جلوگیری از داغ شدن آیفون با چند ترفند کارآمد

آموزش و ترفندها 02 مرداد 1402 علی مظفری

جلوگیری از داغ شدن آیفون با چند ترفند کارآمد

متاسفانه داغ شدن بدنه آیفون های اپل یکی از اتفاق های رایج و شایعی است که خیلی از کاربران این گوشی ها درگیر آن هستند و از بروز این مسئله گلایه می‌کنند. عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند منجر به داغ شدن بیش از حد بدنه آیفون شوند. در این مقاله می‌خواهیم به موثرترین روش های جلوگیری از داغ شدن آیفون های اپل اشاره داشته باشیم و بیشتر در مورد این مسئله خطرساز صحبت کنیم. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

دلیل داغ شدن بدنه آیفون چیست؟

قبل از اینکه در رابطه با روش های جلوگیری از داغ شدن آیفون های اپل (apple) صحبت کنیم بهتر است کمی در مورد دلایل اصلی داغ شدن بدنه گوشی های موبایل و آیفون های اپل صحبت داشته باشیم. چندین عامل مختلف می‌توانند منجر شوند که بدنه یک گوشی نظیر آیفون بیش از اندازه داغ شود، اما در این بین افزایش فرکانس کاری هسته های پردازشگر دستگاه یکی از مهم ترین این عوامل است. هرچقدر گوشی بیشتر تحت فشار قرار داشته باشد و بازی و اپلیکیشن های سنگین تری در آن اجرا شوند، فرکانس کاری هسته های پردازشگر آن بالاتر می‌روند و در نتیجه گرمای بیشتری هم تولید خواهد شد.

عامل بعدی که به شدت روی افزایش دما و داغ شدن بدنه آیفون و دیگر گوشی های موبایل تاثیرگذار است مربوط به باتری و کیفیت عملکرد آن می‌شود. اگر دقت کرده باشید زمانی که باتری موبایل خود را به شارژ می‌زنید، گرمای بیشتری در قاب پشت گوشی ایجاد می‌شود که ناشی از انتقال و حرکت بارهای الکتریکی خواهد بود. عوامل دیگری مثل تابش مستقیم نور خورشید، روشن بودن قابلیت های اتصال متعدد و همزمان مثل بلوتوث، موبایل دیتا، هات اسپات و غیره هم می‌توانند منجر به داغ شدن آیفون (iPhone) و بدنه آن شوند. اما آیا راهی برای جلوگیری از بروز این مسئله وجود دارد؟ اگر بدنه آیفون بیش از حد داغ شود چه خواهد شد؟

 

پیغام خطر داغ شدن بیش از حد آیفون

آیفون های اپل به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در صورت عبور شدت گرمای تولید شده در آن ها از ادامه کار دستگاه جلوگیری به عمل آید تا بدین ترتیب ریسک آسیب زدن به قطعات سخت افزاری گوشی یا حتی ریسک آسیب دیدن خود کاربر به حداقل مقدار ممکن برسد. اپل بازه دمایی مشخصی را برای آیفون هایش در نظر گرفته و در صورتی که دمای گوشی از این حد تعیین شده بیشتر شود، پیغامی مشابه با عکس زیر روی صفحه آیفون نمایان خواهد شد و از کاربر می‌خواهد که کمی گوشی را در حال خودش قرار دهد تا خنک شود و سپس دوباره از دستگاه استفاده کند!

 

جلوگیری از داغ شدن آیفون

 

دمای ایده‌آل فعالیت آیفون های اپل در حالتی که از آن ها استفاده می‌شود مابین 0 الی 25 درجه سانتی گراد است. در حالت عدم استفاده از گوشی دمای مذکور می‌تواند بازه‌ 20- تا 45+ را شامل شود. بنابراین اگر در حال استفاده از آیفون خود باشید و مثلا بازی خاصی را در آن اجرا کنید و دمای بدنه گوشی از مرز 25 درجه سانتیگراد عبور کند، پیغام هشدار فوق بر روی صفحه نمایش آیفون نمایان خواهد شد و از شما می‌خواهد که به گوشی اجازه دهید کمی خنک شود تا خطری برای دستگاه و شما وجود نداشته باشد.

حالا وقتشه! اینو بخون تعمیر تخصصی آیفون در اصفهان با قیمت عالی

متاسفانه خیلی از کاربران به پیغام فوق اهمیت نمی‌دهند و اصلا توجهی به خطراتی که احتمال دارد در صورت ادامه بکارگیری گوشی تحت شرایط نامطلوب دمایی به وجود آیند نمی‌کنند. زمانی که دمای بدنه گوشی بیش از اندازه افزایش پیدا کند چندین مشکل همزمان ایجاد می‌شود! اولین اینکه سرعت خالی شدن شارژ باتری به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد و از عمر مفید باتری کاسته خواهد شد. باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری که این روز ها در گوشی های موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرند به شدت در برابر گرما حساس هستند و گرما می‌تواند ظرفیت اسمی آن ها را کاهش دهد.

 

جلوگیری از داغ شدن آیفون

 

از سمت دیگر داغ شدن آیفون و تداوم آن می‌تواند به قطعات داخلی موبایل آسیب برساند و برخی اتصالات مهم این قطعات را ذوب کند! همچنین خطر انفجار باتری گوشی هایی که بیش از اندازه داغ می‌شوند هم وجود دارد و بارها شاهد بروز حوادث این چنینی در سراسر دنبال بوده‌ایم. پس داغ شدن بیش از اندازه بدنه آیفون های اپل یک مسئله بسیار مهم است و باید توجه ویژه‌ای به آن شود. اما سوال اصلی اینجاست که چطور می‌توان از داغ شدن بیش از آیفون های اپل و دیگر گوشی های موبایل جلوگیری کرد؟ در ادامه سعی می‌کنیم به این سوال مهم پاسخ دهیم.

 

روش های جلوگیری از داغ شدن آیفون

اما چه راه هایی برای جلوگیری از داغ شدن بدنه آیفون های اپل وجود دارد؟ آیا می‌توان از داغی بیش از اندازه بدنه گوشی که دائما داغ می‌شود جلوگیری کرد؟ خوشبختانه پاسخ مثبت است. داغ شدن بدنه گوشی های موبایل و آیفون های اپل بی‌دلیل رخ نمی‌دهد و بدون شک اقداماتی که شما انجام می‌دهید بر روی بروز این مسئله یا کنترل آن تاثیرگذار خواهند بود. برخی از اصلی ترین روش ها و ترفند هایی که توجه به آن ها می‌توانید از داغ شدن آیفون جلوگیری کنید در ادامه این بخش معرفی شده‌اند.

 

روش اول جلوگیری از داغ شدن آیفون: عدم اجرای بازی های سنگین برای مدت طولانی

همانطور که گفتیم اصلی ترین عاملی که منجر به ایجاد گرما در گوشی و داغ شدن بیش از اندازه بدنه آیفون می‌شود مربوط به افزایش فرکانس کاری هسته های پردازشگر آن خواهد بود. افزایش فرکانس کاری هسته های پردازشگر گوشی زمانی رخ می‌دهد که تسک های سنگین در آن اجرا کنید. برای مثال زمانی که یک بازی HD و سنگین را در آیفون خود اجرا می‌کنید منابع آن تحت فشار قرار می‌برند و برای تجزیه و تحلیل داده های موجود فرکانس کاری هسته های پردازنده مرکزی و گرافیکی گوشی افزایش پیدا می‌کند افزایش فرکانس کاری این هسته ها منجر به تولید گرمای بیشتر خواهد شد.

 

نحوه جلوگیری از داغ شدن آیفون

 

برای جلوگیری از بروز مشکلات این چنینی باید سعی کنید از اجرای طولانی مدت بازی های سنگین و HD در گوشی خودداری نمایید. اگر بازی سنگینی را در دستگاه اجرا می‌کنید بهتر است آن را برای مدت زمان محدود و مشخصی اجرا نمایید و به هیچ عنوان در انجام بازی زیاده‌روی نکنید. هر زمان احساس کردید بدنه گوشی شما در حال داغ شدن است و بیش از حد گرم شده، کمی منتظر بمانید و به گوشی استراحت دهید. بدین ترتیب می‌توانید از به وجود آمدن گرمای زیاد در آیفون جلوگیری به عمل آورید.

 

روش دوم جلوگیری از داغ شدن آیفون: عدم استفاده از قاب و گارد موبایل

قاب و گارد موبایل ابزار مناسبی برای حفاظت از گوشی است و به ویژه در آیفون های گران قیمت اپل می‌تواند کاربردی باشد و گاها نقش یک ناجی را ایفاء کند. گارد موبایل سبب می‌شود که ضربات و فشار های احتمالی وارد بر گوشی مستهلک شوند و بدین ترتیب از بروز آسیب مستقیم به موبایل جلوگیری به عمل آید، اما از سمت دیگر گارد موبایل می‌تواند منجر به افزایش تمرکز گرما و حرارت بر روی بدنه آیفون و جلوگیری از دفع حرارت شود و به نوعی در خنک کردن گوشی اختلال ایجاد کند. حتما می‌دانید بخش عظیمی از گرمای تولید شده گوشی های موبایل توسط قاب پشت آن ها و تماس با محیط پیرامون دفع می‌شود. وقتی یک گارد یا قاب را در گوشی نصب کنید و از دستگاه استفاده سنگین به عمل آورید، گرمای تولید شده نمی‌تواند به راحتی دفع گردد. پس استفاده از قاب و گارد موبایل هم می‌تواند منجر به تشدید گرمای بدنه گوشی شود، پس حداقل در مواقعی که از گوشی برای اجرای اقدامات سنگین استفاده می‌کنید قاب یا گارد آن را جدا نمایید تا از تمرکز گرما جلوگیری شود.

 

روش سوم جلوگیری از داغ شدن آیفون: عدم قرار دادن آیفون در مکان نامناسب

 

جلوگیری از داغ کردن آیفون

 

قرار دادن گوشی در مجاورت نور مستقیم آفتاب می‌تواند به شدت به آن آسیب بزند و عمر مفید باتری دستگاه را کاهش دهد. وقتی گوشی در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار می‌گیرد، بخش عظیمی از گرما و حرارت آفتاب توسط بدنه آن جذب خواهد شد و بدین ترتیب علاوه بر گرمای داخلی یک منبع گرمای خارجی هم شرایط را برای گوشی آیفون سخت تر می‌کند. برخی افراد عادت دارند گوشی خود را روی داشبورد خودرو قرار می‌دهند و نور مستقیم آفتاب به آن برخورد می‌کند. انجام این کار در تابستان می‌تواند به شدت صدمه زننده باشد و حتی منجر به خالی شدن ناگهانی کل شارژ باتری موبایل و خاموش شدن آن شود. بنابراین برای جلوگیری از داغ شدن آیفون سعی کنید آن را تحت هیچ شرایط در محیط های بسته و تحت تابش نور مستقیم آفتاب قرار ندهید.

 

روش چهارم جلوگیری از داغ شدن آیفون: کوتاه کردن مدت زمان شارژ باتری

اگر دقت کرده باشید وقتی که گوشی موبایل خود را به شارژ می‌زنید، بدنه آن داغ می‌شود. علت داغ شدن بدنه آیفون در این شرایط کاملا مشخص است، چون بار الکتریکی و جریان از سیم شارژر به گوشی منتقل و در باتری ذخیره می‌شود و این فعل و انفعالات منجر به ایجاد گرما خواهند شد. هر چقدر گوشی برای مدت زمان بیشتری در شارژ باقی بماند، شدت گرما در بدنه آن هم افزایش پیدا می‌کند. بنابراین توصیه داریم برای جلوگیری از داغ شدن آیفون یا هر گوشی دیگری که از آن استفاده می‌کنید تا حد امکان دستگاه را برای مدت زمان طولانی به شارژ نزنید.

حالا وقتشه! اینو بخون 4 روش بازیابی مخاطبین حذف شده آیفون

با دقت کردن به این مسئله می‌توانید تا حد زیادی به افزایش عمر مفید باتری موبایلتان هم کمک کنید. طبق تحقیقات صورت گرفته بهترین روش شارژ باتری گوشی های موبایل بدین صورت است که هر بار باتری آن ها را از 40 تا 80 درصد شارژ کنید و نه اجازه دهید شارژ باتری گوشی کامل خالی شود و نه اجازه دهید شارژ باتری گوشی کامل پر شود و از سمت دیگر بازه زمانی که موبایلتان در شارژ قرار می‌گیرد را کاهش می‌دهید. پس یکی دیگر از روش های جلوگیری از داغ شدن بدنه آیفون های اپل مربوط به کوتاه کردن مدت زمان شارژ باتری دستگاه می‌شود.

 

روش توقف داغ شدن ایفون

 

روش پنجم جلوگیری از داغ شدن آیفون: غیر فعال کردن قابلیت های اتصال

برخی از قابلیت های اتصالی که در گوشی های موبایل و آیفون های اپل ارائه شده‌اند نسبت به قابلیت های دیگر تولید گرمای بیشتری دارند. به عنوان مثال بکارگیری قابلیت موبایل دیتا (Mobile Data) و هات اسپات (Hotspot) برای مدت زمان طولانی می‌تواند به طرز قابل ملاحظه‌ای گرمای بدنه گوشی را افزایش دهد. قابلیت های اتصال دیگر مثل سرویس لوکیشن، بلوتوث و حتی اتصال سیم کارت هم می‌تواند تولید کننده گرما باشد اما مقدار گرمای تولیدی این قابلیت ها به قدری نیست که با هات اسپات و موبایل دیتا قابل مقایسه باشد.

برخی افراد از گوشی به عنوان مودم استفاده می‌کنند و اینترنت سیم کارت خود را از طریق قابلیت هات اسپات به اشتراک می‌گذارند. اگر به خاطر داشته باشید پیش از این در مقاله "آموزش جامع فعال کردن هات اسپات اندروید و آیفون ؛ تبدیل موبایل به مودم" در مورد این قابلیت به طور کامل صحبت کرده بودیم. تبدیل گوشی به مودم شاید تجربه جالب و کاربردی را به همراه داشته باشد اما منجر به داغ شدن بدنه گوشی آیفون می‌شود. بنابراین سعی کنید تا حد امکان حداقل تعداد قابلیت های اتصال را در گوشی خود فعال باقی بگذارید تا شدت گرمای بدنه گوشی کاهش یابد.

 

روش ششم جلوگیری از داغ شدن آیفون: عدم استفاده از آیفون در حین شارژ

 

جلوگیری از داغ شدن آیفون

 

همانگونه که گفتیم به شارژ زدن گوشی منجر به افزایش گرمای تولید شده در آن می‌شود و بدنه دستگاه را داغ می‌کند. از سمت دیگر اجرای تسک های سنگین هم منجر به داغ شدن بدنه موبایل می‌شود. حالا تصور کنید مادامی که آیفون به شارژ متصل شده از آن برای انجام بازی ها و تسک های سنگین استفاده شود! طبیعتا در این شرایط شدت گرمایی که در دستگاه تولید خواهد شد به شدت افزایش پیدا می‌کند. استفاده همزمان از گوشی در زمانی که به شارژ زده شده به شدت روی کاهش عمر مفید باتری و افزایش کنترل نشده دمای دستگاه تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین به هیچ وجه در حین شارژ شدن موبایل از آن برای انجام تسک های سنگین استفاده نکنید و ترجیحا گوشی خود را بلااستفاده در گوشه‌ای قرار دهید تا شارژ شود. توجه به این مسئله می‌تواند به جلوگیری از داغ شدن بدنه آیفون کمک قابل ملاحظه‌ای کند.

 

اشتباه بزرگ: قرار دادن آیفون در یخچال و خنک کردن سریع!

در برخی مواقع دیده می‌شود افراد از روش های نادرستی برای خنک کردن گوشی های خود استفاده می‌کنند. یکی از عجیب ترین این روش ها مربوط به قرار دادن گوشی در فریزر یا یخچال می‌شود! شاید قرار دادن گوشی آیفون داخل یخچال و فریزر منجر شود که بدنه آن سریعتر خنک شود اما این کار می‌تواند به شدت آسیب زننده باشد و علاوه بر باتری گوشی به دیگر قطعات سخت افزاری آن هم آسیب برساند. حتی اگر از احتمال نفوذ آب و مایعات به داخل گوشی و خیس شدن آن صرف نظر می‌کنیم، گرمایی که روی بدنه گوشی احساس می‌شود در واقع از داخل آن منشا گرفته و در داخل بدنه دستگاه با شدت چند برابر جریان دارد. وقتی ناگهان گوشی را به یک محیط بیش از اندازه سرد مثل یخچال یا فریزر وارد می‌کنید سرما از محیط بیرون و خارج بدنه گوشی به داخل هدایت می‌شود.

این امر سبب خواهد شد که یک اختلاف دمای چشمگیر در فضای بیرونی و داخلی گوشی ایجاد شود و این اختلاف دما استرس زیادی بر روی قطعات دستگاه و به ویژه باتری آن ایجاد می کند و منجر می گردد که فعل و انفعالات شیمیایی کنترل نشده‌ای در باتری به وجود آید. بنابراین به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایط برای خنک کردن گوشی از یخچال یا فریزر استفاده نکنید و اگر می‌خواهید بدنه آیفون شما خنک شود آن را بدون استفاده و در حالت عادی روی میزتان قرار دهید. قرار دادن گوشی در داخل یخچال یا فریزر می‌تواند آسیب های جدی را به آن وارد کند که برخی از آن ها در دراز مدت نمایان می‌شوند.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به آموزش ترفند هایی برای جلوگیری از داغ شدن آیفون پرداختیم و همچنین در مورد علت داغ شدن آیفون صحبت کردیم. فراموش نکنید که قرار دادن گوشی در داخل یخچال یا فریزر به هیچ وجه اقدام درستی برای خنک کردن سریع آن نیست. امیدواریم از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.