بررسی پردازنده‌های Core i7 8700K و Intel Core i7 8700 : شش هسته واقعی

نقد و بررسی 02 دی 1397 علی مظفری

بررسی پردازنده‌های Core i7 8700K و Intel Core i7 8700 : شش هسته واقعی

اگر می‌خواهید سیستمی قدرتمند و پر سرعت داشته باشید که از عهده‌ی هر پردازش سنگینی برآید و از کار کردن با یک کامپیوتر بسیار روان لذت ببرید، پردازنده‌ Core i7 8700 اینتل می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های شما به عنوان قلب تپنده‌ی سیستم باشد. با نقد و بررسی این پردازنده همراه ما باشید.

کمپانی آمریکایی اینتل بزرگترین تولیدکننده‌ی پردازنده‌های کامپیوتری در دنیا است که از سال‌های دور توانسته با پشت سر گذاشتن AMD به عنوان اصلی‌ترین رقیب خود، در رتبه‌ی برترین تامین‌کننده‌ی پردازنده‌ی کامپیوترهای شخصی تکیه بزند.

هر ساله نسل جدید از پردازنده‌های اینتل (Intel) با کدنام مشخصی روانه‌ی بازار می‌شود که نشان از معماری و عملکرد آن دارد. برای مثال می‌توان به معماری‌هایی چون کافی‌لیک (Coffee Lakeکبی لیک (Kaby Lakeاسکای لیک (Skylake)، هزول (Haswell) یا برادول (Broadwel) اشاره کرد.

البته در ادامه‌ی شماره مدل تراشه‌های اینتل معمولاً حروفی دیده می‌شود که به میزان قدرت یا مصرف آن‌ها اشاره دارد. البته نکات فنی دیگری از شماره مدل پردازنده‌های اینتل نیز به دست می‌آید.

به عنوان مثال در پردازنده‌های لپ‌تاپ حرف U نشان‌دهنده‌ی پردازنده‌های کم‌مصرف یا حروف HQ نمایش‌دهنده‌ی پردازنده‌های قدرتمند و پرچمدار اینتل است. این پردازنده‌ها فرکانس کاری متفاوتی دارند و از تکنولوژی‌های مختلفی بهره می‌برند.

پردازنده‌‌های سری کافی لیک (Coffee Lake) جدیدترین تراشه‌های کمپانی اینتل هستند که با توجه به تاخیر صورت گرفته در معرفی پردازنده‌های 10 نانومتری این کمپانی، یک بار دیگر با همان لیتوگرافی 14 نانومتری تولید شده‌اند.

اما طی 10 سال گذشته شاید بیشتر پیشرفتی که در پردازنده‌های اینتل شاهد بودیم روی سری Coffee Lake رخ داده باشد. در این سری از پردازنده‌ها پشتیبانی از فناوری Hyper Threading کنار گذاشته شده و دو هسته‌ی پردازشی واقعی به هر کدام از تراشه‌های اینتل اضافه شده است.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه و راهنمای خرید:پردازنده اینتل بهتراست یا AMD؟

پردازنده Intel Core i7 8700 یکی از جدیدترین و قدرتمندترین تراشه‌های این کمپانی است که از 6 هسته‌ی واقعی و 12 رشته (Thread) بهره می‌برد. این CPU پرقدرت از تکنولوژی Turbo Boost 3.0 پشتیبانی می‌کند ولی دیگر خبری از Hyper Threading نیست.

بهره‌گیری از سوکت LGA 1151، و فرکانس کاری 3.2 گیگاهرتزی این پردازنده باعث شده تا با یکی از بهترین تراشه‌های اینتل روبه‌رو باشیم. مدل دیگری از این سی پی یو به نام مدل Core i7 8700K نیز وارد بازار شده که نسبت به نسخه‌ی استاندارد ارتقا یافته است.

برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌های این CPU با بررسی پردازنده‌ی Core i7 8700 اینتل همراه ما باشید. این پردازنده جزو میکروپروسسورهای دسکتاپ اینتل با معماری x86-64 است که سال 2018 معرفی شده است.

در میان قیمت پردازنده‌های موجود قیمت پردازنده Intel Core i7 8700  وCore i7 8700K  شاید بالا باشد، ولی کسانی که دنبال خرید  این پردازنده و راه‌اندازی یک سیستم قدرتمند و حرفه‌ای هستند، باید بهای آن را بپردازند. اگر می‌خواهید از کار کردن با یک سیستم جذاب و فوق سریع لذت ببرید، می‌توانید تا انتها همراه ما باشید.

 

ویژگی‌های فنی Core i7 8700K و Core  i7 8700 اینتل

 

intel8700

 

پردازنده‌ی Core i7 8700 اینتل جزو تراشه‌های پرقدرت و گران قیمت نسل هشتمی کمپانی اینتل به شمار می‌رود که برای اولین بار در کنار پردازنده‌های چهار هسته‌ای Core i3 و 6 هسته‌‌ای و Core i5  Core i9 اینتل معرفی شد.

از آنجایی که کمپانی AMD با سری پردازنده‌های هشت هسته‌ای و جدید Ryzen 7 سعی در تصاحب سهم بیشتری از بازار داشت، ارتقای صورت گرفته در نسل هشتم پردازنده‌های Intel کاملاً ضروری به نظر می‌رسید. از این رو CPU اینتل Core i7 8700 یک بار دیگر با خیال راحت جلوتر از پردازنده‌ی اِی‌اِم‌دی (AMD) قرار می‌گیرد.

همین ارتقای صورت گرفته در نسل جدید سی پی یو کافی لیک اینتل باعث شد تا AMD ناچار شود بهای پردازنده‌های Ryzen 5 و Ryzen 7 را کاهش دهد.

مدل Core i7 8700K نسخه‌ای قوی‌تر نسبت به نمونه‌ی معمولی از این تراشه‌ی اینتل است که در چندین بخش با مدل استاندارد تفاوت‌هایی دارد.

توان حرارتی سی پی یو کور آی 7 8700 اینتل 65 وات است و می‌تواند تا 64 گیگابایت رم DDR4 دو کاناله با باس 2666 مگاهرتز را پشتیبانی کند. از نظر توان حرارتی نسبت به Core i7 7700 شاهد بهبود خوبی هستیم.

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو مدل در این است که امکان اورکلاک نسخه‌ی کور آی 7 8700 کا وجود دارد و این پردازنده برای خنک شدن به فن و هیت‌سینک (Heat Sink) نیازی نخواهد داشت. از سوی دیگر توان حراراتی (TDP) سی پی یو Core i7 7700K برابر ۹5 وات است.

پردازنده‌ی Core i7 8700 اینتل از 6 هسته‌ی پردازشی با فرکانس کاری 3.2 گیگاهرتز و حافظه‌ی کش 12 مگابایت بهره می‌برد که در این بخش نیز عملکرد بهتری نسبت به نسل قبلی خود دارد. این سی پی یو از 12 رشته نیز پشتیبانی می‌کند که باعث می‌شود عملکرد خارق‌العاده‌ای داشته باشد.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی: کدام پردازنده لپ‌تاپ مناسب شما است؟

از دیگر ویژگی‌های جذاب این پردازنده می‌توان به تکنولوژی بهینه‌شده‌ی Speed Shift برای تنظیم پویا و داینامیک کلاک پردازنده و پشتیبانی از فناوری اُپتان (Optane) اینتل روی برخی از درایو‌های SSD اشاره کرد.

 

معماری و فناوری ساخت

 

پردازنده کور آی 7 8700

 

از آنجایی که کمپانی اینتل نتوانست پردازنده‌های 10 نانومتری کانن لیک (Cannon Lake) خود را به موقع معرفی کند، یک بار دیگر سراغ لیتوگرافی 14 نانومتری (فاصله‌ی بین هر جز پردازشی ۱۴ نانومتر است که در نهایت باعث قرارگیری ترانزیستورهای بیشتر و کوچکتر شدن ابعاد پردازنده می‌شود) رفته است. اما با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته این بار فناوری ساخت خود را 14 nm++ نام‌گذاری کرده است.

کمپانی اینتل توانسته با حفظ ابعاد پردازنده‌ی خود نسبت به نسل قبلی از ترانزیستورهای بیشتر و معماری جدیدتری در سری کافی لیک بهره بگیرد که از این رو عملکرد تراشه‌های نسل هشتم نسبت به نسل هفتم بهتر شده و مصرف آن‌ها نیز پایین‌تر آمده است.

اینکه بخواهیم هنگام انتخاب پردازنده فقط به میزان فرکانس کاری آن توجه کنیم کاملاً اشتباه است. علاوه بر فرکانس، عوامل دیگری در عملکرد سی پی یو و انتخاب آن مهم است. هنگام انتخاب پردازنده باید به تعداد هسته‌ی پردازشی، میزان مصرف انرژی، معماری و سری ساخت آن نیز دقت کرد.

سرعت عملکرد پردازنده‌ی Intel Core i7 8700 نسبت به نسل قبل تا 24 درصد در پردازش‌های چند هسته‌ای بیشتر شده است. این پردازنده یکی از قدرتمندترین تراشه‌های حال حاضر بازار است که می‌توانید بعد از خرید آن از نهایت سرعت و عملکرد عالی لذت ببرید.

پردازنده‌ی اینتل کور آی 7 8700 و کور آی7 8700 کا از سوکت LGA 1151 پشتیبانی می‌کند. بر این اساس باید از مادربوردهایی (Motherboard) استفاده کنید که از ین سوکت پشتیبانی می‌کنند و تاریخ عرضه‌ی آن‌ها بعد از زمان تولید پردازنده‌ی اینتل باشد.

 

فناوری Hyper threading و Turbo boost

پردازنده‌ی Core i7 8700 و Core i7 8700K اینتل از 6 هسته‌ی پردازشی واقعی و 12 رشته بهره می‌برد ولی خبری از تکنولوژی Hyper Threading نیست. به کمک این تکنولوژی هسته‌ی غیرفعال هنگام پردازش‌های سنگین فعال می‌شوند اما از آنجایی که پردازنده‌ی قدرتمند اینتل از 6 هسته‌ی واقعی بهره می‌برد، دیگر نیازی به این تکنولوژی ندارد.

از طرف دیگر فرکانس کاری سی پی یو کور آی 7 8700 با استفاده از قابلیتTurbo Boost 3.0    از 3.2 گیگاهرتز به 4.6 گیگاهرتز می‌رسد که خیلی عالی است. این ویژگی کمک می‌کند تا پردازنده‌ی اینتل در پردازش‌های چند هسته‌ای عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. اما فرکانس کاری مدل Core i7 8700K روی 3.7 گیگاهرتز تنظیم شده است که به لطف تکنولوژی Turbo Boost 3.0 به 4.7 گیگاهرتز نیز می‌رسد.

جالب است بدانید پردازنده‌ی اینتل قابلیت جذابی به نام مولتی پلایر (Multiplier) دارد که به کمک آن می‌توانید پا را فراتر بگذارید و CPU خود را تا حد امکان اورکلاک کنید. این امکان، به‌ویژه در مواقع پردازش‌های سنگین چون رندرینگ، گیمینگ، استفاده از پردازنده در سیستم‌های سرور و... بسیار کاربردی و مفید است.

نکته‌ی مهمی که باید حواستان باشد این است که حتماً برای سیستم مبتنی بر Core i7 8700 و Core i7 8700K از یک سیستم خنک‌کننده‌ی حرفه‌ای بهره بگیرید.

 

پردازنده‌ی گرافیکی Intel UHD 630

 

intel core i7 8700

 

پردازنده‌ی Core i7 8700 و Core i7 8700K اینتل از پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع Intel UHD 630 بهره می‌برد که نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت اندکی داشته است. مشخصات فنی این پردازنده‌ی گرافیکی با نسل قبلی Intel HD 630 که روی تراشه‌های سری کبی لیک (Kaby Lake) به کار گرفته شده بود تفاوت زیادی ندارد و تنها عملکرد و سرعت آن بهبود یافته است.

پردازنده‌ی گرافیکی Intel UHD 630 از OpenGL 4.4 و DirectX 12 پشتیبانی می‌کند. در پردازنده‌ی Core i7 8700 اینتل از یک سیستم رمزگشایی جدید برای ویدیوهای 4K استفاده شده است که باعث می‌شود تصاویری با این کیفیت سریع‌تر پردازش شوند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i3-10100

 

نرم افزار

 

نرم افزار پردازنده intel core i7 8700

 

پردازنده‌‌ی Core i7 8700 و Core i7 8700K همانند دیگر تراشه‌های جدید اینتل صرفاً با ویندوز 10 سازگاری دارد و به همین دلیل کاربران مجبور هستند از جدیدترین نسخه‌ی این سیستم عامل استفاده کنند تا تجربه‌ی کاری بهتری داشته باشند.

سیستم‌هایی که به پردازنده‌ی کور آی 7 8700 اینتل مجهز شده باشند، مناسب برنامه‌نویسی، اجرای نرم‌افزارهای مدل‌سازی و مهندسی، خروجی گرفتن از رندرهای سنگین، محاسبات پیچیده و ویرایش فیلم و عکس هستند.

از طرف دیگر به راحتی می‌توانید از بازی‌هایی که گرافیک جذابی دارند لذت ببرید و علاوه بر آن با کمی دستکاری نسخه‌های جدید بازی‌هایی چون FIFA، PES، Dirt Ralley، GTA V، Battlefield و Hitman را با خیال راحت بازی کنید. در صورت اضافه شدن یک کارت گرافیک قدرتمند با حافظه‌ی مجزا به راحتی می‌توانید از عناوین مختلف لذت ببرید.

 

سخن پایانی

بی‌تردید پردازنده‌ی سیستم‌های کامپیوتری به عنوان قلب تپنده و هسته‌ی اصلی در پردازش مرکزی یکی از مهمترین قطعات به شمار می‌رود. از این رو کمپانی‌های مختلف تلاش می‌کنند بسته به بازار هدف و نوع کاربری خریداران، تراشه‌های خود را طراحی و روانه‌ی بازار کنند.

کمپانی آمریکایی اینتل بزرگترین و یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان CPU و SOC (سیستم روی یک چیپ) در دنیا است که به خوبی می‌داند چگونه نسل به نسل تراشه‌های خود را دستخوش تغییراتی کند که رضایت کاربران را در پی داشته باشد.

کاربرانی هستند که فارغ از موضوع هزینه به دنبال این هستند که با خرید یک سیستم کامپیوتری قدرتمند بسته به نیاز و بودجه‌ی خود بتوانند با سرعتی فراتر از انتظار کار خود را انجام دهند. بی‌شک سیستم‌های مبتنی بر سخت افزار میان‌رده مناسب این افراد نیست و باید قطعات پرقدرت و حرفه‌ای انتخاب کنند.

برنامه‌نویسان، تدوینگرها، مهندسان، گیمرها، معماران و... از جمله کاربرانی هستند که به چنین سیستمی نیاز دارند. پردازنده‌ی هر سیستمی به عنوان قلب تپنده‌ی آن نقش مهمی در پردازش‌های سنگین دارد و برای اینکه خیال خود را راحت کنید، خرید پردازنده Core i7 8700 اینتل می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد.

سیستمی که در آن از پردازنده‌ی قدرتمند Core i7 8700 یا نسخه‌ی قوی‌تر آن یعنی Core i7 8700K استفاده شده باشد، با توجه به قدرت پردازش بسیار خوب می‌تواند نیاز این کاربران را پاسخ دهد. پشتیبانی از فناوری Turbo Boost و Hyper Threading نیز در کنار پردازنده‌ی گرافیکی HD 630 کمک می‌کند تا در کارهای گرافیکی و نرم‌افزارهایی که برای تراشه‌های چندهسته‌ای بهینه شده‌اند، عملکرد بسیار خوبی را شاهد باشیم.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی پردازنده Intel Pentium G3240: فقط برای کاربران خانگی و اداری

این پردازنده با توجه 6 هسته‌ی پردازشی و 12 رشته با فرکانس کاری 3.2 گیگاهرتز که با کمک تکنولوژی Turbo Boost 3.0 به 4.6 گیگاهرتز می‌رسد می‌تواند به راحتی از عهده‌ی کارهای سنگین شما برآید. علاوه بر این به لطف فناوری مولتی‌پلایر می‌توان این سی پی یو را تا حد ممکن اورکلاک کرد.