آموزش روش‌های مدیریت و کاهش مصرف حجم اینترنت در اندروید

آموزش و ترفندها 28 دی 1397 علی مظفری

آموزش روش‌های مدیریت و کاهش مصرف حجم اینترنت در اندروید

یکی از مشکلات رایج کاربران گوشی‌های هوشمند مربوط به مصرف بالای حجم اینترنت می‌شود. اگر شما هم با چنین مشکلی مواجه هستید، این مقاله اختصاصی را از دست ندهید. در ادامه این مقاله به معرفی روش‌های مدیریت و کاهش مصرف حجم اینترنت در اندروید خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

مقدمه‌ای در رابطه با چگونه مصرف اینترنت همراه گوشی را کاهش دهیم؟ (6 روش کاهش اینترنت مصرفی در اندروید)

امروزه اکثر کاربران گوشی‌های هوشمند با مشکل اتمام سریع حجم بسته‌های اینترنتی مواجه می‌شوند. از این رو همواره به دنبال روش‌های مدیریت و کاهش مصرف حجم اینترنت گوشی خود هستند. روش‌های متعددی بدین منظور وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید در مصرف حجم اینترنت و پرداخت هزینه برای خرید بسته‌های اینترنتی صرفه جویی کنید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا روش‌های مدیریت و کاهش مصرف حجم اینترنت در اندروید را خدمتتان معرفی کنیم.

 

چگونه حجم اینترنت مصرف شده در اندروید را بررسی کنیم؟

بررسی میزان حجم اینترنت مصرفی اولین قدم در راستای صرفه جویی و کاهش مصرف حجم اینترنت در اندروید محسوب می‌شود. بدین منظور شما می‌توانید از اپلیکیشن‌های اختصاصی که توسط اپراتور سیم کارتتان ارائه شده، استفاده نمایید. همانطور که احتمالاً مطلع هستید، اپلیکیشن‌های اختصاصی اپراتورهای سیم کارت شامل قابلیت‌هایی نظیر خرید شارژ و بسته اینترنتی، بررسی میزان اینترنت مصرف شده و بسیاری دیگر می‌شوند. بنابراین بررسی حجم اینترنت مصرف شده با مراجعه به این اپلیکیشن‌ها امکان پذیر خواهد بود.

در صورت عدم استفاده از این اپلیکیشن‌ها می‌توانید با مراجعه به بخش تنظیمات گوشی اندرویدی خود نیز نسبت به بررسی حجم اینترنت مصرف شده اقدام نمایید. بدین منظور نیاز است تا به قسمت Wireless & Networks در تنظیمات گوشی مراجعه و گزینه Data Usage را لمس کنید. سپس حجم اینترنت مصرف شده در ماه جاری همانند تصویر زیر برایتان نمایان خواهد شد.

 

کاهش مصرف حجم اینترنت در اندروید

 

در صورت تمایل به بررسی حجم اینترنت مصرفی توسط هر اپلیکیشن، به قسمت انتهایی صفحه نمایان شده مراجعه کنید. در نظر داشته باشید که در این بخش حجم اینترنت مصرفی سیم کارت نمایش داده می‌شود. بنابراین جهت مشاهده حجم مصرفی اینترنت وای فای (WiFi) نیاز است تا آیکون موجود در گوشه بالا و سمت راست صفحه را لمس و از منوی نمایان شده گزینه Show Wi-Fi usage را انتخاب نمایید.

 

کاهش مصرف حجم اینترنت در اندروید

 

همانطور که در فوق نیز به آن اشاره داشتیم، حجم اینترنت مصرفی به صورت ماهانه نمایش داده می‌شود. بنابراین به منظور تغییر بازه زمانی می‌توانید از گزینه Change Cycle استفاده کنید.

 

کاهش مصرف حجم اینترنت در اندروید

 

یکی از کاربردی‌ترین قابلیت‌های ارائه شده توسط اندروید مربوط به امکان تنظیم هشدار جهت مدیریت و کنترل حجم اینترنت مصرفی می‌شود. با استفاده از این قابلیت شما می‌توانید یک مقدار مشخص جهت استفاده از حجم اینترنت تعیین کنید. بدین ترتیب در صورتی که بیش از مقدار تعیین شده از حجم اینترنت گوشی را مصرف کنید، پیغام هشدار برایتان نمایان خواهد شد.

 

کاهش مصرف حجم اینترنت در اندروید

 

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

امکان محدود کردن مصرف اینترنت از دیگر قابلیت‌های گوشی‌های اندرویدی به شمار می‌رود. به منظور استفاده از این قابلیت تنها کافیست تا گزینه Set mobile data limit را در حالت فعال قرار داده و با استفاده از اسلایدر به رنگ نارنجی، حداکثر حجم اینترنت مصرفی را تعیین کنید. پس از استفاده از مقدار حجم اینترنت تعیین شده، موبایل دیتا گوشی شما غیر فعال خواهد شد و دسترسی شما به اینترنت قطع می‌شود.

 

کاهش مصرف حجم اینترنت در اندروید

 

بررسی حجم اینترنت مصرف شده توسط اپلیکیشن‌ها

یکی از دلایل اتمام سریع حجم اینترنت مربوط به آپدیت خودکار اپلیکیشن‌ها در پس زمینه می‌شود. بنابراین شما می‌توانید با غیر فعال سازی آپدیت خودکار اپلیکیشن‌ها در پس زمینه مصرف اینترنت گوشی خود را کاهش دهید. با مراجعه به بخش Wireless & Networks در Settings و انتخاب گزینه Data Usage قادر به بررسی حجم اینترنت مصرف شده توسط اپلیکیشن‌ها خواهید بود.

 

کاهش مصرف حجم اینترنت در اندروید

 

با لمس نام هر یک از اپلیکیشن‌های قابل مشاهده در لیست، می‌توانید به جزییات بیشتری از جمله میزان حجم اینترنت مصرف شده در پیش زمینه و پس زمینه اپلیکیشن مورد نظر دسترسی داشته باشید. با انجام این عمل قادر به شناسایی اپلیکیشن‌هایی که بیشترین مصرف اینترنت را دارند، خواهید بود. سپس جهت کاهش مصرف حجم اینترنت در اندروید می‌توانید از آپدیت خودکار این اپلیکیشن‌ها در پس زمینه جلوگیری کنید.

 

کاهش مصرف حجم اینترنت در اندروید

 

حالا وقتشه! اینو بخون خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی با 5 ترفند ساده و موثر

فعال کردن قابلیت Data Saver

یکی از کاربردی‌ترین ویژگی‌های سیستم عامل اندروید مربوط به ارائه قابلیت Data Saver می‌شود. قابلیت مذکور همزمان با انتشار ورژن 7 اندروید به گوشی‌ها اضافه شد و امکان مدیریت و کنترل مصرف اینترنت را در اختیار کاربران گوشی‌های اندرویدی قرار می‌دهد. فعال سازی قابلیت Data Saver در گوشی‌های اندرویدی موجب محدود کردن دسترسی اپلیکیشن‌ها به اینترنت در پس زمینه می‌شود. این موضوع بدان معناست که در صورت فعال بودن قابلیت مذکور، اپلیکیشن‌ها در پس زمینه به اینترنت دسترسی نخواهند داشت و در نتیجه نمی‌توانند به صورت خودکار آپدیت شوند. با این حال کاربر می‌تواند اپلیکیشن‌های مورد نظر خود را انتخاب کرده و به آن‌ها اجازه دهد تا در پس زمینه به اینترنت دسترسی داشته باشند.

در صورت تمایل به فعال سازی قابلیت Data Saver در گوشی اندرویدی خود به بخش Wireless & Networks در Settings مراجعه کرده و وارد قسمت Data usage شوید. سپس گزینهData Saver را لمس کرده و آن را فعال نمایید.

 

کاهش مصرف حجم اینترنت در اندروید

 

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره داشتیم، پس از فعال سازی قابلیت Data Saver هیچ یک از اپلیکیشن‌ها در پس زمینه آپدیت نخواهند شد. بنابراین نیاز است تا به اپلیکیشن‌های مورد نظر خود اجازه دسترسی به اینترنت را بدهید. بدین منظور گزینه Unrestricted data access را لمس کرده سپس اسلایدر اپلیکیشن‌های مورد نظر خود را در حالت فعال قرار دهید. بدین ترتیب اپلیکیشن‌های مورد نظر شما در پس زمینه آپدیت و به اینترنت دسترسی خواهند داشت. توجه داشته باشید که فعال سازی قابلیت Data Saver تنها در صورتی که از اینترنت سیم کارت استفاده می‌کنید، کاربردی خواهد بود.

 

کاهش مصرف حجم اینترنت در اندروید

 

مدیریت و کاهش مصرف حجم اینترنت در اندروید توسط اپلیکیشن Datally

اپلیکیشن Datally امکان کنترل و کاهش مصرف حجم اینترنت در اندروید را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. از قابلیت‌های ارائه شده توسط این اپلیکیشن کاربردی می‌توان به امکان مشاهده میزان اینترنت مصرف شده در روز جاری، جستجو وای فای عمومی، محدود کردن دسترسی اپلیکیشن‌ها به اینترنت در پس زمینه و غیره اشاره کرد. در صورت تمایل به دانلود برنامه Datally تنها کافیست تا روی این لینک کلیک کنید.

 

نرم افزار کاهش مصرف اینترنت اندروید

 

با فعال سازی قابلیت Set Up Data Saver در اپلیکیشن Datally از دسترسی اپلیکیشن‌ها به اینترنت در پس زمینه جلوگیری خواهد شد. همچنین با اجرای هر یک از اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی، می‌توانید به صورت همزمان میزان حجم اینترنت مصرف شده توسط آن اپلیکیشن را مشاهده کنید.

 

محدود کردن دسترسی اپلیکیشن‌ها به اینترنت

از دیگر روش‌های مدیریت و کاهش مصرف حجم اینترنت در اندروید می‌توان به محدود کردن دسترسی اپلیکیشن‌ها به اینترنت اشاره کرد. امروزه بسیاری از اپلیکیشن‌ها به صورت پیش فرض شامل قابلیت بهینه سازی مصرف اینترنت می‌شوند. بنابراین شما می‌توانید با مراجعه به بخش تنظیمات اپلیکیشن مورد نظر نسبت به فعال سازی این قابلیت اقدام کنید. در صورت عدم ارائه چنین قابلیتی از سوی اپلیکیشن، می‌توانید از طریق تنظیمات گوشی خود، دسترسی اپلیکیشن مورد نظر را به اینترنت محدود کنید. بدین منظور به بخش Data Usage مراجعه و اپلیکیشن مورد نظر خود را از لیست انتخاب نمایید. سپس با زدن تیک گزینه Restrict Background Data دسترسی اپلیکیشن مورد نظر به اینترنت محدود خواهد شد.

 

چگونه مصرف اینترنت را در اندروید کاهش دهیم

 

جلوگیری از آپدیت خودکار اپلیکیشن‌ها

جلوگیری از آپدیت خودکار اپلیکیشن‌ها از دیگر روش‌های کاهش مصرف حجم اینترنت در اندروید محسوب می‌شود. بدین منظور به بخش Settings در گوگل پلی استور مراجعه کرده و گزینه Auto-update apps را لمس کنید. سپس در منوی نمایان شده گزینه Don’t auto-update apps را انتخاب نمایید. همچنین در صورت تمایل به آشنایی با روش‌های آپدیت گوگل پلی استور پیشنهاد می‌کنیم تا به مطالعه مقاله "آموزش روش‌های آپدیت گوگل پلی (Google Play Store)" بپردازید.

 

فعال سازی قابلیت Data Saver در گوگل کروم

فعال سازی قابلیت Data Saver گوگل کروم (Google Chrome) برای آن دسته از کاربران علاقه‌مند به وبگردی می‌تواند بسیار کاربردی باشد. در واقع فعال سازی این قابلیت موجب کاهش مصرف اینترنت در هنگام وبگردی خواهد شد. حال به منظور فعال کردن قابلیت Data Saver، مرورگر کروم را روی گوشی اندرویدی خود اجرا کرده و به بخش Settings مراجعه نمایید. سپس با لمس اسلایدر گزینه Data Saver، قادر به فعال سازی این قابلیت خواهید بود.

 

کاهش مصرف حجم اینترنت در اندروید

 

استفاده از گوگل مپ در حالت آفلاین

امروزه بسیاری از کاربران به صورت روزانه از گوگل مپ (Google Maps) جهت مسیریابی استفاده می‌کنند. در واقع استفاده از گوگل مپ جهت مسیریابی موجب افزایش مصرف اینترنت خواهد شد. بنابراین دانلود نقشه‌های گوگل مپ و استفاده از آن در حالت آفلاین (Offline) یکی از روش‌های کاهش مصرف حجم اینترنت در اندروید محسوب می‌شود. به منظور دانلود نقشه‌های گوگل مپ ابتدا به یک شبکه وای فای متصل شده و پس از مراجعه به منوی گوگل مپ گزینه Offline areas را انتخاب نمایید. سپس در صورت تمایل به دانلود نقشه‌های اطراف خانه خود گزینه Home را لمس کرده و یا در صورت تمایل به دانلود نقشه‌های مناطق مورد نظر خود گزینه Custom Area را انتخاب کنید.

 

استفاده از گوگل مپ در حالت آفلاین

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی روش‌های مدیریت و کاهش مصرف حجم اینترنت در اندروید پرداختیم. بنابراین با به کار گیری روش‌های ذکر شده در فوق می‌توانید از اتمام سریع و پیش از موعد حجم بسته‌ اینترنتی خود جلوگیری کرده و مصرف حجم اینترنت خود را کاهش دهید.