تفاوت تلفن سانترال و VoIP در چیست؟ (۱۲ مورد مهم)

مقایسه محصولات 24 تیر 1402 نازنین فتحعلیان

تفاوت تلفن سانترال و VoIP در چیست؟ (۱۲ مورد مهم)

تلفن سانترال چیست؟

تلفن سانترال به انگلیسی (Central Phone) یک نوع تلفن ثابت است که در محیط‌های ادارای و تجاری کاربرد دارد. سیستم سانترال، خطوط مخابراتی شهری را می‌گیرد و به خطوط داخلی متعدد وصل می‌کند. تلفن سانترال توسط یک یا چند زوج سیم به دستگاه‌ سانترال (PBX) متصل می‌شود. 

انواع تلفن سانترال 

انواع تلفن های سانترال از نظر عملکرد در ۴ دسته‌ی آنالوگ، دیجیتال، هیبریدی و تحت شبکه تقسیم بندی می‌شوند و از نظر ظرفیت (با توجه به تعداد پشت خطی‌ها)، در ۲ نوع پر ظرفیت و کم ظرفیت هستند. 

برای مشاهده انواع تلفن رومیزی، بی سیم و... و مشاهده مشخصاتشان کلیک کنید:

سانترال آنالوگ

سیستم های سانترال آنالوگ برای انتقال سیگنال‌های صوتی از سیم‌های مسی استفاده می‌کنند و معمولاً نسبت به تلفن‌های دیجیتال، مقرون به صرفه‌تر و دارای امکانات ساده‌تری هستند. 

سانترال دیجیتال 

تلفن‌های سانترال دیجیتال توسط یک زوج سیم به سیستم سانترال مرکزی متصل می‌شوند و برای انتقال سیگنال‌های صوتی از فناوری شبکه استفاده می‌کنند. این تلفن‌ها نسبت به تلفن‌های آنالوگ، ویژگی‌های پیشرفته‌تری دارند.

سانترال هیبریدی

در سیستم های سانترال هیبریدی (ترکیبی)، هر ۲ فناوری آنالوگ و دیجیتال به کار رفته است تا از مزایای هر ۲ استفاده شود. این تلفن‌ها نسبت به تلفن های سانترال دیجیتال مقرون به صرفه‌تر هستند. تلفن سانترال هیبریدی توسط ۲ زوج سیم به دستگاه سانترال وصل می‌شود.

سانترال تحت شبکه

سیستم های سانترال تحت شبکه برای انتقال سیگنال‌های صوتی از پروتکل اینترنت (IP) استفاده می‌کنند و دارای ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند امکان ارائه کنفرانس و ... هستند.

تلفن ویپ چیست؟

تلفن ویپ به انگلیسی (VOIP Phone) که با نام‌های تلفن تحت شبکه و آی پی فون (IP Phone) هم شناخته می‌شود، در محیط‌های اداری و تجاری کاربرد دارد. تلفن های ویپ نسل جدید دستگاه‌های ارتباطی‌ هستند و ما در این مقاله قصد داریم تفاوت آن‌ها را با تلفن سانترال بررسی کنیم.

برای مشاهده انواع تلفن های تحت شبکه (VoIP) از برندهای یالینک، گرند استریم و... کلیک کنید:

تفاوت تلفن سانترال با ویپ چیست؟ (۱۲ مورد اصلی)

در ادامه به مقایسه تلفن سانترال و ویپ از ۱۲ بعد مختلف می‌پردازیم:

  1. چگونگی برقراری ارتباط از طریق تلفن
  2. میزان وابستگی به برق مستقیم
  3. قابل دسترس بودن
  4. هزینه راه اندازی و نگهداری سیستم تلفن
  5. ظرفیت تماس ورودی
  6. میزان وابستگی به اینترنت در تلفن
  7. پشتیبانی از قابلیت IVR در تلفن
  8. امکان ضبط مکالمات
  9. قابلیت کنفرانس صوتی توسط تلفن
  10. امکان افزایش ظرفیت در تعداد شماره‌های داخلی
  11. قابلیت دورکاری با تلفن
  12. میزان امنیت تلفن (جلوگیری از شنود)

۱. چگونگی برقراری ارتباط در تلفن سانترال و ویپ

می‌توان آشکارترین تفاوت VoIP با سانترال را در نحوه برقراری تماس دانست؛ بدین صورت که تلفن های ویپ در بستر شبکه اینترنتی و با استفاده از سیستم IP، سیگنال‌های صدا را منتقل می‌کنند. ولی تلفن های سانترال برای برقراری ارتباط باید توسط یک یا ۲ زوج سیم، به سیستم سانترال مرکزی وصل شوند. این یعنی برای راه‌اندازی سیستم سانترال در ساختمان، باید کابل کشی انجام شود که هزینه‌بر است.

تفاوت تلفن سانترال و VoIP
تلفن ویپ برخلاف تلفن سانترال، نیازی به سیم کشی ندارد و تحت شبکه اینترنت کار می‌کند.

 

۲. میزان وابستگی به برق در تلفن ویپ و سانترال

در زمان قطعی برق، تلفن سانترال نسبت به تلفن ویپ دارای برتری است چون برای برقراری ارتباط نیازی به برق مستقیم شهری ندارد. البته برخی از مدل‌های تلفن VOIP مانند تلفن تحت شبکه گرنداستریم GXP1625 از فناوری POE (انتقال برق توسط کابل شبکه اینترنتی LAN) برخوردارند که یعنی به برق مستقیم وابسته نیستند و در صورت قطعیِ برق چون به منبع تغذیه شبکه وصل هستند، باز هم کار می‌کنند (البته اگر شبکه، به منبع تغذیه اضطراری وصل باشد).

تلفن تحت شبکه گرنداستریم مدل gxp1625 با دو اکانت sip
تلفن ویپ گرند استریم GXP1625 با پشتیبانی از فناوری POE در زمان قطعی برق نیز کار می‌کند.
اطلاع از قیمت روز تلفن ویپ گرند استریم GXP 1625 و خرید با تضمین اصالت کالا در لینک زیر:

۳. قابل دسترس بودن تلفن

تلفن ویپ به دلیل تحت شبکه بودن، نسبت به تلفن سانترال، قابل دسترس‌تر است. به عنوان مثال اگر بخواهید اتاقتان را در شرکت جابه‌جا کنید، با داشتن تلفن ویپ نیازی به سیم کشی ندارید ولی در صورت داشتن تلفن سانترال، باید اتاق مربوطه مجهز به سیستم سانترال باشد تا محدودیت دسترسی نداشته باشید. 

۴. هزینه‌ها در تلفن ویپ و سانترال (۳ تفاوت کلیدی)

شاید در نگاه اول تفاوت چندانی بین هزینه‌های تلفن ویپ و تلفن سانترال دیده نشود، زیرا هزینه خرید هر ۲ سیستم (ویپ و سانترال) تقریبا یکسان است. اما در واقعیت این طور نیست و هزینه‌های دیگری هم وجود دارد که عبارتند از:

  • هزینه راه اندازی
  • هزینه‌های تماس
  • هزینه‌های جانبی

تفاوت هزینه راه اندازی در تلفن VOIP و سانترال

هزینه راه اندازی تلفن های سانترال بیشتر از تلفن های ویپ است. شما باید برای راه اندازی سانترال در سازمان، سیم کشی‌های مربوطه را انجام دهید؛ در حالیکه راه اندازی تلفن ویپ نیازی به سیم کشی ندارد و با یک شبکه اینترنتی، شروع به کار می‌کند.

تفاوت هزینه تماس‌ها در تلفن IP و سانترال

در بحث هزینه‌های تماس، همچنان ویپ کمتر از سانترال هزینه دارد. در سیستم ویپ، تمام تماس‌های درون سازمانی، خارج از آن و حتی بین المللی در بستر شبکه‌اند که این امر کاهش چشمگیری در هزینه های تماس شما به وجود می‌آورد. اما در سیستم تلفن سانترال، تماس‌های داخلی با کمترین هزینه و تماس‌های بین المللی با نرخ شرکت مخابرات محاسبه می‌شوند. 

تفاوت هزینه‌ جانبی در تلفن سانترال و ویپ

به طور کلی هزینه‌های جانبی تلفن سانترال از تلفن ویپ بیشتر است. به عنوان مثال شما در تلفن سانترال نیازمند لایسنس‌ها و کارت‌های مخصوص جداگانه‌ای هستید تا بتوانید به خط تلفن سیپ تِرانک (SIP) متصل گردید که یک هزینه اضافی‌ است؛ اما در تلفن های VOIP به طور مستقیم به خط تلفن سیپ وصل می‌شوید.

همچنین زمانی که شما بخواهید از برخی امکانات تلفن سانترال مانند تلفن گویا و ... استفاده کنید باید یک ماژول سخت افزاری نیز خریداری کرده و روی سانترال خود نصب کنید؛ در صورتیکه تلفن گویا به طور پیش فرض روی تلفن های VOIP مانند تلفن IP گرنداستریم  GXP1628 نصب است و نیازی به هزینه اضافی ندارد.

تلفن گرند استریم gxp1628
تلفن تحت شبکه گرنداستریم GXP 1628 مبتنی بر شبکه است که باعث کاهش هزینه‌های ارتباطی‌ می‌شود.
اطلاع از مشخصات دقیق تلفن ویپ گرند استریم مدل GXP 1628 و خرید با مهلت تست ۷ روزه در لینک زیر:

۵. ظرفیت تماس ورودی

هم تلفن‌های ویپ و هم سانترال قابلیت نگهداشتن تماس ورودی را دارند. در انواع تلفن‌های سانترال پرظرفیت، حداقل ۹۶ و حداکثر ۶۴۰ تماس ورودی به طور همزمان دریافت می‌شود. 

ظرفیت تماس ورودی به حداکثر تعداد تماس‌هایی اشاره دارد که سیستم تلفنی یا شبکه می‌تواند در یک زمان معین وصل کند. ظرفیت تماس ورودی برای کسب و کارها و سازمان‌هایی که به ارتباطات تلفنی مُتکی هستند، حائز اهمیت است؛ زیرا می‌تواند بر توانایی سازمان برای رسیدگی بیشتر به حجم بالای تماس‌ها و ارائه خدمات بهینه‌تر در قبال مشتریان تاثیر بگذارد. 

۶. میزان وابستگی به اینترنت در آی پی فون و سانترال

آی پی فون ها برخلاف تلفن های سانترال، کاملاً به شبکه اینترنتی وابسته هستند. اگر سرعت اینترنت ضعیف باشد یا اینترنت با اختلال مواجه شود، کار سیستم ویپ نیز مختل می‌گردد؛ ولی امکان اختلال در تلفن های سانترال بسیار کم است. در نتیجه اگر در منطقه‌ای با سرعت ضعیف اینترنت هستید، بهتر است تلفن سانترال تهیه کنید.

راه اندازی آی پی فون
تلفن‌های ویپ کاملاً به شبکه اینترنت وابسته هستند.

۷. پشتیبانی از قابلیت IVR در تلفن 

تلفن ویپ دارای ویژگی IVR (پشتیبانی تلفن گویا از چند دپارتمان مختلف در شرکت) است. به عنوان مثال اگر مجموعه شما شامل چند بخش (مالی، مدیریت و ...) باشد، وقتی مشتری با مجموعه تماس می‌گیرد می‌تواند دپارتمان مورد نظر خود را از میان بخش‌های پیشنهادی تلفن گویا انتخاب کند.

۸. امکان ضبط مکالمات 

در تلفن ویپ امکان ضبط مکالمات کارمندان و مشتریان وجود دارد. به همین دلیل شما به راحتی می‌توانید بر عملکرد کارکنان در مجموعه خود نظارت داشته باشید؛ در صورتیکه تلفن سانترال دارای قابلیت ضبط مکالمه نیست.

۹. قابلیت کنفرانس صوتی 

تمام تلفن های ویپ دارای ویژگی کنفرانس صوتی هستند ولی فقط برخی از تلفن های سانترال مانند تلفن سانترال یالینک SIP-T33G دارای قابلیت کنفرانس هستند.

گوشی yealink t33g
تلفن یالینک مدل SIP-T33G دارای قابلیت کنفرانس صوتی است.
اطلاع از مشخصات دقیق تلفن تحت شبکه مدل SIP-T33G یالینک در لینک زیر:

۱۰. افزایش ظرفیت در تعداد شماره‌های داخلی 

اگر در سازمانتان سیستم ویپ دارید، دیگر نگران افزایش تعداد کارمندان و تامین خط تلفن داخلی جدید نباشید، زیرا با تلفن VOIP شما می‌توانید خطوط داخلی جدید را اضافه کنید؛ در حالیکه با تلفن سانترال برای داشتن خطوط داخلی جدید، شما باید ابتدا سیم کشی‌های لازم را انجام دهید.

۱۱. قابلیت دورکاری

تلفن ویپ برخلاف تلفن سانترال دارای ویژگی دورکاری بوده که برای برخی از مشاغل بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال اگر شرکت شما برای مشتریان پشتیبانی 24 ساعته ارائه می‌دهد، اپراتورهای خدمات پس از فروش، حتی از منزل هم می‌توانند به مشتریان شرکت پاسخ دهند؛ در نتیجه رضایت مشتری‌ها افزایش می‌یابد.

۱۲. تفاوت در میزان امنیت سیستم 

میزان امنیت تلفن VOIP نسبت به تلفن سانترال بسیار بیشتر است؛ چون مبتنی بر شبکه بوده و برای برقراری ارتباط از آدرس IP استفاده می‌کند که امکان شنود را غیر ممکن می‌سازد.

مشاهده مشخصات دقیق (کالر آیدی، قابلیت POE و ...) انواع تلفن های ویپ در لینک زیر:

مقایسه تلفن سانترال و ویپ

ما در این قسمت از مقاله تفاوت VOIP و سانترال را در جدول زیر گردآوری کرده‌ایم تا انتخاب برای شما راحت‌تر باشد.

مشخصات تلفن ویپ تلفن سانترال
هزینه خرید سیستم یکسان یکسان
صرفه جویی در هزینه تماس‌ها دارد دارای هزینه تماس بین الملل 
قابلیت تلفن گویا به طور پیش فرض دارد نیازمند خرید لایسنس و کارت
میزان دسترسی از راه دور (دورکاری) دارد عدم دسترسی از راه دور 
امکان توسعه و گسترش خطوط داخلی افزایش تا چندین خط داخلی نیازمند کابل کشی اضافی 
پشتیبانی از IVR دارد ندارد
قابلیت ضبط مکالمه تمام مدل‌ها فقط برخی از مدل‌ها
کار کردن در زمان قطعی برق فقط مدل‌های دارای قابلیت POE دارد
میزان وابستگی به اینترنت تمام مدل‌ها فقط مدل‌های تحت شبکه و دیجیتال
امنیت (جلوگیری از استراق سمع) امنیت بالا امنیت کمتر
قابلیت کنفرانس صوتی چندین نفر فقط برخی از مدل‌ها
پشتیبانی از خط تلفن سیپ به طور پیش فرض دارد نیازمند هزینه جداگانه
ارسال پیام به تماس گیرنده در صورت مشغول بودن خط دارد دارد

سانترال یا ویپ؟

پاسخ به سوال «ویپ بهتر است یا سانترال؟» با توجه به جدول فوق و توضیحاتی که درباره تفاوت این دو سیستمِ ارتباطی ذکر شد، دیگر آسان است. تلفن ویپ (VOIP) بهتر است. اما اگر شرایط شما به گونه‌ای است که نمی‌توانید از بین این دو سیستم، گزینه بهتر را انتخاب کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که دغدغه‌های خود را با کارشناسان ادبازار مطرح کنید تا شما را کاملا راهنمایی کنند.

شماره پشتیبانی رایگان ادبازار ۰۲۱۴۵۳۲۴

مزایای خرید تلفن سانترال و ویپ از ادبازار

اگر با مطالعه تفاوت VOIP با سانترال تصمیم گرفتید که کدام سیستم برای شما مناسب است، می‌توانید محصول مدنظرتان را از فروشگاه اینترنتی ادبازار، با ۲۲ سال سابقه فعالیت در فروش لوازم دیجیتال تهیه نمایید. از مزایای خرید تلفن سانترال و VOIP از ادبازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشاوره «تخصصی و رایگان» قبل از خرید
  • ضمانت اصالت کالا 
  • ارائه گارانتی معتبر
  • مهلت تست ۷ روزه
  • امکان فروش اقساطی
  • ارسال سریع ۱ تا ۳ روز
برای اطلاع از شرایط خرید اقساطی تلفن VOIP یا سانترال با پشتیبانی ادبازار تماس بگیرید:
شماره پشتیبانی ادبازار ۰۲۱۴۵۳۲۴

جمع بندی

در این مقاله از ادبازار آموختیم:

  • ویپ (VOIP) یک تلفن تحت شبکه و از سیستم‌های ارتباطی بسیار جدید است.
  • سانترال یک تلفن ثابت بوده که برای برقراری ارتباط نیازمند سیستم سانترال است.
  • تلفن سانترال برای برقراری ارتباط نیازی به برق مستقیم شهری ندارد.
  • هزینه اولیه خرید سیستم VOIP و سانترال تقریبا یکسان است.
  • هزینه‌های جانبی و هزینه راه اندازی سیستم سانترال بیشتر از سیستم ویپ است.
  • از آنجاییکه تلفن ویپ تحت شبکه است در هر مکانی کارمندان و مدیران می‌توانند به خطوط داخل سازمان دسترسی داشته باشند.
  • عملکرد تلفن‌های ویپ با سرعت ضعیف اینترنت مختل می‌شود.
  • امنیت تلفن VOIP از تلفن سانترال بسیار بیشتر است.

در پایان ما سعی کردیم تفاوت تلفن VOIP با سانترال را به طور کامل بررسی کنیم. اگر همچنان سوالی در ذهنتان مانده یا انتقاد و پیشنهادی دارید، حتماً برای ما کامنت بگذارید تا متخصصان و مشاوران ادبازار به شما پاسخ دهند.

برای مشاهده انواع تلفن رومیزی، بی سیم و... و مشاهده مشخصاتشان کلیک کنید: