6 روش برای بررسی سلامت باتری آیفون

آموزش و ترفندها 13 مهر 1400 علی مظفری

6 روش برای بررسی سلامت باتری آیفون

در این مطلب روش‌های مختلفی را برای تست سلامت باتری آیفون معرفی کرده‌ایم که شامل اپلیکیشن‌هایی برای آیفون، مک‌او‌اِس و ویندوز می‌شود. این اپ‌ها رایگان و بسیار محبوب هستند و آنها را از میان ده‌ها اپلیکیشن انتخاب کرده‌ایم.

 

فرسودگی باتری آیفون؛ مشکلی اجتناب ناپذیر

باتری‌های موبایل از نوع لیتیوم پلیمر یا لیتومی یونی هستند که بهترین فناوری تجاری برای باتری‌های قابل شارژ به شمار می‌رود. اما این باتری‌ها یک مشکل اساسی دارند و با هر بار شارژ درصد کوچکی از ظرفیت آنها کاسته می شود.

این کاهش ظرفیت به معنای فرسوده شدن باتری موبایل است و به عبارت دیگر اگر باتری روز اول می‌توانست ۱۰۰۰ میلی آمپرساعت انرژی ذخیره کند، پس از گذشت یکی دو سال فقط قادر به ذخیره ۸۰۰ میلی آمپر خواهد بود.

باتری آیفون هم از این قضیه مستثنی نیست و پس از ۵۰۰ بار شارژ کامل تنها ۸۰ درصد از ظرفیت اولیه آن باقی می‌ماند. بنابراین اگر هر روز آیفون خود را کامل شارژ کنید، به ۲ سال نکشیده ۲۰ درصد از ظرفیت آن کم می‌شود و با ادامه این روند ظرفیت باتری حتی به نصف خواهد رسید.

کاهش ظرفیت باتری روی عملکرد و سرعت گوشی موبایل اثر منفی می‌گذارد؛ مساله‌ای که باعث شده کاربران به دنبال جوابی برای این سوال باشند که چگونه سلامت باتری آیفون را بررسی کنیم؟ اگر شما هم جزو این گروه هستید، در ادامه با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید تا روش های بررسی سلامت باتری آیفون را برایتان توضیح دهیم.

 

بررسی سلامت باتری آیفون در iOS

 

قابلیت Battery Health

 

بررسی سلامت باتری آیفون در iOS

 

اگر آیفون شما دارای iOS نسخه ۱۱.۳ و بالاتر است، می‌توانید وضعیت سلامت باتری را در بخش تنظیمات مشاهده کنید و نیازی به اپ‌های دیگر ندارید. بدین منظور کافی است مراحل زیر را طی کنید:

 

  • بخش تنظیمات یا Settings را باز کنید
  • وارد منوی Battery شوید
  • در صفحه باز شده گزینه Battery Health را لمس کنید

 

در این صفحه حداکثر ظرفیت باقیمانده باتری آیفون در برابر عبارت Maximum Capacity به صورت درصدی نمایش داده می‌شود. اگر در برابر این عبارت ۱۰۰ درصد نوشته شده یعنی باتری آیفون شما کاملا سالم است و مثل روز اول کار می‌کند.

اگر ظرفیت باقیمانده بیشتر از ۸۰ درصد باشد، به گفته اپل کماکان عملکردهای گوشی به خوبی اجرا خواهند شد اما اگر ظرفیت پایین‌تر از این میزان باشد ممکن است با مشکلاتی مثل اجرای کند اپ‌ها، کاهش نور زمینه، کند شدن رابط کاربری، کاهش صدای اسپیکر و در نهایت خاموشی ناگهانی گوشی مواجه شوید.

پایین‌تر از این قسمت گزینه Peak Performance Capability قرار دارد که با نمایش یک پیام اطلاعات بیشتری را درباره وضعیت سلامت باتری گوشی آیفون ارائه می‌کند. پیامی که در این بخش می‌بینید بستگی به شرایط باتری دارد و معمولا شامل این موارد است:

 

  • Your battery is currently supporting normal peak performance: باتری شما بالاترین ظرفیت در دسترس را دارد و به خوبی کار می‌کند.
  • Built-in dynamic software and hardware will help counter performance impacts that may be noticed as your iPhone battery chemically ages: در این مورد ظرفیت باتری رو به کاهش است و ممکن است روی عملکرد سیستم اثر منفی داشته باشد.
  • Your battery's health is significantly degraded: این پیام زمانی نمایش داده می‌شود که ظرفیت باتری به زیر ۸۰ درصد رسیده و به شکل قابل توجهی عملکرد گوشی تحت تاثیر قرار گرفته است.

 

اگر نسخه iOS گوشی شما زیر ۱۱.۳ باشد، به این قابلیت دسترسی ندارید اما می‌توانید از روش‌های تست سلامت باتری آیفون بهره ببرید که در ادامه معرفی کرده‌ایم.

 

 اپلیکیشن Battery Life

 

اپلیکیشن Battery Life

 

نرم افزار سلامت باتری آیفون Battery Life یکی از محبوب‌ترین اپ‌هایی است که به صورت رایگان منتشر شده و میلیون‌ها کاربر دارد. این اپلیکیشن اطلاعاتی کاملی را در رابطه با باتری آیفون در اختیارتان قرار می‌دهد که شامل وضعیت شارژ، ولتاژ و میزان فرسودگی باتری می‌شود.

اپلیکیشن مذکور با توجه به شارژ باتری می‌تواند زمانی که می‌توانید از اپ‌ها استفاده کنید یا با دیگران تماس بگیرید را نیز برآورد می‌کند. اپ Battery Life به صورت رایگان در دسترس است اما اگر می‌خواهید از تبلیغات خلاص شوید، باید نسخه پرو آن را با قیمت ۲ دلار بخرید.

 

اپلیکیشن Battery Testing

 

اپلیکیشن Battery Testing

 

این اپلیکیشن رابط کاربری ساده‌ای دارد و با تست و بررسی وضعیت باتری میزان فرسودگی آن را مشخص کرده و امتیازی را به آن اختصاص می‌دهد. این امتیاز نشان دهنده وضعیت باتری شما نسبت به باتری گوشی دیگر کاربران است و هرچه کمتر باشد نشان می‌دهد که ظرفیت باتری کم شده و باید به فکر چاره‌ای برای آن باشید.

اپلیکیشن Battery Testing علاوه بر این به شما می‌گوید که با سطح شارژ فعلی باتری تا چند دقیقه می‌توانید از اپ‌ها و بخش‌های مختلف گوشی از جمله تماس و وبگردی و پخش ویدیو استفاده کنید.

 

بررسی سلامت باتری آیفون در مک‌او‌اِس

 

 برنامه کنسول مک‌او‌اِس

 

بررسی سلامت باتری آیفون در مک‌او‌اِس

 

این نرم افزار سلامت باتری آیفون که کنسول نام دارد، به صورت پیش‌فرض و رایگان روی تمامی کامپیوترهای اپل نصب شده و با استفاده از آن می‌توانید اطلاعات دقیق‌تری را در مورد وضعیت باتری گوشی به دست بیاورید.

برای اینکار کافی است آیفون را از طریق کابل لایتنینگ به کامپیوتر مک خود متصل کنید و در بخش جستجو عبارت batteryhealth را تایپ کنید (اگر جستجو نتیجه‌ای نداشت، قفل گوشی را باز کنید).

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید اپلیکیشن کنسول اطلاعات کاملی را برای بررسی سلامت باتری آیفون ارائه می‌کند که شامل میزان فرسودگی، سطح شارژ، منبع تغذیه مورد استفاده و غیره است. از آنجا که این اپ برای کاربران حرفه‌ای و برنامه‌نویس‌ها ارائه شده، جواب‌های مثبت به صورت 1 و منفی در قالب ۰ نمایش داده می‌شود.

 

برنامه coconutBattery

 

برنامه coconutBattery

 

برای کسانی که دنبال روش های تست سلامت باتری آیفون به صورت دقیق‌تر هستند، یکی از بهترین گزینه‌ها برنامه رایگان coconutBattery است. هرچند این اپ بیشتری برای بررسی وضعیت کامپیوترهای اپل به کار می‌رود، اما امکان بررسی سلامت باتری آیفون را هم دارد.

بدین منظور کافی است پس از نصب و راه‌اندازی، برنامه آیفون را با کابل لایتنینگ به کامپیوتر متصل کنید. پس از کلیک روی گزینه iOS Device در بالای صفحه، اپلیکیشن اطلاعات کاملی را در مورد ظرفیت اسمی و واقعی باتری، دفعات شارژ گوشی، دمای باتری و توان شارژ در اختیارتان می‌گذارد.

 

بررسی سلامت باتری آیفون در ویندوز

 

بررسی سلامت باتری آیفون در ویندوز

 

اگر به کامپیوتر با سیستم عامل مک‌او‌اِس دسترسی ندارید، نیازی به نگرانی نیست چرا که یک نرم افزار سلامت باتری آیفون مختص ویندوز برایتان کنار گذاشته‌ایم.

این اپلیکیشن محبوب که iBackupBot نام دارد، در اصل برای تهیه پشتیبان از فایل‌های روی آیفون توسعه یافته اما نرم افزار سلامت باتری آیفون هم محسوب می‌شود.

  •  برای استفاده از این ویژگی آیفون را به سیستم متصل و نرم افزار iBackupBot را باز کنید.
  • سپس از طریق منوی Devices در سمت چپ گوشی خود را انتخاب کرده و روی گزینه More Information کلیک کنید.
  • در پنجره باز شده اطلاعات مورد نظرتان از جمله دفعات شارژ گوشی، ظرفیت اولیه باتری و حداکثر ظرفیتی که باتری در حال حاضر قابل شارژ شدن است را مشاهده خواهید کرد.
  •  اپلیکیشن iBackupBot برای ۷ روز به صورت رایگان فعال است و پس از آن باید نسخه پولی آنرا بخرید اما همین زمان هم برای بررسی سلامت باتری آیفون کافی خواهد بود.

 

نتیجه‌گیری

کاهش ظرفیت و فرسودگی باتری آیفون مشکلی اجتناب ناپذیر است که به مرور زمان باعث افت عملکرد گوشی می‌شود. اگر شما هم در پی پاسخ این سوال هستید که چگونه سلامت باتری آیفون را بررسی کنیم می‌توانید از ۶ روش معرفی شده در این مطلب استفاده کنید. این راه‌ها شامل استفاده از ۳ اپلیکیشن برای بررسی وضعیت باتری در خود گوشی و ۳ نرم افزار سلامت باتری آیفون برای مک‌بوک و ویندوز می‌شود.

اگر پس از بررسی متوجه شدید که ظرفیت باتری به شدت کاهش یافته، بهتر است به فکر تعویض آن در مراکز معتبر باشید چرا که می‌تواند باعث کاهش سرعت و کارایی گوشی شود. برای صرفه‌جویی در مصرف شارژ باتری می‌توانید GPS و گزینه Background App Refresh را غیر فعال کرده و Auto-Brightness را برای تنظیم خودکار نور صفحه فعال کنید.