مقایسه گلکسی A7 2018 با گلکسی A50 : دو میان رده با خوش قیمت!

مقایسه محصولات 17 بهمن 1401 مدیر سامانه

مقایسه گلکسی A7 2018 با گلکسی A50 : دو میان رده با خوش قیمت!

شاید این سوال در ذهن شما هم ایجاد شده باشد که خرید گلکسی A7 2018 انتخاب بهتری است یا خرید گلکسی A50 سامسونگ؟ در این مقاله قصد داریم به مقایسه گلکسی A7 2018 با گلکسی A50 سامسونگ بپردازیم و نقاط قوت و برتری های هر یک از این دو محصول نسبت به هم را مشخص کنیم. پس با ما همراه باشید.

مقدمه

اگر با بودجه‌ای نسبتا محدود قصد خرید یک گوشی میان رده و با کیفیت اندرویدی را داشته باشید، بدون شک دو گوشی گلکسی A7 2018 سامسونگ (Samsung Galaxy A7 2018) و همچنین گلکسی A50 سامسونگ (Samsung Galaxy A50) دو مورد از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان خواهند بود. این دو گوشی تقریبا از سخت افزاری نزدیک به هم و قیمتی مشابه بهره‌مند هستند. به همین دلیل شاید خیلی از کاربران مابین انتخاب یکی از این دو گوشی با شک و تردید رو به رو شوند. اگر به خاطر داشته باشید ما پیش از این در دو مقاله "نقد و بررسی گلکسی A7 مدل 2018 سامسونگ" و "نقد و بررسی گلکسی A50 سامسونگ : بهترین میان رده کهکشانی‌ها!" به طور دقیق هر یک از این دو اسمارتفون را مورد بررسی و نقد قرار دادیم، اما حالا می‌خواهیم به مقایسه گلکسی A7 2018 با گلکسی A50 بپردازیم و نقاط قوت و برتری های هر یک از این دو محصول را نسبت به محصول دیگر مشخص کنیم. بنابراین با ما همراه باشید.

 

مقایسه گلکسی A7 2018 با گلکسی A50 سامسونگ: طراحی و ظاهر

مقایسه گلکسی A7 و A50 سامسونگ را با زیر ذره‌بین قرار دادن سبک طراحی و ظاهر آن ها آغاز می‌کنیم. با توجه به اینکه Galaxy A7 2018 در ماه سپتامبر (September) سال 2018 معرفی شده و Galaxy A50 در ماه فوریه (February) سال 2019 رونمایی شده است، طبیعتا انتظار داریم گلکسی A50 ویژگی های مدرن تری را در طراحی خودش جای داده باشد. بدنه اصلی هر دو گوشی از پلاستیک ساخته شده و پنل جلوی آن ها با شیشه گوریلاگلس پوشانده می‌شود. قاب پشت هر دو گوشی براق است اما براق بودن قاب Galaxy A50 بیشتر به چشم می‌آید و مخصوصا نسخه آبی رنگ این گوشی ظاهری خاص‌تر را ارائه خواهد کرد. ضمن اینکه قاب پشت هر دو گوشی نام برده شده به شدت در برابر خراشیده شدن حساس است و باید از آن مراقبت شود. از نظر ابعاد و وزن خیلی تفاوت قابل ملاحظه‌ای مابین گلکسی A7 2018 و گلکسی A50 وجود ندارد و این دو گوشی با صرف نظر از تفاوت های خیلی ریز تقریبا هم اندازه و هم وزن هستند. ابعاد بدنه گلکسی A7 معادل 7.5 در 76.8 در 159.8 میلیمتر بوده و وزن آن حدود 168 گرم است. ابعاد بدنه گلکسی A50 هم 7.7 در 74.7 در 158.5 میلیمتر بوده و وزن آن حدودا به 166 گرم می‌رسد.

 

مقایسه گلکسی A7 2018 با گلکسی A50

در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت هر دو گوشی سه لنز دوربین به صورت عمودی نصب است و زیر آن ها چراغ فلش LED قرار دارد. بنابراین گلکسی A7 و A50 سامسونگ از نظر سبک طراحی و ظاهر قاب پشت خیلی تفاوتی نسبت به هم ندارند. اما وقتی از نمای رو به رو به دو گوشی نام برده شده نگاه کنید، متوجه یک تفاوت نسبتا محسوس خواهید شد. صفحه نمایش هر دو گوشی بزرگ بوده و حاشیه های باریکی دارد اما ضخامت حاشیه های صفحه نمایش Galaxy A50 به ویژه در لبه فوقانی به مراتب کمتر از ضخامت حاشیه های نمایشگر Galaxy A7 2018 است. این امر سبب شده گلکسی A50 از نمای رو به رو زیباتر، مدرن‌تر و شیک‌تر از گلکسی A7 به نظر برسد. صفحه نمایش گلکسی A50 سامسونگ از نوع اینفینیتی دیسپلی (Infinity Display) است و این موضوع یکی از مزیت هایش نسبت به Galaxy A7 2018 محسوب می‌شود. نحوه تعبیه لنز دوربین سلفی دو گوشی در پنل جلو هم با هم تفاوت دارد. در گوشی گلکسی A7 2018 لنز دوربین سلفی در حاشیه لبه فوقانی صفحه نمایش نصب شده اما در گلکسی A50 از سبک طراحی جدیدتری که تحت عنوان ناچ (Notch) شناخته می‌شود استفاده شده است و یک زائده U شکل برای نصب لنز دوربین سلفی در لبه فوقانی ال سی دی گوشی وجود دارد.

 

اما علاوه بر بحث ضخامت حاشیه صفحه نمایش، یک تفاوت جالب و مهم دیگر هم وجود دارد باید در مقایسه گلکسی A7 2018 با گلکسی A50 به آن اشاره کنیم. این تفاوت مربوط به اسکنر انگشت دو گوشی می‌شود. اسکنر انگشت Galaxy A7 در لبه سمت راست قاب آن نصب است اما گلکسی A50 اسکنر مستقل ندارد و صفحه نمایش آن از قابلیت اسکن انگشت کاربر پشتیبانی می‌کند. بنابراین با خرید Galaxy A50 به سیستم اسکن انگشت مدرن تر و به روز تری دسترسی پیدا می‌کند و این موضوع می‌تواند از دیگر مزیت های گوشی مذکور در مقایسه با گلکسی A7 2018 باشد. لازم به اشاره است که هر دو گوشی مورد نظر قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارند و هیچ یک از استاندارد ضد آب پشتیبانی نمی‌کنند. ضمنا در بررسی و مقایسه دو گوشی مشخص شد که اسپیکر بکار رفته در گلکسی A7 2018 قدرت و کیفیت صدای بهتری در مقایسه با اسپیکر Galaxy A50 دارد.

مقایسه گلکسی A7 2018 با گلکسی A50

زمانی که دو گوشی سامسونگ گلکسی A7 و A50 را در دست می‌گیرید، هر دو حس خوبی را به شما منتقل خواهند کرد و خوش دست به نظر می‌رسند، اما به عقیده ما گلکسی A50 سبک طراحی و ظاهر بهتری در مقایسه با گوشی A7 2018 دارد. ظرافت طراحی که در گلکسی A50 بکار رفته کمی به مراتب بیشتر از ظرافت طراحی گلکسی A7 است و این موضوع به ویژه از نمای رو به رو بیشتر قابل درک می‌شود. پس در یک جمع‌بندی کلی باید گفت که از نظر سبک طراحی و ظاهر برتری مقایسه از آن گوشی سامسونگ Galaxy A50 است.

 

مقایسه گلکسی A7 2018 با گلکسی A50 سامسونگ: صفحه نمایش

در این بخش از مقایسه گلکسی A7 2018 با گلکسی A50 در رابطه با صفحه نمایش آن ها صحبت می‌کنیم. صفحه نمایشی که در گوشی سامسونگ گلکسی A7 2018 بکار رفته 6 اینچی و از نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) است اما صفحه نمایش گلکسی A50 سامسونگ 6.4 اینچی و از نوع سوپر آمولد خواهد بود. بنابراین گلکسی A50 به لطف طراحی به روزتر و حاشیه های بسیار باریک صفحه نمایش خود توانسته در ابعادی نسبتا یکسان با گلکسی A7 نمایشگری بزرگ‌تر را در خود جای دهد. صفحه نمایش این گوشی به دلیل حاشیه های باریکی که دارد تقریبا 84.9 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته اما نمایشگر گلکسی A7 2018 حدودا 74.4 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن را در بر می‌گیرد. پس بهره‌مندی از صفحه نمایش با حاشیه های بسیار باریک در Galaxy A50 سبب شده دستگاه هم ظاهر زیباتر و مدرن تری داشته باشد و هم به نمایشگر بزرگ‌تری مجهز شود. نسبت تصویر گلکسی A7 2018 سامسونگ 18.5 به 9 است اما نسبت تصویر گلکسی A50 سامسونگ 19.5 به 9 خواهد بود. از نظر رزولوشن و تراکم پیکسلی خیلی تفاوت مهمی مابین صفحه نمایش دو گوشی وجود ندارد. نمایشگر گلکسی A50 رزولوشن 2340 در 1080 پیکسلی را ارائه کرده و بدین سبب تراکمی در حدود 403 پیکسل در هر اینچ دارد اما صفحه نمایش Galaxy A7 2018 رزولوشن 2220 در 1080 پیکسلی را ارائه کرده و تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 411 پیکسل در هر اینچ می‌رسد.

مقایسه گلکسی A7 2018 با گلکسی A50

 

دو ویژگی مشترک دیگر هم مابین دو گوشی گلکسی A7 و A50 سامسونگ وجود دارد که مربوط به صفحه نمایش آن ها می‌شود. اولین موضوع پشتیبانی از قابلیت "نمایشگر همیشه روشن" یا همان "Always On Display" است و دومین موضوع مربوط به بهره‌مندی هر دوی آن ها از یک لایه شیشه گوریلاگلس به عنوان محافظ نمایشگر خواهد بود. البته شیشه گوریلاگلس روی صفحه نمایش این گوشی خیلی کیفیت عالی ندارد و بهتر است حتما روی آن یک لایه گلس ال سی دی نصب شود. همانطور که در بخش قبل گفته بودیم، صفحه نمایش گلکسی A50 برخلاف نمایشگر گلکسی A7 از قابلیت اسکن انگشت کاربر هم پشتیبانی می‌کند و این ویژگی یکی از ویژگی های خاص و مدرن آن به شمار می‌رود. اما کیفیت نمایش محتوا در نمایشگر دو گوشی چگونه است؟ در مقایسه گلکسی A7 2018 با گلکسی A50 مشخص شد که نمایشگر هر دو گوشی کیفیت عالی دارد و از نظر کیفیت نمایش محتوا خیلی تفاوتی مابین صفحه نمایش آن دو وجود نخواهد داشت.

محتوای روی صفحه نمایش هر دو گوشی شاداب و شارپ است و کنتراست مطلوبی را ارائه می‌کند. البته با توجه به اینکه صفحه نمایش Galaxy A50 کمی بزرگ‌تر از صفحه نمایش گلکسی A7 2018 است و حاشیه های باریک تری هم دارد باید اعتراف کنیم که تماشای فیلم و سریال و همچنین وبگردی در آن لذت بیشتری را به کاربر منتقل می‌کند اما از نظر کیفیت تفاوتی مابین آن دو وجود نخواهد داشت. همچنین صفحه نمایش هر دو گوشی به لطف بهره‌مندی از پنل سوپر آمولد قدرت تولید روشنایی مطلوبی دارد و بدین سبب به راحتی می‌توان در محیط های باز و تحت تابش نور محتوای صفحه نمایش دو اسمارتفون (smartphone) مذکور را مشاهده کرد. برای استفاده بدون دردسر از دو گوشی مذکور و صفحه نمایش آن ها در محیط های باز کافیست که شدت روشنایی نمایشگرشان حداقل روی 80 درصد تنظیم شود. پس اصلی ترین تفاوت دو گوشی گلکسی A50 و A7 2018 در زمینه صفحه نمایش مربوط به بزرگ‌تر بودن و حاشیه های باریک تر نمایشگر Galaxy A50 و همچنین پشتیبانی صفحه نمایش این گوشی از قابلیت اسکن انگشت می‌شود. پس در مجموع می‌توان گفت در مقایسه گلکسی A7 2018 با گلکسی A50 از نظر صفحه نمایش، گوشی سامسونگ Galaxy A50 نسبت به گلکسی A7 2018 برتری نسبی دارد.

مقایسه گلکسی A7 2018 با گلکسی A50

مقایسه گلکسی A7 2018 با گلکسی A50 سامسونگ: سیستم عامل و رابط کاربری

یکی از موضوعات مهمی که باید در مقایسه گلکسی A7 2018 با گلکسی A50 به آن اشاره کنیم مربوط به سیستم عامل و بستر نرم افزاری است. سیستم عامل پیش فرضی که روی Galaxy A7 2018 نصب شده، اندروید 8.0 اوریو خواهد بود و رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس (Samsung Experience) هم به طور پیش فرض روی آن نصب است. اگرچه آپدیت اندروید 9 پای (Android 9 Pie) برای این گوشی منتشر شده اما ما دو دستگاه را با سیستم عامل پیش فرضشان مورد بررسی قرار می‌دهیم. در سمت مقابل اندروید 9 پای به صورت پیش فرض روی گلکسی A50 نصب شده و از آن مهمتر اینکه رابط کاربری One UI روی این گوشی نصب است. حتما می‌دانید که رابط One UI تقریبا موفق ترین و بهترین نسخه از رابط های کاربری این شرکت بوده و در مقایسه با سامسونگ اکسپرینس روانه‌تر و بهینه‌تر عمل می‌کند.

رابط One UI گوشی گلکسی A50 سامسونگ از نظر بصری بسیار خوب و هماهنگ طراحی شده و تعداد اپلیکیشن های پیش فرض نصب شده روی آن هم کاهش یافته‌اند. این مسئله در کنار اعمال برخی تغییرات دیگر سبب گشته تا رابط کاربری One UI در گوشی گلکسی A50 عملکرد بسیار روان و بهینه‌ای داشته باشد. این رابط کاربری به شما این امکان را می‌دهد تا سه دکمه جازی بک (Back)، هوم (Home) و ریسنت اپس (Recent Apps) را از لبه زیرین نمایشگر حذف کنید و از دستورات اشاره‌ای برای ارتباط برقرار کردن با دستگاه استفاده نمایید. این موضوع در حالیست که متاسفانه رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس خیلی بهینه طراحی نشده و اپلیکیشن های پیش فرض زیادی روی آن نصب هستند و زیاد بودن آپشن هایی که در منوی تنظیمات (Settings) آن بکار رفته‌اند گاها سردرگم کننده خواهد بود. پس رابط و سیستم عامل Galaxy A50 در حالت پیش فرض نسبت به رابط و سیستم عامل Galaxy A7 2018 به روزتر و جدید است و وضعیت بهتری را هم ارائه می‌کند. اما سرعت عملکرد بستر نرم افزاری دو گوشی چگونه خواهد بود؟

 

مقایسه گلکسی A7 2018 با گلکسی A50

در مقایسه گلکسی A7 2018 با گلکسی A50 مشخص شد که بستر نرم افزاری هر دوی آن ها عملکرد قابل قبول و روانی دارد. بهره‌مندی از رم 4 گیگابایتی به هر دو گوشی مذکور کمک می‌کند تا خیلی بهتر بتوانند تسک های سنگین نرم افزاری را مدیریت کنند. با استفاده از هر دو گوشی مورد نظر خیلی راحت و بدون مشکل می‌توانید کارهای روزمره خودتان نظیر وبگردی، تماشای فیلم در یوتیوب، نصب و استفاده از اپلیکیشن هایی همچون اینستاگرام، تلگرام و غیره را انجام دهید. نصب و اجرای طولانی مدت اپلیکیشن ها و بازی های سنگین و پر شدن حافظه داخلی دو گوشی می‌تواند منجر به ایجاد لگ و تاخیرهایی در عملکردشان شود که شدت این لگ و تاخیرها در هر دو گوشی تقریبا یکسان خواهد بود. پس رابط کاربری و بستر نرم افزاری هر دو گوشی از نظر سرعت عملکرد وضعیت نسبتا یکسانی دارند و می‌توان آن ها را در یک رده کیفی مشابه طبقه‌بندی کرد، اما چون گلکسی A50 از سیستم عامل و رابط کاربری جدیدتر بهره می‌برد، مطمئنا می‌تواند برنده این بخش از مقایسه گلکسی A7 2018 با گلکسی A50 باشد. چون به هر حال به روز بودن سیستم عامل و رابط کاربری گوشی همواره می‌تواند برای آن یک مزیت باشد.

 

مقایسه گلکسی A7 2018 با گلکسی A50 سامسونگ: پردازنده، رم و حافظه داخلی

بدون تردید یکی از مهمترین موضوعاتی که باید در مقایسه گلکسی A7 2018 با گلکسی A50 سامسونگ به آن پرداخته شود مربوط به قدرت پردازشی و پتانسیل عملکردی دو دستگاه خواهد بود. گوشی گلکسی A7 2018 از تراشه اگزینوس 7885 سامسونگ بهره می‌برد که طی فرآیند 14 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. چهار هسته پردازشگر آن از نوع Cortex-A53 هستند و فرکانس کاری 1.6 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند و دو هسته دیگر آن از نوع Cortex-A73 بوده و فرکانس کاری 2.2 گیگاهرتزی دارند. پردازنده گرافیکی Mali-G71 هم در این تراشه وظیفه تجزیه تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد. گلکسی A7 2018 سامسونگ از نظر رم شامل دو نسخه 4 و 6 گیگابایتی و از نظر حافظه داخلی شامل دو نسخه 64 و 128 گیگابایتی می‌شود و از اتصال رم میکرو اس دی (Micro SD) برای افزایش فضای ذخیره سازی اطلاعات هم پشتیبانی می‌کند.

اما در سمت مقابل گلکسی A50 از تراشه جدیدتری بهره‌مند است! تراشه‌ای که در قلب این گوشی بکار رفته، تراشه اگزینوس 9610 خواهد بود که طی فرآیند 10 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. چهار هسته پردازشگر مرکزی این تراشه هم مثل تراشه اگزینوس 7885 گلکسی A7 از نوع Cortex-A53 هستند اما فرکانس کاری 1.7 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. دو هسته پردازشگر مرکزی دیگر آن هم مثل تراشه اگزینوس 7885 از نوع Cortex-A73 خواهند بود اما باز هم فرکانس کاری بیشتر 2.3 گیگاهرتزی را ارائه خواهند کرد. پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP3 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد. گوشی سامسونگ گلکسی A50 هم از نظر رم در دو نسخه 4 و 6 گیگابایتی عرضه شده و از نظر حافظه داخلی هم شامل دو نسخه 64 و 128 گیگابایتی می‌شود. ضمن اینکه فضای ذخیره سازی اطلاعات این اسمارتفون هم با نصب رم میکرو اس دی قابل افزایش خواهد بود.

مقایسه گلکسی A7 2018 با گلکسی A50

پیش از اینکه به ادامه مقایسه گلکسی A7 2018 با گلکسی A50 بپردازیم باید بگوییم که ما نسخه پایه هر دو گوشی مذکور را در اختیار داشتیم و با هم مقایسه کردیم که از رم 4 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی بهره‌مند بودند. برای مقایسه قدرت عملکرد دو گوشی بازی های PUBG Mobile و Asphalt 9 را روی هر دوی آن ها نصب و هر یک را برای مدت زمان 15 دقیقه اجرا کردیم. نتیجه بررسی در ابتدای کار نشان داد که هر دو گوشی مورد نظر تقریبا با قدرت و کیفیت یکسان از پس اجرای دو باز نام برده شده بر می‌آیند. اجرای بازی های مذکور برای مدت زمان 15 دقیقه در هیچ یک از دو گوشی مشکلی به وجود نمی‌آورد اما بعد از 20 دقیقه بازی کردن بدنه هر دوی آن ها داغ می‌شود و شدت این داغ شدن در گلکسی A50 کمی بیشتر از گلکسی A7 2018 بود. وقتی بازی کردن را برای 25 دقیقه در دو گوشی ادامه دادیم، افت فریم و لگ های بسیار ریزی در هر دوی آن ها به وجود آمد اما شدت آن ها در گلکسی A7 2018 کمی بیشتر از گلکسی A50 بود. همچنین در این شرایط سرعت خالی شدن شارژ باتری Galaxy A7 هم به طرز مشخصی از سرعت خالی شدن شارژ باتری گلکسی A50 بیشتر شد.

بعد از اینکه اجرای بازی را متوقف کردیم، از بخش "Recent Apps" مابین چندین اپلیکیشن مختلف جهش داشتیم و سرعت عملکرد دو گوشی مورد ارزیابی قرار دادیم که مشخص شد هر دوی آن ها به لطف بهره‌مندی از رم 4 گیگابایتی سرعت عملکرد قابل قبولی دارند. شاید تاخیرهای ریزی در این شرایط در عملکرد هر دو گوشی به وجود آید اما شدت آن ها زیاد نیست و کاملا قابل چشم پوشی خواهند بود. بنابراین در یک جمع‌بندی کلی باید گفت که هر دو گوشی Galaxy A50 و Galaxy A7 2018 پتانسیل لازم برای اجرای بازی های سنگین و HD اندرویدی را دارند و از نظر قدرت عملکرد تقریبا وضعیت مشابهی را ارائه می‌کنند اما گلکسی A50 در اجرای طولانی مدت بازی ها بازده بهتری نسبت به گلکسی A7 دارد و همچنین مصرف شارژ آن در این شرایط کمتر از مصرف شارژ گلکسی A7 خواهد بود. به عقیده ما تولید تراشه اگزینوس 9610 گلکسی A50 طی فرآیند 10 نانومتری سبب شده تا این تراشه بهینه‌تر از تراشه اگزینوس 7885 گلکسی A7 عمل کند و به ویژه در فشار زیاد بازده نسبتا بهتری نسبت به تراشه اگزینوس 9610 داشته باشد. بنابراین اگرچه دو گوشی مذکور قدرت پردازشی نسبتا یکسانی دارند، اما به دلیل اینکه گلکسی A50 به تراشه جدیدتر و بهینه‌تری مجهز است، مطمئنا می‌تواند در برخی شرایط بازده بهتری هم داشته باشد.

 

مقایسه گلکسی A7 2018 با گلکسی A50 سامسونگ: دوربین اصلی و سلفی

یکی از مهمترین بخش های مقایسه گلکسی A7 2018 با گلکسی A50 مربوط به دوربین اصلی و سلفی آن ها می‌شود. همانطور که قبلا هم اشاره کرده بودیم دوربین اصلی این دو گوشی از سه لنز مختلف تشکیل شده و اصطلاحا سه‌گانه است. سه لنز دوربین اصلی گلکسی A7 2018 به ترتیب 24، 8 و 5 مگاپیکسلی هستند و دیافراگم F/1.7، F?2.4 و F/2.2 را ارائه می‌کنند. لنز 24 مگاپیکسلی دوربین اصلی این گوشی از نوع واید (Wide) است و در حالت عادی برای عکسبرداری از آن استفاده می‌شود. لنز 8 مگاپیکسلی آن از نوع اولتراواید (Ultrawide) بوده و در برای ضبط عکس های با دید گسترده‌تر کاربرد دارد. لنز 5 مگاپیکسلی مجموعه دوربین اصلی گوشی هم از نوع عمقی (Depth Sensor) است و امکان ضبط عکس های با پس زمینه تار (اصطلاحا پرتره) را فراهم می‌سازد. یک چراغ فلش هم برای دوربین اصلی گلکسی A7 2018 در نظر گرفته شده و قابلیت هایی همچون فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، عکسبرداری پانوراما، عکسبرداری پرتره، HDR و ضبط ویدئو های فول اچ دی با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه توسط آن پشتیبانی می‌شوند.

مقایسه گلکسی A7 2018 با گلکسی A50

 

دوربین اصلی گلکسی A50 سامسونگ هم تقریبا ساختار مشابهی دارد و از سه لنز مختلف تشکیل شده که به ترتیب 25، 8 و 5 مگاپیکسلی و از نوع واید، اولتراواید و عمقی هستند. لنز 25 مگاپیکسلی آن دیافراگم F1.7 دارد و لنز های 8 و 5 مگاپیکسلی آن هم از دیافراگم F/2.2 بهره می‌برند. دقیقا مثل گلکسی A7 2018، دوربین اصلی گلکسی A50 هم از قابلیت هایی همچون فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، عکسبرداری پانوراما، عکسبرداری پرتره، HDR و ضبط ویدئو های فول اچ دی با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند و یک چراغ فلش LED هم دارد. بنابراین حداقل بر روی کاغذ تفاوت خیلی مهمی مابین دوربین اصلی دو گوشی مورد نظر وجود ندارد و تنها تفاوت موجود مربوط به 25 مگاپیکسلی بودن لنز اصلی دوربین در گلکسی A50 و 24 مگاپیکسلی بودن آن در گلکسی A7 2018 می‌شود. اما دوربین دو گوشی در عمل چگونه خواهند بود و کدامیک می‌توانند عکس های بهتری ضبط کنند؟ در مقایسه دوربین اصلی گلکسی A7 و A50 سامسونگ مشخص شد که هر دوی آن ها واقعا کیفیت یکسانی دارند و به سختی می‌توان گفت که در شرایط یکسان کیفیت عملکرد یکی از آن ها در مقایسه با دیگری بهتر است. دوربین اصلی هر دو گوشی در محیط های با نور مناسب عملکرد بسیار خوبی دارد. گاها عکس هایی که در این شرایط با دوربین Galaxy A50 کمی بیش از اندازه روشن به نظر می‌رسند اما دوربین گلکسی A7 2018 در اینگونه مواقع تصویر طبیعی‌تری را به ثبت می‌رساند. دوربین اصلی هر دو گوشی از نظر شادابی رنگ ها و ثبت جزئیات عملکرد خوب و مشابهی دارد.

متاسفانه در محیط های کم نور کیفیت عملکرد دوربین اصلی هر دو گوشی کمی افت می‌کند اما با این حال عکس های خوبی با آن ها قابل ضبط هستند. به عقیده ما در اینگونه شرایط و به ویژه در محیط هایی که فضا بسته‌تر باشد، دوربین گلکسی A50 می‌تواند عکس های بهتری نسبت به دوربین گلکسی A7 2018 ضبط کند. عکسبرداری در حالت پرتره (Portrait Mode) و همچنین با زاویه دید گسترده (Ultrawide) هم با دوربین اصلی هر و گوشی امکانپذیر است و کیفیت نسبتا یکسانی دارد. به عقیده ما فقط در برخی شرایط دوربین اصلی Galaxy A50 در عکسبرداری پرتره بهتر از دوربین گلکسی A7 عمل خواهد کرد اما در مجموع تفاوت قابل ملاحظه‌ای مابین کیفیت عملکرد دوربین اصلی و سه گانه دو گوشی وجود ندارد و به نوعی اینطور به نظر می‌رسد که سامسونگ همان ترکیب دوربین گلکسی A7 2018 را در گلکسی A50 کپی کرده و به جای لنز اصلی 24 مگاپیکسلی آن از یک لنز 25 مگاپیکسلی استفاده به عمل آورده است که خیلی تاثیری روی کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی ندارد.

مقایسه گلکسی A7 2018 با گلکسی A50

 

اما در سمت مقابل دوربین سلفی گلکسی A7 2018 از یک لنز 24 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل شده که از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کند. دوربین سلفی گلکسی A50 سامسونگ هم از یک لنز 25 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل می‌شود که از قابلیت HDR پشتیبانی به عمل می‌آورد. لازم به اشاره است که سامسونگ با پیاده‌سازی الگوریتم های نرم افزاری در هر دو گوشی نام برده شده قابلیت ضبط عکس های پرتره سلفی را هم فراهم کرده است. بنابراین با دوربین سلفی گلکسی A7 و A50 قادر به ضبط عکس های پرتره سلفی هم خواهید بود. کیفیت عملکرد دوربین سلفی گوشی های نام برده شده هم مثل دوربین اصلی آن ها تقریبا یکسان است اما در برخی شرایط خاص ممکن است دوربین سلفی Galaxy A50 عملکرد بهتری نسبت به دوربین سلفی گلکسی A7 داشته باشد. برای مثال اغلب در محیط های تاریک و همچنین در عکسبرداری پرتره، دوربین سلفی Galaxy A50 دقیق تر و بهتر از دوربین سلفی گلکسی A7 عمل می‌کند. البته در برخی شرایط هم متوجه شدیم عکس هایی که با دوربین سلفی Galaxy A7 ضبط می‌شوند کیفیت بهتری نسبت به عکس های ضبط شده با دوربین سلفی گلکسی A50 دارند. بنابراین به طور کلی نمی‌توان مدعی شد که مطلقا دوربین سلفی یکی از این دو گوشی بهتر از گوشی دیگر عمل می‌کند، چون واقعا ساختار دوربین هر دو گوشی بسیار نزدیک به هم و مشابه بوده و تنها تفاوت مابین آن ها مربوط به 24 و 25 مگاپیکسلی بودنشان می‌شود که تاثیر خیلی زیادی روی نتیجه نهایی ندارد. پس در یک جمع‌بندی می‌گوییم که دو گوشی گلکسی A50 و A7 2018 در زمینه دوربین اصلی و سلفی وضعیت مشابه و یکسانی دارند و هیچ یک نسبت به محصول دیگر برتری مطلق نخواهند داشت. کیفیت عملکرد دوربین اصلی و سلفی هر دو گوشی مذکور بسیار خوب است و از نقاط قوتشان به شمار می‌رود.

 

مقایسه گلکسی A7 2018 با گلکسی A50 سامسونگ: باتری و شارژدهی

در این بخش از مقایسه گلکسی A7 2018 با گلکسی A50 سامسونگ در رابطه با باتری این دو گوشی و توان شارژدهی آن ها صحبت می‌کنیم. با توجه به اینکه صفحه نمایش هر دو گوشی مورد نظر بزرگ است، طبیعتا باید باتری با ظرفیت بالایی هم برای تامین انرژی مورد نیازشان استفاده شود. گلکسی A7 2018 سامسونگ از یک باتری لیتیوم پلیمری 3300 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد اما باتری گلکسی A50 از نوع لیتیوم پلیمری بوده و ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعتی دارد! در بررسی دو گوشی مشخص شد که در حالت عادی و شرایطی که کاربر از دستگاه به صورت نرمال و برای رفع نیازهای روزمره خود استفاده کند، باتری گلکسی A7 2018 تقریبا یک روز انرژی مورد نیاز آن را تامین می‌کند اما باتری Galaxy A50 تقریبا می‌تواند به راحتی تا 1.5 روز انرژی مورد نیاز گوشی را تامین نماید. پس قدرت شارژدهی باتری گلکسی A50 سامسونگ در شرایط مشابه و یکسان نسبت به باتری Galaxy A7 2018 بیشتر و بهتر است.

مقایسه گلکسی A7 2018 با گلکسی A50

 

هیچ یک از دو گوشی مورد نظر از قابلیت شارژ بیسیم پشتیبانی نمی‌کنند و قابلیت شارژ سریع فقط از سمت گلکسی A50 پشتیبانی می‌شود. این موضوع یکی از اصلی ترین مزیت های مرتبط با باتری Galaxy A50 در مقایسه با گلکسی A7 2018 است. شارژر فابریک این گوشی توان 15 واتی دارد و بدین سبب امکان فول شارژ شدن باتری 4000 میلی آمپر ساعتی آن را در کمتر از 100 دقیقه میسر می‌سازد. این موضوع در حالیست که برای فول شارژ شدن باتری 3300 میلی آمپر ساعتی Galaxy A7 2018 باید مدت زمانی در حدود 150 دقیقه صبر کنید. پس سرعت شارژ بالای باتری گوشی سامسونگ گلکسی A50 هم یکی دیگر از اصلی ترین مزیت های آن در مقایسه با گلکسی A7 2018 است که به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود.

 

مقایسه گلکسی A7 2018 با گلکسی A50 سامسونگ: قیمت و ارزش خرید

هر دو گوشی گلکسی A7 2018 و A50 سامسونگ از نظر قیمت وضعیت خوبی دارند و به نوعی گوشی های خوش قیمتی به شمار می‌روند. هم اکنون (در زمان تدوین این مطلب) قیمت نسخه مجهز به رم 4 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی گوشی Galaxy A7 2018 حدود 3.7 میلیون تومان است و قیمت نسخه مشابه گوشی Galaxy A50 هم حدود 3.9 میلیون تومان خواهد بود. بنابراین گوشی سامسونگ Galaxy A7 2018 ارزان تر از Galaxy A50 خواهد بود اما تفاوت مابین قیمت آن ها چندان زیاد نیست و قابل صرف نظر خواهد بود. با توجه به ویژگی ها و قابلیت هایی که دو گوشی دارند، قیمت هر دوی آن ها مناسب و رقابتی در نظر گرفته شده اما مطمئنا با در نظر گرفتن مزیت های متعدد گلکسی A50 نسبت به گلکسی A7 2018، ارزش خرید این گوشی از گلکسی A7 2018 بیشتر است. بنابراین به عقیده ما خرید گلکسی A50 می‌تواند از نظر ارزش خرید انتخاب بهتری در مقایسه با گلکسی A7 2018 باشد.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به مقایسه گلکسی A7 2018 با گلکسی A50 سامسونگ پرداختیم. دو گوشی نام برده شده هم اکنون از پرفروش‌ترین و با کیفیت ترین گوشی های میان رده سامسونگ هستند. کیفیت ساخت و پتانسیل این دو گوشی به اندازه‌ای مطلوب است که بدون تردید از خرید هیچ یک از آن ها پشیمان نخواهید شد. اما اگر بخواهیم در یک جمع‌بندی کلی بگوییم که کدامیک از آن ها ارزش خرید بیشتری دارد و می‌تواند گزینه خرید مطلوب تری باشد، به عقیده ما گلکسی A50 گزینه خرید بهتری است. برخی از اصلی ترین مزیت های گوشی گلکسی A50 در مقایسه با Galaxy A7 2018 و همچنین مزیت های گلکسی A7 2018 در مقایسه با گلکسی A50 در بخش زیر مشخص شده‌اند.

مزیت های گلکسی A50 نسبت به گلکسی A7 2018 سامسونگ:

  • ظاهر زیباتر و سبک طراحی مدرن تر
  • پشتیبانی صفحه نمایش از قابلیت اسکن انگشت
  • صفحه نمایش بزرگ تر و با حاشیه های باریک تر
  • سیستم عامل و رابط کاربری به روزتر
  • تراشه جدیدتر و قدرتمندتر
  • شارژدهی بهتر باتری
  • سرعت شارژ بیشتر باتری

مزیت های گلکسی A7 2018 نسبت به گلکسی A50 سامسونگ:

  • قیمت ارزان تر
  • اسپیکر قوی تر