حالت USB Debugging چیست و چه کاربردی دارد؟

آموزش و ترفندها 29 اردیبهشت 1398 علی مظفری

حالت USB Debugging چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از اصطلاحاتی که احتمالا در حین استفاده از گوشی های اندرویدی با آن مواجه شده‌اید، اصطلاح USB Debugging است. شاید این عبارت در ابتدای امر برایتان نامفهوم و نا آشنا به نظر آید، اما واقعیت این است که USB Debugging مسئله پیچیده‌ای نیست. در این مقاله می‌خواهیم در مورد ماهیت حالت USB Debugging و کاربرد آن صحبت کنیم. با فروشگاه ادبازار همراه باشید.

 

مقدمه

اندروید یک سیستم عامل متن باز (Open Source) است و امکان ایجاد تغییرات در آن وجود دارد. گوگل سعی کرده که سیستم عامل اندروید را به گونه‌ای طراحی کند که برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان سوم شخص بتوانند به راحتی تغییرات مورد نظرشان را روی آن اعمال کنند یا اپلیکیشن های موبایل سازگار با آن را توسعه دهند و به نصب و تست آن ها بر روی گوشی های اندرویدی بپردازند. در منوی تنظیمات سیستم عامل اندروید یک گزینه خاص با عنوان Developer Options وجود دارد که مخصوص توسعه دهندگان و برنامه نویسان است و چندان به درد افراد عادی نمی‌خورد.

در این منو گزینه‌ای تحت عنوان USB Debugging وجود دارد که کاربر برای انجام خیلی از کارهای مورد نظرش ملزم به فعالسازی آن خواهد بود. به عنوان مثال برای اینکه بتوانید گوشی خود را به کامپیوتر متصل کنید و ارتباط مابین آن دو را برقرار سازید باید حالت USB Debugging فعال باشد. اما حالت USB Debugging چیست و دقیقا چه کاربردی دارد؟ در ادامه این مطلب بیشتر در رابطه با این مسئله صحبت می‌کنیم و جزئیات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم. بنابراین با ما همراه باشید.

 

حالت USB Debugging

 

حالت USB Debugging چیست؟

برای توسعه دادن یا نوشتن اپلیکیشن های اندرویدی و نصب آن ها در گوشی باید پکیجی تحت عنوان SDK یا Android Software Developer Kit روی کامپیوترتان نصب شود. این پکیج ابزار مورد نیاز برای توسعه دادن اپلیکیشن و به نوعی تست کردن آن را در اختیارتان قرار می‌دهد. در این بین ابزارهای زیادی وجود دارند که توسط توسعه دهنده مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال می‌توان به "کتابخانه اندروید" یا همان "Libraries" اشاره کرد. کتابخانه اندروید این امکان را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد که بتوانند از کد های آماده و پیش فرض اندروید در کدنویسی های خود استفاده کنند و به نوعی مجبور نباشند که هر بار تمام کد های مورد نیاز برای توسعه دادن اپلیکیشن مورد نظرشان را تایپ کنند. به بیان دیگر دستورات لایبرری برای توسعه دهنده مثل یک میانبر عمل می‌کنند و منجر به سهولت و افزایش سرعت عمل وی در کدنویسی می‌شوند.

حالا وقتشه! اینو بخون رفع مشکل وصل نشدن گوشی به کامپیوتر

اما برای اینکه ارتباط مابین کامپیوتر و گوشی برای اعمال تغییرات مورد نیاز و دسترسی به ابزارهای مختلفی که از طریق SDK ارائه شده‌اند امکانپذیر شود باید حالت USB Debugging در گوشی فعال باشد! به بیان دیگر با فعال بودن حالت مذکور است که اجازه دسترسی به ابزارهای لازم برای اعمال تغییرات از طریق کامپیوتر به توسعه دهنده داده می‌شود. وقتی حالت USB Debugging در گوشی فعال نباشد، اتصال گوشی به کامپیوتر بی‌معنا خواهد بود چون دسترسی لازم برای اعمال تغییرات از طریق کامپیوتر در گوشی آزاد نیست. بنابراین می‌تواند USB Debugging را به عنوان یک سوئیچ برای فعال و غیر فعالسازی ارتباط مابین گوشی و کامپیوترها و دسترسی به ابزارهای اصلی اندروید در نظر گرفت.

 

چگونه گزینه USB Debugging را فعال کنیم؟

برای اینکه قابلیت USB Debugging در گوشی فعال شود باید به گزینه Developer Options دسترسی یابید که متاسفانه در حالت پیش فرض از بخش تنظیمات (Settings) گوشی های اندرویدی پنهان است. پس در قدم نخست باید گزینه Developer Options را فعال کنید. برای انجام این کار به شرح زیر عمل نمایید:

 

حالت USB Debugging

 

  • به بخش Settings گوشی بروید.
  • گزینه About Phone را انتخاب کنید.
  • گزینه Build Number را پیدا کنید و 7 بار روی آن ضربه لمسی بزنید تا پیغامی با متن " you’re now a developer" روی صفحه گوشی نمایان شود.

حالا گزینه Developer Options در منوی تنظیمات گوشی شما به وجود آمده است. پس می‌توانید حالت USB Debugging را در گوشی خود فعال کنید. برای انجام این کار به شرح زیر عمل نمایید:

  • دوباره به منوی Settings گوشی بروید.
  • گزینه Developer Options را انتخاب کنید (اگر گوشی شما از اندروید پای یا نسخه های جدیدتر اندروید بهره می‌برد باید وارد منوی System شده و سپس گزینه Advanced را انتخاب کنید تا به گزینه Developer Options دسترسی یابید).
  • گزینه USB Debugging را انتخاب و فعال کنید.

 

حالا وقتشه! اینو بخون انتقال اطلاعات واتس آپ از آیفون به اندروید و بالعکس

حالت USB Debugging

 

به همین سادگی حالت USB Debugging در گوشی شما فعال می‌شود. حالا می‌توانید گوشی خود را با یک کابل USB مناسب به کامپیوتر یا لپ تاپ وصل کنید و ارتباط مابین این دو گجت را برقرار سازید. زمانی که یک کامپیوتر جدید به گوشی متصل می‌شود، پیغامی روی صفحه نمایش گوشی نمایان خواهد شد که باید آن را تایید کنید. تایید این پیغام منجر می‌شود که کامپیوتر مورد نظر به لیست دستگاه های قابل اعتماد گوشی اضافه شود و از این پس هر بار که کامپیوتر و گوشی را به هم متصل می‌کنید، لازم به صدور مجدد اجازه دسترسی وجود نداشته باشد.

 

آیا فعال گذاشتن حالت USB Debugging در گوشی امن است؟

بهتر است هیچوقت قابلیت USB Debugging را بدون دلیل در گوشی خود فعال باقی نگذارید چون اگر این قابلیت در گوشی شما فعال باشد و خدای نکرده گوشی شما دزدیده شود، سارق می‌تواند با اتصال گوشی به کامپیوتر و اجرای دستورات از طریق کامپیوتر گوشی شما را فلش کند. برای آشنایی با فلش گوشی های اندرویدی توصیه می‌کنیم حتما مقاله "راهنمای جامع فلش کردن گوشی های هوآوی، سامسونگ و غیره" را مطالعه نمایید. بنابراین فعال گذاشتن قابلیت USB Debugging می‌تواند کمی ریسکی باشد و بهتر است که از فعال قرار دادن بدون دلیل این ویژگی در گوشی خودداری کنید.

 

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله در رابطه با حالت USB Debugging اندروید صحبت کردیم و گفتیم که فعالسازی این حالت چه کارایی دارد. فراموش نکنید که بهتر است همیشه قابلیت USB Debugging گوشی خودتان را در شرایطی که لزومی مبنی بر روشن بودن آن وجود ندارد، غیر فعال باقی بگذارید و از فعال سازی بدون دلیل آن خودداری کنید.