نقد و بررسی لپ تاپ Asus R521  | مالتی مدیا با کیفیت و کارآمد

نقد و بررسی 18 بهمن 1401 مدیر سامانه

نقد و بررسی لپ تاپ Asus R521 | مالتی مدیا با کیفیت و کارآمد

ایسوس R521 یک سری لپ تاپ مالتی‌مدیا از خانواده VivoBook است که در آن طیف گسترده‌ای از سیستم‌های پردازشی استفاده شده تا بتواند پاسخ‌گوی نیاز کاربران با سطح انتظارات مختلف باشد. همانند سایر لپ تاپ‌های ایسوس، سری R521 هم ظاهری بسیار ساده و جذاب دارد. طراحی ظریف، ضخامت کم بدنه و همچنین وزن کم از ویژگی‌های ظاهری این لپ تاپ است.

برای راحتی در استفاده و جابه‌جایی ایسوس در این مدل از یک صفحه‌نمایش 15.6 اینچی در قاب لپ‌ تاپ‌های 14 اینچی استفاده کرده است که باعث شده این سری لپ تاپ لقب کوچک‌ترین لپ تاپ‌های 15 اینچی بازار از آن خود کند. از همین رو لپ تاپ‌های Asus R521 کاملا مناسب افرادی هستند که قصد دارند مدام لپ تاپ‌شان را بین محیط‌های مختلف جابه‌جا کنند. همه مدل‌های ایسوس R521 صفحه‌نمایش 15.6 اینچی دارند. اما همان‌طور که مطرح شد، کانفیگ‌های مختلفی برای این سری لپ تاپ وجود دارد که در آن‌ها صفحه‌نمایش HD و Full HD به‌چشم می‌خورد. گستردگی مدل‌های R521 به اندازه‌ای است که در برخی از مدل‌ها از پنل صفحه‌نمایش TN و برخی از پنل IPS استفاده شده است. همه‌ی مدل‌ها به روکش مات مجهز شده‌اند و میزان روشنایی 200 تا 250 نیت را پشتیبانی می‌کنند.

در ادامه دقیق‌تر به سیستم پردازشی لپ تاپ اشاره می‌کنیم اما به صورت کلی در Asus R521 از پردازنده‌های Intel Core i3 تا Intel Core i7 نسل هشتم و نسل دهم استفاده شده است. همچنین در مدل‌های معمولی‌تر لپ تاپ شاهد پردازنده‌های Intel Pentium با سرعت‌های مختلف هستیم. کارت گرافیک لپ تاپ هم وضعیتی مشابه پردازنده داشته و از انواع کارت گرافیک‌های ساخته‌ی Intel از مدل HD Graphics تا UHD و همچنین کارت گرافیک‌های NVIDIA از مدل GeForce MX110 تا GeForce MX330 با ظرفیت‌های مختلف استفاده شده است. حافظه‌ی رم لپ تاپ‌های ایسوس R521 هم بین 4 تا 8 گیگابایت ظرفیت دارند.

برای ذخیره‌سازی اطلاعات هم ایسوس از هارد دیسک‌های 1 ترابایتی استفاده کرده است که البته در برخی مدل‌ها شاهد مدل هارد ترکیبی با حافظه‌ی SSD هم هستیم. در مجموع ایسوس با استفاده از انواع سیستم‌های پردازشی در لپ تاپ R521 توانسته بازار بزرگی از مخاطبان را جذب کند. با خرید لپ تاپ ایسوس R521 می‌توانید با خیال راحت کلیه کارهای روزانه خود را به آن بسپارید. در ادامه نقد و بررسی لپ تاپ Asus R521 نگاهی دقیق‌تر به لپ تاپ خواهیم داشت.

 

طراحی و کیفیت ساخت لپ تاپ ایسوس R521

لپ تاپ ایسوس R521

استفاده از پنل صفحه‌نمایش 15.6 اینچی در قاب و چارچوب لپ‌ تاپ‌های 14 اینچی باعث شده با یک لپ تاپ با صفحه‌نمایش بزرگ ولی با ابعاد کوچک طرف باشیم. بدنه‌ی لپ تاپ ایسوس R521 از جنس پلاستیک فشرده است ولی با توجه به الگوی طراحی ایسوس، ظاهری بسیار زیبا دارد. ایسوس در طراحی این لپ تاپ از چهار رنگ آبی، خاکستری، نقره‌ای و قرمز استفاده کرده است.

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش صفر تا صد آپدیت بایوس لپ تاپ ایسوس

ابعاد لپ تاپ 35.7x23x1.99 سانتی‌متر است و با توجه به کانفیگی که انتخاب می‌کنید، می‌تواند وزنی بین 1.68 تا 1.9 کیلوگرم داشته باشد. وزن کمتر از 2 کیلوگرم برای لپ تاپی با صفحه‌نمایش 15.6 اینچی بسیار ایده‌آل است. با توجه به وزن کم و ابعاد کوچک، می‌توانید لپ تاپ را در کیف همه‌جا همراه خود داشته و نگرانی از بابت جابه‌جایی آن نداشته باشید. ایسوس در طراحی این لپ تاپ فوق باریک از حالت ErgoLift نیز استفاده کرده است. این سبک طراحی باعث می‌شود که قسمت انتهایی پنل صفحه‌نمایش به‌عنوان تکیه‌گاه لپ تاپ روی سطح قرار بگیرد و پنل اصلی که کیبورد روی آن قرار گرفته است را 2 درجه نسبت به سطح بلند کند. در این حالت با یک کیبورد تخت طرف نیستید و می‌تواند تجربه تایپ بهتری با لپ تاپ داشته باشید.

 

صفحه‌نمایش لپ تاپ Asus R521

لپ تاپ ایسوس R521

حاشیه‌های اطراف صفحه‌نمایش به‌خاطر استفاده از پنل صفحه‌نمایش بزرگ‌تر در چارچوب لپ تاپ، بسیار کم است و علاوه بر ایجاد ظاهری زیبا، تجربه کار با لپ تاپ و دیدن فیلم را با آن بسیار لذت‌بخش‌تر کرده است. همان‌طور که اشاره شد، لپ تاپ ایسوس R521 صفحه‌نمایش 15.6 اینچی دارد که 88 درصد از سطح پنل جلویی لپ تاپ را پوشانده است. طراحی ظریف لپ تاپ خود را در بخش پنل صفحه‌نمایش هم نشان داده است، به‌طوری که ضخامت پنل نمایشگر تنها 5.7 میلی‌متر است.

کیفیت صفحه‌نمایش اکثر کانفیگ‌های Asus R521 از نوع Full HD با رزولوشن 1920x1080 است و از پنل‌های صفحه‌نمایش TN و IPS در آن‌ها استفاده شده است. همه‌ی مدل‌های صفحه‌نمایش به روکش مات (Anti Glare) مجهز شده‌اند تا صفحه‌نمایش نوری را از خود منعکس نکند. با توجه به این موضوع، با خیال راحت می‌توانید از لپ تاپ در خارج از خانه و محیط‌های پرنور استفاده کنید. صفحه نمایش لپ تاپ ایسوس R521 از زاویه دید 178 درجه‌ای هم پشتیبانی کرده و نسبت تصویر آن هم 16 به 9 است.

صفحه‌نمایش در لپ تاپ‌های مالتی مدیا اهمیت زیادی دارد و ایسوس در سری لپ تاپ‌های R521 خود از صفحه‌نمایش با کیفیت استفاده کرده است که با توجه به حاشیه‌ی کم اطرف آن، حس خوبی را به شما هنگام کار و تماشا فیلم و عکس منتقل می‌کند. در بالای پنل نمایشگر هم از یک وب‌کم با کیفیت HD استفاده شده که کیفیت بالایی داشته و قادر است به صورت 720p فیلم‌برداری کند.

 

کیبورد و تاچ‌پد

لپ تاپ ایسوس R521

کیبورد لپ‌ تاپ ایسوس R521 یک کیبورد کامل از نوع جزیره‌ای است که همه کلیدهای آن به نور پس‌زمینه مجهز شده‌اند. با استفاده از کلیدهای ترکیبی روی کیبورد می‌توانید روشن و خاموش بودن و شدت نور آن را تنظیم کنید. با اینکه ابعاد لپ‌ تاپ کوچک‌تر از سایر لپ تاپ‌های 15.6 اینچی است اما ایسوس از بخش کلیدهای اعداد ماشین حساب (NumPad) هم بر روی لپ تاپ استفاده کرده است که به شکل جمع‌وجورتری بر روی پنل اصلی قرار گرفته‌اند. عمق کلیدهای کیبورد فقط 1.4 میلی‌متر و این مورد باعث می‌شود که کلیدها مسافت کمتری را در هنگام فشرده شدن طی کنند و شما تجربه تایپ سریع‌تر و بهتری داشته باشید.

تاچ‌پد لپ تاپ هم یک تا‌چ‌پد با اندازه‌ی مناسب است که می‌توانید به‌جای ماوس از آن برای انجام کارهای روزمره استفاده کنید. این تاچ‌پد از فرمان‌های چندلمسی پشتیبانی می‌کند و همچنین در برخی از کانفیگ‌های Asus R521 از حسگر اثر انگشت (Fingerprint) استفاده شده است. با استفاده از این حسگر می‌توانید به راحتی بدون وارد کردن پسورد، قفل لپ تاپ خود را باز کنید.

 

سخت‌افزار

لپ تاپ ایسوس R521

همان‌طور که اشاره شد ایسوس در لپ تاپ R521 از انواع سیستم‌های پردازشی استفاده کرده و بازار هدف بزرگی را برای این سری لپ تاپ خود در نظر گرفته است. پردازنده‌های نسل هشتم و نسل دهم اینتل وظیفه‌ی پردازش اطلاعات لپ تاپ R521 را دارند. پردازنده‌های Intel Core i3، Intel Core i5 و Intel Core i7 با محدوده‌ی سرعت اصلی 1.2 تا 2.3 گیگاهرتز بر روی مدل‌های مختلف این سری لپ تاپ قرار گرفته‌اند.

برای مثال ایسوس در کانفیگ R521JB از پردازنده‌ی نسل دهم Intel Core i3 دو هسته‌ای با محدوده‌ی سرعت 1.2 تا 3.4 گیگاهرتز (در حالت توربو- Turbo Boost) و Intel Core i5 چهار هسته‌ای با محدوده‌ی سرعت 1 تا 3.6 گیگاهرتز استفاده کرده است. کانفیگ حرفه‌ای‌تری هم مانند R521JP به پردازنده چهار هسته‌ای نسل دهمی Intel Core i7 با محدوده‌ی سرعت 1 تا 3.6 گیگاهرتز مجهز شده است. ایسوس در این سری به سراغ پردازنده‌های ساده‌تر هم برای کسانی که انتظار بالایی از سیستم لپ تاپ خود ندارند هم رفته است. برای مثال در کانفیگ R521MA از پردازنده‌ی Intel Pentium با محدوده‌ی سرعت 1.1 تا 2.7 گیگاهرتز استفاده شده. به صورت کلی در کانفیگ‌های R521MA از پردازنده‌های اینتل پنتیوم و سلرون استفاده شده است. 

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo IdeaPad Gaming 3 | لپ تاپ گیمینگ لنوو با ارزش خرید بالا

در بخش پردازنده گرافیکی هم ایسوس از مدل‌های مختلف کارت گرافیک استفاده کرده است. برای مثال در کانفیگ معمولی R521MA از کارت گرافیک Intel UHD Graphics بدون حافظه‌ی اختصاصی استفاده شده است. همان‌طور که مشخص است نباید از این کانفیگ انتظار بالایی در پردازش گرافیکی داشت. اما در کانفیگ‌های حرفه‌ای‌تر مانند R521JB شاهد کارت گرافیک NVIDIA GeForce MX110 با 2 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی از نوع GDDR5 و در کانفیگ R521JP شاهد کارت گرافیک NVIDIA GeForce MX330 با 2 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی هستیم که توان پردازشی بالاتری دارد. در همه مدل کانفیگ‌های R521JB از کارت گرافیک مدل MX110 و در همه مدل کانفیگ‌های R521JP از کارت گرافیک MX330 ساخته‌ی NVIDIA استفاده شده است. اما به صورت کلی سری لپ‌ تاپ‌های Asus R521 در رده لپ تاپ‌های مالتی‌مدیا برای استفاده روزمره قرار می‌گیرند و نباید از آن‌ها انتظار پردازش کارهای سنگینی مثل اجرای بازی‌های ویدیویی با کیفیت بالا و طراحی گرافیک حرفه‌ای را داشت.

لپ تاپ ایسوس R521

حافظه‌ی رم (RAM) قرار گرفته بر روی کانفیگ‌های لپ تاپ R521 از نوع 4 و 8 گیگابایتی از نوع DDR4 است که در برخی از مدل‌ها امکان ارتقا آن‌ها تا 16 گیگابایت هم وجود دارد. هارد دیسک لپ تاپ هم مشابه سایر بخش‌های سخت‌افزاری لپ تاپ از مدل‌ها و ظرفیت‌های مختلفی استفاده می‌کند. به صورت کلی اکثر کانفیگ‌های ایسوس R521 هارد دیسکی با ظرفیت 1 ترابایت دارند. اما در برخی از کانفیگ‌ها مانند R521JB 10210U از مدل هارد دیسک ترکیبی استفاده شده و در کنار 1 ترابایت حافظه HDD از 128 تا 256 گیگابایت حافظه‌ی SSD استفاده شده است.

در مجموع در سری لپ تاپ Asus R521 با توجه به هر نیازی که داشته باشید می‌توانید از بین کانفیگ‌های این لپ تاپ مناسب‌ترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. قیمت لپ تاپ ایسوس R521 با توجه به سایر لپ تاپ‌های بازار بسیار مناسب بوده و یکی از مزیت‌های اصلی آن به‌حساب می‌آید.

 

باتری

ایسوس در این سری لپ تاپ از باتری‌های دو سلولی لیتیوم‌یونی استفاده کرده است. با توجه به کانفیگی که انتخاب می‌کنید ظرفیت باتری لپ تاپ متفاوت است. دو مدل اصلی باتری با ظرفیت 32 و 37 وات‌ساعت برای Asus R521 درنظر گرفته شده است. این باتری مجهز به فناوری شارژ سریع (Fast Charging) شده و در مدت زمان 49 دقیقه تا 60 درصد ظرفیت باتری شارژ می‌شود.

 

پورت‌ها و بلندگو

لپ تاپ ایسوس R521

با اینکه ضخامت کم بدنه‌ی لپ تاپ‌های فوق‌باریک (Ultra-Book) چالشی برای قرار دادن پورت‌ها ایجاد می‌کند اما ایسوس در لپ تاپ R521 خود توانسته مهم‌ترین پورت‌ها را روی بدنه قرار دهد. دو پورت USB 2.0، یک پورت USB 3.1، یک پورت USB Type-C، خروجی تصویر HDMI، کارت‌خوان microSD و جک 3.5 میلیمتری هدفون پورت‌های این سری لپ تاپ را تشکیل می‌دهند. برای کابل LAN و اتصال مستقیم به اینترنت هم ایسوس در جعبه لپ تاپ از مبدل USB-A to RJ45 استفاده کرده است که می‌توانید یکی از پورت‌های USB خود را به ورودی کابل LAN تبدیل کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo Ideapad L3: میان رده خوب بازار

ایسوس از بلندگوهای تقویت‌شده داخلی خود بر روی سری لپ تاپ R521 استفاده کرده که از فناوری SonicMaster پشتیبانی می‌کنند. به گفته‌ی ایسوس بلندگوهای تقویت‌ شده این سری باس عمیقی‌تری داشته و همچنین از نویزگیر برای افزایش شفافیت صدا استفاده کرده است.

 

جمع‌بندی لپ تاپ ایسوس R521

 

لپ تاپ ایسوس R521

سری لپ تاپ ایسوس R521 با سیستم‌های سخت‌افزاری متفاوت، جز بهترین لپ تاپ‌های مالتی‌مدیا برای استفاده روزانه و کارهای نیمه‌حرفه‌ای هستند. ایسوس در این سری لپ تاپ از پردازنده‌های جدید اینتل و کارت‌ گرافیک‌های با کیفیت NVIDIA استفاده کرده است.

طراحی زیبا و شیک و هچنین وزن مناسب لپ تاپ باعث شده تا شما با خیال راحت بتوانید آن را همراه خود جا‌به‌جا کنید. صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD با پوشش 88 درصدی پنل نمایشگر، کار کردن و تماشا فیلم با لپ تاپ R521 را بسیار لذت‌بخش کرده است. قیمت لپ تاپ Asus R521 در همه کانفیگ‌ها نسبت به سایر رقبا قیمت مناسبی داشته و می‌توانید با قیمت مناسب به یک لپ تاپ با کیفیت و کارآمد دسترسی داشته باشید.

 

نکات مثبت:

  • طراحی زیبا بدنه و ابعاد کوچک
  • صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD با روکش مات
  • استفاده از سیستم‌های سخت‌افزاری متنوع
  • استفاده از پردازنده‌های جدید نسل دهمی اینتل
  • قیمت مناسب

نکات منفی:

  • ظرفیت باتری می‌توانست بهتر باشد