نقد و بررسی پردازنده Intel Pentium G3240: فقط برای کاربران خانگی و اداری

نقد و بررسی 09 مرداد 1402 علی مظفری

نقد و بررسی پردازنده Intel Pentium G3240: فقط برای کاربران خانگی و اداری

طیف وسیعی از خریداران سیستم‌های کامپیوتری با توجه به نیاز و بودجه خود در بین کاربران پایین یا میان‌رده قرار می‌گیرند. اگر به دنبال پردازنده‌ای خوش‌قیمت و کارامد برای سیستم خود هستید با نقد و بررسی پردازنده Intel Pentium G3240 همراه ما باشید.

کمپانی آمریکایی اینتل بزرگترین تولیدکننده‌ی پردازنده‌های کامپیوتری در دنیا است که از سال‌های دور توانسته با پشت سر گذاشتن AMD به عنوان اصلی‌ترین رقیب خود، در رتبه‌ی برترین تامین‌کننده‌ی پردازنده‌ی کامپیوترهای شخصی تکیه بزند.

هر ساله نسل جدید از پردازنده‌های اینتل (Intel) با کدنام مشخصی روانه‌ی بازار می‌شود که نشان از معماری و عملکرد آن دارد. برای مثال می‌توان به معماری‌هایی چون کافی‌لیک (Coffee Lake)، کبی لیک (Kaby Lake)، اسکای لیک (Skylake)، هزول (Haswell) یا برادول (Broadwel) اشاره کرد.

شاید کاربرانی باشند که با توجه به نیاز و علاقه‌ی خود در بین خریدارانی قرار بگیرند که بهای زیادی بابت قیمت سیستم‌های کامپیوتری می‌دهند تا بتوانند جدیدترین بازی‌های روز را اجرا کنند یا از عهده‌ی پردازش‌ها و محاسبات سنگین و پیچیده برآیند. اما تعداد زیادی از کاربران هستند که با توجه به شرایط اقتصادی در بین خریدارانی با بودجه‌های کم قرار می‌گیرند که بیشتر کارهای آنها امور خانگی و اداری است.

سی پی یو پنتیوم جی 3240 اینتل یکی از تراشه‌های نسل چهارم این کمپانی و جزو ارزان‌ترین پردازنده‌های موجود در بازار است و برای خریدارانی با بودجه‌های اقتصادی طراحی شده است که صرفا به دنبال انجام کارهای روزانه و اداری هستند.

پردازنده‌ Pentium G3240 اینتل با توجه به دو هسته‌ی پردازشی با فرکانس کاری 3.1 گیگاهرتز، برخورداری از دو رشته، حافظه‌ی کش 3 مگابایت، فناوری ساخت 22 نانومتری و پشتیبانی از سوکت LGA 1150، به خوبی می‌تواند از عهده‌ی کارهای روزانه و پردازش‌های سبک برآید.

اگر قصد خرید پردازنده Intel Pentium G3240 را دارید قیمت پردازنده Intel Pentium G3240 را با قیمت پردازنده های پایین‌رده موجود در بازار مقایسه کنید و سپس تصمیم بگیرید.

 

ویژگی‌های فنی پردازنده‌ Pentium G3240 اینتل

 

مشخصات پردازنده intel pentium g3240

 

کمپانی اینتل پردازنده‌های دو هسته‌ای پایین‌رده‌ای را برای خریدارانی با بودجه‌ها کم وارد بازار کرده است که با توجه به ویژگی‌ها و مشخصات فنی خود خیلی سرعت به فروش بالایی دست یافتند. شاید پردازنده‌ی سلرون (Celeron) مناسب گروه‌های دانش‌آموزی و فعالیت‌های آموزشی باشد، ولی اینتل با معرفی پردازنده‌های Pentium و Core i3 با قیمت مناسب تلاش می‌کند تا طیف وسیعی از کاربران خانگی و اداری را پوشش دهد.

پردازنده‌ Pentium G3240 از جمله پردازنده‌های ارزان قیمت نسل چهارم اینتل موسوم به هزول است که به دو هسته‌ی پردازشی با دو رشته (Thread) و فرکانس کاری 3.1 گیگاهرتز مجهز شده است.

این CPU با فناوری 22 نانومتری (فاصله‌ی بین هر جز پردازشی 22 نانومتر است که در نهایت باعث قرارگیری ترانزیستورهای بیشتر و کوچکتر شدن ابعاد پردازنده می‌شود) و معماری 64 بیتی ساخته شده است.

پردازنده‌ پنتیوم G3240 اینتل از حافظه‌ی کش 3 مگابایت و توان حرارتی 54 وات بهره می‌برد و می‌تواند تا 32 گیگابایت رم دو کاناله DDR3 با فرکانس 1333 مگاهرتز را پشتیبانی کند. تنها تفاوت پردازنده پنتیوم جی 3240 با پردازنده پنتیوم 3260 اینتل در فرکانس کاری است. فرکانس کاری پردازنده Intel Pentium 3260 روی 3.3 گیگاهرتز تنظیم شده است.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i5-10400

در بین تراشه‌های AMD می‌توان پردازنده‌های پایین‌رده از سری‌های A4 یا A6 را رقیب Pentium G3240 اینتل دانست که قیمت کمتری دارند. اما از طرف دیگر عملکرد پردازنده‌ی پایین‌رده اینتل به مراتب بهتر است.

 

معماوری و فناوری ساخت

 

پردازنده اینتل پنتیوم جی 3240

 

اینتل مطابق انتظار برای سی پی یو پنتیوم جی 3240 از لیتوگرافی 22 نانومتری استفاده کرده است. این تراشه با معماری 64 بیتی ساخته شده است و جزو پردازنده‌های سری هزول به شمار می‌رود.

این سی پی یو از سوکت LGA 1150 پشتیبانی می‌کند. در نتیجه باید هنگام خرید مادربرد (Motherboard) دقیت کنید که این قطعه از سوکت گفته شده بهره‌ برد و تاریخ عرضه‌ی آن نیز بعد از تولید CPU اینتل باشد. به عنوان مثال می‌توانید از مادربردهای ایسوس یا گیگابایت برپایه‌ی چیپست H81 استفاده کنید.

 

فناوری Hyper Threading و Turbo Boost

 

فناوری پردازنده intel pentium g3240

 

فناوری Hyper Threading در پردازنده‌های اینتل که از فناوری مجازی‌سازی بهره می‌برند، کمک می‌کند زمانی که نیاز به پردازش‌های سنگین ندارید CPU با هسته‌های واقعی کار کند و وقتی نیاز به پردازش‌های سنگین‌تر داشتید، هسته‌های غیرفعال نیز فعال شوند.

به لطف فناوری Turbo Boost نیز فرکانس کاری پردازنده با استفاده از قابلیت اورکلاک بیشتر شده و در پردازش‌های چند هسته‌ای عملکرد بهتری ارائه می‌دهد.

متاسفانه یکی از نقاط ضعف پردازنده‌ Intel Pentium G3240 این است که از تکنولوژی‌های گفته شده بهره نمی‌برد که با توجه به بازه‌ی قیمتی آن منطقی به نظر می‌رسد.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی: کدام پردازنده لپ‌تاپ مناسب شما است؟

 

پردازنده‌ گرافیکی Intel HD

پردازنده‌های اینتل از یک پردازنده‌ گرافیکی مجتمع بهره می‌برند که در کارهای خانگی و اداری شما را از خرید یک کارت گرافیک مجزا بی‌نیاز خواهد کرد. پردازنده‌ پنتیوم جی 3240 اینتل از یک پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع نسل چهارم Intel HD با فرکانس کاری 350 مگاهرتز تا 1100 مگاهرتز و 12 واحد پردازشی بهره می‌برد.

این پردازنده‌ی گرافیکی از DirectX 12، OpenGL 4.3 و حداکثر سه نمایشگر به صورت هم‌زمان پشتیبانی می‌کند.

پردازنده‌ی گرافیکیIntel HD  صرفا مناسب کارهای عادی و روزانه است و به کمک این پردازنده‌ی گرافیکی و پردازنده‌ی Pentium G3240 تنها می‌توانید از وب‌گردی، تماشای فیلم، اجرای نرم‌افزارهای مالی و حسابداری، بسته‌ی آفیس و برخی کارهای سبک ویرایش عکس لذت ببرید.

 

نرم افزار

 

ویندوز 8.1

 

پردازنده‌ی پنتیوم G3240 اینتل یکی از اعضای خانواده‌ی تراشه‌های هسول این کمپانی است که از ویندوز 7، 8، 8.1 و 10 پشتیبانی می‌کنند. اما در بخش نرم‌افزار همان طور که پیشتر اشاره کردیم، سیستم‌هایی که به پردازنده‌ی Pentium G3240 اینتل مجهز شده باشند، صرفا مناسب کارهای خانگی و اداری هستند و اگر سخت‌افزار کناری آنها مانند کارت گرافیک یا رم به درستی انتخاب شوند، می‌توانند در پردازش‌های نیمه‌سنگین نیز به شما کمک کنند.

در حوزه‌ی گیمینگ نیز اگر اهل بازی کردن با سیستم خود باشید، تنها می‌توانیم بگوییم به کمک پردازنده‌ Pentium G3240 اینتل می‌توانید برخی از عناوین بازی‌های سبک با گرافیک پایین را بازی کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه و راهنمای خرید:پردازنده اینتل بهتراست یا AMD؟

سخن پایانی

بی‌تردید پردازنده‌ی سیستم‌های کامپیوتری به عنوان قلب تپنده و هسته‌ی اصلی در پردازش مرکزی یکی از مهمترین قطعات به شمار می‌رود. از این رو کمپانی‌های مختلف تلاش می‌کنند بسته به بازار هدف و نوع کاربری خریداران، تراشه‌های خود را طراحی و روانه‌ی بازار کنند.

کمپانی آمریکایی اینتل بزرگترین و یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان CPU در دنیا است که به خوبی می‌داند چگونه نسل به نسل تراشه‌های خود را دستخوش تغییراتی کند که رضایت کاربران را در پی داشته باشد.

با توجه به شرایط فعلی بازار و نیاز کاربران مختلف، بخش زیادی از خریداران در بین کاربران پایین و میان‌رده‌ی بازار قرار می‌گیرند که به دنبال خرید سیستم‌های کامپیوتری ارزان قیمت هستند.

بسیاری از کاربران به دنبال این هستند که از سیستم دسکتاپ خود برای کارهای مالی، اداری، اجرای نرم‌افزارهای بسته‌ی آفیس، تولید محتوای متنی، کار با سیستم‌های اتوماسیون و CRM و مواردی از این دست استفاده کنند.

پردازنده Intel Pentium G3240 با توجه به قیمت و مشخصات فنی خود در بین محصولات اقتصادی، می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای کاربران پایین‌رده‌ای باشد که پردازش‌های سنگین و محاسبات پیچیده خیلی مورد نظرشان نیست.

 

نقاط قوت:

  • دو هسته پردازشی با فرکانس کاری 3.1 گیگاهرتز
  • قیمت مناسب
  • مصرف انرژی و دمای کاری پایین
  • سازگاری با سخت‌افزارهای مختلف

 

نقاط ضعف:

  • قدرت پردازشی متوسط
  • پردازنده گرافیکی متوسط
  • عدم پشتیبانی از تکنولوژی‌های Turbo Boost و Hyper Threading