آموزش روش‌های گرفتن اسکرین شات در ویندوز

آموزش و ترفندها 29 دی 1397 علی مظفری

آموزش روش‌های گرفتن اسکرین شات در ویندوز

ممکن است برای شما هم پیش بیاید که بنا به دلایل مختلف نیاز به گرفتن اسکرین شات (Screenshot) از صفحه نمایش کامپیوتر خود داشته باشید. از این رو قصد داریم در این مقاله روش‌های گرفتن اسکرین شات در ویندوز را خدمتتان آموزش دهیم. بنابراین تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

مقدمه‌ای در رابطه با گرفتن اسکرین شات در ویندوز

اسکرین شات یا ScreenShot قابلیتی است که با استفاده از آن کاربران می‌توانند از صفحه نمایش دستگاه مورد نظر خود از جمله گوشی و یا کامپیوتر عکس بگیرند. بدون شک اکثر کاربران گوشی‌های هوشمند با روش ضبط اسکرین شات از صفحه نمایش گوشی آشنا هستند. خوشبختانه گرفتن اسکرین شات در ویندوز (Windows) همانند ضبط اسکرین شات از صفحه نمایش گوشی بسیار آسان بوده و روش‌های مختلفی بدین منظور وجود دارد. بنابراین شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای پیش فرض ویندوز و یا نرم افزارهای اختصاصی ارائه شده در این زمینه نسبت به گرفتن اسکرین شات در ویندوز اقدام نمایید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به آموزش روش‌های گرفتن اسکرین شات در ویندوز بپردازیم.

 

برنامه Snip & Sketch

همانطور که در فوق نیز به آن اشاره داشتیم، نرم افزارهای اختصاصی متعددی با قابلیت ضبط اسکرین شات از صفحه نمایش برای ویندوز ارائه شده‌اند. برنامه Snip & Sketch یکی از نرم افزارهای کاربردی ارائه در این زمینه محسوب می‌شود. شما می‌‌توانید با کلیک بر روی این لینک برنامه Snip & Sketch را دانلود و در کامپیوتر خود نصب کنید. سپس برنامه مذکور را اجرا کرده و جهت گرفتن اسکرین شات بر روی گزینه New قابل مشاهده در گوشه بالا و سمت چپ صفحه کلیک نمایید.

 

Take Screenshot In Windows

 

پس از انجام این عمل، پنجره نرم افزار Snip & Sketch ناپدید و یک منو در قسمت فوقانی صفحه نمایش برایتان نمایان خواهد شد. در این منو امکان انتخاب نوع اسکرین شات برایتان فراهم می‌آید. اسکرین شات ضبط شده از صفحه نمایش را می‌توانید به صورت تمام صفحه، به شکل مستطیل و یا فرم دلخواه ذخیره کنید. در نهایت قابلیت ویرایش اسکرین شات با استفاده از ابزارهای قابل مشاهده در قسمت بالایی صفحه در اختیارتان قرار می‌گیرد.

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند اینستاگرام: ضبط اسکرین شات از استوری بدون اطلاع کاربر

برنامه Snip & Sketch قابلیت گرفتن اسکرین شات از ویندوز توسط کلیدهای میانبر را هم در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. بنابراین کاربران می‌توانند با فشردن همزمان کلیدهای ویندوز و shift-S توسط این برنامه از صفحه نمایش اسکرین شات بگیرند. علاوه بر آن، اجرای سریع برنامه Snip & Sketch با فشردن کلید Print Screen نیز امکان پذیر خواهد بود. بدین منظور در بخش Settings کامپیوتر گزینه Ease of Access انتخاب نموده و به قسمت Keyboard مراجعه نمایید. سپس گزینه Use the PrtScn button to open screen snipping را فعال کنید. بدین ترتیب با فشردن کلید Print Screen نرم افزار Snip & Sketch در کامپیوتر اجرا خواهد شد.

 

Take Screenshot In Windows

 

برنامه Snipping Tool

از دیگر روش‌های گرفتن اسکرین شات در ویندوز می‌توان به استفاده از برنامه Snipping Tool اشاره کرد. جهت دانلود و نصب برنامه مذکور در کامپیوتر خود بر روی این لینک کلیک کنید. پس از اجرای برنامه Snipping Tool، با کلیک بر روی گزینه New از صفحه نمایش کامپیوتر شما اسکرین شات گرفته خواهد شد. توجه داشته باشید که اسکرین شات گرفته شده توسط این برنامه به صورت خودکار ذخیره نخواهد شد. از این رو نیاز است تا به صورت دستی نسبت به ذخیره اسکرین شات ضبط شده اقدام نمایید.


اسکرین شات گرفتن از صفحه ویندوز

 

گرفتن اسکرین شات در ویندوز با استفاده از کلید Print Screen

رایج‌ترین روش گرفتن اسکرین شات در ویندوز استفاده از کلید Print Screen یا PrtScn کیبورد است. همانطور که احتمالاً مطلع هستید، اسکرین شات ضبط شده توسط این روش در حافظه کلیپ بورد کپی شده و به عنوان فایل ذخیره نمی‌شود. بنابراین به منظور ذخیره اسکرین شات مورد نظر نیاز است تا آن را در یک برنامه ویرایش تصویر نظیر Paint پیست (Paste) کنید.

 

کلید میانبر اسکرین شات در ویندوز

 

گرفتن اسکرین شات با فشردن کلیدهای ویندوز و Print Screen

فشردن همزمان کلیدهای ویندوز و پرینت اسکرین (Print Screen) یکی دیگر از روش‌های گرفتن اسکرین شات در ویندوز به شما می‌رود. در صورت استفاده از این روش، اسکرین شات ضبط شده به صورت خودکار ذخیره خواهد شد و شما می‌توانید با مراجعه به پوشه Screenshots در قسمت Pictures در به آن دسترسی داشته باشید. همچنین در صورتی که تمایل دارید تا به جای گرفتن اسکرین شات از تمام صفحه تنها از پنجره فعال صفحه نمایش عکس بگیرید، کلیدهای Alt و Print Screen را به صورت همزمان بفشارید.

حالا وقتشه! اینو بخون 5 بهترین شبیه ساز iOS برای ویندوز

گرفتن اسکرین شات در مایکروسافت سرفیس

روش گرفتن اسکرین شات از صفحه نمایش دستگاه مایکروسافت سرفیس (Microsoft Surface Laptop) تقریباً مشابه با گوشی و تبلت‌ها است و شما می‌توانید از کلیدهای فیزیکی دستگاه جهت انجام این عمل استفاده کنید. بدین منظور ابتدا دکمه لمسی لوگو ویندوز را فشار داده و نگه دارید. سپس کلید کم کردن صدا را فشار دهید. با انجام این عمل از صفحه نمایش دستگاه شما اسکرین شات گرفته خواهد شد. در نهایت جهت مشاهده و دسترسی به اسکرین شات‌های ضبط شده نیاز است تا به پوشه Screenshots در بخش Pictures مراجعه نمایید.

 

Take Screenshot In Windows

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به آموزش روش‌های گرفتن اسکرین شات در ویندوز پرداختیم. گرفتن اسکرین شات در کامپیوتر با استفاده از ابزارهای پیش فرض ویندوز و یا نرم افزارهای ارائه شده در این زمینه به راحتی امکان پذیر است. در صورت آشنایی با سایر روش‌های گرفتن اسکرین شات در ویندوز، آن را از طریق بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.