10 ترفند موثر برای تقویت سرعت وای فای (Wi-Fi)

آموزش و ترفندها 02 دی 1397 علی مظفری

10 ترفند موثر برای تقویت سرعت وای فای (Wi-Fi)

کم بودن سرعت وای فای (Wi-Fi) یکی از مشکلات رایجی است که تقریباً همه ما با آن سر و کله زده‌ایم! اما به نظر شما چطور می‌توانیم سرعت اینترنت وای فای خود را در منزل، محل کار یا هر جای دیگری افزایش دهیم؟ در ادامه این مطلب به معرفی 10 ترفند برای تقویت سرعت وای فای (Wi-Fi) می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

مقدمه‌ای در رابطه با تقویت سرعت وای فای (Wi-Fi)

کم بودن سرعت اینترنت وای فای سبب می‌شود تا شما به راحتی قادر به استفاده از اینترنت نباشید و سرعت مطلوبی را برای باز کردن صفحات وب، دانلود فایل و غیره در اختیار نداشته باشید. دو عامل اصلی می‌توانند روی سرعت وای فای تاثیرگذار باشند. اولین عامل سرعت اینترنتی است که از ISP یا همان شرکت خدمات دهنده خود دریافت می‌کنید و دومین عامل مربوط به اقدامات جانبی می‌شود که مستقیماً بر روی سرعت وای فای تاثیرگذار هستند. این اقدامات شامل زیرشاخه‌های مختلفی خواهند بود که در ادامه این مطلب به آن ها اشاره می‌کنیم.

با توجه به اینکه دو عامل اصلی بر روی سرعت اینترنت وای فای تاثیرگذار هستند، بنابراین راه تقویت سرعت وای فای هم با ارتقاء این دو عامل امکان‌پذیر خواهد بود. طبیعتاً چیزی که همه می‌دانیم این است که اگر هزینه بیشتری برای خرید سرویس اینترنت پرسرعت تر به IPS پرداخت کنیم، سرعت اینترنتمان افزایش پیدا می‌کند، اما سایر عوامل و ترفندهای رایگانی که می‌توانند منجر به تقویت سرعت وای فای شوند کدام عوامل هستند؟ در ادامه این مطلب می‌خواهیم 10 مورد از ترفندهای موجود برای تقویت سرعت وای فای (Wi-Fi) را برایتان شرح دهیم. بنابراین با ما همراه باشید.

 

ترفند اول: تقویت سرعت وای فای با تنظیم صحیح مکان مودم

 

تقویت سرعت وای فای

 

یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که روی سرعت اینترنت وای فای شما در مکان خاص مثل منزل یا محل کارتان تاثیرگذار است مربوط به مکانی می‌شود که مودم  (Modem) را در آن قرار داده‌اید. برای اینکه آنتن دهی مودم به تمام نقاط منزل یا محل کار با کیفیت مطلوبی انجام شود، توصیه می‌کنیم آن را در مرکز قرار دهید. بدین صورت کیفیت سیگنال های مودم در تمام نقاط خانه یا محل کارتان یکسان خواهد بود و با مشکل عدم آنتن دهی یا کاهش سرعت اینترنت در مکانهای خاص مواجه نمی‌شوید. نکته بعدی که باید در رابطه با مکان مودم به آن توجه کنید این است که همیشه مودم را در ارتفاع قرار دهید.

حالا وقتشه! اینو بخون 13 بهترین برنامه اتصال گوشی اندروید به کامپیوتر

زمانی که مودم را بر روی بلندی (مثل روی میز) قرار می‌دهید، سیگنالهای وای فای به شکل مطلوبتری ساطع می‌شوند و موانع مسیر برای پیشروی سیگنالهای مودم کاهش پیدا می‌کند. این امر سب می‌شود تا بهترین کیفیت را از سیگنالهای مودم وای فای خود دریافت کنید. طبیعتاً هرچقدر کیفیت سیگنال‌های وای فای بیشتر باشد، تقویت سرعت وای فای هم به شکل محسوس‌تری انجام می‌پذیرد.

 

ترفند دوم: تنظیم آنتن‌های مودم و مسیردهی به آن‌ها

 

تقویت سرعت WiFi

 

خیلی از افراد و کاربران تصور می‌کنند که سیم‌های مودم هیچ تاثیری بر روی کیفیت آنتن دهی و سرعت وای فای ندارند، اما در واقع اینطور نیست و تاثیر آنتن‌های مودم بر روی سرعت وای فای بیشتر در مکان‌های بزرگ و با مساحت بیشتر قابل لمس می‌شود. برای مثال اگر شما در یک خانه یا شرکت با مساحت 250 متر مربع حضور داشته باشید و مودم را در مرکز آن قرار دهید، کیفیت سیگنال دهی وای فای ممکن است در برخی مسیرها با توجه به ساختار سازه افت کند. در اینگونه شرایط با بیرون کشیدن آنتن‌های مودم و مسیردهی به آن‌ها به طور کامل متوجه خواهید شد که این آنتن‌ها چه تاثیری بر روی هدایت سیگنال‌های وای فای دارند. برای مثال می‌توانید سر یکی از آنتن‌ها را به سمت مسیری که می‌خواهید سیگنال وای فای آن تقویت شود هدایت کنید و بدین صورت شاهد تقویت سرعت وای فای در آن مسیر باشید. پس تنظیم دقیق و مسیردهی به آنتن‌های مودم یکی دیگر از عواملی است که بر روی تقویت سرعت وای فای تاثیرگذار خواهد بود.

 

ترفند سوم: تقویت سرعت وای فای با آداپتورهای شبکه پاورلاین

 

تقویت سرعت وای فای با آداپتورهای شبکه پاورلاین

 

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید از آن برای افزایش سرعت Wi-Fi استفاده کنید مربوط به بکارگیری آداپتورهای شبکه پاورلاین می‌شود. این آداپتورها بیشتر در شرایطی کارایی دارند که بخواهید با یک مودم مکان بزرگی را تحت پوشش شبکه اینترنت قرار دهید. برای مثال اگر خانه یا محل کار شما مساحت زیادی داشته باشد و فقط یک مودم در اختیار داشته باشید، می‌توانید از آداپتورهای شبکه پاورلاین برای تقویت سرعت وای فای استفاده کنید. بدین منظور کافیست یک آداپتور را در نزدیکی مودم به برق بزنید و آن را با کابل اترنت به مودم متصل نمایید. سپس آداپتور دیگری را در اتاق یا مکانی که سیگنال وای فای آن ضعیف است یا اصلاً تحت پوشش سیگنال وای فای قرار ندارد متصل کنید. بدین ترتیب اتاق یا مکانی که قبلا تحت پوشش اینترنت وای فای قرار نداشت به طور کامل تحت پوشش آن قرار می‌گیرد. بنابراین بدین صورت هم می‌توانید در نقاطی که سیگنال‌های وای فای کیفیت خوبی نداشته و سرعت پایینی دارند، کیفیت آن‌ها را افزایش داده و سرعت وای فای را تقویت کنید.

 

ترفند چهارم: ایجاد پسورد برای وای فای و انجام تنظیمات امنیتی

 

 تنظیمات امنیتی و تقویت سرعت وای فای

 

این روش احتمالاً برای همه شما آشکار است اما لازم می‌دانیم باز هم به آن اشاره کنیم. زمانی که شبکه وای فای شما آزادانه توسط هر کاربری قابل استفاده باشد، طبیعی خواهد بود که سرعت آن افت کند چون افراد زیادی در آن واحد به آن متصل شده و در حال بکارگیری اینترنت شما هستند. در سمت مقابل اگر فقط خودتان به شبکه وای فای مورد نظر متصل باشید و از آن استفاده کنید، سرعت آن به حداکثر مقدار ممکن می‌رسد چون در این حالت تمام منابع و سیگنال‌های وای فای سرویس را فقط به شما ارائه می‌کنند. برای اینکه از متصل شدن دیگر کاربران به شبکه وای فای خود جلوگیری کنید کافیست یک پسورد یا رمز عبور مناسب را برای شبکه وای فای خود در نظر بگیرید. پس ایجاد یک پسورد خوب و جلوگیری از اتصال دیگران به شبکه وای فای مد نظر یکی دیگر از روش‌های تقویت سرعت وای فای (Wi-Fi) است.

 

ترفند پنجم: کنترل وای فای با اپلیکیشن‌های مناسب

 

تقویت سرعت وای فای

 

برای اینکه بتوانید کیفیت سیگنال دهی وای فای در یک منطقه را به خوبی مورد بررسی قرار دهید و متوجه شوید که کدام بخش‌ها از سیگنال وای فای خوبی بهره‌مند هستند و سیگنال وای فای در کدام بخش‌ها ضعیف بوده و نیاز به تقویت دارد، می‌توانید از اپلیکیشن‌ها و نرم افزاری خاصی استفاده کنید. پس نصب و استفاده از این برنامه‌ها می‌تواند یکی دیگر از روش‌های تقویت سرعت وای فای (Wi-Fi) باشد. یکی از نرم افزارهایی که در این راستا عملکرد بسیار مطلوبی دارد، نرم افزار NetSpot است که با کلیک بر روی این قسمت به صفحه دانلود و توضیحات رسمی آن هدایت می‌شوید.

 

ترفند ششم: تقویت سرعت وای فای با انتخاب فرکانس 5 گیگاهرتزی (5GHz)

 

فرکانس 5 گیگاهرتزی و افزایش سرعت وای فای

 

تغییر فرکانس مودم هم می‌تواند به تقویت سرعت وای فای شما کمک کند. برای انجام این کار باید به تنظیمات مودم خود مراجعه کنید. سپس به دنبال گزینه‌ای مثل Frequency باشید که امکان انتخاب مابین 2.4GHz و 5GHz را به شما بدهد. از بین دو گزینه مورد نظر، گزینه 5GHz را انتخاب نمایید. دقت داشته باشید که با توجه به مدل مودم شما، نحوه دسترسی به این گزینه و آپشن مرتبط با آن متفاوت خواهد بود و بدین منظور یک روش ثابت وجود ندارد. اگر احساس کردید بعد از تنظیم فرکانس سیگنال‌های وای فای بر روی 5 گیگاهرتز با مشکل مواجه شده‌اید، می‌توانید تنظیمات مودم را به حالت اولیه و 2.4 گیگاهرتزی باز گردانید، تنظیم فرکانس سیگنال وای فای مودم روی 5 گیگاهرتز بیشتر در شرایطی نتیجه مناسب خواهد داشت که اینترنت شما توسط چندین دستگاه به طور همزمان مورد استفاده قرار گیرد.

 

ترفند هفتم: تغییر کانال سیگنال وای فای مودم

 

تقویت سرعت وای فای

 

در تنظیمات مودم‌ها یک گزینه برای تنظیم و تغییر کانال‌ها وجود دارد که نمی‌خواهیم خیلی وارد جزئیات آن شویم، چون جزئیات آن کمی پیچیده هستند و شاید سردرگم کننده به نظر آیند. در خیلی از موارد تغییر کانال سیگنال دهی مودم شما به ویژه در مکان‌هایی که چندین مودم مختلف در حال استفاده هستند (مثل آپارتمان‌ها که هر طبقه مودم و اینترنت اختصاصی خود را دارند)، می‌تواند نتیجه عالی را برایتان به همراه داشته و منجر به افزایش سرعت وای فای شود. برای تغییر کانال سیگنال وای فای مودم خود کافیست وارد تنظیمات آن شوید و به دنبال منویی همچون منوی Wireless Mode باشید که امکان انتخاب کانال‌های مختلف را برایتان محقق سازد. در حالت عادی اغلب مودم‌ها به گونه‌ای تنظیم می‌شوند که از کانال‌های 1، 2، 3، 4، 5، 6 یا 11 استفاده کنند. شما می‌توانید با تغییر کانال مودم خود مابین هر یک از مواردی که تمایل دارید، وضعیت و سرعت سیگنال وای فای را بررسی کنید و کانالی را انتخاب کنید که بهترین سرعت را برایتان به همراه داشته باشد.

 

ترفند هشتم: استفاده از مودم‌های قوی‌تر

 

استفاده از مودم‌های قوی‌تر

 

مودم‌ها شامل انواع و اقسام مختلفی می‌شوند و بنا به قدرت سیگنال دهی که دارند قیمت مختلفی هم خواهند داشت. بنابراین انتخاب و خرید یک مورد مناسب و قدرتمند می‌تواند به عنوان یکی دیگر از روش‌های تقویت سرعت وای فای (Wi-Fi) در نظر گرفته شود. مودم‌های قوی‌تر عموماً قابلیت انعکاس سیگنال‌های قدرتمندتر و با طول موج بیشتر را دارند و بدین ترتیب در محیطهای بزرگ‌تر بهتر عمل می‌کنند. البته باید بگوییم که مودم‌های معمولی و ساده برای رفع نیازهای شما در خانه‌های نسبتاً متوسط و کوچک مناسب خواهند بود و بهتر است فقط در شرایطی به فکر خرید مودم‌های گران قیمت و قوی باشی که منزل یا محل کارتان بزرگ باشد.

 

ترفند نهم: تقویت سرعت وای فای با نصب تقویت کننده وای فای

 

نصب تقویت کننده و افزایش سرعت وای فای

 

تقویت کننده‌های وای فای گجت‌های کوچکی محسوب می‌شوند که به شما این امکان را می‌دهند سیگنال‌های وای فای را در مناطقی که ضعیف هستند تقویت کنید. برای مثال تصور کنید سیگنال وای فای مودم شما در یکی از اتاق‌های خانه ضعیف است و این مسئله منجر می‌شود که در آن اتاق سرعت اینترنت خوبی نداشته باشید. برای رفع مشکل در این شرایط و تقویت سرعت وای فای در اتاق مذکور می‌توانید از تقویت کننده وای فای استفاده کنید. نصب این گجت‌ها بسیار ساده است و عموماً ابعاد آن‌ها بسیار کوچک خواهد بود.

 

ترفند دهم: تقویت سرعت وای فای با ریستارت مودم

 

ریستارت کردن مودم

 

به ریستارت کردن مودم نمی‌توان به عنوان یک ترفند و روش دائمی به منظور تقویت سرعت وای فای (Wi-Fi) نگاه کرد اما در برخی شرایط انجام آن بهترین و موثرترین راه حل برای از بین بردن مشکلات سیگنال مودم و وای فای خواهد بود. سعی کنید هر بار که مودم خود را ریستارت می‌کنید، مابین زمان خاموش و روشن کردن آن وقفه‌ای چند دقیقه‌ای ایجاد نمایید تا مودم کمی استراحت کند. ریستارت مودم به ویژه در شرایطی که تحت حملاتی همچون دیداس (DDos) قرار گرفته باشید، می‌تواند موثرترین روش برای تقویت سرعت وای فای و رفع اختلال‌های آن باشد. پس در برخی شرایط می‌تواند بر روی این راه حل هم حساب ویژه‌ای باز کرد.

 

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به معرفی 10 روش و ترفند موثر برای تقویت سرعت وای فای (Wi-Fi) پرداختیم. فراموش نکنید که همیشه اصلی‌ترین مسئله‌ای که روی سرعت وای فای شما تاثیر می‌گذارد، پلن (Plan) یا سرویسی است که از ISP خود دریافت می‌کنید. هرچقدر پلن پرسرعتتری را خریداری کنید، طبیعتاً سرعت اینترنت بیشتری را هم تجربه خواهید کرد. پس انتظار نداشته باشید که با یک پلن کم سرعت بتوانید سرعت اینترنت عالی داشته باشید یا روش‌های شرح داده شده در این شرایط منجر به تقویت سرعت وای فای شما شوند.