صفر تا صد آیفون ریفربیش (Refurbished) | نحوه تشخیص و تفاوت با آیفون اصل

آموزش و ترفندها 30 آذر 1398 علی مظفری

صفر تا صد آیفون ریفربیش (Refurbished) | نحوه تشخیص و تفاوت با آیفون اصل

احتمالا شما هم واژه یا اصطلاح ریفربیش یا ریفربیشد (Refurbished) را شنیده‌اید! این اصطلاح در مواقعی توسط کاربران یا فروشندگان موبایل بکار می‌روند که می‌خواهند آیفونی را مورد خطاب قرار دهند که کیفیت ساخت و تولید آن به اندازه یک آیفون دیگر نیست. اما منظور از آیفون ریفربیش چیست و به چه آیفونی لقب Refurbished داده می‌شود؟ آیا واقعا این آیفون ها کیفیت پایین تری نسبت به دیگر آیفون ها دارند؟ آیا راهی برای تشخیص آیفون Refurbished از نسخه اصلی وجود دارد؟ با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

منظور از ریفربیشد یا ریفربیش بودن آیفون چیست؟ | Refurbished iPhone

قبل از اینکه در مورد هر موضوع دیگری صحبت کنیم بهتر است ماهیت آیفون های ریفربیش را برایتان شرح دهیم و مشخص کنیم که اصلا منظور از این اصطلاح چیست! آیفون های ریفربیش یا ریفربیشد در واقع آیفون هایی هستند که بعد از تولید و عرضه توسط شرکت اپل دچار باگ، مشکل یا اختلال هایی می‌شوند که مربوط به خط تولید است. به عنوان مثال ممکن است آیفونی بنا به هر دلیل در حین تولید از باگی در دوربین برخوردار شود یا این اتفاق برای باتری دستگاه رخ دهد و اختلال هایی در شارژدهی باتری به وجود آید یا حتی گوشی خود به خود ریستارت شود!

این نوع آیفون ها بعد تولید و مشخص شدن مشکلی که دارند به عنوان آیفون مرجوعی دوباره به کارخانجات اپل در سراسر دنیا عودت داده خواهند شد و دوباره پروسه تولید برای آن ها طی می‌شود تا مشکل و باگ هایی که داشتند برطرف گردند. به این نوع آیفون ها که یک یا در برخی مواقع چند مرتبه به شرکت مرجوع شده باشند و مراحل تولید آن ها چند بار طی شود اصطلاحا آیفون ریفربیش (Refurbished iPhone) گفته خواهد شد. دقت داشته باشید که آیفون های ریفربیشد تعمیر نمی‌شوند، بلکه به طور کامل و از صفر تا صد پروسه تولید آن ها دوباره انجام می‌گردد تا تمام عیب های احتمالی که در مرحله اول در دستگاه به وجود آمده‌اند برطرف شوند.

 

 آیفون ریفربیش (Refurbished)

 

زمانی که یک آیفون دوباره مراحل تولید را طی کند و به عنوان آیفون ریفربیشد به بازار عرضه شود کاملا پلمب خواهد بود و از این نظر درست مشابه با آیفونی است که به تازگی و بدون هیچ مشکلی روانه بازار خواهد شد. لازم به ذکر است که اپل پروسه تولید مجدد این نوع آیفون های مرجوعی را به صورت کاملا رایگان انجام می‌دهد و در قبال آن هیچ هزینه‌ای از خریداران دریافت نخواهد کرد، چون به خوبی می‌داند که مشکل ناشی از خط تولید بوده و به استفاده مشتری ارتباطی ندارد. در برخی مواقع ممکن است یک آیفون بعد از چند بار طی کردن مجدد پروسه تولید همچنان با مشکل و باگ مواجه باشد که در این شرایط اپل به طور کامل آن را از خط تولید خارج کرده و یک آیفون جدید را به کاربر و خریدار تحویل می‌دهد. به آیفون جدیدی که در این شرایط به خریدار تحویل داده خواهد شد نمی‌توان لقب Refurbished را داد.

بنابراین آیفون های ریفربیشد آیفون هایی هستند که به دلیل مشکلات و باگ های خط تولید مرجوع شده‌اند و پروسه تولید آن ها از نو طی شده و دستگاه بعد از طی کردن این مراحل دوباره به صورت آکبند روانه بازار می‌شود. این طی شدن مجدد پروسه تولید سبب می‌شود تا دید بدی در کاربران ایجاد شود و تصور کنند که آیفون Refurbished اصلا کیفیت خوبی ندارد و هر لحظه امکان خراب شدن دوباره آن وجود دارد! اما آیا واقعا اینطور است؟ اصلا چطور می‌توان یک آیفون ریفربیش شده را از یک آیفون اصطلاحا اصل تشخیص داد؟ آیا راهی برای این کار وجود دارد؟ در ادامه بیشتر در رابطه با جزئیان این مسئله صحبت می‌کنیم و پاسخ های لازم را خدمتتان ارائه خواهیم کرد.

 

آیا کیفیت آیفون ریفربیش از آیفون های دیگر کمتر است؟

اگر آیفونی بنا به هر دلیل یک مرتبه مرجوع شود و پروسه تولید دوباره در آن انجام گیرد و گوشی به صورت پلمب در اختیار کاربر قرار داده شود، نمی‌توان گفت که کیفیت آن کمتر از دیگر آیفون ها خواهد بود! اما چرا؟ دلیل این امر کاملا مشخص است، چون آیفون ریفربیشد شده هم درست مثل یک آیفون معمولی که به طور پلمب روانه بازار شده از خط تولید اپل عبور کرده و می‌تواند دقیقا کیفیت مشابه و یکسان را ارائه کند. بروز باگ و مشکل در یکی از مراحل تولید آیفون مستقیما نمی‌توان به خود دستگاه ربط داشته باشد و حتی اگر اینطور باشد هم با تعویض قطعات اصلی که در پروسه ریفربیش کردن آیفون انجام می‌گیرد برطرف خواهد شد.

 

 آیفون ریفربیش (Refurbished)

 

بنابراین عملا از نظر کیفی نمی‌توان گفت که قطعا تفاوتی مابین یک آیفون ریفربیش شده و آیفون های دیگر که اصطلاحا به آن ها اصل گفته می‌شود وجود ندارد و هر دو درست مثل یک هندوانه سر بسته هستند و شرایط مشابهی دارند، اما خب چون یک آیفون Refurbished قبلا پیش از این یک مرتبه مرجوع شده، حس کاربر نسبت به آن کمی متفاوت و نگران کننده خواهد بود. هم اکنون آیفون های زیادی توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند که از نوع ریفربیش هستند.

خیلی از این آیفون ها برای مدت زمان های طولانی و چندین سال است که بدون مشکل توسط کاربر استفاده می‌شوند، بنابراین هیچ دلیل معقولانه‌ای وجود ندارد که بگوییم چون یک آیفون قبلا مرجوع شده و ریفربیشد است، قطعا کیفیت کمتری در مقایسه با آیفون اصطلاحا اصلی دارد که هنوز توسط هیچ کاربری تست نشده است. از کجا مطمئن هستید که آیفون آکبندی که با لقب اصل می‌خرید و قبلا مرجوع نشده، باگ و مشکلی در ساخت و تولید نداشته باشد و مجبور به مرجوع کردن آن نباشید؟ یک آیفون ریفربیشد هم در ابتدای کار مشابه همین آیفونی بوده که شما از آن به عنوان آیفون اصل یاد می‌کنید!

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی iPhone 11 Pro Max (آیفون 11 پرو مکس اپل)

موضوع زمانی بدتر می‌شود که آیفون را در کشور ایران تهیه کنید! از آنجایی که اپل در داخل ایران نمایندگی رسمی ندارد، بنابراین اگر آیفونی با باگ و مشکل خاصی که مربوط به خط تولید آن می‌شده توسط شما خریداری شود، هیچوقت نمی‌توانید آن را به نمایندگی های رسمی اپل مرجوع نمایید و رفع مشکل را بدون پرداخت هزینه انجام دهید یا حتی یک آیفون جایگزین را از اپل تحویل بگیرید. استفاده از گارانتی در ایران هم که می‌دانید تا چه اندازه دردسر دارد! تجربه نشان داده آیفون هایی که به عنوان آیفون ریفربیش پروسه تولید را از نو طی کرده و در اختیار کاربر قرار می‌گیرند به ندرت دوباره دچار مشکل خواهند شد و عموما شانس بروز مشکل در آن ها به کمتر از 1 درصد تقلیل می‌یابد. اما آیفون هایی که در دور اول عرضه شده‌اند و از آن ها به عنوان آیفون اصل یاد می‌شود ضریب احتمال بروز مشکلی بیشتری دارند.

پس در یک جمله می‌توان اینطور گفت که از نظر فنی آیفون Refurbished نمی‌تواند مطلقا کیفیت کمتری نسبت به آیفونی داشته باشد که اولین دوره عرضه خود را طی کرده و اصطلاحا به آن لقب اصلی داده شده است. با این حال اغلب کاربران از خرید آیفونی که لیبل ریفربیش به آن نسبت داده شده باشد هراس دارند و ترجیح می‌دهند آیفونی را خریداری کنند که هنوز توسط هیچ کاربری تست نشده و اولین بار است که پلمب آن به دست خودشان باز می‌شود. اما چطور می‌توانیم یک آیفون Refurbished را از آیفونی که مرجوع نشده یا اصطلاحا اصل است تشخیص دهیم؟ آیا راهی برای انجام این کار وجود دارد؟ پاسخ مثبت است. در بخش بعد در مورد روش های تشخیص آیفون ریفربیش از اصل صحبت می‌کنیم.

 

تشخیص آیفون ریفربیشد (Refurbished) از آیفون اصل

برای اینکه یک آیفون اصل را از آیفون Refurbished تشخیص دهید کافیست شماره مدل (Model Number) آن آیفون را داشته باشید و با برخی ضوابط و شرایطی که در نامگذاری شماره مدل آیفون ها در نظر گرفته می‌شود تطبیق دهید. ابتدا بیایید نحوه پیدا کردن شماره مدل آیفون های اپل را برایتان شرح دهیم. شماره مدل تمام آیفون های اپل با طی کردن مسیر زیر قابل مشاهده خواهد بود:

 

 آیفون ریفربیش (Refurbished)

 

  • وارد بخش Settings شود.
  • گزینه General را انتخاب کنید.
  • گزینه About را انتخاب کنید.

مشاهده خواهید کرد که در کنار عبارت Mode Number یک ترکیب از حرف انگلیسی و اعداد نوشته شده است. حرف انگلیسی که در ابتدای شماره مدل آیفون ارائه شده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و مشخص می‌کند که آیا آیفون ریفربیش (Refurbished) است یا سایر حالت های مختلف را دربر می‌گیرد. اگر بنا به هر دلیل نمی‌توانید آیفون را روشن کرده و وارد منوی تنظیمات آن شوید، می‌توانید شماره مدل دستگاه را در لیبلی که روی باکس آن چسبانده شده مشاهده نمایید. همچنین در آیفون 8 و مدل های جدیدتر آیفون شماره مدل گوشی روی خشاب سیم کارت حک شده و در آیفون های قدیمی تر هم در بخش زیرین قاب پشت گوشی قابل رویت خواهد بود. در بخش زیر معنا و مفهوم چند حرف مهمی که ممکن است در ابتدای شماره مدل آیفون بکار بروند را شرح می‌دهیم:

  • حرف M: اگر ابتدای شماره مدل آیفون شما حرف M قرار داشته باشد، دستگاه اولین بار است که توسط اپل روانه بازار شده و سابقه مرجوعی ندارد. این نوع آیفون ها از آن دسته آیفون هایی هستند که اصطلاحا به آن ها لقب اصل داده می‌شود و کاربران با اطمینان بیشتری نسبت به خرید آن ها اقدام می‌کنند. پس اگر شماره مدل آیفون شما با حرف M شروع می‌شود و مدتی است که بدون مشکل از دستگاه استفاده می‌کنید، یک آیفون کاملا اصل و با کیفیت دارید.
  • حرف F: حرف F در ابتدای شماره مدل آیفون هایی بکار می‌رود که قبلا به بازار عرضه شده بودند و حداقل یک مرتبه مرجوع گشته باشند. به بیان دیگر آیفون هایی که شماره مدل آن ها با این حرف شروع شود، ریفربیشد شده هستند. این نوع آیفون ها منجر به ایجاد نگرانی های زیاد در ذهن کاربر می‌شوند اما تجربه ثابت کرده ریفربیش بودن یک آیفون مطلقا به آن معنا نیست که دستگاه کیفیت کمتری در مقایسه با آیفون هایی دارد که شماره مدل آن ها با حرف M شروع می‌شود.

 

 آیفون ریفربیش (Refurbished)

 

  • حرف N: شماره مدل برخی آیفون ها ممکن است با حرف N شروع شود. آیفون هایی که با این نوع شماره مدل روانه بازار می‌شوند آیفون هایی هستند که به عنوان جایگزین یک آیفون Refurbished روانه بازار شده‌اند. نگران نباشید این دسته آیفون ها هم کاملا پلمب بوده و دفعه اولی است که روانه بازار می‌شوند فقط برای اینکه اپل در دسته بندی آن ها نظام مناسبی ایجاد کند، شماره مدلشان را با حرف N آغاز خواهد کرد که مشخص شود این آیفون ها به عنوان جایگزین یک آیفون پلمب به دست خریدار واگذار شده‌اند.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی آیفون SE اپل (iPhone SE): آیفونی کوچک با قیمت مناسب

این احتمال وجود دارد که شماره مدل آیفون شما با حروف دیگری مثل A، P و غیره هم شروع شود. سایر حروف هایی که در نامگذاری شماره مدل آیفون های اپل بکار می‌روند خیلی مهم و حائز اهمیت نیستند و عموما مربوط به همان آیفون هایی می‌شوند که اصطلاحا به آن ها اصل می‌گوییم. بنابراین برای تشخیص آیفون ریفربیش از اصل کافیست حرف اول شماره مدل آن را بیابید و با شرایط فوق مقایسه کنید.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به طور جامع در رابطه با آیفون های ریفربیشد و نحوه تشخیص این آیفون ها از آیفون های دیگر و اصطلاحا اصل پرداختیم. فراموش نکنید ریفربیش بودن یک آیفون صرفا و مطلقا به معنای بی‌کیفیت بودن آن نیست چون آیفونی که ریفربیش می‌شود کل پروسه تولید را از صفر تا صد طی خواهد کرد و دوباره به صورت پلمب و به عنوان یک آیفون آکبند و نو از سمت اپل روانه بازار خواهد شد. امیدواریم از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.