آشنایی با نام و مفهوم چند برند مطرح دنیا

آموزش و ترفندها 30 مرداد 1396 علی مظفری

آشنایی با نام و مفهوم چند برند مطرح دنیا

در زندگی روزمره،ما با برندهای گوناگونی در طول شبانه روز سرکار داریم که تعداد خیلی کمی از ما با مفهوم و نام آنها آشنا هستیم در اینجا به چگونگی انتخاب نام چند برند مطرح دنیا خواهیم پرداخت.

برند همان چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن و یا هرگونه ارتباطی با آن بصورت مفهومی، دیداری یا لفظی صفات و ویژگی‌های خود را در ذهن و قلب مخاطب تداعی می‌کند.اما انجمن بازاریابی آمریکا معتقد است برند مشخص کننده ویژگی و خدمات یک محصول و متمایز کننده با سایر محصولات میباشد.امروزه محصولاتی به ارزش اعتباری و اجتماعی بالا خواهند رسید که بتوانند برای مصرف کننده یک تجربه خوشایند ایجاد کرده و برای آنها ارزش آفرینی کرده باشند تا به مرور زمان نام آنها یک برند شود.

در ابتدا هیچ محصول تولید شده ای برند نبوده و نخواهد بود این زمان و میزان وفاداری مشتری نسبت به محصول ارائه شده است که آن را به برند تبدیل میکند.جالب اینجاست که برند شدن و برند بودن همیشه ثابت نیست و خیلی از برندها مطرح دنیا دیگر در ذهن و قلب مشتری جایگاهی ندارند و جای خودشان را به رقبا داده اند.برای مثال برنامه محبوب یاهو مسنجر برند یاهو در تکنولوژی جای خود را به دیگر اپلیکیشن های معروف امروزه مثل فیسبوک،توییتر،تلگرام و ... داده است و آنها توانسته اند برند سال 2016-2017 شوند و این تغییرات همیشه پابرجا خواهد بود تا زمانی که شما پاسخگو نیاز مصرف کننده باشید در ذهن و قلب مشتری جای دارید.

اما بد نیست با نام و مفهوم و اینکه چطوری برخی از برندها بوجود آمدند آشنا شویم. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه ما باشید.

Apple

داستان نام گذاری اپل یکی از جنجالی ترین بحث های دنیای تکنولوژی است. داستان های زیادی درباره این نام گذاری و ریشه آن وجود دارد. استیو جابز چند سال پیش در ویدئویی، دلیل این نامگذاری را توضیح داده. همان دلیلی که در کتاب رسمی خاطراتش نیز به آن اشاره شده است. او می گوید پیشنهادهای زیادی مثل Matrix Electronics وجود داشته اما در نهایت هیچ کسی تا زمان مقرر، نتوانست پیشنهاد بهتری از نام اپل ارائه کند و همین نام انتخاب شد. اما چرا اپل؟ جابز می گوید:«شاید نیمی از دلیل انتخاب این نام این بود که من خیلی سیب دوست دارم و نیمی دیگر از آن به این دلیل است که نام اپل بالاتر از نام آتاری در دفتر تلقن قرار داشت. این مال زمانی بود که من آتاری کار می کردم». در سال 2007 پسوند کامپیوتر نیز به این نام تجاری اضافه شد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی آیفون 11 اپل (iPhone 11): آیفون خوش قیمت اپل

 

McDonald's

ریموند کروک،موسس مک دونالدز، زمانی که با برادران مک دونالد آشنا شد فروشنده ی دستگاه های تولید میلک شَیک بود. در ان زمان دیک و مک مک دونالد یک ساندویچ فروشی در سن برناردینو ایالت کالیفرنیا داشتند. برادران مک دونالد یکی از دستگاه های مالتی میکسر ساخت کروک را خریداری کرده و کروک آن قدر تحت تاثیر ساندویچ فروشی بزرگ این دو برادر قرار گرفت که شروع به تبلیغ برای آن ها نمود. سال ها بعد وی حق استفاده از اسم مک دونالدز را خریداری کرد.

 

Pepsi

موسس اصلی کمپانی پپسی کَیلب دیویس برادهام (Caleb Davis Bradham) نام داشت که در ابتدا به شغل پزشکی علاقه نشان می داد اما مشکلات خانوادگی باعث شد که دانشکده ی پزشکی را رها کرده و به داروسازی روی بیاورد. اولین اختراع او با نام «نوشیدنی برَد» (Brad’s Drink) از ترکیب شکر، آب،کارامل، روغن لیمو و جوز هندی ساخته شده بود. سه سال بعد برادهام اسم نوشیدنی خود را به «پپسی کولا» (Pepsi-Cola) که از واژه ی «dyspepsia» به معنای «عدم هضم غذا» گرفته شده بود تغییر داد.

IKEA

اگر فکر می کردید که واژه ی «IKEA» سوئدی است کاملاً در اشتباه هستید. اینگوار کامپردا، موسس این برند، این واژه را از ترکیب حروف اول اسم کوچک و اسم فامیل خود به اضافه ی دو حرف اول مزرعه و روستایی که دوران کودکی خود را در آن جا سپری کرده (به ترتیب Elmtaryd و Agunnaryd) انتخاب نموده است.

NIKE

نایکی اسم الهه ی یونانی پیروزی است.

Google

تصمیم گیری در مورد اسم برند «گوگل» در دانشگاه استنفورد شکل گرفت. لَری پیج، موسس شرکت گوگل، قصد داشت یک وبسایت با قابلیت نمایه سازی داده های وسیع با دیگر دوستان و همکلاسی هایش تاسیس کند. زمانی که کار به مرحله ی انتخاب اسم سایت رسید یکی از پیشنهادات واژه ی «googolplex» به معنای عدد ۱ به اضافه ی ۱۰ به توان ۱۰۰ عدد صفر در مقابل آن بود. نام «Google» زمانی شنیده شد که یکی از دانشجویان در تلفظ واژه ی «Googolplex» دچار اشتباه شد. در نهایت همین تلفظ اشتباه به عنوان اسم سایت انتخاب گردید.

Intel

intergrated electronicss

از آنجایی که این شرکت از بدو تأسیس با تأکید روی ساخت مدارات مجتمع ایجاد شد نام آن را یا به طور مختصر intel نهادند.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه و راهنمای خرید:پردازنده اینتل بهتراست یا AMD؟

 

ROLEX

هانس ویلسدورف، موسس کمپانی رولکس، می خواست اسمی را برای ساعت های خود انتخاب کند که بتوان در همه ی زبان ها آن را ادا کرد. وی در این باره چنین گفته است: ” من به هزاران روش حروف الفبا را با هم ترکیب کردم. این کار باعث شد اسم های فراوانی داشته باشم اما هیچ کدام از آن ها مناسب به نظر نمی رسید. یک روز صبح که سوار یک کالسکه در شهر لندن بودم یک جن در گوشم گفت «رولکس»”.

STARBUCKS

گوردون بَوکر از موسسان برند «استارباکس» در یکی از مصاحبه های خود داستان انتخاب اسم این کمپانی را بیان کرده است. در ابتدا آن ها کلمات بسیاری که با دو حرف «st» شروع می شد را مورد بررسی قرار دادند زیرا بر این باور بودند که چنین واژه هایی قدرت خاصی دارند. وی در این باره چنین می گوید: ” ناگهان یکی با نقشه ای قدیمی از معادن «Cascades » و «Mount Rainier» پیدا شد که در آن اسم یک شهر قدیمی با نام «Starbo» ذکر شده بود. به محض این که من اسم این شهر را روی نقشه دیدم به یاد اولین دوست ملویل در کتاب موبی دیک افتادم”.

Adobe

از نام رودخانه ای که از پشت منزل موسس آن یعنی جان وارناک عبور میکند گرفته شده است.

adidas

اگر شما نیز مانند ما فکر می کردید که اسم برند آدیداس از سرواژه های عبارت «All Day I Dream About Soccer» گرفته شده است کاملا در اشتباه هستید. اسم این غول دنیای ورزش از نام موسس اش، آدولف داسلر (Adolf Dassler)، گرفته شده است که بعد از پایان جنگ جهانی دوم به ساخت کفش های ورزشی روی آورد. اسم آدیداس از ترکیب لقب او «Adi» و سه حرف اول اسم فامیلی او گرفته شده است.

SAMSUNG

سامسونگ در زبان کره ای به معنای «سه ستاره» است. سه ستاره ای که به نظر می رسد در فرهنگ کره ای نشان فراوانی و قدرت است. جالب است بدانید اولین محصولاتی که شرکت سامسونگ تولید می کرد هیچ ارتباطی به آنچه امروز تولید می کند ندارد. سامسونگ در آغاز کارش، ماهی خشک، سبزیجات، نودل و میوه تولید می کرد و البته با بخش زیادی از صنعت تولید کره سر و کار داشت. هر چند امروز سامسونگ بیش از هر چیز با تلفن های همراه هوشمند و سایر محصولات الکترونیکی اش شناخته می شود. این شرکت در تاریخچه خود، تولید فضا پیما، فعالیت در بیمه و کسب و کارهای مالی را نیز دارد. در سال 1987 بود که موسس سامسونگ، کار هدایت این شرکت را به پسرش واگذار کرد تا او بتواند این شرکت را برای سال های متمادی در لیست 5 شرکت بزرگ الکترونیکی جهان قرار دهد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی Galaxy A70 سامسونگ: صفحه نمایش بزرگ و زیبا

 

Twitter

سرویس اجتماعی محبوبی که می توان نقش آن را برای اینترنت مثل پیامک برای موبایل دانست. آنها در ابتدا می خواستند کلمه twitch را برای خود انتخاب کنند. واژه ای که به معنای حرکت ناگهانی بود. چیزی شبیه به لرزیدن تلفن هنگامی که زنگ می خورد. اما این نام تجاری خوبی نبود. آنها در لغتنامه به دنبال کلمه ای شبیه به twitch گشتند و با twitter روبرو شدند که معنایی عالی داشت؛ انفجار کوچک و بی اهمیت اطلاعات و البته صدای آواز پرندگان. این دقیقا همان چیزی بود که توییتر می خواست باشد.

ZARA

آمانسیو اورتگا موسس کمپانی و برند مشهور «Zara» در ابتدا اسم کمپانی خود را از فیلمی در سال ۱۹۶۴ با عنوان «زوربای یونانی» (Zorba the Greek) گرفت اما این اسم دوام چندانی نداشت. اولین فروشگاه این برند که در سال ۱۹۷۵ در شهر لاکرونیا در اسپانیا افتتاح شد چندین ساختمان پایین تر از یک کافه به نام «Zorba» قرار داشت. اورتگا از قبل برای حک کردن نام برند خود بر سر در فروشگاه خود اقدام کرده بود که در این اثنا صاحب کافه مذکور به او گفت که انتخاب چنین اسمی باعث سردرگمی مشتریان خواهد شد. در نهایت اورتگا پس از تغییر آرایش حروف به واژه ی «Zara» رسید که از آن زمان تاکنون به یکی از برندهای مشهور در صنعت مد و لباس تبدیل شده است.

ASUS

این یکی خیلی ساده است. در سال 1989 چهار نفر از کارکنان اسبق Acer این شرکت را تاسیس کردند. نامی که آنها برگزیدند، پایان نام اسب بالدار افسانه ای یونان یعنی پگاسوس است. آنها این نام اسطوره ای را به دلیل خصوصیات ویژه این موجود افسانه ای انتخاب کرده اند.

Lenovo

موسسان این شرکت چینی در سال 1984 به این نتیجه رسیدند که نام آن را «Chinese Academy of Sciences Computer Technology Research Institute New Technology Development Company» بگذارند. نامی که برای یک شرکت تجاری بسیار طولانی بود و به مرور زمان با بزرگتر شدن و تجاری شدن آن، کوتاه شد. آنها در دنیای تجارت ابتدا با لوگوی «Legend» معرفی شدند و پس از اینکه شرکت به دو بخش مجزا تبدیل شد، بخش رایانه آن نام Lenovo را برای خود انتخاب کرد. نامی که به در زبان لاتین به معنای «جدید» است.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo Ideapad 330 | ساده، زیبا و کارآمد!