معرفی و نگاه اجمالی به کنسول Play Station 5 | نماینده سونی برای نسل 9

اخبار روز تکنولوژی 25 خرداد 1399 علی مظفری

معرفی و نگاه اجمالی به کنسول Play Station 5 | نماینده سونی برای نسل 9

بالاخره پس از مدت‌ها انتظار و انتشار هزاران رِندِر (طراحی فرضی ابتدایی) گرافیکی مختلف از کنسول نسل جدید سونی یعنی پلی استیشن 5، این کمپانی به صورت رسمی از طریق یک مراسم آنلاین از ظاهر محصولات جدید خود رونمایی کرد. در این کنفرانس پلی استیشن 5 معمولی و Play Station 5 Digital که فاقد درایو نوری می‌باشد، معرفی شدند. تمرکز این کنفرانس تنها بر روی معرفی ظاهر کنسول نسل نهمی سونی (Sony) و لوازم جانبی آن بود و زیاد به سخت افزار این کنسول اشاره‌ای نشد؛ هرچند که مشخصات سخت افزاری این کنسول پیش از این به صورت رسمی توسط کمپانی سونی منتشر شده بود. در این مقاله سعی شده به صورت جامع نگاهی به کنسول play station 5 داشته باشیم و به سوالات اصلی شما کاربران عزیز در رابطه با این کنسول جذاب پاسخ دهیم. پیش از این نیز ما در مقاله‌ای دیگر از تیم تحریریه فروشگاه اینترنتی هدف، به معرفی تخصصی کنترلر پلی استیشن 5 با نام Dual sense پرداخته ایم که به شما پیشنهاد میکنم پیش از مطالعه این مطلب حتما نسبت به خواندن مقاله «معرفی کامل کنترلر Dual Sense» اقدام نمایید.

 

معرفی و نگاه اجمالی به کنسول Play Station 5

 

سونی همواره توانسته از افشای اطلاعات محصولات خود پیش از رونمایی جلوگیری کند و این موضوع موجب شده بود که عطش کاربران برای دریافت اطلاعاتی از ظاهر PS5 دوچندان شود. همانند کنترلر dual sense، کنسول پلی استیشن 5 نیز با ظاهر مشکی و سفید معرفی شد. ساختاری که در مراسم به نمایش گذاشته شد؛ نمایی از قرارگیری عمودی کنسول بود، اما این در حالیست که کنسول Play Station 5 در هر دو حالت عمودی و افقی تعادل داشته و قادر به قرارگیری می‌باشد. سونی همچنان به اصول خود پایبند بوده و کنسول جدید خود را با درایو نوری معرفی کرده است؛ هرچند که نسخه دیجیتال نیز با قیمت پایین تری قابل خریداری بوده و بر اساس سلیقه بسیاری از کاربران از ظاهر بهتری برخوردار است. در نمای جلویی هر دو کنسول نیز شاهد قرارگیری یک پورت USB و یک پورت USB-C هستیم که اتصال هارد اکسترنال و کنترلر PS5 به محصول را فراهم می‌کنند.

 

معرفی و نگاه اجمالی به کنسول Play Station 5

 

علاوه بر پلی استیشن 5 از لوازم جانبی این کنسول که شامل هدفون PS5 با نام پلاس 3D، مدیا ریموت و HD Camera نیز بود، رونمایی شد. سونی همچنین باری دیگر پشتیبانی از اجرای بازی‌های Play Station 4 روی کنسول پلی استیشن 5 را به‌ لطف قابلیت Backward Compatibility تایید کرد. در ادامه نگاهی به کلیه جزئیات منتشرشده از سخت افزار کنسول PS5 خواهیم داشت.

  • پردازنده مرکزی (CPU) : پردازنده شخصی‌سازی شده Zen 2 با هشت هسته و فرکانس متغیر 3.5 GHz
  • پردازنده گرافیکی (GPU) : پردازنده گرافیکی با معماری شخصی‌سازی شده RDNA 2، قدرت 10.28 ترافلاپس و 36 واحد محاسباتی (CU) با فرکانس متغیر 2.23 گیگاهرتز
  • حافظه موقت (RAM) :  شانزده گیگابایت حافظه GDDR6 از نوع ۲۵۶ بیتی
  • پهنای حافظه : 448 گیگابایت در ثانیه
  • درایو نوری : درایور بلوری 4K UHD
  • فضای ذخیره‌سازی داخلی : 825 گیگابایت SSD شخصی‌سازی شده
  • فضای ذخیره‌سازی خارجی قابل ارتقا : درگاه SSD از نوع NVMe
  • پشتیباتی از هارد اکسترنال USB

بر اساس گفته‌های مهندس طراحِ سخت افزار و توسعه کنسول پلی استیشن5، استفاده از هاردهای NVMe در ساختار PS5 موجب شده که عملکرد کنسول جدید به شکل چشم گیری ارتقا یابد و این پیشرفت بگونه‌ایست که ممکن است شاهد حذف کلی لودینگ‌ها (Loading) از بسیاری از بازی‌های توسعه یافته برای کنسول پلی استیشن 5 باشیم.

 

معرفی و نگاه اجمالی به کنسول Play Station 5

 

علاوه بر این کمپانی سونی اعلام کرده است که تاریخ عرضه کنسول Play Station 5 بر اثر ویروس کرونا به تعویق نیفتاده و در همان تاریخ قبلی یعنی تعطیلات 2020، این کنسول مورد عرضه عمومی قرار خواهد گرفت. در رابطه با رنگ کنسول نیز، جزئیات زیادی ارائه نشده است اما بر اساس شایعات، کنسول PS5 و کنترلر Dual sense، با رنگ تمام مشکی نیز منتشر خواهند شد. در رابطه با بازی‌های زمان انتشار کنسول Play station 5 نیز، سونی لیست بلندبالایی از بازی‌های مختلف را ارائه کرده؛ که در میان آن‌ها نام بازی‌های پرطرفداری همچون Marvel’s Spider-Man: Miles Morales، Hitman 3، Resident Evil 8، Horizon II: Forbidden West و Gran Turismo 7 به چشم می‌خورد.

 

در پایان از شما دعوت می‌کنیم که ویدیو معرفی کمپانی سونی از کنسول پلی استیشن 5 را از کانال آپارات فروشگاه اینترنتی هدف مشاهده نمایید.

 

منبع : theVerge