دوربین دیجیتال نیکون D5300 در قلب تصویر ، یک فنجان اینترنت

نقد و بررسی 20 تیر 1396 علی مظفری

دوربین دیجیتال نیکون D5300 در قلب تصویر ، یک فنجان اینترنت

معرفی دوربین Nikon D5300


در انتهای سال ۲۰۱۳ شرکت نیکون دوربین Nikon D5300 را معرفی کرد. مدل D5300 یک دوربین DSLR میان رده است که از نظر دسته بندی میان دوربین های حرفه ای و ابتدایی قرار می گیرد. کمتر از یک سال پس از عرضه ی مدل D5200 نیکون خیلی سریع جایگزینی را برایش معرفی کرد. البته رقبای نیکون طی این مدت داشتند فشار را مدام بیشتر می کردند. دوربین نیکون Nikon D5300 یک DSLR بسیار خوب در سطح متوسط با دارا بودن سنسوری با وضوح تصویر بالا و فیلم برداری عالی با امکانات مناسب است که جایگزینی برتر برای مدل قبلی خود یعنی Nikon D5200 می باشد. با ادامه این نقد و بررسی با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

طراحی ظاهری و نوع کاربری دوربین

دوربین حرفه ای نیکون D5300 که برای تشویق عکاسان به یافتن دید و سلیقه شخصی خود در عکاسی طراحی شده است کاملاً تجهیز شده است تا کمک کند عکاسان تصاویر جذاب و ابتکاری بگیرند. LCD بزرگ 2/3 اینچ (1/8 سانتی متر) با زاویه دید گسترده و رزلوشن 1037 کیلونقطه دوربین عکاسی نیکون D5300 برای گرفتن شات ها و عکس های بی نظیر و بی همتا، از جمله پرتره های شخصی از زوایای مختلف، آزادی عمل بسیار زیادی فراهم می کند.LCD دوربین دیجیتال نیکون D5300 برای یافتن زوایای جدید و افزودن زیبایی بیشتر به عکس ها یا هیجان و نشاط به فیلم های گرفته شده با دوربین به راحتی خم شده، می چرخد و بر می گردد.
علاوه بر این، دوربین عکاسی D5300 دارای مجموعه ای از ابزارهای داخلی است که تکنیک های ابتکاری و خلاق را با سهولت بالایی در اختیار کاربر قرار می دهند. کاربران می توانند با حالت عکاسی HDR (دامنه پویایی بالا) در موقعیت های کنتراست بالا به بهترین نتایج برسند یا با استفاده از 16 حالت صحنه موجود در دوربین در موقعیت های مختلف بهترین شات را با سرعت بگیرد. از طرف دیگر دوربین عکاسی دیجیتال نیکون D5300 مجهز به افکت های فیلتری پیشرفته نظیر رنگ انتخابی و دوربین اسبابی است.
دوربین نیکون Nikon D5300 مناسب برای عکاسان تازه کار و عکاسانی که به دنبال عکس هایی با کیفیت بالا هستند و کسانی که علاقه به فیلم برداری دارند هم چنین کسانی که اتصالات دوربین برایشان اهمیت دارد می باشد.
ولی برای کاربرانی که قصد عکاسی ورزشی و یا اکشن را دارند، کسانی که دسترسی به تنظیمات دوربین را در کمترین زمان می خواهند و همچنین کسانی که در حالت live view قصد عکاسی بصورت ثابت را دارند مناسب نمی باشد.
دوربین نیکون Nikon D5300 دارای سنسور تصویر 24.2 مگاپیکسلی فاقد فیلتر Low Pass می‌باشد، صفحه نمایشگر LCD با وضوح تصویر و دقت 1.04 میلیون نقطه و امکانات و کنترل فیزیکی بیشتر و بهتر نسبت به دوربین نیکون Nikon D5300 است ولی بدون LCD بالای بدنه برای کنترل و انتخاب حالات دوربین و سیستم فوکوس اتوماتیکی که در دوربین های رده بالاتر بازار به عنوان مثال بر روی دوربین نیکون Nikon D7100 می باشد.

 

بررسی دوربین Nikon D5300

کیفیت عکس دوربین نیکون Nikon D5300 در حد عکس های ثبت شده با دوربین نیکون Nikon D7100 است که به لطف سنسور تصویر 24.2 مگاپیکسلی فاقد فیلتر Low Pass می باشد. جزئیات در عکس های گرفته شده دقیق و بطور کلی رنگ ها خوب می باشد. بخوبی نویز تصویر گرفته شده و نتیجه ای مطلوب را در حالتهای ISO ارائه می دهد. خروجی Raw جزئیات بسیار زیاد وسعت کار خوبی را می دهد که مناسب برای راحت کردن کار در عکس هایی با کنتراست بالاست.
فیلم برداری با دوربین نیکون Nikon D5300 دست خوش تغییراتی شده و بهبود یافته است، قابلیت فیلم برداری این دوربین با کیفیت 1080 Full HD و با سرعت 60 فریم بر ثانیه و داشتن صفحه نمایشگر LCD با اندازه 3.2 اینچ (کمی بزرگتر از دوربین های قبلی که سایز صفحه نمایشگرشان 3 اینچ بود) هر شخصی علاقه مند به فیلم برداری و همین طور عکاسان را به خود جذب می کند. امکان دارد برای خیلی ها مهم نباشد اما Nikon D5300 دارای قابلیت های بسیار مهم و به درد بخوری می باشد این دوربین از Wi-Fi و GPS که هر دو اولین بار است که در خانواده دوربین های لنز خور نیکون وجود دارند.
زمان باز دهی باطری نیز افزایش پیدا کرده است ، باطری Nikon D5300 قابلیت عکس برداری 600 عکس را با یک بار شارژ به کاربر می دهد که در مقایسه با Nikon D5200 که باطری آن بعد از گرفتن 500 عکس تمام میشد تفاوت بزرگی است اما بیاد داشته باشید که اگر از امکانات Wi-Fi و GPS دوربین Nikon D5300 استفاده می کنید قطعا زمان شارژ دهی این دوربین کمتر خواهد بود و 600 عکس را برای شما ثبت نخواهد کرد.
جایگیری در دست دوربین نیکون Nikon D5300 بسیار عالی می باشد ، با توجه به قرار گیری دکمه ها در جای مناسب و بدنه نسبتا کوچکترش . صفحه نمایشگر 3.2 LCD آن بطور کلی بیرون آمده و به سمت چپ مایل می شود که برای عکاسی در زوایای تنگ و عکاسی در live mode بسیار کار آمد است. بر خلاف دوربین نیکون Nikon D5200 یادگیری کارکردن با دوربین نیکون Nikon D5300 بسیار آسان تر بوده و دوربین دارای تنظیمات بیشتر و رابط کاربری بهتری می باشد. بعد از سالها تکیه و استفاده از رابط های Wi-Fi خارجی بالاخره نیکون تصمیم گرفته تا Wi-Fi و GPS به امکانات داخلی این دوربین اضافه کند اگر داشتن Wi-Fi و GPS برای شما مهم است پس این موضوع نیز دوربین نیکون Nikon D5300 را ارزشمند تر می سازد
یکی از قابلیت هایی که باید در دوربین نیکون Nikon D5300 تعبیه میشد صفحه نمایشگر لمسی بود که به کاربر رضایت هر چه بیشتر از این دوربین را ارائه می داد که این مسئله در نظر گرفته نشده و البته ما انتظار وجود LCD بالای بدنه برای کنترل و انتخاب حالات دوربین را در این مدل داشتیم اما مشخصا نیکون این امکان را برای دوربین های رده بالاتر خود در نظر گرفته است و در این رده قیمتی این امکان نیز حذف شده است.
در رقابت نیکون D5300 شرکت کانن مدل 700D را به بازار ارائه کرده که در مقابل این مدل نیکون قابلیت صفحه نمایش لمسی را اضافه نموده و از سیستم اتو فوکوس Hybridهم استفاده نموده که سرعت فوکوس در حالت فیلمبرداری و Live View افزایش یافته است .

 

قیمت دوربین Nikon D5300

 

ویدئو و سرعت عکاسی دوربین Nikon D5300


حالت ویدئوی این دوربین قادر است با کیفیت 1080p و با حداکثر سرعت 60 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کند. سرعتهای 50 و 60 فریم بر ثانیه ی D5200 محدود به 1080i بودند که به نظر ما بهتر است از آن استفاده نکنید. حالت 60 و 50 فریم بر ثانیه در D5300 به 10 دقیقه زمان محدود هستند و سرعتهای پایینتر به 20 دقیقه. متاسفانه سیستم فوکوس خودکار این دوربین در زمان فیلمبرداری فرقی با سیستم ضعیف و غیردقیق D5200 ندارد و به صورت مداوم فوکوس را عقب و جلو کرده و صدای موتور فوکوس نیز در فیلم شنیده می شود.
سرعت عکاسی آن به طور کلی مشابه D5200 است. زمان تاخیر تک عکس به تک عکس 0.6 ثانیه است و سرعت عکاسی پیاپی 5 فریم بر ثانیه که پس از ثبت 40عکس به 4 فریم بر ثانیه کاهش می یابد. البته در حالت RAW  تنها پس از ثبت 6 عکس به 1.6 فریم بر ثانیه کاهش می یابد. عمر باتری آن از 500 عکس به 600 عکس افزایش یافته است.
دوربین Nikon D5300 می تواند با رزولوشن Full HD و با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه فیلمبرداری کند که این ویژگی همراه با صفحه نمایش ۳٫۲ اینچی آن لذف فیلمبرداری با این دستگاه را دوچندان کرده است . از سایر امکانات این دوربین باید به Wi-Fi و GPS داخلی و شارژدهی مناسب باطری اشاره نمود.

 

بررسی دوربین Nikon D5300

 

کیفیت عکس و فیلم Nikon D5300


سنسور استفاده شده در D5300 دارای رزولوشن 24 مگاپیکسل است ولی برعکس سنسور استفاده شده در D5200 فاقد فیلتر فرکانس پایین می باشد. این موضوع باید باعث ایجاد عسکهایی با جزئیات دقیقتر شود. ولی هر بهبودی در زمینه ی جزئیات عکس در این دوربین انجام شده باشد لنز کیت همراه دوربین آنرا از بین می برد. در آزمایش مقایسه ای ما بین این دوربین و سامسونگ گلکسی NX و  سونی A3000 این دوربین با وجود رزولوشن بالاتر از نظر جزئیات همواره به رده ی آخر دست می یابد.
بر اساس آزمایشات انجام شده برای این موضوع چند دلیل پیدا کردیم. تنظیمات پیش فرض Jpeg در این دوربین sharpening بسیار کمی انجام می دهند، به همین دلیل بسیاری از جزئیات در Jpegها از بین می روند. در همین حال فوکوس لنز همراه دوربین توانایی استفاده از قدرت سنسور را ندارد. همان مشکلاتی را که قبلا با این لنز داشتیم در این دوربین نیز تجربه کردیم به گونه ای که وقتی VR را خاموش می کردیم و سرعت شاتر را سریعتر بین 1/100 تا 1/200 تنظیم می کردیم نتایج بهتری حاصل می شد. البته تفاوت بسیار کم بود، ولی با توجه به اینکه در نور معمولی اینها سرعتهایی هستند که خود دوربین انتخاب می کند این موضوع ناامیدکننده است.
تقریبا در تمامی مقایسه ها و امتیازدهی ها در سایت های مختلف نقد و بررسی دوربین های دیجیتال، سنسور های دوربین های نیکون در مقایسه با سنسور های ساخت کانن امتیاز بالاتری می گیرند. دو عامل محدوده ی دینامیک (dynamic range) بیشتر و نویز کمتر در ISO های بالا باعث برتری سنسورهای دوربین های نیکون است. در این مقایسه هم وضعیت به همان شکل است. سایت معتبر تست دوربین های دیجیتال، DXOMark، برتری دو استاپی در محدوده ی دینامیک را برای این سه مدل نیکون در مقابل سه مدل از کانن در این مقایسه ثبت کرده است. البته در نظر داشته باشید که این نتایج بر اساس تست های آزمایشگاهی است و در دنیای واقعی و برای کاربران معمولی شاید این تفاوت آنقدر به چشم نیاید. همچنین محدوده ی دینامیک بالاتر، بیشتر برای عکاسی منظره مهم است که باعث می شود بتوان جزییات بیشتری را در سایه روشن ها ثبت کرد؛ اما در عکاسی در استودیو این اختلاف با توجه به امکان کنترل نور تاثیر چندانی نخواهد داشت. همچنین کانن تنها در دو دوربین جدیدش دست به استفاده از سنسورهای 24 مگاپیکسلی زده و تا قبل از آن در همه ی دوربین های این سطح خود (شامل 700D) از سنسور 18 مگاپیکسلی استفاده می کرد.
یک نکته ی دیگر در مورد کیفیت عکس های این دوربین ها مربوط به حذف فیلتر low pass در دو دوربین D5300 و D5500 نیکون است. کار این فیلتر کاهش اثر aliasing و moire در عکس ها و فیلم های گرفته شده با دوربین های دیجیتال است. این فیلتر سالهاست که در اکثر دوربین های دیجیتال وجود دارد و عملکردش به زبان ساده این است که تصویر را کمی محو می کند تا اثر aliasing کاهش یابد بعد به شکل دیجیتالی، تصویر دوباره شارپ می شود؛ اما در خلال این پروسه کمی از جزییات تصویر از بین می رود. در چند سال اخیر نیکون و سونی با ارتقای تکنولوژی ساخت سنسور های خود (این را هم عرض کنم که یک شایعه ی تقریبا پذیرفته شده این است که نیکون در بعضی دوربین هایش از سنسورهای ساخت سونی استفاده می کند!) دیگر نیازی به استفاده از این فیلتر ندیده اند و آن را از جلوی سنسور های دوربین های خود حذف کرده اند. حذف این فیلتر باعث می شود که تصاویر گرفته شده کمی شارپ تر شوند و جزییات بیشتری در عکس ها دیده شود. نگرانی که ممکن است پیش آید این است که نبود این فیلتر باعث شود که اثر aliasing  و moire بیشتر پدیدار شود اما تست های انجام شده نشان داده که این دوربین ها در این زمینه حتی از رقیبان دارای این فیلتر هم عملکرد بهتری دارند. مخصوصا فیلم های گرفته شده با دوربین های D5300 و D5500 در مقابل فیلم های 750D و 760D هم از لحاظ moire کمتر و هم از لحاظ محدوده ی دینامیک بیشتر برتری ملموسی دارند. اما این برتری نمی تواند تنها عامل برای انتخاب یک دوربین باشد.

 

مشخصات دوربین Nikon D5300

حالت Time Laps دوربین Nikon D5300
شرکت نیکون چند وقتی است بر روی دوربین های خود مودی به نام تایم لپس داخلی قرار داده که دوربین Nikon D5300 نیز از این روند مستثنی نیست. با استفاده از این حالت برای ضبط تصاویر Time Laps نیازی به بکارگیری ریموت کنترل نیست و خود دوربین با استفاده از تایمر داخلی و فاصله زمانی که برای آن مشخص می شود به عکسبرداری به صورت پیاپی می پردازد و در نهایت عکس ها را با هم ادغام نموده و تایم لپس نهایی را ایجاد می کند .
بدنه دوربین Nikon D5300
اگر قبلا با دوربین D5200 کار کرده باشید ، با در دست گرفتن دوربین Nikon D5300 احساس می کنید همان دوربین را در دست گرفته اید . وزن سبک و ابعاد کوچک بدنه این دستگاه راحتی استفاده برای کاربر را به ارمغان آورده است که با توجه به استفاده از پلاستیک در بدنه دستگاه در زمان کار با آن به هیچ عنوان احساس نا خوشایندی به کاربر دست نمی دهد.
در بخش پشتی بدنه دوربین یک صفحه نمایش ۳٫۲ اینچی از نوع lcd قرار گرفته که دارای قابلیت چرخش به طرفین نیز می باشد.
باتری دوربین Nikon D5300
شارژدهی باتری یکی دیگر از ویژگی هایست که نیکون در این مدل توجه خاصی به آن داشته و بعد از تغییراتی که جهت بهینه سازی مصرف انرژی به انجام رسانده موفق شده تا میزان مصرف باتری را در دوربین Nikon D5300 به میزان ۲۰% کاهش دهد یعنی چیزی در حدود یک پنجم عمر باتری دستگاه را افزایش داده که این واقعا جای تحسین دارد .
 مدل باتری که در دوربین Nikon D5300 مورد استفاده قرار گرفته EN-EL14a می باشد که دوربین قادر است با شارژ کامل این باتری در حالت استاندارد چیزی در حدود ۶۰۰ عکس بگیرد.

 

مشخصات دوربین Nikon D5300

 

سیستم Wi-Fi داخلی دوربین Nikon D5300


به عنوان اولین دوربین DSLRNikon که مجهز به سیستم Wi-Fi داخلی است، دوربین D5300 قابلیت به اشتراک گذاشتن عکس ها را به سطح کاملاً جدیدی ارتقاء می دهد. عکس های گرفته شده با دوربین عکاسی Nikon D5300 را می توان از داخل دوربین بطور مستقیم به وسایل هوشمند iOS یا Android انتقال داد و آماده آپلود آسان و راحت در شبکه های اجتماعی هستند. از طرف دیگر سیستم Wi-Fi دوربین دیجیتال D5300 این امکان را فراهم می آورد بتوان دوربین را از طریق یک وسیله هوشمند متصل به آن کنترل کرد و علاوه بر این کابر می تواند بر روی صفحه نمایش وسیله هوشمند خود از سوژه و صحنه عکاسی یک پیش نمایش ببیند. این ویژگی به همراه LCD قابل چرخش دوربین حرفه ای D5300 امکان ابتکار و خلاقیت بی حد و مرزی را در عکاسی فراهم می کند.
سیستم GPS داخلی دوربین Nikon D5300
وقتی پای به اشتراک گذاشتن عکس ها و تصاویر جذاب باشد، سیستم GPS دوربین نیکون D5300 کاملاً با سیستم Wi-Fi دوربین یکپارچه می شود. اطلاعات جغرافیایی و منطقه ای را می توان به راحتی و بدون استفاده از آداپتورهای خارجی و با لاگ کردن اطلاعات مربوط به مکان عکاسی نظیر طول و عرض جغرافیایی و ارتفاع در اطلاعات EXIF عکس به تصاویر سنجاق (تگ) کرد. با دوربین عکاسی دیجیتال نیکون Nikon D5300 عکس های گرفته شده در مسافرت از اطلاعات بیشتری بهره می برند و به دلیل اینکه GPS دوربین به هنگام خاموش بودن دوربین نیز کار می کند، کاربر می تواند حتی هنگامی که عکس نمی گیرد مسیر حرکت خود را جهت یابی و ردیابی کند. با استفاده از نرم افزار ViewNX2 شرکت نیکون می توان نقشه های مسافرت زیبایی ایجاد کرد که قابل آپلود کردن بر روی NIKON IMAGESPACEیا سایر وب سایت های شبکه اجتماعی یا به اشتراک گذاری عکس با ساپورت GPS، نظیر Flicker، است.

 

قیمت دوربین Nikon D5300

 

کیفیت تصویر خارق العاده دوربین عکاسی D5300


هسته مرکزی و قلب دوربین نیکون D5300 یک سنسور تصویر CMOS با فرمت DX و رزلوشن 2/24 مگاپیکسل است که بدون هر گونه فیلتر اپتیکال پایین گذر طراحی شده است تا از تک تک پیکسل های موجود بهترین استفاده را برده و هر چیزی که لنز دوربین می بیند را دقیقاً ترسیم کند. سوژه هایی با جزئیات ظریف نظیر مو یا پرهای پرندگان کاملاً به تصویر کشیده می شوند و شفافیت در تصویر موج می زند، بویژه هنگامی که عکس ها با یک لنز NIKKOR گرفته شوند.
حساسیت به نور (ISO) بالا (تا 12800 که تا 25600 نیز قابل افزایش است) با موتور پردازشگر تصویر پر قدرت جدید Nikon موسوم به EXPEED4 ترکیب می شود تا در هنگام کار در نور کم عکس ها و فیلم هایی حتی واضح تراز قبل تولید شود. سنسور اندازه گیری RGB 2016 پیکسل بسیار دقیق دوربین دیجیتال نیکون D5300 اطلاعات را به سیستم تشخیص صحنه دوربین ارسال می کند، در نتیجه برای بهترین کیفیت تصویر ممکن بهترین نوردهی خودکار، فوکوس خودکار و توازن نور سفید خودکار را فراهم می کند. با قابلیت عکسبرداری پیوسته دوربین عکاسی نیکون D5300 با سرعت 5 فریم در ثانیه می توان حرکت ها یا حالت های بسیار سریع و لحظه ای را درست در لحظه مناسب به تصویر کشید. فوکوس دوربین عکاسی نیکون D5300 نیز با وجود سیستم AF 39 نقطه هوشمند دوربین که برای دقت بسیار زیاد دارای 9 سنسور متقاطع در مرکز است، تقریباً آنی و لحظه ای است.


قابلیت ضبط فیلم های فول HD دوربین Nikon D5300


دوربین عکاسی دیجیتال نیکون D5300 دارای حالت فیلمبرداری با ویژگی D-Movie است و قادر به ضبط فیلم های فول HD با جزئیات بالا با سرعتی تا 50 یا 60 فریم در ثانیه است. این دوربین با فراهم کردن عملکرد بالا و فوکوس دقیق و واضح که لازمه گرفتن فیلم های فول HD است با فشار دادن دکمه اختصاصی ضبط فیلم شروع به فیلمبردای می کند. فوکوس خودکار پیوسته نمای زنده دوربین حرفه ای نیکون D5300 به هنگام گرفتن فیلم سوژه را حتی در زمانی که سرعت آن بالا باشد، در فوکوس نگه می دارد و می توانید آسوده باشید و بگذارید دوربین با AF رهگیری یا AF اولویت چهره سوژه فیلمبرداری را دنبال کند. به دلیل وجود میکروفن استریو در دوربین دیجیتال Nikon D5300 و سازگاری این دوربین با میکروفن استریو خارجی ME-1 شرکت نیکون، به راحتی می توان فیلم های باکیفیت را با صدای شفاف و استریو ضبط کرد. و هنگامی که زمان انتقال تصاویر و فیلم های گرفته شده با دوربین عکاسی Nikon D5300 برسد، پورت HDMI دوربین این امکان را برای شما فراهم می کند دوربین را مستقیم به یک تلویزیون صفحه تحت HD وصل کنید و از دیدن عکس ها و فیلم های خود بر روی صفحه بزرگ آن لذت ببرید.

 

نقد دوربین Nikon D5300

 

طراحی هوشمند دوربین Nikon D5300


عکاسی با دوربین نیکون D5300 با بدنه ای که حتی از مدل قبلی خود (D5200) کوچکتر و سبکتر است به اضافه یک LCD قابل چرخش بزرگ لذت بخش است. بدنه بسیار سبک دوربین عکاسی Nikon D5300 که در رنگ های سیاه، خاکستری و قرمزعرضه می شود و بدون باطری و کارت حافظه تنها 480 گرم وزن دارد از آن دوربین خوبی برای مسافرت می سازد و دستگیره بزرگ آن باعث می شود بتوان دوربین را محکم در دست نگه داشت. LCD بزرگ و رزلوشن بالای دوربین دیجیتال نیکون D5300 این امکان را فراهم می آورد بتوانید تمام جزئیات عکس ها و فیلم های خود را ببینید و به هنگام کار در نور شدید یا در مکان های تاریک می توانید میزان روشنایی صفحه نمایش را برای داشتن یک تصویر شفافتر بر روی آن تنظیم کنید.آینه پنج وجهی جدید بکار رفته در چشمی اپتیکال دوربین Nikon D5300 بزرگنمایی آن را به تقریبا 0.82xافزایش می دهد و باعث می شود کادربندی عکس ها راحتتر شود. ویژگی های ارگونومیک طراحی دوربین، منوهای سرراست، و دکمه های اختصاصی برای ویژگی های پرکاربرد دوربین نظیر ضبط فیلم و حالت نمای زنده باعث می شود کار کردن با دوربین D5300 بسیار آسان و بدون دغدغه باشد.
سازگاری دوربین Nikon D5300 با لنزها و لوازم جانبی
یکی از مزیت های بزرگ دوربین دیجیتال D5300 سازگاری آن با مجموعه گسترده لنزهای Nikkor شرکت نیکون و لوازم جانبی است. با ترکیب دوربین عکاسی D5300 با چنین لوازم جانبی پرکاربردی باعث می شود گزینه های ابتکاری کاربر هیچ حد و مرزی نشناسند. لنزهای Nikkor در تمام دنیا برای عملکرد اپتیکال خود مشهور هستند و دوربین اس ال آر D5300 با مجموعه کامل لنزهای فرمت DX سازگار است. این مجموعه فوق العاده از لنزهای کامپکت که برای مصارف عمومی و سفر مناسب اند گرفته تا لنزهای نخست سریع که قادر به ایجاد افکت باخ بسیار زیبا در تصاویر هستند و همچنین لنزهای واید و ماکرو شامل لزنهای متنوعی است که برای تقریباً هر موقعیت عکاسی دارای یک لنز است. دقت و انعطاف بالای تک تک این لنزهای این امکان را فراهم می کند بتوان از رزلوشن 2/24 مگاپیکسل دوربین نیکون دی 5300 نهایت استفاده را برد و عکس هایی با رنگ های غنی و روشن و کنتراست خیره کننده گرفت و یا هنگام فیلمبرداری از افکت های سینمایی بهره برد. گذشته از لنزهای Nikkor، نورهای Speedlight نیکون نظیر SB-400 و SB-700 فرصت هایی زیادی برای نور پردازی ابتکاری فراهم می کنند و وسایل کنترل از راه دور بی سیم نظیر WR-R10 و WR-T10 امکان کنترل کردن ویژگی های اصلی دوربین دیجیتال نیکون D5300 از یک فاصله دور راحتی با وجود مانع بین کاربر و دوربین را فراهم می کنند.

 

نقد دوربین Nikon D5300

 

نقاط قوت و نقاط ضعف دوربین Nikon D5300


نقطه ی قوت D5200 فوکوس 39 نقطه ای آن بود، که از نظر عددی به مراتب برتر از سنسور 9 نقطه ای 700D و 11نقطه ای پنتاکس K-50 است. ولی این موضوع برای فائق آمدن بر کنترل های پردردسر و عملکرد ضعیفش در عکسهای RAW کافی نیست. همچنین متوجه شدیم لنز کیت آن قابلیت استفاده از رزولوشن خوب 24 مگاپیکسلی سنسور را نداشت و عکسهایش فاقد جزئیات لازم بودند.
از لحاظ ظاهری تفاوت چندانی بین D5300 با مدل قبلی نیست. در کل حدود 25 گرم از D5200 سبک تر است و صفحه نمایش 3.2 اینچی با رزولوشن 1،036،800 پیکسلش کمی بزرگتر و روشن تر می باشد. این صفحه نمایش مانند مدل قبلی از نوع مفصلی است که برای فیلمبرداری، عکسهای ماکرو و پرتره کاربرد زیادی دارد. دکمه ی drive mode از بالای دوربین به سمت چپ و زیر دکمه ی جدا کردن لنز منتقل شده است. به طور کلی بهتر از قبل در دسترس است، ولی کمی طول می کشد تا به جایگاهش عادت کنید.
مانند گذشته عملکرد تایمر عکاسی پس از هر عکس خاموش می شود که به خصوص وقتی آنرا بر روی سه پایه گذاشته باشید و نمی خواهید به دوربین دست بزنید آزاردهنده است. البته نگرانیهای دیگر ما هم در مورد کنترلهای دوربین پاربرجا هستند، به طور مثال تعداد دکمه های میانبر بسیار کم بوده و به میزان زیادی باید وابسته به منوی دوربین باشید. برخی از امکانات مانند auto ISO در گوشه و کنارهای منو مخفی شده اند!
و از نقاط ضعف این دوربین این است که برای رسیدن به بهترین وضوح تصویر عکسبرداری نیاز به لنز دارد وصفحه نمایش لمسی در این مدل تعبیه نشده است.

 

قیمت دوربین Nikon D5300

 

ویژگی های اصلی دوربین عکاسی Nikon D5300


• Wi-Fi و GPS داخلی
• سنسور CMOS با فرمت DX با رزلوشن 2/24 مگاپیکسل بدون فیلتر اپتیکال پایین گذر (OLPF)
• عملکرد عالی در نور کم با ISO 100-12800 (قابل افزایش تا 25600)
• پردازشگر تصویر سریع و قدرتمند EXPEED 4
• سیستم AF 39 نقطه با 9 سنسور متقاطع در مرکز
• سنسور اندازه گیری RGB 2016 پیکسل با سیتسم تشخیص صحنه شرکت نیکون
• حالت عکسبرداری پیوسته با سرعت 5 فریم در ثانیه
• LCD مفصل دار بزرگ 2/3 اینچ با زاویه دید گسترده با رزلوشن 1037 کیلو نقطه
• قابلیت ضبط فیلم های فول HD با کیفیت 1080p با سرعت 50 یا 60 فریم در ثانیه
• پورت HDMI
• میکروفن استریو داخلی و سازگاری با میکروفن استریو ME-1 نیکون
• ویژگی های HDR و D-Lighting
• جلوه های ویژه برای عکس ها و فیلم ها
• 16 حالت صحنه
• چشمی اپتیکال با بزرگنمایی بیشتر با استفاده از یک آینه پنج وجهی جدید
• بدنه سبک و کوچک با ابعاد 125 x 98.6 x 76mm و وزن 480 گرم (بدون باطری و کارت حافظه)
• دستگیره بزرگ و باثبات
• بدنه با رنگ سیاه، قرمز و خاکستری
• سازگاری با مجموعه کاملی از لنزهای Nikkor با فرمت Dx و نورها و فلاش های Speedlight نیکون
• سازگار با کنترل از راه دورهای بی سیم WR-T10 و WR-R10

 

قیمت دوربین Nikon D5300

 

مشخصات کلیدی:
• سنسور CMOS 24.2 مگاپیکسلی
• پردازنده Expeed 4
• حساسیت ISO 100-12,800 (قابل افزایش تا ISO 100 – 25,600)
• حداکثر سرعت عکاسی متوالی 5 fps
• سیستم 39 نقطه فوکوس با 9 حالت مختلف سنسور
• سنسور 2016-pixel RGB metering sensor
• فیلم برداری کیفیت 1080 Full HD و با سرعت 60 فریم بر ثانیه و میکروفن استریو داخلی
• صفحه نمایشگر LCD با وضوح تصویر و دقت 1.04 میلیون نقطه