نقد و بررسی شیائومی می پلی (Mi Play): زیبا و خوش قیمت

نقد و بررسی 20 فروردین 1398 علی مظفری

نقد و بررسی شیائومی می پلی (Mi Play): زیبا و خوش قیمت

شاید تصور کنید با بودجه‌ای محدود قادر به خرید یک گوشی با کیفیت، زیبا و مناسب نخواهید بود اما در دنیای گوشی های اندرویدی جایی برای این ادعا وجود ندارد! یکی از گوشی های خوش قیمت و زیبایی که با صرف هزینه محدودی قادر به خریدش هستید، شیائومی می پلی است. در ادامه این مطلب به نقد و بررسی شیائومی می پلی (Mi Play) می‌پردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن خواهیم داشت.

 

مقدمه

شیائومی استاد تولید و عرضه گوشی های خوش قیمت و با کیفیت است و به همین دلیل توانسته طی چند سال اخیر شد چشمگیری داشته باشد و به یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین برندهای چینی تولید کننده موبایل تبدیل شود. شیائومی از آن دسته کمپانی های چینی است که به تدریج در حال پا نهادن به بازارهای جهانی بوده و به خوبی می‌داند که برای موفقیت بیشتر در بازارهای جهانی، عرضه گوشی های خوش قیمت و با کیفیت تا چه حد می‌توانند به آن کمک کند! در ماه دسامبر (December) سال 2018 این کمپانی چینی یکی از جدیدترین گوشی های میان رده و مقرون به صرفه خودش را با نام اختصاصی Xiaomi Mi Play (شیائومی می پلی) معرفی کرد.

قیمت شیائومی می پلی در مقایسه با قیمت خیلی از گوشی های هم رده خودش مقرون به صرفه‌تر بوده و دستگاه از ظاهری زیبا و شیک و سخت افزاری مناسب بهره می‌برد. از همین رو این اسمارتفون (smartphone) می‌تواند گزینه خرید عالی برای هر کاربری باشد که می‌خواهد با صرف هزینه‌ای محدود یک گوشی اندرویدی میان رده، زیبا و با کیفیت داشته باشد. اما شیائومی Mi Play چه نقاط قوت و ضعفی دارد و آیا خرید آن برای شما انتخاب مناسبی است؟ برای پاسخگویی به این سوال باید نیازها و انتظاراتی که از یک گوشی دارید را با ویژگی های و توانایی های می پلی شیائومی مقایسه کنید. ما در این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی شیائومی می پلی بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را برایتان مشخص کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

نقد و بررسی شیائومی می پلی (Mi Play): طراحی و ظاهر

با توجه به اینکه گوشی می پلی شیائومی یک اسمارتفون مقرون به صرفه است، احتمالا اغلب شما تصور می‌کنید که قاب پشت و جلوی آن از پلاستیک ساخته شده، کیفیت ندارد و فقط با ترفندهای خاص براق جلوه می‌دهند! اما باید بدانید که اینطور نیست و برخلاف انتظارها، قاب شیائومی Mi Play به طور کامل از شیشه ساخته شده و کیفیت بسیار مطلوبی دارد. گوشی از نظر تنوع رنگی در سه رنگ قرمز، آبی و مشکی عرضه شده و هر سه رنگ آن براق، شیک و زیبا به نظر می‌رسند. وقتی از نمای پشت به قاب این گوشی نگاه کنید به خوبی متوجه منظور ما خواهید شد. قاب پشت این گوشی واقعا شبیه به گوشی های مقرون به صرفه و میان رده طراحی نشده و کاملا از المان ها و سبک طراحی اسمارتفون های مدرن و گران قیمت بهره می‌برد. در لبه فوقانی و سمت چپ قاب پشت این گوشی دوربین اصلی و دوگانه آن نصب است و تقریبا در وسط قاب پشت آن هم اسکنر انگشت دایره‌ای شکل دستگاه وجود دارد.

 

بررسی شیائومی می پلی

 

اسکنر انگشت گوشی می پلی شیائومی در ابتدا عملکرد روان و قابل اعتمادی دارد اما به مرور ممکن است اختلال هایی که عملکرد آن به وجود آید و دقت و سرعت عمل اسکنر کمی متزلزل شود. لازم به اشاره است که دوربین سلفی شیائومی می پلی هم از قابلیت تشخیص چهره و قفل‌گشایی از نمایشگر پشتیبانی می‌کند اما ویژگی مذکور در گوشی Mi Play مبتنی بر مقایسه عکس خواهد بود و شامل تکنولوژی پیشرفته‌ای نمی‌شود، پس نمی‌توانید خیلی روی قابلیت تشخیص چهره گوشی برای آنلاک صفحه نمایش حساب باز کنید. اگر به دو به سمت راست و چپ قاب شیائومی می پلی با دقت نگاه کنید متوجه خواهید شد که انحنای خاصی در این دو بخش وجود دارد که علاوه بر افزایش زیبایی دستگاه منجر به خوش دست‌تر شدن آن هم می‌شوند. اگرچه قاب پشت دستگاه شیشه‌ای است اما مقاومت خیلی بالایی در قبال تماس با اشیای تیز ندارد و متاسفانه خیلی زود بر روی آن خط و خش ایجاد می‌شود. پس توصیه می‌کنیم برای محافظت از قاب پشت شیشه‌ای شیائومی می پلی حتما از یک گارد موبایل استفاده کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی Mi 9T Pro : زیبا، خوش دست و با کیفیت

بدنه این گوشی ابعاد 7.8 در 71.9 در 147.8 میلیمتری را ارائه کرده و وزن آن به چیزی در حدود 150 گرم می‌رسد. پس شیائومی Mi Play یک گوشی سبک بوده و از نظر اندازه هم وضعیت متعادلی دارد. این گوشی از نصب همزمان دو سیم کارت هم پشتیبانی می‌کند. وقتی از نمای رو به رو به گوشی می پلی شیائومی نگاه کنید، صفحه نمایش بدون حاشیه آن توجهتان را جلب خواهد کرد. صفحه نمایش این گوشی شاید زیاد بزرگ نباشد اما حاشیه های باریکی دارد و تقریبا چیزی در حدود 80.1 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را احاطه می‌کند. بدین سبب ظاهری شیک، زیبا و مدرن برای پنل جلوی آن به وجود آمده است. اگر به لبه فوقانی صفحه نمایش شیائومی می پلی دقت کنید متوجه خواهید شد که یک زائده دایره‌ای شکل در این قسمت برای نصب لنز دوربین سلفی گوشی وجود دارد که این سبک طراحی در نمایشگر بدون حاشیه خیلی از گوشی های امروزی پیاده‌سازی شده است.

 

بررسی شیائومی می پلی

 

وقتی گوشی Mi Play شیائومی را در دست می‌گیرید واقعا حس و حال در دست گرفتن یک گوشی 2 یا 3 میلیون تومانی را نخواهید داشت. گوشی از نظر سبک طراحی و ظاهر واقعا به روز و با کیفیت طراحی شده و این ویژگی یکی از اصلی ترین نقاط قوت آن است. بنابراین اگر به ظاهر و سبک طراحی گوشی اهمیت می‌دهید، مطمئنا شیائومی Mi Play می‌تواند یکی از گزینه های خرید خوب پیش رویتان باشد.

 

نقد و بررسی شیائومی می پلی (Mi Play): صفحه نمایش

در این بخش از نقد و بررسی شیائومی می پلی در رابطه با صفحه نمایش این اسمارتفون و کیفیت عملکردش صحبت می‌کنیم. شرکت شیائومی یک نمایشگر 5.84 اینچی و نوع IPS LCD را در Mi Play بکار برده که حاشیه های بسیار باریکی دارد و همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، چیزی در حدود 80.1 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد. رزولوشن صفحه نمایش آن 2280 در 1080 پیکسل یا اصطلاحا فول اچ دی پلاس در نظر گرفته شده و بدین ترتیب تراکم پیکسلی در حدود 432 پیکسل در هر اینچ برای نمایشگر گوشی به ارمغان آورده می‌شود که تراکم پیکسلی کاملا مناسب و خوبی برای یک گوشی میان رده است. نسبت تصویر 19 به 9 هم توسط صفحه نمایش گوشی شیائومی می پلی ارائه می‌شود. نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم مربوط به الزام نصب گلس محافظ ال سی دی بر روی نمایشگر این گوشی می‌شود. متاسفانه در صورتی که به این موضوع توجه نکنید، ممکن است خیلی زود روی نمایشگر گوشی شما خط و خش های آزاردهنده‌ای به وجود آید. اما کیفیت عملکرد صفحه نمایش Mi Play شیائومی چگونه است؟

 

بررسی شیائومی می پلی

 

در بررسی شیائومی می پلی مشخص شد که صفحه نمایش این گوشی کیفیت خوبی دارد اما نمی‌توان گفت که نمایشگر دستگاه فوق‌العاده عمل می‌کند! وضوح تصویر صفحه نمایش گوشی خوب است اما کنتراست خیلی عالی توسط آن ارائه نشده و این امر سبب می‌شود که تفکیک‌پذیری رنگ ها در آن با کیفیت خیلی بالایی انجام نگیرد. با این حال زمانی که به محتوای روی صفحه نمایش گوشی نگاه کنید، به دلیل وضوح خوب و جزئیات مناسب تصویر از آن لذت خواهید برد و مسئله کنتراست موضوعی خواهد بود که فقط با نگاه ریزبینانه متوجه آن می‌شوید. نمایشگر شیائومی می پلی از نظر شارپنس و طراوت هم وضعیت معمولی دارد و نمی‌توان مدعی شد که خیلی شارپ است. توان تولید روشنایی صفحه نمایش گوشی هم معمولی بوده و برای اینکه بتوانید در محیط های باز و تحت تابش نور از آن استفاده کنید باید شدت روشنایی نمایشگر حداقل بر روی 90 درصد تنظیم شود. به طور کلی باید گفت که صفحه نمایش شیائومی Mi Play کیفیتی در حد قیمت دستگاه را ارائه می‌کند و علیرغم رزولوشن و تراکم پیکسلی خوبی که دارد، فراتر از انتظارات ظاهر نمی‌شود.

 

نقد و بررسی شیائومی می پلی (Mi Play): سیستم عامل و رابط کاربری

سیستم عاملی که به طور پیش فرض روی گوشی Mi Play شیائومی نصب است، اندروید 9 پای خواهد بود. بنابراین گوشی از جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید (در زمان تدوین این مطلب) بهره می‌برد. ضمن اینکه رابط کاربری MIUI هم بر روی آن نصب و راه‌اندازی شده است. رابط کاربری MIUI احتمالا برای خیلی از کاربران یک رابط نه چندان آشنا خواهد بود چون کمتر کاربری وجود دارد که سابقه استفاده از گوشی های برند شیائومی و رابط کاربری اختصاصی آن را داشته باشد. به عقیده ما ماهیت رابط کاربری MIUI شبیه به رابط EMUI هوآوی است چون قابلیت های زیادی در این رابط ارائه شده اما به بهینه‌سازی آن خیلی توجهی نشده است و این امر سبب گشته رابط گوشی سنگین باشد و بخش زیادی از حافظه داخلی و منابعی مثل رم دستگاه را اشغال کند.

زمانی که در منوهای مختلف گوشی شیائومی می پلی پرسه می‌زنید با لگ و تاخیری رو به رو نخواهید شد و گوشی و رابط کاربری آن عملکرد روانی دارد. خوشبختانه اغلب اپلیکیشن هایی که به طور پیش فرض روی دستگاه نصب هستند قابل حذف یا حداقل غیرفعالسازی خواهند بود. در منوی تنظیمات گوشی Mi Play گزینه های متعددی ارائه شده‌اند که هر یک به نحوی امکان شخصی سازی بخش هایی از رابط دستگاه را فراهم می‌کنند. ارائه قابلیت های شخصی سازی زیاد در MIUI از ویژگی های مثبت آن است اما متاسفانه زیاد بودن این ویژگی ها منجر به سنگین شدن رابط گوشی و همچنین سردرگم‌ کننده شدن منوی تنظیمات آن شده است. با این حال تا زمانی که دستگاه و به ویژه حافظه داخلی آن تحت فشار قرار نگیرند، رابط گوشی عملکرد روان و سلیسی خواهد داشت اما اگر حافظه داخلی دستگاه رو به پر شدن سوق پیدا کند، ممکن است لگ و تاخیرهایی هم در بستر نرم افزاری دستگاه ایجاد گردد.

 

بررسی شیائومی می پلی

 

پس به طور کلی باید گفت که رابط کاربری MIUI شیائومی یک رابط شلوغ و مملو از ویژگی های کاربردی است اما چندان بهینه طراحی نشده و برای آنالیز بی‌وقفه آن همیشه بخشی از منابع دستگاه نظیر حافظه رم مصرف می‌شوند. ضمنا بهره‌مندی از اندروید 9 پای از ویژگی های مثبت بستر نرم افزاری شیائومی می پلی است و پیش‌بینی ‌می‌کنیم آپدیت های بعدی اندروید هم برای این گوشی منتشر شود و به صورت OTA قابل دانلود نصب باشد.

 

نقد و بررسی شیائومی می پلی (Mi Play): پردازنده، رم و حافظه داخلی

بی‌شک یکی از مهمترین بخش های نقد و بررسی شیائومی می پلی مربوط به پتانسیل پردازشی و دقت عملکرد دستگاه می‌شود. گوشی Mi Play از تراشه خیلی قدرتمندی بهره نمی‌برد و تراشه Helio P35 شرکت مدیاتک در آن بکار رفته است. این تراشه طی فرآیند 12 نانومتری تولید شده و محصول اواخر سال 2016 مدیاتک به شمار می‌رود، بنابراین کاملا مشخص است که نباید از آن انتظار زیادی داشته باشیم. پردازنده مرکزی این تراشه هسته‌ای بوده و هر هشت هسته آن از نوع Cortex-A53 هستند. چهار هسته پردازشگر آن فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتزی دارند و چهار هسته دیگر فرکانس 2.3 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی PowerVR GE8320 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد. گوشی Mi Play شیائومی از رم 4 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی بهره می‌برد و از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی می‌کند. بدین سبب می‌توانید با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه را تا سقف 256 گیگابایت افزایش دهید.

حالا وقتشه! اینو بخون بهترین گوشی های میان رده و خوش قیمت 2019

در حین استفاده عادی از گوشی شیائومی Mi Play و انجام کارهای روزمره‌ای همچون استفاده از تلگرام، اینستاگرام، واتساپ، ارسال و دریافت پیامک، تماشای فیلم، وبگردی و غیره با هیچ مشکل یا تاخیری رو به رو نخواهید شد و در این شرایط گوشی عملکرد کاملا مطلوبی خواهد داشت. اما آیا امکان نصب و اجرای بازی های سنگین و HD هم در شیائومی می پلی وجود دارد؟ برای بررسی شیائومی می پلی ما بازی پابجی را در این گوشی نصب و اجرا کردیم. با توجه به اینکه گوشی یک گوشی مقرون به صرفه و میان رده است، تنظیمات گرافیکی بازی را روی حالت متوسط قرار دادیم و وارد بازی شدیم. با گذشت چیزی در حدود 5 دقیقه افت فریم و تاخیرهایی در عملکرد دستگاه مشاهده و شدت آن ها با ادامه دادن بازی بیشتر از قبل شد. بنابراین کاملا مشخص است که گوشی شیائومی Mi Play برای انجام بازی های HD و سنگین اندرویدی خیلی گزینه مناسبی نیست و بیشتر باید به عنوان گوشی روی آن حساب باز کرد که برای انجام کارهای روزمره بازده مطلوبی دارد.

 

بررسی شیائومی می پلی

 

یکی دیگر از موضوعاتی که مستقیما روی سرعت عملکرد گوشی تاثیر می‌گذارد مربوط به مقدار اطلاعاتی می‌شود که روی حافظه گوشی ذخیره می‌کنید. سعی کنید تا حد امکان از پر شدن حافظه داخلی گوشی Mi Play جلوگیری نمایید چون پر شدن حافظه این گوشی می‌تواند در عملکرد آن لگ و تاخیرهایی را به وجود آورد. استفاده از حافظه جانبی برای جلوگیری از بروز این مشکل می‌تواند راه حل مناسبی باشد اما مراقب باشید که حجم اطلاعات ذخیره شده در دستگاه و حافظه اس دی آن خیلی زیاد نشود، چون این مسئله هم ممکن است به ایجاد لگ و تاخیر در عملکرد دستگاه منجر گردد.

 

نقد و بررسی شیائومی می پلی (Mi Play): دوربین اصلی و سلفی

یکی دیگر از بخش های مهم نقد و بررسی شیائومی می پلی مربوط به دوربین آن می‌شود. دوربین اصلی این گوشی از دو لنز 12 و 2 مگاپیکسلی تشکیل شده است. لنز دوربین 12 مگاپیکسلی آن دیافراگم F/2.2 دارد و از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) پشتیبانی می‌کند اما لنز دوربین 2 مگاپیکسلی مذکور از نوع عمقی است و برای عکسبرداری با پس زمینه تار یا اصطلاحا پرتره (Portrait) در گوشی نصب شده است. قابلیت های دیگری مثل عکسبرداری پانوراما، HDR و فیلمبرداری با وضوح فول اچ دی (Full HD) هم توسط دوربین اصلی گوشی می پلی شیائومی پشتیبانی می‌شود. ضمنا یک چراغ فلش LED هم برای دوربین اصلی این اسمارتفون در نظر گرفت شده است. اما دوربین اصلی این گوشی تا چه اندازه می‌تواند در ضبط عکس های با کیفیت موفق عمل کند؟

حالا وقتشه! اینو بخون بهترین ترفند ها برای گرفتن عکس سلفی بهتر

در بررسی شیائومی می پلی مشخص شد که دوربین اصلی دستگاه در محیط های با نور مناسب عکس های نسبتا خوبی را ضبط خواهد کرد اما کیفیت این عکس ها به قدری زیاد نیستند که عملکرد خوب دوربین اصلی را از نقاط قوت آن محسوب کنیم. متاسفانه در محیط های با نور کم، کیفیت ضبط عکس با دوربین اصلی و دوگانه گوشی می پلی افت زیادی پیدا می‌کند و این مسئله جالب توجه نیست. عکسبرداری در حالت پرتره یا بوکه (با پس زمینه تار) توسط دوربین اصلی گوشی شیائومی می پلی با کیفیت مطلوبی انجام می‌شود و شاید در این حالت بهترین بازده از دوربین دستگاه قابل دریافت باشد. بنابراین خیلی نباید روی کیفیت عملکرد دوربین اصلی و دوگانه گوشی Mi Play شیائومی حساب ویژه‌ای باز کنید. دوربین اصلی این گوشی کیفیت معمولی دارد و به اندازه قیمتی که برای خرید گوشی پرداخت شده کارایی ارائه خواهد کرد.

 

بررسی شیائومی می پلی

 

در سمت دیگر دوربین سلفی گوشی Mi Play شیائومی از یک لنز 8 مگاپیکسلی تشکیل شده که از قابلیت HDR پشتیبانی به عمل می‌آورد. با دوربین سلفی این گوشی قادر به ضبط عکس های سلفی با پس زمینه تار (پرتره) هم خواهید بود و این موضوع از ویژگی های خوب دوربین سلفی دستگاه به شمار می‌رود. در بررسی شیائومی می پلی مشخص شد که دوربین سلفی آن عملکرد معمولی دارد و بهتر است روی آن حساب ویژه‌ای باز نشود. با دوربین سلفی این گوشی در محیط های با نور خوب می‌توانید عکس های مناسبی ضبط کنید که برای اشترک گذاری در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام مناسب خواهند بود، اما نباید انتظار بیشتری از دوربین سلفی گوشی داشته باشید. پس در یک جمع‌بندی باید گفت که دوربین اصلی و سلفی گوشی شیائومی Mi Play به اندازه قیمت گوشی کیفیت و کارایی ارائه می‌کنند و نباید خیلی انتظار فراتری از آن داشته باشید.

 

نقد و بررسی شیائومی می پلی (Mi Play): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله نقد و بررسی شیائومی می پلی در رابطه با باتری این گوشی، قدرت شارژدهی و همچنین سرعت شارژ مجدد آن صحبت می‌کنیم. باتری که در قلب گوشی Mi Play بکار رفته از نوع لیتیوم یونی بوده و ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعتی دارد. با توجه به مشخصات فنی این گوشی و ظرفیت باتری آن انتظار داریم که توان شارژدهی معمولی توسط باتری دستگاه ارائه شود. در بررسی شیائومی می پلی مشخص شد که باتری آن با یک بار شارژ می‌تواند تقریبا 1 روز کامل انرژی مورد نیاز دستگاه را برای یک کاربر معمولی را تامین کند. طبیعتا اگر میزان استفاده شما از گوشی کمتر از حالت میانگین و نرمال باشد، باتری دستگاه قدرت شارژدهی بیشتری هم خواهد داشت و اگر میزان استفاده شما از گوشی بیشتر از حالت عادی باشد و به ویژه از آن برای بازی کردن استفاده کنید، سرعت خالی شدن شارژ باتری دستگاه هم افزایش پیدا می‌کند.

 

بررسی شیائومی می پلی

 

گوشی شیائومی Mi Play از قابلیت شارژ سریع خاصی پشتیبانی به عمل می‌آورد که در بررسی ما خیلی روی سرعت شارژ باتری تاثیرگذار نبود. مدت زمانی که برای فول شارژ شدن باتری این گوشی به ثبت رسید چیزی در حدود 100 دقیقه بوده است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم همیشه شارژر اورجینال گوشی خود یا یک پاوربانک را به همراه داشته باشید و از هر فرصتی برای شارژ مجدد باتری دستگاه استفاده نمایید تا مجبور نشوید مدت زمانی در حدود 100 دقیقه را برای شارژ شدن باتری دستگاه از صفر تا صد درصد منتظر بمانید.

 

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به نقد و بررسی شیائومی می پلی (Mi Play) پرداختیم. این گوشی مجموعه‌ای از ویژگی های مثبت را به همراه دارد اما در این بین ظاهر و سبک طراحی زیبا از اصلی ترین ویژگی های مثبت دستگاه به شمار می‌رود. قیمت گوشی Xiaomi Mi Play هم در مقایسه با قیمت خیلی از گوشی های هم رده کیفی خودش به مراتب مقرون به صرفه‌تر در نظر گرفته شده است. در بخش زیر نقاط قوت و ضعف این گوشی در دو دسته‌بندی مجزا مشخص و معرفی شده‌اند. با شناسایی این نقاط قوت و ضعف بهتر می‌توانید تصمیم قطعی خود مبنی بر خرید یا عدم خرید شیائومی می پلی را بگیرید.

 

نقاط قوت:

  • طراحی بسیار زیبا و مدرن
  • صفحه نمایش بزرگ و با وضوح خوب
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • ندارد