نقد و بررسی می 8 شیائومی (Xiaomi Mi 8): خوش قیمت و مقتدر

نقد و بررسی 23 شهریور 1398 علی مظفری

نقد و بررسی می 8 شیائومی (Xiaomi Mi 8): خوش قیمت و مقتدر

گوشی می 8 یکی از اسمارتفون های پرفروش شرکت شیائومی است که در ماه می (May) سال 2018 شاهد رونمایی از آن بودیم. این اسمارتفون می‌تواند برای آن دسته افرادی که می‌خواهند یک گوشی خوش قیمت و با کیفیت خریداری کنند گزینه خوبی باشد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی می 8 شیائومی (Xiaomi Mi 8) بپردازیم و نقاط قوت و ضعف اصلی آن را مشخص نماییم. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقدمه

شرکت شیائومی از آن دسته کمپانی های چینی است که توانسته جایگاه ویژه‌ای در صنعت موبایل برای خودش دست و پا کند و هم اکنون گوشی های این برند در بازار کشورمان هم بسیار محبوب و پرفروش شده‌اند. یکی از گوشی های جدید و پرطرفدار شیائومی در ماه می (May) سال 2018 با نام اختصاصی می 8 یا Xiaomi Mi 8 معرفی شد و خیلی زود توانست توجه علاقمندان به تکنولوژی و گوشی های موبایل را جلب کند. این اسمارتفون از کیفیت ساخت عالی و قیمت بسیار مناسبی بهره می‌برد. قیمت می 8 شیائومی نسبت به گوشی های هم رده خود که توسط دیگر برند ها نظیر سامسونگ عرضه شده به مراتب کمتر است و این مسئله از اصلی ترین نقاط قوت این گوشی محسوب می‌شود.

اما صرفا قیمت مناسب و ارائه ویژگی های سخت افزاری که بر روی کاغذ خود به نظر می‌رسند نمی‌تواند دلیل قانع کننده‌ای برای انتخاب و خرید یک گوشی باشد. تجربه ثابت کرده که مشخصات سخت افزاری روی کاغذ هیچوقت نمی‌توانند به طور مطلق نشان دهنده قدرت و کیفیت عملکرد یک گوشی باشند، بلکه برای درک کیفیت عملکرد گوشی های موبایل باید حتما به بررسی های عملی تکیه کرد. به همین سبب ما قصد داریم در این مقاله اختصاصی به نقد و بررسی می 8 شیائومی بپردازیم و نقاط قوت و ضعف اصلی آن را برایتان مشخص کنیم. این بررسی با توجه به یک هفته استفاده از گوشی مذکور تدوین شده است، بنابراین اگر قصد خرید Xiaomi Mi 8 را دارید تا انتهای مطلب با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

 نقد و بررسی می 8 شیائومی (Xiaomi Mi 8): طراحی و ظاهر 

از نظر ظاهر و سبک طراحی گوشی Mi 8 خیلی ویژگی منحصر به فرد و خاصی ندارد و شاید جالب ترین ویژگی ها آن مربوط به پشتیبانی از قابلیت تشخیص چهره مبتنی بر اینفرارد باشد که در ادامه دقیق تر و بیشتر به صحبت در مورد این ویژگی و کیفیت عملکردش می‌پردازیم. فریم اصلی گوشی از آلومینیوم فوق مقاوم سری 7000 ساخته شده که به دلیل مقاومت بالا در صنعت هوا و فضا از آن استفاده به عمل می‌آید. پنل جلو و قاب پشت گوشی هم با شیشه گوریلاگلس 5 پوشانده می‌شود که مقاومت بسیار عالی در برابر خراشیدگی و تماس با اشیای نوک تیز دارد. بدنه گوشی ابعاد 7.6 در 74.8 در 157.9 میلیمتری را ارائه کرده و وزن آن به چیزی در حدود 175 گرم می‌رسد. ضمنا دستگاه قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را هم دارد.

 

نقد و بررسی می 8 شیائومی (Xiaomi Mi 8)

 

وقتی از نمای رو به رو به گوشی Xiaomi Mi 8 نگاه کنید، متوجه ضخامت باریک حاشیه های نمایشگر آن خواهید شد و همچنین نوار مشکی رنگ بالای نمایشگر یا همان ناچ (Notch) هم به خوبی قابل رویت خواهد بود. گوشی از نمای رو به رو خیلی شبیه به آیفون XS اپل به نظر می‌رسد با این تفاوت که ابعاد بزرگ تری دارد و حاشیه لبه زیرین صفحه نمایش آن کمی ضخیم تر است. همانطور که گفتیم گوشی Mi 8 از سیستم تشخیص چهره مبتنی بر اینفرارد پشتیبانی می‌کند. در بررسی می 8 شیائومی مشخص شد که کیفیت عملکرد بسیار خوب و روان است و می‌توان از آن برای قفل گشایی از نمایشگر گوشی در شرایط مختلف استفاده کرد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی گلکسی A20s سامسونگ: ظاهر خوب و دوربین سه‌گانه!

سیستم تشخیص چهره اختصاصی گوشی حتی در محیط های با نور کم نور هم خوب عمل می‌کند. اما شیائومی می 8 از اسکنر انگشت فیزیکی هم بهره می‌برد. این اسکنر در بخش میانی قاب پشت گوشی نصب شده و طراحی دایره‌ای شکل دارد. در بررسی می 8 شیائومی مشخص شد که سرعت و کیفیت عملکرد اسکنر فیزیکی گوشی هم مطلوب است و می‌توان از آن به عنوان یک ویژگی قابل اعتماد برای آنلاک نمایشگر موبایل استفاده کرد. گوشی شیائومی می 8 در رنگ های مشکی، سفید، قرمز و آبی روانه بازار شده و تمام رنگ های آن دارای بدنه‌ای براق، زیبا و چشم نواز هستند.

 

نقد و بررسی می 8 شیائومی (Xiaomi Mi 8)

 

وقتی از نمای پشت به گوشی Mi 8 نگاه کنید براق بودن بدنه آن کاملا برایتان قابل درک خواهد شد. جنس شیشه قاب گوشی از گوریلاگلس 5 است و مقاومت خوبی در برابر تماس با اشیای نوک تیز دارد، اما با این حال توصیه می‌کنیم حتما از یک قاب یا گارد موبایل برای محافظت از بدنه گوشی استفاده کنید. دوربین اصلی و دوگانه دستگاه در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت آن به صورت عمودی نصب شده و تقریبا در وسط قاب پشت گوشی هم اسکنر انگشت دایره‌ای شکل آن دیده می‌شود. به طور کلی می‌توان از این بخش نقد و بررسی می 8 شیائومی اینطور نتیجه‌گیری کرد که دستگاه سبک طراحی و ظاهر خیلی خاص و نوآورانه‌ای ندارد اما از کیفیت ساخت خوبی بهره می‌برد. اگرچه به عقیده ما خلا ضد آب بودن هم در طراحی این گوشی به چشم می‌خورد که مطمئنا شیائومی به دلیل کاهش هزینه تولید از ارائه آن چشم پوشی کرده است.

 

 نقد و بررسی می 8 شیائومی (Xiaomi Mi 8): صفحه نمایش

 شیائومی از یک پنل سوپر آمولد (Super AMOLED) و 6.21 اینچی به عنوان صفحه نمایش گوشی می 8 استفاده کرده است. صفحه نمایش این گوشی رزولوشن 2248 در 1080 پیکسل را ارائه کرده و بدین ترتیب تراکم آن به چیزی در حدود 402 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که مقدار کاملا مناسب و قابل قبولی برای نمایشگر گوشی با ابعاد 6.21 اینچ خواهد بود. همانطور که در بخش قبل هم اشاره کردیم روی صفحه نمایش این گوشی با شیشه گوریلاگلس 5 پوشانده شده و بدین ترتیب از آن در برابر تماس با اشیای نوک تیز و خط و خش محافظت می‌شود. البته در بررسی می 8 شیائومی مشخص شد که تماس با ذراتی مثل ماسه و گرد و غبار های خیلی کوچک می‌تواند منجر به ایجاد خط و خش روی نمایشگر دستگاه شود، بنابراین توصیه داریم حتما روی صفحه نمایش گوشی گلس محافظ ال سی دی نصب کنید.

 

نقد و بررسی می 8 شیائومی (Xiaomi Mi 8)

 

صفحه نمایش سوپر آمولد گوشی Mi 8 از قابلیت DCI-P3 و HDR10 پشتیبانی می‌کند که استانداردهایی جهت بهبود کیفیت نمایش محتوا و شادابی تصویر هستند. نمایشگر گوشی حاشیه های بسیار باریکی دارد و بدین سبب چیزی در حدود 83.8 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را به خود اختصاص داده است. در لبه فوقانی صفحه نمایش گوشی هم زائده مشکلی رنگ و باریکی دیده می‌شود لنز دوربین سلفی و سنسور های جلوی دستگاه در آن قسمت نصب شده‌اند. اما کیفیت نمایش محتوا بر روی ال سی دی شیائومی می 8 چطور است؟ در بررسی این گوشی مشخص شد که صفحه نمایش آن واقعا کیفیت مطلوبی دارد و محتوایی که روی آن به تصویر کشیده می‌شود شارپ و شادابی است. تفکیک پذیری خوب رنگ ها، شارپنس مطلوب، کنتراست خوب و شادابی مناسب از ویژگی های خوب صفحه نمایش سوپر آمولد گوشی Mi 8 هستند.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه Redmi K20 Pro با گلکسی A70: سامسونگ یا شیائومی؟

برای استفاده بهتر از صفحه نمایش گوشی Xiaomi Mi 8 در محیط های تاریک و برای مطالعه کردن حالت اختصاصی تحت عنوان Reading Mode در آن ارائه شده که منجر به ارائه تصویری گرم تر جهت جلوگیری از خستگی چشم می‌شود. صفحه نمایش گوشی می 8 از نظر اندازه بلند طراحی شده و نسبت تصویر 18.7 به 9 را ارائه می‌کند که این مسئله با دقت کردن به نمایشگر دستگاه قابل درک است. اما کیفیت عملکرد نمایشگر گوشی از نظر روشنایی چطور است؟ در بررسی می 8 شیائومی مشخص شد که صفحه نمایش آن به لطف بهره‌مندی از پنل سوپر آمولد توان تولید روشنایی خوبی دارد. بدین سبب با تنظیم شدت روشنایی صفحه نمایش بر روی 80 درصد به راحتی می‌توانید در محیط های باز و تحت تابش نور بدون مشکل محتوای روی آن را ببینید و با گوشی در تعامل باشید. بنابراین در یک جمع‌بندی کلی می‌توان اینطور گفت که صفحه نمایش گوشی Mi 8 شیائومی یکی از ویژگی های مثبت اصلی آن را در بر می‌گیرد چون از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.

 

 نقد و بررسی می 8 شیائومی (Xiaomi Mi 8): سیستم عامل و بستر نرم افزاری

 با توجه به اینکه گوشی شیائومی Mi 8 در ماه می سال 2018 معرفی شده جای تعجبی ندارد که اندروید 8.1 اوریو به طور پیش فرض بر روی آن نصب باشد. اما خوشبختانه آپدیت اندروید 9 پای با رابط کاربری MIUI 10.1 برای این گوشی منتشر شده و کاربران هم اکنون قادر به دانلود و نصب این آپدیت هستند. اما در هر صورت ما در بررسی می 8 شیائومی از همان سیستم عامل پیش فرض نصب شده روی گوشی استفاده کردیم. واقعیت موضوع این است که رابط کاربری MUI 10.1 مجموعه‌ای از ویژگی های مختلف و قابلیت های شخصی سازی کاربردی را ارائه می‌کند و از این نظر یک رابط مطلوب است اما از نظر بهینه بودن جای پیشرفت زیادی دارد و آنقدرها که باید بهینه نیست. قابلیت های شخصی سازی مثل امکان حذف سه دکمه مجازی لبه زیرین صفحه نمایش و استفاده از دستگاه در حالت فول اسکرین (تمام صفحه)، امکان نصب دو نسخه از هر اپلیکیشن یا اصطلاحا کلون کردن برنامه ها و غیره در رابط MUI 10.1 ارائه شده‌اند و از ویژگی های کاربردی آن هستند.

 

نقد و بررسی می 8 شیائومی (Xiaomi Mi 8)

 

حالت Reading Mode هم امکان کاهش نور آبی نمایشگر برای مطالعه بهتر را فراهم می‌کند. این قابلیت امکان زمانبندی هم دارد و می‌توان حالتی برای آن در نظر گرفت که به طور خودکار فعال و غیر فعال شود. متاسفانه تعداد اپلیکیشن های پیش فرضی که روی گوشی می 8 شیائومی نصب هستند زیاد است و شاید خیلی از این برنامه ها هیچوقت توسط شما مورد استفاده قرار نگیرند. مسئله بعدی که به عقیده ما خیلی در رابط گوشی می 8 جالب نیست مربوط به چینش گزینه های منوی تنظیمات می‌شود که به نظر کمی سردرگم کننده هستند. البته با کمی استفاده از گوشی و آشنایی بیشتر با رابط آن، چینش منوی تنظیمات هم برایتان قابل درک‌تر خواهد شد. اما سرعت عملکرد رابط و بستر نرم افزاری گوشی چگونه است؟ در بررسی می 8 شیائومی مشخص شد که سرعت عملکرد بستر نرم افزاری گوشی مطلوب است و اپلیکیشن هایی مثل تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و غیره به راحتی در آن نصب و اجرا می‌شوند. بنابراین در استفاده روزمره از گوشی و انجام کارهایی مثل وبگردی، برقراری تماس، ارسال و دریافت پیامک، مشاهده ویدیو های یوتیوب و غیره با گوشی Mi 8 به هیچ مشکلی بر نخواهید خورد و بستر نرم افزاری آن به خوبی نیازهای اصلی هر کاربری را برطرف می‌کند.

 

 نقد و بررسی می 8 شیائومی (Xiaomi Mi 8): پردازنده، رم و حافظه داخلی

گوشی شیائومی Mi 8 از تراشه اسنپدراگون 845 کوالکام بهره می‌برد که تقریبا قدرتمندترین تراشه فعلی شرکت کوالکام است. این تراشه فوق‌العاده از یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای بهره می‌برد و طی فرآیند 10 نانومتری تولید شده است. چهار هسته پردازشگر مرکزی آن از نوع Kyro 385 Silver با فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز هستند و چهار هسته دیگر آن از نوع Kyro 385 Gold با فرکانس کاری 2.8 گیگاهرتز در نظر گرفته شده‌اند. پردازنده گرافیکی Adreno 630 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد. بنابراین کاملا مشخص است که گوشی می 8 شیائومی به تراشه‌ای قدرتمند تجهیز شده و احتمالا قدرت عملکرد عالی دارد. گوشی مذکور از نظر رم در دو نسخه 6 و 8 گیگابایتی عرضه شده و دستگاه از نظر حافظه داخلی شامل سه نسخه 64، 128 و 1256 گیگابایتی می‌شود که امکان ارتقاء این فضای ذخیره سازی با نصب حافظه جانبی وجود ندارد. بنابراین نمی‌توانید با اتصال رم میکرو اس دی (Micro SD) فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه را افزایش دهید.

 

نقد و بررسی می 8 شیائومی (Xiaomi Mi 8)

 

اما برای درک بهتر پتانسیل عملکردی گوشی Mi 8 بهتر است به بررسی عملی آن بپردازیم. بدین منظور ما سه بازی پابجی موبایل (PUBG Mobile)، اسفالت 9 لجندز (Asphalt 9 Legends) و Dead Trigger 2 را روی آن نصب و هر یک را برای مدت زمان 10 دقیقه و به طور پشت سر هم در گوشی اجرا کردیم و سپس از بازی ها خارج و مابین اپلیکیشن های اخیر (Recent Apps) جهش هایی داشتیم تا سرعت عملکرد رم دستگاه قابل درک باشد. لازم به ذکر است که در بررسی می 8 شیائومی از نسخه مجهز به رم 6 و حافظه داخلی 128 گیگابایتی آن استفاده به عمل آمد. نتیجه بررسی نشان داد که گوشی Xiaomi Mi 8 واقعا از نظر قدرت عملکرد یک گوشی با کیفیت است و پتانسیل بالایی در اجرای بازی های سنگین و HD اندرویدی دارد. هر سه بازی نام برده شده بدون مشکل در گوشی اجرا شدند و جهش مابین اپلیکیشن های اخیر بعد از اجرای سه بازی هم با سرعت کاملا مطلوبی انجام شد. بنابراین گوشی Mi 8 به خوبی می‌تواند نیازهای روزمره یک کاربر حرفه‌ای و علاقمند به گیم های موبایل را برطرف سازد. به عقیده ما با توجه به قیمتی که گوشی شیائومی Mi 8 دارد، پتانسیل پردازشی آن فوق‌العاده است و این موضوع اصلی ترین ویژگی مثبت دستگاه خواهد بود.

 

 نقد و بررسی می 8 شیائومی (Xiaomi Mi 8): دوربین اصلی و سلفی

 دوربین اصلی گوشی Mi 8 شیائومی از دو لنز 12 مگاپیکسلی تشکیل شده که به ترتیب دیافراگم F/1.8 و F/2.4 دارند و از نوع واید (Wide) و تله‌فتو (Telephoto) هستند. دوربین اصلی گوشی از قابلیت های مثل فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، تثبیت اپتیکال تصویر 4 محوره (4-axis OIS)، زوم اپتیکال 2x، عکسبرداری پانوراما، عکسبرداری پرتره، HDR و ضبط ویدئو های 4k با فریم ریت 30 و 60 فریم در هر ثانیه پشتیبانی به عمل می‌آورد. ضمنا برای دوربین اصلی گوشی یک چراغ فلش LED دوگانه هم در نظر گرفته شده است که در برخی مواقع می‌توان از آن برای بهبود وضعیت نور محیط استفاده کرد. اما کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی در محیط های مختلف چطور است؟ در بررسی می 8 شیائومی مشخص شد که دوربین اصلی گوشی در محیط های با نور مناسب عملکرد عالی دارد و با آن می‌توان عکس های خوبی ضبط کرد. در محیط های کم نور و بسته کیفیت عکس ها کمی افت می‌کند اما با این حال در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

 

نقد و بررسی می 8 شیائومی (Xiaomi Mi 8)

 

عکس های پرتره خوبی هم با دوربین اصلی Mi 8 شیائومی قابل ضبط هستند و دقت تفکیک لبه های سوژه در عکس های پرتره توسط دوربین گوشی مطلوب است. اما با وجود تمام این موارد به عقیده ما دوربین اصلی Xiaomi Mi 8 می‌توانست بهتر از این هم باشد و آنقدری با کیفیت نیست که شما را شگفت زده کند یا توان رقابت با دوربین گوشی هایی مثل آیفون X را داشته باشد. بنابراین دوربین اصلی گوشی کیفیت خوبی دارد اما فوق‌العاده نیست. در سمت مقابل دوربین سلفی این گوشی از یک لنز 20 مگاپیکسلی تشکیل شده که دیافراگم F/2.0 دارد. دوربین سلفی این گوشی هم مثل دوربین اصلی در محیط های با نور خوب قادر به ضبط عکس های زیبا و با کیفیتی خواهد بود اما در محیط های با نور کم با افت کیفیت نسبی مواجه می‌شود. پس به طور کلی می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که گوشی شیائومی Mi 8 از نظر دوربین وضعیت خوبی دارد و به نوعی کیفیت آن هم کمی فراتر از قیمت دستگاه خواهد بود اما انتظار نداشته باشید که عملکرد دوربین گوشی شما را شگفت زده کند.

 

 نقد و بررسی می 8 شیائومی (Xiaomi Mi 8): باتری و شارژدهی

 در آخرین بخش نقد و بررسی می 8 شیائومی در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری که برای تامین انرژی مورد نیاز این اسمارتفون بکار رفته یک باتری لیتیوم پلیمری 3400 میلی آمپر ساعتی خواهد بود. شاید تصور کنید که باتری 3400 میلی آمپر ساعتی خیلی نمی‌تواند بازده خوبی در گوشی می 8 داشته باشد، اما در عمل اینطور نیست و نتیجه بررسی ما نشان داده که باتری این اسمارتفون با یک مرتبه شارژ به خوبی تا 1.5 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین می‌کند. شاید بعد از 1 الی 2 ماه استفاده از گوشی به تدریج قدرت شارژدهی آن کاهش یافته و دوام هر سیکل شارژ باتری دستگاه به یک روز برسد. البته طبیعتا نحوه استفاده کاربر از گوشی هم مستقیما بر روی مقدار شارژدهی باتری تاثیر می‌گذارد و ما شرایط استاندارد و عادی را برای تعیین قدرت شارژدهی باتری گوشی در نظر گرفتیم.

حالا وقتشه! اینو بخون روش‌های افزایش عمر باتری گوشی هوشمند

اگر خیلی علاقمند بازی های اندرویدی سنگین باشید و این بازی ها را برای مدت زمان طولانی در گوشی اجرا کنید، طبیعتا سرعت خالی شدن شارژ باتری افزایش می‌یابد. در اینگونه مواقع ممکن است حتی در کمتر از یک روز هم شارژ باتری گوشی خالی شود. بنابراین اگر می‌گوییم باتری 3400 میلی آمپر ساعتی گوشی می 8 با یک مرتبه شارژ تقریبا 1.5 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین می‌کند، منظورمان در شرایط عادی و استفاده نرمال است. اما شارژ مجدد باتری گوشی چقدر زمان می‌برد؟ خوشبختانه شیائومی Mi 8 از قابلیت شارژ سریع 4 (Quick Charge 4.0) پشتیبانی می‌کند و بدین ترتیب از یک شارژر فابریک 18 واتی بهره می‌برد. شارژ مجدد باتری این گوشی با استفاده از شارژ مذکور تقریبا ظرف 60 دقیقه قابل انجام خواهد بود و این مسئله هم از ویژگی های بسیار خوب گوشی می 8 است.

 

نقد و بررسی می 8 شیائومی (Xiaomi Mi 8)

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی می 8 شیائومی (Xiaomi Mi 8) پرداختیم. این گوشی یکی از پرفروش ترین گوشی های فعلی شرکت شیائومی است که مجموعه‌ای از ویژگی های خوب را در یک پکیج مقرون به صرفه ارائه می‌کند. شاید مهمترین و اصلی ترین ویژگی مثبت آن مربوط به بهره‌مندی از تراشه اسنپدراگون 845 و رم 6/8 گیگابایتی باشد. از دیگر ویژگی های مثبت دستگاه می‌توان به مواردی همچون صفحه نمایش با کیفیت، ظاهر به روز، دوربین خوب، باتری مناسب و غیره اشاره داشت. اصلی ترین ویژگی های مثبت و منفی این اسمارتفون در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مجزا مشخص شده‌اند. اگر به دنبال خرید یک گوشی اندرویدی خوش قیمت ، خوش ساخت و قدرتمند هستید، شیائومی Mi 8 می‌تواند گزینه خرید خوبی باشد.

 

نقاط قوت:

  • ظاهر زیبا و به روز
  • پشتیبانی از قابلیت تشخیص چهره با کیفیت
  • صفحه نمایش با کیفیت
  • دوربین خوب
  • پردازنده و رم مناسب
  • شارژدهی خوب باتری
  • سرعت شارژ مناسب باتری
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • عدم پشتیبانی از استاندارد ضد آب