نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus K541UV | آماده برای حرفه‌ای‌ها

نقد و بررسی 07 مهر 1397 علی مظفری

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus K541UV | آماده برای حرفه‌ای‌ها

لپ‌تاپ ایسوس K541UV یکی دیگر از لپ‌تاپ‌های سری K ایسوس است که برای پردازش کارهای نیمه‌حرفه‌ای طراحی و عرضه شده است. این مدل لپ‌‌تاپ، صفحه‌نمایش 15.6 اینچی از نوع TFT دارد و برای پردازش اطلاعات از پردازنده‌های نسل ششم اینتل در آن استفاده شده است. البته بسته به‌نوع استفاده می‌توانید یکی از دو ترکیب سخت‌افزاری این لپ‌تاپ را انتخاب کنید. ایسوس (Asus) در این لپ‌تاپ از دو مدل پردازنده Intel Core i5 و Intel Core i7 استفاده کرده است. استفاده از این پردازنده‌های قدرتمند بر روی لپ‌تاپ باعث شده توان پردازشی بالا رفته و بتوانید با آن کارهای پیشرفته‌تری نسبت به لپ‌تاپ‌های رده کاربری عمومی انجام دهید. در کنار پردازنده‌های کم‌مصرف اینتل، کارت گرافیک NVIDIA Geforce 920MX با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی از نوع DDR3 برای این مدل لپ‌تاپ درنظر گرفته شده است. حافظه رم این دستگاه هم دو مدل 6 گیگابایتی و 8 گیگابایتی دارد که در قسمت مربوطه، انواع سخت‌افزارهای این لپ‌تاپ را بررسی خواهیم کرد. ایسوس K541UV در ظاهر مشابه سایر لپ‌تا‌پ‌های ایسوس بوده و از طرح و نشان خاصی در آن استفاده نشده است. این لپ‌تاپ که توان پردازشی تقریبا بالایی دارد، در دو رنگ مشکی و خاکستری به بازار عرضه شده است.  

 

لپ‌تاپ ایسوس K541UV

 

طراحی و کیفیت ساخت

ایسوس در طراحی بدنه لپ‌تاپ K541UV از طرح خاصی استفاده نکرده و این دستگاه کاملا مشابه سایر لپ‌تاپ‌های هم‌خانواده خودش است. جنس بدنه این لپ‌تاپ از پلاستیک بوده اما ایسوس مشابه گذشته، الگو نهایی دستگاه را مشابه لپ‌تاپ‌های فلزی درآورده است. از همین رو بدنه این لپ‌تاپ جلوه‌ای زیبا داشته و از نظر ظاهر ایرادی ندارد. همچنین پنل داخلی این لپ‌تاپ در برابر اثر انگشت و لک مقاوم است. این لپ‌تاپ با ابعاد 27.6 × 251.5 × 381.4 میلی‌متر طراحی شده است که شاهد تغییری در ابعاد نسبت به سایر مدل‌های ایسوس نیستیم. همچنین این لپ‌تاپ 15.6 اینچی، وزنی معادل 2.3 کیلوگرم دارد که برای لپ‌تاپی با این سایز مناسب است. وزن این لپ‌تاپ در مقایسه با لپ‌تاپ‌های سری X ایسوس بیشتر است اما برای جابه‌جایی آن مشکلی نخواهید داشت. وزن استاندارد لپ‌تاپ‌های 15 اینچی همین مقدار بوده و می‌توانید به‌راحتی این لپ‌تاپ را در کیف و کوله مخصوص همراه خود داشته باشید.  

 

لپ‌تاپ ایسوس K541UV

 

پورت‌ها و بلندگو

ایسوس K541UV مشابه همه لپ‌تاپ‌های این شرکت، پورت‌های کاملی دارد و شما را از مبدل‌ها و کابل‌های تبدیل بی‌نیاز می‌کند. در این لپ‌تاپ هم می‌توانید به انواع مختلف پورت‌ها از جمله پورت جدید USB Type-C دسترسی داشته باشید. در لبه سمت راست این لپ‌تاپ درایو نوری DVD-RW و کارت‌خوان SD قرار دارد و در سمت دیگر سایر پورت‌های این لپ‌تاپ قرار گرفته‌اند. ورودی کابل LAN، خروجی تصویر VGA و HDMI، یک پورت USB 3.0، یک پورت USB 2.0 و یک پورت USB Type-C به‌همراه جک 3.5 میلیمتری هدفون سایر پورت‌های این لپ‌تاپ هستند. این سری لپ‌تاپ در اولین سال عرضه خود به‌جای داشتن پورت USB Type-C دارای دو پورت USB 3.0 بودند اما با اضافه کردن این پورت جدید، یکی از پورت‌های USB 3.0 آن حذف شد.

بلندگوهای لپ‌تاپ K541UV نسبت به سایر مدل‌ها تغییر کرده و این‌بار بر روی پنل داخلی لپ‌تاپ قرار گرفته‌اند. ایسوس دو عدد بلندگوی 3 وات را در بالای کیبورد قرار داده است که مشابه گذشته از فناوری اختصاصی ایسوس (SonicMaster) استفاده می‌کنند. ایسوس در این لپ‌تاپ بر روی بلندگوها قابلیت پشتیبانی از حالت Extra Bass را قرار داده است. برای افزایش کیفیت صدا این قابلیت، بلندگوهای این لپ‌تاپ بر روی پنل داخلی جای‌ گرفته‌اند. اسپیکرهای لپ‌تاپ‌های ایسوس همواره کیفیت بالایی داشته‌اند و برای گوش دادن به موسیقی و تماشا فیلم، نیازی به هدفون نخواهید داشت. همچنین قرارگیری بلندگو بر روی پنل داخلی باعث شده، بلندی صدای این لپ‌تاپ در مقایسه با سایر مدل‌های این شرکت، بیشتر باشد. لازم به‌ذکر است که ایسوس برای افزایش بهره‌وری از بلندگوها توصیه می‌کند که از نرم‌افزار AudioWizard استفاده کنید. در این نرم‌افزار رایگان می‌توانید برای هر یک از کارها مانند تماشا فیلم و یا گوش دادن به موسیقی، حالت صوتی موردنظر را تعیین کنید. در این حالت بلندگوهای لپ‌تاپ صدای متناسب‌تری را نسب به حالت عمومی پخش می‌کنند.

 

لپ‌تاپ ایسوس K541UV

 

صفحه‌نمایش و کیبورد

صفحه‌نمایش لپ‌تاپ ایسوس K541UV سه مدل مختلف دارد که انتخاب مدل‌های آن‌ها ربطی به مدل سخت‌افزار و پردازنده ندارد. در مدل ابتدایی این لپ‌تاپ از یک صفحه‌نمایش با وضوح HD و رزولوشن 1366x768 استفاده شده است که خودش دو مدل مختلف دارد. صفحه‌نمایش HD با صفحه براق و دیگری با روکش مات. هر دو این مدل صفحه‌نمایش هم بر روی پردازنده‌های Intel Core i5 و Intel Core i7 این لپ‌تاپ قرار گرفته‌اند. اما ایسوس K541UV مدلی با صفحه‌نمایش Full HD با رزولوشن 1920x1080 نیز دارد که باز هم بر روی هر مدل پردازنده قابل انتخاب است. تفاوت در این است که صفحه‌نمایش Full HD این لپ‌تاپ تنها با روکش مات روانه بازار شده است. کیفیت صفحه‌نمایش در مدل Full HD طبیعتا بسیار خوب است و می‌توانید با کیفیت بالا به تماشا فیلم بنشینید اما از آنجایی این لپ‌تاپ در رده کاربری مالتی‌مدیا عرضه نشده، مدل‌های HD آن هم با سخت‌افزار قدرتمندی عرضه شده‌اند تا کسانی که کیفیت و تعداد پیکسل‌های صفحه‌نمایش برای‌‌شان اهمیت ندارد هم بتوانند با پردازنده قدرتمند Intel Core i7 کار های خود را انجام دهند. ایسوس در این لپ‌تاپ خوشبختانه دیگر از وب‌کم VGA استفاده نکرده و شاهد HD Camera برای تماس‌های تصویری هستیم که این نکته بسیار مثبتی است.

کیبورد این لپ‌تاپ با سایر لپ‌تاپ‌های ایسوس فرقی نداشته و همچنان شاهد یک کیبورد جزیره‌ای استاندارد بر روی این لپ‌تاپ هستیم. مشابه برخی مدل‌های دیگر این شرکت، کیبورد لپ‌تاپ K541UV یک سطح پایین‌تر قرار گرفته تا انگشتان شما از بالا بر روی کلیدها قرار گیرد و تجربه تایپ بهتری داشته باشید.

 

لپ‌تاپ ایسوس K541UV

 

سخت‌افزار، حافظه و باتری

ایسوس در لپ‌تاپ K541UV از دو پردازنده نسل ششم اینتل یعنی Core i5 و Core i7 استفاده کرده است. این پردازنده‌های کم‌مصرف با محدوده سرعت 2.2 تا 2.5 گیگاهرتز، گزینه مناسبی برای پردازش کارهای نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای هستند. برای هر دو مدل پردازنده، صفحه‌نمایش متفاوتی در‌نظر گرفته شده است که می‌توانید هم نمایشگر با وضوح HD و هم نمایشگر با وضوح Full HD را انتخاب کنید. با وجود انتخاب پردازنده و صفحه‌نمایش، ایسوس تنها از یک کارت گرافیک استفاده کرده و آن هم کارت گرافیک قدرتمند NVIDIA Geforce 920MX با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی از نوع DDR3 است. در کنار این کارت گرافیک و پردازنده، از دو مدل حافظه رم (RAM) استفاده شده است. در این لپ‌تاپ می‌توانید یکی از مدل پردازنده Intel Core i5 را با رم 6 گیگابایت و مدل پردازنده Intel Core i7 را با 8 گیگابایت رم DDR4 انتخاب کنید. همانطور که مشخص است با سخت‌افزار قدرتمندی طرف هستیم که می‌تواند به‌راحتی همه امور روزانه شما را انجام دهد. همچنین اجرا و کار با نرم‌افزارهای حرفه‌ای‌تر مانند فتوشاپ، نرم‌افزارهای طراحی و نقشه‌کشی و حتی طراحی انیمیشن، تدوین ویدیو و... هم جز کارهایی است که ایسوس K541UV از پس آن‌ها برمی‌آید.

ایسوس در این لپ‌تاپ در همه مدل‌ها از یک مدل هارد دیسک 1 ترابایت DDR4 استفاده کرده است. این هارد دیسک برای لپ‌تاپی با این رده کاربری مناسب است اما شما می‌توانید در صورت نیاز تا 256 گیگابایت حافظه SSD دیگر به آن اضافه کنید. باتری لپ‌تاپ K541UV از نوع لیتیوم‌یونی 36 وات‌ساعت است که می‌تواند تا 5 ساعت شارژدهی داشته باشد که بسیار خوب است. استفاده از پنل صفحه‌نمایش TFT و پردازنده‌های کم‌مصرف نسل ششم شرکت اینتل باعث شده باتری لپ‌تاپ بازدهی بهتری داشته باشد. در مجموع این لپ‌تاپ سخت‌افزار قابل‌قبولی داشته و می‌توانید به تمامی نیازهای شما در این رده کاربری پاسخ دهد.

 

لپ‌تاپ ایسوس K541UV

نتیجه‌گیری

ایسوس K541UV لپ‌تاپ خوش‌ساخت و با کیفیتی است که توان پردازشی بالایی دارد. ایسوس در بخش سخت‌افزار این لپ‌تاپ از بهترین قطعات استفاده کرده است. همچنین وجود صفحه‌نمایش HD برای مدل‌های حرفه‌ای با پرازنده Intel Core i7 نشان می‌دهد که ایسوس قصد داشته افرادی را که کیفیت صفحه‌نمایش برای‌شان اهمیت نداشته و صرفا با سخت‌افزار کار دارند را جذب این لپ‌تاپ کند. در بسیاری از مدل‌های لپ‌تاپ ایسوس، این دقت‌نظر به‌چشم می‌خورد. به‌طور کلی ایسوس در لپ‌تاپ K541UV بر روی سخت‌افزار تاکید داشته و از پردازنده‌های قدرتمند و کم‌مصرف اینتل استفاده کرده است. در کنار این پردازنده کارت گرافیک قوی شرکت انویدیا مدل Geforce 920MX استفاده شده است. همچنین استفاده از رم 6 و 8 گیگابایتی در این لپ‌تاپ، پکیج کاملی را در اختیار شما قرار داده است. سایر ویژگی‌ها مانند طراحی ساده و زیبا، پورت‌ها و اتصالات کامل، وزن مناسب و شارژدهی بسیار خوب را هم به ویژگی‌های این لپ‌تاپ اضافه کنید تا دلایل خرید لپ‌تاپ K541UV کامل شود.

نکات مثبت:

طراحی زیبا و وزن مناسب

سخت‌افزار قدرتمند

استفاده از وب‌کم HD

شارژدهی بسیار خوب

پورت USB Type-C

نکات منفی:

تنها یک پورت USB 3.0 وجود دارد