10 برنامه امنیتی اندروید برتر برای گوشی به غیر از آنتی ویروس ها

آموزش و ترفندها 28 دی 1397 علی مظفری

10 برنامه امنیتی اندروید برتر برای گوشی به غیر از آنتی ویروس ها

برنامه های زیادی وجود دارند که می‌توان از آن ها برای افزایش ضریب امنیت سیستم عامل اندروید استفاده کرد و بدین ترتیب ضعف های امنیتی این سیستم عامل را از بین برد. در این مطلب می‌خواهیم به معرفی 10 برنامه امنیتی اندروید برتر بپردازیم که هیچ یک از آن ها آنتی ویروس نیستند. با ما همراه باشید.

 

مقدمه

سیستم عامل اندروید محبوب ترین سیستم عامل موبایلی دنیاست که اصلی ترین نقطه قوت آن مربوط به امکان شخصی سازی همه جانبه و گسترده می‌شود. در سمت مقابل از دید خیلی افراد اصلی ترین نقطه ضعف اندروید (حداقل در مقایسه با iOS) مربوط به ضعف های امنیتی آن خواهد بود. اما آیا می‌دانید که با برنامه های امنیتی که برای اندروید منتشر شده‌اند می‌توانید ضریب امنیت آن را تا حد بسیار زیادی افرایش دهید و تمام عوامل امنیتی مهم در محیط اندروید را کنترل کنید؟

یک برنامه امنیتی اندروید می‌تواند به شیوه های مختلف منجر به امن تر شدن این سیستم عامل شود. شاید با شنیدن نام برنامه های امنیتی به یاد آنتی ویروس ها بیفتید که در اغلب مواقع نصب آن ها در گوشی های موبایل خیلی هم نتیجه عالی نخواهد داشت.اما آنتی ویروس ها تنها برنامه های امنیتی اندروید نیستند! ما در ادامه این مطلب به معرفی 10 برنامه امنیتی اندروید برتر می‌پردازیم که هیچ یک از آن ها آنتی ویروس نیستند و به شیوه های مختلف می‌توانند ضریب امنیت گوشی اندرویدی شما را افزایش دهند.

 

10 برنامه امنیتی اندروید : اپلیکیشن Bouncer

 

برنامه امنیتی اندروید

 

به دنبال یک برنامه امنیتی اندروید مناسب و با کیفیت هستید؟ برنامه Bouncer بدون تردید یکی از بهترین گزینه های موجود است. اما این اپلیکیشن چه کاربردی دارد؟ با استفاده از Bouncer می‌توانید دسترسی های اپلیکیشن های مختلف نصب شده روی گوشی خود را به طور دقیق بررسی و مدیریت کنید. برنامه Bouncer به شیوه های مختلف امکان مدیریت دسترسی اپلیکیشن های مختلف را فراهم می‌کند و فقط محدود به ارائه دادن یا ندادن دسترسی کامل نخواهد بود. برای مثال شما می‌توانید با این برنامه دسترسی یک اپلیکیشن به اطلاعات خاصی را برای بازه زمان محدود و موقت امکانپذیر کنید اما اجازه دسترسی همیشگی را به آن اپلیکیشن ندهید. اپلیکیشن Bouncer قابلیت ها و آپشن های بسیار مختلف و متنوعی را به عنوان بک برنامه امنیتی اندروید در اختیارتان قرار می‌دهد که توصیه می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با این قابلیت ها حتما اپلیکیشن مذکور را روی دستگاه اندرویدی خود نصب نمایید.

 

10 برنامه امنیتی اندروید : اپلیکیشن Find My Device

 

برنامه امنیتی اندروید

 

برنامه Find My Device یکی دیگر از بهترین برنامه های امنیتی سیستم عامل اندروید است که خوشبختانه به طور پیش فرض روی گوشی های موبایل اندرویدی نصب خواهد بود. این اپلیکیشن به کاربر امکان ردیابی موقعیت مکانی گوشی وی را می‌دهد و در شرایطی کاربرد دارد که خدای نکرده گوشی شما گم شده یا به سرقت رفته باشد. اگر به خاطر داشته باشید ما پیش از این در مقاله "آموزش ردیابی گوشی اندروید با قابلیت Find My Device" به طور جامع در مورد قابلیت Find My Device سیستم عامل اندروید صحبت کرده بودیم. در آن آموزش اشاره داشتیم که برای ردیابی موقعیت مکانی گوشی خود با استفاده از قابلیت مذکور از مرورگر استفاده کنید. برنامه Find My Device می‌تواند جایگزین مرورگر شده و ردیابی گوشی از طریق یک گوشی دیگر را امکانپذیر کند.

 

10 برنامه امنیتی اندروید : اپلیکیشن Firefox Focus

 

برنامه امنیتی اندروید

 

بخش عظیمی از سوء استفاده های اینترنتی از طریق صفحات وبی که شما به آن ها سر می‌زنید انجام می‌شود، بنابراین استفاده از یک مرورگر خوب و امن می‌تواند منجر به افزایش ضریب امنیت شما در حین استفاده از گوشی اندرویدی شود. یکی از مرورگرهای خوبی که در این راستا می‌توانید از آن استفاده کنید، مرورگر Firefox Focus است در همیشه در حالت اینکوگنیتو (Incognito Mode) قرار دارد. این مرورگر صورت خودکار ترکرها (ردیاب ها) و تبلیغات سایت های مختلف را غیرفعال می‌کند و بدین ترتیب به افزایش امنیت دستگاه و اطلاعات کاربر کمک به سزایی خواهد داشت. بنابراین اگر به دنبال یک برنامه امنیتی اندروید مناسب هستید که وبگردی را با خیال راحت تر برایتان امکانپذیر کند، برنامه Firefox Focus یکی از بهترین گزینه های پیش رویتان خواهد بود.

 

10 برنامه امنیتی اندروید : اپلیکیشن Glass wire

 

برنامه امنیتی اندروید

 

برنامه امنیتی اندروید Glass Wire نسبت به سایر برنامه هایی که تاکنون معرفی کردیم جدیدتر است، اما خیلی زود توانسته توجه کاربران را به سمت خود جلب کند. این برنامه برای کنترل مصرف اینترنت بهترین بستر ممکن را فراهم می‌آورد و لیستی از اپلیکیشن هایی ارائه خواهد کرد که مصرف اینترنت بالایی دارند. در این برنامه اپلیکیشن هایی که از سرویس و حجم اینترنت دستگاه استفاده می‌کنند به صورت لیست ارائه خواهند شد و در کنار هر یک از آن ها حجم مصرف اینترنت در بازه های زمانی مشخص به تصویر کشیده می‌شود. بدین ترتیب شما می‌توانید ببینید که کدام برنامه ها مصرف اینترنت بالایی دارند یا کدام اپلیکیشن ها مشکوک به جاسوسی هستند و دائما در پس زمینه دستگاه اطلاعات رد و بدل می‌کنند. بنابراین Glass Wire هم می‌تواند یک برنامه امنیتی اندروید کامل و کاربردی باشد.

 

10 برنامه امنیتی اندروید : اپلیکیشن Haven

 

برنامه امنیتی اندروید

 

حالا وقتشه! اینو بخون کنترل گوشی اندروید با کامپیوتر با یک ترفند ساده

برنامه Haven هم یکی از اپلیکیشن های جدیدی است که برای ارتقاء امنیت اندروید توسعه یافته و توانسته توجه کاربران را جلب کند. با استفاده از این برنامه می‌توانید گوشی دوم خود را به یک دستگاه امنیتی تبدیل کنید! عملکرد برنامه به گونه‌ای است که در قبال دور شدن گوشی از شما و سایر اقدامات این چنینی در دستگاه دوم زنگ هشدار ارائه می‌کند. برای مثال تصور کنید دو گوشی اندرویدی دارید و برنامه Haven را در آن ها فعال کرده و گوشی A را به دستگاه امنیتی گوشی B تبدیل کرده‌اید. در این حالت اگر گوشی A را در ساک خود گذاشته باشید و ساک بنا به هر دلیل از شما دور شود، گوشی A هشدار نمایان می‌سازد و شما را از این مسئله مطلع خواهد کرد. بنابراین برنامه Haven را هم به عنوان یکی دیگر از 10 برنامه امنیتی اندروید به خاطر داشته باشید.

 

10 برنامه امنیتی اندروید : اپلیکیشن LastPass

 

برنامه امنیتی اندروید

 

همیشه سعی کنید از اپلیکیشن های مدیریت پسورد یا رمز عبور برای ایجاد پسوردهای بهتر و غیر قابل پیش بینی و همچنین مدیریت آن ها استفاده کنید. این توصیه بار و بارها از سوی خیلی از افرادی که در حوزه امنیت فعال هستند بیان شده است. برنامه LastPass یکی از اپلیکیشن هایی است که در این راستا می‌تواند بسیار کاربردی عمل کند و مدیریت پسورد های گوشی اندرویدی شما را به بهترین شکل ممکن امکانپذیر سازد. نسخه رایگان این برنامه کارتان را راه می‌اندازد اما اگر می‌خواهید از ویژگی های پیشرفته آن بهره‌مند شوید باید اشتراک آن را تهیه کنید و هر سال 12 دلار هزینه صرف کنید. اگر به دنبال یک برنامه مدیریت پسورد قدرتمند برای افزایش امنیت گوشی اندرویدی و حساب های کاربری خودتان هستید، توصیه می‌کنیم یک بار هم که شده برنامه LastPass را امتحان نمایید.

 

10 برنامه امنیتی اندروید : اپلیکیشن NetGuard

 

برنامه امنیتی اندروید

 

یکی از بهترین روش های کنترل امنیت گوشی های اندرویدی مربوط به کنترل دقیق و اجازه دسترسی اپلیکیشن ها برای استفاده از اینترنت می‌شود! تصور کنید اپلیکیشنی را برای ادیت عکس یا سایر اقدامات این چنینی که نیازی به اینترنت ندارند نصب کرده‌اید اما این اپلیکیشن بنا به دلایل نامعلوم از حجم بسته اینترنتی شما منصرف می‌کند! در این شرایط وضعیت کمی مشکوک خواهد بود و شاید بهتر باشد اپلیکیشن مذکور را از دستگاه حذف کنید. اما راه حل بهتر می‌تواند مربوط به نصب یک برنامه فایروال مناسب و مسدود کردن دسترسی اپلیکیشن مورد نظر به اینترنت شود. با برنامه NetGuard می‌توانید دسترسی تمام اپلیکیشن های گوشی به اینترنت را کنترل و در صورت نیاز دسترسی موارد غیر ضروری را مسدود نمایید.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه اندروید و iOS: شش قابلیت اندروید که آیفون از آن بی‌بهره است!

 

10 برنامه امنیتی اندروید : اپلیکیشن Resilio Sync

 

برنامه امنیتی اندروید

 

حتماً با سرویس های ذخیره سازی ابری نظیر آیکلود (iCloud)، گوگل درایو (Google Drive) و غیره آشنایی دارید. سرویس های ذخیره سازی ابری به شما این امکان را می‌دهند تا در یک فضای ابری و مجازی سرور اطلاعات خود را آپلود کنید و هر زمان و از هر دستگاهی که تمایل داشتید از طریق اکانت شخصی خودتان در آن سرویس ذخیره سازی ابری به آن اطلاعات دسترسی داشته باشید. برای مثال شما می‌توانید عکس هایی که با دوربین گوشی ضبط کرده‌اید را در گوگل درایو آپلود و از حافظه گوشی حذف کنید و هر بار که به این عکس ها نیاز داشتید وارد اکانت گوگل درایو خود شده و عکس های مورد نظر را مشاهده یا حتی دانلود کنید. اپلیکیشن Resilio Sync به شما این امکان را می‌دهد که برای خودتان یک فضای ذخیره سازی ابری اختصاصی بسازید! روند کار به این صورت است که کامپیوترتان به سرویس ذخیره ابری تبدیل می‌شود و بدین ترتیب اپلیکیشن همگام سازی اطلاعات مابین کامپیوتر و گوشی را انجام خواهد داد. سرویس این اپلیکیشن شبیه به گوگل درایو و دیگر سرویس های ابری است با این تفاوت که شما دقیقاً می‌دانید فایل های شخصیتان در کجا ذخیره شده‌اند. بنابراین بدین ترتیب امنیت گوشی اندرویدی و اطلاعات شما افزایش می‌یابد.

 

10 برنامه امنیتی اندروید : اپلیکیشن Telegram و WhatsApp

 

برنامه امنیتی اندروید

 

حتما از تلگرام و واتساپ استفاده می‌کنید! این دو اپلیکیشن هم اکنون محبوب ترین اپلیکیشن های پیام رسان موجود به شمار می‌روند که بستر امنیتی بسیار بالایی دارند و جاسوسی در اطلاعات کاربران آن ها تقریباً غیر ممکن است. به همین دلیل اگر به دنبال یک برنامه امنیتی اندروید هستید، می‌توانیم واتساپ و تلگرام را به شما پیشنهاد کنیم. با استفاده از این دو برنامه می‌توانید علاوه بر ارسال و دریافت پیام های کاملا رمزگذاری شده، به ارسال فایل و حتی ذخیره کردن فایل در سرورهای ابری بپردازید. بنابراین واتساپ و تلگرام می‌توانند گزینه های خوبی برای مکاتبه با دیگر افراد در بستری کاملاً امن محسوب شوند.

حالا وقتشه! اینو بخون مزیت ها و فواید روت گوشی اندرویدی چیست؟

 

10 برنامه امنیتی اندروید : اپلیکیشن Google Authenticator

 

برنامه امنیتی اندروید

 

آخرین برنامه‌ای که در لیست 10 برنامه امنیتی اندروید ما جای گرفته برنامه Google Authenticator است که یک اپلیکیشن برای تایید دو مرحله‌ای ورود به اکانت های مختلف محسوب می‌شود. از این اپلیکیشن می‌توانید برای مدیریت ورود به اکانت هایتان استفاده کنید. روند کار با برنامه به این صورت است که با هر بار تلاش به منظور ورود به یک اکانت باید پسوردی که در اپلیکیشن Google Authenticator ارائه شده هم به طور صحیح وارد گردد تا دسترسی به اکانت مورد نظر امکانپذیر شود. بنابراین اپلیکیشن Google Authenticator هم یکی دیگر از بهترین برنامه های امنیتی اندروید خواهد بود.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به معرفی 10 برنامه امنیتی اندروید برتر پرداختیم که با نصب آن ها در گوشی اندرویدی خود می‌توانید ضریب امنیت دستگاه را افزایش دهید. توجه کنید که سعی شد در مقاله به معرفی آنتی ویروس ها پرداخته نشود چون گزینه های زیادی در این زمینه قابل انتخاب هستند و شاید در مقاله‌ای مجزا در رابطه با آن ها صحبت کردیم. امیدواریم از این مقاله استفاده لازم را به عمل آورده باشید.