آموزش آنلاک بوتلودر در گوشی‌های اندرویدی

آموزش و ترفندها 08 دی 1397 علی مظفری

آموزش آنلاک بوتلودر در گوشی‌های اندرویدی

اگر قصد دارید تا بوتلودر گوشی اندرویدی خود را آنلاک (Unlock) کنید اما با روش انجام این کار آشنایی ندارید، این مقاله اختصاصی را از دست ندهید. در ادامه این مقاله قصد داریم به آموزش آنلاک بوتلودر در گوشی‌های اندرویدی بپردازیم. بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

مقدمه‌ای در رابطه با آنلاک بوتلودر

اولین قدم در راستای فلش کردن و نصب کاستوم رام روی گوشی‌های اندرویدی آنلاک بوتلودر است. برخلاف باور اکثر کاربران گوشی‌های هوشمند، آنلاک بوتلودر به طور رسمی توسط بسیاری از شرکت‌های سازنده گوشی پشتیبانی می‌شود. البته لازم به ذکر است که آنلاک کردن بوتلودر تمام گوشی‌ها امکان پذیر نیست. در واقع این موضوع به شرکت سازنده، مدل گوشی و اپراتور سیم کارت بستگی دارد. از گوشی‌هایی که از امکان آنلاک Bootloader به طور رسمی پشتیبانی می‌کنند، می‌توان به گوشی‌های سری نکسوس، HTC و موتورولا اشاره کرد.

از طرف دیگر سایر برندها، اجازه آنلاک کردن بوتلودر گوشی به صورت رسمی را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهند. بنابراین دارندگان این دستگاه‌ها باید از روش‌های غیر رسمی ارائه شده توسط توسعه دهندگان نرم افزار‌ها جهت آنلاک بوتلودر گوشی خود استفاده کنند. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا مراحل آنلاک بوتلودر گوشی‌های اندرویدی را خدمتتان شرح دهیم.

 

بکاپ گرفتن از تمام اطلاعات گوشی

پیش از شروع لازم به ذکر است که فرایند آنلاک بوتلودر، موجب حذف تمام اطلاعات موجود روی گوشی شما خواهد شد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا از اطلاعات گوشی خود بکاپ گرفته و یا آن‌ها را به کامپیوتر منتقل کنید. به منظور آشنایی با روش گرفتن بکاپ از اطلاعات دستگاه‌های اندرویدی می‌توانید به مطالعه مقاله "آموزش بکاپ گرفتن از تمام اطلاعات گوشی اندروید" بپردازید.

 

نصب Android SDK و درایورهای گوشی

جهت شروع فرایند آنلاک بوتلودر نیاز به نصب برنامه Android SDK و درایورهای گوشی خواهید داشت. بدین منظور ابتدا با کلیک روی این لینک به صفحه Android SDK مراجعه کرده و در قسمت انتهایی صفحه روی گزینه SDK Tools Only کلیک کنید. سپس فایل فشرده را روی کامپیوتر خود دانلود کرده و در مسیری که تمایل دارید تا فایل‌های ADB در آن ذخیره شوند، از حالت فشرده خارج کنید. در مرحله بعدی برنامه SDK Manager را اجرا کرده و تمام گزینه‌ها به غیر از گزینه Android SDK Platform-tools را از حالت انتخاب خارج نمایید. در صورتی که از سری گوشی‌های نکسوس استفاده می‌کنید، می‌توانید در این مرحله گزینه Google USB Drive را به منظور دانلود درایورهای گوگل در حالت انتخاب قرار دهید.

 

آموزش آنلاک بوتلودر در گوشی های اندرویدی

 

پس از اتمام فرایند نصب، SDK manager را ببندید. حال نوبت به نصب درایورهای USB برای گوشی می‌رسد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت شرکت سازنده گوشی خود به این درایورها دسترسی داشته باشید. سپس در صورت نیاز، کامپیوتر خود را ریستارت کنید. در مرحله بعدی گوشی خود را روشن کرده و آن را از طرق کابل USB به کامپیوتر متصل کنید. پوشه Android SDK را در پوشه platform-tools باز کرده و روی یک ناحیه خالی از صفحه، کلید Shift را فشرده و کلیک راست کنید. سپس از منوی نمایان شده گزینه Open a Command Prompt Here انتخاب کرده و دستور adb devices را در آن تایپ نمایید.

حالا وقتشه! اینو بخون رفع مشکل باز نشدن اینستاگرام در آیفون و اندروید

مشاهده شماره سریال پس از وارد کردن دستور بدین معنا خواهد بود که دستگاه شما شناسایی شده و می‌توانید فرایند آنلاک بوتلودر را ادامه دهید. در غیر این صورت از انجام صحیح مراحل ذکر شده در فوق اطمینان حاصل نمایید.

 

فعال سازی USB Debugging

در مرحله بعد به بخش (درباره تلفن) About Phone در (تنظیمات) Settings گوشی خود مراجعه کنید. سپس در قسمت انتهایی صفحه 7 بار به صورت پیاپی گزینه Build Number را لمس نمایید. بدین ترتیب پیغامی با عنوان You Are Now a Developer برایتان نمایان خواهد شد. حال مجدداً به صفحه اصلی Settings گوشی بازگشته و از طریق قسمت انتهایی صفحه وارد بخش Developer Options شوید. سپس قابلیت‌های OEM Unlocking و USB Debugging را فعال کنید.

 

آموزش آنلاک بوتلودر در گوشی های اندرویدی

 

پس از انجام این مراحل، گوشی خود را به کامپیوتر متصل کنید. بدین ترتیب پیغامی با عنوان Allow USB Debugging? در گوشی برایتان نمایان خواهد شد. تیک گزینه Always allow from this computer را زده و گزینه OK را لمس کنید.

 

دریافت کلید آنلاک بوتلودر ( برای گوشی‌هایی به غیر از سری نکسوس)

در صورتی که از گوشی‌های نکسوس استفاده می‌کنید، نیازی به انجام این مرحله نخواهید داشت. در حالی که کاربران سایر دستگاه‌ها باید این مرحله را طی کنند. ابتدا به صفحه آنلاک Bootloader در سایت شرکت سازنده گوشی خود مراجعه کنید. به عنوان مثال برای گوشی‌های موتورولا با کلیک روی این لینک قادر به مراجعه به صفحه آنلاک بوتلودر خواهید بود. سپس در صورت نیاز مدل گوشی خود را انتخاب کرده و یک اکانت بسازید.

 

آموزش آنلاک بوتلودر در گوشی های اندرویدی

 

روش ادامه این فرایند بسته به مدل گوشی متفاوت خواهد بود. با این وجود در سایت شرکت سازنده دستورالعمل دقیق برای هر گوشی قابل است. اکنون گوشی خود را خاموش کرده و آن را در حالت فست بوت قرار دهید. روش ورود به حالت فست بوت بسته به مدل گوشی متفاوت است. با این وجود در اکثر دستگاه‌ها با نگه داشتن همزمان کلید پاور و دکمه کم کردن صدا برای مدت زمان 10 ثانیه، می‌توانید وارد این حالت شوید. در صورت تمایل به آشنایی با روش دقیق ورود به حالت فست بوت در گوشی خود، تنها کافیست تا آن را در اینترنت جستجو کنید.

 

آموزش آنلاک بوتلودر در گوشی های اندرویدی

 

در مرحله بعدی گوشی خود را از طریق کابل USB به کامپیوتر متصل کنید. حال در کامپیوتر خود به پوشه Android SDK مراجعه کرده سپس پوشه platform-tools را باز کنید. پس از آن در یک ناحیه خالی در پنجره باز شده کلید شیفت را نگه داشته و کلیک راست نمایید. از منوی نمایان شده گزینه Open a Command Prompt Here کنید. سپس دستورالعمل شرکت سازنده گوشی جهت دریافت کلید آنلاک بوتلودر را طی نمایید. به عنوان مثال در اکثر گوشی‌ها نیاز به اجرای دستور oem get_unlock_data خواهید داشت. در حالی که به منظور دریافت کلید آنلاک در گوشی‌های HTC باید دستور fastboot oem get_identifier_token را اجرا کنید.

 

آموزش آنلاک بوتلودر در گوشی های اندرویدی

 

در این مرحله رشته‌ای طولانی از کاراکترها برایتان نمایان خواهد شد. این کاراکترها را انتخاب و کپی کرده و در کادر موجود در وب سایت شرکت سازنده گوشی پیست کنید. بدین ترتیب در صورتی که دستگاه شما از قابلیت آنلاک Bootloader پشتیبانی کند، یک ایمیل حاوی کد دریافت خواهید کرد. در غیر این صورت پیامی مبنی بر عدم امکان آنلاک بوتلودر دستگاه برایتان ارسال می‌شود. بنابراین در چنین حالتی جهت روت و یا نصب کاستوم رام روی گوشی نیاز به استفاده از روش‌های غیر رسمی که معمولاً در سایت‌هایی نظیر XDA Developers قابل دسترسی هستند، خواهید داشت.

 

آنلاک بوتلودر گوشی

اکنون در این مرحله نوبت به آنلاک بوتلودر گوشی می‌رسد. بدین منظور مجدداً گوشی خود را در حالت فست بوت قرار داده و آن را از طریق کابل USB به کامپیوتر متصل کنید. سپس در یک ناحیه خالی در پوشه platform-tools کلید شیفت را نگه داشته و کلیک راست نمایید. در نهایت از منوی نمایان شده گزینه Open a Command Prompt Here را انتخاب کنید. حال به منظور آنلاک بوتلودر گوشی نیاز به اجرای یک دستور ساده خواهید داشت. برای اکثر گوشی‌های سری نکسوس دستور fastboot oem unlock را اجرا کنید. حال در صورتی که از گوشی‌های جدید نکسوس نظیر نکسوس 5X یا 6P استفاده می‌کنید، نیاز به اجرای دستور fastboot flashing unlock خواهید داشت.

حالا وقتشه! اینو بخون کنترل گوشی اندروید با کامپیوتر با یک ترفند ساده

در صورت عدم استفاده از گوشی‌های سری نکسوس، می‌توانید با مراجعه به سایت شرکت سازنده گوشی خود، دستور آنلاک بوتلودر را مشاهده کنید. به عنوان مثال در گوشی‌های موتورولا نیاز است تا دستور fastboot oem unlock UNIQUE_KEY را با استفاده از کدی که در مرحله قبلی از طریق ایمیل دریافت کرده بودید، اجرا کنید. بدین صورت که به جای عبارت UNIQUE_KEY، کد دریافتی از طریق ایمیل را وارد می‌کنید. از طرف دیگر کاربران دستگاه‌های HTC با استفاده از فایل Unlock_code.bin که از طریق ایمیل دریافت کرده بودند، باید دستور fastboot oem unlocktoken Unlock_code.bin را اجرا کنند. پس از اجرای دستور مورد نظر، از کلیدهای تنظیم صدا جهت تایید فرایند آنلاک Bootloader استفاده کرده و پس از اتمام فرایند، گوشی خود را ریستارت کنید.

 

آموزش آنلاک بوتلودر در گوشی های اندرویدی

 

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به آموزش آنلاک بوتلودر گوشی‌های اندرویدی پرداختیم. بنابراین شما می‌توانید با استفاده از این مقاله نسبت به آنلاک Bootloader و نصب کاستوم رام روی گوشی اندرویدی خود اقدام کنید.