کوآلکام و اینتل در میان بی‌تفاوتی هوآوی، از دستگاه‌های 5G‌ خود در CES 2019 رونمایی کردند

اخبار روز تکنولوژی 21 دی 1397 علی مظفری

کوآلکام و اینتل در میان بی‌تفاوتی هوآوی، از دستگاه‌های 5G‌ خود در CES 2019 رونمایی کردند

سازندگان چیپ (Chipmakers) و اوپراتورهای تلفن‌همراه (Mobile) در طول سال ۲۰۱۸، تماماً در مورد اینترنت 5G صحبت کرده‌اند اما زمانی که در نمایشگاه CES 2019‌ امسال، پای عمل به میان آمد، تفاوت برخی از آن‌ها با برخی دیگر، کاملاً عیان بود. تنها یکی از اوپراتورهای بزرگ ایالات متحده (AT&T) در واقع کنفرانس اختصاصی برگزار کرد و این در حالی بود که دیگران تمام برگ‌های برنده خود را پیش‌تر خرج کرده بودند. 

 

کوآلکام (Qualcomm)

از نظر میزان توجه به اینترنت 5G، غرفه کوآلکام در نمایشگاه CES 2019، بهترین وضعیت را داشت. گرچه که این شرکت سازنده چیپ، محصولات بسیار دیگری نیز جهت عرضه داشت، اما مشخصاً 5G با اختصاص حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کل مساحت غرفه، ستاره آن میدان بود. یک صفحه نمایش‌گر نیز، تصاویری  متحرک از لوگوی عظیم 5G را به طور مداوم نمایش می‌داد تا بازدید کنندگان را وسوسه کند که به آنجا آمده و در مورد 5G واقعی، اطلاعاتی کسب کنند. 

 

5G-Qualcomm

 

در غرفه کوآلکام علاوه بر وجود دستگاه‌های تلفن هوشمند (Smartphone) و هدست‌های واقعیت مجازی (VR)، نکته‌ای مهم‌تر هم وجود داشت. صفحه‌نمایشی بزرگ که دائماً تصاویری از  نمونه‌های پیش‌ساخت (Prototype) از دستگاه‌های مجهز به 5G را نمایش می‌داد. این شرکت تلاش می‌کرد تاریخچه مختصری از تلاش‌هایش به همراه برخی از شرکای سخت‌افزاری از جمله اوپو (Oppo)، ویو (Vivo) و شیائومی (Xiaomi) در راستای تجهیز دستگاه‌های آینده به 5G را نمایش دهد.

 

5G prototype

 

تصویر فوق نمونه‌های پیش‌ساخت از تولیدکنندگان چینی است که به جای آنتن بزرگ‌تر میلی‌متر ویو (mmWave) که برای استفاده اولیه 5G در ایالات متحده مورد نیاز است، به سخت‌افزار رادیویی زیر۶ گیگاهرتز مجهز هستند.

 

oppo

 

اما نمایش‌گرهایی که آزمون سرعت را نشان می‌دادند، مشخصا در حال نمایش سرعت ۱/۵ گیگابیت تا ۱/۹ گیگابیت بر ثانیه بودند که شاید بتوان گفت تنها نکته گمراه کننده مراسم کوآلکام برای اینترنت 5G‌ بود، زیرا مردم عادی که در آنجا حضور داشتند، احتمالا گمان می‌کنند که برای در اختیار داشتن این فناوری، نیازی به تغییر در طراحی دستگاه‌های رایج در بازار نیست. در حالی که قطعا مودم(Modem) رادیویی 5G بزرگ‌تر از مودم‌های 4G‌ حال حاضر است، پس دستگاه‌های مجهز به این مودم بایستی قطورتر شوند. 

 

5G modem

 

به عنوان مثال برخی از شرکت‌های چینی و آمریکایی دستگاه‌های 5G، مانند Nighthawk 5G Mobile Hotspot (متعلق به شرکت آمریکایی AT&T) و China Mobile 5G Smart Hub را به نمایش گذاشته بودند و هیچکدام از آن‌ها کوچک نبودند. این در حالی است که هر دوی دستگاه‌ها از مودم شرکت کوآلکام X50 استفاده می‌کنند. 

 

5G modem

 

در یکی از غرفه‌های شرکت ورایزن (Verizon)، با استفاده از تجهیزات شرکت اریکسن (Ericsson)، اینترنت 5G به نمایش گذاشته شد. در این نمایش یک ویدیو به دستگاه موبایل ساخت کوآلکام استریم می‌شد. برای آن که حدودی از ابعاد و میزان ضخامت دستگاه‌های mmWave 5G را متوجه شوید، دستگاهی که امواج را دریافت می‌کرد، قطری در حدود تلفن‌همراه آیفون ۴ داشت. این ابعاد اکنون برای تلفن‌های همراه، پذیرفته نیست.

 

AR-5G

 

شرکت‌های AT&T و کوآلکام همچنین نحوه کار واقعیت مجازی یا VR (تحت نام واقعیت گسترده یا XR) را تحت 5G نمایش دادند. یک دستگاه هدست واقعیت مجازی با اتصال به یک مودم اسنپدراگون ۸۵۵، محتوای واقعیت مجازی را از محلی دیگر توسط 5G دریافت می‌نمود. فناوری به نمایش گذاشته شده، به خودی خود شگفت‌انگیز نبود زیرا زاویه دید واقعیت مجازی ۱۸۰ درجه و در برخی از نقاط پیکسل‌ها نیز مشخص بود. اما با وجود این فناوری، افراد می‌توانند در قالب گروه از محتوای واقعیت مجازی به صورت آنلاین استفاده کنند، گرچه حجم داده‌ای که برای این مهم بایستی جابجا شود، ممکن است برای شبکه مشکل‌ساز باشد.

 

اینتل (Intel)

اگر از سالن مرکزی نمایشگاه وارد شوید، احتمالا اولین غرفه‌ای که توجه شما را جلب می‌کند، غرفه شرکت اینتل (Intel) است و البته محلی که برای نمایش 5G در نظر گرفته‌اند، کوچک ولی قابل توجه است. همانند آنچه که در کنفرانس مطبوعاتی این شرکت شاهد بودیم، ارائه 5G محدود به نمایش دستگاه دریافت کننده این سامانه ، که هنوز هم به مراحل نهایی آماده سازی نرسیده بود. در واقع اینتل به نمایش محدودی اکتفا کرده بود تا بگوید "در حال کار کردن بر روی این فناوری هستند."

 

Intel 5G

 

یکی از مواردی که کمی نامناسب نمایش داده شده، مکعب روبیک نوکیا (Nokia Bell lab) بود که در تصویر با توجه به تغییر مکعب روبیک واقعی، تغییر می‌کرد. این نمایش برای آن طراحی شده بود تا تاخیر اندک 5G را نشان دهد اما یکی از افراد مطلع بعدا به ما گفت که اتصال در واقع توسط بلوتوث انجام شده است! با این حال، تاخیر انتقال فرمان به تصویر بد نبود اما ، آنچنان روان هم نبود. 

 

Nokia booth

 

درست در همان کنار، یک نسخه پیش ساخت از فناوری که "اولین تماس 5G بر مبنای ۶۰۰ مگاهرتز" نامیده می‌شد، به وسیله یک دوربین لپ‌تاپ در غرفه اینتل که تماس ویدیویی اسکایپ را به منطقه آزمایشی شرکت تی‌موبایل (T-Mobile) در هتل لاس‌وگاس ارسال و از آن‌جا دریافت می‌کرد. فناوری 5G کمی گیج کننده است. یکی از مسئولین پیش‌تر اشاره کرده بود که این فناوری بر روی فرکانس ۲۸ گیگاهرتز کار می‌کند. اما این که توانسته‌اند آن را بر روی امواجی با طول ۶۰۰ مگاهرتز از سمت تی‌موبایل دریافت کنند، مسأله جالبی است. 

 

Skype 5G

 

شاید ملموس‌ترین نمایشی که از فناوری 5G مشاهده می‌شد، استریم بازی تامب رایدر (Tomb Raider) از سرویس‌ ابری (Cloud) بر روی دو لپ‌تاپ به صورت همزمان، یکی با استفاده از فناوری 4G و دیگر 5G بود. در لپ‌تاپ سمت چپ که فناوری قدیمی‌تر استفاده می‌کرد، تصویر با رزولوشن و شفافیت کم‌تر به نمایش درآمده بود. مورد عجیب البته این بود که لپ‌تاپ سمت راست، مجهز به 5G، دائما پیام خطایی مبنی بر اتصال ضعیف نشان می‌داد. این مشکل ممکن است مربوط به شلوغی بیش‌ از حد محل آزمایش بوده باشد. 

 

Intel 5G

 

آخرین نمایشی که اینتل داشت با همکاری شرکت مجیک‌لیپ (Magic Leap) و در زمینه محتوای هالوگرافیک (Holographic) بود. دو کاربر با گذاشتن هدست شرکت مجیک‌لیپ، اقدام به تکمیل یک پازل در قالب واقعیت افزوده (AR) می‌کردند. البته هر اتصال دو هدست به یکدیگر توسط فناوری وای‌فای (wifi) انجام گرفته بود و هر دوی آن‌ها توسط 5G به رایانه اصلی متصل شده بودند. یک دوربین خارجی بر روی هر هدست، وظیفه تصویر برداری از پازل همکار دیگر را داشت.

 

Magic Leap 5g

 

متاسفانه تصویری که از شریک خود در هدست دریافت می‌کنید، پر از نویز و به صورت پیکسلی است. در حالی که نمایش خود پازل قابل قبول بود اما دریافت یک تصویر غیرشفاف از فرد روبرو، بیش‌تر احساس دوران پیش از 4G را تداعی می‌کرد تا دوران 5G. 

 

هوآوی (Huawei)

هوآوی با این‌که داری غرفه زیبایی بود و البته صحبت‌های بسیاری هم در مورد 5G در سال ۲۰۱۸ انجام داده بود، اما هیچ محصولی در این زمینه به نمایش نگذاشت. نه تلفن 5G، نه ایستگاه و حتی چیپ مجهز به این فناوری در غرفه هوآوی یافت نمی‌شد. یکی از افراد مطلع در این زمینه، گفته است که شرکت چینی، هیچ برنامه‌ای برای ارائه محصول مرتبط با 5G در نمایشگاه CES امسال ندارد. 

 

Huawei 5G

 

البته با توجه به مشکلات پیش آمده برای هوآوی و توقف استفاده از محصولات این شرکت در بسیاری از کشورهای غربی، مخصوصاً تجهیزات 5G، این مسأله جای تعجب هم ندارد. با این حال، امیدواری وجود داشت که هوآوی چیپ Balong 5G01 را به نمایش بگذارد. به هرحال CES یک نمایشگاه بین‌المللی است و این حقیقت که یک محصول به ایالات متحده راه پیدا نخواهد کرد، نبایستی تاثیری در نمایش آن داشته باشد. 

 

اس‌کِی تلِکام (SK Telecom)

شرکت SK Telecom بزرگترین اوپراتور عرضه کننده اینترنت 5G در کره جنوبی است. این شرکت با انتشار متنی، از خبرگزاری‌ها دعوت کرد تا برای مشاهده همکاری آن‌ها با شرکت SM Entertaiment "فناوری‌های رسانه و دستگاه‌های قابل حمل در عصر 5G "، به غرفه این شرکت بروند. اما به جز وجود چندین تابلو و تبلیغات زیاد با عنوان 5G، هیچ محصول واقعی برای نمایش در آن‌جا وجود نداشت. 

 

Sk telecom 5g

 

گرچه این شرکت غرفه دیگری هم دارد، اما بعید است که در آنجا هم اثری از یک محصول واقعی پیدا شود. این مسأله، نمونه واقعی از سر و صدای واهی است که از سال گذشته در زمینه 5G به راه افتاده است تا با استفاده از نام این فناوری، توجه رسانه‌ها را معطوف به خود نمایند. توقع می‌رود که این سر و صدا و تبلیغات، در سال ۲۰۱۹ بیش‌تر از پیش شود!

 

منبع: Venturebeat