نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus X542UQ| مالتی‌مدیا پرقدرت!

نقد و بررسی 03 مهر 1397 علی مظفری

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus X542UQ| مالتی‌مدیا پرقدرت!

لپ‌تاپ ایسوس X542UQ، یکی دیگر از لپ‌تاپ‌های خانواده سری X این شرکت است. این مدل در دسته لپ‌تاپ‌های رده کاربری روزمره و مالتی‌مدیا قرار می‌گیرد و با آن می‌توانید همه کارهای روزانه خود را انجام داده و با کیفیت مطلوب به تماشا فیلم بنشینید. این مدل لپ‌تاپ که جز سری VivoBook 15 ایسوس است، جز زیباترین و شیک‌ترین مدل‌های‌ لپ‌تاپ‌ این شرکت محسوب می‌شود. ایسوس در طراحی این لپ‌تاپ‌ها سعی کرده تا جایی که ممکن است، آن‌ها را ظریف و جمع‌وجور و از همه مهم‌تر سبک روانه بازار کند. این سری لپ‌تاپ در سه مدل با سخت‌افزار مختلف عرضه شده‌اند اما همه آنها ویژگی‌های مشخصی دارند. سری لپ‌تاپ ایسوس X542UQ با ابعاد 27.6 × 251.5 × 381.4 میلی‌متر، تنها 2.3 کیلوگرم وزن دارد که برای یک لپ‌تاپ 15.6 اینچی این عدد بسیار عالی است. همچنین در طراحی این مدل، مشابه گذشته، ضمن استفاده از پلاستیک در ساخت بدنه، طراحی شیک لپ‌تاپ‌های فلزی در دستور کار ایسوس قرار گرفته است. ایسوس X542UQ از خانواده سری X، در چهار رنگ قرمز، طلایی، خاکستری و سفید مرواریدی ساخته شده است که هر کدام از آن‌ها جلوه بسیار زیبایی دارند. در صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ از پنل کم‌مصرف TFT استفاده شده است. وضوح این نمایشگر Full HD است و رزولوشون 1080 × 1920‌ پیکسل آن به‌شما اجازه می‌دهد که با بالاترین کیفیت تصویر، به تماشا فیلم و عکس بنشینید. وظیفه پردازش اطلاعات در این سری لپ‌تاپ برعهده پردازنده‌های نسل هشتم شرکت اینتل است. سه مدل پردازنده‌های کم‌مصرف Core i3، Core i5 و Core i7 شرکت اینتل با محدوده سرعت 2.5 تا 2.8 گیگاهرتز برای این سری لپ‌تاپ انتخاب شده‌اند که می‌توانید بر اساس میزان استفاده یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. اما در کنار مدل‌های مختلف پردازنده، ایسوس از یک کارت گرافیک قدرتمند بری این سری استفاده کرده است. کارت گرافیک NVIDIA Geforce 940MX با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی، پردازش اطلاعات تصویری و امور گرافیکی را بر عهده دارد. در مجموع این لپ‌تاپ شیک، گزینه مناسبی برای افرادی است که قصد دارد علاوه بر کارهای روزانه خود، از آن به‌عنوان یک لپ‌تاپ مالتی‌مدیا استفاده کنند.

 

لپ‌تاپ ایسوس R419UN

 

ایسوس نسخه دیگری از این لپ‌تاپ را به‌صورت محدود و برای منطقه خاورمیانه، با نام R419UN روانه بازار کرده که از سخت‌افزار و سیستمی مشابه استفاده می‌کند اما تفاوتیهای کوچکی نیز دارد. اگر به‌تصاویر هر دو لپ‌تاپ یعنی ایسوس X542UQ و R419UN نگاه کنید، تفاوتی به‌وضوح دیده نمی‌شود اما اولین فرق این دو مدل، اندازه صفحه‌نمایش آن‌ها است. بر خلاف X542UQ که صفحه‌نمایش 15.6 اینچی داشت، ایسوس R419UN نمایشگر 14 اینچی دارد و این یعنی در مجموع این لپ‌تاپ کمی جمع‌و‌جورتر از مدل اصلی است. این لپ‌تاپ جدید ابعادی معادل 23.6 × 243 × 348 میلی‌متر دارد که باعث شده وزن این لپ‌تاپ هم بسیار کمتر شود. ایسوس R419UN تنها 1.8 کیلوگرم وزن دارد که از وزن 2.3 کیلوگرمی لپ‌تاپ سری X بسیار سبک‌تر است. سایر ویژگی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در هر دو لپ‌تاپ یکسان هستند جز کارت گرافیک. در این لپ‌تاپ 14 اینچی از به‌جای کارت گرافیک NVIDIA Geforce 940MX از NVIDIA Geforce 150X با 4 گیگابایت حافظه اختصاصی استفاده شده است. تفاوت بعدی این دو لپ‌تاپ با یک دیگر هم به مسئله کوچک‌تر بودن R419UN برمی‌گردد. در این لپ‌تاپ به دلیل ابعاد کوچک‌تر، یکی از پورت‌های USB 3.0 از روی آن حذف شده و به‌جای 2 پورت USB 3.0، تنها یک پورت USB 2.0 و یک پورت USB 3.0 دارد اما سایر پورت‌ها از جمله USB Type-C،  به‌صورت کامل بر روی بدنه آن قرار گرفته‌اند. همچنین ابعاد کوچک‌تر باعث شده که قسمت ماشین حساب کیبورد (Num Pad) از روی R419UN حذف شود. از همین رو این لپ‌تاپ مناسب کارهای حسابداری و حسابرسی نیست. 

 

لپ‌تاپ ایسوس X542UQ

 

طراحی و کیفیت ساخت

ایسوس در طراحی لپ‌تاپ X542UQ سنگ‌تمام گذاشته و تمامی نکات و اصولی که یک لپ‌تاپ در طراحی خود باید داشته باشد را رعایت کرده است. بدنه جمع‌و‌جور و باریک در کنار رنگ‌بندی‌های زیبا و متنوع و همچنین وزن 2.3 کیلوگرمی آن باعث شده، بسیاری از کاربران که برای استفاده روزانه قصد استفاده از لپ‌تاپ دارند، جذب آن شوند. همچنین به‌دلیل سبک بودن بدنه آن، می‌توانید این لپ‌تاپ 15.6 اینچی را به‌‌راحتی در کیف و کوله همراه خود همه‌جا داشته باشید. ایسوس X542UQ همانند اغلب لپ‌تاپ‌های ایسوس از جنس پلاستیک ساخته شده است اما الگو و طرح همیشگی ایسوس بر روی آن نقش بسته است. در ساخت این لپ‌تاپ‌ هم ایسوس از طرح شیارهای فلزی و الگوی لپ‌تاپ‌های آلومینیومی استفاده کرده تا ظاهر آن مثل همیشه جذاب به‌نظر برسد. ایسوس در طی سال‌های گذشته آزمایش خود را در ساخت لپ‌تاپ‌های باکیفیت پس داده و می‌توانید با خیال راحت، ایسوس X542UQ را به‌عنوان یک لپ‌تاپ باکیفیت مرغوب خریداری کنید.

لپ‌تاپ ایسوس X542UQ

 

پورت‌ها و بلندگو

اگر بخواهیم یکی از نکات مثبت‌ همه لپ‌تاپ‌های ایسوس را نام ببریم، باید به پورت‌ها و اتصالات آن اشاره کنیم. فرقی نمی‌کند که با یک لپ‌‌تاپ‌ حرفه‌ای طرف باشیم یا یک لپ‌تاپ میان‌رده، ایسوس در تولید لپ‌تاپ‌های خود سعی کرده تا جایی که ممکن است، آن‌ها را از مبدل‌ها و وسایل جانبی دیگر بی‌نیاز کند. از همین رو در مدل X542UQ شاهد پورت‌های کاملی هستیم که به‌شما اجازه می‌دهند، هر گجت و دستگاه دیگری را به آن وصل کنید. در سمت راست این لپ‌تاپ، درایو نوری DVD-RW، یک پورت USB 2.0، جک 3.5 میلیمتری هدفون و کارت‌خوان SD قرار دارد. در سمت چپ این لپ‌تاپ هم می‌توانید به ورودی کابل LAN، خروجی تصویر VGA و HDMI، یک عدد پورت USB Type-C و دو عدد پورت USB 3.0 دسترسی داشته باشید. ایسوس در سری X542UQ لپ‌تاپ‌های خود پورت جدید USB Type-C را در کنار پورت‌های دیگر قرار داده تا به‌آسانی و بدون دردسر بتوانید، دستگاه‌های جدید خود را به آن متصل کنید.

دو بلندگوی 1.5 وات استریو برای لپ‌تاپ X542UQ درنظر گرفته شده است که در زیر دستگاه قرار دارند. این بلندگوهای با کیفیت از فناوری اختصاصی ایسوس یعنی SonicMaster استفاده می‌کنند. با اینکه بلندی صدای این اسپیکرها زیاد نیست اما کیفیت بسیار بالایی داشته و برای استفاده در یک اتاق هنگام تماشا فیلم، بسیار مناسب هستند و شما را از خرید بلندگو اضافی، بی‌نیاز می‌کند.

 

لپ‌تاپ ایسوس X542UQ

 

صفحه‌نمایش و کیبورد

یکی از ویژگی‌های اصلی لپ‌تاپ‌های مالتی‌مدیا، صفحه‌نمایش آن‌ها است. ایسوس برای تاکید بیشتر بر روی صفحه‌نمایش، امکانات جدید را به لپ‌تاپ X542UQ خود اضافه کرده است. در ابتدا باید گفت که این سری لپ‌تاپ در سه مدل با وضوح HD و رزولوشن 768 × 1366 (یک مدل صفحه‌نمایش براق و یک مدل با صفحه‌نمایش مات) و مدل دیگر با وضوح Full HD و رزولوشن 1080 × 1920‌ (با صفحه‌نمایش مات) ساخته شده‌اند که همگی از نسبت تصویر 16:9 پشتیبانی می‌کنند. ایسوس در صفحه‌نمایش با کیفیت این لپ‌تاپ علاوه بر حالت نمایش عادی، سه حالت ویژه برای استفاده راحت‌تر درنظر گرفته است. در حالت Eye Care نور صفحه‌نمایش کمتر شده و رنگ سفید یخچالی کمتر چشم را اذیت می‌کند زیرا رنگ ملایم قرمز رنگی به صفحه اضافه می‌شود. حالت ویژه دیگر که Vivid نام داد، مناسب برای تماشا فیلم است. در این حالت رنگ‌ها، زنده‌تر شده و غلظت بیشتری دارند و این برای تماشا ویدیو بسیار مناسب است. حالت آخر هم حالت دستی یا همان Manual نام دارد که می‌توانید خودتان تنظیمات نور و رنگ صفحه‌نمایش را به‌دلخواه تغییر دهید. ویژگی‌های لحاظ شده در این صفحه‌نمایش کاملا ایده‌آل برای یک لپ‌تاپ مالتی‌مدیا است. لازم به‌ذکر است که درست در بالای صفحه‌نمایش وب‌کم VGA این لپ‌تاپ به‌همراه میکروفون (برای تماس صوتی) و سنسور حساس به نور محیط (برای تنظیم نور ‌صفحه‌نمایش بر اساس نور محیط) قرار دارند.

 

لپ‌تاپ ایسوس X542UQ

 

 

کیبورد ایسوس X542UQ از نوع جزیره‌ای بوده و همه حروف در حالت استاندارد در کنار یک دیگر قرار گرفته‌اند. صفحه کلید‌های کیبورد یک سطح نسبت به سطح داخلی پنل لپ‌تاپ، پایین‌تر قرار داده شده‌اند که شما انگشتان از بالا راحت‌تر کلیدها را لمس کند تا تجربه تایپ بهتری داشته باشید. همچنین درست در پایین کیبورد، یک تاچ‌پد بزرگ و یک‌تکه قرار گرفته است که از فرمان‌های چند لمس هم‌زمان پشیبانی کرده و تجربه کار با آن بسیار لذت‌بخش است.

 

لپ‌تاپ ایسوس X542UQ

 

سخت‌افزار، حافظه و باتری

همانطور که در بخش مقدمه مطرح شد، ایسوس سه مدل سخت‌افزار را برای لپ‌تاپ X542UQ خود درنظر گرفته است. این سری از پردازنده‌های کم‌مصرف نسل هشتم اینتل یعنی Core i3، Core i5 و Core i7 استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که تنها مدلی از پردازنده Intel Core i3 استفاده می‌کند که صفحه‌نمایش با وضوح HD دارد و دو مدل دیگر پردازنده‌ها بر روی لپ‌تاپ‌هایی با وضوح تصویر Full HD قرار داده شده‌اند. در کنار این پردازنده‌ها، ایسوس از کارت گرافیک قدرتمند NVIDIA Geforce 940MX با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی از نوع DDR5 استفاده کرده است. در کنار سخت‌افزار و کارت گرافیک، حافظه رم مختلفی برای این سری لپ‌تاپ درنظر گرفته شده است. در ابتدایی‌ترین مدل که صفحه‌نمایش HD و پردازنده Intel Core i3 دارد، یک رم 4 گیگابایتی درنظر گرفته است اما در سایر مدل‌ها از حافظه رم 8 گیگابایتی از نوع DDR4 استفاده شده است. همچنین شما در مدل‌های Intel Core i5 و Core i7 این لپ‌تاپ می‌توانید، حافظه رم را تا 16 گیگابایت افزایش دهید. با توجه به سخت‌افزار مورد استفاده شده و همچنین قابلیت ارتقا، می‌توانید علاوه بر کارهای روزانه خود، از این لپ‌تاپ انتظار پردازش و نمایش کارهای حرفه‌ای‌تری مانند طراحی ساده با فتوشاپ، برنامه‌نویسی، نقشه‌کشی و همچنین بازی‌های ویدویی سبک را داشته باشید.

هارد دیسک این لپ‌تاپ در دو مدل 500 گیگابایتی و 1 ترابایتی HDD در لپ‌تاپ قرار داده شده است که در مدل ابتدایی که 500 گیگابایت فضا دارد، می‌توانید 128 گیگابایت حافظه SSD به آن اضافه و در مدل‌های 1 ترابایتی تا 256 گیگابایت دیگر را به هارد اضافه کنید.

باتری لپ‌تاپ ایسوس X542UQ در همه مدل‌ها از نوع لیتیوم‌یونی 38 وات‌ساعت است که در حالت کار کردن عادی و روزانه، می‌توانید تا 5 ساعت شارژدهی را از آن انتظار داشته باشید که عدد قابل‌توجهی است. استفاده از پنل صفحه‌نمایش TFT و پردازنده‌های کم‌مصرف اینتل از دلایل بالا رفتن میزان شارژدهی لپ‌تاپ هستند. از همین رو باتوجه سبک بودن بدنه، می‌توانید با خیال راحت این لپ‌تاپ را خارج از خانه با خود ببرید و نگران شارژ آن نباشید. همچنین ایسوس در این سری، از فناوری شارژ سریع استفاده کرده است. با استفاده از قابلیت شارژ سریع ایسوس X542UQ می‌تواند این لپ‌تاپ را در 49 دقیقه تا 60 درصد شارژ کند. همچنین باتری این لپ‌تاپ به‌صورت هوشمند پس از شارژ کامل دیگر نیرویی از برق نمی‌گیرد و لازم نیست بلافاصله پس از اتمام شارژ، شارژر را از برق بکشید. با استفاده از این حالت، سلامت باتری تضمین شده و عمر بیشتری خواهد داشت.

 

لپ‌تاپ ایسوس X542UQ

 

نتیجه‌گیری

ایسوس X542UQ یک لپ‌تاپ کامل برای استفاده روزمره و مالتی‌مدیا است. طراحی شیک و رنگ‌بندی‌های خاص آن، در کنار وزن کم، باعث شده این لپ‌تاپ 15.6 اینچی، یک گزینه مناسب برای افرادی باشد که ظاهر لپ‌تاپ برایشان اهمیت دارد. همچنین نگه‌داری شارژ باتری تا 5 ساعت و قابلیت شارژ سریع، موجب شده بتوانید با سرعت بالا لپ‌تاپ را شارژ کرده و از آن آسوده‌خاطر در خارج خانه استفاده کنید. صفحه‌نمایش با کیفیت با امکانات تصویری متنوع به شما اجازه می‌دهد که با بالاترین کیفیت به تماشا فیلم بنشینید. سخت‌افزار مناسب، کارت گرافیک قدرتمند و همچنین حافظه رم و هارد قابل ارتقا همگی دلایل بالا بودن کیفیت نهایی سری ایسوس X542UQ هستند.

نکات مثبت:

طراحی شیک بدنه و رنگ‌‌بندی متنوع

صفحه‌نمایش با کیفیت به‌همراه قابلیت‌های ویژه

سخت‌افزار قدرتمند و قابل ارتقا

پورت‌ها و اتصالات کامل

شارژدهی تا 5 ساعت و قابلیت شارژ سریع

نکات منفی:

وب‌کم VGA