کالیبره کردن باتری موبایل | راهنمای جامع کالیبره کردن انواع گوشی اندروید و آیفون

آموزش و ترفندها 03 آذر 1401 کارشناس سایت

کالیبره کردن باتری موبایل | راهنمای جامع کالیبره کردن انواع گوشی اندروید و آیفون

موبایل دیگر صرفا یک وسیله برای ارتباط صوتی آدم‌ها با یک‌دیگر نیست و امروزه می‌توانیم بسیاری از کارهای روزانه خود را با آن انجام دهیم. برای انجام دادن و مدیریت کردن کارهای مختلف نیاز به منبع انرژی مطمئنی داریم. باتری‌های موبایل در مدل‌های مختلف با ظرفیت‌های متفاوت وظیفه‌ی شارژدهی گوشی را برعهده دارند اما ممکن است همیشه به‌خوبی کار نکنند. یکی از رایج‌ترین مشکلات باتری موبایل مربوط عدم نمایش دقیق ظرفیت باتری است. حتما برای شما هم پیش آمده که در هنگام استفاده‌ی عادی از موبایل، ناگهان موبایل شما خاموش شود. کالیبره کردن باتری موبایل یک راهکار برای جلوگیری از این مشکل در گوشی‌ها است.

در این مقاله قصد داریم نگاهی به موضوع کالیبره کردن باتری گوشی بپردازیم؛ عملی که باعث می‌شود درصد خطای باتری گوشی شما به حداقل برسد. برای اینکه باتری گوشی خود را کالیبره کنید نیاز به ابزار و وسیله‌ی خاصی ندارید. چه سیستم عامل گوشی شما اندروید باشد چه iOS می‌توانید از روش‌های کالیبره کردن باتری موبایل استفاده کنید. البته در گوشی‌های اندرویدی روت شده این قضیه‌ی کمی متفاوت است که در ادامه به آن هم می‌رسیم. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید تا با ساختار باتری‌های موبایل و چرخه‌ی عمر آن‌ها آشنا شوید تا موضوع کالیبره شدن باتری برایتان شفاف‌تر شود. 

 

چرخه‌ی عمر باتری موبایل چیست؟

 

چرخه‌ی عمر باتری موبایل چیست؟

 

اولین موضوعی که در بحث کالیبره کردن باتری موبایل باید به آن توجه داشته باشید این است که باتری یک قطعه‌ی مصرفی در دستگاه‌های دیجیتال است. باتری‌ها انرژی شیمایی را تبدیل به انرژی الکتریکی می‌کنند و باعث می‌شوند بتوانیم از ابزارهای دیجیتال مانند موبایل استفاده کنیم. فرقی نمی‌کند که مدل باتری گوشی شما از چه نوعی باشد یا چه مقدار ظرفیت باتری داشته باشد. همه‌ی باتری‌های موبایل یک چرخه‌ی عمر دارند. این چرخه مربوط به مدت زمان شارژ شدن کامل و خالی شدن باتری است.

زمانی که گوشی خود را با ظرفیت کامل شارژ باتری روشن می‌کنید و شروع به کار می‌کنید تا شارژ آن تمام شود، و سپس آن را به شارژ متصل می‌کنید یک بار این چرخه را تکرار کرده‌اید. هرچه میزان شارژ شدن و خالی شدن ظرفیت باتری بیشتر تکرار شود، عمر باتری موبایل شما کمتر می‌شود. همان‌طور که مطرح شد باتری موبایل یک وسیله‌ی مصرفی است و کاملا طبیعی است که پس از مدتی کارایی روز اول خود را نداشته باشد. در همه‌ی مدل‌های موبایل اپل آیفون می‌توانید در تنظیمات باتری در بخش سلامت باتری (Battery Health) مقدار سالم بودن باتری خود را مشاهده کنید. عدد نمایش داده شده در ابتدا 100 درصد است و به مرور در استفاده‌ی بلندمدت رفته‌رفته کمتر می‌شود.

امروزه از باتری‌های لیتیوم یونی در موبایل‌ها استفاده می‌شود که ظرفیت‌های متفاوتی دارند. هر چه از عمر گوشی‌ها بیشتر گذشته باشد، ظرفیت نگه‌داری شارژ آن‌ها هم کمتر می‌شود. همچنین گوشی‌ها از یک ابزار دیجیتالی‌ به نام باتری‌ سنج برای نمایش درصد شارژ باقی مانده استفاده می‌کنند که ممکن است در استفاده‌ی طولانی دقت خود را از دست بدهد. یکی از کارهایی که می‌توانیم برای جلوگیری از این مشکل انجام دهیم، کالیبره کردن باتری گوشی است.

 

کالیبره کردن باتری گوشی چیست؟

 

کالیبره کردن باتری گوشی چیست؟

 

برای کالیبره کردن (Calibration) باتری موبایل باید بگذارید یک بار شارژ گوشی کاملا تمام شود به‌طوری که دیگر نتوان از آن استفاده کرد. سپس آن را دوباره کامل شارژ کرد و مطمئن شد که 100 درصد شده است. و سپس با دشارژ کردن (کار کردن با گوشی تا زمانی که از شارژ کم خاموش شود) و شارژ مجدد، چرخه‌ی باتری را تنظیم کرد. نکته‌ای که وجود دارد این است که در زمان‌هایی که قرار است گوشی شارژ شود، نباید با آن کار کنید و یا چندبار شارژر را جدا کنید و متصل کنید. بلکه باید باتری بدون هیچ مزاحمتی به صورت یک‌مرحله‌ای شارژ شود. برای اینکه دقیق‌تر با مراحل کالیبره کردن باتری گوشی آشنا شوید به صورت موردی مراحل آن را بررسی می‌کنیم.

حالا وقتشه! اینو بخون چگونه سرعت شارژ باتری گوشی را افزایش دهیم؟

 

آموزش کالیبره کردن باتری گوشی اندروید

 

آموزش کالیبره کردن باتری گوشی اندروید

 

در انواع گوشی‌هایی که از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند باید از دستورالعمل زیر برای کالیبراسیون باتری پیروی کنید.

  • 1) گوشی شما هر میزان شارژی که دارد مهم نیست، آنقدر با آن کار کنید که دیگر شارژ نداشته باشد و خود گوشی خاموش شود. (به این کار دشارژ کردن باتری می‌گویند که برای تسریع آن می‌توانید وارد یک بازی سنگین شده و یا با صدای بلند و نور صفحه نمایش زیاد ویدیو تماشا کنید.)
  • 2) زمانی که گوشی خاموش شد یک بار دیگر آن را روشن کنید تا دوباره خاموش شود! درواقع باید مطمئن شوید که گوشی شما به صورت کامل ظرفیت باتری را مصرف کرده است.
  • 3) حال بدون اینکه گوشی را روشن کنید در همان حالت خاموش، گوشی را به شارژ وصل کنید و بگذارید به صورت کامل 100% شود.
  • 4) زمانی که باتری 100% شد، شارژر را جدا کنید و گوشی را روشن کنید. مطمئن شوید که گوشی با شارژ 100 درصد روشن می‌شود. در صورتی که شارژ گوشی کمتر از 100 بود یکبار دیگر گوشی را به شارژ وصل کنید و زمانی که کاملا 100 درصد شد شارژ را جدا کنید.
  • 5) حال گوشی را ریست کنید تا خودش با شارژ 100 درصد روشن شود. (در صورتی که هنگام شروع مجدد شارژ 100 درصد نبود مجدد مرحله‌ی 4 را تکرار کنید.)
  • 6) زمانی که گوشی با ظرفیت 100 درصدی شروع به کار کرد، وقت آن است که فرآیند دشارژ را شروع کنید. یعنی دوباره به همینطور به فعالیت با گوشی ادامه دهید تا شارژ به 0 درصد برسد و خودش خاموش شود.
  • 7) زمانی که گوشی خاموش شد مجدد آن را به شارژ وصل کنید و اجازه دهید به صورت کامل در یک مرحله ظرفیت باتری 100 درصد شود. حال چرخه‌ی شارژ باتری گوشی شما یک بار تنظیم شده و توانسته‌اید گوشی خود را کالیبره کنید.

 

آموزش کالیبره کردن باتری موبایل اندروید روت شده

 

زمانی که گوشی اندرویدی خود را روت می‌کنید تغییراتی که در یکی از فایل‌های اصلی سیستم عامل اندروید ایجاد می‌شود. یکی از مهم‌ترین آن‌ها مربوط به فایل batterystats.bin می‌شود. با تغییر و یا حذف این فایل از لیست فایل‌های گوشی باید از یک نرم‌ افزار جانبی برای کالیبره کردن باتری گوشی اندرویدی روت شده استفاده کنید. مراحل کالیبره کردن درست مشابه حالت عادی است اما در مرحله‌ی 6 نیاز به نصب و اجرای یک اپلیکیشن بر روی گوشی دارید.

  • 1) مراحل 1 تا 5 را طبق آموزش بخش قبلی انجام دهید.
  • 2) حال اپلیکیشن Battery Calibration را نصب و آن را اجرا کنید و روی Battery Calibration کلیک کنید.
  • 3) سپس مطابق آموزش قبلی مراحل 6 و 7 را اجرا کنید. یعنی یکبار دیگر باتری را دشارژ و دوباره شارژ کنید.

 

آموزش کالیبره کردن باتری گوشی آیفون

 

آموزش کالیبره کردن باتری گوشی آیفون

 

برای کالیبره شدن باتری گوشی‌های آیفون نیاز است پیش از شروع مراحل یک سری از تنظیمات گوشی را تغییر دهید و سپس عملیات شارژ و دشارژ را شروع کنید.

  • 1) سرویس مکان یاب آیفون را غیر فعال کنید. (برای این کار ابتدا به تنظیمات رفته و بر روی Privacy کلیک کنید و گزینه‌ی Location Services را غیر فعال کنید.
  • 2) حالت Background Refresh را از طریق تنظیمات و گزینه‌ی General روی Off قرار دهید.
  • 3) سپس حالت آپدیت خودکار آیتونز و اپ استور را هم غیر فعال کنید. (برای این کار در تنظیمات وارد بخش iTunes and App Store شوید و گزینه‌ی Updates را غیر فعال کنید.
  • 4) برای شروع عملیات شارژ و دشارژ، میزان روشنایی صفحه نمایش آیفون را در حالت حداقلی قرار دهید.
  • 5) حال با گوشی خود کار کنید و اجازه دهید که به صورت کامل شارژ آن تمام شود و گوشی خودش خاموش شود.
  • 6) پس از خاموش شدن 3 ساعت صبر کنید و بگذارید باتری در حالت 0 درصد شارژ باقی بماند.
  • 7) پس از گذشت سه ساعت گوشی آیفون خود را به برق متصل کنید و بگذارید به صورت کامل 100 درصد ظرفیت باتری شارژ شود.
  • 8) حال باید عملیات دشارژ را یک بار دیگر تکرار کنید. مجدد با گوشی کار کنید تا ظرفیت باتری آن را دوباره 0 درصد شده و خودش خاموش شود.
  • 9) مجدد 3 ساعت صبر کنید تا باتری در همان حالت 0 باقی بماند.
  • 10) گوشی را دوباره به برق متصل کنید تا شارژ شود. به صورت یک مرحله‌ای بدون وقفه اجازه دهید باتری گوشی شارژ شده و 100 درصد بشود.
  • 11) حال باتری موبایل اپل آیفون شما کالیبره شده و می‌توانید سرویس‌هایی را که در مراحل ابتدایی غیر فعال کردید دوباره فعال کنید.

 

چرا باید باتری موبایل را کالیبره کنیم؟

 

همان‌طور که اشاره شد چرخه‌ی عمر باتری‌ های موبایل پس از گذشت زمان کوتاه‌تر می‌شود و خطاهایی در بخش باتری سنج دیجیتال آن‌ها ایجاد می‌شود. کالیبره کردن باتری گوشی در بازه‌های زمانی 3 یا 6 ماهه، برای گوشی‌هایی که زمان زیادی از روشن بودن و عمر آن‌ها گذشته است، می‌توانید مصرف باتری را بهینه‌تر کند. توجه داشته باشید که خالی کردن کامل شارژ اصلا توصیه نمی‌شود ولی فقط برای کالیبره کردن گوشی در بازه‌های زمانی طولانی بهتر است از آن استفاده کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی موبایل سامسونگ Galaxy A72 | میان رده کامل و قدرتمند سامسونگ

 

نکات مهم برای سلامت باتری گوشی

 

نکات مهم برای سلامت باتری گوشی

 

  • از شارژهای اصلی برند گوشی استفاده کنید.

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که از شارژر و آداپتور برق اورجینال و اصلی برند موبایل خود برای شارژ استفاده کنید. هر باتری با هر ظرفیتی که دارد، یک جریان خاصی از برق را برای شارژ شدن نیاز دارد و شارژرهای تقبلی معمولا ولتاژ لازم برای شارژ کردن گوشی مشابه شارژر اصلی را ندارند. زمانی که گوشی شما به کند شارژ شود و یا برعکس با یک ولتاژ اشتباه و زیاد، به‌سرعت شارژ شود، چرخه‌ی عمر باتری شما با نوسان زیادی طی می‌شود و این اصلا برای سلامت باتری مفید نیست. همچنین علاوه بر این ممکن است ساختار باتری شما را به صورت کامل خراب کنند. باد کردن باتری‌های موبایل پیش‌تر در برخی مدل‌های موبایل سامسونگ به دلیل استفاده از شارژرهای بی‌کیفیت وجود داشت.

  • در زمان شارژ با گوشی کار نکنید.

نکته‌ی دوم کمی سخت به نظر می‌رسد ولی اگر آن را انجام دهید قطعا به سلامت باتری موبایل خود در دراز مدت کمک کرده‌اید. زمانی که گوشی شما در حال شارژ است و با آن کار می‌کنید، در واقع مانع درست شارژ شدن گوشی می‌شوید. در هنگام شارژ با گوشی کار کردن یکی از دلایل مهم خراب شدن باتری سنج گوشی‌ها هم است زیرا در تشخیص صعودی یا نزولی بودن ظرفیت باتری سخت می‌شود. استفاده‌ی عادی به گونه‌ای که پردازنده موبایل خیلی درگیر نشود، ایرادی ندارد ولی زمانی که با گوشی به صورت عادی در حالت شارژ مشغول کار کردن شوید، سلامت باتری را به‌خطر می‌اندازید و پس از مدتی نیاز به انجام مراحل کالیبره کردن باتری دارید.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی موبایل Xiaomi Poco M3 | میان رده ای فراتر از انتظار!

 

  • استفاده از اپلیکیشن‌هایی که مصرف بالایی دارد را محدود کنید.

گاهی اوقات خالی شدن سریع ظرفیت باتری لزوما به دلیل کاهش عمر و توان باتری موبایل شما نیست، بلکه اپلیکیشن‌ها و بازی موبایل که حجم بالایی از پردازنده را به خود مشغول می‌کنند، می‌توانند عامل کاهش عمر باتری شما شوند. همانطور که بارها اشاره شد، زمانی که گوشی به صورت مداوم شارژ و دشارژ شود و چرخه‌های شارژ بیشتری را پشت سر بگذارید، عمر باتری هم به مرور کم می‌شود. حال اگر زیاد از نرم افزارها و بازی‌های موبایلی سنگین استفاده کنید این چرخه‌ را زودتر و با سرعت بیشتری پشت سر می‌گذارید. پس برای سلامت گوشی بهتر است از این اپلیکیشن‌ها به صورت مدیریت شده استفاده کنید.