مزیت ها و فواید روت گوشی اندرویدی چیست؟

آموزش و ترفندها 11 مهر 1398 علی مظفری

مزیت ها و فواید روت گوشی اندرویدی چیست؟

حتما واژه و اصطلاح روت کردن به گوش شما هم خورده است. روت کردن پروسه‌ای است که در آن دسترسی به فایل های ریشه‌ای اندروید آزاد می‌شود و بدین سبب می‌توان تجربه‌ای حرفه ای تر  و البته با امنیت پایین تر را از سیستم عامل اندروید دریافت کرد. در این مقاله می‌خواهیم مهمترین مزیت ها و فواید روت گوشی اندرویدی را برایتان شرح دهیم. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مزیت ها و فواید روت گوشی اندرویدی : مقدمه

قبل از اینکه در مورد فواید و مزیت های روت کردن اندروید و گوشی های مبتنی بر این سیستم عامل صحبت کنیم بهتر است ماهیت این کار را برایتان شرح دهیم و اصلا بگوییم که روت کردن چیست و چه مفهومی دارد! تعریف ساده روت به معنای دسترسی به فایل های اصلی و ریشه‌ای بستر نرم افزاری دستگاه است. منظور از فایل های ریشه‌ای در واقع فایل هایی هستند که در حالت عادی برای افزایش امنیت سیستم عامل و کاربر دسترسی آن ها آزاد نیست. با روت کردن گوشی های اندرویدی می‌توان به این فایل ها دسترسی پیدا کرد و حتی در عملکرد آن ها تغییر به وجود آورد. اما چرا باید علاقمند دسترسی یافتن به فایل های روت و اصلی گوشی باشیم؟

با آزاد شدن دسترسی به فایل های روت می‌توان بستری ایجاد کرد که امکان استفاده حرفه‌ای‌تر از دستگاه و پتانسیل نرم افزاری آن برقرار شود. به عنوان مثال وقتی یک گوشی روت شود می‌توان در هسته سیستم عامل آن تغییر به وجود آورد و یک کاستوم رام (Custom ROM) که نسبت به نسخه پیش فرض سیستم عامل دستگاه ظاهر و رابط کاملا متفاوتی دارد را بر روی آن راه‌اندازی کرد یا می‌توان اپلیکیشن هایی را در گوشی نصب کرد که قابلیت ها و امکانات پیشرفته‌تری نسبت به اپلیکیشن عادی ارائه می‌کنند. این مسئله فقط بخشی از مزیت ها و فواید روت گوشی اندرویدی است. در ادامه این مطلب می‌خواهیم دقیق‌تر در مورد فواید و مزیت هایی صحبت کنیم که با روت کردن گوشی به آن ها دسترسی پیدا خواهید کرد. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مزیت اول: نصب کاستوم رام

 

فواید روت گوشی اندرویدی

 

به عقیده ما اولین و مهمترین مزیتی که با روت کردن گوشی های اندرویدی می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید مربوط به نصب کاستوم رام می‌شود. کاستوم رام در واقع یک پکیج نرم افزاری است که می‌تواند جایگزین رام اصلی و رسمی گوشی شده و بدین ترتیب بستر نرم افزاری دستگاه را به شکلی کاملا متفاوت برای کاربر قابل استفاده کند. وقتی یک کاستوم رام روی گوشی اندرویدی نصب می‌شود، تمام تنظیمات اختصاصی آن بر روی دستگاه پیاده‌سازی خواهند شد. یک کاستوم رام می‌تواند به مراتب از رام رسمی گوشی سبک تر باشد یا قابلیت های پیشرفته‌تر و متفاوتی را ارائه کند. بنابراین اگر می‌خواهید رام گوشی خود را تغییر دهید و تجربه‌ای متفاوت از تعامل با دستگاه را داشته باشید، نصب کاستوم رام به شما کمک می‌کند و برای انجام این کار نیاز به روت کردن گوشی دارید.

 

مزیت دوم: حذف اپلیکیشن های پیش فرض

 

فواید روت گوشی اندرویدی

 

همانطور که گفتیم وقتی گوشی خود را روت کنید می‌توانید به فایل های ریشه‌ی و اصلی سیستم عامل دسترسی یابید و تغییراتی را روی دستگاه اعمال کنید که تا قبل از روت کردن و در حالت عادی قادر به انجام آن ها نیستید. حذف اپلیکیشن های پیش فرض یکی از همین کارهاست! اگر دقت کرده باشید به طور پیش فرض روی همه گوشی های اندرویدی مجموعه‌ای از اپلیکیشن ها نصب هستند که شاید کاربر هیچوقت از آن ها استفاده نکند. این اپلیکیشن ها در حالت عادی قابلیت حذف ندارند و کاربر نمی‌تواند آن ها را از روی گوشی پاک کند. بدین ترتیب بخشی از حافظه داخلی موبایل توسط این اپلیکیشن های پیش فرض و به درد نخور اشغال می‌شود. خوشبختانه با روت کردن موبایل های اندرویدی امکان حذف اپلیکیشن های مذکور فراهم می‌شود و این موضوع یکی دیگر از اصلی ترین مزیت ها و فواید روت گوشی اندرویدی است.

 

مزیت سوم: جلوگیری از تبلیغات درون برنامه‌ای

 

فواید روت گوشی اندرویدی

 

خیلی از توسعه دهندگان اندرویدی درآمد خود را از تبلیغات بنری یا پاپ آپی به دست می‌آورند که در اپلیکیشن هایشان ارائه می‌شود. امکان ندارد که شما با این نوع تبلیغات آشنایی نداشته باشید! حتما برایتان پیش آمده که در حین استفاده از یک برنامه ناگهان پنجره پاپ آپی در آن نمایان شود که مربوط به معرفی یک برنامه یا سرویس دیگر باشد یا بدون تردید بنرهای تبلیغاتی کوچکی که در بخش های مختلف بخشی از برنامه ها نمایش داده می‌شوند را دیده‌اید. متاسفانه در حالت عادی هیچ راهی برای جلوگیری از نمایش این تبلیغات درون برنامه‌ای وجود ندارد کاربران باید آن ها را تحمل کنند، اما وقتی گوشی خود را روت کنید می‌توانید با استفاده از روش های خاصی از نمایش تبلیغات درون برنامه‌ای آزاردهنده و پاپ آپ جلوگیری به عمل آورید. این مسئله بدون شک یکی دیگر از اصلی ترین مزیت ها و فواید روت گوشی اندرویدی محسوب می‌شود.

 

مزیت چهارم: نصب اپلیکیشن های حرفه‌ای و خاص

 

فواید روت گوشی اندرویدی

 

خیلی از اپلیکیشن هایی که هم اکنون برای سیستم عامل اندروید توسعه داده شده‌اند به صورت عادی در گوشی های اندرویدی قابل نصب نیستند چون نیاز به دسترسی روت دارند. برخی کاربران به محض شنیدن این موضوع که یک برنامه نیازمند دسترسی روت است، ترس و دلهره در قلبشان ایجاد می‌شود در حالی که واقعا نصب کردن اپلیکیشن هایی که نیاز به روت دارند آنقدرها هم ترسناک نیست! اپلیکیشن هایی که به دسترسی روت نیازمند هستند عموما قابلیت هایی را ارائه می‌کنند که در حالت عادی سیستم عامل اندروید از ارائه آن ها و دسترسی برنامه به آن موارد جلوگیری به عمل می‌آورد. بنابراین وقتی گوشی خود را روت کنید می‌توانید اپلیکیشن های حرفه‌ای‌تر و خاص را روی دستگاه نصب نمایید که اغلب کارایی بسیار جالب تری را نسبت به حالت عادی ارائه می‌کنند. این مسئله یکی دیگر از مزیت های روت کردن گوشی های اندرویدی به شمار می‌رود.

 

مزیت پنجم: افزایش فضای ذخیره سازی اطلاعات

 

فواید روت گوشی اندرویدی

 

یکی از مهمترین مزیت ها و فواید روت گوشی اندرویدی مربوط به افزایش فضای ذخیره سازی اطلاعات می‌شود. به همین دلیل است که همیشه روت کردن گوشی های رده پایین و میان رده بیشتر از سایر گوشی های انجام می‌گیرد. اما روت گوشی چطور می‌تواند به افزایش فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه کمک کند؟ همانطور که در "مزیت دوم" اشاره کرده بودیم، وقتی گوشی اندرویدی خود را روت کنید امکان حذف اپلیکیشن های پیش فرض دستگاه را خواهید داشت و با حذف این برنامه ها بخش قابل ملاحظه‌ای از حافظه داخلی گوشی آزاد می‌شود. اما علاوه بر این مسئله می‌توان با جایگزین کردن یک کاستوم رام سبک تر به جای رام رسمی گوشی هم فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را افزایش داد.

حالا وقتشه! اینو بخون پاك كردن هيستوری گوگل موبایل | اندروید و آیفون

به عنوان مثال ممکن است رام اصلی و رسمی گوشی اندرویدی پایین رده شما که حافظه داخلی 8 گیگابایتی دارد، چیزی در حدود 4 گیگابایت از حافظه دستگاه را اشغال کند اما کاستوم رامی با قابلیت های بیشتر یا حداقل مشابه حجمی در حدود 2 گیگابایت داشته باشد! بنابراین با نصب این کاستوم رام می‌توانید به طرز قابل ملاحظه‌ای به افزایش فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه کمک کنید. این مسئله یکی از اصلی ترین مزیت های روت کردن گوشی های اندرویدی به شمار می‌رود.

 

مزیت ششم: شارژدهی بهتر باتری

 

فواید روت گوشی اندرویدی

 

تقویت قدرت شارژدهی گوشی های اندرویدی یکی دیگر از مزیت هایی است که با روت کردن این گجت ها می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. همانطور که می‌دانید تامین انرژی مورد نیاز گوشی های موبایل به یکی از اصلی ترین معضلات این گجت ها تبدیل شده و باتری اسمارتفون ها این روزها تقریبا به مقدار قابل قبول توان تامین انرژی این گجت ها را ندارد. پیشرفت های سخت افزاری و نرم افزاری که در گوشی ها به وجود آمده سبب شده‌اند تا این امر پدیدار گردد. اما خوشبختانه این مشکل می‌تواند با نصب برخی کاستوم رام های کم مصرف از بین برود.

اغلب کاستوم رام هایی که برای گوشی های اندرویدی منتشر می‌شوند به گونه‌ای بهینه سازی شده‌اند که کمترین مقدار مصرف شارژ باتری را داشته باشند و از نسخه رسمی و اصلی رام گوشی بازده بهتری را ارائه کنند. عموما کاستوم رام هایی در بین کاربران محبوب می‌شوند که از این نظر و دیگر جنبه ها بهترین بازده را نسبت به نمونه های دیگر ارائه کنند. بنابراین شما با نصب این کاستوم رام ها بر روی گوشی خود بعد از روت کردن دستگاه می‌توانید قدرت شارژدهی باتری را افزایش دهید. این مسئله از دیگر مزیت های روت کردن گوشی های اتدرویدی به شمار می‌رود.

 

مزیت هفتم: بکاپ کامل از محتوای گوشی

 

فواید روت گوشی اندرویدی

 

حتما با قابلیت بکاپ و ریستور گوشی های اندرویدی آشنایی دارید. قابلیت بکاپ و ریستور به شما این امکان را می‌دهد تا از محتوای گوشی فایل پشتیبان تهیه کنید و در شرایط خاص دوباره آن را در گوشی ریستور نمایید یا حتی اطلاعات مهم خود را از یک گوشی به گوشی دیگر منتقل کنید. اما بکاپ گرفتن از اطلاعات گوشی های اندرویدی در حالت عادی به صورت خیلی جامع انجام نمی‌شود و خیلی از اطلاعات در فایل بکاپ ذخیره نخواهند شد. اما وقتی گوشی خود را روت کنید با استفاده از برنامه هایی مثل Titanium می‌توانید یک بکاپ جامع و کامل از محتوای دستگاه و تمام اطلاعاتی که در آن وجود دارند ذخیره نمایید و هر زمان که تمایل داشتید دوباره این بکاپ را روی گوشی ریستور کنید. بدین ترتیب هیچ وقت حتی کوچک ترین اطلاعات موجود در دستگاه را از دست نمی‌دهید و با محدودیت های بکاپ و ریستور عادی اندروید مواجه نخواهید بود.

 

مزیت هشتم: افزایش فرکانس پردازنده

 

فواید روت گوشی اندرویدی

 

هر گوشی اندرویدی یک تراشه دارد و در قلب تراشه آن یک پردازنده مرکزی بکار رفته که از هسته های پردازشگر مختلف تشکیل می‌شود. هر هسته پردازشگر گوشی دارای فرکانس کاری مشخصی است. برای مثال ممکن است هسته پردازشگر یک گوشی فرکانس کاری ماکسیمم 2 گیگاهرتزی را ارائه کند. در اینگونه مواقع فرکانس هسته پردازشگر دستگاه هیچوقت از 2 گیگاهرتز بیشتر نمی‌شود. اما با روت کردن گوشی های اندرویدی می‌توان در فرکانس کاری هسته های پردازشگر دستگاه تغییر ایجاد کرد. برنامه No Frills CPU Control یکی از بهترین اپلیکیشن هایی است که انجام این کار را در گوشی های اندرویدی روت شده امکانپذیر می‌کند.

حالا وقتشه! اینو بخون روش‌های افزایش عمر باتری گوشی هوشمند

وقتی فرکانس کاری هسته پردازشگر گوشی افزایش یابد، دستگاه با سرعت و قدرت بیشتری می‌تواند به آنالیز داده ها بپردازد و در نتیجه سرعت و قدرت عملکرد آن افزایش پیدا می‌کند. اما باید در نظر داشت که افزایش فرکانس کار هسته های پردازشگر گوشی می‌تواند منجر به افزایش شدت گرما و آسیب دیدن قطعات سخت افزاری دستگاه گردد. بنابراین بهتر است از این قابلیت بدون آگاهی کافی استفاده نکنید و فقط در شرایط خاص که مطمئن هستید مشکلی برای قطعات سخت افزاری گوشی به وجود نمی‌آید، کمی پردازشگر موبایلتان را اورکلاک (Overclock) نمایید. امکان انجام این کار یکی از جالب ترین مزیت ها و فواید روت گوشی اندرویدی خواهد بود.

 

مزیت نهم: اتوماتیک سازی همه چیز!

 

فواید روت گوشی اندرویدی

 

یکی دیگر از بهترین مزیت هایی که با روت کردن گوشی های اندرویدی می‌توانید به آن دست پیدا کنید مربوط به اتوماتیک سازی تمام اقدامات در دستگاه می‌شود. شاید بگویید که همین حالا هم تمام قابلیت ها و اقدامات گوشی شما اتوماتیک انجام می‌شود که البته این ادعا صحیح است، اما منظور ما از اتوماتیک سازی بعد از روت چیزی فراتر از مقدار فعلی است. زمانی که شما گوشی خود را روت کنید می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن هایی مثل Tasker قابلیت هایی مثل زمان فعال شدن اینترنت موبایل یا غیر فعال شدن آن، زمان روشن شدن نمایشگر، شرایط استفاده از GPS و غیره را با دستورات خاصی به صورت اتوماتیک تعیین نمایید و تجربه بسیار جالب تر و حرفه‌ای‌تر را از اندروید و گوشی موبایلتان دریافت نمایید.

 

مزیت دهم: افزایش سرعت گوشی

 

فواید روت گوشی اندرویدی

 

یکی دیگر از اصلی ترین مزیت ها و فواید روت گوشی اندرویدی مربوط به افزایش سرعت عملکرد گوشی می‌شود. البته روت کردن موبایل به طور مستقیم نمی‌تواند منجر به افزایش سرعت گوشی شود اما اقداماتی که واسطه آن قابل انجام می‌شوند به افزایش سرعت دستگاه کمک خواهند کرد. به عنوان مثال وقتی گوشی خود را روت کنید می‌توانید اپلیکیشن های پیش فرض دستگاه را حذف نمایید و این مسئله منجر به آزاد شدن بخشی از حافظه گوشی و کاهش بار وارد بر دستگاه و در نتیجه بهبود سرعت عملکرد آن می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

از سمت دیگر می‌توانید یک کاستوم رام سبک و بهینه را روی گوشی خود نصب کنید که پردازنده دستگاه برای مدیریت آن نیاز به تحت فشار قرار گرفتن نداشته باشد و در نتیجه بتوان با سرعت بهتری از دستگاه استفاده کرد. پس افزایش سرعت عملکرد گوشی های اندرویدی یکی دیگر از مزیت هایی است که با روت کردن گوشی به آن دسترسی پیدا می‌کنید.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی مزیت ها و فواید روت گوشی اندرویدی پرداختیم. فراموش نکنید که روت کردن گوشی ها کار آسانی است اما می‌تواند ریسک و خطراتی را هم به همراه داشته باشد که رخنه های امنیتی و احتمال بریک شدن گوشی در پروسه روت از اصلی ترین این ریسک ها به شمار می‌روند. امیدواریم از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.