بررسی Mate 10 Lite هوآوی : دوربین اصلی و سلفی دوگانه و قدرتمند!

نقد و بررسی 11 مهر 1397 علی مظفری

بررسی Mate 10 Lite هوآوی : دوربین اصلی و سلفی دوگانه و قدرتمند!

اگر علاقمند گوشی های مقرون به صرفه و مجهز به دوربین مناسب هستید، میت 10 لایت هوآوی (Huawei Mate 10 Lite) می‌تواند یکی از گزینه های خرید خوب پیش رویتان باشد. صفحه نمایش بزرگ و خوب، رم 4 گیگابایتی و دوربین اصلی و سلفی دوگانه برخی از اصلی ترین ویژگی های مثبت این گوشی هستند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی Mate 10 Lite هوآوی پرداخته و نقاط قوت و ضعف آن را عنوان کنیم.

معرفی میت 10 لایت هوآوی (Huawei Mate 10 Lite)

سری فبلت های میت هوآوی همیشه یکی از پرطرفدارترین رده از محصولات این شرکت چینی بوده‌اند. این رده از محصولات هوآوی عموما چند ویژگی مشترک دارند که برخی از اصلی ترین آن ها شامل صفحه نمایش بزرگ، بدنه با کیفیت و دوربین قدرتمند می‌شود. هوآوی Mate 10 Lite یکی از همین دسته گوشی های هوآوی محسوب می‌شود که در ماه اکتبر (October) سال 2017 شاهد رونمایی آن بودیم. این گوشی کیفیت ساخت خوبی دارد و سخت افزار مناسبی را هم ارائه می‌کند. این موضوع در کنار قیمت نسبتا خوب میت 10 لایت سبب شد که استقبال پرشوری از این گوشی به عمل آید. اگر شما هم تمایل به خرید میت 10 لایت هوآوی را دارید، توصیه می‌کنیم حتما این مطلب اختصاصی را مطالعه کنید. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی Mate 10 Lite هوآوی بپردازیم و نقاط قوت و ضعف این گوشی را عنوان کنیم.

بررسی Mate 10 Lite هوآوی : طراحی و ظاهر

سری فبلت های میت هوآوی همیشه از نظر طراحی و ظاهر محصولات خوبی بوده‌اند و این مسئله در طراحی Mate 10 Lite هم به وضوح قابل درک است. بدنه اصلی هوآوی میت 10 لایت و فریم آن از آلومینیوم ساخته شده و پنل جلوی گوشی با شیشه ضد خش پوشانده می‌شود تا بدین ترتیب احتمال خط و خش افتادن روی نمایشگر دستگاه به حداقل مقدار ممکن برسد، البته این مسئله بدان معنا نیست که دیگر نیازی به نصب گلس محافظ LCD بر روی نمایشگر دستگاه نخواهید داشت! بدنه میت 10 لایت هوآوی ابعاد 7.5 در 75.2 در 156.2 میلیمتر را ارائه می‌کند و وزن آن به چیزی در حدود 164 گرم می‌رسد.

 

بررسی Mate 10 Lite هوآوی

 

زمانی که از نمای رو به رو به Mate 10 Lite هوآوی نگاه کنید خیلی سریع حاشیه های باریک صفحه نمایش آن (به ویژه در دو سمت راست و چپ) توجهتان را جلب خواهد کرد. حاشیه های فوقانی و زیرین صفحه نمایش گوشی هم تا حد ممکن باریک طراحی شده‌اند و این امر سبب شده که چیزی در حدود 76.5 درصد از کل مساحت پنل جلوی گوشی توسط صفحه نمایش آن احاطه شود. بنابراین هوآوی Mate 10 Lite از نمای جلو ظاهری مدرن و چشم نواز دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه نوا 2 پلاس با میت 10 لایت هوآوی: رقابت میان رده‌ها!

اما زمانی که به قاب پشت گوشی نگاه کنید، چندان ویژگی منحصر به فردی توجه شما را جلب نخواهد کرد! از آنجایی که قاب پشت دستگاه از آلومینیوم ساخته شده، خیلی زرق و برق دار نیست و یک ظاهر صیقلی را ارائه می‌کند. در لبه فوقانی و وسط قاب پشت Mate 10 Lite چراغ فلش LED دوربین اصلی نصب شده و زیر آن هم دو لنز دوربین اصلی گوشی با فاصله نزدیک به هم نصب هستند. در زیر لنز دوربین دوگانه و اصلی میت 10 لایت هوآوی هم اسکنر انگشت آن قرار دارد. در بررسی های عملی صورت گرفته مشخص شد که اسکنر انگشت این گوشی عملکرد روان و دقیقی داشته و در دراز مدت هم برای کاربر مشکل‌ساز نمی‌شود.

 

بررسی Mate 10 Lite هوآوی

 

گوشی میت 10 لایت قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارد و از نظر تنوع رنگ شامل نسخه های مشکی، آبی و طلایی می‌شود. البته شیار سیم کارت دوم این گوشی به صورت هیبریدی طراحی شده و یا باید در آن سیم کارت دوم نصب شود و یا از حافظه میکرو اس دی استفاده به عمل آید. متاسفانه این گوشی از طراحی ضد آب و استانداردهای مرتبط با آن بهره‌مند نیست و این مسئله کمی نا امیدکننده به نظر می‌رسد. به طور کلی باید گفت که از نظر سبک طراحی و ظاهر گوشی Mate 10 Lite وضعیت معمولی و قابل قبولی را ارائه می‌کند.

 

بررسی Mate 10 Lite هوآوی : صفحه نمایش

در این مرحله از بررسی Mate 10 Lite هوآوی می‌خواهیم در رابطه با عملکرد صفحه نمایش این گوشی و کیفیت آن صحبت کنیم. هوآوی یک نمایشگر 5.9 اینچی و نوع IPS LCD را در این محصول بکار برده است که وضوح تصویر 2160 در 1080 پیکسل را ارائه می‌کند. بدین سبب تراکم پیکسلی نمایشگر دستگاه به چیزی در حدود 409 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که مقدار قابل قبولی خواهد بود. همانطور که در بخش قبل اشاره داشتیم حاشیه های صفحه نمایش میت 10 لایت هوآوی تا حد زیادی باریک طراحی شده و این مسئله سبب می‌شود تا نمایشگر گوشی ظاهری مدرن و زیباتر داشته باشد. تقریبا چیزی در حدود 76.5 درصد از مساحت پنل جلوی این گوشی توسط صفحه نمایش آن احاطه می‌شود.

 

بررسی Mate 10 Lite هوآوی

 

اما صفحه نمایش میت 10 لایت هوآوی علیرغم وضوح تصویر خوبی که دارد چندان کیفیت عالی در قبال نمایش رنگ ها و شارپ بودن‌ محتوا ارائه نمی‌کند. البته این موضوع در حدی نیست که منجر به آزار کاربر شود، اما با دقت کردن روی محتوای نمایشگر تا حدی قابل حس خواهد بود. صفحه نمایش گوشی از نظر توان تولید روشنایی هم عملکردی نسبتا معمولی دارد. طبق بررسی های صورت گرفته، مشخص شد که صفحه نمایش Mate 10 Lite می‌تواند ماکسیمم روشنایی در حدود 501 نیت را تولید کند که مقدار خیلی بالایی نیست اما کاملا قابل قبول خواهد بود. بدین صورت کاربران می‌توانند با تنظیم روشنایی صفحه نمایش بر روی چیزی در حدود 80 درصد به طور کامل در محیط های باز و تحت تابش نور محتوای نمایشگر را مشاهده کنند. به صورت کلی صفحه نمایش هوآوی میت 10 لایت با توجه به قیمتی که این گوشی دارد کیفیت مناسبی را ارائه می‌کند اما نمی‌توان گفت که عملکرد نمایشگر دستگاه عالی است.

 

بررسی Mate 10 Lite هوآوی : سیستم عامل و رابط کاربری

سیستم عامل پیش فرضی که روی هوآوی میت 10 لایت نصب است اندروید 7 نوقا خواهد بود. البته به روز رسانی اندروید 8 اوریو هم اکنون برای این گوشی منتشر شده اما ما در بررسی صورت گرفته دستگاه را با سیستم عامل پیش فرض خودش مورد ارزیابی قرار می‌دهیم. در کنار اندروید 7 نوقا، رابط کاربری اختصاصی هوآوی با نام EMUI 5.1 هم روی دستگاه نصب است و به نوعی منجر به شخصی سازی رابط گوشی شده است. اما بستر نرم افزاری هوآوی Mate 10 Lite چقدر روان عمل می‌کند؟

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

هوآوی سعی کرده قابلیت هایی را در رابط کاربری EMUI 5.1 ارائه کند که منجر به متفاوت شدن بستر نرم افزاری Mate 10 Lite در مقایسه با دیگر گوشی های اندرویدی شود. این مسئله شاید در نگاه اول خوب و جالب به نظر برسد، اما در حالت کلی تر منجر به سنگین شدن رابط کاربری EMUI شده و عملکرد روان آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هوآوی همچنین برای پیاده‌سازی قابلیت های جدید در رابط کاربری EMUI از ویژگی های خاصی که در سیستم عامل iOS ارائه شده هم استفاده می‌کند! برای مثال کاربران با قرار دادن انگشت خود در لبه زیرین صفحه نمایش و کشیدن آن به سمت بالا می‌توانند به منویی دست پیدا کنند که بسیار شبیه به منوی کنترل سنتر (Control Center) آیفون های اپل است.

 

بررسی Mate 10 Lite هوآوی

 

یکی از قابلیت ها و ویژگی های خوبی که در رابط کاربری EMUI گوشی میت 10 لایت هوآوی وجود دارد مربوط به امکان استفاده از دو پروفایل در هر اپلیکیشن می‌شود. رابط کاربری EMUI به کاربر این امکان را می‌دهد تا یک کلون (Clone) از اپلیکیشن های نصب شده روی دستگاه بسازد و با پروفایلی متفاوت در کلون اپلیکیشن وارد شود و بدین صورت با دو پروفایل متفاوت و مجزا در یک اپلیکیشن استفاده به عمل آورد. اما وجود تمام این ویژگی ها در رابط کاربری هوآوی میت 10 لایت سبب شده که این رابط کاربری کمی سنگین شود و به همین سبب گوشی در حین استفاده گاها لگ و تاخیرهایی را ارائه کند. شدت این لگ و تاخیرها شاید در ابتدا ناچیز باشد اما به مرور زمان و با پر شدن حافظه داخلی گوشی بیشتر می‌شود که این مسئله کمی آزاردهنده خواهد بود.

 

بررسی Mate 10 Lite هوآوی : پردازنده، رم و حافظه جانبی

تراشه‌ای که در قلب هوآوی میت 10 لایت از آن استفاده به عمل آمده، تراشه Kirin 659 است که یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. هشت هسته پردازشگر این تراشه از نوع Cortex-A53 هستند و در دو کلاستر یا مجموعه مختلف دسته‌بندی می‌شوند و به ترتیب فرکانس کاری 1.7 گیگاهرتز و 2.36 گیگاهرتز در هر مجموعه ارائه خواهند کرد. پردازنده گرافیکی بکار رفته در تراشه Kirin 659 هم پردازنده Mali-T830 MP2 است که پردازنده گرافیکی خیلی قدرتمندی محسوب نمی‌شود. هوآوی Mate 10 Lite از رم 4 گیگابایتی بهره می‌برد و حافظه داخلی گوشی هم ظرفیت 64 گیگابایتی را ارائه می‌کند. دستگاه از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی به عمل می‌آورد و بدین سبب کاربران علاقمند می‌توانند فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را تا سقف 256 گیگابایت افزایش دهند.

 

بررسی Mate 10 Lite هوآوی

 

اما قدرت پردازشی و عملکرد هوآوی Mate 10 Lite در چه سطحی قرار دارد؟ در بررسی های صورت گرفته مشخص شد که این گوشی قدرت پردازشی خوب و معمولی دارد. این گوشی به راحتی از پس انجام کارهای روزمره شما بر خواهد آمد و حتی با آن می‌توانید بازی های نسبتا سنگین و پر گرافیک اندرویدی را هم اجرا کنید اما انتظار نداشته باشید که در حین اجرای این بازی ها با هیچ لگ و تاخیری رو به رو نشوید. همچنین بدنه گوشی در حین اجرای بازی های HD در مدت زمان طولانی به شدت داغ می‌شود که این مسئله هم طبیعی خواهد بود. با توجه به اینکه دستگاه به رم 4 گیگابایتی مجهز شده، پتانسیل خوبی هم در زمینه مولتی‌تسکینگ دارد. به طور کلی باید بگوییم که گوشی میت 10 لایت هوآوی از نظر قدرت عملکرد در سطح گوشی های میان رده قرار دارد و حافظه داخلی 64 گیگابایتی و رم 4 گیگابایتی که ارائه کرده از نقاط قوت اصلی آن محسوب می‌شوند.

 

بررسی Mate 10 Lite هوآوی : دوربین

یکی دیگر از مسائل مهمی که در بررسی Mate 10 Lite هوآوی باید به آن پرداخته شود مربوط به دوربین دستگاه خواهد بود. دوربین دوگانه هوآوی میت 10 لایت (Huawei Mate 10 Lite) یکی از اصلی ترین ویژگی های منحصر به فرد این گوشی است. دوربین اصلی این محصول از دو لنز 16 و 2 مگاپیکسلی تشکیل شده است. لنز دوربین 16 مگاپیکسلی این مجموعه دیافراگم F/2.2 دارد و از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) پشتیبانی به عمل می‌آورد. لنز دوربین دوم مجموعه هم از نوع عمقی است. مجموعه دوربین اصلی این گوشی از قابلیت های HDR و عکسبرداری پانوراما پشتیبانی به عمل می‌آورد. ضمنا با استفاده از دوربین اصلی Mate 10 Lite هوآوی قادر به ضبط عکس های پرتره (Portrait) هم خواهید بود. جالب است بدانید که کیفیت عکس های پرتره ضبط شده توسط دوربین اصلی میت 10 لایت هوآوی هم کاملا قابل قبول و مطلوب خواهد بود.

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای

عکس هایی که با دوربین اصلی هوآوی Mate 10 Lite ضبط می‌شوند کیفیت خوبی دارند و وضوح و جزئیات مطلوبی را ارائه می‌کنند. دوربین اصلی این گوشی به واقع یکی از اصلی ترین نقاط قوت آن خواهد بود که کیفیتی فراتر از یک گوشی میان رده را ارائه می‌کند. شاید در برخی شرایط نظیر زمان هایی که نور محیط کم باشد، کیفیت عکسبرداری با دوربین اصلی دستگاه کاهش یابد، اما با این حال این مسئله قابل چشم‌پوشی است و تا حدی هم با استفاده از چراغ فلش LED دستگاه قابل رفع خواهد بود. ضمنا با دوربین اصلی گوش میت 10 لایت می‌توانید فیلم های با کیفیتی هم ضبط کنید اما دستگاه از قابلیت ضبط ویدئوهای 4K پشتیبانی نمی‌کند.

 

بررسی Mate 10 Lite هوآوی

 

در سمت مقابل دوربین سلفی Mate 10 Lite هوآوی قرار دارد که یکی دیگر از ویژگی های مهم و جالب دستگاه را شامل می‌شود! دوربین سلفی این گوشی هم از دو لنز 13 و 2 مگاپیکسلی تشکیل شده و ساختار دوگانه دارد. دیافراگم لنز 13 مگاپیکسلی دوربین سلفی گوشی F/2.0 است و مجموعه دوربین سلفی دستگاه از عکسبرداری پرتره و همچنین با زاویه دید گسترده پشتیبانی به عمل می‌آورد. کیفیت ضبط عکس با دوربین سلفی و دوگانه Mate 10 Lite هوآوی هم مطلب بوده و از دیگر نقاط قوت محصول به شمار می‌رود. بنابراین به طور کلی اگر به عکسبرداری با دوربین گوشی های موبایل علاقه دارید، هوآوی میت 10 لایت می‌تواند یکی از گوشی های میان رده‌ای باشد که به بهترین شکل ممکن نیازتان را برطرف می‌کند.

 

بررسی Mate 10 Lite هوآوی : باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی Mate 10 Lite هوآوی می‌خواهیم در مورد باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت کنیم. باتری که هوآوی برای این گوشی در نظر گرفته ظرفیت 3340 میلی آمپر ساعتی دارد. شاید در نگاه اول تصور کنید که باتری 3340 میلی آمپر ساعتی این گوشی باید عملکرد عالی داشته باشد و به خوبی انرژی مورد نیاز آن را تا 2 روز تامین کند، اما متاسفانه در عمل اینطور نبوده و باتری میت 10 لایت هوآوی عملکرد کاملا معمولی داشته است. باتری این گوشی در حالتی که به طور نرمال از دستگاه استفاده شود می‌تواند تا 1 روز انرژی مورد نیاز آن را تامین کند که توان متوسط و معمولی برای باتری گوشی های موبایل محسوب می‌شود.

متاسفانه Mate 10 Lite هوآوی از قابلیت هایی همچون شارژ سریع و شارژ بیسیم پشتیبانی نمی‌کند و این مسئله سبب شده تا زمان زیادی برای شارژ مجدد باتری دستگاه مورد نیاز باشد. در بررسی های صورت گرفته مشخص شد که باتری 3340 میلی آمپر ساعتی میت 10 لایت هوآوی برای اینکه از 0 تا 100 درصد شارژ شود به مدت زمانی در حدود 160 دقیقه نیاز دارد! بنابراین شما باید تقریبا 2 ساعت 40 دقیقه منتظر باشید تا باتری گوشی فول شارژ شود. پس در یک نتیجه‌گیری باید گفت که شارژدهی باتری Mate 10 Lite معمولی و سرعت شارژ مجدد آن پایین است.

 

بررسی Mate 10 Lite هوآوی

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی Mate 10 Lite هوآوی پرداختیم. این گوشی میان رده برای آن دسته از افرادی مناسب است که به دنبال خرید یک گوشی خوش قیمت و مجهز به دوربین اصلی و سلفی قدرتمند هستند. برخی از اصلی ترین ویژگی های مثبت و منفی هوآوی میت 10 لایت به شرحی است که در ادامه ذکر می‌کنیم.

نقاط قوت:

  • دوربین اصلی و سلفی عالی و دوگانه
  • حافظه داخلی 64 گیگابایتی
  • رم 4 گیگابایتی
  • قیمت مناسب

نقاط ضعف:

  • سرعت پایین شارژ مجدد باتری
  •