFC، موبایل دیتا و غیره به همراه وای فای منجر به ایجاد اختلال در عملکرد این قابلیت می‌شود. بنابراین توصیه داریم حتما از منوی تنظیمات سریع (Quick Settings) گوشی خود قابلیت های فعال دستگاه را کنترل کنید و مواردی مثل بلوتوث، موبایل دیتا، NFC و غیره را کاملا غیر فعال نمایید و اجازه دهید فقط قابلیت وای فای در موبایل فعال باشد. حتی اگر گوشی شما از طریق بلوتوث به ساعت هوشمند یا دستبند هوشمندتان وصل است، موقتا این اتصال را قطع کنید. سپس قابلیت وای فای موبایلتان را هم روشن و خاموش کرده و به شبکه اینترنت مد نظرتان وصل شوید.

 

مشکل کار نکردن اینترنت گوشی

 

اگر اینترنت در این شرایط کار کرد، دوباره قابلیت های اتصالی که غیر فعال کرده بودید را فعال نمایید و عملکرد دستگاه را بررسی کنید. به احتمال زیاد مشکل کار نکردن اینترنت گوشی به طور کامل رفع می‌شود. سعی کنید قابلیت های دیگری که غیر فعال شده بودند را تک تک فعال نمایید و بعد از فعال کردن هر یک از آن ها، عملکرد وای فای را بررسی کنید. بدین ترتیب دقیقا متوجه خواهید شد که با فعال شدن کدام قابلیت در عملکرد وای فای اختلال به وجود می‌آید. با شناخت آن قابلیت می‌توانید راه حل های متفاوت و بهتری را در پیش بگیرید. برای مثال ممکن است متوجه شوید با وصل شدن ساعت هوشمندتان از طریق بلوتوث به گوشی، قابلیت وای فای درست کار نمی‌کند! در این شرایط راه اندازی مجدد اتصال گوشی و ساعت و ریست کردن اتصال آن ها بدون شکل منجر به رفع مشکل و باگ ایجاد شده می‌شود.

 

قدم هفتم: حذف اپلیکیشن های جدید و مخرب

در برخی مواقع ممکن است نصب کردن یک اپلیکیشن جدید بر روی گوشی منجر به بروز اختلال هایی در عملکردش شود. این اتفاق به ویژه زمانی رخ می‌دهد که شما از یک موبایل اندرویدی روت شده استفاده کنید که تغییراتی در بستر نرم افزاری آن ایجادشده است. بنابراین خوب فکر کنید و ببینید که آیا به تازگی اپلیکیشن خاصی را روی موبایلتان نصب نکرده‌اید؟ آیا شروع مشکل کار نکردن اینترنت گوشی دقیقا بعد از نصب یک برنامه خاص یا ذخیره کردن یک فایل خاص در موبایل شما ایجاد نشده است؟ اگر احساس کردید که بعد از نصب یک برنامه خاص این مشکل در گوشی به وجود آمده کافیست برنامه مورد نظر را حذف کنید و یک مرتبه موبایلتان را ریستارت نمایید. اگر مشکل از سمت آن برنامه بوده باشد، بدون تردید برطرف می‌شود.

 

قدم هشتم: ریست تنظیمات شبکه (Reset Network Settings)

 

مشکل کار نکردن اینترنت گوشی

 

ریست کردن تنظیمات شبکه گوشی هم یکی دیگر از راه حل هایی است که توصیه داریم در صورت بروز اختلال در عملکرد وای فای یا حتی موبایل دیتای گوشی از آن استفاده کنید. با انجام این کار تمام تنظیماتی که از نتورک و شبکه های ارتباطی در موبایلتان ذخیره شده‌اند حذف می‌شوند که این اطلاعات شامل اطلاعات شبکه های وای فایی که پسورد و داده هایشان در موبایل ذخیره شده‌اند هم می‌شود. در خیلی از مواقع انجام این کار به سادگی تمام مشکلات و باگ های اتصال اینترنت در موبایل را برطرف می‌کند.

برای ریست تنظیمات شبکه در گوشی خود به مسیر Settings > System > Advanced > Reset Options > Reset Network Settings بروید و تنظیمات نتورک را حذف کنید. ممکن است مسیر دقیق دسترسی به این آپشن با توجه به مدل گوشی شما و رابط کاربری آن کمی متفاوت باشد. بعد از اینکه تنظیمات شبکه گوشی را ریست کردید، به قسمت وای فای رفته و آن را فعال نمایید و به شبکه وای فایی وصل شوید که مشکل داشت. حالا عملکرد وای فای گوشی را بررسی کنید. به احتمال زیاد مشکل کار نکردن وای فای موبایلتان برطرف خواهد شد و می‌توانید بدون مشکل از آن استفاده کنید.

 

قدم نهم: فکتوری ریست (Factory Reset)

در صورتی که هیچکدام از راه حل های قبلی نتیجه لازم را در پی نداشتند و همچنان با مشکل اینترنت در اسمارتفون خویش رو به رو بودید، آخرین راه حل نرم افزاری پیش رو مربوط به انجام فکتوری ریست می‌شود. در نظر داشته باشید که فکتوری ریست منجر به از بین رفتن تمام اطلاعات موبایلتان خواهد شد و آن را به حالت پیش فرض کارخانه باز می‌‎گرداند. بنابراین با آگاهی از این موضوع نسبت به انجام آن اقدام کنید. سعی کنید همیشه انجام این کار آخرین آپشنی باشد که از آن استفاده به عمل می‌آورید چون طبیعتا حذف تمام اطلاعات گوشی اقدامی نیست که تمایل داشته باشید هر چند وقت یک بار انجام دهید! نحوه و مراحل دقیق انجام این کار با توجه به نوع و مدل موبایلتان ممکن است کمی متفاوت باشد اما در اغلب مواقع برای دستیابی به گزینه Factory Reset می‌بایست مسیری مشابه مسیر Settings > Backup and Reset > Reset > Erase All Data در موبایل طی شود.

حالا وقتشه! اینو بخون تفاوت فلش و فکتوری ریست گوشی های اندرویدی

برای ساده تر شدن کار می‌توانید عبارت Factory Reset یا Erase را در منوی تنظیمات موبایلتان جستجو کنید و به بخش مور نظر هدایت شوید. بعد از اینکه اسمارتفونتان را فکتوری ریست کردید، گوشی خاموش شده و با تنظیمات پیش فرض کارخانه راه اندازی می‌شود. حالا می‌توانید قابلیت وای فای یا حتی موبایل دیتا را در آن تست کنید. بدون تردید مشکل کار نکردن اینترنت گوشی با فکتوری ریست برطرف می‌شود. اگر مشکل همچنان برقرار بود، مطمئن باشید که با یک باگ سخت افزاری رو به رو هستید و احتمالا فلت وای فای موبایل شما دچار مشکل شده و نیاز به تعویض دارد اما در 99 درصد مواقع باگ های وای فای و اینترنت موبایل مربوط به بستر نرم افزاری می‌شوند و به سادگی قابل رفع هستند.

 

کلام آخر

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی راه حل هایی پرداختیم که با استفاده از آن ها می‌توانید مشکل کار نکردن اینترنت موبایل را چه در حالت سیم کارت و چه در حالت وای فای برطرف سازید. در صورتی که اقدامات شرح داده شده نتوانستند مشکلتان را برطرف کنند، توصیه داریم به یک مرجع تعمیرات موبایل قابل اعتماد و با کیفیت مراجعه کنید و از کارشناسان این حوزه راهنمایی بخواهید. فراموش نکنید که در 99 درصد مواقع مشکلاتی مثل مشکل کار نکردن اینترنت گوشی ناشی از باگ های نرم افزاری بوده و با انجام اقدامات یاد شده برطرف می‌شوند.