راهنمای اپل واچ (Apple Watch) | راه اندازی و استفاده

آموزش و ترفندها 17 تیر 1399 علی مظفری

راهنمای اپل واچ (Apple Watch) | راه اندازی و استفاده

ساعت هوشمند اپل یا همان اپل واچ (Apple Watch) گجتی است که می‌تواند شما در کنار آیفون یک تجربه کاربری فوق‌العاده و خاص را برایتان به همراه داشته باشد و مشخص نماید که شما یکی از طرفداران دوآتیشه برند اپل و محصولات با کیفیت این شرکت هستید. اما نحوه استفاده از این گجت پوشیدنی چطور است؟ در این مقاله می‌خواهیم به ارائه راهنمای اپل واچ (Apple Watch) پرداخته و نحوه راه اندازی و استفاده از آن را برایتان شرح دهیم. با فروشگاه ادبازار همراه باشید.

 

راهنمای اپل واچ (Apple Watch): مقدمه

تا چند سال پیش استفاده از ساعت های هوشمند خیلی در بین کاربران رواج پیدا نکرده بود اما هم اکنون این مسئله کاملا جا افتاده و خیلی از افراد ساعت های هوشمند را به ساعت های کلاسیک ترجیح می‌دهند. شرکت های سازنده گجت های هوشمند همچون سامسونگ، اپل، هوآوی و غیره هم با مشاهده تقاضا در بازار شروع به تولید اسمارت واچ های اختصاصی خود کردند. در این بین ساعت های اپل را با لقب اپل واچ می‌شناسیم که از پرفروش‌ترین و با کیفیت ترین اسمارت واچ های بازار هستند! ساعت هوشمند اپل برخلاف اغلب ساعت های دیگر فقط با آیفون های اپل و سیستم عامل iOS سازگار است و نمی‌توان از آن در کنار گوشی های اندرویدی استفاده کرد.

بنابراین اگر از دارندگان آیفون های اپل هستید و می‌خواهید یک اسمارت واچ هم داشته باشید، خرید Apple Watch گزینه مناسبی برای شماست. اما برای استفاده و راه اندازی این گجت باید کاملا با قابلیت هایش آشنا باشید. در اینجاست که ارائه یک راهنمای اپل واچ برای استفاده و راه اندازی این محصول الزامی می‌شود. در ادامه این مقاله اختصاصی ما می‌خواهیم به طور کامل در مورد نحوه راه اندازی ساعت هوشمند اپل و برخی از اصلی ترین قابلیت های آن و نحوه بکارگیری این قابلیت ها صحبت داشته باشیم. بنابراین اگر می‌خواهید بیشتر با اسمارتفون واچ های اپل و نحوه استفاده از آن ها آشنا شوید، این مطلب اختصاصی را از دست نداده و با فروشگاه ادبازار همراه شوید.

 

راهنمای اپل واچ (Apple Watch) | راه اندازی و استفاده

 

اتصال اپل واچ به آیفون

همانطور که قبلا هم گفتیم ساعت هوشمند اپل فقط با سیستم عامل iOS سازگار است و نمی‌توان آن را با گوشی های اندرویدی در تعامل قرار داد. بنابراین شما باید اسمارت واچ اپل خود را با یک آیفون همگام کنید. اما اتصال اپل واچ به آیفون چطور انجام می‌شود و بدین منظور باید چه مراحلی طی شوند؟ خوشبختانه انجام این کار خیلی ساده بوده و اولین مرحله راهنمای اپل واچ خواهد بود. بدین منظور هم می‌توانید از روش خودکار و هم دستی استفاده کنید. برای استفاده از روش خودکار مراحل زیر را طی نمایید:

  • اپلیکیشن Watch App را در آیفون خود اجرا کنید. دقت داشته باشید که این برنامه به طور پیش فرض روی گوشی اپل شما نصب است و نیازی به دانلود آن از اپ استور (App Store) وجود ندارد.
  • گزینه Start Pairing را انتخاب کنید.
  • حالا ساعت خود را در جلوی دوربین آیفون قرار دهید تا کادری که روی صفحه آیفون نمایان شده دقیقا کل نمایشگر ساعت را در بر بگیرد.

به همین سادگی اتصال اپل واچ به آیفون به طور خودکار انجام می‌شود. در صورتی که بنا به هر دلیل در استفاده از این روش با مشکل رو به رو شدید می‌توانید اتصال ساعت به گوشی را به طور دستی و با طی کردن چند مرحله اضافه هم صورت دهید. برای انجام این کار باید مراحل زیر به ترتیب طی شوند:

 

راهنمای اپل واچ (Apple Watch) | راه اندازی و استفاده

 

  • برنامه Watch App را در آیفون خود اجرا کنید.
  • گزینه Start Pairing را بزنید.
  • گزینه Pair Apple Watch Manually را انتخاب نمایید.
  • ساعت اپل خود را از لیست گجت های در دسترس برای اتصال انتخاب کنید.
  • در صورتی که ساعت روی مچ دست راستتان نصب شده گزینه Right را انتخاب کرده و در صورتی که آن را روی مچ دست چپ خود نصب کرده‌اید گزینه Left را انتخاب کنید.
  • گزینه Agree را لمس نمایید.
  • گزینه Agree را مجددا لمس کنید.

به همین سادگی اتصال ساعت اپل به گوشی آیفون شما به طور دستی صورت می‌پذیرد. بعد از اینکه یک مرتبه ساعت و گوشی را به هم وصل کردید، دیگر نیازی مبنی بر تکرار این مراحل وجود ندارد و دو گجت به طور خودکار به هم متصل باقی خواهند ماند. حتی اگر یکی از این دو گجت خاموش شود هم بعد از روشن شدن دوباره اتصال مابین آن ها به طور خودکار انجام می‌شود. پس در اولین مرحله راهنمای اپل واچ با نحوه وصل کردن گوشی اپل به ساعت هوشمند این شرکت آشنا شدید.

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش وصل کردن ساعت هوشمند با گوشی موبایل اندرویدی

ریستور اطلاعات ساعت اپل

اگر قبلا اپل واچ خود را با یک آیفون سینک کرده باشید و بعد از مدتی دوباره آن ها را به هم وصل کنید، قادر خواهید بود که اطلاعات قبلی ساعت که در قالب بکاپ ذخیره شده بودند را ریستور نمایید. بدین ترتیب تمام اطلاعات پیشین ساعت بازگردانده می‌شوند. دقت داشته باشید که بکاپ گیری خودکار از اطلاعات ساعت اپل در آیفون به طور دائم و قبل از قطع اتصال آن از آیفون انجام خواهد شد و هیچ الزامی مبنی بر انجام اقدام خاص از سمت شما برای بکاپ گیری از اطلاعات ساعت وجود ندارد.

 

راهنمای اپل واچ (Apple Watch) | راه اندازی و استفاده

 

برای ریستور بکاپ کافیست بعد از اینکه مراحلی که در بخش قبل به آن ها اشاره داشتیم را طی کرده و ساعت را با آیفون لینک کردید، گزینه Restore from Backup را از روی صفحه گوشی و محیط برنامه Watch App انتخاب نمایید و بکاپی که می‌خواهید ریستور شود را هم انتخاب کنید. بعد از چند ثانیه به طور خودکار ریستور اطلاعات ساعت اپل انجام می‌شود. طبیعتا اگر نیازی به ریستور شدن اطلاعات ندارید می‌توانید گزینه Set Up as New Apple Watch را انتخاب کنید و ساعت را بدون ریستور اطلاعات قبلی با گوشی در تعامل قرار دهید.

 

شخصی سازی Apple Watch

در این قسمت مقاله راهنمای اپل واچ در رابطه با یکی از مهمترین ویژگی های آن صحبت خواهیم کرد که مربوط به شخصی سازی می‌شود. شخصی سازی ساعت هوشمند اپل و رابط آن به شیوه های متعددی قابل انجام است و ما سعی می‌کنیم در این بخش فقط به برخی از جالب ترین این روش ها اشاره داشته باشیم. شما عزیزان با کمی استفاده از این ساعت و کنجکاوی بیشتر در منوهای مختلف آن به راحتی می‌توانید تمام حالات شخصی سازی مختلفی که در آن ارائه شده‌اند را پیدا کنید.

 

1. تغییر واچ فیس (Watch Face)

واچ فیس در واقع همان تصویری است که روی صفحه اصلی ساعت هوشمند اپل نشان داده می‌شود. هر کاربر بنا به سلیقه شخصی خودش قادر به تغییر این شکلک یا تصویر خواهد بود، اما چطور؟ برای انجام این کار کافیست دکمه فیزیکی که در لبه سمت راست بدنه ساعت ارائه شده را بزنید تا واچ فیس ساعت نمایان شود. حالا انگشت خود را به سمت راست یا چپ سوایپ کنید و هر یک از واچ فیس هایی که تمایل دارید روی صفحه اصلی ساعتتان تنظیم شود را انتخاب کنید. به همین سادگی امکان تغییر واچ فیس های اپل واچ را خواهید داشت.

 

راهنمای اپل واچ (Apple Watch) | راه اندازی و استفاده

 

علاوه بر این ساعت هوشمند اپل به شما این امکان را می‌دهد که واچ فیس های جدید را هم به آن اضافه کنید. انجام این کار هم از طریق خود ساعت و هم از طریق اپلیکیشن Watch App آیفون امکانپذیر خواهد بود و به عقیده ما استفاده از این اپلیکیشن ساده تر و کاربردی تر است. برای اضافه کردن واچ فیس از طریق آیفون و اپلیکیشن Watch App به ساعت خود مراحل زیر را به ترتیب طی نمایید:

  • برنامه Watch App را در آیفون خود اجرا کنید.
  • به قسمت Face Gallery بروید تا لیست واچ فیس های ساعت نمایان شود.
  • گزینه Add را از کنار هر کدام از واچ فیس هایی که تمایل دارید به ساعت اضافه شود انتخاب کنید.

به همین سادگی آن واچ فیس به لیست واچ فیس های ساعت اپل شما اضافه می‌شود و می‌توانید با طی کردن مراحلی که در قسمت ابتدایی همین بخش گفتیم، آن را در ساعت خود ست نمایید. پس در این قسمت راهنمای اپل واچ کاملا با نحوه اضافه کردن واچ فیس های جدید و تغییر آن ها در ساعت هوشمند اپل آشنا شدید.

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش نصب و اجرای اینستاگرام روی اپل واچ

 

2. شخصی سازی نوتیفیکیشن ها

یکی دیگر از موارد و بخش هایی که به راحتی می‌توانید آن را در اپل واچ شخصی سازی کنید مربوط به نوتیفیکیشن ها و نحوه نمایش این اعلان ها بر روی ساعت خواهد بود. برای شخصی سازی نوتیفیکیشن های ساعت هوشمند اپل کافیست مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

 

راهنمای اپل واچ (Apple Watch) | راه اندازی و استفاده

 

  • اپلیکیشن Watch App را در آیفون خود اجرا کنید.
  • در قسمت My Watch Info گزینه Notifications را انتخاب کنید.

مشاهده خواهید کرد که لیستی از اپلیکیشن های نصب شده روی اپل واچ شما نمایان می‌شود. با انتخاب هر اپلیکیشن قادر خواهید بود که تنظیمات مربوط به اعلان آن را شخصی سازی کنید. برای مثال می‌توانید از ارائه نوتیفیکیشن توسط یک برنامه در ساعت خود جلوگیری کنید یا نوتیفیکیشن اپلیکیشن های خاصی را فعال و در اولویت قرار دهید.

 

3. اضافه کردن پیشنهاد پیامک خودکار

اپل واچ این قابلیت را دارد که پیامک ها و خیلی از پیام هایی که اپلیکیشن های مختلف ارسال می‌کنند را مستقیما روی صفحه خود نشان دهد. از سمت دیگر یک سری پیام های از پیش تعیین شده یا اصطلاحا دیفالت (Default) برای ساعت اپل تعریف شده‌اند که کاربر با انتخاب آن ها می‌تواند بدون نیاز به تایپ کردن هیچ عبارت خاصی، آن پیام های از پیش تعیین شده را از طریق اپل واچ خود برای مخاطبی که پیامی به وی داده است ارسال کند. این قابلیت در برخی مواقع خیلی کاربردی خواهد بود. اما مطمئنا خیلی بهتر می‌شد اگر شما می‌توانستید پیام های پیش فرض و از پیش تعیین شده ساعت را خودتان شخصی سازی کنید!

خوشبختانه امکان انجام این کار در اپل واچ ارائه شده است. می‌توانید پیام هایی را به عنوان الگوهای از پیش تعیین شده برای ساعت تعریف کنید و از آن ها برای پاسخگویی سریع به دیگران از طریق ساعت و بدون نیاز به تایپ کردن کلمات و حروف استفاده به عمل آورید. اما چطور پیام های مورد نظرمان را به لیست پیام های پیشنهادی و آماده اپل واچ اضافه کنیم؟ برای انجام این کار کافیست مراحل زیر را طی کنید:

 

راهنمای اپل واچ (Apple Watch) | راه اندازی و استفاده

 

  • وارد اپلیکیشن Watch App شوید.
  • گزینه Messages را انتخاب نمایید.
  • گزینه Default Replies را انتخاب کنید.
  • گزینه Add Reply را انتخاب نمایید.
  • پیام پیش فرض مورد نظرتان را تایپ و ذخیره کنید.

به همین سادگی آن پیام به لیست پیام های پیش فرض اپل واچ شما اضافه می‌شود و از این پس می‌توانید به محض دریافت نوتیفیکیشن جدید روی ساعت این پیام را به عنوان پاسخ سریع انتخاب و برای دیگران ارسال نمایید. این یکی دیگر از جالب ترین ترفندها و قابلیت های شخصی سازی است که باید در آموزش اپل واچ به آن اشاره می‌کردیم.

 

4. شخصی سازی رنگ و استایل واچ فیس

اپل واج علاوه بر اینکه امکان تغییر دادن واچ فیس و اضافه کردن آن به ساعت هوشمند اپل را می‌‌دهد، امکان شخصی سازی رنگ های هر واچ فیس را هم ارائه کرده است. یعنی شما می‌توانید بنا به سلیقه شخصی خودتان جزئیات یک واچ فیس و استایل و رنگ هایش را تغییر دهید. انجام این کار هم از طریق خود ساعت و هم از طریق اپلیکیشن Watch App آیفون امکانپذیر خواهد بود. برای شخصی سازی از طریق خود ساعت مراحل زیر را طی کنید:

 

نحوه تنظيم ساعت اپل واچ | راه اندازی و استفاده

 

  • با فشردن دکمه فیزیکی کراون (Crown) لبه ساعت به بخش واچ فیس بروید.
  • با فشاری بیشتر از حد نرمال روی یکی از واچ فیس های ساعت وارد حالت شخصی سازی (Customization) شوید.
  • ضمن سوایپ کردن در بین واچ فیس های موجود، واچ فیسی که می‌خواهید شخصی سازی شود را انتخاب کنید و گزینه Customize را بزنید.

مشاهده خواهید کرد که حالت شخصی سازی رنگ و استایل واچ فیس در خود اپل واچ نمایان می‌شود. بنابراین می‌توانید تغییراتی که مد نظرتان است را اعمال کنید. همانطور که پیش از این هم اشاره داشتیم شما قادر خواهید بود که از طریق اپلیکیشن Watch App هم واچ فیس های اپل واچ را شخصی سازی نمایید. در ادامه آموزش اپل واچ و نحوه استفاده از این گجت به طور دقیق انجام این کار را شرح خواهیم داد. برای شخصی سازی رنگ و استایل واچ فیس اپل واچ خود از طریق Watch App در آیفون به شرح زیر عمل کنید:

 

راهنمای اپل واچ (Apple Watch) | راه اندازی و استفاده

 

  • در آیفون خود اپلیکیشن Watch App را اجرا کنید.
  • به قسمت My Watch بروید.
  • یکی از واچ فیس های موجود را انتخاب نمایید.

حالا می‌توانید با انتخاب گزینه هایی مثل Color یا Style هر یک از تغییراتی که آن واچ فیس به شما اجازه انجام دادنش را می‌دهد انتخاب کرده و اعمال نمایید. پس به همین سادگی شما می‌توانید رنگ و استایل هر واچ فیس را هم شخصی سازی کنید، البته برخی از واچ فیس ها ممکن است در این راستا محدودیت هایی داشته باشند.

 

نصب اپلیکیشن در اپل واچ

یکی دیگر از مهمترین موضوعاتی که باید در آموزش اپل واچ و استفاده از آن حتما مورد اشاره قرار گیرد مربوط به نحوه نصب اپلیکیشن و برنامه بر روی آن می‌شود. چطور در اپل واچ برنامه نصب کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اپل واچ شما عملا و از نظر فنی امکان نصب مستقیم برنامه ها را ندارد و در واقع برنامه هایی روی آن نصب و قابل استفاده خواهند بود که در آیفون شما نصب شده باشند! به بیان دیگر هر برنامه‌ای که روی آیفون خود نصب می‌کنید، می‌تواند روی اپل واچ هم مورد استفاده قرار گیرد اما نه با تمام قابلیت های نسخه موبایلی و به طور اختصاصی و با رابط منحصر به فرد اپل واچ!

شما برای مدیریت اپلیکیشن های در دسترس Apple Watch می‌توانید مستقیما از آیفون و اپلیکیشن Watch App استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توانید مشخص نمایید که برنامه خاصی در لیست اپلیکیشن های ساعت شما نشان داده نشود و برنامه های خاص دیگر در این لیست به تصویر کشیده شوند. پس اگر می‌خواهید یک اپلیکیشن را در اپل واچ نصب کنید، آن را در آیفونتان نصب نمایید و سپس به اپلیکیشن Watch App مراجعه کرده و مراحل زیر را طی کنید:

 

راهنمای اپل واچ (Apple Watch) | راه اندازی و استفاده

 

  • در اپلیکیشن Watch App به تب My Watch بروید.
  • به سمت پایین صفحه اسکرول نمایید.

مشاهده خواهید کرد که لیستی از اپلیکیشن های ساعت نمایان می‌شود و در قسمت زیرین این لیست هم یک لیست مجزا از اپلیکیشن هایی نمایش داده می‌شود که روی آیفون نصب شده‌اند و امکان نصب آن ها روی ساعت اپل هم وجود دارد. برای نصب شدن هر یک از برنامه های مورد نظرتان کافیست گزینه Install کنار آن را بزنید و به همین سادگی آن اپلیکیشن به لیست اپلیکیشن های ساعت هوشمند اپل شما اضافه می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش وصل کردن اپل واچ به آیفون

حذف اپلیکیشن در اپل واچ

در این بخش آموزش اپل واچ شرح می‌دهیم که چطور می‌توانید یک اپلیکیشن خاص را از روی اپل واچ خودتان حذف کنید. در نظر داشته باشید که اپلیکیشن های پیش فرضی که اپل روی ساعت نصب کرده قابل حذف نخواهند بود و شما فقط قادر هستید که برنامه های سوم شخصی که روی آیفون نصب شده‌اند و آیکون آن ها در Apple Watch نشان داده می‌شود را از روی این گجت حذف نمایید. برای انجام این کار به شرح زیر عمل کنید:

 

 

اموزش كار با اپل واچ | حذف اپلیکسین در اپل واچ

 

  • به لیست اپلیکیشن های ساعت بروید.
  • انگشت خود را روی آیکون برنامه‌ای که می‌خواهید حذف شود قرار داده و چند ثانیه نگه دارید تا حالت لغزشی و ادیت اپلیکیشن ها نمایان شود.
  • آیکون ضربدر کنار برنامه را انتخاب کنید.
  • گزینه Delete App را برای تایید انتخاب نمایید.

به همین سادگی حذف اپلیکیشن از اپل واچ صورت می‌پذیرد. همانطور که دیدید انجام این کار بسیار ساده است و شاید کمتر از چند دقیقه از زمان شما را بگیرد.

 

وصل کردن اپل واچ به وای فای

قابلیت کاربردی بعدی که می‌خواهیم به آن اشاره داشته باشیم و برای استفاده از اپل واچ باید با آن آشنا باشید مربوط به نحوه وصل کردن این ساعت به وای فای می‌شود. برای انجام این کار کافیست مراحل زیر را در ساعت خود طی کنید:

 

 

آموزش وصل کردن اپل واچ به وای فای

 

  • به قسمت تنظیمات یا همان Settings بروید.
  • گزینه Wi-Fi را انتخاب و فعال کنید.
  • از لیست شبکه های وای فای در دسترس، شبکه وای فایی که می‌خواهید به آن متصل شوید را انتخاب کنید.
  • در صورت نیاز رمز عبور وای فای را وارد نمایید.

به همین سادگی ساعت اپل شما به شبکه وای فای متصل می‌شود و می‌توانید از اینترنت آن مستقیما بر روی ساعت استفاده کنید. این مسئله یکی دیگر از قابلیت هایی است که باید در آموزش اپل واچ و استفاده از آن مورد اشاره قرار می‌گرفت.

 

آموزش اپل واچ: سایر قابلیت ها و امکانات

علاوه بر مواردی که گفتیم ساعت اپل یا همان اپل واچ مجموعه گسترده‌ای از قابلیت های دیگر را هم ارائه می‌کند. ما صرفا سعی داشتیم به برخی از اصلی ترین قابلیت های و اقداماتی که شما باید برای استفاده از اپل واچ با آن ها آشنا باشید اشاره کنیم. در مجموع کار کردن با Apple Watch کار بسیار ساده‌ای است و اصلا دشوار نخواهد بود. شما با صرف کمی زمان و حوصله و پرسه زدن در منوی های مختلف ساعت می‌توانید به خوبی با تمام قابلیت های آن آشنا شوید و بدون نیاز به مطالعه آموزش اپل واچ از این گجت استفاده کنید. اپل واچ از قابلیت هایی مثل ردیابی موقعیت مکانی آیفون، ردیابی وضعیت خواب کاربر، سنجش ضربان قلب، تخمین میزان فعالیت های روزمره و کالری سوزانده شده و غیره پشتیبانی می‌کند.

 

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به آموزش اپل واچ و نحوه کار کردن با آن پرداختیم. در ابتدا نحوه اتصال اپل واچ به آیفون های اپل را شرح دادیم و سپس برخی از اصلی ترین قابلیت های ساعت هوشمند اپل را بیان کردیم. به طور کلی راه اندازی و استفاده از اپل واچ اصلا کار سختی نیست و شما خیلی زود کاملا با آن آشنا خواهید شد. امیدواریم از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.