نقد و بررسی لپ‌تاپ Apple MacBook Pro 2018 (صفحه‌نمایش 13 اینچی) |کیفیتی درخشان!

نقد و بررسی 06 فروردین 1398 علی مظفری

نقد و بررسی لپ‌تاپ Apple MacBook Pro 2018 (صفحه‌نمایش 13 اینچی) |کیفیتی درخشان!

نسل جدید سری لپ‌تاپ‌های شرکت اپل (Apple) در سال 2018 معرفی شدند و مشابه MacBook Air 2018 حال شاهد نسخه بروز شده MacBook Pro هستیم. سری Pro که همیشه از سخت‌افزار و امکانات حرفه‌ای‌تری نسبت به سری Air بهره‌مند بودند، امسال هم با قدرت بیشتر نسبت به سال گذشته، توسط اپل روانه بازار شده‌اند. مک‌بوک پرو 2018 (MacBook Pro 2018) با سخت‌افزار حرفه‌ای‌تر و کانفیگ‌های سخت‌افزاری بیشتر برای کاربرانی طراحی شده است که قصد انجام کارهای تخصصی با آن را دارند. لپ‌تاپ در دو مدل با سایز صفحه‌نمایش 13.3 اینچی و 15.4 اینچی با سخت‌افزارهای متنوع روانه بازار شده است.

همانند نسل چهارم و سال گذشته مک‌بوک پرو، در سری 2018 این لپ‌تاپ هم شاهد تاچ‌بار (Touch Bar) هستیم. بر روی مدل‌های با صفحه‌نمایش 13 اینچی تاچ‌بار وجود دارد و دو مدل حرفه‌ای MacBook Pro 2018 با صفحه‌نمایش 15 اینچی، هم دارای تاچ‌بار هستند. در این مقاله قصد بررسی مک‌بوک پرو 2018 مدل 13 اینچی را داریم.

 

لپ‌تاپ Apple MacBook Pro 2018 با صفحه‌نمایش 13 اینچی

 

در تمامی مک‌بوک پروهای 13 اینچی از پردازنده نسل هفتم Intel Core i5 با سرعت 2.3 گیگاهرتز استفاده شده است. حداکثر سرعت پردازنده آن هم در حالت توربو 3.8 گیگاهرتز است. بر روی این لپ‌تاپ از کارت گرافیک مدل Iris Plus Graphics 655 اینتل استفاده شده است. حافظه رم قرار گرفته بر روی همه مدل‌های 13 اینچی MacBook Pro 2018 از نوع 8 گیگابایتی DDR4 است. هارد دیسک‌های 128، 256 و 512 گیگابایتی هم برای مدل‌های این لپ‌تاپ در نظر گرفته شده است. صفحه‌نمایش رتینا WQHD با روزلوشن 2560x1600 و بدنه آلومینیومی سبک و باتری قدرتمند هم از دیگر ویژگی‌های مشترک این لپ‌تاپ هستند.

در مجموع با خرید لپ‌تاپ MacBook Pro 2018 مدل 13 اینچی مانند کانفیگ‌های MR9Q2 و MR9V2 به یک لپ‌تاپ مالتی‌مدیا حرفه‌ای برای انجام کارهای روزانه خود دسترسی خواهید داشت. قیمت لپ‌تاپ مک‌بوک پرو 13 اینچی درکانفیگ‌های مختلف تفاوت داشته اما در مجموع با توجه به‌امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌دهد، مناسب است.

 

لپ‌تاپ Apple MacBook Pro 2018 با صفحه‌نمایش 13 اینچی

 

طراحی و کیفیت ساخت

از لحاظ ظاهری لپ‌تاپ‌ مک‌بوک پرو 2018 در هر دو مدل 13 و 15 اینچ تفاوتی با نسل قبلی خود نمی‌کند. اپل همچنان از همان طراحی بسیار شیک خود بر روی این سری لپ‌تاپ هم استفاده کرده است. بدنه سبک آلومینیومی با ضخامت کم، مهم‌ترین ویژگی ظاهری MacBook Pro 18 MR9VR است. مدل 13 اینچی لپ‌تاپ مک‌بوک پرو همراه با تاچ‌بار دیگر قسمت مربوط به کلیدهای Function (از f1 تا f12) را ندارد و به‌جای آن نوار تاچ‌بار قرار گرفته است. MacBook Pro 2018 با صفحه‌نمایش 13.3 اینچی ابعادی معادل 14.9 × 212.4 × 304.1 میلی‌متر داشته و تنها 1.37 کیلوگرم وزن دارد. وزن کم این لپ‌تاپ باعث شده بتوانید به‌راحتی آن را در کیف و کوله همراه خود همه‌جا داشته باشید.

 

لپ‌تاپ Apple MacBook Pro 2018 با صفحه‌نمایش 13 اینچی

 

پورت‌ها و بلندگو

پورت‌های مدل 13 اینچی لپ‌تاپ MacBook Pro 2018 در مقایسه با نسل گذشته تفاوت‌هایی دارد. در نسل قبلی لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو از دو پورت USB Type-C با قابلیت پشتیبانی از Thunderbolt 3 و DisplayPort استفاده شده بود. حال در مدل 2018 لپ‌تاپ مک‌بوک پرو، از چهار پورت USB Type-C استفاده شده است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید علاوه بر اتصال دستگاه‌های خارجی، شارژ و انتقال تصویر را هم با سرعت‌ بالا و بدون تاخیر انجام دهید. در کنار این چهار پورت، یک جک 3.5 میلیمتری هدفون هم قرار دارد که به‌احتمال زیاد در نسل‌های بعدی آن هم از روی لبه مک‌بوک پرو حذف خواهد شد. 

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی کامپیوتر بدون کیس Apple iMac MMQA2 2017: حرفه‌ای کار کنید

بلندگوهای لپ‌تاپ Apple MacBook Pro 2018 بر روی قسمت‌های کناری سمت راست و چپ کیبورد تعبیه شده‌اند. دو بلندگو استریو با محدوده دینامیکی بالا کیفیت بسیار خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهند. جدا از کیفیت بلندی صدا آن‌ها بسیار خوب بوده و شما را از هدفون بی‌نیاز می‌کنند. برای ضبط صدا هنگام مکالمه تصویری با لپ‌تاپ هم اپل از دو میکروفون داخلی بر روی MacBook Pro 2018 مدل 13 اینچی، استفاده کرده است تا بهترین کیفیت صدا را بتوانید از آن بگیرید. لازم به‌ذکر است که در مدل همراه با تاچ‌بار این لپ‌تاپ از سه میکروفون استفاده شده است.

 

لپ‌تاپ Apple MacBook Pro 2018 با صفحه‌نمایش 13 اینچی

 

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش رتینا (Retina Display) قرار گرفته بر روی سری مک‌بوک پرو یکی از بهترین کیفیت تصویرها را در بین لپ‌تاپ‌های مالتی‌مدیا در اختیار شما قرار می‌دهد و با آن می‌توانید با کیفیت بسیار عالی به تماشا فیلم بنشینید. صفحه‌نمایش MacBook Pro 2018 مدل 13.3 اینچی، از نوع IPS بوده و شفافیت و کیفیت رنگ‌ها در آن بسیار بالا است. دقت صفحه‌نمایش 2560x1600 بوده و تراکم پیکسلی آن هم 227 پیکسل در هر اینچ است. صفحه‌نمایش این سری مک‌بوک از نوع براق (Glossy) است و چندان برای کار کردن در شرایط نوری قوی مانند زیر نور خورشید مناسب نیست. این‌ها همگی ویژگی‌های یکسان لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو 2018 هستند. علاوه بر این ویژگی‌ها، فناوری True Tone که بر روی دو مدل 15 اینچی مک‌بوک پرو هم قرار دارند، نور صفحه‌نمایش و میزان سفیدی صفحه را متناسب با نور محیطی که در آن قرار دارید تنظیم می‌کند و این باعث می‌شود که صفحه‌نمایش کمترین آسیب را به چشمان شما بزند. با این فناوری لازم نیست که میزان روشنایی صفحه‌نمایش را تغییر دهید، بلکه میزان غلظت رنگ تغییر می‌کند.

در بالای پنل صفحه‌نمایش وب‌کم (Webcam) لپ‌تاپ MacBook Pro 2018 قرار گرفته است که کیفیت بسیار خوبی هم دارد. وب‌کم HD لپ‌تاپ که علاوه بر ارائه کیفیت مطلوب برای تماس تصویری، قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت HD 720p را نیز دارد.

 

لپ‌تاپ Apple MacBook Pro 2018 با صفحه‌نمایش 13 اینچی

 

کیبورد

کیبورد لپ‌تاپ‌های 13 اینچی MacBook Pro 2018 از نوع جزیره‌ای است و کلیدها همگی بزرگ و با اندازه استاندارد در کنار یک‌دیگر قرار گرفته‌اند. عمق کم 0.5 میلی‌متری کلیدهای کیبورد باعث می‌شود که علاوه بر صدای بسیار کم، تجربه تایپ لذت‌بخشی را هم داشته باشید. کلیدهای کیبورد مک‌بوک پرو 2018 به نور پس‌زمینه مجهز شده‌اند و با روشن کردن آن‌ها می‌توانید در محیط کم‌نور هم به‌راحتی به تایپ خود ادامه دهید. در قسمت استراحت‌گاه دست لپ‌تاپ هم یک تاچ‌پد یک‌تکه بزرگ قرار گرفته است. این تاچ‌پد که از فرمان‌های چندلمسی نیز پشتیبانی می‌کند، جایگزین خوبی برای ماوس در انجام کارهای ساده روزانه است.

 

لپ‌تاپ Apple MacBook Pro 2018 با صفحه‌نمایش 13 اینچی

 

تاچ‌بار

تاچ‌بار (Touch Bar) یکی از ویژگی‌های مهم سری مک‌بوک پرو شرکت اپل است و با استفاده آن می‌توانید بسیاری کارهای خود را به‌سادگی و از همه مهم‌تر به‌سرعت انجام دهید. بر روی تاچ‌بار لپ‌تاپ MacBook Pro 2018 در سمت راست، حسگر اثر انگشت Touch ID قرار گرفته است که با استفاده از آن می‌توانید کلیه رمزهای عبور لپ‌تاپ را با اثر انگشت خود باز کنید. همچنین برای پرداخت با سیستم Apple Pay هم دیگر نیازی به وارد کردن کارت و اطلاعات بانکی خود نیست و تنها می‌توانید با لمس قسمت تعبیه شده کلیه کارها را انجام دهید.

با استفاده از خود تاچ‌بار می‌توانید برای مثال در گالری تصاویر را عقب و جلو کرده و یا ویرایش‌های ساده مانند بریدن، مقیاس کردن و... را انجام دهید. در هنگام وب‌گردی هم تب‌های مروگر Safari (مرورگر اختصاصی سیستم عامل مک) بر روی تاچ‌بار ظاهر می‌شوند و می‌توانید بین آن‌ها سوییج کنید. در هنگام چت کردن هم می‌توانید کلیه ایموجی‌های پراستفاده خود را بر روی تاچ‌بار مشاهده کرده و خیلی سریع آن‌ها را در متن استفاده کنید. کلیه نرم‌افزار‌های اختصاصی سیستم عامل مک و همچنین نرم‌افزارهای پرطرفدار ویرایش تصویر و ویدیو از تاچ‌بار پشتیبانی می‌کنند. در صورتی هم که کاری با تاچ‌بار نداشته باشید، 12 کلید Function برای شما مشابه کیبورد، ظاهر می‌شود.

 

لپ‌تاپ Apple MacBook Pro 2018 با صفحه‌نمایش 13 اینچی

 

سخت‌افزار، حافظه و باتری

در مدل همراه با تاچ‌بار MacBook Pro 2018 با صفحه‌نمایش 13 اینچی، از سیستم پردازشی قدرتمندتری نسبت به نسل قبل استفاده شده است. پردازنده قرار گرفته بر روی این لپ‌تاپ، مدل چهار هسته‌ای پردازنده Intel Core i5 است. محدوده سرعت پردازنده هم 2.3 گیگاهرتز تا 3.8 گیگاهرتز در حالت توربو (Turbo Boost) است. کارت گرافیک استفاده شده برای مک‌بوک پرو 2018 همراه با تاچ‌بار از نوع Intel Iris Plus Graphics 655 است. حافظه رم (RAM) قرار گرفته بر روی لپ‌تاپ هم 8 گیگابایتی است. دو مدل هارد دیسک 256 و 512 گیگابایتی برای مدل همراه با تاچ‌بار Apple MacBook Pro 2018 با صفحه‌نمایش 13.3 اینچی در نظر گرفته شده است. هارد دیسک قرار گرفته بر روی کانفیگ MR9Q2 و MR9U2 از نوع 256 گیگابایتی است و در دو کانفیگ MR9V2 و MR9R2 از هارد دیسک‌های 512 گیگابایتی استفاده شده است.

 

لپ‌تاپ Apple MacBook Pro 2018 با صفحه‌نمایش 13 اینچی

 

باتری لپ‌تاپ MacBook Pro 2018 با صفحه‌نمایش 13.3 اینچی، میزان شارژدهی بسیار خوبی را ارائه می‌دهد. باتری لیتیوم‌-پلیمر با 58 وات‌ساعت بر روی مک‌بوک پرو 2018 قرار گرفته است. باتری این لپ‌تاپ 10 ساعت شارژدهی هنگام وب‌گردی را تضمین می‌کنند. همچنین صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ‌ به‌همراه باتری قادر است، تا 10 ساعت به‌صورت مستمر فیلم پخش کند.

حالا وقتشه! اینو بخون 6 اقدامی که برای راه اندازی لپ تاپ یا کامپیوتر جدید باید انجام شود

در مجموع با خرید لپ‌تاپ MacBook Pro 2018 با صفحه‌نمایش 13.3 اینچی که با کانفیگ‌های MR9Q2، MR9R2، MR9V2 و... عرضه شده است، می‌توانید به سخت‌افزار کارآمدی برای انجام کارهای خود دسترسی داشته باشید. سیستم پردازشی مناسب و همچنین باتری قدرتمند این لپ‌‌تاپ از ویژگی‌های مثبت این بخش به‌حساب می‌آید. قیمت MacBook Pro 2018 با توجه سیستم‌های سخت‌افزاری قرار گرفته بر روی آن تفاوت دارد و می‌توانید با توجه نیاز خود یکی را انتخاب کنید.

 

لپ‌تاپ Apple MacBook Pro 2018 با صفحه‌نمایش 13 اینچی

 

جمع‌بندی

لپ‌‌تاپ MacBook Pro 2018 با صفحه‌نمایش 13.3 اینچی یک لپ‌تاپ مالتی‌مدیا کارآمد است. با توجه به نیاز خود می‌توانید یکی از این دو مدل را که هر کدام با سیستم‌های پردازشی مختلفی، برای پوشش دادن همه نیازها، عرضه شده‌اند را انتخاب کنید. صفحه‌نمایش رتینا با پنل ISP لپ‌تاپ مک‌بوک پرو 2018 یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این لپ‌تاپ به‌حساب آمده و می‌توانید با آن بهترین کیفیت تصویر را مشاهده کنید.­ بدنه آلومینیومی سبک و با دوام MacBook Pro 2018 و شارژدهی بسیار خوب باتری باعث شده بتوانید لپ‌تاپ را به‌آسانی همه‌جا همراه خود داشته باشید و نگران تمام شدن شارژ باتری آن نباشید.­ با خرید لپ‌تاپ MacBook Pro 2018 مدل 13 اینچی با قیمت مناسب، به یک لپ‌تاپ مالتی‌مدیا کارآمد دسترسی خواهید داشت.

 

نکات مثبت

  • بدنه آلومینیومی با دوام با وزن 1.37 کیلوگرم
  • صفحه‌نمایش رتینا
  • سیستم پردازشی کارآمد
  • شارژدهی 10 ساعته باتری

 

نکات منفی

  • محدودیت پورت‌ها​

 

لپ‌تاپ Apple MacBook Pro 2018 با صفحه‌نمایش 13 اینچی