حل مشکل کند شارژ شدن گوشی آیفون و اندروید

آموزش و ترفندها 10 اردیبهشت 1399 علی مظفری

حل مشکل کند شارژ شدن گوشی آیفون و اندروید

کاهش سرعت شارژ شدن باتری گوشی های موبایل مسئله‌ای است که گاها هم در گوشی های اندرویدی و هم در آیفون های اپل شاهد رخ دادن آن هستیم. عموما این مشکل ناشی از یک مسئله ساده و پیش پا افتاده خواهد بود و نیاز به تعمیرات سخت افزاری ندارد، مگر اینکه عمر مفید باتری موبایلتان به پایان رسیده باشد. در این مقاله به روش هایی اشاره می‌کنیم که برای حل مشکل کند شارژ شدن گوشی آیفون و اندروید موثر هستند. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مشکل کند شارژ شدن گوشی آیفون و اندروید

سرعت شارژ باتری گوشی های موبایل مسئله بسیار مهمی است و این روزها در ساخت گوشی ها توجه ویژه‌ای به آن می‌شود. اغلب شرکت های سازنده اسمارتفون های اندرویدی و حتی اپل در آیفون هایش قابلیت شارژ سریع را ارائه کرده‌اند. بدین ترتیب مدت زمانی که کاربر باید برای فول شارژ شدن باتری گوشی خودش صبر کند کمتر می‌شود یا به بیان دیگر در یک بازه زمانی مشخص، مقدار شارژ بیشتری به باتری موبایل افزوده خواهد شد. اما متاسفانه گاها کاربران از وجود مشکلاتی مثل مشکل کند شارژ شدن گوشی آیفون و اندروید گلایه می‌کنند و در پی راه حل هایی برای مقابله با این معضل هستند!

اگر شما هم با این مشکل رو به رو شده‌اید و احساس می‌کنید که باتری موبایلتان با اتصال به شارژر کند شارژ می‌شود، توصیه داریم این مقاله اختصاصی را از دست ندهید و حتما تا انتها با ما همراه باشید. اگر به خاطر داشته باشید پیش از این در مقاله "رفع مشکل شارژ نشدن گوشی علیرغم نمایش علامت شارژ" در رابطه با مشکل شارژ شدن گوشی صحبت کرده بودیم اما حالا می‌خواهیم به صحبت در مورد راه حل های رفع مشکل کند بودن شارژ باتری موبایل ها بپردازیم. روش ها و راه حل هایی که نام می‌بریم هم در گوشی های اندرویدی و هم در آیفون های اپل قابل استفاده هستند. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

1. عدم استفاده از پورت USB کامپیوتر یا لپ تاپ

 

حل مشکل کند شارژ شدن گوشی

 

حتما می‌دانید که با وصل کردن یک سر کابل شارژر گوشی خود به پورت USB کامپیوتر یا لپ تاپ و سر دیگر آن به موبایل قادر به شارژ باتری گوشی خواهید بود اما اگر به دنبال شارژ سریع تر هستید، استفاده از این حالت را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم! شدت جریان خروجی پورت های USB روی کامپیوتر و لپ تاپ به مراتب نسبت به حالتی که از آداپتور شارژر و پریز برق استفاده می‌شود کمتر خواهد بود و بدین ترتیب بکارگیری این پورت ها می‌تواند به طرز قابل ملاحظه‌ای روی سرعت شارژ شدن باتری موبایل ها تاثیرگذار باشد و مشکل کند شارژ شدن گوشی آیفون یا اندروید را به همراه آورد. پس برای اینکه باتری گوشی شما زودتر شارژ شود حتما از آداپتور شارژ و پریز برق استفاده کنید و به هیچ عنوان از پورت USB کامپیوتر و لپ تاپ استفاده به عمل نیاورید.

 

2. اطمینان از سالم بودن آداپتور شارژر

در برخی مواقع ممکن است مشکلاتی از قبیل کند شارژ شدن باتری ناشی از بروز اختلال در عملکرد آداپتور شارژ باشند. این اختلال ها عموما به مرور و بعد از وارد شدن یک استرس یا ضربه و فشار به آداپتور نمایان می‌شوند. به عنوان مثال ممکن است در اثر افتادن آداپتور شارژر از دست شما و برخورد آن با زمین، عملکرد آن دچار اختلال شود و شدت جریان خروجی آن دیگر مثل گذشته نباشد و افت کند. شما می‌توانید شدت جریان و همچنین ولتاژ خروجی از آداپتور شارژر موبایلتان را به راحتی با استفاده از یک مولتی متر اندازه‌گیری کنید. اگر مطمئن هستید مشکل از آداپتور شارژ نیست از راه حل های بعدی که شرح می‌دهیم استفاده کنید.

 

3. اطمینان از سالم بودن و کیفیت سیم شارژر

خیلی از افراد تصور دارند که کابل یا سیم شارژر نمی‌تواند تاثیری روی سرعت و کیفیت شارژ شدن باتری گوشی داشته باشد اما این بارو کاملا غلط است! سیم های شارژر با طی کردن پروسه های مختلفی تولید می‌شوند و برخی از آن ها می‌توانند به مراتب کیفیت پایینی داشته باشند. اگر از یک سیم شارژر بی‌کیفیت و غیر استاندارد استفاده کنید، شک نداشته باشید که مشکلاتی از قبیل مشکل کند شارژ شدن گوشی برایتان ایجاد می‌شود. وارد شدن فشار، ضربه، لهیدگی، خم شدن و سایر موارد این چنینی هم می‌توانند به اجزای داخلی سیم شارژ آسیب بزنند و منجر به بروز اختلال در عملکرد آن شوند.

 

حل مشکل کند شارژ شدن گوشی

 

بنابراین حتما از کیفیت خوب و سالم بودن کابل شارژری که از آن برای شارژ کردن باتری گوشی استفاده می‌کنید اطمینان حاصل کنید. برخی از سیم های شارژ بیش از اندازه بلند هستند که این موضوع هم خود می‌تواند منجر به کندتر شدن پروسه شارژ باتری شود. بهترین سیم برای استفاده در شارژر گوشی های موبایل همان سیم اورجینال و اصلی است که به همراه باکس دستگاه در اختیارتان قرار داده می‌شود. به جرئت می‌گوییم که 80 درصد سیم شارژرهای موجود در بازار که به عنوان لوازم جانبی عرضه می‌شوند کیفیت بالایی ندارند.

 

4. تمیز کردن سوکت شارژ و جا زدن دوباره کابل آن

در برخی مواقع ممکن است کثیف بودن سوکت شارژ گوشی و وجود گرد و غبار در آن سبب شود که ارتباط و اتصال مابین کابل و سوکت به خوبی انجام نگیرد و بدین ترتیب پروسه شارژ باتری با افت سرعت رو به رو شوید. بنابراین توصیه داریم یک مرتبه کابل شارژر را از سوکت گوشی خارج کنید و روی کانکتورهای کابل را با الکل و یک پارچه یا دستمال مناسب تمیز نمایید. همچنین داخل سوکت شارژ گوشی را هم با استفاده از یک گوش پاک کن یا خلال دندان و پنبه به خوبی تمیز کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون 10 کاربرد جالب کابل OTG که حتما باید بدانید!

مراقب باشید که گرد و غباری در داخل سوکت شارژر قرار نگیرد چون می‌تواند در عملکرد آن اختلال ایجاد کند. بعد از تمیز کردن کامل این دو، دوباره کابل شارژر را به سوکتش متصل کنید و از اتصال مقاوم و موثر آن ها اطمینان حاصل نمایید. به احتمال زیاد مشکل کند شارژ شدن گوشی آیفون یا اندروید شما برطرف می‌شود. اگر اینطور نشد باید از روش و راه حل هایی که در ادامه شرح می‌دهیم کمک بگیرید.

 

5. عدم استفاده از گوشی در حین شارژ

یکی از اصلی ترین دلایلی که می‌تواند منجر به کاهش سرعت شارژ باتری موبایل ها شود مربوط به استفاده همزمان از دستگاه در حین شارژ خواهد بود. انجام این کار به شدت سرعت شارژ باتری گوشی را کاهش می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید باتری گوشی شما سریع تر شارژ شود به هیچ وجه مادامی که دستگاه به شارژر متصل شده از آن استفاده نکنید. استفاده همزمان از موبایل در حین شارژ یکی از اصلی ترین عواملی است که می‌تواند منجر به بروز مشکل کند شارژ شدن باتری موبایل های اندرویدی و آیفون های اپل شود چون وقتی این کار صورت می‌پذیرد از یک سمت انرژی الکتریکی به باتری تزریق شده و از سمت دیگر بخشی از آن با توجه به تسک هایی که شما در حال انجامشان هستید مصرف می‌شود و بدین ترتیب سرعت شارژ شدن افت می‌کند.

 

6. خاموش کردن گوشی در حین شارژ

اگر به دنبال یک روش واقعا موثر و کارآمد هستید که بتوان کند شارژ شدن گوشی موبایلتان را برطرف سازد، خاموش کردن دستگاه یکی از این روش هاست. با انجام این کار می‌توانید باتری گوشی خودتان را به شکل قابل ملاحظه‌ای در یک بازه زمانی مشخص بیشتر شارژ کنید اما چرا؟ وقتی گوشی شما خاموش باشد، تقریبا هیچ کدام از قطعات سخت افزاری آن از قبیل ال سی دی، پردازنده، رم، حافظه داخلی و غیره مستقیما در حال فعالیت عمده نخواهند بود و بدین ترتیب مصرف انرژی آن ها به نزدیک صفر می‌رسد. بنابراین کل انرژی الکتریکی که از شارژر به باتری هدایت می‌شود در آن ذخیره خواهد شد و مصرف همزمان انرژی در حین شارژ به حداقل می‌رسد. بدین ترتیب سرعت شارژ شدن باتری افزایش می‌یابد. این روش یکی از موثرترین روش هایی است که می‌توانید از آن برای مقابله با کند بودن سرعت شارژ باتری موبایل خودتان استفاده کنید.

 

حل مشکل کند شارژ شدن گوشی

 

7. جداسازی کیس و قاب و خنک نگه داشتن گوشی

زمانی که بدنه گوشی شما در حین شارژ باتری داغ می‌شود به طور خودکار سرعت شارژ کاهش پیدا می‌کند چون گرمای تولید شده سبب خواهد شد که بخش قابل ملاحظه‌ای از شارژ انتقالی به باتری هدر برود. پس با کاهش این گرما شما می‌توانید تا حدی سرعت شارژ موبایلتان را افزایش دهید یا به بیان دیگر با مشکل کند شارژ شدن گوشی آیفون و اندروید مقابله کنید. برای انجام این کار توصیه داریم زمانی که موبایلتان را به شارژ می‌زنید کیس و گاردهای محافظی که برای محافظت از بدنه دستگاه در آن نصب کرده‌اید را از آن جدا کنید. همچنین تا حد امکان سعی کنید گوشی را در مکانی خنک قرار دهید تا جریان هوا سبب شود که گرمای تولید شده در بدنه موبایلتان کاهش یابد. به عنوان مثال قرار دادن گوشی مجاورت باد کولر یا پنکه می‌تواند اقدام موثری باشد. پس فراموش نکنید داغ شدن بیش از اندازه بدنه موبایل در زمانی که به شارژر متصل شده می‌تواند سرعت شارژ شدن باتری آن را کاهش دهد.

 

8. اطمینان از سالم بودن پورت شارژر گوشی و کابل شارژر

گاها ممکن است اختلال هایی که در پروسه شارژ باتری موبایل ها به وجود می‌آیند ناشی از وجود آسیب دیدگی در پورت شارژر گوشی یا کابل شارژر آن باشد. بنابراین حتما به این موضوع هم توجه داشته باشید و با بررسی ظاهر پورت شارژ گوشی و همچنین سوکت سیم شارژر خود از سالم بودن آن ها اطمینان حاصل کنید. در صورت امکان سرعت شارژ باتری موبایل خودتان را با سیم شارژر دیگری تست کنید و اگر سرعت افزایش پیدا کرد، مطمئن باشید که سوکت یا خود سیم شارژر مشکل دارد و باید تعویض شود. در صورتی که سوکت شارژر گوشی شما آسیب دیده باشد باید از یک تعمیرکار برای رفع مشکل کمک بگیرید.

 

9. استفاده از آداپتور با ولتاژ و شدت جریان بیشتر

یکی از موثرترین ترفندهایی که می‌توانید از آن برای مقابله با مشکل کند شارژ شدن گوشی استفاده کنید مربوط به بکارگیری آداپتورهایی می‌شود که در مقایسه با آداپتور اصلی موبایل شما شدت جریان و ولتاژ بالاتری را ارائه می‌کنند. البته در نظر داشته باشید که استفاده از این روش می‌تواند در دراز مدت مشکلاتی را هم به بار آورد و منجر شود که استرس روی باتری افزایش یافته و به تدریج طول عمر مفید آن کاهش یابد. بنابراین شاید این روش برای استفاده طولانی مدت خیلی خوب نباشد اما در کوتاه مدت و برای موارد خاص واقعا بازده عالی خواهد داشت. اما چطور بفهمیم ولتاژ و شدت جریان خروجی آداپتور گوشی چقدر است؟

 

حل مشکل کند شارژ شدن گوشی

 

اگر عبارات حک شده روی آداپتور شارژر هر گوشی موبایل را مشاهده کنید می‌بینید در یک قسمت که Output نام داد ولتاژ خروجی با نماد V و شدت جریان خروجی با نام A مشخص شده است.

حالا وقتشه! اینو بخون تشخیص شارژر اصلی از تقلبی | سامسونگ و اپل

به عنوان مثال ممکن است ولتاژ خروجی آداپتور گوشی شما 5 ولت و شدت جریان خروجی آن 1.2 میلی آمپر ساعتی باشد. حال اگر شما از آداپتور دیگری استفاده کنید که ولتاژ 5 و شدت جریان 2 میلی آمپر ساعتی را ارائه کرده، سرعت شارژ شدن باتری موبایلتان به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند چون جریان الکتریکی بیشتری در یک بازه زمانی مشخص از طریق شارژر به باتری منتقل می‌گردد. پس استفاده از این روش هم در برخی مواقع خاص می‌تواند برای مقابله با مشکل کند شارژ شدن باتری موبایل ها موثر باشد.

 

10. ریستارت گوشی

ریستارت کردن گوشی های موبایل همیشه یکی از ساده ترین راه حل های موقتی است که می‌تواند خیلی از باگ های دوره‌ای دستگاه را برطرف کند. در برخی مواقع و بنا به گزارش بعضی از کاربران انجام این کار حتی می‌تواند روی سرعت شارژ شدن باتری اسمارتفون های اندرویدی و آیفون های اپل تاثیرگذار باشد و سبب گردد که مشکلاتی از قبیل کند بودن سرعت شارژ باتری دستگاه رفع شوند. بنابراین توصیه داریم یک مرتبه قبل از اتصال گوشی به شارژر آن را ریستارت کنید و سپس کابل شارژر را به آن متصل نمایید و سرعت شارژ شدن باتری را زیر نظر بگیرید. احتمال دارد مشکل کند بودن شارژ باتری گوشی به همین سادگی رفع شود و نیازی به انجام اقدامات پیچیده وجود نداشته باشد.

 

11. آپدیت سیستم عامل

یکی دیگر از روش هایی که می‌توانید به رفع مشکل کند شارژ شدن گوشی های اندرویدی و همچنین آیفون های اپل کمک کند مربوط به آپدیت کردن سیستم عامل آن ها می‌شود. عموما آپدیت هایی که برای سیستم عامل اسمارتفون ها منتشر می‌شوند حاوی جزئیات بسیار مهم و کاربردی هستند که عدم توجه به آن ها می‌تواند مشکل ساز شود. اگر از گوشی اندرویدی استفاده می‌کنید با مراجعه به مسیر Settings > About > Software Update شوید و اگر آپدیتی برای گوشی شما ارائه شده، آن را دانلود و نصب کنید. دقت داشته باشید که برای انجام این کار حتما گوشی را به یک شبکه اینترنت مناسب و پایدار وصل کنید و باتری آن را حداقل 70 درصد شارژ نمایید.

 

حل مشکل کند شارژ شدن گوشی

 

در آیفون های اپل هم برای بررسی وجود آپدیت نرم افزاری و نصب آن ابتدا گوشی را به یک شبکه وای فای خوب و پایدار متصل نمایید. سپس به مسیر Settings >General > Software Update بروید. اگر آپدیتی برای سیستم عامل گوشی شما منتشر شده باشد، یک علامت قرمز رنگ را مشاهده خواهید کرد و با انتخاب گزینه Download and Install می‌توانید دستور دانلود شدن آپدیت و نصب آن را صادر کنید. بعد از اینکه سیستم عامل گوشی آپدیت شد عملکرد باتری دستگاه در حین شارژ را بررسی نمایید. احتمال مشکل سرعت پایین شارژ شدن باتری دستگاه برطرف می‌شود.

 

12. حذف اپلیکیشن های مخرب

یکی دیگر از مسائلی که می‌تواند منجر به بروز مشکل کند شارژ شدن گوشی شود مربوط به نصب بودن اپلیکیشن های مخرب و غیر بهینه می‌شود تصور کنید اپلیکیشنی در گوشی شما نصب باشد که دائما در پس زمینه دستگاه فعال است و با رد و بدل اطلاعات یا انجام تسک های مختلف، منابع سخت افزاری گوشی را به طور نامحسوس درگیر می‌کند و بدین ترتیب منجر به افزایش مصرف شارژ باتری می‌شود. طبیعتا در اینگونه مواقع مادامی که گوشی شما به شارژ زده شده هم سرعت شارژ شدن آن افت خواهد کرد چون بخش قابل ملاحظه‌ای از انرژی تزریق شده به گوشی توسط آن مصرف می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی نوکیا 2 (Nokia 2): باتری خوب و قیمت عالی

بنابراین توصیه داریم مروری بر لیست اپلیکیشن های نصب شده روی دستگاه داشته باشید و آن دسته از برنامه هایی که خیلی از آن ها استفاده نمی‌کنید یا احساس می‌کنید می‌توانند در پس زمینه گوشی فعالیت های زیادی داشته باشند و عملکردشان مخرب باشد را از روی گوشی حذف کنید. برخلاف تصور اغلب افراد حذف اپلیکیشن های سنگین و مخرب این چنینی از روی گوشی می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ و چشمگیری روی سرعت شارژ شدن باتری موبایل داشته باشد و مشکل کند شارژ شدن گوشی را برطرف سازد.

 

13. اطمینان از سلامت باتری

آخرین مسئله‌ای که توصیه داریم به آن توجه کنید مربوط به سلامت باتری گوشی می‌شود. در صورتی که باتری موبایل شما عمر مفید خود را سپری کرده باشد و اصطلاحا فاسد شود، نمی‌تواند به خوبی انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند و ممکن است مشکلاتی از قبیل خالی شدن ناگهانی شارژ یا کند شدن سرعت شارژ در حین اتصال به شارژر در آن پدیدار گردد. اگر بیشتر از 2 سال است که باتری موبایل خودتان را تعویض نکرده‌اید، احتمالا زمان تعویض آن فرا رسیده و باتری گوشی شما عمر مفید خود را سپری کرده است و به همین سبب هم با مشکل کند شارژ شدن گوشی رو به رو هستید. پس با تعویض باتری می‌توانید مشکل ایجاد شده را رفع کنید.

 

حل مشکل کند شارژ شدن گوشی

 

در آیفون های اپل و نسخه های جدید سیستم عامل iOS می‌توانید با مراجعه به مسیر Settings > Battery > Battery Health وضعیت دقیق باتری موبایلتان را بررسی کنید و در صورتی که کیفیت باتری افت کرده و اصطلاحا فاسد شده است نسبت به تعویض آن وارد عمل شوید. در گوشی های اندرویدی هم می‌توانید با نصب اپلیکیشن های مختلفی که برای بررسی سلامت باتری گوشی ارائه شده‌اند این کار را انجام دهید. اگر هیچ از روش های قبلی که نام بردیم مشکل کند بودن سرعت شارژ باتری موبایل شما را برطرف نکردند، احتمالا تعویض باتری تنها راه حل پیش رویتان خواهد بود.

 

علت دیر شارژ شدن گوشی: نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به 13 راه حلی اشاره کردیم که با استفاده از آن ها می‌توانید مشکل کند شارژ شدن گوشی های اندرویدی و آیفون های اپل را حل کنید. امیدواریم از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید و راه حل های نام برده شده مشکل کند بودن سرعت شارژ شدن باتری موبایل شما را رفع کنند.