نقد و بررسی مانیتور BenQ ZOWIE XL2735 | یک گزینه ایده‌آل برای بازی!

نقد و بررسی 19 تیر 1398 علی مظفری

نقد و بررسی مانیتور BenQ ZOWIE XL2735 | یک گزینه ایده‌آل برای بازی!

شرکت بنکیو (BenQ) یکی از تولید کنندگان حرفه‌ای مانیتورهای LED در دنیا است که توجه خاصی هم به محصولات مخصوص بازی (Gaming) دارد. مانیتورهای این شرکت همواره بهترین کیفیت را در اختیار علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی قرار می‌دهند. استفاده بهترین مواد در ساخت، رزولوشن تصویر بالا و به‌کارگیری امکانات مخصوص بازی از ویژگی‌های مشترک مانیتورهای شرکت BenQ هستند. در این مقاله قصد بررسی مانیتور 27 اینچی مخصوص بازی XL2735 را از سری ZOWIE داریم.

سری محصولات ZOWIE شرکت BenQ به‌صورت اختصاصی برای علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی طراحی شده‌اند و از این سری محصولات در مسابقات حرفه‌ای گیمینگ و ورزش‌های الکترونیک (e-Sport) استفاده می‌شود. مانتیور مورد نظر ما هم با نام کامل BenQ ZOWIE XL2735 شناخته می‌شود.­ مانیتور صفحه‌نمایشی بزرگ با ابعاد 27 اینچ دارد. پنل این صفحه از نوع TN است که بهترین پنل برای مانیتورهای مخصوص بازی به‌حساب می‌آید. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع پنل صفحه‌نمایش و ویژگی‌های هر کدام مقاله «با پنل‌های صفحه‌نمایش IPS، VA و TN آشنا شوید» را مطالعه کنید. پنل TN قرار گرفته بر روی این مانیتور زمان پاسخ‌گویی فوق‌العاده 1 میلی‌ثانیه دارد و همچنین از سرعت نوسان تصویر تا 144 هرتز پشتیبانی می‌کند. این دو ویژگی باعث می‌شوند که بتوانید با مانیتور ZOWIE XL2735 شرکت بنکیو با سریع‌ترین سرعت بازی‌های ویدیویی خود را تجربه کنید. کیفیت تصویر این مانیتور QHD بوده و رزولوشن آن معادل 2560x1440 است. نسبت تصویر آن هم نسبت تصویر استاندارد 16 به 9 است. علاوه بر این ویژگی‌های فنی، پایه نگه‌دارنده مانیتور هم امکانات بسیار خوبی دارد. شما می‌توانید به‌آسانی زاویه نمایشگر و همچنین ارتفاع آن را تغییر دهید.

 

نقد و بررسی مانیتور BenQ ZOWIE XL2735

 

سمت چپ و راست مانیتور BenQ ZOWIE XL2735 قسمتی برای اتصال دو محافط به قاب نمایشگر وجود دارد. این قاب‌ها تا حدودی از انعکاس نور محیط کم می‌کنند و همچنین در مسابقات حرفه‌ای بازی‌های ویدیویی، مانع دید سایر بازیکنان می‌شود. برای اعمال تنظیمات و مشخص کردن حالت‌های مختلف برای بازی و همچنین سوییچ کردن آسان بین این حالت‌ها، شرکت BenQ از یک کنترل به‌نام S Switch استفاده کرده است. این کنترل دایره‌‌ای 5 دکمه و یک غلتک مشابه ماوس دارد. علاوه بر امکانات نرم‌افزاری که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم، باید پورت‌ها و اتصالات کامل را هم به ویژگی‌های این مانیتور اضافه کرد. در مجموع با خرید مانیتور BenQ ZOWIE XL2735 می‌توانید به یک مانیتور حرفه‌ای مخصوص بازی دسترسی داشته باشید.

 

نقد و بررسی مانیتور BenQ ZOWIE XL2735

 

طراحی و کیفیت ساخت مانیتور BenQ ZOWIE XL2735

بدنه مانیتور و پایه نگه‌دارنده آن از جنس پلاستیک فشرده با کیفیت هستند و دوام بسیار خوبی دارند. پایه مانیتور BenQ ZOWIE XL2735 به‌آسانی به نمایشگر متصل می‌شود. پس از اتصال می‌توانید با چرخش قسمت انتهایی پایه، مانیتور را به جهت مورد نظر (تا زاویه 45 درجه) بچرخانید. همچنین از بغل پایه نگه‌دارنده هم امکان تغییر ارتفاع (تا 14 سانتی‌متر) وجود دارد. لازم به‌ذکر است که خود صفحه‌نمایش هم قابلیت چرخش 90 درجه‌ای دارد و می‌توانید آن را به‌صورت عمودی هم بر روی پایه قرار دهید. در قسمت جلویی مانیتور خبری از نام و نشان شرکت BenQ نیست و تنها کلیدهای مربوط به روشن و خاموش کردن و تنظیمات مانیتور دیده می‌شود. اما پشت بدنه مانیتور لوگو سری ZOWIE و پشت پایه نگه‌دارنده لوگو BenQ به‌چشم می‌خورد.

 

نقد و بررسی مانیتور BenQ ZOWIE XL2735

 

حالا وقتشه! اینو بخون تفاوت نمایشگرهای Full HD و 4K در چیست؟

همانند بسیاری از محصولات گیمینگ، در مانیتور BenQ ZOWIE XL2735 هم از ترکیب رنگ‌های مشکی و قرمز برای تزیین مانیتور استفاده شده است. بر روی قسمت انتهایی پایه مانیتور، قسمتی برای قرار گیری کنترل S Switch در نظر گرفته شده است. ابعاد مانیتور به‌تنهایی 226 × 559 × 633 میلی‌متر بوده و وزنی معادل 8.3 کیلوگرم دارد. پس از اتصال نمایشگر به پایه، وزن نهایی مانیتور به عدد 12.5 کیلوگرم می‌رسد. با خرید مانیتور بنکیو XL2735 با قیمت مناسب، امکانات کاملی را در اختیار خواهید داشت.

 

نقد و بررسی مانیتور BenQ ZOWIE XL2735

 

صفحه‌نمایش

مانیتور BenQ ZOWIE XL2735 صفحه‌نمایشی به بزرگی 27 اینچ دارد. این صفحه‌نمایش از نسبت تصویر (َAspect Ratio) استاندارد 16:9 پشتیبانی می‌کند. برای مانیتورهای مخصوص بازی بهترین نوع پنل صفحه‌نمایش، پنل TN است زیرا از رفرش‌ریت (Refresh Rate) بالای 60 هرتز و زمان پاسخ‌گویی (Response Time) کمتر از 4 میلی‌ثانیه پشتیبانی می‌کند. از همین در این مانیتور حرفه‌ای مخصوص بازی، BenQ از پنل TN با نور پس‌زمینه LED استفاده کرده است. سطح این نمایشگر به روکش مات (Anti Glare) مجهز شده که از منعکس شدن نور توسط صفحه‌نمایش جلوگیری می‌کند. همچنین دو محافظ که در اطراف مانیتور نصب می‌شوند هم در منعکس نشدن نور می‌توانند کمک کنند.

BenQ ZOWIE XL2735 از سرعت نوسان تصویر یا رفرش‌ریت 144 هرتز پشتیبانی می‌کند و می‌توانید با خرید این مانیتور بازی‌های ویدیویی را با نرخ فریم بالای 60 تجربه کنید. همچنین زمان‌ پاسخ‌گویی مانیتور هم تنها 1 میلی‌ثانیه بوده که این مورد به این معنی است که برای تغییر رنگ یک پیکسل به رنگ دیگر تنها 1 میلی‌ثانیه زمان لازم است. در هنگام تجربه بازی ‌(مخصوصا بازی‌های اکشن اول شخص)، زمان پاسخ‌گویی کم باعث می‌شود تصاویر را روان‌تر مشاهده کنید. کیفیت تصویر مانیتور ZOWIE XL2735 شرکت بنکیو QHD بوده و رزولوشن تصویری معادل 2560x1440 پیکسل دارد. تراکم پیکسلی این مانیتور 108.8 پیکسل در هر اینچ (PPI) بوده و میزان کنتراست هم 1000:1 است. از دیگر ویژگی‌های فنی صفحه‌نمایش می‌توان به حداکثر میزان روشنایی آن اشاره کرد که 250 کاندلا در متر مربع بوده که میزان روشنایی بسیار خوبی برای یک مانیتور است.

 

نقد و بررسی مانیتور BenQ ZOWIE XL2735

 

امکانات

در تنظیمات مانیتور BenQ ZOWIE XL2735 می‌توانید حالت‌هایی مثل Color Vibrance را برای تنظیم غلظت رنگ، Low Blue Light برای کاهش نور آبی مضر برای چشم و Black eQualzer را جهت افزایش روشنایی نقاط تاریک فعال کنید. روشن کردن نقاط تاریک در هنگام بازی‌های اکشن اول شخص به‌شما این اجازه را می‌دهد که راحت‌تر هدف‌های مخفی شده را مشاهده کرده و به آن‌ها شلیک کنید. همچنین همان‌طور که در تصویر مشاهده می کنید، در دروبین اسلحه هم این قابلیت باعث روشنایی بیشتر، تصویر دوربین می‌شود. این حالت‌ها را می‌توانید در 3 پروفایل مختلف قرار دهید. سپس با استفاده از کنترل S Switch می‌توانید به‌آسانی بین آن‌ها سوییچ کنید. همچنین در بخش تنظیمات مانیتور امکاناتی برای شخصی‌سازی کامل حالت‌های نمایش در نظر گرفته شده است.

 

نقد و بررسی مانیتور BenQ ZOWIE XL2735

 

حالا وقتشه! اینو بخون با انواع رزولوشن‌های QHD، Full HD، HD و 4K آشنا شوید

یکی از ویژگی‌های مهم مانیتور BenQ ZOWIE XL2735 که در مسابقات حرفه‌ای بازی‌های ویدیویی (ورزش‌های الکترونیک یا e-Sport) هم کاربرد بسیار زیادی دارد، فناوری اختصاصی بنکیو به‌نام BenQ DyAc یا همان Dynamic Accuracy است. این فناوری در هنگام تجربه بازی باعث می‌شود که روان‌ترین تصویر ممکن را مشاهده کنید. درسرعت حرکت سوژه‌ها در تصویر همواره میزان محو شدگی یا تاری به‌چشم می‌خورد. در مسابقات حرفه‌ای و یا برای گیمرهای حرفه‌ای این میزان تاری باید در کمترین حالت باشد. بنکیو با فناوری DyAc در هنگام این تغییرات رفرش‌ریت صفحه را بالاتر از حالت عادی می‌برد. این فناوری باعث می‌شود که در کنار زمان پاسخ‌گویی 1 میلی‌ثانیه، کاربران روان‌ترین و سریع‌ترین تصویر را بدون تاری و محو شدگی تماشا کنند. قیمت مانیتور BenQ ZOWIE XL2735 با توجه به امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌دهد مناسب بوده و با خرید آن می‌توانید به مجموعه کاملی از امکانات برای یک تجربه گیمینگ با کیفیت دسترسی داشته باشید.

 

نقد و بررسی مانیتور BenQ ZOWIE XL2735

 

پورت‌ها و بلندگو

از لحاظ تنوع پورت، مانیتور BenQ ZOWIE XL2735 در سطح بسیار خوبی قرار داشته و بر روی آن از درگاه‌های ارتباطی مختلفی استفاده شده است. دو پورت HDMI، پورت DVI و پورت Display Port درگاه‌های مانیتور برای انتقال با کیفیت تصویر هستند که بر اساس نیاز می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. دو پورت USB 3.0 Type A، یک پورت USB 3.0 Type 2.0 و پورت mini-USB پورت‌های ارتباطی مانیتور هستند. در نهایت برای صدا نیز دو جک 3.5 میلیمتری برای هدفون (و یا اسپیکر) و یک جک 3.5 میلیمتری برای میکروفون در نظر گرفته شده است. برای پخش صدا هم باید از طریق جک 3.5 میلیمتری یک اسپیکر به مانیتور متصل کنید. BenQ بر روی مانیتور XL2735 خود از بلندگو داخلی استفاده نکرده است.

 

نقد و بررسی مانیتور BenQ ZOWIE XL2735

 

جمع‌بندی

مانیتور BenQ ZOWIE XL2735 یک گزینه ایده‌آل برای بازی است. شرکت بنکیو به‌خوبی در ساخت این مانیتور از همه امکانات موردنیاز گیمرها استفاده کرده است. با اینکه ظاهر مانیتور می‌توانست طراحی بهتری داشته باشد، اما قابلیت‌های خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد. امکان تغییر زاویه نمایش، چرخش 90 درجه‌ای نمایشگر و همچنین قابلیت تنظیم ارتفاع از ویژگی‌های بدنه مانیتور است. صفحه‌نمایش بزرگ 27 اینچی با کیفیت QHD و رزولوشن 2560x1440 و تراکم پیکسلی 108.8 پیکسل در هر اینچ از ویژگی‌های صفحه‌نمایش مانیتور XL2735 است. استفاده از پنل TN، پشتیبانی از سرعت نوسان تصویر 144 هرتز و زمان پاسخ‌گویی فوق‌العاده 1 میلی‌ثانیه از ویژگی‌های فنی این مانیتور هستند. همچنین همان‌طور که اشاره شد، شرکت BenQ سری محصولات ZOWIE خود را در سطح مسابقات ورزش‌های الکترونیک بهینه کرده و تنظیمات و فناوری‌های کاربردی‌ای را برای علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی در آن قرار داده که در قسمت مربوط به امکانات به‌معرفی آن‌ها پرداختیم. قیمت مانیتور BenQ ZOWIE XL2735 با توجه به امکاناتی حرفه‌ای که در اختیار شما قرار می‌دهد بسیار مناسب است. اگر به‌دنبال خرید مانیتور حرفه‌ای مخصوص بازی هستید، حتما BenQ ZOWIE XL2735 را در لیست بررسی خود قرار دهید.

 

نکات مثبت

  • قابلیت تنظیم زاویه و ارتفاع مانیتور
  • صفحه‌نمایش 27 اینچی با کیفیت QHD
  • سرعت نوسان تصویر 144 هرتز و زمان پاسخ‌گویی 1 میلی‌ثانیه
  • فناوری BenQ DyAc
  • پورت‌ها و اتصالات کامل
  • کنترل S Switch

 

نکات منفی

  • عدم استفاده از بلندگو
  • طراحی ظاهر مانیتور می‌توانست بهتر باشد

 

 

 

نقد و بررسی مانیتور BenQ ZOWIE XL2735