نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus X510UQ| به‌سبکی و سرعت یک پر..

نقد و بررسی 30 شهریور 1397 علی مظفری

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus X510UQ| به‌سبکی و سرعت یک پر..

لپ‌تاپ ایسوس X510UQ یکی دیگر از مدل لپ‌تاپ‌های خانواده X از سری VivoBook است. ایسوس X510UQ هم محصولی با رده کاربری عمومی، ساخته این شرکت تایوانی است. البته این مدل تفاوت‌هایی با سایر لپ‌تاپ‌های خانواده X می‌کند. در طراحی این لپ‌تاپ از الگوی طراحی آلترابوک‌ها استفاده شده و ایسوس X510UQ جز شیک‌ترین و همچنین سبک‌ترین لپ‌تاپ ساخته شده در سری X لپ‌تاپ‌های ایسوس است. این لپ‌تاپ فقط 1.9 سانتی‌متر ضخامت داشته که جز لپ‌تاپ‌های بسیار باریک به‌حساب می‌آید. همچنین با وجود صفحه‌نمایش 15.6 اینچی ایسوس X510UQ، این لپ‌تاپ فقط 1.7 کیلوگرم وزن دارد که بسیار وزن مناسب و کمی است. سایر لپ‌تاپ‌های این سری و با این سایز صفحه‌نمایش حداقل 500 تا 600 گرم بیشتر وزن دارد. ایسوس در این مدل سعی کرده تا جایی که می‌تواند وزن لپ‌تاپ را کم کند، از همین رو تغییراتی در این لپ‌تاپ اعمال شده که آنها را در ادامه بررسی خواهیم کرد. این لپ‌تاپ یک صفحه نمایش 15.6 اینچی Full HD با روکش مات دارد که پنل آن از نوع TFT است. ایسوس در این مدل صفحه‌نمایش را در همین حد رها نکرده و از فناوری ساخت پنل‌های لپ‌تاپ‌های مالتی‌مدیا در آن استفاده کرده است. به همین دلیل با وجود پنل صفحه‌نمایش TFT زوایه دید نه‌تنها محدود نیست بلکه 178 درجه وسعت دید دارد و همچنین از همه طیف‌های رنگی پشتیانی می‌کند. وظیفه پردازش اطلاعات در این لپ‌تاپ برعهده پردازنده‌‌های کم‌مصرف شرکت اینتل یعنی Intle Core i3، i5 و مدل حرفه‌ای‌تر Intel Core i7 8550U است که نه‌تنها برای امور روزانه بلکه قدرت پردازش دستورهای پیچیده‌تری هم نیز مناسب است. در کنار این پردازنده، کارت گرافیک قدرتمند NVIDIA Geforce 940MX با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی قرار دارد که بسته به حافظه رم مدل انتخاب شده قابلیت ارتقا نیز دارد. همچنین این لپ‌تاپ 8 گیگابایت حافظه رم داشته که می‌توانید آن را تا 16 گیگابایت نیز افزایش دهید. همانطور که از سخت‌افزار این لپ‌تاپ مشخص است، ایسوس X510UQ می‌تواند پا فراتر از امور روزانه بگذارد. با این سخت‌افزار شما علاوه بر کارهای ساده مانند وب‌گردی، پخش فیلم و موسیقی و کار اجرا نرم‌افزارهای ساده مانند آفیس، می‌توانید از نرم‌افزارهای حرفه‌ای‌تر مانند فتوشاپ و نرم‌افزارهای نقشه‌کشی و طراحی انیمیشن هم استفاده کنید. همچنین اگر علاقه‌مند به دنیای بازی‌های ویدویی هستید، می‌توانید برای اجرا بازی‌های قدیمی (و یا بازی‌های جدید بر روی تنظیمات گرافیکی متوسط) روی ایسوس X510UQ حساب باز کنید.

 

لپ‌تاپ ایسوس X510UQ

 

طراحی و کیفیت ساخت

همانطور که مطرح شد، ایسوس در X510UQ سعی کرده تا از الگوی آلترابوک‌ها پیروی کند و در طراحی این لپ‌تاپ، این کار را انجام داده است. ایسوس X510UQ کاملا ظریف طراحی شده ولی در عین حال سخت‌افزار و ویژگی‌های کاملی دارد. این لپ‌تاپ با ابعاد 19.4 × 243.5 × 361.4 میلی‌متر و وزنی تنها معادل 1.7 کیلوگرم به بازار عرضه شده است. این یعنی شما با خرید لپ‌تاپ ایسوس X510UQ یکی از سبک‌ترین و همچنین ظریف‌ترین محصولات ایسوس را در اختیار دارید. طراحی این لپ‌تاپ بسیار زییا بوده و یکی از نکات مثبت آن به‌حساب می‌آید. جنس بدنه کاملا از پلاستیک بوده و اما طرح و نشانی همانند لپ‌تاپ‌های فلزی دارد. همان‌طور که از ابعاد مشخص است، این لپ‌تاپ بدنه جمع‌و‌جورتری نسبت به سایر مدل‌های هم‌خانواده خود دارد اما صفحه‌نمایش آن به همان اندازه بزرگ است. ایسوس در قالبی کو‌چک‌تر، یک صفحه‌نمایش 15.6 اینچی را قرار داده که باعث شده لبه‌های کناری قاب کوچک‌تر شوند. این ویژگی کمک بسیاری به جذابیت ظاهری ایسوس X510UQ کرده است. صفحه‌نمایش در این حالت جدید بزرگ‌تر به‌نظر می‌رسد و وجود حاشیه‌های کم بسیار آن را شکیل‌تر کرده است.

 

لپ‌تاپ ایسوس X510UQ

 

پورت‌ها و بلندگو

ایسوس در طراحی این لپ‌تاپ یک سری تغییراتی را اعمال کرده است که از قسمت پورت‌ها، به‌چشم می‌خورند. اول از همه درایو نوری از بدنه حذف شده که به‌منظور کاهش ضخامت لپ‌تاپ و همچنین کم کردن وزن، این کار انجام شده است. همچنین دو پورت تقریبا بزرگ (از لحاظ حجم درگاه ورودی) از روی بدنه لپ‌تاپ حذف شده‌اند که حذف یکی از آن‌ها اهمیت چندانی ندارد و اما دیگری بسیار مهم است. این دو پورت، ورودی کابل LAN و خروجی تصویر VGA است. خروجی تصویر VGA با وجود HDMI دیگر کاربردی نداشته و پیش‌بینی می‌شود تا چند سال آینده به‌صورت کامل از روی همه لپ‌تاپ‌ها حذف شود اما کابل ورودی شبکه LAN همانند داشتن WIFI برای یک لپ‌تاپ اهمیت دارد و بسیاری از امور صرفا با وجود کابل صورت می‌گیرد. پیش از خرید لپ‌تاپ X510UQ باید توجه داشته باشید که آیا نبود این پورت برای شما اهمیت یا خیر، زیرا تحت هیچ‌ شرایط دیگر نمی‌توانید در این لپ‌تاپ از آن استفاده کنید. جدا از این مسایل سایر پورت‌‌ها مشکلی ندارند. در این لپ‌تاپ خروجی تصویر HDMI، کارت‌خوان SD و سه عدد USB 3.0 قرار دارد. همچنین پورت جدید USB Type-C نیز بر روی لبه سمت راست لپ‌تاپ تعبیه شده است.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo Ideapad 330 | ساده، زیبا و کارآمد!

بلندگوها نسبت به سایرمدل‌های ایسوس تغییری نداشته و همچنان از دو بلندگوی 2 واتی با فناوری SonicMaster بر روی این لپ‌تاپ استفاده شده است که کیفیت صدای بسیار خوبی دارد اما طبیعتا بلندی صدای زیادی ندارد و تنها برای مشاهده فیلم و موسیقی با صدای کم در حد پوشش یک اتاق کوچک مناسب است.

 

لپ‌تاپ ایسوس X510UQ

 

صفحه‌نمایش و کیبورد

صفحه‌نمایش لپ‌تاپ X510UQ هم مشابه سایر قسمت‌های این لپ‌تاپ با کیفیت بوده و تصویر بسیار خوبی را ارائه می‌دهد. این لپ‌تاپ یک صفحه‌نمایش 15.6 اینچی با نسبت تصویر 16:9 دارد که وضوح تصویر Full HD و رزولوشن 1920*1080 را به‌بهترین شکل نمایش می‌دهد. پنل صفحه‌نمایش با اینکه TFT است اما ایسوس در این لپ‌تاپ از تکنولوژی صفحه‌نمایش‌های مالتی‌مدیا استفاده کرده است و این فناوری وسعت دید 178 درجه‌ای را برای این به‌همراه داشته است. صفحه‌نمایش ایسوس X510UQ یکی از ویژگی‌های مثبت این لپ‌تاپ بوده و استفاده از روکش مات در آن هم توانسته کمک بسیار خوبی به افزایش رضایت تجربه کاربری کند. استفاده از این روکش مات باعث شده که چشم در طولانی مدت از تماشا آن خسته نشده و همچنین بتوانید از آن در خارج خانه و در شرایط نوری قوی، مانند زیر نور خورشید، استفاده کنید. با توجه به‌اینکه ایسوس این صفحه‌نمایش را در یک قاب کوچک‌تر قرار داده، حاشیه‌های کنار لپ‌تاپ کم شده و این باعث شده است که صفحه‌نمایش بزرگ‌تر به‌نظر برسد. در بالای صفحه‌نمایش وب‌کم این لپ‌تاپ X510UQ قرار داد که که دوربین آن از نوع VGA است. 

 

لپ‌تاپ X510UQ

 

یکی از دیگر تغییرهای این لپ‌تاپ با مدل‌های دیگر در کیبورد آن دیده می‌شود. باز هم ابعاد این لپ‌تاپ در شکل‌گیری کیبورد تاثیر داشته‌اند. ایسوس در یک بدنه کوچک‌تر یک قسمت ثابت در کیبوردهای قبلی خود را حذف کرده است. قسمت ماشین حساب (قسمت مربوط به اعداد یا همان Num Pad) که درست در سمت راست کلیدهای اصلی قرار داشت از روی کیبورد حذف شده است. این حذف باعث شده فضای کناری کیبورد بیشتر شود. همچنین این تغییر باعث شده کلیدهای چهار جهت اصلی بر روی لپ‌تاپ فرمی مشابه لپ‌تاپ‌های مک اپل داشته باشند و همچنین لپ‌تاپ X510UQ برای انجام امور حسابداری و حساب‌رسی مناسب نباشد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ‌تاپ اپل MacBook Pro 2019 با صفحه‌نمایش 13 اینچ | مالتی‌مدیا زیبا و کارآمد

با بیشتر شدن فضا بر روی پنل داخلی، ایسوس کلیدها را درست به وسط بدنه منتقل کرده است و دو گوشه سمت راست و چپ کیبورد خالی است. به‌دلیل این تغییر موقعیت، تاچ‌پد هم جایگاهش تغییر کرده و درست پایین وسط کلیدهای کیبورد قرار گرفته است. سطح خود کیبورد هم برای راحتی بیشتر هنگام تایپ، یک سطح پایین‌تر قرار گرفته‌اند.

 

لپ‌تاپ ایسوس X510UQ

 

سخت‌افزار، حافظه و باتری

ایسوس در لپ‌تاپ X510UQ از پردازنده‌های جدید نسل هشتم شرکت اینتل استفاده کرده است. این لپ‌تاپ برای پردازش اطلاعات از پردازنده Intel Core i5 با محدوده سرعت 1.8 تا 2 گیگاهرتز استفاده می‌کند. در کنار این پردازنده، کارت گرافیک قدرتمندی چون NVIDIA Geforce 940MX با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی دیده می‌شود. همچنین ایسوس 8 گیگابایت فضای رم برای این لپ‌تاپ در نظر گرفته است که همگی نشان از قوی بودن این سخت‌افزار می‌دهند. درست است که این سخت‌افزار توان اجرای بازی‌های سنگین و کارهای مربوط به طراحی سه‌بعدی و سایر عملیات‌های سنگین را ندارد اما جدا از برطرف کردن نیازهای روزانه، می‌تواند شما را در امور نیمه‌حرفه‌ای دیگری نیز همراهی کند. برای مثال کار کردن روان با اغلب‌ نرم‌افزارهای ساخته‌شده برای ویندوز امری بدیهی است. حتی با وجود کارت گرافیک حرفه‌ای، شما می‌توانید برای اجرا بازی‌های ویدویی سبک‌تر (حدود یک‌سوم از بازی‌های منتشر شده سیستم حداقل آنها مشابه سخت‌افزار این لپ‌تاپ است) از این لپ‌تاپ استفاده کنید. ایسوس X510UQ همچنین یک هارد دیسک 1 ترابایتی دارد.

باتری این لپ‌تاپ از نوع لیتیوم‌پلیمر 3سلولی است که در حالت وب‌گردی و استفاده از شبکه WIFI، تا حدود 5 ساعت پاسخ‌گوی نیاز شما خواهد بود. همچنین در حالت استفاده از تمام قدرت سخت‌فزار این لپ‌تاپ می‌تواند 4 ساعت باتری را نگه دارد که عدد قابل‌قبولی است. در مجموع سبک‌ بودن بسیار خوب بدنه در کنار یک باتری مناسب، باعث شده بتوانید این لپ‌تاپ را با خیال راحت از خانه خارج کرده و با آن کار کنید.

لپ‌تاپ ایسوس X510UQ

نتیجه‌گیری

لپ‌تاپ ایسوس X510UQ یک لپ‌تاپ همه‌فن‌حریف است. طراحی این لپ‌تاپ بسیار زیبا و شیک بوده و ایسوس تا جایی که توانسته آن را سبک‌تر از مدل‌های دیگر روانه بازار کرده است. سخت‌افزار مناسب برای امور روزانه و فراتر از آن! و همچنین صفحه‌نمایش با کیفیت و بدنه سبک آن باعث شده که ایسوس X510UQ یک لپ‌تاپ کامل در این رنج قیمت باشد. البته با توجه به ویژگی‌های مثبت بسیار خوب این لپ‌تاپ انتظار می‌رفت که پورت کابل LAN حذف نشود و یا حتی از وب‌کم اچ‌دی استفاده کند که اینطور نشده است. در مجموع این لپ‌تاپ یاری سبک، شیک و همه‌فن‌حریف برای شما است.

نکات مثبت:

طراحی بسیار شیک و زیبا بدنه

وزن بسیار کم 1.7 کیلوگرمی

صفحه‌نمایش Full HD با وسعت دید 178 درجه

سه درگاه USB 3.0 و یک درگاه USB Type-C

سخت‌افزار کارآمد و متناب

نکات منفی:

حذف ورودی کابل LAN

وب‌کم VGA