8 مورد از نشانه‌ها و علائم گوشی هک شده را بشناسید!

آموزش و ترفندها 05 دی 1397 علی مظفری

8 مورد از نشانه‌ها و علائم گوشی هک شده را بشناسید!

هک گوشی‌های موبایل امری امکان‌پذیر بوده و پیش از این هم انجام شده است. افراد سودجو با هک کردن گوشی افراد می‌توانند به اطلاعات شخصی آن‌ها دسترسی یابد. اما چطور می‌توانیم متوجه شویم که گوشی ما هک شده است؟ در این مقاله می‌خواهیم 8 مورد از علائم و نشانه‌های گوشی هک شده را برایتان شرح دهیم. بنابراین با ما همراه باشید.

 

مقدمه

شاید تصور کنید که هک گوشی موبایل امکان‌پذیر نیست، اما باید بدانید که هک کردن گوشی‌های موبایل امری امکان‌پذیر بوده و می‌تواند به روش‌های مختلف و با اهداف متفاوتی انجام شود. برای مثال ممکن است هک یک گوشی با هدف به سرقت بردن اطلاعات شخصی کاربر، دسترسی به ایمیل‌های شخصی، دسترسی به پیامک‌های وی، ورود به حساب‌های کاربری وی و به سرقت بردن محتوای آن‌ها و غیره انجام گیرد.

اما به نظر شما چطور می‌توانیم متوجه شویم که گوشی ما هک شده است؟ به بیان دیگر یک گوشی هک شده می‌تواند چه علائم و نشانه‌هایی داشته باشد؟ در ادامه این مطلب می‌خواهیم 8 مورد از نشانه‌ها و علائم گوشی هک شده را برایتان شرح دهیم. اگر احساس می‌کنید علائم مذکور به شکل محسوس و عجیبی در گوشی شما هم وجود دارند، بهتر است به فکر راه حلی برای جلوگیری از به سرقت بردن اطلاعات خویش باشید.

 

مهمترین علائم گوشی هک شده : کند شدن ناگهانی گوشی

 

 گوشی هک شده

 

کند شدن تدریجی گوشی‌های موبایل با گذر زمان یک امر طبیعی است که به ویژه در گوشی‌های پایین رده و میان رده سریع‌تر با آن رو به رو می‌شویم. اما کند شدن ناگهانی موبایل می‌تواند یکی از علائم گوشی هک شده باشد! برای مثال تصور کنید تا دیروز به راحتی از گوشی خود استفاده می‌کردید و از نظر سرعت عملکرد هیچ مشکلی با آن نداشتید، اما امروز و بعد از نصب یک اپلیکیشن یا اتصال گوشی به لپ‌تاپ و سایر اقدامات این چنینی، عملکرد دستگاه به شدت کند و آزاردهنده شده است! این مسئله بدون تردید می‌تواند یکی از علائم و نشانه‌های هک گوشی موبایل باشد. توصیه می‌کنیم در این شرایط اپلیکیشن‌های اخیری که روی گوشی نصب کرده‌اید را حذف نمایید. سعی کنید تمام اپلیکیشن‌های مشکوک را حذف کرده و همیشه برای دانلود اپلیکیشن‌های جدید از منابع قابل اعتماد و تایید شده مثل گوگل پلی استور (Google Play Store) و اپ استور (App Store) استفاده به عمل آورید.

 

مهمترین علائم گوشی هک شده : ارسال و دریافت خودکار پیامک‌های عجیب

 

 گوشی هک شده

 

یکی دیگر از نشانه‌های هک شدن گوشی موبایل مربوط به ارسال و دریافت خودکار پیامک‌های با متون عجیب می‌شود. البته اس ام اس یا پیامک‌های تبلیغاتی که این روزها برای کاربران سیم کارت‌های مختلف ارسال می‌شود از علائم هک گوشی نیستند و منظور ما از ارسال و دریافت پیامک‌های عجیب، پیامک‌هایی است که مضمون غیرمتعارفی دارند و اصلا قابل درک نیستند. ممکن است در این پیامک‌های کدهای رمزنگاری شده‌ای رد و بدل شود که منجر به فاش شدن اطلاعات شخصی شما و اکانت‌هایتان باشد. اگر با این مشکل رو به رو هستید، توصیه می‌کنیم ابتدا اپلیکیشن‌های مشکوک و اخیری که در دستگاه نصب کرده‌اید را حذف نمایید و اگر مشکل برطرف نشد، گوشی خود را فکتوری ریست (Factory Reset) کنید تا تنظیمات آن به حالت پیش فرض کارخانه بازگردانده شود.

 

مهمترین علائم گوشی هک شده : نصب شدن خودکار اپلیکیشن‌های عجیب

 

 گوشی هک شده

 

در برخی شرایط ممکن است یک اپلیکیشن یا حتی لینکی که در وبسایت‌های مختلف باز می‌کنید عاملی برای هک شدن گوشی شما باشد! برای مثال ممکن است باز کردن لینک یک وبسایت منجر به دانلود و نصب شدن اپلیکیشن خاصی روی گوشی موبایلتان شود که شما اصلاً با آن آشنا نیستید! در اینگونه شرایط احتمال هک شدن گوشی بالا می‌رود چون ممکن است اپلیکیشن دانلود و نصب شده مخرب و هک کننده باشد. بنابراین هر زمان دیدید یک اپلیکیشن به صورت خودکار در گوشی شما نصب شده سریعاً آن را حذف نمایید. نصب شدن دائم اپلیکیشن‌ها به صورت خودکار در گوشی می‌تواند نشان دهنده احتمال هک شدن دستگاه باشد.

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش ردیابی گوشی اندروید با قابلیت Find My Device

سعی کنید در این شرایط تمام اپلیکیشن‌های مشکوک را از گوشی خود حذف نمایید و دیگر به سایت‌هایی که دائماً به آن‌ها مراجعه می‌کردید، مراجعه نکنید. اگر باز هم شاهد نصب خودکار اپلیکیشن‌های عجیب در گوشی خود بودید، دستگاه را فکتوری ریست کنید.

 

مهمترین علائم گوشی هک شده : داغ شدن بدون دلیل گوشی

 

 گوشی هک شده

 

داغ شدن گوشی‌های موبایل در حالت‌هایی که پردازنده دستگاه درگیر آنالیز اطلاعات باشد یا در شرایطی که گوشی به شارژ متصل است کاملاً عادی خواهد بود، اما زمانی که گوشی بدون دلیل داغ می‌شود مطمئن باشید یک جای کار می‌لنگد. داغ شدن بدون دلیل بدنه گوشی می‌تواند یکی از علائم و نشانه‌های هک شدن آن باشد. برای مثال تصور کنید گوشی خود را روی میز قرار داده‌اید و گوشی در حال استفاده نیست و اصطلاحاً در وضعیت استندبای (Standby) قرار دارد اما باز هم بدنه آن داغ می‌شود! در اینگونه شرایط احتمالاً در پس زمینه پنهان گوشی اطلاعاتی در حال رد و بدل است که می‌توانند مخرب باشند. برای مثال ممکن است اطلاعات ایمیل شما برای فرد سودجویی فوروارد شود یا اطلاعات اکانت‌های مختلف فعال در گوشی شما از طریق اینترنت برای هکر ارسال گردد. بنابراین بدنه گوشی نباید بدون دلیل و در شرایطی که هیچ استفاده‌ای از آن به عمل نمی‌آید داغ شود و اگر این امر پدیدار گردد، احتمال هک شدن گوشی وجود دارد.

 

مهمترین علائم گوشی هک شده : افزایش عجیب حجم مصرف اینترنت

 

 گوشی هک شده

 

اگر احساس می‌کنید مقدار مصرف حجم بسته اینترنتی شما در گوشی به طرز عجیب و کنترل نشده‌ای افزایش یافته و از سمت مقابل مطمئن هستید که تنظیمات اینترنت گوشی خود را بهینه کرده‌اید و از دانلودهای بی‌مورد جلوگیری می‌کنید، احتمالاً هک گوشی شما بالاست! هکرها عموماً برای ارسال اطلاعات از گوشی شما از شبکه اینترنت استفاده می‌کنند. یعنی هر اطلاعاتی که قرار باشد از گوشی شما برای هکر ارسال شود از طریق اینترنت ارسال خواهد شد. بنابراین طبیعی است که این مسئله منجر به افزایش مصرف حجم بسته اینترنت شما شود. پس یکی دیگر از علائم گوشی هک شده مربوط به افزایش عجیب حجم مصرف اینترنت می‌شود.

 

مهمترین علائم گوشی هک شده : نمایش پیغام‌های پاپ‌آپ عجیب

 

 گوشی هک شده

 

پیغام‌های پاپ‌آپ پیغام‌هایی هستند که به صورت خودکار و در یک پنجره جدید نمایان می‌شوند و عموماً کاربر در نمایان شدن مستقیم آن‌ها نقشی ندارد. در قدیم این نوع پیغام‌ها مربوط به سایت‌های اینترنتی می‌شد که از تبلیغات پاپ‌آپ کسب درآمد می‌کردند اما حالا اپلیکیشن‌های موبایل هم از این روش استفاده می‌کنند. برای مثال تصور کنید یک اپلیکیشن خاص را اجرا می‌کنید و ناگهان در پنجره پاپ‌آپ جدید درخواست نصب یک اپلیکیشن دیگری ارائه می‌شود یا به طور خودکار اپلیکیشنی مثل تلگرام اجرا می‌شود و درخواست عضویت در یک کانال یا گروه خاص ارائه می‌گردد. اگر این نوع پیغام های پاپ‌آپ در گوشی شما نمایان می‌شود، احتمال هک گوشی شما وجود دارد. سعی کنید اپلیکیشن‌های مخربی که منجر به نمایش پیغام‌های پاپ‌آپ می‌شوند را حذف نمایید.

حالا وقتشه! اینو بخون قابلیت Find My iPhone چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

مهمترین علائم گوشی هک شده : بلاک شدن ایمیل هایی که با گوشی می‌فرستید!

 

 گوشی هک شده

 

اگر ایمیل‌هایی که با گوشی اندرویدی خود ارسال می‌کنید به صورت خودکار بلاک می‌شوند و به پوشه اسپم ایمیل‌های مقصد منتقل می‌گردند، احتمال هک گوشی شما وجود دارد چون در این شرایط ممکن است هکر با روش‌های مختلف به ایمیل شما دسترسی پیدا کرده و در حال سوء استفاده از آن باشد که سرورهای ایمیل این موضوع را متوجه شده‌اند و ایمیل‌هایی که با گوشی ارسال می‌کنید را به طور خودکار در حالت اسپم به دست گیرنده می‌رسانند. پس ارسال نشدن ایمیل‌هایتان از گوشی برای مخاطبین مختلف و ذخیره شدن آن‌ها در پوشه اسپم گیرنده ایمیل می‌تواند یکی دیگر از علائم گوشی هک شده باشد.

 

مهمترین علائم گوشی هک شده : از کار افتادن ناگهانی اپلیکیشن‌ها

 

 گوشی هک شده

 

اگر اپلیکیشن خاصی را به تازگی در گوشی خود نصب کرده‌اید و برای اجرای آن با مشکل مواجه هستید و پیغام Stopped Working را دریافت می‌کنید، احتمالاً آن اپلیکیشن با گوشی شما سازگاری ندارد و بهتر است از بکارگیری آن صرف نظر کنید و آن برنامه را حذف نمایید. در برخی شرایط دیگر ممکن است نصب یک اپلیکیشن منجر به از کار افتادن اپلیکیشن‌های دیگری شود که پیش از این در گوشی بدون مشکل کار می‌کردند! برای مثال تصور کنید بعد از نصب یک اپلیکیشن جدید در گوشی، برنامه تلگرام شما از کار بیفتد و کرش شود. در این شرایط احتمال اینکه برنامه جدید نصب شده بدافزار و مخرب باشد و منجر به هک گوشی شما شوند بالاست، پس آن برنامه را از حافظه گوشی حذف کنید.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به معرفی 8 مورد از نشانه‌ها و علائم گوشی هک شده پرداختیم. اگر هر کدام از نشانه‌های نام برده شده را در گوشی خود مشاهده کردید، توصیه می‌کنیم سریعاً اپلیکیشن‌های مشکوک اخیری که در دستگاه نصب کرده‌اید را حذف نمایید و اگر مشکل برطرف نشد، گوشی خود را فکتوری ریست کنید. فراموش نکنید فکتوری ریست گوشی‌های موبایل منجر به حذف بدافزارهای نصب شده روی دستگاه و اختلال‌های آن می‌شود.