بررسی لنوو تب 3 7 اسنشیال (Lenovo Tab 3 7 Essential)

نقد و بررسی 15 آبان 1397 علی مظفری

بررسی لنوو تب 3 7 اسنشیال (Lenovo Tab 3 7 Essential)

اگر قصد خرید یک تبلت 7 اینچی با کیفیت را دارید که قیمت مناسبی داشته باشد و بتواند اغلب نیازهایتان را هم برطرف سازد، شک نداشته باشید لنوو تب 3 7 اسنشیال (Lenovo Tab 3 7 Essential) یکی از بهترین گزینه‌های خرید پیش رویتان خواهد بود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی لنوو تب 3 7 اسنشیال بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف این تبلت داشته باشیم.

 

معرفی مختصر Lenovo Tab 3 7 Essential (لنوو تب 3 7 اسنشیال)

شرکت لنوو در ماه فوریه (February) سال 2016 به صورت رسمی از تبلت Lenovo Tab 3 7 Essential (لنوو تب 3 7 اسنشیال) رونمایی کرد. این تبلت از کیفیت ساخت مطلوبی بهره می‌برد و صفحه نمایشی 7 اینچی و با کیفیت و بلند دارد. قیمت لنوو تب 3 7 اسنشیال در مقایسه با قیمت تبلت‌های مشابه و هم رده خودش رقابتی در نظر گرفته شده و این مسئله منجر به افزایش استقبال کاربران از این محصول شده است.

اگر به فکر خرید یک تبلت خوش قیمت و 7 اینچی کار راه‌انداز هستید، مطمئن باشید تبلت Tab 3 7 Essential لنوو یکی از بهترین گزینه‌های خرید پیش رویتان خواهد بود. ما در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی لنوو تب 3 7 اسنشیال بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف این محصول داشته باشیم. پس توصیه می‌کنیم حتماً تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید چون مطالعه آن سبب می‌شود که به شکل بهتری با Lenovo Tab 3 7 Essential آشنا شوید و برای خرید آن قدم بردارید.

 

بررسی لنوو تب 3 7 اسنشیال (Lenovo Tab 3 7 Essential): طراحی و ظاهر

به نظر ما اصلی‌ترین عاملی که در نگاه اول منجر به تمایز تبلت تب 3 7 اسنشیال لنوو در مقایسه با اغلب تبلت‌های دیگری موجود در بازار می‌شود، مربوط به طول بیشتر بدنه و صفحه نمایش آن خواهد بود که ظاهری بلندتر را برای دستگاه به ارمغان آورده است. بدنه این تبلت ابعاد 9.9 در 113 در 190 میلیمتر را ارائه می‌کند. با یک نگاه ساده به تبلت مذکور متوجه این سبک طراحی خواهید شد. وزن تبلت مورد نظر هم حدود 300 گرم است که وزنی نسبتاً کم برای یک تبلت 7 اینچی به شمار می‌رود. بنابراین برای حمل و نقل لنوو تب 3 7 اسنشیال با مشکل خاصی رو به رو نخواهید شد، با این حال برای مراقبت بهتر از این محصول توصیه می‌کنیم که از یک کیف یا قاب محافظ اختصاصی استفاده کنید.

 

بررسی لنوو تب 3 7 اسنشیال (Lenovo Tab 3 7 Essential)

 

بدنه Lenovo Tab 3 7 Essential از پلاستیک ساخته شده و این مسئله یکی از اصلی‌ترین عواملی بوده که در کاهش هزینه تولید و قیمت نهایی دستگاه موثر واقع شده است. زمانی که تبلت مذکور را در دست بگیرید حس تسلط خوبی به شما منتقل خواهد شد چون طول بیشتر بدنه آن و عرض نسبتاً کمترش سبب می‌شود تا دستگاه کاملاً کیپ در دستان شما قرار گیرد. یکی از مزیت‌های تبلت‌های 7 اینچی مربوط به همین مسئله و کنترل بهتر کاربر بر روی آن‌ها می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون نکات مهم برای خرید بهترین تبلت ویندوزی

این تبلت از نظر قابلیت‌های اتصال در دو نسخه مختلف روانه بازار شده است. یک نسخه از تبلت مذکور فقط از اتصال وای فای پشتیبانی می‌کند اما نسخه دیگر آن علاوه بر وای فای قابلیت نصب سیم کارت و پشتیبانی از اتصال 3G را هم دارد. لازم به اشاره است که نسخه پشتیبانی کننده از سیم کارت این محصول قابلیت برقراری تماس و مکالمه را هم ارائه خواهد کرد که این مسئله از نقاط قوت آن محسوب می‌شود.

 

بررسی لنوو تب 3 7 اسنشیال (Lenovo Tab 3 7 Essential)

 

به طور کلی باید گفت که تبلت لنوو تب 3 7 اسنشیال از نظر ظاهر و طراحی یک تبلت خوب است. شاید این تبلت از ویژگی‌هایی مثل ضد آب بودن یا بدنه فلزی، اسکنر انگشت و غیره بهره‌مند نباشد، اما با توجه به قیمتی که دارد کیفیت ساخت مطلوبی را ارائه کرده و ظاهری مناسب را هم ارائه می‌کند.

 

بررسی لنوو تب 3 7 اسنشیال (Lenovo Tab 3 7 Essential): صفحه نمایش

کیفیت صفحه نمایش تبلت یکی از اصلی‌ترین عواملی است که باید در بررسی آن مورد ارزیابی قرار گیرد، چون اغلب کسانی که به دنبال خرید تبلت هستند به کیفیت نمایشگر آن اهمیت می‌دهند و اهل وبگردی و تماشای فیلم و ویدئو خواهند بود. صفحه نمایشی که در تبلت Lenovo Tab 3 7 Essential بکار رفته که یک نمایشگر 7 اینچی نوع IPS LCD است که چیزی در حدود 68.8 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد. شاید اگر حاشیه‌های لبه فوقانی و زیرین صفحه نمایش تبلت کمی باریک‌تر می‌شدند، ظاهری زیباتر برای دستگاه به ارمغان آورده می‌شد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی تبلت Galaxy Tab S3 سامسونگ (گلکسی تب اس 3)

رزولوشن صفحه نمایش تبلت لنوو تب 3 7 اسنشیال 1024 در 600 پیکسل در نظر گرفته شده که به موجب آن تراکمی معادل 170 پیکسل در هر اینچ برای نمایشگر دستگاه به ارمغان آورده می‌شود. این رزولوشن و تراکم پیکسلی برای صفحه نمایش یک تبلت 7 اینچی کاملاً معمولی محسوب می‌شود. اما نمایشگر تبلت در عمل چگونه است؟ زمانی که به محتوای صفحه نمایش تبلت Lenovo Tab 3 7 Essential نگاه کنید، متوجه تفکیک‌پذیری خوب رنگ‌ها و کنتراست مناسب نمایشگر خواهید شد. این امر سبب می‌شود تا محتوای صفحه نمایش تبلت علیرغم رزولوشن تراکم پیکسلی نه چندان عالی، شاداب‌ به نظر برسد.

 

بررسی لنوو تب 3 7 اسنشیال (Lenovo Tab 3 7 Essential)

 

صفحه نمایش IPS LCD تبلت لنوو تب 3 7 اسنشیال از نظر تولید روشنایی هم عملکرد خوبی دارد. با تنظیم شدت روشنایی صفحه نمایش این محصول بر روی 80 درصد می‌توانید بدون مشکل از آن در محیط‌های باز و تحت تابش نور استفاده به عمل آورید. بنابراین به طور کلی باید گفت که اگرچه بر روی کاغذ رزولوشن و تراکم پیکسلی صفحه نمایش تبلت Tab 3 7 Essential خیلی بالا نیست اما در عمل نمایشگر دستگاه کیفیت خوبی دارد و این مسئله یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت تبلت لنوو تب 3 7 اسنشیال محسوب می‌شود.

 

بررسی لنوو تب 3 7 اسنشیال (Lenovo Tab 3 7 Essential): سیستم عامل و رابط کاربری

سیستم عامل پیش فرضی که روی تبلت تب 3 7 اسنشیال لنوو نصب است، اندروید 5 آب نبات چوبی خواهد بود. از آنجایی که تبلت در اوایل سال 2016 رونمایی شده جای تعجبی ندارد که سیستم عامل پیش فرض آن خیلی به روز نباشد. لنوو سعی کرده اپلیکیشن‌های پیش فرض کمی را در تبلت Tab 3 7 Essential نصب کند تا بدین صورت عملکرد بستر نرم افزاری دستگاه روان‌تر باشد و فضای ذخیره‌سازی اطلاعات بیشتری هم در اختیار کاربران قرار گیرد.

با توجه به اینکه حافظه داخلی و رم تبلت لنوو تب 3 7 اسنشیال ظرفیت محدودی دارد، بنابراین نباید انتظار داشته باشید که بستر نرم افزاری دستگاه و سیستم عامل آن همیشه بدون لگ و تاخیر عمل کنند. متاسفانه در خیلی موارد ممکن است در حین استفاده از تبلت مذکور با لگ و تاخیر رو به رو شوید. این مسئله به ویژه زمانی محسوس تر می‌شود که چندین اپلیکیشن را در پس زمینه تبلت فعال باقی بگذارید یا حافظه داخلی دستگاه به دلیل نصب بودن اپلیکیشن‌ها و بازی‌های زیاد رو به پر شدن سوق پیدا کند. پس انتظار نداشته باشید که سیستم عامل و رابط کاربری تبلت لنوو تب 3 7 اسنشیال بدون عیب و نقص و لگ و تاخیر عمل کند. فراموش نکنید که این تبلت یک تبلت ارزان قیمت است. برای اینکه بتوانید بهترین بازده را از بستر نرم افزاری و سیستم عامل آن دریافت کنید، توصیه می‌کنیم از پر شدن حافظه داخلی دستگاه تا حد ممکن ممانعت به عمل آورید.

 

بررسی لنوو تب 3 7 اسنشیال (Lenovo Tab 3 7 Essential): پردازنده، رم و حافظه داخلی

در این مرحله از بررسی لنوو تب 3 7 اسنشیال در رابطه با بستر سخت افزاری و پردازشی آن صحبت می‌کنیم. پیش از شروع باید یادآوری کنیم که Lenovo Tab 3 7 Essential یک تبلت رده پایین و ارزان قیمت است، پس نباید انتظار معجزه داشته باشید! پردازنده مرکزی که در قلب این تبلت بکار رفته یک پردازنده چهار هسته‌ای با فرکانس کاری 1.3 گیگاهرتزی است که از سری محصولات شرکت مدیاتک به شمار می‌رود. پردازنده گرافیکی Mali-400 MP هم در این تبلت وظیفه تجزیه و تحلیل داده‌های گرافیکی را بر عهده دارد. رم این تبلت ظرفیت نه چندان خوب 1 گیگابایتی را ارائه کرده و حافظه داخلی آن هم به طور پیش فرض 8 گیگابایت فضای ذخیره سازی اطلاعات را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. لازم به اشاره است که نسخه‌ای از این تبلت با تجهیز به حافظه داخلی 16 گیگابایتی هم روانه بازار شده است (برای مشاهده جزئیات اینجا کلیک کنید). خوشبختانه تبلت Lenovo Tab 3 7 Essential از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی به عمل می‌آورد و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) در این تبلت می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را تا سقف 64 گیگابایت افزایش داد.

 

بررسی لنوو تب 3 7 اسنشیال (Lenovo Tab 3 7 Essential)

 

کاملاً مشخص است که نمی‌توان از بستر سخت افزاری تبلت مورد نظر انتظار زیادی داشت. در بررسی لنوو تب 3 7 اسنشیال مشخص شد که این محصول از پس اجرای بازی‌های معمولی با گرافیک متوسط اندرویدی بر می‌آید اما در حین اجرای این بازی‌ها لگ و تاخیرهایی نمایان می‌شود. از این تبلت به هیچ وجه نمی‌توانید برای نصب و اجرای بازی‌های سنگینی مثل آسفالت 8 یا نمونه‌های مشابه استفاده کنید. پس بهتر است فقط نیازهای روزمره و کارهایی همچون وبگردی یا تماشای فیلم و ویدئو را با تبلت Tab 3 7 Essential انجام دهید. تبلت لنوو تب 3 7 اسنشیال برای علاقمندان به گیم و بازی کردن گزینه خیلی خوبی محسوب نمی‌شود. ضمناً اتصال حافظه جانبی در این تبلت و سپس نصب کردن اپلیکیشن‌های متعدد هم می‌تواند به مرور زمان منجر به کندتر شدن عملکرد آن شود. پس اگر حافظه جانبی در Lenovo Tab 3 7 Essential نصب می‌کنید، سعی کنید مراقب حجم اطلاعاتی که در تبلت ذخیره می‌شوند باشید.

 

بررسی لنوو تب 3 7 اسنشیال (Lenovo Tab 3 7 Essential): دوربین

عموماً در طراحی تبلت‌ها به کیفیت عملکرد دوربین اهمیت زیادی داده نمی‌شود، چون اغلب افرادی به دنبال خرید تبلت هستند که بیشتر در پی وبگردی، تماشای فیلم و غیره باشند و علاقمندان به عکسبرداری عموماً خرید گوشی را به تبلت ترجیح می‌دهند. در همین راستا یک لنز دوربین 2 مگاپیکسلی به عنوان دوربین پشت تبلت Lenovo Tab 3 7 Essential در نظر گرفته شده و یک لنز دوربین 0.3 مگاپیکسلی هم دوربین جلو یا اصطلاحاً سلفی آن را تشکیل می‌دهد. عملکرد هر دو دوربین اصلی و سلفی این تبلت ضعیف است و به هیچ وجه با آن‌ها نمی‌توانید عکس‌های با کیفیتی ضبط کنید. بهترین استفاده‌ای که از دوربین تبلت لنوو تب 3 7 اسنشیال می‌توان به عمل آورد مربوط به برقراری تماس‌های ویدئویی می‌شود. پس اگر به کیفیت دوربین تبلت اهمیت می‌دهید، لنوو تب 3 7 اسنشیال چندان گزینه خوبی برایتان نخواهد بود.

 

بررسی لنوو تب 3 7 اسنشیال (Lenovo Tab 3 7 Essential)

 

حالا وقتشه! اینو بخون تعمیرات تخصصی تبلت با کمترین قیمت و هزینه

بررسی لنوو تب 3 7 اسنشیال (Lenovo Tab 3 7 Essential): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی لنوو تب 3 7 اسنشیال در رابطه با باتری این تبلت و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری که در قلب این تبلت بکار رفته یک باتری 3450 میلی آمپر ساعتی و لیتیوم یونی است. با توجه به اینکه تبلت مورد نظر از پردازنده نه چندان قوی و صفحه نمایشی با رزولوشن پایین بهره می‌برد، انتظار داشتیم که باتری 3450 میلی آمپر ساعتی آن بتواند به خوبی انرژی مورد نیازش را تامین کند، اما در عمل مشخص شد که عملکرد باتری Lenovo Tab 3 7 Essential کاملاً معمولی است. در صورتی که به طور نرمال از تبلت لنوو تب 3 7 اسنشیال استفاده کنید، یک بار شارژ باتری آن می‌تواند تقریباً 1 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین نماید. بدیهی است که در صورت استفاده بیشتر از تبلت باید آن را به شارژ بزنید و بهتر است یک شارژر یا پاوربانک را همراه خودتان حمل کنید.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی لنوو تب 3 7 اسنشیال (Lenovo Tab 3 7 Essential) پرداختیم. این تبلت برای آن دسته از کاربرانی مناسب است که قصد دارند با صرف هزینه‌ای ناچیز یک تبلت کار راه انداز با قابلیت پشتیبانی از سیم کارت و مکالمه خریداری کنند و بیشتر از آن برای وبگردی و تماشای فیلم، ویدئو و غیره استفاده نمایند. اصلی‌ترین نقاط قوت و ضعف تبلت لنوو تب 3 7 اسنشیال طی دو دسته‌بندی در بخش زیر ارائه شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • ابعاد مناسب و وزن سبک
  • پشتیبانی از سیم کارت و قابلیت مکالمه
  • صفحه نمایش خوب
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • دوربین ضعیف
  • پردازنده و رم نه چندان خوب