نقد و بررسی لپ تاپ Apple MacBook Pro 2020 مدل 13 اینچ | کوچک، زیبا، قدرتمند

نقد و بررسی 04 شهریور 1399 علی مظفری

نقد و بررسی لپ تاپ Apple MacBook Pro 2020 مدل 13 اینچ | کوچک، زیبا، قدرتمند

مک بوک پرو (MacBook Pro) از سری لپ تاپ‌های حرفه ای اپل است که هر ساله شاهد معرفی سری‌های جدید آن هستیم. در سال 2020 شرکت اپل (Apple) این لپ تاپ حرفه‌ای را قدرتمندتر از گذشته روانه بازار کرد. در نسل جدید مک بوک یعنی MacBook Pro 2020 شاهد دو مدل با اندازه صفحه نمایش 13 و 16 اینچی هستیم که به غیر از سایز نمایشگر در سیستم سخت افزاری هم تفاوت‌هایی با یک دیگر دارند.

در این مقاله قصد بررسی مدل 13 اینچی لپ تاپ مک بوک ایر را داریم. لپ تاپی حرفه‌ای با سایز صفحه نمایش کوچک ویژه کسانی که قصد دارند لپ تاپ را همه جا همراه خود داشته باشند. سری جدید لپ تاپ‌های MacBook Pro با امکانات کامل‌تر و قدرت سخت افزاری بیشتری نسبت به سری MacBook Air، کاملا برای افرادی ساخته‌ شده‌اند که انتظار بالایی از قدرت لپ تاپ دارند. اپل در مک بوک پرو 2020 از پردازنده‌های قدرتمند اینتل استفاده کرده است. در برخی از کانفیگ‌ها شاهد پردازنده‌های نسل هشتم Intel Core i5 و Intel Core i7 و در گروهی دیگر از نسل دهم این پردازنده‌ها استفاده شده است که توان پردازشی بسیار بالایی دارند.

در کنار پردازنده‌های اینتل از دو مدل کارت گرافیک Intel Iris Plus Graphics استفاده شده است که هماهنگی خوبی با پردازنده دارند. حافظه رم مک بوک پرو 2020 مدل 13 اینچ هم به نسبت نسل قبل پیشرفت داشته است. به صورت پایه شاهد حافظه رم 8 و 16 گیگابایت بر روی لپ تاپ هستیم ولی امکان ارتقا تا 32 گیگابایت فراهم شده است تا بتوانید بر روی لپ تاپ خود از سیستم پردازشی بسیار قدرتمندی بهره‌مند شوید.

همان‌طور که اشاره شد از دو سری نسل پردازنده (نسل هشتم و دهم اینتل) بر روی MacBook Pro 2020 استفاده شده است. بر اساس همین پردازنده‌ها شاهد دو کانفیگ 256 و 512 گیگابایتی در نسل هشت، و دو کانفیگ 512 گیگابایتی و 1 ترابایتی در نسل ده هستیم. اعداد و اطلاعات مشخصات سخت افزاری همگی نشان از توان بالا این لپ تاپ 13 اینچی می‌دهند. برعکس نسل‌های قبل، علاوه بر سیستم پردازشی و سخت افزار، شاهد تغییرات ظاهری هم این سری از مک بوک‌های شرکت اپل هستیم که در ادامه بیشتر به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

 

طراحی و کیفیت ساخت MacBook Pro 2020 13inch

 

نقد و بررسی لپ تاپ Apple MacBook Pro 2020 مدل 13 اینچ

 

بدنه‌ی لپ تاپ اپل مک بوک پرو 2020 مدل 13 اینچ به صورت کامل از آلومینیوم ساخته شده است. با استفاده از این جنس بدنه در طراحی و ساخت، با یک لپ تاپ محکم، مقاوم و البته سبک طرف هستیم. ابعاد نسل جدید مک بوک پرو دقیقا مشابه نسل قبلی است. MacBook Pro 2020 مدل 13 اینچی، ابعادی معادل 304.1x212.4x15.6 میلی‌متر داشته و وزن آن 1.4 کیلوگرم است. نمی‌توان گفت که این لپ تاپ جز لپ تاپ‌های سبک بازار است، زیرا لپ تاپ‌هایی با صفحه نمایش 15.6 اینچی با این وزن هم وجود دارند. همچنین وزن لپ تاپ 300 گرم نسبت به نسل قبل مک بوک پرو بیشتر شده است.

طبق ادعا شرکت اپل، محصولات تولید شده توسط این شرکت کاملا با محیط زیست سازگار هستند. منظور از این ادعا این است که مواد به‌کار رفته در ساخت این محصول موجب تخریب محیط زیست نشده‌اند. استفاده از آلومینیوم بازیافت شده با درصد کربن کم در اسکلت لپ تاپ و همچنین استفاده بیشتر (35 درصد) از پلاستیک بازیافتی از این موارد هستند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ Asus Zenbook Pro 15 UX535

لپ تاپ Apple MacBook Pro 2020 مدل 13 اینچ در دو رنگ نقره‌ای (Silver) و خاکستری فضایی (Space Gray) عرضه شده است. کیفیت بالا بدنه لپ تاپ و همچنین طراحی مثال زدنی آن، مک بوک پرو 2020 را تبدیل به یکی از زیباترین لپ تاپ‌های موجود در بازار کرده است.

 

صفحه نمایش MacBook Pro 2020

 

نقد و بررسی لپ تاپ Apple MacBook Pro 2020 مدل 13 اینچ

 

یکی از نکات مثبت لپ تاپ‌های اپل صفحه نمایش با کیفیت آن است. در سری مک بوک پرو 2020 هم شاهد یک صفحه نمایش با بالاترین امکانات و کامل‌ترین ویژگی‌ها هستیم. همان‌طور که اشاره شد، مک بوک پرو 2020 در دو مدل کلی 13 و 16 اینچی تولید شده است. مدل 13 اینچی این لپ تاپ، نمایشگری با سایز دقیق 13.3 اینچ دارد. پنل این صفحه نمایش IPS بوده که شفافیت و دقت رنگ بسیار بالایی دارد از همین رو برای انجام کارهای گرافیکی، طراحی و همچنین تماشا فیلم و عکس بسیار مناسب است.

کیفیت تصویر لپ تاپ QHD بوده و از رزولوشن 2560x1600 پشتیبانی می‌کند. تراکم پیکسلی نمایشگر هم 227 پیکسل در هر اینچ (PPI) است. یکی از ویژگی‌های صفحه نمایش‌های لپ تاپ‌های MacBook Pro استفاده از فضای رنگی گسترده‌ P3 است. این مورد به این معنی است که به نسبت حالت رنگی معمول sRGB، در لپ تاپ مک بوک پرو 2020 شاهد 25 درصد رنگ‌های بیشتری هستیم. میزان روشنایی بسیار خوب 500 نیت صفحه نمایش هم باعث شده بتوانید در شرایط نوری قوی هم با این لپ تاپ بدون مشکل کار کنید. میزان روشنایی صفحه نمایش اپل مک بوک پرو 2020 از نسل گذشته بیشتر شده است. از دیگر ویژگی‌های این صفحه نمایش هم می‌توان به فناوری Ture Tone اشاره کرد که با فعال‌سازی آن می‌توانید نور صفحه نمایش را به صورت خودکار با نور محیطی که در آن قرار دارد تنظیم کنید.

مشابه سایر لپ تاپ‌های اپل در بالای صفحه نمایش از یک وب‌کم با کیفیت HD استفاده شده است که توانایی تشخیص چهره داشته و کیفیت بسیار خوبی را برای تماس تصویری در اختیار شما قرار می‌دهد. در مجموع با خرید لپ تاپ MacBook Pro 2020 مدل 13 اینچ در بخش صفحه نمایش خیالتان می‌تواند راحت باشد که یکی از بهترین‌های بازار را در اختیار دارید.

 

کیبورد و تاچ‌پد

 

نقد و بررسی لپ تاپ Apple MacBook Pro 2020 مدل 13 اینچ

 

یکی از تغییرات جدی نسل جدید مک بوک پرو به نسبت سال گذشته مربوط به به بخش کیبورد لپ تاپ می‌شود. در MacBook Pro 2020 شاهد یک باز طراحی در بخش کیبورد هستیم. هم از لحاظ طراحی و نوع چینش و هم در نوع مکانیزم عمل کلیدهای کیبورد. در مک بوک پرو 2020 مدل 13 اینچ کلیدهای کیبورد فضای بیشتری از سطج پنل داخلی را اشغال کرده‌اند. در نسخه‌های قبلی تمامی کلیدها در مرکز پنل داخلی قرار گرفته‌ بودند. همچنین به واسطه این تغییر حجم بلندگوهای اطراف کیبورد در نسخه‌ی سال 2020 کمتر شده است. همچنین در نسل جدید یک کلید فیزیکی دیگر هم به کلیدها اضافه شده است. در واقع کلید (Escape (esc که پیش‌تر در تاچ بار قرار داشت، حال به شکل فیزیکی در کنار سایر کلیدها روی صفحه‌کلید قرار گرفته است. کلیدهای چهار جهت اصلی هم به جهت راحتی بیشتر هنگام کار کردن با آن‌ها به شکل T برعکس قرار گرفته‌اند.

مکانیزیم کلی کیبورد که از آن به عنوان حالت پروانه‌ای یاد می‌شود به مکانیزم قیچی تغییر کرده است. این حالت جدید که اپل آن را کیبورد جادویی (Magic Keyboard) می‌نامد، باعث ایجاد تجربه بهتری هنگام تایپ کردن در طولانی مدت شده است. کلیدها در این مکانیزم جدید عمق 1 میلی‌متری دارند و صدای بسیار کمی را هم هنگام فشردن ایجاد می‌کنند. از کیبورد جادویی برای سری MacBook Air هم استفاده شده است. همچنین لازم به ذکر است که تمامی کلیدهای لپ تاپ به نور پس‌زمینه مجهز شده‌اند و در شرایط کم نور هم با روشن کردن آن‌ها می‌توانید به تایپ خود ادامه دهید.

در کنار کلیدهای کیبورد تاچ‌پد Force Touch در مرکز سطح پایین سطح صفحه‌کلید قرار گرفته است که مشابه نسل قبلی اندازه‌ی بزرگی داشته و از فرمان‌های چندلمسی پشتیبانی کرده و تجربه لذت‌بخشی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین این تاچ‌پد قادر به تشخیص فشار وارد شده است و می‌توانید برای مثال در طراحی از آن برای تعیین ضخامت قلم خود استفاده کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی Microsoft Surface Pro 4 (مایکروسافت سرفیس پرو 4)

لپ تاپ MacBook Pro 2020 از کلید Touch ID استفاده می‌کنند که به واسطه‌ی آن می‌توانید لپ تاپ را با تنها با اثر انگشت خود باز کنید. نه‌تنها باز کردن قفل‌، بلکه برای بسیاری از کارهای امنیتی مانند رمزگذاری اطلاعات شخصی، حساب ابری و همچنین پرداخت‌ از طریق Apple Pay می‌توانید از این کلید استفاده کنید.

 

تاچ بار

 

تاچ بار اپل مک بوک پرو 2020

 

یکی از ویژگی منحصر به فرد لپ تاپ‌های مک بوک پرو، تاچ بار (Touch Bar) یا نوار لمسی بالای کیبورد است. تاچ بار در حالت اصلی 12 کلید Function یا همان f1 تا f12 را به شکل لمسی نمایش می‌دهد. اما بسیاری از نرم‌افزارهای سیستم عامل مک (macOS) با این فناوری شخصی‌سازی شده‌اند و شما می‌توانید با استفاده از تاچ بار کارهای زیادی را به سرعت انجام دهید. ابزارهای ساده مانند ادیت تصاویر، جابه‌جایی بین عکس‌ها، استفاده سریع از ایموجی‌ها در چت و جابه‌جایی بین تب‌های مرورگر از ویژگی های تاچ بار است. همچنین در نرم‌افزارهای حرفه‌ای طراحی و تدوین صدا و ویدیو هم می‌توانید بخشی از نوار ابزار خود مانند خط زمانی فیلم یا پالت رنگی خود در طراحی به تاچ بار منتقل کنید. در نسل‌های قبلی مک بوک پرو، در بالای کیبورد شاهد ردیف یکپارچه نوار لمسی بودیم ولی در Apple MacBook Pro 2020 کلید esc در سمت چپ و کلید Touch ID در سمت راست، از تاچ بار جدا شده‌اند و به شکل کلیدهای فیزیکی روی پنل داخلی لپ تاپ قرار گرفته‌اند.

 

سخت افزار

 

نقد و بررسی لپ تاپ Apple MacBook Pro 2020 مدل 13 اینچ

 

لپ تاپ اپل مک بوک پرو 2020 مدل 13 اینچ را می‌توان به صورت کلی در دو دسته‌ از لحاظ سخت افزار مورد بررسی قرار دارد. دسته‌ی‌ اول سری لپ تاپ‌هایی از این مدل هستند که در آن‌ها از پردازنده‌ نسل هشتم اینتل استفاده شده است. دو کانفیگ اصلی با پردازنده چهار هسته‌ای Intel Core i5 با محدوده‌ی سرعت 1.4 تا 3.9 گیگاهرتز و پردازنده چهار هسته‌ای Intel Core i7 با محدوده‌ی سرعت 1.7 تا 4.5 گیگاهرتز، نماینده‌های دسته‌ی اول هستند. این مدل‌ لپ تاپ‌ها از کارت گرافیک‌های Intel Iris Plus Graphics 645 و Intel Iris Plus Graphics استفاده شده است. حافظه‌ی رم (RAM) این سری هم از نوع 8 گیگابایتی است که امکان ارتقا تا 16 گیگابایت را هم دارد. فضای ذخیره‌سازی هم در این مدل لپ تاپ‌ها 256 و 512 گیگابایتی از نوع SSD هستند که البته امکان افزایش ظرفیت آن‌ها تا 2 ترابایت هم امکان‌پذیر است.

به‌طور خاص می‌توان به کانفیگ MXK62 اشاره کرد که از پردازنده Intel Core i5 نسل هشتمی، کارت گرافیک Intel Iris Plus Graphics 645، حافظه‌ی رم 8 گیگابایتی و 256 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی بهره‌مند است. اگر با همین سیستم سخت افزاری به دنبال فضای ذخیره‌سازی بیشتر هستید، می‌توانید کانفیگ MXK52 را انتخاب کنید که ظرفیت هارد دیسک آن 512 گیگابایت است. اگر انجام کارهای گرافیکی با لپ تاپ مک بوک پرو برای شما اهمیت دارد، کانفیگ MXK32 که از کارت گرافیک حرفه‌ای‌تر Intel Iris Plus Graphics استفاده می‌کند، مناسب شما است.

 

نقد و بررسی لپ تاپ Apple MacBook Pro 2020 مدل 13 اینچ

 

نسل جدید Apple MacBook Pro 2020 مدل 13 اینچ مدل های قدرتمندتری هم دارد. سری دیگر مک بوک پرو‌ها از به پردازنده‌های نسل دهمی اینتل مجهز شده‌اند. دو سری اصلی با پردازنده چهار هسته‌ای Intel Core i5 با محدوده‌ی سرعت 2 تا 3.8 گیگاهرتز و پردازنده چهار هسته‌ای Intel Core i7 با محدوده‌ی سرعت 2.3 تا 4.1 گیگاهرتز، سیستم پردازشی دسته‌ی دوم مک بوک پرو 2020 مدل 13 اینچ را تشکیل می‌دهند. کارت گرافیک قدرتمند Intel Iris Plus Graphics هم برای هماهنگی بسیار خوب با پردازنده بر روی این سری لپ تاپ قرار گرفته‌ است. حافظه رم دسته‌ی دوم 16 گیگابایتی است که برای اولین بار در بین مک بوک پرو‌های 13 اینچی، امکان ارتقا آن تا 32 گیگابایت وجود دارد. در کنار این سیستم پردازشی قدرتمند از دو مدل هارد دیسک 512 گیگابایتی و 1 ترابایتی از نوع حافظه‌ی SSD استفاده شده است که هر دو امکان ارتقا تا 4 ترابایت را هم دارند.

اگر قصد خرید لپ تاپ مک بوک پرو 2020 مدل 13 اینچ را دارید، با توجه به نیازتان یکی از دسته‌ کانفیگ‌های لپ تاپ را انتخاب کنید. اگر قدرت پردازشی بسیار و توان بسیار بالا برای شما کاربردی ندارد، سری لپ تاپ‌هایی که از پردازنده‌های نسل هشتمی اینتل استفاده می‌کنند، را تهیه کنید. قیمت MacBook Pro 2020 مدل 13 اینچ با توجه به نوع کانفیگ‌ها متغیر است، با بررسی دقیق مدل‌ها مناسب‌ترین را برای خود انتخاب کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون 10 راه افزایش شارژدهی باتری لپ تاپ | راهنمای جامع نگهداری از باتری لپ تاپ

 

باتری

لپ تاپ اپل مک بوک پرو 2020 مدل 13 اینچ از باتری لیتیوم‌-پلیمر استفاده می‌کند. طبق دسته بندی ای که از لحاظ سیستم پردازشی لپ تاپ‌های این نسل را معرفی کردیم، کانفیگ‌های دسته‌ی اول از باتری لیتیموم-پلیمر با ظرفیت 58.2 وات‌ساعت و کانفیگ‌های دسته‌ی دوم از همین نوع باتری با ظرفیت 58 وات‌ساعت استفاده می‌کنند. کم مصرف‌تر بودن نسل دهم پردازنده‌های اینتل باعث استفاده‌ی باتری با ظرفیت کمتر در این دسته شده است اما کارایی کلی باتری در هر دو دسته یکسان است. شما می‌توانید تا 10 ساعت در اینترنت وب‌گردی کنید یا بی‌وقفه به‌تماشا فیلم بنشینید. میزان شارژدهی لپ تاپ با توجه به سیستم پردازشی و صفحه نمایش با کیفیت آن بسیار عالی است.

 

پورت‌ها

 

نقد و بررسی لپ تاپ Apple MacBook Pro 2020 مدل 13 اینچ

 

اپل چندین سال است که در تمامی مدل های مک بوک پرو و مک بوک ایر خود تنها از پورت USB Type-C با پشتیبانی از Thunderbolt 3 استفاده می‌کند. این پورت‌ها علاوه بر قابلیت شارژ کردن لپ تاپ، برای انتقال اطلاعات و همچنین انتقال تصویر (معادل DisplayPort) مورد استفاده قرار می‌گیرند. در دسته‌ی اول لپ تاپ MacBook Pro 2020 که از پردازنده‌های نسل هشتمی اینتل استفاده می‌کردند، از 2 پورت USB Type-C و در دسته‌ دوم که به پردازنده‌های نسل دهم اینتل مجهز هستند، از 4 پورت USB Type-C استفاده شده است. در دسته‌ی اول شما می‌توانید صفحه نمایش لپ تاپ را تا کیفیت تصویر 5K با رزولوشن 5120x2880 بر روی یک صفحه نمایش خارجی ارتقا دهید با این کیفیت تصویر با لپ تاپ کار کنید. اما در دسته‌ی دوم به دلیل استفاده از کارت گرافیک حرفه‌ای‌تر می‌توانید کیفیت تصویر را به واسطه اتصال به صفحه نمایش دیگر تا کیفیت 6K با رزولوشون 6016x3384 افزایش دهید. سرعت نوسان تصویر پشتیبانی شده در هر دو دسته هم 60 هرتز است. در پایان بخش پورت‌ها لازم به ذکر است که به غیر USB Type-C بر روی هر دو مدل معرفی شده یک جک 3.5 میلی‌متری برای اتصال هدفون و میکروفون در نظر گرفته شده است.

 

بلندگو

 

نقد و بررسی لپ تاپ Apple MacBook Pro 2020 مدل 13 اینچ

 

بلندگوهای لپ تاپ اپل MacBook Pro 2020 به نسبت نسل گذشته تغییراتی داشته‌اند و طبق ادعا این شرکت بلندگوهای آن قادر به پخش صدای استریو گسترده‌تری (Wide Stereo Sound) هستند. همچنین بلندگوهای لپ تاپ قابلیت پشتیبانی از کیفیت صدا دالبی اتموس (Dolby Atmos) را دارند. همچنین مشابه نسل قبلی از 3 میکروفون داخلی در لپ تاپ مک بوک پرو 2020 استفاده شده است که چینش آن‌ها تغییر کرده تا بهترین خروجی را در این نسل برای ضبط صدا داشته باشند.

حالا وقتشه! اینو بخون چگونه درایور های لپ تاپ را آپدیت کنیم؟

 

جمع بندی لپ تاپ مک بوک پرو 2020 مدل 13 اینچ

 

نقد و بررسی لپ تاپ Apple MacBook Pro 2020 مدل 13 اینچ

 

نسل جدید لپ تاپ‌های Apple MacBook Pro 2020 مدل 13 اینچ به نسبت نسل قبل تفاوت‌هایی داشته که آن‌ها قدرتمندتر از قبل کرده است. استفاده از دو سیستم پردازشی متفاوت باعث شده که کاربرانی که به دنبال آخرین نسل پردازنده‌ها و توان پردازشی بسیار بالا نیستند، متحمل هزینه بیشتر برای خرید مک بوک پرو 2020 نباشند. همچنین تغییرات بخش کیبورد کمک زیادی به راحتی و تجربه تایپ بهتر در این لپ تاپ کرده است. به جز سیستم پردازشی قدرتمند و امکان ارتقا حافظه‌ی رم و هارد دیسک، به صورت کلی با یک لپ تاپ بسیار زیبا از لحاظ ظاهری طرف هستیم. بدنه آلومینیومی آن و نوع طراحی آن جلوه بسیار زیبایی به لپ تاپ بخشیده است. علاوه بر این صفحه نمایش با کیفیت QHD از نوع رتینا با پنل IPS بهترین کیفیت تصویر را در اختیار شما قرار می‌دهد. اندازه‌ی کوچک، ظاهر جمع و جور و شارژدهی بسیار خوب عوامل مهمی هستند که باعث می‌شود ایرادی مثل محدودیت پورت‌های لپ تاپ چندان به‌چشم نیاید. در مجموع اگر به دنبال خرید لپ تاپ 13 اینچی با کیفیت تصویر بالا و سیستم پردازشی قدرتمند هستید، Apple MacBook Pro 2020 حتما در لیست بررسی خود قرار دهید.

 

نکات مثبت

  • بدنه فلزی آلومینیومی با طراحی جذاب
  • صفحه نمایش رتینا با کیفیت QHD و پنل IPS
  • وجود کانفیگ‌های سخت افزاری قدرتمند و متفاوت
  • شارژدهی بسیار خوب
  • تجربه تایپ بهتر به نسبت نسل قبل

 

نکات منفی

  • محدودیت پورت ها

 

مشخصات کامل، قیمت و خرید لپ تاپ اپل MacBook Pro 2020