نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i5-10400

نقد و بررسی 21 آذر 1401 کارشناس سایت

نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i5-10400

پردازنده‌های اینتلی از آغاز ورود کامپیوتر به ایران تنواستند که بخوبی جایگاه خود را در این کشور به اثبات برسانند و الان که تقریبا مدت زمان زیادی از آن تاریخ می‌گذرد؛ همچنان ثبات قبلی پابرجاست و پردازنده‌های اینتل، سهم بسیار بیشتری از بازار را نسبت به AMD، از آن خود کرده‌اند. اما تا به حال فکر کرده‌اید که بیشترین میزان پردازنده‌های اینتلی موجود در بازار، متعلق به کدام سری می‌باشد؟

تقریبا تا انتهای سال 98 این پردازنده‌های اقتصادی پنتیوم بودند که علی‌رقم کارکرد نامناسبشان، بیشترین حجم از پردازنده‌های موجود در بازار را تشکیل می‌دادند؛ اما در سال‌های اخیر به لطف رشد سرسام‌آور تکنولوژی، آمارها نشان می‌دهند که پردازنده‌های سری Core-i5 به خوبی توانسته‌اند که سری پنتیوم را کنار بزنند و به محبوبترین پردازنده میان ایرانیان تبدیل شوند.

امروز در فروشگاه اینترنتی هدف به سراغ آخرین نسخه از پردازنده‌های سری Core-i5 رفته‌ایم که در کنار قیمت رقابتی خود، از توان پردازشی فوق العاده بالایی بهره می‌برد. این پردازنده 14 نانومتری در سه ماهه‌ی دوم سال 2020 رونمایی شده و هم اکنون از طریق فروشگاه اینترنتی هدف قابل خریداری می‌باشد. اگر تصمیم به خرید پردازنده Intel Core i5-10400 دارید؛ تا انتهای نقد و بررسی این پردازنده 6 هسته‌ای با ما همراه باشید.

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i5-10400 : نسخه BOX یا TRAY؟

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i5-10400

 

لازم دانستیم که پیش از هرچیز، تفاوت دو نسخه باکس و ترِی را برای شما روشن کنیم؛ چراکه این نقد و بررسی، در برگیرنده هر دو نسخه این پردازنده یعنی :

نسخه با جعبه (BOX) پردازنده اینتل Core i5-10400 و

نسخه بدون جعبه (TRAY) پردازنده اینتل Core i5-10400 می‌باشد.

پیش از هرچیز باید بدانید که بر اساس گفته‌های کمپانی اینتل، در ساخت و پردازش هر دونسخه از یک متریال استفاده شده و چه نسخه باکس، و چه نسخه تری دارای خط تولید یکسانی هستند. تفاوت این دو نسخه مربوط به بخش بسته بندی و اسمبل کارخانه اینتل می‌شود. در این بخش، نسخه‌های باکس به یک فن پردازنده مجهز می‌شوند و در یک جعبه مکعبی قرار می‌گیرند. اما در طرف دیگر پردازنده‌های سری تری بدون فن و بدون جعبه، در یک شیلد با تعداد مشخصی کنار هم قرار می‌گیرند. به عنوان مثال هر شیلد حاوی 50 چیپ پردازنده تری می‌باشد که به عمده فروشی‌ها و سایر متقاضیان ارسال می‌شود. تفاوت دیگر نسخه باکس و تری که محدود به ایران می‌باشد؛ به گارانتی این دونسخه برمی‌گردد. در ایران نسخه باکس بدون گارانتی بوده و نسخه تری با گارانتی زمان دار عرضه می‌شود. هرچند که ما در فروشگاه اینترنتی هدف، برای کسب رضایت شما کاربر گرامی، نسخه باکس پردازنده اینتل Core i5-10400 را نیز با یک هفته ضمانت ارائه می‌کنیم. اکنون که با تنها تفاوت این دونسخه آشنا شدید؛ وقت آن رسیده که به سراغ بررسی فنی این پردازنده محبوب کمپانی اینتل برویم.

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i5-10400 : توان پردازشی

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i5-10400

 

برای اینکه بتوانیم شما را با توان پردازشی پردازنده اینتل کامیت لیک Core i5-10400 آشنا کنیم در ابتدا لازم است با برخی از اصطلاحات و استانداردها آشنا شوید.

لیتوگرافی : این عبارت به زبان ساده، نشان دهنده فاصله میان هر یک از ترانزیستورهای به کار رفته در صفحه مدار (Board) پردازنده است که بر حسب نانومتر بیان می‌شود و هرچه مقدار آن کمتر باشد، نشان از توان پردازشی بالاتر پردازنده دارد. لیتوگرافی پردازنده Intel Core i5-10400 از نوع 14 نانومتری می‌باشد که عملکرد خیره کننده‌ای را برای کاربر فراهم می‌آورد.

نسل پردازنده : اولین عدد، پس از خط فاصله در نام پردازنده‌های اینتل، نسل پردازنده را تعیین می‌کند. نسل‌های مختلف پردازشی نام‌های متفاوتی دارند؛ همچون پردازنده‌ اینتل Core i5-10400 که همان طور که از نامش مشخص است از نسل 10 بوده و به نسل کامیت لیک (Comet lake) تعلق دارد. با بالاتر رفتن نسل پردازنده می‌توان نتیجه گرفت که پردازنده مدرن‌تر بوده و در نتیجه لیتوگرافی کوچک‌تری دارد و از توان پردازشی بالاتری برخوردار است.

آخرین نماینده سری Core-i5، به 6 هسته پردازشی مجهز شده که با توجه به پشتیبانی این پردازنده از قابلیت Hyper-Threading اینتل، شاهد 12 رشته مجزا در این پردازنده هستیم. کنار هم قرار گرفتن 6 هسته پردازشی با معماری 14 نانومتری موجب می‌شود که این پردازنده اینتل از پس سنگین‌ترین فشارهای پردازشی به راحتی برآید و بتوانید با خیال راحت با استفاده از این پردازنده اقدام به رندرگیری و یا گیمینگ نمایید. فرکانس کاری پردازنده اینتل Core i5-10400 در حالت پایه 2.9 گیگاهرتز عنوان شده است که به دلیل پشتیبانی این پردازنده از تکنولوژی intel turbo boost 2 این فرکانس به 4.3 گیگاهرتز افزایش خواهد یافت. این قابلیت در زمانی که فشار پردازشی وارد شده به سیستم رومیزی شما بالا می‌رود فعال خواهد شد و پردازنده تلاش می‌کند تا با ارائه حداکثر توان قابل ارائه خود، به کمک شما بیاید. فعال شدن توربو بوست اینتل منجر به روشن شدن فن پردازنده، و در صورت نیاز، فن‌های جانبی سیستم شما خواهد شد. پس در نظر داشته باشید که در این زمان هرگونه نوسان برق خطری بیش از پیش برای سیستم شما خواهد داشت و باید از عملکرد مناسب پاور خود اطمینان داشته باشید. نکته‌ای که در زمان خرید پردازنده Intel Core i3-10400 باید بسیار به آن توجه کرد؛ این است که این پردازنده نسل ده اینتل از سوکت LGA 1200 برای اتصال به مادربورد استفاده می‌کند؛ به همین دلیل باید حتما توجه داشته که مادربورد شما از این پردازنده پشتیبانی کند. عدم هماهنگی پردازنده با مادربرد موجب می‌شود که شما قادر به استفاده از پردازنده خود نباشید و نهایتا مجبور به تعویض یکی از قطعات شوید.

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i5-10400 : توان پشتیبانی

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i5-10400

 

اگر فکر میکنید که تنها محدودیت استفاده از حافظه‌های RAM  مربوط به اسلات‌های مادربرد می‌باشد، کاملا در اشتباه هستید!

میزان حافظه RAM قابل استفاده بر روی یک کامپیوتر یا سرور از طرف پردازنده نیز با محدودیت‌هایی رو به رو است؛ هرچند که این مقدار به شکلی نیست که کاربر را دچار مشکل کند. پردازنده Intel Core i5-10400 قادر به پشتیبانی از اخرین نسل کلاس حافظه‌های Ram یعنی DDR4 می‌باشد و قادر است که از حداکثر 128 گیگابایت حافظه رم با حداکثر فرکانس کاری 2400 مگاهرتز بهره گیری نماید.

خوشبختانه این پردازنده از سری کامیت لیک، به یک چیپ گرافیک مجتمع نیز مجهز شده است که موجب می‌شود کاربرانی که علاقه‌ای به گیمینگ و یا کارهای گرافیکی سنگین ندارند؛ از خرید کارت گرافیک بی‌نیاز شوند. این پردازنده گرافیکی UHD 630 اینتل نام دارد که فرکانس پایه آن برابر با 350 مگاهرتز بوده و در حالت توربو به 1.10 گیگاهرتز افزایش می‌یابد. این گرافیک مجتمع عملکرد خیره کننده‌ای دارد و قادر به پخش تصاویر با رزولوشن 4K و نرخ نوسازی 60 هرتز می‌باشد که عملا برای هر کاربری که تصمیم به گیمینگ ندارد؛ راضی کننده خواهد بود. پشتیبانی از دایرکت X ورژن 12 و پخش همزمان بر روی 3 مانیتور مجزا، بخش دیگری از توانایی‌های چیپ پردازش گرافیکی اینتل UHD 630 می‌باشد.

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i5-10400 : بنچمارک‌ها و ارزش خرید

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i5-10400

 

در نهایت به بخش موردعلاقه طرفداران بازی‌های رایانه‌ای و کاربران حرفه‌ای نرم افزارهای گرافیکی رسیدیم. ما در تیم تحریریه فروشگاه اینترنتی هدف همواره سعی میکنیم که از به روزترین و شناخته شده‌ترین بنچمارک‌های روز دنیا برای ارزیابی قطعات استفاده کنیم. برای بررسی پردازنده اینتل Core i5-10400 ما از دو بنچ مارک Cinebench و Geekbench استفاده می‌کنیم که از بهترین بنچمارک‌های حوزه پردازنده محسوب می‌شوند. و در نهایت نمودار «ارزش پردازنده» را از وبسایت CPU Benchmark برایتان آماده کرده‌ایم که قطعا با مشاهده آن شگفت زده خواهید شد!
 

بنچمارک Geekbench 5

گیک بنچ 5 را میتوان بهترین معیار برای بررسی عملکرد نهایی سیستم دانست. این بنچمارک به گونه‌ای تنظیم شده که فشار پردازشی وارد شده به پردازنده را به گونه‌ای افزایش می‌دهد که تکنولوژی intel turbo boost فعال شده و فرکانس پردازشی به حداکثر می‌رسد و در همین زمان بیشترین حجم ممکن اطلاعات را از حافظه رم دریافت کرده و دوباره برای آن ارسال می‌کند. نتیجه این است که عملکرد پردازنده در فشار پردازشی سنگین مشخص خواهد شد و توان بهره‌گیری پردازنده از حافظه RAM نیز بیشتر قابل درک خواهد بود.

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i5-10400

 

استفاده از تکنولوژی Intel® Hyper-Threading موجب شده که هر هسته فیزیکی استفاده شده در پردازنده‌های اینتل به صورت مجازی به دو رشته مسیر تبدیل شود که همین موضوع دلیلی برای سبقت پردازنده‌های اینتل از AMD بوده است. اینتل با این تکنولوژی توانست که به خوبی از پس رقابت با تعداد هسته‌های فیزیکی پردازنده‌های AMD برآید و این مسئله به وضوح در بنچمارک گیک بنچ قابل مشاهده است. عملکرد بسیار عالی پردازنده Core i5-10400 نیز در این بنچ مارک چشمگیر است.

 

بنچمارک (Cinebench (R20

سِنِبنچ را می‌توان بنچمارک محبوب طراحان گرافیک دانست چرا که تست‌های این بنچمارک بر پایه نرم افزار طراحی انیمیشن‌های 3D با نام Cinema 4 Suite طرح ریزی شده است. همان طور که مشخص است، نمره بالاتر نشان دهنده قدرت پردازش بالاتر پردازنده برای انجام پروژه‌های گرافیکی و مدل سازی 3 بعدی می‌باشد. اگر یک گرافیست و یا طراح انیمیشن هستید؛ حتما نام cinebench را در زمان خرید پردازنده به خاطر داشته باشید.

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i5-10400

 

همان طور که از نمرات هم مشخص است، پردازنده‌های AMD در بخش عملکرد 3D به نسبت قوی‌تر از پردازنده‌های اینتل ظاهر شده‌اند؛ هرچند که پردازنده‌های سری رایزن 5 و 9 مدرن‌تر از پردازنده ما در این نقد و بررسی هستند و متعاقبا برای تهیه آن‌ها مجبور به پرداخت هزینه بیشتری خواهید بود. پردازنده اینتل Core i5-10400 با قرارگرفتن در میانه جدول باز هم عملکرد راضی کننده‌ای از خود نشان داده است.

 

آیا پردازنده Core-i5 10400 ارزش خرید دارد؟

پس از بررسی دو بنچمارک مطرح حوزه پردازنده‌ها و مشخصات سخت افزاری جدیدترین پردازنده سری Core i5، آیا به نظر شما این پردازنده ارزش خرید دارد؟ برای رسیدن به این جواب به سراغ سایت CPU Benchmark رفته‌ایم که مرجع بنچمارک‌های تخصصی بر اساس آمار به دست آمده از کانفیگ سیستم کاربران این وبسایت می‌باشد. این وبسایت با نزدیک به 50 ملیون کاربر فعال بزرگترین رسانه بنچمارکی محسوب می‌شود که در حاضر به آن دسترسی خواهید داشت. یکی از معروف ترین آمار این وبسایت، نمودار ارزش خرید می‌باشد که حاصل تقسیم نمره پردازنده، بر قیمت آن است.

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i5-10400

 

همانطور که می‌بینید، پردازنده اینتل core i5-10400 با نمره 75.68 در ردیف دوم پردازنده‌های همرده خود قرار گرفته است و این موضوع نشان از ارزش خرید بسیار بالای این محصول دارد. پردازنده‌ای همچون Core i9-9900k علی‌رقم توان پردازشی بسیار بالای خود، در رتبه پایین‌تری نسبت به پردازنده Core i5-10400 قرار گرفته که این موضوع به خاطر قیمت بسیار بالای آن است. سعی کنید که همواره پیش از خرید پردازندهِ مورد نظر خود "نمره ارزش خرید" آن را با سایر رقبای همرده‌اش بررسی کنید؛ چرا که این موضوع بسیار در زمان خرید پردازنده به شما کمک خواهد کرد؛ و درک بهتری از بازار به شما می‌دهد.

 

سخن پایانی :

 

بی‌تردید پردازنده سیستم‌های کامپیوتری به عنوان قلب تپنده و واحد پردازش عملکرد منطقی سیستم، یکی از مهمترین قطعات به کار رفته در هر سیستم کامپیوتری محسوب می‌شود. از این رو کمپانی‌های مختلف تلاش می‌کنند بسته به بازار هدف و نوع کاربری خریداران، تراشه‌های خود را طراحی و روانه‌ی بازار کنند. کمپانی آمریکایی اینتل یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین تولیدکنندگان CPU در دنیا محسوب می‌شود که به خوبی می‌داند چگونه نسل به نسل تراشه‌های خود را دستخوش تغییراتی کند که رضایت کاربران را در پی داشته باشد.

بدون شک پردازنده Intel Core i5-10400، یکی از قدرتمندترین پردازنده‌های موجود در بازار، در زمان نگارش این بررسی می‌باشد. پشتیبانی از جدیدترین تکنولوژی‌های اینتل، بهره مندی از 6 هسته پردازشی در کنار برخورداری از یک چیپ گرافیک مجتمع موجب شده که قیمت پردازنده اینتل Core i5-10400 بسیار ارزنده به نظر برسد.

اگر به دنبال این هستید که با پرداخت مبلغی معقول، به حداکثر توان پردازشی ممکن دست یابید؛ قطعا خرید پردازنده Intel Core i5-10400 بهترین انتخاب شما خواهد بود.

 

نقاط قوت :

  • برخورداری از تکنولوژی Intel turbo boost 2
  • پشتیبانی از 128 گیگابایت حافظه رم DDR4
  • بهره مندی از 6 هسته پردازشی
  • لیتوگرافی 14 نانومتری

 

نقاط ضعف :

  • توان مصرفی نسبتا بالا (70w)