بررسی گلکسی جی 3 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy J3 Pro)

نقد و بررسی 08 آبان 1397 علی مظفری

بررسی گلکسی جی 3 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy J3 Pro)

اگر می‌خواهید یک گوشی رده پایین با کیفیت و مقرون به صرفه داشته باشید، مطمئناً گلکسی جی 3 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy J3 Pro) یکی از بهترین گزینه‌های خرید پیش رویتان خواهد بود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی گلکسی جی 3 پرو سامسونگ بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را عنوان کنیم.

 

معرفی Samsung Galaxy J3 Pro (سامسونگ گلکسی جی 3 پرو)

گوشی گلکسی J3 Pro محصول سال 2017 شرکت کره‌ای سامسونگ و یکی از گوشی‌های پایین رده این کمپانی به شمار می‌رود که به دلیل قیمت مناسب و کیفیت خوبی که دارد مورد استقبال کاربران واقع شده و آمار فروش خوبی را برای سامسونگ به ثبت رسانده است. این گوشی در ماه ژوئن (June) سال 2017 رونمایی شد. قیمت گلکسی جی 3 پرو در مقایسه با قیمت گوشی‌های هم رده خود چندان بالا نیست و این مسئله یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت آن به شمار می‌رود. گلکسی J3 Pro از رقیب‌های جدی در رده قیمتی خودش دارد.

گوشی‌هایی مثل هوآوی Honor 7A و هوآوی Y3 2017 می‌توانند رقیب‌های جدی برای Galaxy J3 Pro سامسونگ باشند. اما خرید گلکسی جی 3 پرو تا چه اندازه برای شما انتخاب مناسبی خواهد بود؟ برای پاسخ به این سوالات باید ابتدا گوشی مورد نظر را بهتر بشناسید و سپس نقاط قوت و ضعف آن را با نیازهایتان مقایسه کنید. بدین ترتیب قادر خواهید بود که تصمیم‌گیری قطعی و نهایی برای خرید گلکسی J3 Pro داشته باشید. در ادامه این مطلب به بررسی گلکسی جی 3 پرو سامسونگ می‌پردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را عنوان می‌کنیم.

 

بررسی گلکسی جی 3 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy J3 Pro): طراحی و ظاهر

در قدم نخست بررسی گلکسی جی 3 پرو سامسونگ در رابطه با طراحی و ظاهر این گوشی صحبت می‌کنیم. با توجه به اینکه گوشی یک محصول پایین رده و مقرون به صرفه به شمار می‌رود، نباید انتظار داشت که سبک طراحی و ظاهر آن خیلی به روز و درجه یک باشد. با این حال سامسونگ بدنه‌ای آلومینیومی را در این گوشی بکار برده است که به طور یکپارچه طراحی شده و بدین سبب امکان جداسازی و تعویض باتری آن توسط کاربر وجود ندارد. بدنه گوشی ابعاد 8.2 در 70.3 در 143.2 میلیمتر را ارائه می‌کند و دستگاه حدود 142 گرم وزن دارد.

 

بررسی گلکسی جی 3 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy J3 Pro)

 

پس بدنه گلکسی J3 Pro سامسونگ چندان باریک نیست اما وزن آن نسبتاً سبک خواهد بود. گلکسی J3 Pro سامسونگ از اتصال همزمان دو سیم کارت پشتیبانی می‌کند. یکی از ویژگی‌های عالی این گوشی مربوط به بهره‌مندی آن از اسکنر انگشت می‌شود. اسکنر انگشت این گوشی به طور یکپارچه با دکمه هوم آن در نظر گرفته شده و زیر صفحه نمایش گوشی نصب می‌شود. زمانی که از نمای رو به رو به گوشی نگاه می‌کنید، هیچ ویژگی منحصر به فردی را در آن نخواهید یافت. صفحه نمایش دستگاه حاشیه‌های ضخیمی دارد و فقط چیزی در حدود 68.5 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته است.

با نگاه کردن به قاب پشت گلکسی جی 3 پرو هم ویژگی خاصی را در آن خواهید یافت. لوگوی سامسونگ در وسط قاب پشت گوشی مشخص است و در بالای آن هم لنز دوربین اصلی و چراغ فلش LED آن به صورت عمودی نصب هستند. در بخش فوقانی و زیرین قاب پشت گوشی دو بخش حلال مانند وجود دارد که تا حدی منجر به متفاوت به نظر رسیدن قاب پشت دستگاه می‌شود.

 

بررسی گلکسی جی 3 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy J3 Pro)

 

به طور کلی باید گفت که گوشی گلکسی J3 پرو سامسونگ با توجه به قیمتی که دارد از نظر ظاهر و طراحی یک گوشی خوب و با کیفیت است. بدنه آلومینیومی و بهره‌مندی از اسکنر انگشت می‌توانند اصلی‌ترین ویژگی‌های مثبت طراحی این محصول به شمار آیند. سایر ویژگی‌های ظاهری گوشی کاملاً عادی و در حد سایر گوشی‌های هم رده و قیمت خودش خواهد بود. پس این گوشی از نظر طراحی و ظاهر نمره خوبی از ما دریافت می‌کند.

 

بررسی گلکسی جی 3 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy J3 Pro): صفحه نمایش

سامسونگ در اغلب موارد سعی می‌کند برای کاهش قیمت گوشی‌های مقرون به صرفه و پایین رده خود، صفحه نمایش آن‌ها را با هزینه کمتری تامین و تولید نماید. گلکسی جی 3 پرو سامسونگ هم از این مسئله مستثنی نیست، چون صفحه نمایشی از نوع PLS TFT در آن بکار رفته که دردسر و هزینه تولید پایین‌تر در مقایسه با سایر پنل‌های نمایشگر رایج در گوشی‌های موبایل دارد. صفحه نمایش این گوشی 5 اینچی است و رزولوشن اچ دی یا 1280 در 720 پیکسلی را ارائه می‌کند. بدین سبب تراکم پیکسلی نمایشگر دستگاه به چیزی در حدود 294 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که تراکم پیکسلی قابل قبولی برای صفحه نمایش یک گوشی رده پایین به شمار می‌رود.

 

بررسی گلکسی جی 3 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy J3 Pro)

 

نسبت تصویر صفحه نمایش گوشی 16 به 9 بوده و نمایشگر دستگاه حاشیه‌های معمولی دارد. بدین سبب چیزی در حدود 68.5 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه توسط نمایشگر آن احاطه می‌شود. اما کیفیت عملکرد صفحه نمایش 5 اینچی و PLS TFT گلکسی جی 3 پرو چگونه است؟ صفحه نمایش این گوشی از نظر شادابی رنگ‌ها، ضریب کنتراست و شارپنس اصلاً عملکرد خوبی ندارد و به نظر ما کیفیتی کمتر از حد انتظار را ارائه می‌کند. زمانی که به محتوای نمایشگر گوشی نگاه می‌کنید، به خوبی متوجه این مسئله خواهید شد که صفحه نمایش آن کیفیت چندان عالی ندارد و این مسئله نا امید کننده است.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro (ردمی نوت 8 پرو)

متاسفانه صفحه نمایش PLS TFT گوشی گلکسی J3 Pro قدرت بالایی از نظر تولید روشنایی هم ندارد! این مسئله سبب می‌شود که بکارگیری گوشی و مشاهده محتوای صفحه نمایش آن در محیط‌های باز و تحت تابش نور به راحتی امکانپذیر نباشد. حتی اگر شدت روشنایی صفحه نمایش گلکسی جی 3 پرو را روی 100 درصد تنظیم کنید هم در برخی شرایط با مشکل عدم وضوح محتوای صفحه در محیط‌های پرنور مواجه خواهید شد. پس به طور کلی باید بگوییم که صفحه نمایش گوشی گلکسی J3 پرو سامسونگ یکی از نقاط ضعف آن محسوب می‌شود. کوچک‌ بودن صفحه نمایش، شارپنس و کنتراست ضعیف، شاداب نبودن رنگ‌ها و همچنین توانایی ناچیز نمایشگر در تولید روشنایی از اصلی ترین نقاط ضعف آن در گوشی گلکسی J3 پرو خواهند بود.

 

بررسی گلکسی جی 3 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy J3 Pro): سیستم عامل و رابط کاربری

سیستم عاملی که به طور پیش فرض روی Galaxy J3 Pro سامسونگ نصب است، اندروید 7 نوقا خواهد بود. خوشبختانه آپدیت اندروید 8 اوریو هم اکنون برای این گوشی منتشر شده، اما ما نسخه مجهز به اندروید 7 نوقا و اورجینال آن را بررسی کردیم. رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس 8.1 هم در این گوشی به طور پیش فرض نصب و راه‌اندازی شده است. کاربران گوشی‌های سامسونگ به خوبی با نحوه طراحی رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس یا همان تاچ‌ویز قدیمی آشنایی دارند. رابط کاربری آبی مانند گوشی تعداد زیادی اپلیکیشن پیش فرض را در گلکسی جی 3 پرو ارائه می‌کند. اپلیکیشن‌هایی برای گوش دادن به موزیک، دنبال کردن اخبار، دیدن ویدئو و غیره به طور پیش فرض و مضاعف روی گوشی نصب هستند و این مسئله منجر به اشغال بخش نسبتاً زیادی از حافظه داخلی دستگاه می‌شود.

 

بررسی گلکسی جی 3 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy J3 Pro)

 

گوشی Galaxy J3 Pro هم مثل همه گوشی‌های دیگر با پر شدن حافظه داخلی، افت سرعت عملکرد را به همراه خواهد داشت. بنابراین بهتر است از شر اپلیکیشن‌های غیر ضروری و پیش فرض دستگاه خلاص شده و تا جای ممکن آن‌ها را حذف کنید. زمانی که در حالت عادی از گوشی استفاده می‌کنید و مابین بخش‌های مختلف رابط کاربری آن پرسه می‌زنید، لگ و تاخیری را مشاهده نخواهید کرد اما اگر چندین اپلیکیشن را به طور همزمان در رم گوشی فعال باقی بگذارید و بخواهید مابین آن‌ها جهش داشته باشید، لگ و تاخیرهای محسوسی را مشاهده خواهید کرد.

با پر شدن حافظه گوشی شدت لگ و تاخیرهایی که در عملکرد رابط کاربری دستگاه ایجاد می‌شوند بیشتر خواهد شد. بنابراین اکیداً توصیه می‌کنیم حافظه داخلی گلکسی جی 3 پرو را تا حد ممکن خالی نگه دارید. با اینکه گوشی از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی می‌کند، توصیه ما این است که به منظور روان نگه داشتن عملکرد دستگاه، حافظه جانبی را در آن نصب نکنید چون این مسئله به مرور منجر به افزایش حجم اطلاعات ذخیره شده در گوشی و کند شدن محسوس عملکرد آن می‌شود. اگر به این نکات توجه کنید، سیستم عامل و رابط کاربری گلکسی جی 3 پرو عملکرد مطلوبی خواهند داشت.

 

بررسی گلکسی جی 3 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy J3 Pro): پردازنده، رم و حافظه داخلی

یکی از مهمترین مراحل بررسی گلکسی جی 3 پرو مربوط به زیر ذره‌بین قرار دادن قدرت عملکرد این گوشی می‌شود. سامسونگ تراشه اگزینوس 7570 را در قلب Galaxy J3 Pro بکار برده است. این تراشه طی فرآیند 14 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای دارد که هسته‌های پردازشگر آن از نوع Cortex-A53 هستند و فرکانس کاری 1.4 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. همچنین پردازنده گرافیکی Mali-T720 MP2 هم در قلب این تراشه بکار رفته و وظیفه تجزیه و تحلیل داده‌های گرافیکی را بر عهده خواهد داشت. رم گوشی ظرفیت 2 گیگابایتی داشته و حافظه داخلی آن هم به طور پیش فرض 16 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی اطلاعات را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. ضمن اینکه امکان نصب حافظه جانبی هم در گوشی وجود دارد و کاربران علاقمند می‌توانند با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) فضای ذخیره‌سازی اطلاعات دستگاه را تا سقف اسمی 256 گیگابایت افزایش دهند.

 

بررسی گلکسی جی 3 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy J3 Pro)

 

در بررسی گلکسی جی 3 پرو مشخص شد که این گوشی قدرت عملکرد خیلی عالی ندارد و کیفیتی در حد گوشی‌های هم رده و هم قیمت خودش یا شاید هم کمی پایین‌تر از برخی آن‌ها را ارائه کند. بنابراین به هیچ عنوان نباید از گلکسی J3 Pro برای اجرای بازی‌ها و اپلیکیشن‌های سنگین استفاده کنید، چون گوشی توان اجرای این بازی‌ها را ندارد و نصب آن‌ها در دستگاه به شدت منجر به کند شدن عملکرد آن می‌شود. حتی زمانی که بازی‌های معمولی را هم در گوشی گلکسی جی 3 پرو اجرا کنید، ممکن است تا چند ثانیه بعد خروج از باتری همچنان تاخیرهایی را در عملکرد آن مشاهده نمایید.

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

در مورد پشتیبانی گوشی از حافظه جانبی هم باید بگوییم که بهتر است به فکر نصب حافظه میکرو اس دی در گلکسی جی 3 پرو نباشید، چون نصب حافظه جانبی منجر به افزایش حجم اطلاعت ذخیره شده در دستگاه و در نتیجه کند شدن بیش از اندازه آن می‌شود. بنابراین به طور کل باید گفت که قدرت عملکرد سامسونگ گلکسی J3 Pro معمولی است و در حد اغلب گوشی‌های هم رده و قیمت خودش خواهد بود. پس انتظار بالایی از آن نداشته باشید.

 

بررسی گلکسی جی 3 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy J3 Pro): دوربین اصلی و سلفی

دوربین اصلی گوشی سامسونگ Galaxy J3 Pro از یک لنز13 مگاپیکسلی با دیافراگم F/1.9 تشکیل شده که از قابلیت فوکوس خودکار، HDR و ضبط ویدئوهای فول اچ دی با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند. در بررسی گلکسی جی 3 پرو مشخص شد که دوربین اصلی این گوشی در محیط‌های با نور مناسب کیفیت عملکرد مطلوبی دارد. البته مدعی نمی‌شویم که کیفیت عملکرد دوربین اصلی این گوشی در شرایطی مذکور بهتر از سایر گوشی‌های هم رده و هم قیمت خودش خواهد بود، چون دوربین اصلی گوشی در ثبت جزئیات کمی ضعیف عمل می‌کند.

 

بررسی گلکسی جی 3 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy J3 Pro)

 

متاسفانه در محیط‌های کم نور افت کیفیت محسوسی را در عملکرد دوربین اصلی گلکسی J3 Pro مشاهده خواهید کرد. تصاویر که در این شرایط توسط دوربین اصلی گوشی ضبط می‌شوند اغلب تیره بوده و نامفهوم یا اصطلاحاً تار و محو به نظر می‌رسند. بنابراین با دوربین اصلی گلکسی جی 3 پرو سامسونگ نمی‌توانید در محیط‌های با نور کم عکس‌های خیلی جالبی ضبط کنید. چراغ فلش LED دوربین اصلی هم در این شرایط خیلی نمی‌تواند به کیفیت عکسبرداری کمک کند چون نور طبیعی و مناسبی را ارائه نخواهد کرد.

در سمت مقابل دوربین سلفی گوشی از لنز 5 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 تشکیل می‌شود. سامسونگ یک چراغ فلش LED اختصاصی را هم برای دوربین سلفی گلکسی J3 Pro در نظر گرفته که در محیط‌های تاریک می‌توان از آن با هدف ضبط عکس‌های استفاده کرد. متاسفانه کیفیت ضبط عکس با دوربین سلفی یا جلوی گوشی گلکسی جی 3 پرو سامسونگ هم خیلی نتیجه عالی را به همراه نخواهد داشت. دوربین سلفی گوشی در محیط‌های با نور مناسب عملکرد معمولی دارد و در محیط‌های با نور کم هم دچار افت کیفیت نسبتاً محسوسی می‌شود. پس به طور کلی اگر اهل عکسبرداری با گوشی هستید و به کیفیت دوربین گوشی اهمیت می‌دهید، سامسونگ Galaxu J3 Pro گزینه خرید خیلی مناسبی برایتان نخواهد بود.

 

بررسی گلکسی جی 3 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy J3 Pro): باتری و شارژدهی

بررسی گلکسی جی 3 پرو را با شرح جزئیات و نحوه عملکرد باتری آن به پایان می‌رسانیم. باتری که در این گوشی بکار رفته ظرفیت 2400 میلی آمپر ساعتی را ارائه می‌کند و یک باتری لیتیوم یونی و جدانشدنی است. شاید تصور کنید که یک باتری 2400 میلی آمپر ساعتی نمی‌تواند به خوبی انرژی مورد نیاز گلکسی J3 پرو را تامین نماید، اما در عمل اینطور نیست! در بررسی گلکسی جی 3 پرو مشخص شد که باتری گوشی در شرایطی که از آن استفاده نرمالی به عمل آید می‌تواند تا 1.5 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند. بنابراین از این نظر گلکسی J3 پرو وضعیت خوبی دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون روش‌های افزایش عمر باتری گوشی هوشمند

متاسفانه گلکسی جی 3 پرو از قابلیت‌هایی همچون شارژ سریع و شارژ بیسیم پشتیبانی نمی‌کند، اما چون ظرفیت باتری آن خیلی زیاد نیست به طبع زمان مورد نیاز برای شارژ مجدد باتری آن هم کمتر می‌شود. در بررسی گلکسی جی 3 پرو مشخص شد که باتری این گوشی ظرف مدت زمانی در حدود 80 دقیقه فول شارژ می‌شود. بنابراین شارژدهی خوب باتری و سرعت شارژ مناسب از ویژگی‌های مثبت گلکسی J3 Pro سامسونگ به شمار می‌روند.

 

بررسی گلکسی جی 3 پرو سامسونگ (Samsung Galaxy J3 Pro)

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی گلکسی جی 3 پرو ساموسنگ (Samsung Galaxy J3 Pro) پرداختیم. این گوشی برای آن دسته افرادی مناسب است که می‌خواهند با صرف یک هزینه نه چندان زیاد گوشی معمولی و در عین حال با کیفیت خریداری کنند. برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف گلکسی جی J3 Pro سامسونگ در بخش زیر ارائه شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • بهره‌مندی از اسکنر انگشت
  • بدنه فلزی و با کیفیت
  • باتری خوب
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • کیفیت نه چندان مطلوب صفحه نمایش