نقد و بررسی هوآوی Y6 Pro 2019 : ارزان قیمت و به روز!

نقد و بررسی 01 مرداد 1398 علی مظفری

نقد و بررسی هوآوی Y6 Pro 2019 : ارزان قیمت و به روز!

گوشی وای 6 پرو 2019 هوآوی (Huawei Y6 Pro 2019) یکی از ارزان قیمت ترین گوشی هایی است که این شرکت چینی در سال 2019 رونمایی کرده و به همین دلیل دستگاه در نگاه اول توجه خیلی از کاربران را جلب می‌کند. اما آیا خرید این گوشی انتخاب درستی است؟ در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی هوآوی Y6 Pro 2019 بپردازیم و دقیق تر نقاط قوت و ضعف آن را مورد ارزیابی قرار دهیم. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقدمه

برخی افراد تمایل ندارند که هزینه گزافی را صرف خرید گوشی موبایل کنند. برای این دسته افراد خرید گوشی های میان رده اندرویدی مناسب است. اما برخی دیگر از افراد هم هستند که بنا به هر دلیل فقط به دنبال خرید یک گوشی کار راه انداز بوده و می‌خواهند با کمترین هزینه ممکن یک گوشی اندرویدی داشته باشند و تمایلی به خرید اسمارتفون های میان رده هم ندارند! اگر شما هم از این دسته افراد هستید، هوآوی وای 6 پرو 2019 یکی از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان خواهد بود. قیمت هوآوی Y6 Pro 2019 بسیار ارزان در نظر گرفته شده و چون دستگاه محصول سال 2019 است از ظاهری نسبتا به روز بهره می‌برد.

اما نقاط قوت و ضعف اصلی این اسمارتفون کدامند؟ ما در این مقاله اختصاصی می‌خواهیم به نقد و بررسی هوآوی Y6 Pro 2019 بپردازیم و نقاط قوت و ضعف اصلی آن را برایتان مشخص کنیم. دقت داشته باشید که در طول بررسی نقاط قوت و ضعف دستگاه با توجه به قیمت دستگاه مشخص می‌شوند تا بتوان نتیجه‌گیری عادلانه‌ای از این بررسی به عمل آورد. پس اگر به فکر خرید گوشی وای 6 پرو 2019 هوآوی هستید و می‌خواهید بهتر با آن آشنا شوید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این برسی اختصاصی با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

نقد و بررسی هوآوی Y6 Pro 2019 : طراحی و ظاهر

طبیعتا چون گوشی مورد نظر یک محصول رده پایین و ارزان قیمت است، جنس موادی که در ساخت بدنه آن بکار برده شده‌اند خیلی مطلوب نخواهد بود. بدنه اصلی و قاب پشت هوآوی وای 6 پرو 2019 از پلاستیک تشکیل می‌شوند و پنل جلوی گوشی هم با یک لایه شیشه پوشانده شده است. در بررسی هوآوی Y6 Pro 2019 مشخص شد که قاب پشت این گوشی به شدت در برابر خراشیده شدن حساس است و خیلی راحت با گذشت زمان بر روی آن خط و خش های آزاردهنده‌ای ایجاد می‌شود. بنابراین بهتر است حتما گوشی مذکور را به همراه یک قاب یا گارد موبایل مناسب مورد استفاده قرار دهید. همچنین شیشه روی پنل جلوی آن هم مقاومت خیلی بالایی در برابر تماس با اشیای نوک تیز ندارد و بهتر است حتما بر روی آن یک گلس ال سی دی نصب کنید تا به مرور زمان خط و خش بر روی شیشه ال سی دی گوشی ایجاد نشود. پس موادی که در ساخت گوشی بکار رفته‌اند معمولی هستند و کیفیت بدنه دستگاه چندان زیاد نیست.

 

بررسی هوآوی Y6 Pro 2019

 

ابعاد هوآوی وای 6 پرو 2019 برابر 8 در 73.4 در 156.3 میلیمتر بوده و وزن دستگاه به چیزی در حدود 150 گرم می‌رسد. بنابراین این گوشی نسبتا سبک و بلند است و استفاده تک دست از آن به راحتی امکانپذیر خواهد بود. گوشی قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارد و متاسفانه از اسکنر انگشت بهره‌مند نیست. بنابراین برای آنلاک صفحه نمایش دستگاه و عبور از لایه های امنیتی ملزم به بکارگیری پین (PIN) یا قفل های الگویی (Pattern) خواهید بود. اما ظاهر گوشی در نگاه اول چطور است؟ هوآوی سعی کرده ظاهر گوشی وای 6 پرو 2019 را به روز طراحی کند و در عین حال هزینه تولید آن را در حداقل مقدار ممکن نگه دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی گلکسی A10s سامسونگ: قیمت مناسب و کیفیت خوب

وقتی از نمای رو به رو به گوشی نگاه کنید صفحه نمایش آن توجهتان را جلب می‌کند که تقریبا چیزی در حدود 79.2 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته است. صفحه نمایش این گوشی مثل اغلب گوشی های جدید امروزی در بخش فوقانی خود یک زائده کوچک برای نصب لنز دوربین سلفی دارد که اصطلاحا به آن ناچ (Notch) گفته می‌شود. حاشیه های صفحه نمایش دستگاه خیلی باریک نیستند و ضخامت لبه زیرین صفحه نمایش از سایر بخش های آن بیشتر است که نام Huawei هم در این قسمت نمایان خواهد بود. بنابراین به طور کلی گوشی از نمای رو به رو ظاهر خوب و نسبتا زیبایی دارد.

 

بررسی هوآوی Y6 Pro 2019

 

در سمت مقابل قاب پشت Y6 Pro 2019 هوآوی کاملا معمولی طراحی شده و ظاهری نسبتا صیقلی دارد. قاب پشت گوشی خیلی براق نیست و اگر با دقت زیاد به آن نگاه کنید متوجه الگوهای ریز سفید رنگی خواهید شد که حداقل در نسخه آبی رنگ دستگاه نمایان هستند. لازم به ذکر است که هوآوی وای 6 پرو 2019 در دو رنگ مشکی و آبی روانه بازار شده است. در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت دستگاه هم لنز دوربین اصلی آن وجود دارد و دو لبه سمت راست و چپ قاب پشت دستگاه هم خمیده هستند تا گوشی بهتر در دست کاربر چفت شود و اصطلاحا خوش دست تر به نظر آید. به طور کلی می‌توان از این بخش نقد و بررسی هوآوی Y6 Pro 2019 اینطور نتیجه‌گیری کرد که گوشی مذکور از ظاهر خوبی بهره می‌برد و کیفیت ساخت آن معمولی و با توجه به قیمت گوشی قابل قبول است.

 

نقد و بررسی هوآوی Y6 Pro 2019 : صفحه نمایش

شرکت هوآوی یک صفحه نمایش 6.09 اینچی را برای گوشی وای 6 پرو 2019 در نظر گرفته است. این صفحه نمایش 6.09 اینچی از نوع IPS LCD بوده و رزولوشن 1560 در 720 پیکسل یا اصطلاحا اچ دی پلاس (HD+) را ارائه می‌کند. نسبت تصویر 19.5 به 9 توسط نمایشگر دستگاه ارائه شده و تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 282 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. تراکم پیکسلی صفحه نمایش گوشی شاید در مقایسه با گوشی های رده بالای امروزی خیلی جالب به نظر نرسد اما نباید فراموش کرد که وای 6 پو 2019 هوآوی یک گوشی ارزان قیمت و رده پایین است و مقایسه آن با گوشی های رده بالا اقدام صحیح و منطقی نیست. همانگونه که در بخش قبل هم گفته بودیم صفحه نمایش گوشی Y6 Pro 2019 حاشیه های نسبتا باریکی دارد و چیزی در حدود 79.2 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد.

 

بررسی هوآوی Y6 Pro 2019

 

در بررسی هوآوی Y6 Pro 2019 مشخص شد که نمایشگر گوشی مذکور در برابر خراشیدگی و تماس با اشیای نوک تیز بسیار حساس است و برای محافظت از آن حتما باید از گلس محافظ LCD استفاده شود. اما گذشته از این مسائل کیفیت عملکرد نمایشگر گوشی مهمترین موضوعی است که باید در مورد آن صحبت کنیم. در بررسی هوآوی Y6 Pro 2019 مشخص شد که صفحه نمایش گوشی از نظر وضوح تصویر وضعیت کاملا معمولی دارد. شارپنس و ضریب کنتراست صفحه نمایش هم معمولی هستند و کیفیت خیلی بالایی را ارائه نمی‌کنند. صفحه نمایش 6.09 اینچی گوشی مورد نظر قدرت تولید روشنایی خیلی زیادی ندارد و برای اینکه بتوانید در محیط های باز و تحت تابش نور از آن استفاده کنید می‌بایست حتما شدت نور صفحه نمایش بر روی 100 درصد تنظیم شود. حتی در این شرایط هم اگر شدت نور محیط زیاد باشد ممکن است محتوای روی نمایشگر گوشی برایتان قابل تفکیک و مشاهده نباشد. بنابراین باید اینطور گفت که صفحه نمایش هوآوی Y6 Pro 2019 کیفیت کاملا معمولی دارد و تنها نقطه قوت بارز آن مربوط به حاشیه های باریک و ظاهر به روزش می‌شود.

 

نقد و بررسی هوآوی Y6 Pro 2019 : سیستم عامل و رابط کاربری

به عقیده ما یکی از اصلی ترین ویژگی هایی که می‌تواند خرید هوآوی وای 6 پرو 2019 را به گزینه مناسبی تبدیل کند مربوط به سیستم عامل به روز دستگاه می‌شود. اندروید 9 پای (Android 9 Pie) به طور پیش فرض روی این گوشی نصب است و رابط EMUI 9 هوآوی هم در کنار آن نصب و راه‌اندازی می‌شود. بنابراین اگر به آپدیت بودن بستر نرم افزاری دستگاه اهمیت می‌دهید، گوشی Y6 Pro 2019 می‌تواند گزینه خرید خوبی باشد. اما بیایید کمی دقیق تر به بستر نرم افزاری دستگاه و کیفیت عملکرد آن نگاهی بیندازیم! متاسفانه رابط کاربری EMUI کلا رابط خیلی بهینه و سبکی نیست و بخش قالب ملاحظه‌ای از پتانسیل سخت افزاری دستگاه (منابع رم و پردازنده) را درگیر خودش می‌کند. البته EMUI 9 نسبت به نسخه های قبلی رابط مذکور بهتر شده اما با این وجود در سطح عالی قرار ندارد.

 

بررسی هوآوی Y6 Pro 2019

 

برای انجام کارهای عادی و روزمره با گوشی وای 6 پرو 2019 به مشکلی بر نمی‌خورید. به عنوان مثال پرسه شدن در منوهای مختلف دستگاه یا اجرای مرورگر و وبگردی بدون مشکل انجام می‌شوند اما نصب و اجرای اپلیکیشن هایی مثل اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک و غیره استفاده همزمان از آن ها می‌تواند بعد از یک دوره چند ماهه منجر به کند شدن عملکرد بستر نرم افزاری گوشی و بروز لگ و تاخیرهایی در آن شود. شدت این لگ و تاخیرها زمانی بیشتر خواهد شد که حافظه داخلی گوشی هم تحت فشار قرار گیرد و حجم زیادی از اطلاعات در آن ذخیره شوند. متاسفانه با توجه به اینکه حافظه داخلی گوشی ظرفیت 32 گیگابایتی دارد و تقریبا 7 گیگابایت آن هم توسط بستر نرم افزاری و پیش فرض دستگاه اشغال شده، ممکن است خیلی زود پدیده کمبود فضای ذخیره سازی اطلاعات در گوشی رخ دهد و حافظه آن رو به پر شدن سوق پیدا کند. در اینگونه مواقع لگ و تاخیرهای بستر نرم افزاری تشدید خواهند شد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی Redmi 8A : ارزان قیمت و مناسب

یک نکته جالب در مورد رابط کاربری EMUI 9 گوشی وای 6 پرو 2019 مربوط به امکان حذف اپلیکیشن های پیش فرضی می‌شود که روی آن نصب شده‌اند. بدین ترتیب می‌توان بخشی از فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه را آزاد کرد. این رابط ویژگی ها و آپشن های شخصی سازی نسبتا زیادی را هم ارائه می‌کند که به تدریج با آن ها آشنا خواهید شد. بنابراین به طور کلی باید بگوییم که به روز بودن بستر نرم افزاری گوشی هوآوی Y6 Pro 2019 و سیستم عامل آن، امکان حذف اپلیکیشن های پیش فرض و ارائه آپشن های شخصی سازی زیاد در رابط دستگاه از اصلی ترین ویژگی های مثبت بستر نرم افزاری آن هستند، اما در مجموع گوشی وای 6 پرو 2019 برای نصب و اجرای اپلیکیشن های متعدد و سنگین اصلا گزینه مناسبی نیست و بهتر است تا حد امکان از نصب اپلیکیشن های زیاد در آن جلوگیری شود. پس سعی کنید حداقل اپلیکیشن های ممکن را روی این گوشی نصب نمایید تا بهترین بازده را از آن دریافت کنید.

 

نقد و بررسی هوآوی Y6 Pro 2019 : پردازنده، رم و حافظه داخلی

طبیعتا نباید انتظار داشت که یک گوشی ارزان قیمت و رده پایین از قدرت پردازشی بالایی برخوردار باشد و به پردازنده قدرتمندی تجهیز شود! هوآوی Y6 Pro 2019 به تراشه MT6761 مدیاتک مجهز شده که اصطلاحا به آن تراشه Helio A22 هم گفته می‌شود. این تراشه طی فرآیند 12 نانومتری تولید شده و یکی از تراشه های جدید و البته معمولی شرکت مدیاتک است. پردازنده مرکزی آن چهار هسته‌ای بوده و از چهار هسته Cortex-A53 تشکیل شده است که فرکانس کاری 2 گیگاهرتزی دارند. پردازنده گرافیکی PowerVR GE8320 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد. رم دستگاه ظرفیت 3 گیگابایتی را ارائه کرده و حافظه داخلی آن هم 32 گیگابایتی است که در حالت پیش فرض چیزی در حدود 25 گیگابایتی آن آزاد و قابل استفاده خواهد بود.

 

بررسی هوآوی Y6 Pro 2019

 

لازم به ذکر است که گوشی مذکور از اتصال رم میکرو اس دی (Micro SD) هم پشتیبانی می‌کند و کاربران علاقمند می‌توانند با نصب این رم در گوشی فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را تا سقف اسمی 1 ترابایت افزایش دهند. البته توصیه ما این است که برای دستیابی به بهترین بازده در گوشی وای 6 پرو 2019 از پر شدن حافظه داخلی و پیش فرض گوشی جلوگیری کنید و به هیچ عنوان از رم میکرو اس دی در آن استفاده نکنید. چون با نصب رم میکرو اس دی به تدریج حجم اطلاعاتی که در گوشی ذخیره می‌کنید هم افزایش پیدا می‌کنند و دستگاه بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرد و در نتیجه لگ و تاخیرهای آن هم به طور ناخواسته افزایش می‌یابند. برای درک بهتر قدرت عملکرد گوشی مورد نظر ما بازی پابجی موبایل (PUBG Mobile) و موبایل لجندز (Mobile Legends) را روی آن نصب و هر یک را برای 10 دقیقه اجرا کردیم.

نتیجه بررسی هوآوی Y6 Pro 2019 نشان داد که گوشی مذکور قابلیت اجرای هر دو بازی پابجی موبایل و موبایل لجندز را در سطح گرافیکی متوسط دارد. اجرای 5 دقیقه اول هر دو بازی کاملا روان و بدون مشکل بود اما بعد از آن کمی لگ و تاخیر در عملکرد دستگاه به وجود آمد و بدنه گوشی هم به شدت داغ شد. پس از خروج از بازی های نام برده شده که حداقل تا 3 ثانیه گوشی در قبال دستورات اجرایی ما تاخیرهای زیادی را ارائه می‌کرد که نشان می‌دهد منابع سخت افزاری اصلی دستگاه نظیر پردازنده و رم آن به شدت تحت فشار بوده‌اند. بنابراین در یک جمع‌بندی کلی از این بخش بررسی هوآوی Y6 Pro 2019 می‌توان اینطور گفت که گوشی مذکور خیلی برای اجرای بازی های اندرویدی مناسب نیست و بهتر است برای گیمینگ بر روی آن حساب باز نکنید. البته با این وجود گوشی می‌تواند در بازه های زمانی کوتاه از پس اجرای بازی هایی مثل پابجی موبایل و غیره بر آید.

 

نقد و بررسی هوآوی Y6 Pro 2019 : دوربین اصلی و سلفی

برخلاف اغلب گوشی های امروزی که از دوربین های اصلی دوگانه بهره می‌برند، دوربین اصلی هوآوی وای 6 پرو 2019 از یک لنز واحد تشکیل شده است. یک لنز 13 مگاپیکسلی با دیافراگم F/1.8 به عنوان دوربین اصلی این گوشی در نظر گرفته شده که از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) پشتیبانی به عمل می‌آورد. قابلیت های دیگری مثل عکسبرداری پانوراما، HDR و ضبط ویدئو های فول اچ دی با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه هم توسط دوربین اصلی این گوشی پشتیبانی می‌شوند. ضمنا یک چراغ فلش LED هم برای دوربین اصلی دستگاه در نظر گرفته شده است. اما کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی چطور است؟ در بررسی هوآوی Y6 Pro 2019 مشخص شد که دوربین اصلی این گوشی کیفیت کاملا معمولی دارد و با آن فقط باید به فکر ضبط عکس های معمولی باشید. در محیط های کم نور و تاریک کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی به طرز محسوسی افت می‌کند و استفاده از چراغ فلش LED هم در اینگونه مواقع خیلی به بهبود کیفیت تصاویر کمک نخواهد کرد.

 

بررسی هوآوی Y6 Pro 2019

 

بنابراین دوربین اصلی هوآوی وای 6 پرو 2019 کیفیت کاملا معمولی دارد و نباید حساب ویژه‌ای بر روی آن باز کنید. در سمت مقابل دوربین سلفی دستگاه از یک لنز 8 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل شده است. نکته جالب دوربین سلفی گوشی این است که یک چراغ فلش LED اختصاصی برای آن در نظر گرفته شده که در برخی شرایط مثل محیط های تاریک انجام مکالمات تصویری از طریق اپلیکیشن هایی مثل واتساپ را با وضعیت بهتر امکانپذیر می‌کند. اما کیفیت عکس های سلفی که با دوربین جلوی گوشی وای 6 پرو قابل ضبط هستند چگونه خواهد بود؟

حالا وقتشه! اینو بخون مهمترین ترفند های عکاسی با گوشی موبایل

در بررسی هوآوی Y6 Pro 2019 مشخص شد که دوربین سلفی دستگاه هم عملکرد کاملا معمولی دارد و با آن می‌توان عکس های سلفی کاملا معمولی برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و غیره ضبط کرد. بنابراین در مجموع می‌توان اینطور گفت که گوشی Huawei Y6 Pro 2019 از نظر کیفیت عملکرد دوربین وضعیت معمولی دارد و شاید بتوان اینطور گفت که به نوعی تعادل مابین قیمت و کیفیت دوربین آن برقرار است!

 

نقد و بررسی هوآوی Y6 Pro 2019 : باتری و شارژدهی

یک باتری لیتیوم یونی با ظرفیت 3020 میلی آمپر ساعت در گوشی وای 6 پرو 2019 برای تامین انرژی مورد نیاز آن بکار رفته است. با توجه به اینکه گوشی از پردازنده خیلی قدرتمندی بهره نمی‌برد و از سمت دیگر رزولوشن صفحه نمایش آن هم خیلی زیاد نیست، انتظار داریم باتری 3020 میلی آمپر ساعتی دستگاه بتواند به خوبی انرژی مورد نیازش را تامین کند. در بررسی هوآوی Y6 Pro 2019 هم همین روند قابل مشاهده بود. اگر یک کاربر معمولی باشید و در حد نرمال از گوشی استفاده کنید، یک مرتبه شارژ باتری هوآوی وای 6 پرو 2019 می‌تواند تا 1.5 روز انرژی مورد نیازش را تامین کند. طبیعتا اگر مقدار استفاده شما از دستگاه افزایش یابد، شارژ باتری هم زودتر خالی می‌شود و اگر از گوشی به میزان کمتری استفاده کنید هم ممکن است بازده بهتری از شارژ باتری دستگاه دریافت نمایید. متاسفانه گوشی Y6Pro 2019 هوآوی از قابلیت های شارژ بیسیم و سریع پشتیبانی نمی‌کند و برای فول شارژ باتری 3020 میلی آمپر ساعتی آن تقریبا باید 120 دقیقه زمان صرف شود.

 

بررسی هوآوی Y6 Pro 2019

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی هوآوی Y6 Pro 2019 پرداختیم. گوشی مذکور یک اسمارتفون ارزان قیمت است که از ظاهری نسبتا به روز بهره می‌برد. به عقیده ما این گوشی سه ویژه مثبت دارد که شامل قیمت ارزان، ظاهر خوب و سیستم عامل به روز می‌شوند. اگر می‌خواهید با پرداخت یک هزینه ناچیز به گوشی اندرویدی دست پیدا کنید که کار راه انداز باشد و از ظاهر و سیستم عامل به روزی هم بهره ببرد، هوآوی وای 6 پرو 2019 یکی از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان خواهد بود. اصلی ترین نقاط قوت و ضعف این گوشی در بخش طی دو دسته‌بندی مجزا زیر مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • ظاهر نسبتا به روز
  • سیستم عامل به روز
  • قدرت نسبتا خوب در اجرای کوتاه مدت بازی های اندرویدی (نسبت به قیمت)
  • شارژدهی خوب باتری
  • قیمت ارزان

 

نقاط ضعف:

  • دوربین کاملا معمولی