گوگل درایو چیست و چه کاربردی دارد؟  (Google Drive)

آموزش و ترفندها 30 فروردین 1398 علی مظفری

گوگل درایو چیست و چه کاربردی دارد؟ (Google Drive)

شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که نام سرویس گوگل درایو (Google Drive) را شنیده‌اید اما به طور دقیق از ماهیت این سرویس و قابلیت هایی که توسط آن ارائه می‌شود خبر ندارید. ما در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با سرویس گوگل درایو و کاربردهای آن صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

آشنایی با سرویس های ذخیره سازی ابری (Cloud Based Storage)

قبل از اینکه در رابطه با سرویس گوگل درایو صحبت کنیم بهتر است ماهیت سرویس های ذخیره سازی ابری را برایتان شرح دهیم، چون گوگل درایو در واقع یک سرویس ذخیره سازی ابری است، بنابراین باید در قدم اول ماهیت سرویس های ذخیره سازی ابری را بشناسید. سرویس های ذخیره سازی ابری (Cloud Based Storage) در واقع سرویس هایی هستند که امکان آپلود و ذخیره کردن فایل ها و اطلاعات خاص مورد نظر کاربر را در فضای ابری و روی سرورهای آنلاین فراهم می‌کنند. یعنی این سرویس ها مثل حافظه های ذخیره سازی اطلاعاتی هستند که مبتنی بر سرورهای آنلاین خواهند بود و مکان ذخیره سازی آن ها مثل فلش مموری یا هارد اکسترنال شما فیزیکی نیست. تصور کنید حدود 5 گیگابایت اطلاعات مهم در فلش مموری شما ذخیره شده است. در این شرایط اگر فلش مموری شما خراب شده یا گم شود، طبیعتا اطلاعاتتان هم از دست خواهند رفت اما اگر از سرویس های ذخیره سازی ابری استفاده کنید، گم شدن و از بین رفتن اطلاعات معنایی ندارد!

 

گوگل درایو چیست

 

تصور کنید همان 5 گیگابایت اطلاعات خود را روی یک سرور ابری مانند گوگل درایو ذخیره کرده باشید. در این شرایط نه امکان پاک شدن این اطلاعات وجود دارد و نه گم شدن آن ها امکانپذیر است و اطلاعات مورد نظرتان برای همیشه روی سرورهای ابری ذخیره شده هستند و شما از دستگاهی که قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشد می‌توانید به اطلاعات مذکور دسترسی یابید. پس سرویس های ذخیره سازی ابری در واقع مثل یک منبع آنلاین ذخیره سازی اطلاعات عمل می‌کنند که کاربر می‌تواند در آن ها اطلاعات مورد نیازش را به طور آنلاین و روی حافظه سرورهای آنلاین ذخیره کند. در این شرایط وی با استفاده از هر گجتی مثل گوشی، تبلت، لپ تاپ، کامپیوتر و غیره که قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشد، می‌تواند به اطلاعات ذخیره شده در فضای ابری خودش دسترسی یابد.

 

آیا دیگران به اطلاعات شما دسترسی خواهند داشت؟

برای استفاده از سرویس های ذخیره سازی ابری شما باید اکانت اختصاصی داشته باشید و هر کاربر یک اکانت (account) کاملا منحصر به فرد خواهد داشت. تنها با ارائه مشخصات اکانت است که اجازه دسترسی به فایل ها و اطلاعات ذخیره شده در آن اکانت به کاربر داده می‌شود. پس اینطور نیست که تمام کسانی که از یک سرویس ذخیره سازی ابری استفاده می‌کنند بتوانند به اطلاعات یکدیگر دسترسی داشته باشند. دسترسی به اطلاعات هر اکانت محدود به کاربر یا کاربرانی خواهد بود که مشخصات آن اکانت را در اختیار دارند. البته سرویس هایی ذخیره سازی ابری ممکن است از قابلیت هایی مثل امکان اشتراک گذاری فایل با دیگران هم پشتیبانی کنند که در این شرایط کاربر بنا به سلیقه و میل خودش می‌تواند برای فایل های مورد نظرش لینک اشتراک گذاری بسازد و با ارسال این لینک برای دیگران، آن ها را قادر به مشاهده فایل کند.

حالا وقتشه! اینو بخون 20 افزونه کاربردی کروم | با کاربردی ترین افزونه های گوگل کروم آشنا شوید

برای حفاظت از اطلاعات کاربرانی که از سرویس های ذخیره سازی ابری استفاده می‌کنند از بستر های امنیتی بسیار پیچیده‌ای استفاده می‌شود که واقعا عبور از آن ها امکانپذیر نخواهد بود. بنابراین تصور نکنید که با ذخیره کردن اطلاعات در سرویس های ابری مثل گوگل درایو (Google Drive)، امنیت اطلاعات شما در معرض خطر قرار می‌گیرند چون این طرز تفکر اصلا صحیح نیست. برای ذخیره سازی اطلاعات در اغلب سرویس های ذخیره سازی ابری از سیستم عامل رمزنگاری پیشرفته‌ای استفاده می‌شود که حتی ماهیت فایل های آپلود شده در اکانت کاربر هم قابل تشخیص نباشند. پشتیبانی از قابلیت هایی مثل تایید دو مرحله‌ای (Two-Factor Authentication) هم از دیگر ویژگی های امنیتی است که خیلی از سرویس های ذخیره سازی ابری مثل Google Drive از آن پشتیبانی می‌کنند.

 

گوگل درایو چیست

 

گوگل درایو (Google Drive) چیست؟

اگر دو بخش قبل را مطالعه کرده باشید کاملا متوجه شده‌اید که گوگل درایو چیست! گوگل درایو در واقع یک نوع سرویس ذخیره سازی ابری است که توسط شرکت گوگل ارائه شده و به کاربران اجازه می‌دهد اطلاعات و فایل های مورد نیازشان را در فضای ابری ذخیره کنند. هر کاربری که یک جیمیل (gmail) داشته باشد قادر به استفاده از سرویس Google Drive خواهد بود. برای استفاده از سرویس گوگل درایو هم می‌توانید از طریق صفحه وب آن وارد سرویس مذکور شوید و هم می‌توانید اپلیکیشن Google Drive را روی گوشی نصب و اجرا کنید. لازم به اشاره است که اپلیکیشن Google Drive به طور پیش فرض روی گوشی های اندرویدی نصب خواهد بود. پس کافیست با یکی از دو روش نام برده شده وارد گوگل درایو شده و با ارائه مشخصات جیمیل خودتان در آن لاگین شوید. سپس می‌توانید از بخش Upload نسبت به بارگذاری فایل ها و اطلاعات مورد نیازتان اقدام کنید و این اطلاعات را در فضای ابری ذخیره نمایید. از آن پس هر زمان که تمایل داشته باشید می‌توانید با مراجعه به اکانت خود در گوگل درایو (از هر دستگاهی) به آن اطلاعات دسترسی یابید.

با یک مثال ساده سعی می‌کنیم کاربردی سرویس Google Drive را بهتر برایتان قابل درک کنیم. به عنوان مثال در ایران همیشه داشتن فتوکپی شناسنامه و کارت ملی یک معضل است! تصور کنید در جایی هستید و ناگهان برای انجام کاری به فتوکپی شناسنامه یا کارت ملی خودتان نیاز پیدا می‌کنید. در این شرایط اگر قبلا اسکن شناسنامه یا کارت ملی خود را در گوگل درایو آپلود کرده باشید، می‌توانید خیلی راحت از گوشی وارد اکانت Google Drive خودتان شده و به تصویر کارت ملی یا شناسنامه خویش دسترسی یابید و حتی با داشتن یک پرینتر از آن پرینت بگیرید. اما جالب تر این است که گوگل درایو فقط برای آپلود فایل کاربرد ندارد و قابلیت های دیگری را هم در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

 

گوگل درایو چیست

 

در گوگل درایو امکان ایجاد فایل های خاصی با عنوان گوگل داک (Google Doc)، گوگل شیت (Google Sheet) و گوگل اسلاید (Google Slide) هم وجود دارد. این فایل ها به ترتیب می‌توانند به عنوان نسخه های ساده تر فایل هایی همچون مایکروسافت ورد، اکسل و پاورپوینت باشند. به عنوان مثال در گوگل داک شما می‌توانید نوشته های خاصی را ایجاد و ذخیره کنید یا در گوگل شیت می‌توانید چارت های مثل اکسل به وجود آورده و در فضای ابری گوگل درایو ذخیره نمایید. گوگل اسلاید هم مثل پاورپوینت در فضای ابری گوگل درایو یک فایل با اسلایدهای مختلف ایجاد می‌کند. نکته جالب این فایل ها مربوط به امکان اشتراک گذاری و استفاده گروهی از آن ها می‌شود. به عنوان مثال شما می‌توانید یک گوگل شیت ایجاد کنید و لینک اشتراک گذاری آن را برای افراد خاصی که مورد نظرتان است بفرستید. در این شرایط همه آن ها می‌توانند به فایل مورد نظرتان دسترسی داشته و حتی تغییراتی بر روی آن ایجاد کنند. استفاده از این قابلیت در همکاری های گروهی برای ایجاد هماهنگی های لازم واقعا جالب و کاربردی خواهد بود.

حالا وقتشه! اینو بخون راهنمای جامع استفاده از گوگل مپ

پس امکاناتی که Google Drive در اختیارتان قرار می‌دهد محدود به بارگذاری و دانلود فایل نیست، بلکه امکان ایجاد فایل های خاص شبیه به اکسل، ورد و پاورپوینت هم در گوگل درایو ارائه شده و این موضوع می‌تواند در شرایط خاص واقعا کاربردی باشد. اما آیا گوگل درایو محدودیت دارد؟ تا چه میزان فایل می‌توانیم در اکانت Google Drive خودمان ذخیره کنیم؟ آیا برای سایر فایل ها و حجم اطلاعاتی که در اکانت قابل بارگذاری هستند محدودیتی تعیین شده است؟ در ادامه پاسخ این سوالات را خدمتتان ارائه می‌کنیم.

 

محدودیت های سرویس Google Drive (گوگل درایو)

متاسفانه اینطور نیست که بتوانید روی سرویس گوگل درایو به عنوان منبعی مثل هارد اکسترنال حساب باز کنید! چون این سرویس محدودیت های خاصی دارد. پیش از هر چیز دقت داشته باشید زمانی که از سرویس گوگل درایو استفاده می‌کنید برای آپلود هر فایل و دسترسی دوباره به آن باید حجم اینترنت شما مصرف شود. به عنوان مثال اگر یک فایل 500 مگابایتی را در اکانت Google Drive خودتان آپلود کنید باید 500 مگابایت حجم اینترنت مصرف نمایید. از آن پس هم هر زمان که از هر دستگاهی بخواهید به این فایل و اطلاعات آن دسترسی داشته باشید باید 500 مگابایت حجم اینترنت برای دانلود فایل مصرف کنید. پس به نظر می‌رسد که گوگل درایو حداقل برای ما ایرانی ها به منظور ذخیره کردن فایل های حجیم چندان گزینه مناسبی نیست.

 

گوگل درایو چیست

 

علاوه بر این خود سرویس Google Drive هم محدودیت هایی دارد. گوگل به هر یک از کاربران این سرویس اجازه می‌دهد تا در حالت عادی 15 گیگابایت اطلاعات را به طور رایگان روی اکانت خود ذخیره کنند. اگر کاربر بنا به هر دلیل بخواهد حجم بیشتری از اطلاعات و فایل های خود را در اکانت گوگل درایو خود ذخیره نماید باید حتما اشتراک ماهیانه Google Drive را خریداری کرده و هزینه آن را پرداخت کند. هزینه اشتراک 100 گیگابایتی سرویس گوگل درایو در ماه حدود 1.99 دلار است و هزینه اشتراک 1 ترابایت سرویس مذکور هم در ماه معادل 9.99 دلار خواهد بود. به همین صورت پلن های دیگری برای حجم های 2 ترابایتی، 10 ترابایتی و غیره هم از سوی گوگل تعریف شده‌اند. بنابراین سرویس گوگل درایو از نظر حجم دارای محدودیت است و فقط 15 گیگابایت حجم رایگان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

حالا وقتشه! اینو بخون 5 تا از قابلیت های گوگل درایو که احتمالا تا کنون از آن ها استفاده نکرده اید

نتیجه‌گیری

بنابراین با سرویس ذخیره سازی ابری Google Drive آشنا شدید. این سرویس برای ذخیره کردن فایل ها و مدارک مهم کاربران واقعا مناسب است و امکان ایجاد فایل های گوگل داک، شیت و اسلاید در آن می‌توانند برای برخی از افراد و شرکت ها بسیار کاربردی باشند. فراموش نکنید حجم رایگانی که گوگل برای هر اکانت گوگل درایو ارائه کرده معدل 15 گیگابایت خواهد بود و برای دستیابی به حجم بیشتر باید هزینه خرید اشتراک ماهیانه آن پرداخت شود.