محصولات مرتبط
تفاوت پلی استیشن 4 و PRO و Slim

نقد و بررسی 09 مرداد 1402 علی مظفری

تفاوت پلی استیشن 4 و PRO و Slim

شرکت سونی بی شک پادشاه این نسل از کنسول بازی خانگی است.سونی با فروش PS4 توانست به رکورد بینظیری در فروش کنسول دست پیدا کند. در این مقاله میخواهیم تفاوت سه مدل از کنسول پلی استیشن 4 ،Pro ، Slim را مقایسه کنیم.

 

بررسی کنسول بازی

 

تفاوت پلی استیشن 4 و PRO و Slim: قیمت

سونی در 20 فوریه 2013 در کنفرانسی در شهر نیویورک تنها با نمایش دسته بازی Dual Shock 4 و PS Camera به معرفی PS4 پرداخت اما خود دستگاه را در این کنفرانس رو نمایی نکرد تا توجهات زیادی را جلب نماید.کنسول پلی استیشن PS4 در تاریخ 15 نوامبر 2013 در اروپا و استرالیا عرضه شد. سیاست مدیران ارشد بخش Entertainment شرکت سونی برای رقابت بین نسل هشتم بسیار جالب بود آنها با ارائه قیمت 100 دلار ارزانتر از رقیب خود مایکروسافت XBOX ONE میخواستند به فروش بیشتری دست پیدا کنند. چرا که در نسل هفتم آنها کنسول PS3 خود را 200 دلار گرانتر از XBOX 360 عرضه کرده بودند و کمی نسبت به نتیجه فروش ناراضی بودند.

بررسی کنسول بازی

تفاوت پلی استیشن 4 و PRO و Slim: طراحی و ظاهر

نسل قبلی پلی استیشن سونی، با ارائه ‌بازی‌های خود بر روی دیسک‌های بلوری، برای بهبود فروش محصولات خانگی دیگر و معرفی بیشتر پخش‌کننده‌های بلوری و تلویزیون‌های 3D تلاش نمود، ولی در PS4 خبری از چنین قابلیت‌های اضافی نیست. سونی معتقد است کنسول بازی، مخصوص بازی است؛ سونی این موضوع را در نسل قبل با پوست و استخوان درک کرده و تلاش خود را برای ارائه تجربه‌ای‌ خالص در این زمینه انجام داده است. 

بررسی پلی استیشن

اما سونی در مراسم اختصاصی و ویژه پلی استیشن که در تاریخ 7 سپتامبر 2016 میلادی در شهر نیویورک برگزار شد، پرده از جدیدترین محصولات خانواده پلی استیشن برداشت. در این مراسم، سونی از نسل ارتقا یافته کنسول پلی استیشن PS4 با نام PS4 Pro و یک نسخه باریک از کنسول PS4 با نام PS4 Slim پرده برداشت. مایکروسافت کمی پیشتر از سونی و در نمایشگاه E3 2016 از جدیدترین دستاوردهایِ خود پرده برداشته بود. سونی درباره  PS4 Slim میگوید این نسخه از کنسول پلی استیشن در واقع فرقی با نسخه اصلی ندارد و تنها اَبعاد و وزن آن دچار تغییر و تحولات زیادی شده است؛ اما درباره PS4 Pro داستان کمی متفاوت است.

 

بررسی پلی استیشن 4 اسلیم

 

حالا وقتشه! اینو بخون معرفی و نگاه اجمالی به کنسول Play Station 5 | نماینده سونی برای نسل 9

تفاوت پلی استیشن 4 و PRO و Slim: سخت افزار

سونی میگوید PS4 Pro علاوه بر تغییرات بسیار زیاد و گسترده در طراحی، دارایِ سخت افزاری قدرتمندتر نسبت به نسل اول کنسول Playstation 4 میباشد. در واقع PS4 Pro در بخش سخت افزار دست توسعه دهندگان را بیشتر بازمیگذارد، اما این بدان معنی نیست که کنسول PS4 چیزی از نسل ارتقا یافتۀ خود کمتر دارد. سونی تنها فرق این دو نسخه از کنسول پلی استیشن 4 را در پشتیبانی از خروجی تصویر 4K ( به صورت سخت افزاری ) میداند و بدیهی است که برایِ رندر کردن جزئیات بسیار زیادی در سطح 4K، نیاز به سخت افزاری قدرتمندتر بود. اما حالا میخواهیم یکبار برایِ همیشه سخت افزار سه نسخه از کنسول پلی استیشن 4 کمپانی سونی را از لحاظ سخت افزاری در کنار هم بگذاریم و ببینیم چه تفاوت هایی در سه مدل پلی استیشن PS4 ,Slim ,Pro وجود دارد.

 

بررسی پلی استیشن 4 پرو

 

 

ابعاد و وزن:

  • PS4: 275 x 305 x 53 mm & 2.8 KG
  • Slim: 265 x 288 x 39 mm & 2.1KG
  • PRO: 295 x 327 x 55 mm & 3.3KG

سخت افزار:

سونی برای پردازشگر هر سه کنسول پلی استیشن از AMD Jaguar X86-64 هشت هسته ای و برای حافظه رم 8 گیگابایت GDDR5 در کنار چیپ گرافیک PS4 معمولی و اسلیم از ترافلاپ AMD Radeon 1.84 TFLOP و برای چیپ گرافیک سری PRO از ترافلاپ AMD Radeon 4.2 TFLOP بهره برده است.خروجی تصویر هر سه کنسول 480P/720P/1080i/1080P میباشد.اما PS4 PRO تنها کنسولی است که میتواند بازی های 4K را اجرا کند.درایو نوری در هرسه مدل توانایی خواندن دی وی دی و بلوری را دارد.

 

بررسی کنسول بازی ps4 slim

PS4

  • CPU: 1.6GHz 8-core AMD Jaguar; GPU: 1.84 TFLOP AMD Radeon (18CU, 800MHz); 8GB GDDR5 RAM
  • PS4 Slim
  • CPU: 1.6GHz 8-core AMD Jaguar; GPU: 1.84 TFLOP AMD Radeon (18CU, 800MHz); 8GB GDDR5 RAM

PS4 Pro

  • CPU: 2.1GHz 8-core AMD Jaguar; GPU: 4.2 TFLOP AMD Radeon (36CU, 911MHz); 8GB GDDR5 + 1GB RAM

 

تفاوت پلی استیشن 4 و PRO و Slim: پورت ها

مشاهده می‌کنید که عملکرد نسخه پلی استیشن Slim هیچ تغییری نکرده است اما طبق گفته های شرکت سونی در نسخهPro ، CPU ارتقای ۳۰ درصدی و قدرت گرافیکی ارتقای ۱۰۰ درصدی داشته است و آن یک گیگابایت رم اضافه به کارهای غیر بازی کردن تخصیص داده شده است تا کل۸ گیگابایت دیگر صرف بازی کردن شود. 

مقایسه کنسول های بازی

 

تغییرات پورت‌های اتصال نیز بدین شکل است که نسخه Slim و Pro از USB 3.1 به جای USB 3.0 استفاده می‌کنند. هم چنین نسخه Pro یک پورت USB بیشتر از دو نسخه دیگر دارد. (در حالی که نسخه معمولی دو پورت داشت.) پورت HDMI در نسخه PRO نیز از مدل ۱٫۴ به ۲٫۰ ارتقا یافته است که برای پخش محتوای ۴K الزامی است. علاوه بر این هر دو نسخه PRO و Slim در کارایی WiFi بهبود یافته‌اند و بلوتوث هر دو، از نسخه ۲٫۱ به ۴٫۰ ارتقا یافته است.

حالا وقتشه! اینو بخون رونمایی رسمی سونی از کنترلر PS5 : بازی را لمس کنید!

برای فضای هارد دو نسخه 500 گیگابایتی و 1 ترابایتی در نظر گرفته شده است.با این حال شما میتوانید در صورت نیاز حافظه کنسول خود را نیز افزایش دهید.با خواندن این مقاله شما میتوانید پلی استیشن مورد نظرخود را براحتی انتخاب نمایید و از انجام بازی های انحصاری آن لذت ببرید.