نقد و بررسی Apple iPhone 12 | بررسی موبایل  آیفون 12، آیفون 12 پرو و آیفون 12 پرو مکس

نقد و بررسی 09 مرداد 1402 علی مظفری

نقد و بررسی Apple iPhone 12 | بررسی موبایل آیفون 12، آیفون 12 پرو و آیفون 12 پرو مکس

همانند سنت هر ساله، اپل اواخر سال 2020 از نسل جدید گوشی‌های آیفون خود رونمایی کرد. در مراسم رونمایی، شاهد رونمایی از چهار نمونه آیفون جدید بودیم. اپل گوشی‌های آیفون 12 را در 4 مدل با ویژگی‌های سخت‌ افزاری و حتی ظاهری متفاوت رونمایی کرد. آیفون 12، آیفون 12 مینی، آیفون 12 پرو و آیفون 12 پرو مکس، چهار نماینده اپل در سال 2021 هستند. با فروشگاه اینترنتی هدف در نقد و بررسی Apple iPhone 12  همراه باشید.

آیفون 12 و آیفون 12 پرو از لحاظ ابعاد و ظاهر تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند. هر دوی این گوشی‌ها 6.1 اینچی هستند و ابعاد مشابهی دارند. iPhone 12 Pro از ماژول دوربین سه تایی استفاده می‌کند، در حالی که آیفون 12 معمولی تنها دو سنسور برای عکاسی و فیلم‌ برداری دارند. در بخش دوربین آیفون 12 پرو شبیه به آیفون 12 پرو مکس است. iPhone 12 Pro Max صفحه‌ نمایشی 6.7 اینچی داشته و ابعاد آن از مدل مشابه سال گذشته یعنی آیفون 11 پرو مکس بزرگ‌تر است.

تمامی مدل‌های آیفون 12 به پردازنده‌ی قدرتمند A14 شرکت اپل مجهز شده‌اند. چیپست به‌کار رفته در این سری گوشی برای اولین بار در بین همه‌ی چیپست‌های طراحی شده برای موبایل، طراحی 5 نانومتری دارد. این پردازنده به همراه پردازنده گرافیکی Apple GPU چهار هسته‌ای عملکرد بسیار مناسبی در انواع پردازش‌ها در موبایل دارند. از آنجایی که پردازنده، پردازنده‌ی گرافیکی و سیستم عامل (iOS 14.1) همگی ساخت یک شرکت می باشند، می‌توانید به معنای واقعی هماهنگی و پایداری سیستم سخت افزاری را تجربه کنید. تمامی این عوامل باعث می شود تا در خرید آیفون 12 تردید نکنید!

 

نقد و بررسی Apple iPhone 12 | بررسی موبایل  آیفون 12، آیفون 12 پرو و آیفون 12 پرو مکس

 

در آیفون 12 شاهد دو دوربین 12 مگاپیکسلی از نوع واید و اولترا واید هستیم که به همراه فلش و میکروفون در یک ماژول مربعی پشت گوشی قرار دارند. در مدل‌های آیفون 12 پرو و پرو مکس، یک دوربین 12 مگاپیکسلی دیگر برای عکاسی تله‌فوتو به همراه سنسور LiDAR برای تشخیص میدان عمق، درنظر گرفته شده‌اند. کیفیت دوربین‌ها مشابه نسل پیشین بسیار عالی است اما تفاوت اصلی بخش دوربین آیفون 12 به بخش فیلم برداری مربوط می‌شود، جایی که اپل از فناوری ضبط فیلم Dolby Vision HDR روی گوشی استفاده کرده است. استفاده از این فناوری با توجه به پشتیبانی صفحه نمایش از Dolby Vision باعث شده، در ویدیوهای ضبط شده با رنگ‌های بسیار زنده و شفاف طرف باشید. همه دوربین‌های پشت گوشی چه دوربین 12 مگاپیکسلی سلفی آیفون 12، قادر به ضبط ویدیو با رزولوشن 4K با فریم‌ریت 60 هستند.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه گوشی آیفون 12 پرو مکس با آیفون 13 پرو مکس در 5 بخش

یکی از مهم‌ترین تغییرات گوشی‌های آیفون 12 به نسبت آیفون 11، به نوع طراحی بدنه‌ی آن‌ها مربوط می‌شود. اپل در این سری گوشی از بدنه‌ای کاملا تخت استفاده کرده که یادآور طراحی گوشی‌های قدیمی آیفون 5 این شرکت هستند. بر خلاف آیفون‌های نسل قبل، لبه‌های گوشی هیچ خمیدگی نداشته و با یک طراحی کاملا تخت طرف هستیم. سایر تفاوت‌های گوشی با نسل قبلی چشمگیر نیست ولی در بخش‌هایی مانند صفحه‌ نمایش، دوربین و باتری شاهد تغییراتی هستیم که در ادامه نقد و بررسی آیفون 12 به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

 

طراحی و کیفیت ساخت موبایل آیفون 12

 

طراحی و کیفیت ساخت موبایل آیفون 12

 

در بخش طراحی و کیفیت ساخت می‌توان آیفون 12 را به‌عنوان یک نمونه شاخص در بین گوشی‌های موجود در بازار معرفی کرد. اپل مشابه نسل‌های پیشین از بهترین قطعات در ساخت گوشی استفاده کرده و شاهد کیفیت و دقت بسیار بالایی حتی در کوچک‌ترین بخش‌ها هستیم. اپل در این سری از گوشی‌های خود از طراحی تخت استفاده کرده و با یک قاب یک‌دست طرف هستیم. طراحی این گوشی با دقت بسیار بالا انجام شده، به‌طوری که حتی زمانی که دست خود را پشت قاب گوشی بکشید، متوجه تغییر سطح قاب و فریم دور گوشی نمی‌شوید. از همین رو در دست گرفتن گوشی مخصوصا در آیفون 12 و آیفون 12 پرو -با توجه به سایز کوچک و وزن کم- اصلا اذیت‌کننده نیست و می‌توان آن‌ها را جز گوشی‌های خوش‌دست نیز معرفی کرد. اما این سبک طراحی در آیفون 12 پرو مکس به‌واسطه‌ای ابعاد بزرگ (160.8x78.1x7.4 میلی‌متر) و وزن بالا 228 گرمی، ممکن است در درازمدت دست شما را اذیت کند.

گوشی آیفون 12 ابعادی معادل 146.7x71.5x7.4 میلی‌متر داشته و وزن آن 164 گرم است. آیفون 12 پرو هم دقیقا ابعادی مشابه آیفون 12 دارد، با این تفاوت که وزن آن 189 گرم است. Apple iPhone 12 قاب پشتی شیشه‌ای براق داشته و از فریم آلومینیومی مات دور آن استفاده شده است. برعکس این مدل، در آیفون 12 پرو شاهد قاب شیشه‌ای مات با فریم استیل براق هستیم. در آیفون 12 پرو مکس هم از همین ترکیب در طراحی گوشی استفاده شده است. با توجه به براق بودن قاب پشتی آیفون 12، کاملا پتانسیل جذب اثر انگشت -مخصوصا در رنگ مشکی- دارد. برعکس در آیفون 12 پرو و پرو مکس، قاب پشتی مات بوده و فریم دور گوشی که از جنس استیل ضد زنگ است، اثر انگشت را جذب می‌کند. 

 

طراحی و کیفیت ساخت موبایل آیفون 12

 

هم صفحه نمایش و هم قاب پشتی تمامی مدل‌های آیفون‌های جدید، توسط گوریلا گلس (Gorilla Glass) محافظت می‌شوند. همچنین بر روی صفحه نمایش گوشی اپل از یک روکش ثانویه سرامیکی استفاده کرده است که مقاوت صفحه نمایش را در برابر سقوط تا 4 برابر از نسل‌های پیش مقاوم‌تر می‌کند. تمامی مدل‌های آیفون 12 دارای گواهینامه‌ی IP68 بوده و در برابر نفوذ آب و خاک مقاوم هستند. همچنین گوشی می‌تواند تا 30 دقیقه در عمق 6 متری آب را تحمل کند.

آیفون 12 در پنج رنگ مشکی، سفید، قرمز، سبز و آبی به بازار عرضه شده است. آیفون 12 پرو و پرو مکس هم در رنگ‌های نقره‌ای، خاکستری گرافیتی، طلایی و آبی در بازار موجود هستند. اگر به دنبال موبایل با کیفیت ساخت بالا و طراحی جذاب هستید، خرید آیفون 12 انتخابی ایده‌آل برای شما است.

 

صفحه نمایش اپل آیفون 12

 

صفحه نمایش اپل آیفون 12

 

آیفون‌های سری 12 مشابه قاب پشتی، در جلوی صفحه هم پنلی کاملا تخت دارند. در آیفون 12 و 12 پرو که ابعادی مشابه یک‌دیگر دارند و هر دو از صفحه نمایش 6.1 استفاده می‌کنند، با پوشش‌دهی 86 درصدی نمایشگر در قاب جلویی موبایل طرف هستیم. صفحه نمایش بزرگ 6.7 اینچی موبایل اپل آیفون 12 پرو مکس هم چیزی در حدود 87.4 درصد قاب جلویی را پوشانده است. به نسبت آیفون‌های نسل گذشته با پوشش‌دهی بیشتر صفحه نمایش طرف هستیم که باعث افزایش جذابیت کار با گوشی شده است.

حالا وقتشه! اینو بخون معرفی انواع صفحه نمایش گوشی

پنل استفاده شده در تمامی مدل‌های آیفون 12 از نوع Super Retina XDR OLED بوده که استفاده از پنل OLED و بهینه‌سازی‌های شرکت اپل در نمایشگرهای رتینا، کیفیت بسیار بالایی را برای صفحه نمایش گوشی ایجاد کرده‌اند. دقت رنگ‌ها، کنتراست، عمق رنگ سیاه و زاویه دید در تمامی گوشی‌های این نسل اپل بسیار خوب است. همچنین نمایشگر گوشی‌های به HDR10 نیز مجهز شده‌اند و می‌توانید تصاویر و ویدیوهای HDR با کیفیتی درخشان بر روی صفحه نمایش iPhone 12 مشاهده کنید. یکی از تغییرات جدید صفحه نمایش گوشی اپل آیفون 12 پشتیبانی از Dolby Vision است که می‌تواند ویدیوهایی با این فرمت را هم پخش کند. دالبی ویژن باعث بهینه‌سازی تصاویر و رنگ‌ها در هر یک از فریم‌های فیلم به صورت جداگانه می‌شود و باعث می‌شود یک تصویر بسیار با کیفیت و روان را مشاهده کنید. مشابه مدل‌های گذشته سری آیفون 12 هم به فناوری True Tone مجهز شده‌اند و نور صفحه نمایش با توجه به شرایطی نوری که در آن حضور دارید، تغییر می‌کند تا کمترین آسیب به چشم شما وارد شود.

 

صفحه نمایش اپل آیفون 12

 

میزان روشنایی صفحه نمایش بر روی مدل‌های آیفون 12 و 12 پرو بر روی 600 نیت و بر روی آیفون 12 پرو مکس روی 800 نیت است. رزولوشن تصویر ارائه شده در دو مدل اول 1170x2532 با نسبت تصویر 19.5 به 9 بوده و تراکم پیکسلی 460ppi دارد. اما در نمایشگر 6.7 اینچی آیفون 12 پرو مکس، رزولوشن تصویر 1284x2778 بوده و با همان نسبت تصویر، تراکم پیکسلی 458ppi دارد. صفحه نمایش‌های آیفون‌های جدید در بهترین حالت از نرخ نوسازی تصویر 60 هرتز پشتیبانی می‌کنند. با خرید موبایل آیفون 12 می‌توانید به یکی از بهترین صفحه نمایش‌ها در بین موبایل‌های موجود در بازار دسترسی داشته باشید.

 

سیستم سخت افزاری iPhone 12

 

سیستم سخت افزاری iPhone 12

 

اپل در سری آیفون 12 خود از یک ترکیب انحصاری در بخش سیستم سخت افزاری و نرم افزاری استفاده کرده است. چیپست پردازنده‌ی شش هسته‌ای آیفون 12، A14 Bionic ساخته‌ی شرکت اپل است. این چیپست که از ترکیب پردازنده‌ی 3.1 گیگاهرتزی Firestorm و پردازنده‌ی 1.8 گیگاهرتزی Icestorm است، اولین چیپست 5 نانومتری در بین همه‌ی گوشی‌های تولید شده است. CPU گوشی در کنار پردازنده‌ی گرافیکی چهار هسته‌ای Apple GPU عملکرد پایداری داشته و در هنگام پردازش‌های سنگین مانند بازی، بدون هیچ مشکلی قادر به اجرای بازی با بالاترین تنظیمات گرافیکی است.

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش وصل کردن آیفون به تلویزیون

در تمامی مدل‌های معرفی شده از Apple iPhone 12 شاهد همین پردازنده و پردازنده‌ی گرافیکی روی موبایل هستیم ولی در میزان حافظه‌ی رم تفاوت وجود دارد. آیفون 12 معمولی با 4 گیگابایت رم عرضه شده، در حالی که آیفون 12 پرو و پرو مکس از 6 گیگابایت حافظه‌ی رم بهره می‌برند. زمانی که سیستم سخت‌افزاری به صورت کامل توسط یک شرکت ساخته شده باشد و سیستم عامل (بخش نرم افزار) هم طراحی همان شرکت باشد، می‌توانید انتظار عملکرد بسیار قدرتمند، دقیق و روان را داشته باشید. سیستم عامل تمامی گوشی‌های جدید اپل iOS 14.1 است که مدتی پس از انتشار نسخه‌ی جدیدتر iOS 14.4 را هم دریافت کردند.

 

سیستم سخت افزاری iPhone 12

 

رابط کاربری گوشی و تجربه کار کردن با نرم افزارها بسیار روان است. با اینکه بر خلاف پرچمداران سایر شرکت‌ها که از صفحه‌ نمایش‌های 120 هرتزی استفاده می‌کنند، با اینکه صفحه نمایش آیفون 12، از نوع 60 هرتز است، اما به لطف عملکرد سریع و بهینه سیستم سخت‌ افزاری، انیمیشن‌های رابط کاربری بسیار نرم و سریع هستند و کوچک‌ترین افت فریم و مشکلی در هنگام گار با آن برای شما ایجاد نمی‌شود.

مشابه آیفون‌های نسل قبل، هیچ کدام از مدل‌های آیفون 12 از حافظه جانبی MicroSD پشتیبانی نمی‌کنند با باید فقط از حافظه داخلی خود گوشی برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده کنید. آیفون 12 در سه کانفیگ با ظرفیت‌های 64، 128 و 256 گیگابایت عرضه شده است. در مدل‌های حرفه‌ای‌تر آیفون، یعنی پرو و پرو مکس هم شاهد فضای ذخیره‌ سازی 128، 256 و 512 گیگابایت هستیم. قیمت آیفون 12 در مقایسه با سایر گوشی‌های پرچمدار بیشتر است اما با خرید گوشی اپل آیفون 12 می‌توانید اطمینان داشته باشید که یکی از بهترین‌ موبایل‌های بازار را در اختیار دارید.

 

دوربین گوشی آیفون 12

 

دوربین گوشی آیفون 12

 

در بخش دوربین مشابه سال‌های گذشته با دوربین‌های با کیفیتی طرف هستیم که عملکرد بسیار خوبی هم در شرایط نوری طبیعی و هم در محیط‌های تاریک دارند. دوربین‌های آیفون 12 در بخش عکاسی در مقایسه با آیفون 11 تغییر زیادی نکرده‌اند اما تفاوت اصلی بخش دوربین به فیلم‌ برداری می‌شود.

آیفون 12 از دو دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی استفاده می‌کند. لنز اول از نوع واید و لنز دوم اولترا واید است. دوربین‌های گوشی‌ توانایی ثبت تصاویر HDR را دارند و می‌توانید در حالت‌های مختلفی با آن عکاسی کنید. بر روی ماژول عکاسی آیفون 12 دو دوربین، یک میکروفون برای فیلم برداری و یک فلش دوگانه‌ی LED قرار گرفته است. در آیفون 12 پرو و آیفون 12 پرو مکس علاوه بر این دو دوربین از یک دوربین و یک سنسور دیگر استفاده شده است. علاوه بر دو دوربینی که در مدل معمولی آیفون استفاده شده بود، یک دوربین 12 مگاپیکسلی دیگر برای عکاسی تله‌فوتو به ماژول دوربین استفاده شده است. همچنین یک سنسور TOF 3D LiDAR هم جهت تشخیص عمق میدان در کنار سه دوربین اصلی درنظر گرفته شده که به واسطه‌ی آن در بسیاری از حالت‌های عکاسی مانند پرتره، می‌تواند به تشخیص صحیح سوژه از محیط کمک کند.

حالا وقتشه! اینو بخون دلیل بکارگیری چند لنز دوربین در گوشی ها چیست؟

تمامی مدل‌های iPhone 12 قابلیت فیلم‌ برداری 4K تا 60 فریم بر ثانیه و فیلم برداری Full HD 1080p تا 240 فریم بر ثانیه (حالت اسلوموشن) را دارند. علاوه بر پشتیبانی از HDR، دروبین‌های آیفون 12 توانایی ضبط ویدیو با استاندارد Dolby Vision را دارند که باعث می‌شود کیفیت رنگ‌ها و جزییات درون فیلم، بر روی صفحه نمایش گوشی (که از این استاندارد پشتیبانی می‌کند) بسیار بالا باشد. همچنین لازم به ذکر است که میکروفون‌های قرار گرفته بر روی ماژول دوربین توانایی ضبط صدای استریو را دارند.

 

دوربین گوشی آیفون 12

 

دوربین سلفی گوشی هم که در یک نوار کشیده بر روی پنل جلویی صفحه نمایش قرار گرفته است، سنسور 12 مگاپیکسلی داشته و از HDR پشتیبانی می‌کند. دوربین جلویی گوشی آیفون 12 هم قادر به ضبط ویدیو 4K با 60 فرم بر ثانیه، و 1080p تا 120 فریم بر ثانیه است که برای دوربین سلفی عملکرد بسیار خوبی به‌حساب می‌آید. در کنار دوربین از سنسور SL 3D برای تشخیص چهره و همچنین تشخیص عمق استفاده شده است که وظیفه‌ی بسیار مهمی را در گوشی بر عهده دارد زیرا آیفون 12 حسگر اثر انگشت نداشته و به جز رمز 4 رقمی دستی، تنها از طریق تشخیص چهره قفل آن باز می‌شود.

عملکرد دوربین گوشی در تمامی مدل‌ها بسیار خوب است و با اینکه با اعداد و ارقام بالا در تعداد پیکسل‌های سنسور دوربین طرف نیستیم ولی خروجی که در نهایت گرفته می‌شود، جزییات بسیار بالایی دارد. اگر به دنبال یک پکیج عکاسی و فیلم برداری کامل بر روی گوشی خود هستید، خرید آیفون 12 پرو مکس می‌توانید گزینه‌ی بسیار خوبی برای شما باشد.

 

باتری

 

باتری آیفون 12

 

باتری‌ موبایل آیفون 12 در مقایسه با نسل قبلی ظرفیت کمتری دارد اما به واسطه‌ی بهینه‌سازی‌های نرم افزاری انجام شده تغییری چشمگیری در بخش شارژدهی باتری ایجاد نشده است. دو مدل آیفون 12 و 12 پرو از یک باتری لیتیوم یونی با ظرفیت 2815 میلی‌آمپر استفاده می‌کنند. ظرفیت باتری آیفون 12 پرو مکس هم 3687 میلی‌آمپر است. امسال اپل در جعبه‌ی آیفون‌های جدید شارژر را حذف کرده و برای شارژ نیاز به تهیه یک آداپتور 20 واتی دارید. تمامی مدل‌های آیفون از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند و با شارژر 20 واتی می‌توانید در 30 دقیقه 50 درصد از ظرفیت باتری را شارژ کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون 6 روش برای بررسی سلامت باتری آیفون

همچنین اپل در پشت گوشی درست در مرکز قاب (دور لوگو اپل) از یک پدمغناطیسی برای اتصال گوشی به شارژر بی‌سیم MagSafe استفاده کرده است. با تهیه شارژر بی‌سیم MagSafe می‌توانید گوشی را با توان 15 وات شارژ کنید. شارژدهی باتری گوشی با توجه به نوع استفاده متفاوت است اما طبق اطلاعات منتشر شده از سمت اپل، آیفون‌های 12 و 12 پرو تا 17 ساعت و آیفون 12 پرو مکس تا 20 ساعت توانایی پخش ویدیو مستمر را دارند.

 

بلندگوها

تمامی مدل‌های آیفون 12 مجهز به دو اسیپکر استریو هستند. یکی از بلندگوها در لبه‌ی پایینی گوشی و دیگری بر روی نوار روی پنل صفحه نمایش است. بلندی و تفکیک صدا در آیفون 12 بسیار خوب بوده و می‌توانید با کیفیت بسیار مطلوب با آن موسیقی گوش کرده و ویدیو تماشا کنید.

 

جمع‌بندی نقد و بررسی موبایل اپل آیفون 12

 

 نقد و بررسی موبایل اپل آیفون 12

 

آیفون 12 طراحی تخت و جذابی داشته و کیفیت ساخت آن مشابه نسل‌های گذشته گوشی‌های اپل بسیار بالا است. اگر به دنبال خرید موبایل اپل جدید هستید، سری آیفون 12 همه نیاز شما را برآورده می‌کند ولی تفاوت بین آیفون 12 و 11 آن‌چنان زیاد نیست که به کاربران آیفون 11 برای تعویض گوشی پیشنهاد شود. آیفون 12 صفحه‌ نمایش OLED بسیار با کیفیتی داشته ولی انتظار می‌رفت مشابه سایر پرچمداران شرکت‌های دیگر از نرخ نوسازی تصویر 120 هرتز پشتیبانی کند. در تمامی مدل‌های آیفون 12 اپل یک نوع سیستم سخت افزاری با چیپست A14 Bionic استفاده کرده که عملکرد بسیار خوبی داشته و برای انجام هیچ کاری با آن به مشکل نخواهید خورد. دوربین‌های با کیفیت و تجربه عکاسی و فیلم برداری حرفه‌ای (با پشتیبانی از Dolby Vision) و امکان خروجی گرفتن RAW از دیگر ویژگی‌های این گوشی است. قیمت آیفون 12 پرو مکس از سایر مدل‌ها بیشتر است و به واسطه‌ی آن امکانات بیشتری را هم در اختیارتان قرار می‌دهد. قیمت آیفون 12 پرو و 12 معمولی هم به نسبت سایر رقبا بازار بیشتر است، اما در عوض با خرید این سری گوشی می‌توانید به یکی از حرفه‌ای‌ترین و با کیفیت‌ترین گوشی‌های بازار دسترسی داشته باشید.

 

نکات مثبت:

  • طراحی زیبا با کیفیت ساخت بالا
  • صفحه نمایش با کیفیت OLED
  • دوربین‌های حرفه‌ای با قابلیت فیلم برداری Dolby Vision
  • سخت افزار قدرتمند برای پردازش همه کارها

نکات منفی:

  • عدم استفاده از شارژر در جعبه گوشی
  • صفحه نمایش محدود به 60 هرتز