نقد و بررسی Nokia 7.2 : میان رده خوش دست نوکیا

نقد و بررسی 28 آبان 1398 علی مظفری

نقد و بررسی Nokia 7.2 : میان رده خوش دست نوکیا

یکی از گوشی های جدید شرکت نوکیا که به عنوان یک اسمارتفون میان رده و نسبتا خوش قیمت روانه بازار شده، گوشی نوکیا 7.2 است. این گوشی برای آن دسته افرادی مناسب است که می‌خواهند با صرف هزینه نه چندان زیاد یک گوشی با کیفیت و خوب داشته باشند که تجربه‌ای نزدیک به اندروید خام را در اختیارشان قرار دهد. در ادامه به نقد و بررسی Nokia 7.2 می‌پردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف اصلی این گوشی خواهیم داشت. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقدمه

شرکت نوکیا از آن دسته کمپانی های قدیمی است که با اوج گرفتن سیستم عامل اندروید به شدت تحت فشار قرار گرفت و با پافشاری مبنی بر عدم استفاده از این سیستم عامل در گوشی هایش تا مرز ورشکستگی کامل پیش رفت و برای چند سال فعالیت خود در حوزه موبایل را متوقف کرد. اما بعد از چند سال دوباره نوکیا شروع به تولید و عرضه گوشی های هوشمند کرده و این بار گوشی هایش را با تجهیز به سیستم عامل اندروید روانه بازار می‌کند. یکی از جدیدترین گوشی های این شرکت فنلاندی که در ماه سپتامبر (September) سال 2019 شاهد رونمایی از آن بودیم گوشی Nokia 7.2 است. این گوشی به دلیل ظاهر زیبا و سخت افزار خوبش توانسته مورد استقبال کاربران و علاقمندان به گوشی های موبایل قرار گیرد.

گوشی نوکیا 7.2 در واقع یک اسمارتفون میان رده و خوش ساخت است که با بهره‌مندی از اندروید 9 پای مبتنی بر اندروید وان (Android One) تجربه‌ای نزدیک و مشابه با اندروید خام را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. قیمت Nokia 7.2 نسبتا خوب و رقابتی در نظر گرفته شده و این موضوع هم توانسته منجر به توجه هر چه بیشتر کاربران به این اسمارتفون شود. اما برای شناسایی بهتر نقاط قوت و ضعف این گوشی ما می‌خواهیم در قالب نقد و بررسی Nokia 7.2 تجربه یک هفته‌ای استفاده از این موبایل را با شما به اشتراک قرار دهیم. بنابراین اگر قصد خرید نوکیا 7.2 را دارید تا انتهای این مقاله با فروشگاه اینترنتی هدف همراه شوید.

 

 نقد و بررسی Nokia 7.2 : طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت 

گوشی نوکیا 7.2 ظاهر زیبا و جذابی دارد و این موضوع سبب می‌شود که خیلی از کاربران در نگاه اول جذب سبک طراحی دستگاه شوند. فریم اصلی این گوشی از پلاستیک ساخته شده اما هر دو پنل جلو و قاب پشت آن با شیشه گوریلاگلس 3 پوشانده شده‌اند تا مقاومت خوبی در برابر خراشیده شدن و تماس با اشیای نوک تیز ارائه کنند. اگرچه با این حال توصیه می‌کنیم برای محافظت از دستگاه حتما از گارد موبایل استفاده کنید. بدنه گوشی Nokia 7.2 ابعاد 8.3 در 75.2 در 159.9 میلیمتری دارد و وزن آن به چیزی در حدود 180 گرم می‌رسد، بنابراین این گوشی از بدنه‌ای نسبتا ضخیم و وزنی متعادل بهره‌مند است. گوشی مذکور قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را هم دارد.

 

نقد و بررسی نوکیا 7.2

 

وقتی از نمای رو به رو به گوشی نوکیا 7.2 نگاه کنید متوجه خواهید شد که سبک طراحی پنل جلوی آن از سبک طراحی گوشی های مدرن پیروی می‌کند و به نوعی حالتی به روز دارد. حاشیه های صفحه نمایش گوشی نسبتا باریک هستند و طبق آمار چیزی در حدود 82.4 درصد از مساحت پنل جلوی دستگاه با نمایشگر آن احاطه می‌شود. در بخش فوقانی صفحه نمایش این گوشی زائده کوچکی برای نصب لنز دوربین سلفی دستگاه تعبیه شده و در لبه زیرین صفحه نمایش هم لوگوی Nokia به وضوح قابل رویت خواهد بود. روی پنل جلوی گوشی هیچ دکمه فیزیکی وجود ندارد و ظاهرا پنل جلوی دستگاه با یک لایه شیشه گوریلاگلس 3 پوشانده شده است.

در بررسی Nokia 7.2 مشخص شد که پنل جلوی گوشی در برابر تماس با اشیای نوک تیز می‌تواند حساس عمل کند، بنابراین بهتر است حتما روی آن یک لایه گلس محافظ ال سی دی نصب شود. چهار گوشه قاب دستگاه حالتی انحنادار دارند و این موضوع با نگاه کردن از نمای رو به رو به گوشی کاملا قابل درک خواهد بود. اما قاب پشت گوشی طراحی نسبتا متفاوتی نسبت به گوشی های امروزی دارد. تفاوت طراحی آن به ویژه در بخش فوقانی قاب پشت و محل نصب لنز های دوربین اصلی دستگاه مشاهده می‌شود. در بخش فوقانی قاب پشت نوکیا 7.2 یک بخش دایره‌ای شکل و مشکی رنگ تعبیه شده که سه لنز دوربین اصلی دستگاه و چراغ فلش LED آن را در بر می‌گیرد.

 

نقد و بررسی نوکیا 7.2

 

درست زیر بخش دایره‌ای شکل روی قاب پشت گوشی هم اسکنر انگشت دستگاه نصب است. در بررسی Nokia 7.2 مشخص شد که اسکنر این گوشی عملکرد خوب و مطمئنی دارد و سرعت عمل آن هم مطلوب است. البته در شرایطی که انگشت کاربر خیس یا کثیف باشد، اختلال هایی در عملکرد اسکنر انگشت به وجود می‌آید که امری طبیعی خواهند بود. در بخش میانی قاب پشت گوشی هم نام Nokia هک شده است. وقتی گوشی نوکیا 7.2 را در دست بگیرید، حس خوبی به شما منتقل می‌شود. درست است که بدنه گوشی ضخیم طراحی شده اما با این حال خوش دست بودن آن غیر قابل انکار خواهد بود.

طبیعتا با توجه به اینکه گوشی مذکور یک اسمارتفون میان رده و نسبتا خوش قیمت است از قابلیت هایی مثل ضد آب بودن پشتیبانی نمی‌کند، بنابراین در حین استفاده از این گوشی باید دقت کنید که دستگاه با آب در تماس مستقیم قرار نگیرد. به طور کلی می‌توان از این بخش بررسی Nokia 7.2 اینطور نتیجه گیری کرد که گوشی نام برده شده کیفیت ساخت خوبی دارد و از نظر ظاهر و سبک طراحی هم یک گوشی مناسب است. به همین جهت می‌تواند گزینه خرید خوبی برای علاقمندان به برند نوکیا و محصولات این شرکت فنلاندی باشد.

 

 نقد و بررسی Nokia 7.2 : صفحه نمایش 

صفحه نمایشی که در گوشی نوکیا 7.2 از آن استفاده شده از نوع IPS LCD بوده و اندازه 6.3 اینچی دارد. رزولوشن صفحه نمایش دستگاه هم 2280 در 1080 پیکسل (فول اچ دی پلاس) در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب تراکم پیکسلی صفحه نمایش گوشی به چیزی در حدود 400 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم روی صفحه نمایش گوشی نوکیا 7.2 با یک لایه شیشه گوریلاگلس 3 پوشانده شده است اما بهتر است خیلی به مقاومت این شیشه گوریلاگلس اکتفا نکنید و حتما از گلس محافظ ال سی دی برای محافظت از نمایشگر گوشی استفاده به عمل آورید. نمایشگر نوکیا 7.2 حاشیه های نسبتا باریکی دارد و بدین ترتیب چیزی در حدود 82.4 درصد از مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد.

 

نقد و بررسی نوکیا 7.2

 

زائده کوچک لبه فوقانی صفحه نمایش گوشی که مربوط به محل نصب لنز دوربین سلفی می‌شود هم از نمای رو به رو به وضوح قابل رویت خواهد بود و از دیگر ویژگی های نمایشگر 6.3 اینچی گوشی است. ضمنا نمایشگر دستگاه از قابلیت HDR10 و نمایشگر همیشه روشن (Always on Display) پشتیبانی می‌کند و به موجب آن همیشه برخی از اطلاعات خاص نظیر زمان، تاریخ و نوتیفیکیشن بعضی از اپلیکیشن ها روی صفحه نمایش دستگاه (حتی در حالت خاموش بودن نمایشگر) نشان داده می‌شود. اما کیفیت عملکرد نمایشگر گوشی چطور است؟ در بررسی Nokia 7.2 مشخص شد که صفحه نمایش این گوشی کیفیت خوبی در ارائه محتوا دارد. تراکم پیکسلی و رزولوشن خوب نمایشگر دستگاه سبب می‌شوند که محتوا بر روی آن شاداب و شارپنس به نظر آیند. تفکیک پذیری رنگ ها هم با کیفیت خوبی در نمایشگر گوشی انجام خواهد شد و کنتراست مطلوبی هم توسط آن ارائه می‌شود.

بنابراین صفحه نمایش 6.3 اینچی گوشی نوکیا 7.2 از نظر کیفیت عملکرد خوبی دارد. نکته بعدی مربوط به توانایی نمایشگر دستگاه در تولید روشنایی می‌شود. هر چقدر صفحه نمایش گوشی قابلیت تولید روشنایی بیشتری داشته باشد، بکارگیری آن در محیط های باز و تحت تابش نور هم ساده تر خواهد شد. خوشبختانه در بررسی Nokia 7.2 مشخص شد که با تنظیم شدت روشنایی نمایشگر گوشی بر روی 90 درصد می‌توان در محیط های باز و تحت تابش نور مستقیم از گوشی استفاده کرد و محتوای روی نمایشگر آن را دید. بنابراین روشنایی خوب هم از دیگر ویژگی های مثبت نمایشگر گوشی نوکیا 7.2 است. پس به طور کلی این گوشی از صفحه نمای خوبی بهره می‌برد و به ویژه با توجه به ابعاد بزرگش برای تماشای فیلم و ویدیوی های یوتیوب و وبگردی بسیار مناسب خواهد بود.

 

 نقد و بررسی Nokia 7.2 : سیستم عامل و بستر نرم افزاری 

همانطور که می‌دانید نوکیا بعد از پیش رفتن با مرکز ورشکستگی و ورود دوباره‌اش به صنعت موبایل، گوشی های جدیدش را با تکیه بر سیستم عامل اندروید روانه بازار می‌کند. نوکیا 7.2 هم از این قاعده مستثنی نیست و به طور پیش فرض از اندروید 9 پای (Android 9 Pie) مبتنی بر اندروید وان (Android One) بهره می‌برد. اما منظور از مبتنی بودن سیستم عامل این گوشی بر اندروید وان چیست؟ اندروید وان در واقع نسخه‌ای از سیستم عامل اندروید است که تقریبا تجربه یکسانی با اندروید خام را برای کاربران به ارمغان می‌آورد و هیچ رابط کاربری اضافه‌ای روی آن نصب نیست! بدین ترتیب علاقمندان به اندروید خام گوگل می‌توانند با خرید Nokia 7.2 تجربه بسیار خوبی داشته باشند و آپدیت های اندروید را هم سریع تر از گوشی های دیگر دریافت کنند.

 

نقد و بررسی Nokia 7.2

 

عموما گوشی هایی که مبتنی بر اندروید وان هستند حداقل تا 3 سال آپدیت های سیستم عامل اندروید را بدون تاخیر دریافت خواهند کرد و پیش‌بینی می‌کنیم نوکیا 7.2 هم دقیقا به همین صورت باشد، اگرچه در مورد این موضوع تاییدیه رسمی ارائه نشده است. در بررسی Nokia 7.2 مشخص شد که سیستم عامل این گوشی و بستر نرم افزاری دستگاه بسیار خوب و روان بر روی آن پیاده سازی شده‌اند.

حالا وقتشه! اینو بخون بازی Call of Duty : Warzone را به صورت رایگان تجربه کنید!

سرعت عملکرد بستر نرم افزاری گوشی خوب است و پرسه زدن در بخش های مختلف دستگاه نظیر منوی تنظیمات، اجرای مرورگر و جستجو در وب، تماشای ویدیو از گالری یا اپلیکیشن یوتیوب، استفاده از برنامه های محبوبی مثل اینستاگرام، تلگرام و غیره به راحتی در دستگاه قابل انجام خواهد بود. بنابراین بستر نرم افزاری گوشی نوکیا 7.2 وضعیت مطلوبی دارد و مبتنی بودن آن بر اندروید وان می‌تواند یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبتش باشد.

 

 نقد و بررسی Nokia 7.2 : پردازنده، رم و حافظه داخلی 

نوبت به یکی از مهم ترین بخش های نقد و بررسی Nokia 7.2 می‌رسد. در این بخش سعی می‌کنیم ابتدا مروری بر مشخصات پردازنده، رم و حافظه داخلی گوشی داشته باشیم و سپس پتانسیل و قدرت عملکرد دستگاه را مورد ارزیابی قرار دهیم. تراشه‌ای که در قلب گوشی نوکیا 7.2 بکار رفته تراشه اسنپدراگون 660 کوالکام خواهد بود که از یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای بهره می‌برد. چهار هسته پردازشگر مرکزی این تراشه از نوع Kyro 260 Silver هستند و فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. چهار هسته دیگر آن هم از نوع Kyro 260 Gold بوده و فرکانس کاری 2.2 گیگاهرتزی دارند. پردازنده گرافیکی Adreno 512 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده خواهد داشت.

با توجه به اینکه تراشه بکار رفته در قلب نوکیا 7.2 یک تراشه میان رده است، بنابراین نباید انتظارات خیلی بالایی از آن داشته باشیم. گوشی از نظر رم شامل دو نسخه مختلف با ظرفیت های 6 و 4 گیگابایتی می‌شود و از نظر حافظه داخلی هم در دو نسخه مختلف با ظرفیت های 64 و 128گیگابایتی روانه بازار شده است. بنابراین بهره‌مندی نسخه پایه این گوشی از حافظه 64 گیگابایتی می‌تواند یکی از ویژگی های خوب آن به شمار آید. ضمنا Nokia 7.2 از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی به عمل می‌آورد و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) در آن می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه را تا سقف 512 گیگابایتی افزایش داد. لازم به ذکر است نسخه‌ای از گوش مذکور که ما در بررسی Nokia 7.2 از آن استفاده کردیم نسخه مجهز به رم 4 و حافظه 64 گیگابایتی آن بود.

 

نقد و بررسی نوکیا 7.2

 

همانطور که در بخش قبل گفتیم گوشی به لطف بهره‌مندی از اندروید 9 پای مبتنی بر اندروید وان برای انجام کارهای روزمره به هیچ مشکلی بر نخواهد خورد، اما قدرت دستگاه در اجرای بازی های سنگین و HD اندرویدی چطور است؟ برای پاسخگویی به این سوال ما بازی پابجی موبایل (PUBG Mobile) را روی دستگاه نصب و آن را برای مدت زمان 15 دقیقه اجرا کردیم. سپس از بازی خارج شدیم و مابین اپلیکیشن های پس زمینه (Recent Apps) جهش هایی داشتیم تا سرعت عملکرد رم دستگاه برایمان قابل درک شود. نتیجه بررسی Nokia 7.2 نشان داد که این گوشی از پس اجرای بازی پابجی موبایل بر می‌آید و با افت فریم، لگ و تاخیر رو به رو نخواهد شد. فقط در چند دقیقه آخر اجرای بازی بود که افت فریم های بسیار ناچیزی در آن قابل مشاهده بودند.

به محض خارج شدن از بازی و مراجعه به بخش اپلیکیشن های اخیر و انتخاب چند برنامه از این بخش متوجه شدیم که کمی تاخیر در عملکرد گوشی به وجود آمده اما این تاخیر ها ناچیز بودند و وقوع آن ها در یک گوشی میان رده توجیه‌پذیر خواهد بود. ضمن اینکه تقریبا هر بار بعد از چند ثانیه تاخیرهای مذکور کاملا از بین می‌رفتند و گوشی با سرعت خوب و عادی به کار خود ادامه می‌داد. نکته بعدی که در بررسی نوکیا 7.2 متوجه آن شدیم مربوط به ارتباط حجم اطاعات ذخیره شده در حافظه گوشی با سرعت عمل دستگاه می‌شد. هر چقدر حجم اطلاعاتی که در حافظه دستگاه ذخیره می‌کنید بیشتر باشد، احتمال بروز لگ و تاخیر در عملکرد آن افزایش می‌یابد، بنابراین برای دستیابی به بهترین نتیجه در گوشی نوکیا 7.2 سعی کنید از پر شدن حافظه آن و استفاده از رم میکرو اس دی خودداری نمایید.

 

 نقد و بررسی Nokia 7.2 : دوربین اصلی و سلفی 

یکی دیگر از مهم ترین بخش های بررسی Nokia 7.2 مربوط به دوربین آن می‌شود. دوربین اصلی این گوشی از سه لنز مختلف تشکیل شده که به ترتیب 48، 8 و 5 مگاپیکسلی و از نوع واید (Wide)، اولترا واید (Ultrawide) و عمقی (Depth Sensor) هستند. دوربین اصلی این گوشی از یک چراغ فلش LED بهره می‌برد و قابلیت هایی مثل فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، عکسبرداری پانوراما، عکسبرداری پرتره، عکسبرداری با زاویه دید گسترده، HDR و ضبط ویدئو های 4K با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه توسط آن پشتیبانی می‌شوند. با توجه به این ترکیب انتظار داریم که دوربین اصلی گوشی عملکرد خوبی داشته باشد و با آن بتوان عکس های خوبی را ضبط کرد. در بررسی Nokia 7.2 هم دقیقا شاهد همین امر بودیم. عکس هایی که در محیط های با نور مناسب توسط دوربین این گوشی ضبط می‌شوند کیفیت بسیار خوبی دارند. عکس های پرتره و اولتراواید هم در این شرایط کیفیت مطلوبی خواهند داشت. اما در محیط های کم نور و تاریک کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی تا حدی افت می‌کند و نویزهای تصویر زیاد می‌شوند. استفاده از چراغ فلش LED هم در اینگونه مواقع خیلی نمی‌تواند به بهبود کیفیت عکس ها کمک کند.

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش فیلم برداری از صفحه در اندروید، ویندوز و iOS

دقت عمل دوربین عمقی و 5 مگاپیکسلی گوشی نوکیا 7.2 خوب است اما اینطور نیست که بدون باگ و مشکل باشد. در برخی عکس های پرتره مشاهده شد که قسمت هایی مثل موی سر سوژه اصلی عکس به خوبی از پس زمینه تفکیک نشدند. این مسئله به ویژه در شرایطی بیشتر رخ می‌دهد که در پس زمینه یک تصویر متحرک و شلوغ (مثل برگ درختان) وجود داشته باشد. اما در مجموع عملکرد سه لنز دوربین اصلی گوشی نوکیا 7.2 با توجه به قیمت گوشی، کاملا خوب و قابل قبول خواهد بود. توصیه داریم برای دستیابی به بهترین نتیجه از عکس هایی که با دوربین اصلی این گوشی ضبط می‌شوند، در محیط های با نور خوب و پشت به آفتاب اقدام به عکسبرداری نمایید.

 

نقد و بررسی نوکیا 7.2

 

در سمت مقابل دوربین سلفی این گوشی از یک لنز 8 مگاپیکسلی تشکیل شده که دیافراگم F/2.2 را ارائه می‌کند. در بررسی Nokia 7.2 مشخص شد که دوربین سلفی این گوشی عملکرد خوبی دارد و با آن می‌توانید عکس های مناسبی برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام ضبط کنید. دوربین سلفی گوشی در محیط های با نور مناسب بهترین بازده را ارائه خواهد کرد و در محیط های تاریک، بسته و با نور کم با افت کیفیت رو به رو می‌شود. پس در مجموع می‌توان گفت که نوکیا 7.2 از دوربین اصلی و سلفی خوبی بهره می‌برد، اما اینطور نیست که دوربین گوشی بی‌رقیب باشد و در رده قیمتی خودش از بهترین ها به شمار آید.

 

 نقد و بررسی Nokia 7.2 : باتری و شارژدهی 

در آخرین بخش نقد و بررسی Nokia 7.2 در رابطه با ظرفیت باتری این گوشی، دوام شارژ باتری و همچنین سرعت شارژ مجدد آن صحبت خواهیم کرد. باتری که در قلب این گوشی بکار رفته یک باتری لیتیوم یونی است که ظرفی 3500 میلی آمپر ساعتی دارد. با توجه به دیگر مشخصات دستگاه پیش‌بینی می‌کنیم که باتری آن بازده معمولی داشته باشد. در بررسی نوکیا 7.2 مشخص شد که یک کاربر معمولی با یک مرتبه شارژ باتری آن تقریبا می‌تواند 1 روز بدون مشکل از آن استفاده کند. بنابراین قدرت شارژدهی باتری نوکیا 7.2 کاملا معمولی است. ضمنا انجام کارهایی مثل اجرای بازی های HD و سنگین در دستگاه به شدت منجر به افزایش سرعت خالی شدن شارژ باتری دستگاه می‌شود. گوشی نوکیا 7.2 از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می‌کند و شارژر فابریک گوشی مذکور 10 واتی است. بدین سبب تقریبا می‌توان در مدت زمان 70 دقیقه باتری آن را از صفر تا صد درصد شارژ کرد. بنابراین به طور کلی می‌توان اینطور گفت که قدرت شارژدهی و همچنین سرعت شارژ مجدد باتری گوشی Nokia 7.2 وضعیت کاملا معمولی دارد و می‌توانست از این بهتر هم باشد.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی Nokia 7.2 پرداختیم. این گوشی با بهره‌مندی از اندروید 9 پای مبتنی بر اندروید وان می‌تواند برای آن دسته افرادی که دوست دارند یک گوشی اندرویدی خوش قیمت، میان رده و مجهز به اندروید خام داشته باشند گزینه خرید عالی باشد. قیمت نوکیا 7.2 نسبتا رقابتی در نظر گرفته شده است و بدین ترتیب دستگاه می‌تواند برای علاقمندان محصولات برند نوکیا گزینه خرید خوبی باشد. برخی از اصلی ترین ویژگی های مثبت و منفی این اسمارتفون در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مجزا مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • ظاهر خوب و زیبا
  • خوش دست بودن دستگاه
  • صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت
  • بهره‌مندی از اندروید 9 پای مبتنی بر اندروید وان
  • دوربین مناسب

 

نقاط ضعف:

  • فریم پلاستیکی
  • عدم بهره‌مندی از استاندارد ضد آب